eitaa logo
تربیت دینی کودک و نوجوان
20.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
501 ویدیو
1.4هزار فایل
✅انواع روش های تربیت دینی 1️⃣ آشنایی با اصول و روشهای تربیت کودک و نوجوان؛ 2️⃣ چگونگی رفتار با نوجوانان و کودکان؛ 3️⃣ چگونگی تربیت دینی کودک و نوجوان و...؛ 💯زیر نظر اساتید و مربیان با تجربه عرصه ی تربیت کودک و نوجوان ارتباط با ادمین : @Mostafa_m_p
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 لجبازی کاملا دو طرفه است. یک طرف آن کودک است و یک طرف دیگر، پدر و مادری که خودشان را در حد کودک پایین می آورند و بحث و لجبازی را ادامه می دهند. به جای لجبازی با کودک، سعی کنید او را از طریق بازی یا انجام یک فعالیت شاد و مفرح به کاری که می خواهید انجام دهد، ترغیب کنید. کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
⁣چگونه والدین به مغز کودک شان آسیب میرسانند؟ آزمایش روی مغز کودکانی که در معرض دعوای بین پدر و مادرشان قرار گرفته اند، نشان میدهد الگوی مغزی این کودکان مشابه سربازانی است که در جنگ بوده اند! کودک با گریه مادر احساس ناامنی میکند! یکی از بدترین رفتارها با کودکان، دعوای شدید پدر و مادر با هم در برابر کودک است. ⁣کودکی که در معرض دیدن دائم چنین صحنه‌ ای ست، بخشی از مغزش به اسم Lingual gyrus ، که مربوط به تکلم کودک است نسبت به کودکان معمولی تا شش درصد کوچک تر میشود. نتیجه چنین موردی کاهش توانایی ادراک گفتاری و لکنت زبان در کودک است. ⁣ اشتباه بزرگ والدین این است که جلوی چشمان فرزندانمان باهم دعوا میکنند و در خلوت دونفره شان آشتی میکنند! همانطور که دعوایتان علنی است آشتی و عشق و احترامتان هم علنی باشد! به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من دوست دارم غرق رویای تو باشم دریای آرامش منو حالا بغل کن من درد دارم درد دوری از حرم رو آقا بیا یه جوری این مشکل رو حل کن 19_روز تا 💔 | | 📲 به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
همایش مبلغان اربعین با حضور حجت الاسلام والمسلمین نواب نمایند ولی فقیه در حج چهارشنبه ۱۷ ساعت ۹ تا ۱۱ سالن اجتماعات دارالشفا با همکاری معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم و بعثه مقام معظم رهبری
گفتيم تربيت يعني پرورش دادن، ايجاد كردن، توليد كردن. ما سه تا نگاه به تربيت داريم. بلا استثناء در هرجا و هر كلاسي، كودك آرزوها را بررسي كرديم و من طبق روال گفته هاي حاضرين را ستون بندي مي كنم، هميشه يك ستون آرزوها بلندتر از بقيه ستون ها مي شود و اين ستون، ويژگي هايي است كه مربوط به شخصيت است كه نشان مي دهد بخش شخصيت بيشترين دغدغه ي والدين است اما والدين بيشترين وقت و زمان را روي بخش شناخت مي گذارند. اين شكل چهار بُعد اصلي كودك يا انسان را نشان مي دهد.    بعد معنوي      شخصيت    شناختی ( فكري )      عاطفی (احساسي )    جسمي ( مادي ) اما والدين بيشترين زمان را روي ابعاد جسمي و شناختي مي گذارند تا بچه ها خوب بخورند و خوب بپوشند و خوب درس بخوانند و زمان كمتري روي ابعاد معنوي و عاطفي تمركز مي كنند ولي وقتي مي پرسيم چگونه كودكي مي خواهيد و آرزو داريد فرزندتان چگونه باشد؟ و كودك آرزوهايتان كيست؟ همه در حيطه ي مابين معنوي و عاطفي كه بُعد شخصيت است تمركز مي كنند. چون براي ما شفاف نيست كه چه مي خواهيم و چه كار مي خواهيم كنيم. همه ي انسان ها فطرت دارند و فطرت به اصل و اصول برمي گردد و ما بر اساس فطرت دوست داريم كه كودكمان در ابعاد معنوي و شخصيت قوي باشد؛ اما هنجارهاي اجتماعي مثل كلاس ها، كنكور، بدنسازي، تحصيلات و غيره ما رابه سمت ابعاد شناختي و جسمي مي كشاند و متمركز مي كند. ما در اين ابعاد تلاش مي كنيم ولي دلمان مي خواهد كه فرزندمان در ابعاد بالا باشد. هر جا كه بخواهيم كودكمان حضور داشته باشد و رشد كند، خودمان هم بايد آن جا حضور داشته باشيم. اين 4 بُعد همه با هم بايد هماهنگ باشند. ولي ما دچار ناهماهنگي هستيم. تمام تلاش ما در رويكرد كودك متعادل اين است كه فرزندان ما در  همه ي ابعاد رشد متعادل داشته باشند. (ادامه دارد... ) به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
🔺شهروند انگلیسی روی پلاکارد نوشته: حتی اگر تمامی کودکان را به قتل برسانید «یک موسی» زنده خواهد ماند و فرعون زمانه هنوز نفهمیده که موسی بیخ گوشش دارد بزرگ میشود.‌ به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
چگونه به فرزندم بياموزم از خود دفاع كند! معمولا كودكان حدود دو سالگي در زمان بازي يكديگر را هول مي دهند، گاز ميگيرند و يا كتك ميزنند. آنها به شدت از رفتار همسالان خود خشمگين ميشوند زيرا هنوز رابطه برابر را نياموخته اند. كتك زدن در سن ٣ سالگي يا بعد از آن طبيعي نيست و نياز به بررسي دارد. 🔺آيا والدين بايد دخالت كنند؟ اين وظيفه كودكان در اين محدوده سني نيست كه از خود مراقبت كنند. آنها نياز دارند شخص بزرگسالي كنار آنها باشد تا اگر كودكي اقدام به زدن يا هول دادن ديگري كرد، فرد بزرگسال بدون داد زدن يا دعوا كردن او را متوقف كنند. اين جمله "اگر زد تو هم بزن"، آسيب فراواني به كودك ما خواهد زد. تمام آموخته هاي فرزندتان را زير سوال خواهد رفت و اين سوال پيش مي آيد پس اگر كسي كار بدي كرد من هم ميتوانم آنرا تكرار كنم؟ كودكي كه مي زند درونش لبريز از حس بد به خود و ديگران است. در حقيقت كودكي كه كتك مي زند از كودكي كه كتك ميخورد بيشتر آسيب ميخورد و احساسات منفي بيشتري را درون خود احساس ميكند. به علاوه او را در خطر آسيب فيزيكي بعضا جبران ناپذير قرار ميدهيد و به كودكان خشم، مجازات و كينه ورزي را آموزش خواهد داد. 🔻پس چه رفتاري داشته باشيم؟ بايد بدانید زماني كه كار به برخورد فيزيكي رسيد، به فرزندتون بياموزيد بهتر است دست خود را بالا بياورد و بگويد نزن. با آموزش اين رفتار به فرزند خود، شما به او مي آموزيد كه در رابطه با ديگران ميتواند حد و مرز مشخصي قرار دهد و از خود دفاع كند. اگر طرف مقابل به كار خود ادامه داد، فرزند شما بايد محيط را ترك كند. با اين كار به فرزندتان مياموزيد كه انسانهايي در زندگي سر راه ما قرار خواهند گرفت كه دچار اختلالات رفتاري هستند، و عاقلانه ترين واكنش اين است كه با اين افراد درگير نشويم. ترك كردن محيط نه نشانه ترسو بودن شخص است، و نه دليل بر بي عرضگي او مي باشد، تنها نشان ميدهد شخص فرق خوب و بد، و درست و غلط را ميداند. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
⁣آموزش مسئوليت به كودك: آموزش مسئوليت به كودك از حدود يك سالگى ميتواند شروع شود. زمانى كه به كودك اجازه ميدهيد با دست غذا را برداشته و راه دهانش را پيدا كند و با ماليدن عذا به دهان و دستش غذا بخورد. يا به او اجازه دهيد جورابش را پايش دربياورد. مسئوليت دادن به كودك بايد همراه با هيجان، شادي، تشويق كردن و مطابق با توانايى هاي كودك باشد. بهتر است مادر اجازه دهد فرزندش كنارش در آشپزخانه باشد و كارهاي بسيار كوچك جالب مثل پوست كندن تخم مرغ بعد از دو سالگي، مخلوط كردن مواد كيك، يا چيدن قاشقها در جاي مخصوصش كمك كند. پدر روزهاي تعطيل كنار فرزندش در آشپزخانه، اتاق يا حياط فعاليتهاي ساده و هيجانبخش داشته باشد مانند آب دادن گلها، كاشتن دانه گل، غذا يا كيك درست كردن. كليد موفقيت در آرامش و تشويق والدين است. اجازه دهيد فرزندتان اشتباهات بي خطر كند مثلا كفشهايش را اشتباه بپوشد. اگر به خاطر اشتباه فرزندتان، كندي او و دير شدن شما جلوي كارهاي او را بگيريد، كارها را شما انجام دهيد، يا مرتبا او را تصحيح كنيد موفق نخواهيد بود. هورا كشيدن، تشكر كردن، و لبخند زدن در حاليكه با محبت او را نوازش ميكنيد بهترين تشويق براي فرزندتان خواهد بود. با روش درست شما و تشويق فرزندتان از سه سالگى ميتوانيد شاهد استقلال فرزندتان در انجام كارهاي شخصى اش باشيد. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
❌ اختلال در نوجوانان ❌ ✅ در میان اختلالات روانی نوجوانان دو نوع افسردگی قابل مشاهده است: 😞 ۱. افسردگی ناشی از بلوغ و رشد ⚠️ در دوران بلوغ زندگی نوجوانان دچار تغییراتی می شود و فرد نوع جدیدی از زندگی را تجربه می کند. 👌 در این سن نوجوان احساس جدیدی در خود دارد و روح و روانش دچار نا آرامی هایی می شود. حس نا آرامی در این افراد طبیعی می باشد و باید فرد این حالت را بگذراند تا به هویت اصلی خود پی ببرد. افسردگی ناشی از بلوغ نیاز به درمان ندارد اما نباید با افسردگی غیر عادی اشتباه گرفته شود. علائم این نوع از افسردگی عبارتند از: اختلال خواب عدم ثبات اخلاقی احساس خستگی اضطراب و استرس نداشتن انگیزه و علاقه ناراحتی و احساس غم ✍ادامه دارد... کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
انتقاد ناپذیری، ویژگی و خصلت بعضی از نوجوانان و جوانان است. 🔸عده ای از نوجوانان و جوانان در طلایی ترین دوران خودشون تحمل شنیدن انتقاد از دیگران را به هیچ عنوان ندارند. 👈 اين درحالیست كه از دیگران هم به شدت انتقاد میکنند. 🔹اگر به اين خصلت بها بدهند و با آن مبارزه نداشته باشند، نهایتا باعث میشود تا رشد لازم و کافی را در نوجوانی و جوانی داشته باشند ، 👈زیرا اين دوران ، دوران شنیدن سخن انسان هاي باتجربه و دلسوز است. اما نحوه انتقاد، طریقه صحبت با نوجوان و لحن صحبت ما با او، اولین شرط برقراری یک ارتباط موثر با نوجوان و جوان است، تا شنیده شویم. کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
🌀 آموزش نظم به کودکان ♦️ آموزش نظم به کودکان زیر سه سال 👶۴. کودک شما بابد بتواند به شما اعتماد کند، برای اعتماد کودک به او توجه کنید و نیازهایش را برآورده نمایید. این اعتماد برای زمانی که او بزرگتر می شود و شما برای او حدود و قانون می گذارید لازم می شود. در آن زمان اگر او به شما اعتماد نداشته باشد و از عشق شما به خودش مطمئن نباشد چگونه زیر بار قوانین و محدودیت های شما برود؟ 👶۵. کودکان در حدود یک سالگی کم کم می فهمند که دارند چه کار می کنند در این سن کم کم باید به کودک بفهمانید که او مسئول اعمالی است که خودش انجام داده است. بنابر این باید نتیجه اعمالش را هم درک کند. مثلا اگر کودک شما بشقابش را روی زمین خالی کرده او را دعوا نکنید. فقط به او بگویید که لازم است بعد از غذا این جا را تمیز کند. 👶۶. وقتی کودک کاری می کند که شما می پسندید به او آفرین بگویید و تشویقش کنید و تنها زمانی که کار بد می کند او را دعوا کنید. 👶۷. کودکان از ۱۸ ماهگی حس نوع دوستی وهمکاری دارند و دوست دارند درتمام کارهایی که شما انجام می دهید کمکتان کنند والبته گاهی هم خرابش می کنند تا یاد بگیرند. از کودک بخواهید که در جکع کردن وسایل و اتاقش به شما کمک کند. ادامه دارد... کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
✅با ترس فرزندمون از تاریکی چه کنیم؟؟ 🔰مفهوم تاریکی از اون مفاهیمی است که بچه‌ها نیاز به زمان دارن تا بتونن درکش کنن و معمولا ازش می‌ترسن. اما با راهکارهایی که در تصویر گفته شده میتوان به اونها کمک کرد که احساس آرامش داشته باشند و بر ترس خود غلبه کنند . ❌فیلم ها و بازی هایی که از طریق گوشی یا کامپیوتر می‌بینند خیلی تاثیر گذار هست❌ کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
🔰 برطرف کردن غم و غصه مومنین... ✨ امام حسین علیه السلام فرمودند: ✨مَنْ نَفَّسَ کُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ کُرَبَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ ✨هر که غمی و بلایی را از مؤمنی رفع کند، حق تعالی غم و غصه دنیا و آخرت او را برطرف کرده و برایش گشایش قرار دهد. 📚 بحارالانوار ج۷۵ ص۱۲۱ به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
آرامش سهم زیبای زندگیتون ❤️ سلام صبحتون بخیر 🤚 بهترینها رو‌براتون آرزو می‌کنیم🤲 به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
♥️🍃 چیکار کنیم که سرحال و مثبت باشیم؟ -لبخند بزنید. -ورزش کنید -استرس رو از خودتون دور کنید -ساعت خوابتون رو تنظیم کنید -هر صبح که از خواب بیدار میشید شکرگزار باشید -کسی رو قضاوت نکنید -هدفاتونو مرور کنید -جملات مثبت و انگیزشی بخونید -ریسک کنید و کارهای جدید انجام بدید -کینه ای نباشید -دیگران رو تشویق کنید -از اینکه از دیگران کمک بگیرید هراس نداشته باشید -عاشق زندگی باشید و از تمام لحظاتش لذت ببرید. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
احتمالا فرزند شما در زندگی چه از طریق وجود یک همکلاسیِ بر روی طیف اوتیسم، چه از طریق روبه‌رو شدن با یکی از نزدیکانمان که دچار تحلیل عضلانی است، با فردی که دچار نوعی از معلولیت باشد روبرو شده است و سوالاتی در این زمینه برایش پیش آمده است. مهم نیست موقعیتی که برای او پیش آمده چیست. مهم این است که تا آنجا که ممکن است آماده پاسخگویی به کنجکاوی‌های فرزندتان به صورت صادقانه و باز باشید. به همین دلیل فاطمه فرهاد، عضو تیم پژوهشی و آموزشی سایت کودک و نوجوان آی قصه در این مقاله ۶ نکته کاربردی برای آموزش رفتار با معلولین به کودکان آماده کرده است.... ادامه مطالب در پست بعدی👇👇👇 به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
آموزش رفتار با معلولین برای کودکان👇👇 «اشکالی نداره که متوجه شدی» کودکان، مخصوصاً کوچکترها، طبیعتاً کنجکاوند و وقتی با فردی دارای معلولیت روبرو می‌شوند طبق غریزه شروع به سوال کردن می‌کنند. اگر شما کودک خود را در حالی که به فردی با معلولیت زل زده یافتید کنترل موقعیت را به دست خود بگیرید و آغازگر مکالمه باشید. ولی از به خرج دادن احساسات زیاد و توضیحات جزئی هنگام مکالمه بپرهیزید. توضیحی کوتاه و واقع‌گرایانه ضمن اینکه جوابگوی سوالات فرزندتان خواهد بود به کودکتان نشان می‌دهد که آن فرد چیزی برای شرمگین بودن ندارد. برای مثال شما کودکی برروی ویلچر را که دچار ضعف عضلانی است دیده‌اید، می‌توانید به فرزند خود بگویید: «می‌بینم به اون دختر کوچولوی روی صندلی چرخ‌دار نگاه می‌کنی و احتمالاً داری فکر می‌کنی که چرا به این صندلی احتیاج داره. عضلات بعضی آدم‌ها یک کم متفاوت کار می‌کنه به خاطر همین این صندلی به اون کمک می‌کنه که همون‌طور که تو با پاهات حرکت می‌کنی اون هم با این وسیله حرکت کنه.» ‌به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
راهکارهایی برای اموزش رفتار با معلولین با کودکان در آموزش رفتار با معلولین به کودکان نکته‌ی مهم این است که سعی کنید از توضیحاتی مثبت استفاده کنید. مثلاً به جای اینکه بگویید او نمی‌شنود و یا نمی‌تواند راه برود بگویید سمعک به او کمک می‌کند بهتر بشنود یا صندلی چرخ‌دار برای کمک به حرکت کردن است به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
از واژگان محترمانه استفاده کنید کودکان مانند اسفنج هر آنچه را که می‌شنوند جذب می‌کنند. زمانی که در رابطه با فردی که دارای معلولیت است صحبت می‌کنید به یاد داشته باشید که کلمات می‌توانند آسیب‌زننده باشند. بنابراین خیلی مهم است که از واژگانی استفاده نکنید که باعث می‌شود افراد خود را منزوی یا کم‌تر از بقیه حس کنند. از واژگانی همچون عقب‌افتاده، عاجز یا کوتوله استفاده نکنید و در عوض از اصطلاحاتی همچون با صندلی چرخدار، کوچک‌اندام و یا دارای ناتوانی یادگیری استفاده کنید. از معلولیت به عنوان راهی برای توصیف آن شخص استفاده نکنید. برای مثال به جای گفتن کودک اوتیسمی بهتر است بگوییم کودکی که بر روی طیف اوتیسم قرار دارد. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
در آموزش رفتار با معلولین بر روی شباهت‌ها تاکید کنید کودک شما باید یاد بگیرد که کسی که دارای معلولیت است هنوز شباهت‌های زیادی با او دارد. او احساسات مشابهی دارد، دوست دارد خوش بگذراند، عاشق خانواده‌اش است و ممکن است به ورزش خاصی علاقمند باشد. مواظب باشید که فرد دارای معلولیت را با صحبت کردن در رابطه با شباهت‌های دو کودک، از ناتوانی‌هایش متمایز کنید. مثلاً‌ شاید فرزند شما و همسایه‌تان که دچار سندرم داون است هر دو به فوتبال و شنا علاقمند باشند و یا شاید هردوشان در خانه ماهی قرمز داشته باشند. صحبت کردن در رابطه با شباهت‌ها به کودک شما نشان می‌دهد که همانطور که ویژگی ظاهری بچه‌ها تعریف‌کننده شخصیت آن‌ها نیست وجود معلولیت هم تعریف‌کنندهٔ افراد نیست. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
درک و همدلی را یاد دهید(۱) کودکان همه به نوعی شبیه هم هستند و البته به نوعی هم از هم متفاوتند. به جای اینکه به سادگی یه فرزندتان بگویید که فردی که دارای نوعی از معلولیت است نمی‌تواند کاری را انجام دهد دربارهٔ نقاط قوت آن فرد هم صحبت کنید. به کودکان هم یاد بدهید که به جای اینکه فقط بر روی نقاط ضعف افراد تمرکز کنند به دنبال قوت‌های آنان باشند. مهم است که کودکان در رفتار با معلولین یاد بگیرند که با وجود اینکه بعضی از افراد بعضی از کارها را نمی‌توانند انجام دهند یا در بعضی از موضوعات دچار چالش‌هایی هستند ولی این موضوع بدین معنا نیست که در هیچ زمینه‌ی دیگری نمی‌‌توانند بدرخشند. بنابراین اول از او بپرسید که اگر به جای او بود چه احساسی داشت و دوست داشت دیگران چگونه با اوبرخورد کنند. سپس به او یاد بدهید که چگونه با دیگران رفتار کند. ادامه در پست بعدی👇👇👇👇 به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
درک و همدلی ...(۲) آموختن در کودکی درس بسیار مهمی در آموزش رفتار با است. مثلاً اگر کودک شما همکلاسی‌ای دارد که دچار کم‌شنوایی است به جای تمرکز بر روی این واقعیت که او نمی‌تواند بشنود از فرزندتان بپرسید که همکلاسی‌اش در چه چیزهایی خوب است (ریاضی؟ دویدن؟). و سپس با کودک خود راجع به توانمندی‌های خودش و آن چیزهایی که برای او چالش‌برانگیز است سؤال کنید. به او کمک کنید تا متوجه شود که همه انسان‌ها ضعف‌ها و نقاط قوتی دارند و او باید همان‌گونه که دوست دارد به خودش در مواقع نیاز کمک شود به آن‌ها کمک کند. ‌به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
به قلدری توجه کنید و آن را محکوم کنید بچه‌های دارای معلولیت هدف‌های راحتی برای قلد‌رها هستند و بیشتر از بقیه مورد آزار دیگر کودکان یا بزرگسالان قرار می‌گیرند. به کودکان بیاموزید که چرا رنجاندن عامدانه یک کودک دیگر کار اشتباهی هست و به او یاد دهید که زمانی که مرتکب این کار شد معذرت‌خواهی کند. بچه‌ها باید یاد بگیرند که همه حتی آن‌ها که ظاهر و رفتار متفاوتی دارند هم احساساتی مانند آن‌ها دارند و حقشان این است که با آن‌ها به خوبی و محترمانه رفتار شود. از فرزند خود بخواهید هیچوقت دیگران را مورد آزار و قلدری قرار ندهد و اگر متوجه شد که فرد دیگری مورد آزار قرار گرفته در جهت کمک به او اقدام کند. ‌به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
با وسایل معلولین محترمانه برخورد کنید یک نکته‌ی مهم دیگر در آموزش رفتار با معلولین این است که به کودک خود بیاموزید تا با وسایل پزشکی دیگران مثل عصا، صندلی چرخ‌دار و سگ‌های راهنما با احترام رفتار کنند. مطمئن شوید که آن‌ها متوجه شده‌اند که این وسایل برای برطرف کردن نیاز‌های افرادند و بازیچه نیستند. گاهی زمانی که کودک شما یک سگ راهنما را در یک مکان عمومی می‌بیند می‌خواهد آن را نوازش کند. در این مواقع به او توضیح دهید که چرا نمی‌تواند چنین کاری کند مثلاً بگویید «این سگ که حیوان خانگی نیست! این سگ به صاحبش کمک می‌کند تا ببیند الان هم مشغول کار هست؛ پس ما نمی‌توانیم حواسش را پرت کنیم.» ‌به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan