eitaa logo
تربیت دینی کودک و نوجوان
20.9هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
✅انواع روش های تربیت دینی 1️⃣ آشنایی با اصول و روشهای تربیت کودک و نوجوان؛ 2️⃣ چگونگی رفتار با نوجوانان و کودکان؛ 💯زیر نظر اساتید و مربیان با تجربه در حوزه کودک و نوجوان تبلیغات 👇 https://eitaa.com/tablighatdini ارتباط با ادمین: @Mostafa_m_p
مشاهده در ایتا
دانلود
زمانی که فرزندانمان کوچک اند، نسبت به رفتار های اشتباه آنها صبرمان بیشتر است و در کنار خنده هایش، اشک هایش را هم تاب می آوریم، در کنار تمیزی و عطر و بویش، کثیفی و بوی تعفن کهنه یا پوشکش را تحمل می کنیم و در کنار سلامت و شادابی اش، بر بیماری و ناخوشی او صبر می نماییم و... اما وقتی بزرگ تر می شود، به جای اینکه صبرمان بیشتر شود برعکس اندک میشود و دیگر آن ها را بر نمی تابیم. وقتی مرتکب اشتباه می شوند با تندی به آن ها می تازیم و سرزنش و توبیخشان می کنیم، در حالی که وقتی کوچک بودند و روی لباسمان خرابکاری می کردند در عین ناراحتی می خندیدیم و بعد از تمیز کردنش، لپش را محکم بوسیده و نوازشش می کردیم. چرا با بزرگ شدن آن ها صبر ما کمتر می شود؟ علت آن است که وقتی کوچک اند تقریبا همه ی اشتباهات آن ها را غیر عمد و سهوی می دانیم و مقصر قلمدادشان نمی کنیم، ولی از سنی که زبان باز می کنند کم کم بیشتر اشتباهاتشان را عمدی و اختیاری می دانیم و زمانی که به نوجوانی می رسند، تمام رفتار هایشان را برنامه ریزی شده و عمدی تلقی میکنیم و بر آن ها برچسب توطئه گر و حیله گر می زنیم. خطای ما در این است که رشد عقل را در فرزندانمان دلیل بر این می دانیم که آن ها نباید خطایی مرتکب شوند و مانند فرشته ها پاک و بی عیب باشند ؟ به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
⭕️پيامبر صلي الله عليه و آله : «بهترين شما صاحبان عقل هستند». گفته شد: «اى رسول خدا! صاحبان عقل، چه كسانى اند؟» حضرت فرمودند: ✅آنان كه داراى اخلاق خوب اند، ✅ بردبار و باوقارند، ✅صله رحم مى نمايند، ✅ به پدران و مادران نيكى مى كنند، ✅ به فقرا، همسايگان و يتيمان رسيدگی مى نمايند، ✅اطعام مى كنند، ✅ آشكارا به همه سلام مى كنند 📚 كافى، ج 2، ص 24 به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
♨️ارزش دعا هنگام سحر 💠 از امام باقر علیه‌السلام روایت شده است: خداى عزوجل از میان بندگان مؤمنش آن بندۀ بسیار دعاکننده را دوست دارد؛ پس بر شما باد دعا از هنگام سحر تا طلوع آفتاب زیرا این فاصله، هنگامى است که درهاى آسمان در آن باز شده، و روزی‌ها در آن تقسیم می‌شود، و حاجت‌هاى بزرگ برآورده می‌گردد. 📚 بهجت‌الدعاء، ص۴۴ به بپیوندید: https://eitaa.com/ketabkarmorabbi
📣قابل توجه ، و گرامی جهت مطالعه مباحث مربوط به سرفصلهای زیر را کلیک کنید. ⭕️جلسه اول: اهداف تربیت ⭕️جلسه دوم: انواع اهداف میانی ⭕️جلسه سوم: اهداف الهی (حوزه بینشی؛ قسمت اول) ⭕️جلسه چهارم: اهداف الهی ( حوزه بینشی؛ قسمت دوم) ⭕️جلسه پنجم: اهداف الهی ( حوزه بینشی، قسمت سوم ) ⭕️جلسه ششم: اهداف الهی ( حوزه گرایش ) ⭕️جلسه هفتم: اهداف الهی ( حوزه رفتار) ⭕️جلسه هشتم: اهداف شخصی (حوزه بینش) ⭕️جلسه نهم: اهداف شخصی( حوزه گرایش) ⭕️جلسه دهم: اهداف شخصی ( حوزه رفتار) ⭕️جلسه یازدهم: اهداف اجتماعی (ساحت بینش) ⭕️جلسه دوازدهم: اهداف اجتماعی ( ساحت گرایش ) ⭕️جلسه سیزدهم: اهداف اجتماعی ( ساحت رفتار ) ⭕️جلسه چهاردهم: اهداف اقتصادی (ساحت اندیشه ) ⭕️جلسه پانزدهم: اهداف سیاسی ( ساحت اندیشه) ⭕️جلسه شانزدهم: معنای لغوی و اصطلاحی اصل ⭕️جلسه هفدهم: اهمیت اصول ⭕️ جلسه هجدهم قسمت اول: اصل اول(اصلاح رابطه خود با خداوند) ⭕️جلسه هجدهم قسمت دوم: اصل دوم( استمداد از خداوند و توسل به اهل بیت علیهم السلام) ⭕️جلسه نوزدهم: اصل سوم ( شناخت مخاطب 1) ⭕️جلسه بیستم: اصل سوم ( شناخت مخاطب 2) ⭕️جلسه بیست و یکم: اصل سوم ( شناخت مخاطب 3) ⭕️جلسه بیست و دوم ( اصل برقراری ارتباط 1) ⭕️جلسه بیست و سوم: (اصل برقراری ارتباط 2) ⭕️جلسه بیست و چهارم: (اصل برقراری ارتباط 3) ⭕️جلسه بیست و‌پنجم ( اصل برقراری ارتباط 4) ⭕️جلسه بیست و‌ ششم ( اصل برقراری ارتباط 5) ⭕️جلسه بیست و هفتم ( برقرای ارتباط 5، موانع برقراری ارتباط 1) ⭕️جلسه بیست و هشتم ( برقراری ارتباط 5، موانع برقراری ارتباط 2) ⭕️ جلسه بیست و نهم (برقراری ارتباط 6، موانع برقراری ارتباط 3) ⭕️جلسه سی ام (برقراری ارتباط 6، موانع برقراری ارتباط 3) ⭕️جلسه سی و یکم ( اصل پنجم؛ محبت ومهربانی) ⭕️جلسه سی و‌دوم ( اصل ششم؛ رعایت تدریج در تربیت) ⭕️جلسه سی و سوم ( اصل هفتم؛ مداومت و تکرار ) به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
با سلام برنامه و ایده های پیشنهادی هفته کتاب وکتابخوانی 👇👇👇👇 به بپیوندید: https://eitaa.com/ketabkarmorabbi
💢 برای تربیت بچه هایتان، برنامه ریزی داشته باشید ▫️ائمه ما هم فرمودند برای اطفالتان برنامه ریزی کنید «قَبلَ أَن تَسبِقَكُم إِلَيهِمُ المُرجِئَةِ»: قبل از این که این منحرفین پیش دستی کنند و آن‌ها را بگیرند، شما سعی کنید این‌ها را داشته باشید. تربیتشان بکنید. آگاهشان بکنید. آن‌ها را بسازید. وقتی آن‌ها را ساختید، هر منحرفی بخواهد بیاید نزدیک آن‌ها، خودشان می فهمند که این منحرف است. 🎤آیت الله حائری شیرازی (ره) به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
دلایل لجبازی کودکان ونوجوانان تثبیت استقلال: گاهی کودک دوست دارد به گونه‏ای باشد که خودش می‏خواهد، نه آن‌گونه که شما می‏خواهید زیرا احساس استقلال می‏کند، بنابراین جایی برای نگرانی نیست. جلب توجه: گاهی کودک دوست دارد با لجبازی کردن جلب توجه کند، پس به مخالفت ‏هایش بی‏ توجهی کنید و حساسیت نشان ندهید. رفتار لجبازانه کودک ممکن است به سبب لجبازی شما باشد که در اثر بی‌توجهی شما به خواسته ‌های منطقی‌اش ایجاد شده است. انتقام‌جویی گاهی کودک برای انتقام‌جویی از پدر و مادری که دائم با هم درگیری و اختلاف دارند، چنین برخورد می‏کند. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
معرفی کتابهای مهدویت حوزه کودک و نوجوان 😍👇👇👇 به بپیوندید: https://eitaa.com/ketabkarmorabbi
کودک خلاق میخوای ؟؟؟ اگر والدین همه کارهای بچه ها را خودشون انجام بدهند، فرصتی برای نشان دادن خلاقیت فرزندانشان باقی نمی ماند. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
حاج آقا مجتهدی تهرانی: نباید به کسی فحش داد. بعضی‌ها بدزبان هستند. به پسرش می‌گوید: «نفهم!». ... بد است. پسرت برای خودش شخصیتی دارد. چرا این حرف را می‌زنی؟ یکی از پسران آیت الله خرازی ... به شخصی گفته بود که من امشب منزل نمی‌روم، بروید به خانواده‌ی من اطلاع بدهید. آن شخص اطلاع نداده بود و آیت الله خرازی تا صبح ناراحت بود. صبح که پسرش را دید، حرف بدی به او نزد، فقط فرمود: «این رسم رفاقت نبود. دیشب ما را منتظر گذاشتی». این جور باید حرف زد. پسر ایشان هم تا آخر عمر حساب کار خودش را کرد. حالا اگر یک حرف زشت به این پسر می‌زد چه قدر بد بود. شخصیت بچه‌اش را خرد می‌کرد. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
چه کار کنیم که بچه های ما این مسیر را درست طی کنند؟ (مسیر رشد تا 18سالگی که درقسمتهای قبل توضیح دادیم) آن چه که در این کلاس می شنوید فقط یک اشاره است و یقیناً با باورهایتان در تعارض است و علامت سؤال های زیادی برایتان ایجاد خواهد شد؛ نترسید و حرکت کنید و تمرین کنید. حال مستقیم وارد بخش دانایی یعنی روش ها و چگونگی ها می شویم. اولین نکته این است که ما کودک شاخص و برجسته می خواهیم؛ یکی از باورهای ما این است که کودک ما باید برجسته و شاخص باشد. انسان ها از هم متمایز هستند و اصلاً شکل هم نیستند بنابراین اصلاً لازم نیست که من کار خاصی  بکنم که از شما متمایز شوم. کدام دو نفر انسان وجود دارند که از هم متمایز نباشند؟ همه ی ما کاملاً از همدیگر متمایز هستیم؛ بنابر این چه اصراری داریم که بخواهیم خودمان را متمایز کنیم. همه ی ما متمایز هستیم. آن چیزی که ما را اذیت می کند این است که می خواهیم برجسته تر و شاخص تر باشیم و بیشتر دیده شویم. این مسئله ی بسیار مهمی است که باید به آن دقت کنیم. کودک متعادل کودکی است که این مسیر را درست برود. اصلاً هم شاخص و نابغه و برجسته و استثنایی نیست. ما اصلاً چیزی به اسم استثنایی نداریم. مگر می شود که در نظام آفرینش استثنایی، باشد.  کودک شاخص ونابغه کودکی است که از خود درک واقعی ندارد. چون درک او از خودش، برداشتی و القایی است؛ درکی است که والدینش به او القاء کرده اند یا از تعریف دیگران برداشت کرده شخصیتی است که مطابق با هنجارهای اجتماعی است و هنجارها به او تحمیل شده اند. در نتیجه ی این درک این کودک رفتار غیرواقعی هم پیدا خواهد کرد. و وقتی غیرواقعی شدیم یعنی همگام و هماهنگ با نظام آفرینش نیستیم و در این حالت عذاب خواهیم کشید. نظام آفرینش بسیار نظام قدرتمندی است، یا در مسیر آن حرکت می کنیم یا در خلاف جهت آن؛ به هر نسبت که از این مسیر دور شویم، آزار خواهیم دید، منتهی ما عوامل را در بیرون جستجو می کنیم و می گوییم که من احساس خوبی ندارم چون مملکت، بچه، همسر، قدمن، تحصیلاتم، پول و . هیچ کدام این ها نیست. وقتی ما حالمان خوب نیست به این دلیل است که در مسیر رشد نیستیم. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan