تفاوت «تربیت» با «تزکیه»
کریمه: «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَینَکمْ وَتَکاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ»، به تعبیر علامه طباطبایی، و به نقل از شیخ بهایی، به پنج دوره حیات انسانی اشاره دارد:
1. دوره خردسالی (لعب و لهو =بازی وسرگرمی)
2. دوره بلوغ و نوجوانی (زینه= آرایش)
3. دوره جوانی (تفاخر=فخرفروشی)
4. دوره میانسالی (تکاثر فی الاموال=افزونخواهی مال)
5. دوره سالخوردگی (تکاثر فی الاولاد= افزونخواهی فرزند).
از دیدگاه برخی از صاحبنظران، «تزکیه و تربیت, مغایر یکدیگرند, چرا که تربیت, مخصوص دوران کودکی است و تزکیه به دوران خاصی اختصاص ندارد. از سوی دیگر, تربیت با سیئه جمع میشود, حال آنکه تزکیه به هیچ وجه باسیئه سازگار نیست.»(3)
بدینسان، میتوان گفت: چتر مفهومی واژه «تربیت»، تنها دوران کودکی و نهایت نوجوانی انسان را میگیرد به خلاف «تزکیه» که مفهوم آن بر گستره تمامی مراحل و شئون زندگی فرد سایه میافکند.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید :
@tarbiatkoodak_nojavan
آموزههای #تربیتی فرزند پروری
برخورد کریمانه با کودک و نوجوان
در هندسه معرفتی قرآن، اصل کرامت وجودی انسان، که ناشی از مقام خلیفهاللهی اوست، زیرساختیترین اصل تربیتی است. و لقد کرمنا بنیآدم...(اسرا/70). بنابراین تمامی هنجارها و رفتارهای تربیتساز کودک و نوجوان، میبایست مبتنی بر این نگاه صورت پذیرد. قرآن، آنجا که از فرزندخواندگی سخن به میان میآورد، سفارش میکند که آنها را به نام و نسبشان، بخوانید تا کرامتشان حفظ شود.
ادْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آبَاءَهُمْ فَإِخْوَانُکمْ فِی الدِّینِ وَمَوَالِیکمْ...(آنها را به نام پدرانشان بخوانید که این کار نزد خدا عادلانهتر است؛ و اگر پدرانشان را نمیشناسید، آنها برادران دینی و موالی شما هستند.)
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
2- کمک گرفتن از طبیعت: به خلقت آفریده های خدا اشاره کنیم و او را با عجایب آنها آشنا سازیم. قدرت خداوند را در آفرینش مخلوقاتش در آسمان و زمین و دریاها به فرزندان خود نشان دهیم.
در قرآن آیات بسیاری وجود دارد که ما را به تدبر در طبیعت دعوت می کند؛ مثلاً در قرآن می خوانیم: «و خدا به زنبور عسل وحی کرد که از کوه ها و درختان و سقف های رفیع منزل گیرید و سپس از میوه های شیرین تغذیه کنید و راه پروردگارتان را به اطاعت بپویید، آن گاه از درون آنها شربت شیرینی به رنگ های مختلف بیرون آید که در آن شفاء مردمان است».همچنین ما را به دقّت در خلقت شتر و آسمان و کوه ها و زمین و … دعوت می کند و می فرماید: «آیا آنان به شتر نمى نگرند که چگونه آفریده شده است؟ و به آسمان نگاه نمى کنند که چگونه برافراشته شده؟ و به کوه ها که چگونه در جاى خود نصب گردیده! و به زمین که چگونه گسترده و هموار گشته است»؟اگر عجایب و شگفتی های این مخلوقات خداوند را با زبانی ساده و کودکانه بیان کنیم او را تا حد زیادی با خدا آشنا ساخته ایم.
#خداشناسی
#تربیتکودک
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
در قصه گویی باید
❌❌❌1⃣بدانیم کودکان بین واقعیت و افسانه را نمی دانند
و هرآنچه بگویید باور می کنند
و گاها خودشان را جای شخصیت ها می گذارند
2⃣ازعذاب نگوییم
و بیشتر سعی کنیم از مهربانی های خدا بگوییم
3⃣اگر جایی از داستان سوال داشتند که نمی دانستند
بگویید نمی دانم و بعدا می پرسم و برایت توضیح می دهم
4⃣داستان عجیب و سوال برانگیز تعریف نکنیم
#تربیتدینی
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
برخی از راه های شناساندن خدا به کودکان به این شرح است:
1-به پرسش های کودکان می بایست جوابی صحیح و در عین حال ساده و روشن داده شود. ما می توانیم با بیانی ساده و کمک گرفتن از نعمت های خداوند که در اختیار همه بندگانش قرار داده است، به بهترین وجه و ساده ترین شکل خدا و برخی از صفات او را با برهان نظم، برای کودک اثبات کنیم. این برهان ساده ترین و عمومی ترین برهان برای اثبات خدا است، و در قرآن کریم و روایات نیز بسیار به این برهان اهمیت داده شده است. این برهان از مفاهیم و قواعد پیچیده فلسفی خالی است، از این رو همه می توانند از این برهان استفاده کنند. در مورد پرسش و پاسخها مطالعه ی مطلب (پرسش و پاسخ هایی درباره ی خدا) خالی از لطف نیست. ـ البته دوستان عزیز مستحضر هستند که در بخش آموزش مفاهیم دینی به موضوع خدا به صورت گسترده پرداخته شود..
#کودکنوجوان
#تربیتکودک
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
- 🔰بیان داستان های مناسب دینی: کودکان به قصه و داستان بسیار علاقه دارند، به ساده سازی حکایات و داستان های قرآنی و دینی پیام های دینی را می توانیم غیر مستقیم و راحت منتقل کنیم؛ مثل داستان حضرت ابراهیم (ع) و بحث های او با مشرکان و بت پرستان و استدلال های زیبای آن حضرت برای اثبات خدا و یگانگی او.
🔰- استفاده از تجارب خود کودکان: برای تعیین مفهوم دین و نیاز ما به آن می توانیم از تجارب کودکان استفاده کنیم؛ برای مثال با نشان دادن برنامه هفتگی پرسش هایی را مطرح کنیم تا به تدریج کودک را به مقصود خود نزدیک سازیم و بعد نتیجه گیری کنیم، برنامه ای که از طرف خدا و به وسیله پیامبران برای ما آورده شده است، دین نام دارد.
#تربیت
#خداشناسی
#کودک
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
معرفی خدا به زبان کودکانه
خدا کيست ؟
وقتي وارد مدرسه اي ميشوي، مديري را ميبيني که آنجا را اداره ميکند
وقتي وارد باغي مي شوي، باغباني را ميبيني که مشغول آبياري و رسيدگي به درختان است
وقتي وارد شهري مي شوي، شهر داري را ميبيني که شهر را اداره ميکند .
در يک پادگان نظامي، يک فرمانده منظم را ميبيني که فرماندهي ميکند.
وقتي به کارخانه اي بروي خواهيد ديد که بوسيله يک مدير اداره مي شود.
اگر بخواهم خدا را خيلي ساده معرفي کنم، بايد بگويم که خدا هم آفريننده اين دنيا و هم اداره کننده و فرمانده و ناظم آن است در قرآن کريم ميخوانيم : خدا همان کسي است که آسمان ها و زمين را آفريد ...(سوره ابراهيم آيه 32
همه موجوداتي را که مي بيني آفريده خداوند است و اداره جهان بزرگي که در آن زندگي ميکنيم با خداوند مهربان است.
بارش باران ،رويش گياهان ، زندگي و مرگ جانوران ، طلوع و غروب خورشيد و ماه و ستارگان ، پرواز پرندگان و تمام حوادث بزرگ و کوچک دنيا به خواست و اراده خدا و زير نظر اوست .
ما انسانها هم آفريده او هستيم و توسط او خلق شديم، خدا براي آنکه خودش را به ما معرفي کند، هزاران پيامبر فرستاده است .
آخرين پيامبري که او فرستاده حضرت محمد ص است . پس از پيامبر مهربان نيز امامان عزيز و مهربان ما مسئوليت معرفي خدا را بر عهده دارند .
خداوند مهربان براي آنکه او را بهتر بشناسيم کتابي را در اختيار ما قرار داد که قرآن کريم است . قرآن کريم در سوره ها و آياتش خدا را به ما معرفي مي کند .
قرآن کريم خدا را آفريننده جهان، مهربان، بخشنده، دانا، قوي، روزي دهنده، کامل و آگاه از هر چيز معرفي کرده
#تربیتدینی
#کودکنوجوان
با سلام و احترام
سالروز شهادت باب الحوائج، حضرت موسی بن جعفر علیه السلام تسلیت
هر کجا مرغ اسیری است، ز خود شاد کنید
تا نَمُرده است، ز کنج قفس آزاد کنید
مُرد اگر کنج قفس،طایر بشکسته پری
یاد از مردن زندانی بغداد کنید
قفل و زنجیر گشائید، زپایش دم مرگ
زین ستمکاری هارون، همه فریاد کید
پسرش نیست که تا گریه کند بر پدرش
پس شما گریه بر آن کشته بیداد کنید
نگذارید که معصومه خبردار شود
رحم بر حال دل دختر ناشاد کنید
(در شب شهادت باب الحوائج، التماس دعا دارم...)
ایجاد اعتماد به نفس، یکی از مؤثرترین عوامل برای جهت دهی مثبت به احساسات کودک است. رفتار آزاد منشانه و محترمانه و درک احساسات کودک، سبب می شود که او احساس قدر و ارزش کند. عزت نفس، سبب بهره وری فرد از نیروی تفکر و به کارگیری آن در امور زندگی است.
#اعتماد_به_نفس_و_عزت_نفس
#کودک
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
یکی از راه های شخصیت دادن به کودک، سلام کردن به اوست.
خانواده، اساسی ترین بستر رشد شخصیت مطلوب کودکان و نوجوانان است.
الگوهای محبوب بچه ها، بزرگسالانی هستند که شخصیت آنها، آمیزه ای از محبت و عطوفت است و هرگز پرخاش نمی کنند.
#شخصیت
#کودک
#والدین
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
با #نوجوان بدحجاب چطور رفتار کنیم
*با نوجوانان از درِ نصیحت و دستور وارد نشویم!
با مادری که از دست دخترش به دلیل بدحجابی گله مند بود هم کلام شدیم. مادر با ناراحتی میگفت؛ هر چه دخترم را نصیحت میکنم، به او اثر نمیکند. تا زبان باز میکنم دخترم بهانهای پیدا میکند که از من فرار کند.» یک نکته مهم است که در نظر داشته باشیم نوجوان را نباید بیش از حد نصیحت کنیم یا با جملات دستوری به او بگوییم که مثلا فلان طور لباس بپوش یا حجابت را رعایت کن. چون قطعا این کار را نخواهد کرد، چرا که میخواهد استقلال داشته باشد و کاری که خودش دوست دارد را انجام دهد. پس بهترین راه این است که از روش صحیحش وارد شویم تا نوجوان به پرخاش یا لجبازی نیافتد.
یکی از راهکارها در این زمینه این است که بچه ها را وارد بحث های خانوادگی کنیم، یعنی زمانی که درباره یک موضوع صحبت میکنیم، از او نظر بخواهیم و فرزندمان را در کنار خودمان قرار دهیم ، جای اینکه فکر کنیم او شخصی است که در مقابل ما قرار دارد، کم کم او کنار ما قرار می گیرد و درباره مسائل مختلف نظر می دهد و این مشارکت باعث می شود که ما بتوانیم از در مکالمه با نوجوان وارد شویم.
من خانواده های زیادی را دیدم که به راحتی می توانند دور هم جمع شوند و نظر بدهند، حتی اگر همه نظرات هم را هم قبول نداشته باشند اما در مقابلش خانواده هم زیاد دیدم که حتی دو کلمه حرف حساب نمی توانند با هم بزنند چرا که حرف هم را نمی فهمند و همه همدیگر را جبهه مقابل هم می دانند . در این دست خانواده ها اغلب بچه ها سرکش و لجباز می شوند و کار خودشان را انجام می دهند ، بدون اینکه بدانند راه درست چیست. بنابراین کنترل و تذکر بیش از حد در هر زمینه ای از جمله حجاب داشتن ، نماز خواندن یا هر کار دیگری اثر معکوس دارد.
ادامه دارد.....
#حجاب
#نوجوانان
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
بچه هایتان را با دیگران #مقایسه نکنید
🔰زمانی که ویژگی های دوران نوجوانی را میخوانیم به چند نکته مهم میرسیم، از جمله اینکه نوجوان دوست ندارد، مثل کودک با او رفتار شود، مثلا مدام بکن و نکن به او داشته باشیم که «فلانی در خیابان حجابت را رعایت کن، روسری ات را جلو بکش ، لباست را درست کن، یا چرا مدل موهاتو اینطور کردی، برو عوضش کن » و ....این امر و نهی ها باعث میشود او فکر کند هنوز یک بچه است که بقیه میخواهند او را درستش کنند. نکته دیگر هم این است که پدر و مادرها نوجوانشان را با دیگران مقایسه نکنند. مثلا این جمله که «دختر خاله ات چه حجاب خوبی داره، چرا تو رعایت نمیکنی؟ من ازت راضی نیستم» یا مثلا «فلان فرد تو فامیل چقدر خوب رفتار میکنه، یه کم یاد بگیر!» و از این دست جملات بچه ها را جری تر میکند به جای اینکه آنها را سربه راه کند.»
من از برخی دخترها شنیده ام که می گویند چون مادرم مرا همیشه نصیحت میکند و مرا با دیگران مقایسه میکند که «ببین دختر فلانی چادر داره»، من به خاطر همین مقایسه هایش هیچوقت دوست ندارم چادر سر کنم، وگرنه خودم همیشه دلم هوای این را میکند که چادر داشته باشم و حجاب خوبی، اما چون مدام مادرم مرا با دیگران مقایسه میکند، حس لجبازی به من دست میدهد و نمی خواهم این نوع حجاب را داشته باشم.
ادامه دارد...
#حجاب
#تربیتدینی
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan