#تربیت_فرزند
اگر فرزند شما حاضر نیست به ماسه، نمک، مربا، آرد ، ماست، گل، رنگ انگشتی و ... دست بزند ،
و یا اگر دستش کثیف شد با اصرار از شما می خواهد که دستش را بشویید، نشانه تمیزی و بهداشت کودک نیست!
این رفتار نشانه حساسیت لمسی کودک است و اگر ادامه پیدا کند می تواند منجر به وسواس شود .
بازی هایی مثل ماست بازی، رنگ بازی، شن بازی، گل بازی و .... می تواند در دراز مدت این واکنش های لمسی را از بین ببرد.
به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
🛑 اختلال لجبازی و نافرمانی (ODD) ❗️📛
✅ کودک اغلب از کوره در می رود.
✅ اغلب با بزرگسالان جر و بحث و مشاجره می کند.
✅ از قواعد سرپیچی و یا به آنها اعتراض می کند.
✅ عملا دیگران را آزار می دهد.
✅غالبا برای اشتباهات و یا رفتارهای نامناسبش دیگران را سرزنش می کند.
✅ حساس و زودرنج است.
✅ عصبی است.
✅ کینه توز و انتقام جو است.
❌ چنانچه در کودک خود نشانه های زیر را بیش از 6 ماه به طور مستمر مشاهده نمودید ، ضروری است به منظور حل مشکلات ، به کار درمانگران جهت ارزیابی و شروع مداخله درمانی مراجعه نمایید.
در غیر اینصورت با افزایش سن کودک گرفتاریهای بسیاری به وجود خواهد آمد؛تداوم این اختلال می تواند منجر به اختلال سلوک در نوجوانی و دیگر مسائل و مشکلات شود.
کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
خانواده سالم چه ویژگی هایی دارد؟
1. اعضای خانواده از پنج نوع آزادی بهرهمند هستند.
الف) آزادی دیدن، شنیدن و تصورکردن آنچه حالا اینجاست، آنچه قبلاً بوده و بعداً خواهد بود.
ب) آزادی اندیشیدن به آنچه شخص میاندیشد، نه آنچه باید بیندیشد.
ج) آزادی احساسکردن آنچه شخص احساس میکند، نه آنچه باید احساس کند.
د) آزادی خواستن و انتخابکردن آنچه شخص میخواهد، نه آنچه باید بخواهد.
ه) آزادی تصور کردن خودشکوفایی و نه ایفای نقشی بیانعطاف و رعایت دامن احتیاط.
2. ابراز صمیمیت؛
ازدواج بهعنوان مهمترین بخش خانواده باید در جهت صمیمیشدن باشد. این فرآیند مراحل زیر را طی میکند: دوست داشتن (عشق ورزیدن)، حلوفصل اختلافها، مصالحه، تفرد و صمیمیت.
صمیمیت یعنی اعضای خانواده بتوانند بدون ترس و واهمه، اشتباهات و اسرار خود را برای هم مطرح کنند و کسی از اشتباهات و اسرار آنها سوء استفاده نکند.
3. مذاکره درباره تفاوتها؛
مذاکره در مورد تفاوتها وظیفه مهمی در فرآیند ایجاد صمیمیت است. برای مذاکره بر سر تفاوتها باید میل به همکاری وجود داشته باشد تا حلوفصل منصفانه مسائل را امکان پذیر کند.
4. ارتباط روشن و سازگار؛
ارتباط روشن و سازگار در صمیمیت نقشی اساسی دارد. برقراری ارتباط روشن مستلزم آگاهبودن از خود و از دیگری و نیز احترام گذاشتن به یکدیگر است.
5. اعتمادکردن
اعتماد در اثر صداقت ایجاد میشود. ابراز صحیح احساسات، عواطف، افکار و امیال مهمتر از موافقت است.
6. تفرد؛
در خانوادههای سالم تفاوتها تشویق میشوند. منحصربهفرد بودن و تکرارنشدن هر یک از افراد خانواده، از جمله نخستین ارزشهای حاکم برخانواده
#تربیتی
راههای درمان فرو بردن خشم
#تربیتکودکنوجوان
کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
🟩 اگر تغییر نكنیم حذف میشویم .
📌برای جلوگیری از حذف شدن در بازی زندگی ، باید تغییراتی را در خودمان و زندگی مان به وجود آوریم
کليدهای اين تغيير عبارتند از :
✨كلید اول: خواستن
✨كلید دوم: خالی كردن ذهن از تعصب ها
✨كلید سوم: باور مثبت نسبت به خود
✨كلید چهارم: عمل کردن
📌به یاد داشته باشیم كه عظمت زندگی تنها به علم نیست بلکه تلفیقی از علم و عمل
کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
✅رشوه دادن به کودکان، آن هم وقتی باید وظیفهشان را انجام دهند، باعث میشود همیشه، از شما توقع جایزه داشته باشند.
✅ تشویق کردن بچهها برای خوب رفتار کردن، بهتر از دادن وعده جایزه است.
✅مثلا بهتر است بهجای به کار بردن جمله «اگر امروز که رفتیم خانه خاله، پسر خوبی باشی، برایت اسباببازی میخرم»، از جمله «من واقعا به تو افتخار میکنم هر وقت میریم خونه خاله خیلی پسر مودبی هستی. تو با این کارت من را خوشحال میکنی» استفاده کنید.
کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
برخورد والدين با اختلال كم توجهی بيش فعالی چيست؟
❗️برخی از والدین با دیدن هر گونه پرتحرکی فرزندان خود به بیش فعالی آنها مشکوک می شوند اما باید دانست که جنب و جوش زیاد به تنهايي نشانه قانع کننده ای برای این اختلال نیست.
❗️ناتوانی در تمرکز و نداشتن صبر در گوش کردن، ناتوانی در توجه به جزئیات، ناتوانی در انجام تکالیف مدرسه و سایر وظایف محوله، بی دقتی و بی نظمی، گم کردن مدام وسایل، بی قراری (معمولا نشستن آرام در یک جا برای این کودکان مشکل است) و ناتوانی در انتظار کشیدن از دیگر علائم این اختلال است.
🌴کودکان بیش فعال احساس خطر نمی کنند و به کارهای خطرناک علاقه نشان می دهندن که گاهی اطرافیان این موضوع را نشانه شجاعت کودک به حساب می آورند در صورتی که این مورد یکی از علائم بیش فعالی به شمار می آید
🌴 در مقابل این دسته از پدر و مادرها، والدینی هستند که نمی خواهند مشکل کودک خود را بپذیرند و معمولا با بهانه آوردن از هشدارهای معلمان و سایر اطرافیان طفره می روند.
🌴این افراد از درمان این اختلال واهمه دارند و گمان می کنند داروهایی که توسط پزشک تجویز می شود برای فرزندشان عوارض دارد. هدف درمان این است که فرزندتان آرام زندگی کند و یک زندگی موفق تر داشته باشد
👌این در حالی است که اگراین کودکان در زمان مناسب درمان نشوند، نمی توانند در امور آموزشی و فعالیت های اجتماعی خود موفق عمل کنند و ممکن است برای خود و اطرافیانشان مشکل آفرین باشند.
کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
❌کودکان چگونه بد آموز می شوند؟
✅وقتی والدین، خواسته یا ناخواسته، بر کودکانی که چیزی را خراب میکنند، جیغ میزنند، کودکان یاد میگیرند
که «جیغ» بزنند.
✅وقتی کودکان به این نتیجه میرسند که با جیغزدن به «خواست هایشان دست مییابند، این کار را ادامه میدهند.
✅وقتی والدین چیزی را به زور از دست کودک میگیرند، کودک «زورگیری» را یاد میگیرد.
✅برخی از والدین به کودک بیاشتها میگویند: «اگر غذا نخوری، آن را به فلانی میدهیم!»، اینگونه، کودک «خسیس بودن» را میآموزد.
✅وقتی والدین، برای آرامش کوتاهمدت خودشان، به کودکان وعدههایی میدهند، کودک «دروغگویی» را میآموزد.
✅وقتی والدین، برای آرامش کودکِ آسیبدیده، دیوار یا اسباب بازی را با سیلی میزنند و میگویند: «اینو زدمش، دیگر گریه نکن»، کودک «انتقامگیری» را میآموزد.
کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
*#مشاوره*
*هرگز فكر نكنيد هرچه #سختگيرتر باشيد بهتر ميتوانيد فرزندتان را بهتر #تربيت كنيد!
#خير!!*
#والدين_سختگير دو نوع بچه پرورش ميدهند:
يا فرد #مضطرب، نگران، وسواسي كه به خود بسيار سخت ميگيرد و با وجود موفقيتهايش هيچ لذتي از زندگي نميبرد.
يا فردي #لجباز و فراري از كار!
والدين عزيز با سختگيري نمي توان فرزندی موفق، سالم و خوشبخت تربيت كنید
كودك تا زمانی كه به #خودش و #ديگری #آسيب_نمیرساند و به #حق_كسی_تجاوز_نمیكند بهتر است #آزاد باشد.
کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
✅ با عاشق شدن های دوران نوجوانی فرزندانمان چگونه برخورد کنیم؟
از نوجوانی به عنوان دوره بحران نام برده شده است پس ابتدا مطالعه ای در مورد ویژگی های عاطفی شناختی و جسمی نوجوانان داشته باشید تا با اشنایی از این دوران نوجوان خود را بیشتر بشناسید. انگاه خواهید دید بسیاری از رفتارهایی که ما می رنجاند شرایط طبیعی این دوره انان است و نیازمند صبر و مهربانی ما می باشد. بدلیل سرعت بالای رشد در این دوره بویژه در حوزه جنسی، نوجوان گرایش به شناخت به جنس مخالف نموده و در این مورد احساس پیدا می کند احساساتی که بیشتر از انکه جنبه عقلانی داشته باشد جنبه صرف احساسی دارد. علاقه مندی به رمانها و فیلم های عاشقانه و کنجکاوی های جنسی شروع می شود. مراقبت و نه محدودیت زیاد روش مناسبی است. نوجوان باید بداند ما دوستش داریم و این احساسش هم طبیعی است فقط نحوه برخورد با این احساسش را باید به او اموزش دهیم. به دلیل عدم پختگی کافی شناختی و منطقی نوجوان، باید با وی در خصوص این مساله با احتیاط برخورد کرد تا نوجوان دست به رفتارهایی غیرعقلانی که نتیجه ای جز پشیمانی خودش و شما را دربرندارد نزند. صمیمی شدن با نوجوان در حدی که او بتواند براحتی مسائلی که برایش پیش می اید با والدین هم جنس خود مطرح کند خوب است. مسلما الگوی سالم اخلاقی و جنسی والدین هم در این مورد تاثیر بسزا دارد. از طرفی می بایست نسبت به احساس عشق نگرش مثبت خود را نشان دهیم ولی در مورد بی بند و باری های جنسی و خطرات ان گوشزد نموده و وی را اگاه کنیم. نوجوانانی که این اطلاعات را از والدین هم جنس خود می گیرند اگاهی و رفتار سالمتری را کسب می کنند تا انانی که از دوستان خود کسب اطلاع می کنند. نوجوان بشدت نیازمند توجه و دیده شدن است این امکان را از طروق دیگر به او بدهیم تا برای ارضا شدن این نیاز دست به انتخاب دوستی های ناسالم نزند. وی باید بداند از نظر چهره و فیزیک و همچنین توانایی های خاص خود مورد قبول والدین می باشد. به این صورت خودپنداره مثبتی از خود پیدا می کند. مشغول بودن نوجوان در کلاسهای ورزشی، گوش کردن به حرفها و دردلهای مختلف او، درک شرایطش، بیان داستانهای نوجوانی خود، اطلاع از پیامدهای ناگوار دوستی ها و روابط ناسالم، ایجاد بسترهایی در رشد شناختی و مهارتی نوجوان به طوری که هم بخش مهمی از اوقاتش صرف اموزش و یادگیری باشد و هم اینکه بتواند از طریق رشد در مهارتهای هنری یا شناختی ابراز وجود کند نیز تاثیر مثبتی دارد. او باید بداند برای شما عزیز است و شما در این مسیر پرتلاطم کنارش هستید.
کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
چگونه با نوجوان پرخاشگرمان برخورد کنیم؟
1)قوانین وپیامدها را مشخص کنید:
زمانی که شما و فرزندتان آرام هستید برای او توضیح دهید که هیچ اشکالی نداردکه اواحساس خشم داشته باشد و احساسات امری طبیعی هستند.اماروش هایی که او برای ابراز خشم خود به کار می برد غیر قابل پذیرش هستند.اگر او فریاد بزند با پیامدهایی روبرو خواهد شد
(مثلا محروم شدن از رفتن به مهمانی).افراد در دوره نوجوانی بیش از هر زمان دیگری به قانون نیاز دارند.
2) کشف کنید چه چیزی در زیر خشم نهفته است:
آیا فرزند شما غمگین یا افسرده است؟
آیا او نسبت به همسالانش احساس بی کفایتی یا حقارت می کند؟
آیا نیاز به کسی دارد که بدون قضاوت کردن به حرف هایش گوش دهد؟ آیا از موضوعی نگران است؟
3) از نشانه های هشدار دهنده خشم آگاه شوید:
آیا فرزندتان قبل از عصبانیت سردرد دارد؟
آیا در مدرسه کلاس خاصی دارد که همیشه او را عصبانی می کند؟ اگر نوجوان شما بتواند نشانه های هشدار دهنده ای که او را به جوش می آورد شناسایی کند، خواهد توانست قبل از آنکه خارج از کنترل شود خشمش را کنترل کند.
کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
کودکانی که دچاراختلال بیش فعالی هستندکمترقادرندباتاثیرات غذای شیرین مقابله کنند،بنابراین فعالیت جسمی شان افزایش مییابدکه این فعالیت دراثر پایین آمدن گلوکزخون وتلاش برای بکار انداختن مغزاست.
کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan