#نکته_های_تربیت_فرزند
چگونه #بیش_فعالی_کودکان را در مان کنیم؟؟(1)
از دغدغه های همیشگی والدین و معلمان که در گفتکوهاشون مطرح می شود:
_ پسرم هرگز آرام نمینشیند و همیشه به کاری مشغول است؛
_ دخترم حتی یک لحظه به چیزی توجه نمی کند؛
_ فرزندم در مدرسه با کوچکترین بهانه از جا بر میخیزد و دور کلاس راه می رود؛
_ دانش آموزم پیوسته پشت میزش وول میخورد و اصلا آرام و قرار ندارد؛
_ دخترم با کودکان دیگر به خوبی کنار نمی آید؛ فرزندم هرگز در تحصیل موفق نبوده است.
_ او الان دو کلاس از همسالانش عقب تر است.
_ معلمش میگوید او هنوز «ب» را از «پ» تشخیص نمی دهد؛
_ پسرم تکالیفش را خیلی سریع و معمولا نادرست انجام میدهد؛
این گونه شکایتها که به طور معمول از زبان پدر و مادرها و معلمان شنیده میشود نشانه های اولیه یکی از شایع ترین مشکلات رفتاری کودکان است؛
اختلال بیش فعالی که به گفته برخی پژوهشگران حدود سه تا پنج درصد بچه های دبستانی به آن دچارند و در پسران نیز بیش از دختران شایع است آغاز این اختلال حدود سه سالگی است ولی تشخیص آن معمولا تا زمانی که کودک به مدرسه وارد نشود، مشکل است.
ادامه دارد....
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
#نکته_های_تربیت_فرزند
چگونه #بیش_فعالی_کودکان را در مان کنیم؟؟(2)
بیش فعالی چیست؟
بیش فعالی نیز مانند بسیاری از اختلالات روان شناختی دیگر تعریفی جامع که همه متخصصان درباره آن به توافق رسیده باشند ندارد تعریف بیش فعالی به گونه ای قراردادی و نسبی است و تقریباً به طور کامل به درجه تحمل و بردباری محیط کودک وابسته است.
با آنکه فعالیت حرکتی کودکان متفاوت است این گونه به نظر میرسد که برخی از آنان هیچ گاه از حرکت باز نمی ایستند این کودکان در سالهای پیش از دبستان پیوسته و بدون هیچ هدف آشکاری میدوند و بالا و پایین میروند. وقتی که بزرگتر می شوند نیز هرگز نمیتوانند آرام بنشینند و بسیار بیقرارند به نظر میرسد که این کودکان در قیاس با کودکان عادی بسیار پرتحرک ترند و فعالیتشان نیز بی هدف است. بیش فعالی به وضعیتی افراطی در حرکات و فعالیتهای جسمانی می گویند کودکان بیش فعال بیش از حد طبیعی تحرک دارند؛ یعنی حرکت آنان با سنشان متناسب نیست. این کودکان هنگام یک جا نشستن در زمانی معین بی قرار یا ناراحت اند. گاه از اینان به منزله کودکانی حرف نشنو و نافرمان یاد میشود؛ به ویژه زمانی که به آنان گفته میشود یک جا بمانند یا بی حرکت بنشینند که از انجام آن خودداری میکنند. کودکان بیش فعال به رغم سرزنده بودن اغلب هنگامی که به چیزی توجه میکنند تمرکز خوبی ندارند و محرکهای محیطی حواسشان را به راحتی پرت میکند.
ادامه دارد.....
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
#نکته_های_تربیت_فرزند
چگونه #بیش_فعالی_کودکان را در مان کنیم؟؟(3)
ویژگی های اصلی اختلال #بیش_فعالی(1)
هر اختلال، ویژگیها و نشانه هایی دارد که به وسیله آنها می توان به وجود آن اختلال در فرد پی برد. بیش فعالی نیز از این قاعده مستثنا نیست و با نشانه هایی همراه است. البته باید توجه داشت که تنها با دیدن برخی از این نشانه ها و ویژگی ها نباید کودک را به بیش فعالی متهم کنیم تشخیص این اختلال در کودکان به احتیاط لازم و دقت فراوان نیاز دارد و تنها باید روان شناس یا روان پزشک با در نظر گرفتن ملاکهایی ویژه آن را تشخیص دهند.
ادامه دارد....
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
#نکته_های_تربیت_فرزند
چگونه #بیش_فعالی_کودکان را در مان کنیم؟؟(4)
ویژگی های اصلی اختلال #بیش_فعالی(2)
1. کم توجهی و حواس پرتی
در کودکان مبتلا به این اختلال کم توجهی در توجه نکردن به جزئیات یا بی دقتی هنگام انجام کارها یا تکالیف نمود می یابد عملکرد این کودکان به طور معمول بدون دقت و فکر کافی انجام میشود. تمرکز و توجه آنها در فعالیتها و بازی هایشان پایدار نیست و حواسشان به راحتی پرت میشود. معمولا به نظر می رسد که کودکان بیش فعال حواسشان جایی دیگر است و گویا آنچه را که گفته می شود، نمی شنوند. پیوسته از فعالیتی ناتمام به کاری دیگر می پردازند؛ بدون اینکه هیچ یک را به سرانجام برسانند. در انجام کارها کندند و سراغ کاری که نیمه کاره رها شده برنمی گردند. در کارهای یک نواخت و خسته کننده بسیار اشتباه میکنند برای این کودکان کارهایی که سازمان دهی یا کوشش ذهنی پیوسته نیاز دارد نامطلوب و تنفرزا به شمار می آید. در نتیجه از فعالیتهایی که نیازمند کاربرد نظم همیشگی و کوشش ذهنی یا تمرکز حواس است بدشان می آید یا آنها را با بی میلی انجام میدهند. حواس اینان را هر محرک بی اهمیتی به راحتی پرت میکند محض نمونه وقتی برای آوردن چیزی به اتاق می روند، تصویر روی دیوار توجهشان را جلب میکند و فراموش میکنند برای چه کاری به اتاق رفته اند. اگر چند دستور هم زمان به ایشان داده شود، نمی توانند آنها را به یاد بسپارند. وسایلشان را گم میکنند یا جا میگذارند. در دروسی مثل املا که بیشتر به تمرکز نیاز دارد نمره کم میگیرند اشتباهاتشان نیز به سبب کم توجهی و کم دقتی است برای مثال یک واژه را جا می اندازند بیشتر کودکان می توانند. قسمتهایی ویژه از اطلاعاتی را که از محیط میگیرند مسدود کرده بر آنچه مهمتر است تمرکز کنند اما کودکان بیش فعال در تشخیص اطلاعات مربوط و نامربوط محیطی توانایی لازم را ندارند. به این ترتیب هر محرکی برای جلب توجه آنان رقابت می کند. این کودکان دامنه توجه کوتاهی دارند یعنی نمیتوانند بر کاری ویژه برای مدتی طولانی تمرکز کنند.
ادامه دارد....
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
فضائل امام سجّاد.docx
35.2K
فضائل امام سجاد علیه السلام
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#متوسطه_به_بالا
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
منادی دین مداری در عصر دین.docx
28.2K
منادی دین مداری در عصر دین
حکومت در دوران زندگی امام سجاد
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#متوسطه_به_بالا
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
پاور- میلاد امام سجاد.ppsx
924.3K
#پاور
میلاد امام سجاد علیه السلام
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#ابتدایی
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
متن ادبی- میلاد امام سجاد.pdf
257.6K
متن ادبی
میلاد امام سجاد علیه السلام
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#ابتدایی
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
متن ادبی - میلاد امام سجاد.pdf
175.6K
متن ادبی
میلاد امام سجاد علیه السلام
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#متوسطه_به_بالا
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
فضائل امام سجّاد.docx
35.2K
فضائل امام سجاد علیه السلام
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#متوسطه_به_بالا
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
رزق سجادی 2.pdf
795.4K
رزق سجادی 2
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#متوسطه_به_بالا
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
رزق سجادی.pdf
842K
رزق سجادی
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#متوسطه_به_بالا
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
رزق سجادی1.pdf
812K
رزق سجادی 1
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#متوسطه_به_بالا
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
سیره اجتماعی امام سجاد.docx
24.8K
سیره اجتماعی امام سجاد
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#متوسطه_به_بالا
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
امام زمان علیه السلام در کلمات و دعاهای امام سجاد علیه السلام.docx
44K
امام زمان عجل الله در کلمات ودعاهای امام سجاد علیه السلام
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#متوسطه_به_بالا👆👆👆👆
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#متوسطه_به_بالا👇👇👇👇
با صحیفه سجادیه، «زبور آل محمد» آشنا شویم.docx
25.5K
با صحیفه سجادیه «زبور ال محمد» آشنا شویم
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#متوسطه_به_بالا
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
شمه_ای از فضائل و مناقب امام سجاد علیهالسلام.docx
29.5K
شمه ای از فضائل و مناقب امام سجاد علیه السلام
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#متوسطه_به_بالا
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
فضائل امام سجّاد.docx
35.2K
فضائل امام سجاد علیه السلام
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#متوسطه_به_بالا
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
#نکته_های_تربیت_فرزند
چگونه#بیش_فعالی_کودکان را در مان کنیم؟؟(۵)
ویژگی های اصلی اختلال #بیش_فعالی(۳)
۲. برانگیختگی یا تکانشگری
اگر بخواهیم تکانشی بودن را در جمله ای کوتاه معنا کنیم میتوانیم چنین بگوییم عمل کردن پیش از اندیشیدن بدون توجه به عواقب و پیامدهای کار برانگیختگی یا تکانشگری در کودکان بیش فعال معمولا به شکلهای زیر ظاهر میشود
۱. ناشکیبا هستند؛
۲. پیش از پایان پرسش عجولانه به آن پاسخ میدهند و اغلب نیز پاسخشان اشتباه است
۳. پیوسته کار دیگران را قطع کرده برای آنان مزاحمت ایجاد میکنند
۴. همواره میان کلام دیگران میپرند
۵. در فعالیتهای گروهی تحمل این را که منتظر نوبتشان بمانند ندارند؛
۶. اشیا را از دیگران می قاپند.
۷. به چیزهایی دست میزنند که اجازه دست زدن به آنها را ندارند؛
۸. گاه سخنانی توهین آمیز بر زبان می آورند.
۹. تا زمانی که به آنها گفته نشده است مفهوم رفتار خود را تشخیص نمی دهند؛
۱۰. پرسشهایی مطرح میکنند که به موضوع بحث ارتباطی ندارد؛
۱۱. نمی توانند مفهوم رفتار خود را پیش بینی کنند و تنها به عمل دست میزنند برای مثال گاهی هم کلاسی خود را کتک میزنند.
۱۲. بیش از حد معذرت خواهی میکنند؛
۱۳. از کارهای اشتباهشان درس عبرت نمیگیرند؛
۱۴. با بچه ها زود دعوا میکنند و به این دلیل ممکن است دوستانشان را از دست بدهند؛
۱۵. به نظر می رسد همیشه در معرض حادثه اند؛ زیرا به پیامدهای رفتار خود توجهی ندارند برای مثال تابه داغ را با دست می گیرند یا ناگهان دست مادر خود را رها کرده به وسط خیابان می دوند.
ادامه دارد....
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
شمه_ای از فضائل و مناقب امام سجاد علیهالسلام.docx
29.5K
شمه ای از فضائل و مناقب امام سجاد علیه السلام
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#متوسطه_به_بالا
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
با صحیفه سجادیه، «زبور آل محمد» آشنا شویم.docx
25.5K
با صحیفه سجادیه «زبور ال محمد» آشنا شویم
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#متوسطه_به_بالا
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
امام سجاد(ع)چهار چیزی که موجب کمال اسلام انسان میشود؛.pdf
2.03M
امام سجاد: چهار چیزی کهموجب کمال انسان می شوند
#مناسبتی
#چهارم_شعبان
#منبر_سخنرانی
#اولیا_و_مربیان
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ آموزش تبدیل گفتار به نوشتار
🔹 یکی از مهم ترین مهارت های دیجیتالی است که به بهبود دسترسی به اطلاعات و اشتراک گذاری محتواها کمک می کند.
#تکنولوژی