1⃣1⃣ #جلسه_۱۱
🖼️ عکسنوشت
🔆 «اَفَغَيرَ اللهِ اَبتَغى حَكَماً» ﴿انعام، آیه ۱۱۴﴾
آيا جز خدا كسى را بهعنوان حَكَم بپذيرم و طلب كنم؟ حَكَم را در تفاسير گفتهاند هم بهمعناى داور است، هم بهمعناى حاكم است. آنكسىكه انسان حُكم را از او مىخواهد، يعنى فرمان را از او مىخواهد، يا داورى را از او مىخواهد؛ به هر دو مىگويند حَكَم. و خداى متعال هم بهترين داور است، هم بهترين حاكم است.
🔆 «وَ هُوَ الَّذي اَنزَلَ اِلَيكُمُ الكِتابَ مُفَصَّلاً»
درحالىكه خداست كه اين مجموعه را، قرآن را، با تفصيل، با تبيين، بدون اختلاط و امتزاج، براى شما فرستاده است. «مُفَصَّلاً» يعنى بدون اينكه خَلطى در مباحثش باشد، بدون اينكه مطالبش قروقاطى باشد، بدون اينكه سخنِ غير خدا در او مخلوط شده باشد. «مُفَصَّلاً» يعنى مُبَيَّناً، با تبيين تمام و كامل.
🔆 «وَ الَّذينَ آتَيناهُمُ الكِتابَ» آنها كه كتاب را به آنها دادهايم، «يَعلَمونَ اَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِن رَبِّكَ بِالحَقِّ» مىدانند كه اين قرآن نازل شده است از پروردگارِ تو به حق. حقاً از خدا نازل شده، از سوى خدا آمده، «فَلا تَكونَنَّ مِنَ المُمتَرينَ» پس تو از مردّدان و دودِلان مباش ـ خطاب به پيغمبر است ـ مبادا مردّد باشى!
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
1⃣1⃣ #جلسه_۱۱ 🖼️ عکسنوشت 🔆 «اَفَغَيرَ اللهِ اَبتَغى حَكَماً» ﴿انعام، آیه ۱۱۴﴾ آيا جز خدا كسى
✨ «ما جالَسَ اَحَدٌ هَذا القُرآنَ اِلّا قامَ بِزِیادَة اَو نُقصانٍ زِیادَة فی هُدًى اَو نُقصانٍ مِن عَمًى»
این کلام امیرالمؤمنین است. مىفرماید هیچ کسى با قرآن مجالست و همنشینى نکرد، مگر آنکه چون برخاست از کنار قرآن، افزونى در او پیدا شد و کاستى؛ یک زیادى در او پیدا شد، افزایش پیدا شد، یک کاستى و کمى پیدا شد؛
➕ «زِیادَة فی هُدًى» آن افزونى در هدایت بود، یک مقدار راهیابىاش و هدایتش بیشتر شد، حتماً.
➖ «اَو نُقصانٍ مِن عَمًى» آن کوردلى، آن نابینایى روح و درک و باطن او اندکى کم شد و کاستى گرفت.
ببینید 🔦
جملۀ امیرالمؤمنین با این بیان شروع مىشود: «ما جالَسَ اَحَدٌ هَذا القُرآنَ» هیچکس، عام است دیگر، نیست؟ مطلق است. براى خاطر اینکه بدانید شما برادران و خواهران، که دامهاى فراوانى، وسایل بىپایانى براى دور نگهداشتن مردم از قرآن، تاکنون در طول زمان تدارک دیده شده و یکى از این بهانهها و دامها و وسیلهها که تا امروز هم هنوز هست، هنوز یک عده جاهل یا مغرض این مطلب را تکرار مىکنند، این است که آقا! قرآن را هیچکس نمىفهمد جز ائمۀ معصومین صلواتاللهعلیهم، ائمۀ معصومین هستند که قرآن را مىفهمند. 🤫
👈👈 ..بله! ائمۀ هُدى بر قرآن مسلطند، آنچنانکه بالاتر از آن تصورشدنى نیست. آنها آن روحها و مغزها و فکرهاى بلند و بزرگى هستند که قرآن در مشتشان است، خودشان یک قرآنند، هرکدامشان یک قرآنند؛ در این هیچ حرفى نیست، ❗ اما اینکه امام علیهالسلام قرآن را خیلى خوب مىداند، بهاینمعنا نیست که بنده و جنابعالى یک کلمهاش را هم نمىفهمیم، یک قشر از قرآن را هم نمىتوانیم بفهمیم.
🔺 این جمله درست است که ائمۀ هدى علیهمالصلاةوالسلام آگاهان و دانایان به قرآنند، اما منظور گوینده این نیست که امام را بالا ببرد؛ منظور آنکسیکه این حرف را مىزند این است که تو از #قرآن دور بمانى.
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
💢 خلاصۀ مطلب در زمینۀ نقطهنظر امروز ما، این است که: 1⃣ یکوقت کسى را #عبادت مىکنند، به این صورت ک
1⃣1⃣ #جلسه_۱۱
🧩 قسمت پنجم
روایت از امام جواد صلواتاللهوسلامهعلیه است، که مىفرماید: 💫 «مَن اَصغَى اِلَى ناطِقٍ فَقَد عَبَدَه»
خیلى وسیعتر است دایرۀ عبادت، نهفقط اطاعت کردن، بلکه حتى ششدانگ حواس را هم به یکى دادن، عبادت اوست.
⁉️ خب، شما خواهید گفت: پس ما حرفهاى درست را هم گوش نکنیم؟
لذا دنبال حدیث مىفرماید: «فَاِن کانَ النّاطِقُ عَنِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَد عَبَدَ اللهَ» اگر آنکسىکه سخن مىگوید و ششدانگ حواس و مشاعر تو را بهطرف خود جذب کرده است، از زبان خدا سخن مىگوید، تو درحالىکه دل به او دادى، ذهن به او دادى، فکر و روحت را به او سپردى، دارى عبادت خدا مىکنى.
💫 «وَ اِن کانَ النّاطِقُ ینطِقُ عَن لِسانِ اِبلیسَ فَقَد عَبَدَ اِبلِیسَ»
اما اگر چنانچه آن گوینده دارد از زبان شیطان سخن مىگوید، از زبان ابلیس دارد حرف مىزند، برخلاف منطق و فلسفۀ فکر الهى دارد بحث مىکند و حرف مىزند، و تو مذعنانه و معترفانه دارى گوش مىکنى، در همان حال مشغول عبادت و اطاعت ابلیسى؛ یعنى خود او شیطان است اصلاً. 😮 خود همانیکه آنجور دارد حرف مىزند شیطان است، نمىخواهد بگوییم نمایندۀ شیطان یا بلندگوى شیطان، نه؛ خود شیطان، بهآنمعنایى که شیطان را گفتیم، که معناى قرآنى شیطان هم همان است.
🌸 #بهار_در_بهار
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
12 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - توحید و نفی طبقات اجتماعی.mp3
18.52M
2️⃣1️⃣ #جلسه_۱۲ | 🎙 #صوتی
🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇
📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنهای
2️⃣1️⃣ جلسۀ دوازدهم: توحید و نفی طبقات اجتماعی
📆 دوشنبه ۸ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۳ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
🔖 #نظر_خوانندههای_کتاب
✍️ عالی.. عالی.. تازه فهمیدم اسلام چیه و چی میگه... نمیدونم چرا همین کتاب رو تو مدارس تدریس نمیکنن؟؟؟
❓ نظر شما چیه؟
👈 ارسال به آیدی: @sahba_admin
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
13 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - تأثیرات روانی توحید.mp3
18.11M
3️⃣1️⃣ #جلسه_۱۳ | 🎙 #صوتی
🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇
📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنهای
3️⃣1️⃣ جلسۀ سیزدهم: تأثیرات روانی توحید
📆 سهشنبه ۹ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۴ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
🌀 کلمۀ توحید از باب تفعیل است. توحید را از هر طلبهای شما بپرسید که یعنی چه، معنای لغویاش چیست؛ خواهد گفت یکی کردن. توحید از وحدت است، از مادۀ وحدت، از ریشۀ وحدت؛ یعنی یکی بودن. توحید صیغۀ باب تفعیلش، بهقول ما طلبهها، میشود یکی کردن. توحید یعنی یکی کردن، واحد کردن، واحد ساختن.
❓ یعنی چه؟
یعنی خدایان متعدد را بهصورت خدای واحد درآوردن، جامعۀ غیرتوحیدی را توحیدی کردن، مغز مشرک و دل مشرک را مغز موحد و دل موحد قراردادن.
🔹 توحید، یکی کردن، همهاش تعهد است. انجامدادن است در آن، کار است در آن، اصلاً کلمۀ توحید این اقتضاء و ایجاب را دارد. و این یک نکتهای است که توجه به این نکته موجب میشود که در باب توحید، یک روشنبینی مخصوصی در انسان بهوجود بیاید.
🌸 #بهار_در_بهار
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🤔🤔 جا دارد که ما بررسی کنیم، ببینیم تأثیر این ایمان، تأثیر این عقیدۀ عملزا، در روان معتقد چه خواهد بود و چه باید باشد.
👇👇
فایدۀ این بحث دو چیز است:
1️⃣ یکی این است که ما با توحید یکقدری بیشتر آشنا میشویم. میفهمیم که توحید بهمعنای چه آموزش روحی و روانیست. اگر از توحید یک استنتاج تخدیرآمیزی یکوقتی کسی کرد، میگوییم آقا این غلط است، تأثیر توحید آنیکه تو میگویی نیست، آنیکه من میگویم، آن است. پس توحید را میشناسیم، این فایدۀ اول.
2️⃣ فایدۀ دوم این است که خودمان را میشناسیم 🎭 که موحدیم یا موحد نیستیم. محکیست برای شناختن مایۀ توحید در دل خویشتن.
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
⁉️ من از کجا بفهمم که موحدم؟
⁉️ از کجا بدانم من که این ایمان، در روح من، در اعماق وجود من، تأثیر و نفوذ کرده است؟
💢 وقتی دانستم که تأثیر روانی توحید چگونه چیزی است، وقتی فهمیدم این دارو چه تأثیرات قطعی در وجود میگذارد؛ آنوقت میفهمم که وقتی نگاه کردم، ببینم این تأثیرات هست یا نیست، میفهمم که این دارو 💊 را درست خوردم یا عوضی خوردم، درستش را به من دادند یا تقلبیاش را به من دادند. اگر دیدم آن تأثیراتِ مورد نظر در من وجود ندارد، میفهمم آن شیشۀ دوایی که به ما داده بودند، شیشۀ دوای تقلبی بود، درست نبود، اگر درستش بود، تأثیرات دیگری باید میگذاشت.❗
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن