💡 مىخواهم بینش شما نسبت به نبوت اساساً یک بینش نویى بشود.
نبوت را بعضى اینجور خیال مىکنند؛ مثل اینکه واعظى مثلاً، وارد شهرى مىشود تا براى مردم آن شهر یکقدرى مطالبى از دین یا غیر دین بیان بکند؛ یا فرض کنیم مسئلهگویى در میان مردمی بلند مىشود، مىایستد تا چندتا مسئلۀ فرعى به آنها بگوید؛ یا یک سخنرانى، یک ناطقى، فرض کنید یک میتینگبدهى در یک اجتماعى وارد مىشود که یکخرده هایوهوى راه بیندازد و میتینگ بدهد؛ پیغمبر را معمولاً اینجور آدمى فرض مىکنند؛ مثل یک آدمِ عالمِ روحانىِ نجیبِ سر به زیرِ سر به پایینی، در میان یک عده مردم.
منتها این مردم هم:
- گاهى قدر او را مىدانند، مردمان خوبىاند، به اینها مىگویند مؤمن.
- گاهى قدر او را نمىدانند، اینها مىشوند کافر، و مشرک به آنها مىگویند.
🤨 خیال کردیم پیغمبر یکچنین چیزى است. ۵۳/۷/۱۱
از #متن_کتاب
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
💡 مىخواهم بینش شما نسبت به نبوت اساساً یک بینش نویى بشود. نبوت را بعضى اینجور خیال مىکنند
از #متن_کتاب
در پیغمبرى، یک تحول و دگرگونى هست، باید بگویم دو تحول و دگرگونى:
1⃣ اول در وجود خود پیغمبر.
بعثت، رستاخیز، انقلاب، تحول، اول در درون و ذات خود پیغمبر، در باطنِ خود نبى بهوجود مىآید. اول او عوض مىشود، اول او از حال رکود و رخوت خارج میشود.
2⃣ بعد از آنىکه خلاصه خودِ نبى مسلمان شد، وقتىکه خود او تحت تأثیر تحول وحى الهى قرار گرفت؛ بعد همین سرچشمه، همین تحول، همین شور، همین انقلاب، همین رستاخیز، از این چشمۀ فیاضِ جوشان، که روح نبى و باطن نبىست، مىریزد به اجتماع، منتقل مىشود به متن جامعۀ بشرى.
🪴 بعد از آنىکه در او تحول بهوجود آمد، در جامعه تحول بهوجود مىآید.
🪴 بعد از آنىکه در باطن او رستاخیز عظیمی به پا شد، رستاخیز عظیمترى در متن جامعه برپا مىشود.
🪴 بعد از آنىکه در دل او انقلاب بهوجود آمد، به دست او، در جامعه انقلاب بهوجود مىآید و بعثت بهمعناى واقعى تحقق پیدا مىکند.
👈 پس مىبینید که در نبوت هرچه که هست، شور و تحول و دگرگونى و بعث و انبعاث است. ۵۳/۷/۱۱
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
پیغمبر، در مسیر معمولى جریانِ زندگىِ جمعى آن جامعه زندگى مىکند، ناگهان وحى الهى مىرسد. یک تحول عمیق در وجود او و در باطن او پدید مىآید؛ آنقدر این تحول عجیب 🌪️ است، آنقدر شدید است که حتى در جسم پیغمبر هم اثر مىگذارد، در اعصاب پیغمبر هم اثر مىگذارد. ۵۳/۷/۱۱
از #متن_کتاب
5️⃣1️⃣ #جلسه_۱۵
🖼️ #عکسنوشت
🔆 پیغمبر اکرم وقتى در کوه نور، اولین شعلۀ وحى به جانش خورد، آتش گرفت؛ دید که پیامآور خدا مىگوید «اِقرَأ» بخوان، پیغمبر که چیزى نمىخواند، «وَ ما اَقراَ» چه بخوانم؟ یا نمىخوانم، نمىتوانم بخوانم.
🔆 «اِقرَأ بِاسمِ رَبِّک الَّذى خَلَقَ، خَلَقَ الاِنسانَ مِن عَلَقٍ، اِقرَأ وَ رَبُّک الاَکرَمُ، اَلَّذى عَلَّمَ بِالقَلَمِ، عَلَّمَ الاِنسانَ ما لَم یعلَم». ﴿علق، آیه ۱-۴﴾
آتـــ🔥ــش به جان پیغمبر مىزند، تحولى بهوجود مىآورد؛ ناگهان در این انسان متفکر، انسانِ درستبرو، انسان آماده، یک انقلابى بهوجود مىآورد؛ یک رستاخیزى. اصلاً آدم، آدم قبلى نیست. محمد، محمدِ یکلحظه قبل نبود؛ انسان یک ساعت قبل نبود؛ یک چیز دیگرى بود اصلاً، یک عنصر دیگرى، یک جوهر دیگرى. اول، بعثت در وجود او، انقلاب و تحول در باطن او بهوجود آمد و بعد همین انقلاب منشأ شد که بتواند دنیایى را به تحول بکشد.
❗️ اگر خودش عوض نمىشد، نمىتوانست دنیا را عوض کند و این درسىست براى پیروان پیغمبر.
🌸 #بهار_در_بهار
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
16 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - رستاخیز اجتماعی نبوت.mp3
22.36M
6️⃣1️⃣ #جلسه_۱۶ | 🎙 #صوتی
🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇
📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنهای
6️⃣1️⃣ جلسۀ شانزدهم: رستاخیز اجتماعی نبوت
📆 جمعه ۱۲ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۷ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
💡 دسترسی آسان به مطالب کانال:
🖼️ تولیدات تصویری، بر اساس محتوای کتاب 👈 #عکسنوشت
🔄 بازنشر تولیدات شما مخاطبان عزیز 👈 #بازنشر_تولیدات_شما
✍️ نظر افرادی که کتاب را مطالعه کردند 👈 #نظر_خوانندههای_کتاب
🎙️ صوت کامل جلسات با صدای مقام معظّم رهبری 👈 #صوت_جلسه
📖 برشهایی از قسمتهای مهم کتاب به تفکیک هر جلسه 👈 #متن_کتاب
📉 نمودار 👈 #نمودار_مروری
🌀 کانال «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» بستری است برای انتشار و بازنشر تولیداتی که بر مبنای کتاب طرح کلی انجام شدهاند.
👈 برای انتشار تولیداتتان، پیام به: @sahba_admin
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
6️⃣1️⃣ #جلسه_۱۶ | 🎙 #صوتی 🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیش
و اما در زمینۀ این رستاخیزى که ما براى پیغمبر فکر مىکنیم و تصور مىکنیم، چه مىشود گفت؟ 🤔
از #متن_کتاب
جلسۀ ۵۳/۷/۱۲
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
6️⃣1️⃣ #جلسه_۱۶ | 🎙 #صوتی 🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیش
از #متن_کتاب
یک جامعه یعنى آن عده مردمى که دور هم زندگى مىکنند با یک خطمشى، با یک برنامۀ عمومى، اگرچه صدر و ذیل دارد، اما راه، بهطورکلى یک راه و در یک مسیر است، این را مىگویند یک جامعه، یک واحد اجتماعىِ به هم بسته. ۵۳/۷/۱۲
از #متن_کتاب
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
6️⃣1️⃣ #جلسه_۱۶ | 🎙 #صوتی 🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیش
از #متن_کتاب
دوجور ساختمانِ اجتماع داریم:
1️⃣ یک ساختمانِ اجتماع است که مردمان، همهشان یا اکثریتشان بَرده و اسیرند درمقابل انسانهاى دیگر؛
2️⃣ یک نوع ساختمان و بناى اجتماعى داریم که مردمان، همهشان آزادند از اسارت قدرتهاى دیگر.
💰 همانطورىکه در قِسم اول، وقتى حساب مىکنید، اقتصاد به سود همان طبقۀ بالاست، حکومت در اختیار همان طبقۀ بالاست، حقوق و مزایاى اساسى جامعه، مخصوص به آن طبقۀ بالاست، یا هرکسی به آنها نزدیک باشد؛ همچنین در این اجتماع دومى، اجتماع بدون طبقه، اجتماعى که کسى بر کسى زور نمىگوید و تحمیل نمىکند و تحکم نمىکند، در این اجتماع، اقتصاد همگانىست، حکومت بهمعناى زمامدارى، همگانیست، در اختیار همه است. حقوق اساسى، همگانىست، برای همه است.
👌 خلاصه، هرچه خوب است، برای همه است، هرچه بد است، مربوط به همه است. اگر ناراحتى پیش بیاید، همه در آن شریکند، اگر خیری پیش مىآید، همه در آن شریکند، و بهشت است دنیا. ۵۳/۷/۱۲
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
6️⃣1️⃣ #جلسه_۱۶ | 🎙 #صوتی 🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیش
💢 این دوجور 👆 جامعهاى که بیان کردیم و تشریح کردیم براى شما، در طول تاریخ، هر دوجورش را داشتیم. ۵۳/۷/۱۲
از #متن_کتاب
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
6️⃣1️⃣ #جلسه_۱۶ | 🎙 #صوتی 🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیش
❌ نوع بدش را، آنىکه عقل، آن را بد مىداند و انسانیت آن را تقبیح مىکند، همیشه قدرتهاى سیاسىِ ضد دینىِ عالَم و تاریخ داشتند.
✔️ نوع خوبش را، همیشه قدرتهاى الهى و معنوى تاریخ؛ یعنى انبیا. ۵۳/۷/۱۲
از #متن_کتاب