فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇺🇸🇺🇸🇺🇸 زنان بی پناه آمریکایی
به من نگاه کن!
من یک زنم!
فرصتی برای فرار ندارم! ...
این صدا هر روز از آمریکا برای زنان شنیده می شود!
#مستند_آمریکا_منفی_بیست
#حقوق_بشر_آمریکایی
#فمینیسم
#بردگی_جنسی
#نژادپرستی
☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄
✔️ پاسخ به سوال "غرب چگونه غرب شد؟!"
✔️ آشنایی با چهره واقعی و بدون رتوش غرب
سوالات کتاب تفاوتهای جنسیتی
نوشته استاد حسین بستان
💖فصل اول
همسر گزینی
۱) آیا اسلام نگرش جنسیتی به سن ازدواج دارد؟ خیر،
الف)اسلام سن مناسب ازدواج را چه در باره دختران و چه در مورد پسران بیش از هر عامل دیگری به عامل بلوغ جنسی پیوند میزند.
ب) اطلاق یکی از روایات پسر و دختر را به طور یکسان در بر میگیرد، همانگونه که اطلاق روایاتی که تجربه را نکوهش کرده اند ،پسران نوجوان را نیز شامل میشود و یک روایت به طور خاص بر تشویق ازدواج پسران در سنین نوجوانی دارد.
ج) همچنین از توصیه به پایین بودن سن ازدواج دختران ،اختصاص داشتن این توصیه به دختران نمیشود و این نکته است که در علم اصول فقه، از آن با عنوان عدم حجیت مفهوم لقب یاد میشود.
د) دختران به سبب روحیه احساسی، زمین بیشتری برای آسیب پذیری و افتادن در دام افراد حیله گر دارند. ص ۱۲
۲)الگوی سنتی خواستگاری چگونه در اسلام قابل توجیه است؟ آیا مردان حق انتخاب بیشتری از زنان دارند؟
🔹️ این رسم در فرهنگ های مختلف دنیا، از وجود نیازهای متفاوت در زن و مرد حکایت دارد.
🔹️این رویه در حفظ احترام و حیثیت زن کاملا موثر است.
🔹️اسلام نیز برای این رسم جنبه الزامی قائل نشده، ولی سیره پیامبر و معصومان و عموم مسلمانان بیانگر تایید آن به عنوان یک اولویت است.
🔹️ تفاوت های طبیعی بویژه تفاوت نیازهای جنسی زن و مرد نقش اساسی در اینجا ایفا میکند و موجب میشود که در بیشتر موارد مردان پیشنهاددهنده ازدواج باشند.
🔹️ اسلام با پیشنهاد ازدواج از سوی زن مخالفتی نکرده بلکه در برخی شرایط حتی میتوان آن را اقدامی پسندیده یا واجب قلمداد کرد. در قرآن کریم هم به داستان ازدواج حضرت موسی ع با دختر شعیب اشاره شده است .همچنین پیشنهاد ازدواج پیامبر ص ابتدا از سوی حضرت خدیجه مطرح شده است. ص ۱۴
۳) آیا در اسلام دختران بالغ، آزادی کمتری در ازدواج دارند و نیاز به اذن ولی دارند؟
🔹️ روایاتی که به این موضوع ناظرند، فراوان و در ظاهر متعارض اند.
🔹️ از مجموع روایات چنین فهمیده می شود ،دختران باکره رشیده ای که در سایر فعالیت های اجتماعی و مالی به طور مستقل عمل میکنند، در ازدواج خود نیز مستقل و خود مختارند و در مقابل دخترانی که در انجام سایر فعالیت ها وابسته هستند در ازدواج نیز استقلال ندارند.
🔹️اذن ولی میتواند به عنوان تدبیری که ضریب اطمینان در موفقیت ازدواج دختر را بالا می برد در نظر گرفته شود در یکی از احادیث هم به این نکته اشاره شده است که پدر مصلحت دخترش را بهتر از خودش می داند. ص۱۷
۴) آیا ازدواج دختر نابالغ در اسلام مشروع است؟
🔹️ مشروعیت ازدواج کودکان در صورتی که عقد توسط ولی شرعی( پدر یا جد پدری) و با رعایت مصلحت کودک انجام گیرد، از نظر روایات و فتاوای فقهی جای تردید نیست.
🔹️ واضح هست که نیاز جنسی در کودکان به فعلیت نمیرسد و به علاوه ارضای جنسی به شیوه خاص همبستری در مورد دختران نابالغ ،ممنوعیت شرعی دارد.
🔹️ بنابراین هدف از تجویز این ازدواج در اسلام، اصولاً به جهت فراهم نمودن امکان تامین پارهای از کارکردهای دیگر ازدواج مانند حمایت و مراقبت ،انتقال میراث و ایجاد همبستگی بین خانواده ها و قبایل که به ویژه در جوامع سنتی اهمیت داشته اند، صورت گرفته است.
🔹️ به دلیل فقدان جاذبه های نیرومند جنسی و عاطفی بین کودکان و کم بودن احتمال الفت گیری آنان با یکدیگر، در اسلام نگرش مثبتی نسبت به ازدواج کودکان دیده نمی شود.ص۱۹
۵)آیا مهریه ، نمادی از نابرابری جنسیتی و بردگی زنان است؟ خیر
🔹️طبق آیات و روایات مهریه صرفاً هدیه ای از جانب مرد به زن تقدیم می شود و ملک اختصاصی زن است و هیچ کس حتی پدرش سهمی در آن ندارد.( نسا آیه ۴)
🔹️در روایات نیز تصریح شده که پرداخت مهریه در قالب عمل استیجاری داماد برای پدر زن که پیش از اسلام مرسوم بوده، در اسلام منسوخ گردیده و مهریه حق اختصاصی زن است و حتی نمی توان جزئی از آن را برای پدر زن شرط کرد .
🔹️از آنجا که زن استقلال اقتصادی و مالی خود را پس از ازدواج از دست نمیدهد و نیز طبق نظر مشهور فقها آنچه برای زن در ازای حق خدمات جنسی به شوهر مقرر شده، حق نفقه است و نه مهریه، پس نمی توان مهریه را به عنوان قیمت یا اجرت یا جبران محرومیت اقتصادی زن تلقی کرد.
🔹️ به ویژه اینکه در احادیث دینی نسبت به بالا نبودن مهریه و یا بخشیدن آن ترغیب شده است و اگر در برخی روایات لفظ "ثمن" درباره مهریه به کار رفته جنبه تمثیلی و تشبیهی دارد نه به معنای حقیقی. ص