eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
تاریخ حوزه طهران
📷 ۱۳۲۷، تهران، عزیمت #آیت‌_الله_کاشانی جهت اقامه #نماز_عید_فطر 🗓 به بهانه ۲۳ اسفند ۱۳۴۰ درگذشت آیت‌
🗓 به بهانه ۲۳ اسفند ۱۳۴۰ درگذشت ✍ آیت‌الله در تهران متولد شد. پدرش سید مصطفی هم از علمای بزرگ تهران بود که بعدها به نجف اشرف هجرت کرد. آیت‌الله کاشانی در نجف به تحصیل پرداخت و با استفاده از محضر میرزا محمدتقی شیرازی و آخوند خراسانی، در ۲۵ سالگی به درجه اجتهاد رسید و بسیاری از بزرگان نجف مقام علمی او را ستودند. ☘پس از قیام کاشانی و برانگیختن مردم علیه انگلیس در عراق، او در سال ۱۲۹۹ به تهران آمد و از آن تاریخ به عنوان یک مجتهد مبارز و مردمی به فعالیت دینی و سیاسی پرداخت. بارها زندانی و تبعید شد و آزاد گردید. بازگشت وی از تبعید لبنان در سال ۱۳۲۹ یکی از بزرگترین و باشکوهترین تجمعات مردمی بود که همه تهران در استقبال از او به خروش آمد. در روز ورود وی از فرودگاه مهرآباد تا محله او «پامنار»، ۲۷ طاق نصرت بسته شد. آیت‌الله کاشانی در فروردین همان سال، با آنکه خود در تبعید بود، با فعالیت جمعی از طلبه‌ها و بازاری‌ها به نمایندگی مجلس انتخاب شد. ✨یکی از نقاط برجسته شخصیت آیت‌الله کاشانی، روحیه عجیب او در انس و ارتباط با مردم بود. او شخصیتی متواضع، خاکی و دوست‌داشتنی داشت. در خانه‌اش به روی مردم باز بود. پدری مهربان برای جوانان مبارز و به ویژه طلبه‌ها بود و شاید در این خصوص کم‌نظیر بوده است. شاید همین ویژگی بود که در مهمترین حوادث سیاسی آن سالها، مردم را به صحنه کشاند.‌ آیت‌الله کاشانی قوی بود، چون مردم همراه تو بودند و دقیقا او از زمانی ضعیف شد که به خاطر برخی کنش‌های سیاسی خود و رفتارهای اطرافیانش و البته تخریب‌های توده‌ای‌ها و طرفداران مصدق، همراهی مردم را از دست داد و تنها شد. نماز عید فطر و قربان باشکوهی که توسط آیت‌الله کاشانی در تهران و پس از بازگشت از تبعید تا ملی شدن صنعت نفت اقامه شد از حافظه تاریخی این شهر پاک نمی‌شود.‌ تهران در آن سالهای دهه ۲۰ تا اوایل دهه ۳۰ و سقوط و چندی پس از آن شهادت ، دوران پر هیاهویی را پشت‌سر گذاشت. اما به ناگاه، آن شعله‌ها فرونشست و گویا یک سرخوردگی سیاسی و مبارزاتی هم برای مردم و هم روحانیت مبارز رخ داد. سکوتی سخت همه‌جا را فراگرفت. علما و مردم متدین با تقویت هیئتهای مذهبی، خیریه‌ها، محافل دینی به تربیت دینی جامعه و تقویت مبانی معرفتی روی آوردند تا کم‌کم زمینه برای قیام امام خمینی ره فراهم شد و باری دیگر شور مبارزه در سر افتاد. ☘آنچه در این مختصر قلمی گردید، در کتابی مستقل درباره فعالیت مبارزاتی برخی از مدارس علمیه تهران و روحانیون مبارز در دو قرن گذشته به ویژه در دوران پهلوی به رشته تحریر درآمده و ان شاء الله به زودی در آستانه انتشار قرار می‌گیرد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🏴 انا لله و انا الیه راجعون روح پاک مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی علوی گرگانی به ملکوت اعلی پیوست 🍃 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🍃 مرحوم : ✨من سالهای طولانی شب های جمعه (سالهای ۵۱ به بعد) به جهت تبلیغ از قم به تهران می رفتم؛ در مسیری که به طرف مکان بر گزاری جلسه بود، افرادی بسیاری از کسبه بودند، هر هفته به آنان سلام گرمی می کردم. ✨یک روز شخصی به نام آقای پیش من آمد و گفت: من از جمله کسبه ای بوده ام که هر هفته بر من سلام می کردید، اما من مسلمان نبوده ام بلکه اعتقاد به آیین یهودیت داشته ام اما بواسطه ی این حسن بر خورد شما و هم چنین حقانیت دین اسلام ، می خواهم بدست شما مسلمان شوم. ✨این شخص مسلمان شد و نامش را به محمد علی احمدی تغییر داد و از آن جا که اولاد نداشت تمام اموالش را هم به بنده بخشید. و بعد از یکی دو ماه که مسلمان شد ، از دنیا رفت. ✨من هم منزل این شخص را قرار دادم که تاکنون پابرجاست. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷آیت‌الله کاشانی در بازدید از مجلس شورای ملی/ ۱۳۲۹ش در زمان مظفرالدین شاه امضا شد تا امتیاز اکتشاف و استخراج نفت را در اختیار یک تبعه انگلیس قراردهد. طبق این قرارداد سود ایران از نفت خود تنها ۱۶ درصد بود و مابقی برای دارسی. این قرارداد تا سال ۱۳۴۰ش تمام می‌شد اما انگلیس برای تمدید قرارداد تا سال ۱۳۷۰ش، به رضاخان فشار آورد و آن را تمدید کرد. با تمدید قرارداد، سود ایران با تنها ۴ درصد افزایش به ۲۰ درصد رسید. بعد از آنکه از تبعید لبنان بازگشت دو نکته را مورد تأکید قرار داد: نخست اینکه نفت ایران باید ملی شود و دوم اینکه ملت ایران نسبت به تأسیس رژیم صهیونیستی در منطقه بی‌تفاوت نمی‌ماند. به این شکل موجی از مخالفت با استعمار انگلستان در سایه مطالبه شکل گرفت. نخبگان و عموم مردم همگی به حرکت درآمدند و روحانیون به رهبری آیت‌الله کاشانی در صف نخست این مطالبه گری عمومی قرارداشتند. در این میان نخست‌وزیر وقت به خاطر مخالفت با ملی شدن صنعت نفت، مانعی برای این نهضت به شمار می‌آمد و گاه نطق‌هایش در اینباره نیز توسط انگلیسیها نوشته می‌شد، تا آنکه در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ با گلوله در کشته شد. چند روز بعد، در مجلس شانزدهم، فراکسیون که با حمایت مردم و آیت‌الله کاشانی شکل گرفت، در اواخر اسفند ۱۳۲۹ طرح ملی شدن صنعت نفت را در مجلس به تصویب رساند و در ۲۹ اسفند مجلس سنا نیز طرح ملی شدن صنعت نفت را تأیید کرد؛ به این ترتیب نفت ایران ملی شد و کشور وارد مبارزه جدی با انگلستان و استعمار پیر گردید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویر: نامه شهید به برای تبریک و ارسال ۵ عدد ده شاهی به عنوان عیدی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 تصویر: نامه شهید #شیخ_فضل_الله_نوری به #عضد_الملک برای تبریک #عید_نوروز و ارسال ۵ عدد ده شاهی به ع
نوروز در تهران قدیم 📖 در ج۱ ص۳۵۷ درباره سنت نوروز در می‌نویسد: 🌿«در سفرۀ عيد، گذشته از شيرينى و شربت و آجيل، بايد هم موجود باشد. هفت‌سين عبارت از هفت چيز خوراكى بود كه اسم آن به سين شروع شود. معمولا سنجد و سپستان و سبزى و سمنو و و سماق و سركه و سيب هفت‌سين را تشكيل ميكرد. هركدام از اين هفت تا دستياب نبود، سپند (اسفند) و سبزه جانشين آن ميشد حتى بعضى‌ها ماهى را بمناسبت اسم عربيش «سمك» جزو آن ميكردند. نان و پنير و مرغ پر كرده و ماهى زنده در ظرف آب و شير و ماست هم بر اين جمله علاوه ميشد. ✨ مقدسين قرآن هم سر سفره عيد گذاشته «يا مقلّب القلوب و الابصار و يا مدبّر الليل و النّهار يا محوّل الحول و الاحوال حوّل حالنا الى احسن الحال» ميخواندند و نيز هفت آيۀ قرآن كه به سلام شروع ميشود: سَلاٰمٌ عَلىٰ إِبْرٰاهِيمَ - سَلاٰمٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ - سَلاٰمٌ عَلىٰ إِلْيٰاسِينَ - سَلاٰمٌ عَلىٰ مُوسىٰ وَ هٰارُونَ - سَلاٰمٌ عَلىٰ نُوحٍ فِي الْعٰالَمِينَ - سَلاٰمٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهٰا خٰالِدِينَ - سَلاٰمٌ عَلَيْكُمْ بِمٰا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدّٰارِ را در قدح چينى نوشته، با آب باران نيسان، نوشته را ميشستند و از آن در موقع تحويل ميخوردند. ✨آخوندها از اين آب دعا در سفره عيد خود داشتند و پذيرائى عيد بعضى از آنها هم منحصر بهمين آب دعا بوده. 🔅ورود اين آداب مذهبى در عيد نوروز، بجهت حديثى است كه معلّى بن خنيس از حضرت امام جعفر صادق در تجليل عيد نوروز روايت نموده... در اين حديث حضرت امام صادق سلام اللّه عليه اين‌روز را روز عيد اهل‌بيت پيغمبر و شيعيان آنها دانسته، بجشن گرفتن آن امر فرموده و دعاهائى هم براى اين‌روز روايت شده است. بطوريكه حتى خشكه‌مقدسها هم در اين عيد ملى، با تفريحات بيگناه سايرين شركت ميكردند. 🌿بزرگترها بكوچكترها عيدى ميدادند، شربت و شيرينى صرف ميكردند، آقا و خانم و آقا كوچكها و خانم‌كوچكها بخدمتكارهاى خانه عيدى می‌دادند... 💐گلدانهاى نرگس و سنبل و جامهاى پر از بنفشه و ظرفهاى سبزه، در طاقچه‌ها، لاى اسباب چراغ خودنمائى ميكرد.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ☘️امروز توفیق یافتم سری به بزنم. خانه‌ای دیدنی و پر از حس خوب که روایت‌گر حوادث تاریخی بسیار است. خانه‌ای که محل زندگی، عبادت، درس و بحث و دیدارهای سیاسی و اجتماعی عالمی ربانی است که سرانجام یک عمر مجاهدتش، شهادت در راه خدا بود. 📚 از رجال علمی و سیاسی دوران پهلوی که به خانه رفت و آمد داشت و به هنگام دستگیری و تبعید آیت‌الله مدرس در سال ۱۳۰۷ش در همین خانه در کنار او بود، در یادداشت‌های خود درباره خانه شهید مدرس و سابقه تاریخی آن می‌نویسد: «منزل مرحوم مدرس، سید حسن اصفهانی مقتول به دست پهلوی. در مجاور مسجد حاج شیخ علی‌نقی لواسانی در کوچه واقع است که آن منزل متعلق به برادر میرزا احمد خان بوده است و فعلا گویا منزل و بعداً عبدی عبدالعلی میرزا معتمدالدوله سوم در آنجا بوده است و گویا استاد ریاضیات در همان منزل درگذشته است؛ به سال ۱۳۰۲ قمری درگذشته است.» (پژوهشی در احوال و اسناد سید جلال‌الدین تهرانی ص۳۳۲) 🌸☘️ تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای دیدن از خانه موزه شهید مدرس و اسناد تاریخی موجود در آن است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از حمیم (صلح میرزایی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | آیت الله حق‌شناس: ببینید عَلَم دست چه کسی است
یک جوالدوز به فیلمهایی که درباره روحانیت ساخته شده ؛ و یک سوزن به خودمان که زمینه‌ساز تولید چنین آثاری می‌شویم ؛👇
تاریخ حوزه طهران
یک جوالدوز به فیلمهایی که درباره روحانیت ساخته شده ؛ و یک سوزن به خودمان که زمینه‌ساز تولید چنین آثا
در این تعطیلات دو فیلم در رابطه با روحانیت دیدم. فیلم کوتاه «هی هو» و فیلم «حق سکوت». سایر فیلمها و سریالها را هم قبلا دیده بودم. مارمولک هم که به تازگی در تلویزیون پخش شد. 📽️🎬📽️🎬📽️🎬📽️🎬📽️🎬📽️🎬📽️🎬📽️🎬 اول یک جوالدوز به غیر بزنم! نکتهای در رابطه با فیلمهای مرتبط با روحانیت هست و آن اینکه عمده این فیلمها تصویری واقعی از روحانیت نشان نمیدهد. مشکل اصلی هم در فیلمنامهها است. نویسنده فیلم (اگر نگوییم عمدا قرار هست جایی را بزند) از زاویه ذهنی خود و خارج از گود حوزه، با شناخت سطحی که از قشر روحانی کسب کرده، فیلمنامه را مینویسد، بیآنکه بداند آیا همه واقعیت روحانیت همین است یا نه. همین نگاه ناقص و بعضا نادرست را هم به جامعه القا میکند. از جمله این نادرستیها: ارایه تصویری نادرست از زندگی خانوادگی و همسران طلاب، سیاهنمایی و یا تصویر غیرواقعی نسبت به معیشت طلاب، رویکرد اشتباه نسبت به اشتغال طلاب، سیاهنمایی نسبت به جایگاه روحانیت در میان مردم، ارائه تصویر نادرست از سوءاستفادهگری روحانیت نسبت به امکانات، تصویری غیرواقعی و گاه نادرست نسبت به فضای طلبگی و مدارس علمیه و مانند آن 🎭 شاید بهترین فیلمها و سریالهایی که درباره زندگی طلبگی تولید شده، آثار آقای و از نظر من با محوریت باشد. چیزی که تصویر واقعیتری از روحانیت را نشان داد. او در هم کوشید زندگی یک روحانی را از زاویهای دیگر نشان دهد که به نظرم در آن هم نسبتا موفق بود، گرچه بخش بسیار کوچکی از روحانیت چنین تصویری دارند، اما شعیبی همان عده اندک را به خوبی تصویر کرد. 🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷 فارغ از اینها، حالا یک سوزن هم به خودمان بزنم! اینکه بعضی از فیلمهای مرتبط با روحانیت تصویر غیرواقعی و نادرستی از این قشر را به جامعه القا میکند و مردم هم میپذیرند و سبب فاصله میان مردم و روحانیت میشود، همهاش تقصیر فیلمها نیست، بلکه تقصیر خود روحانیت امروز هم است! این نتیجه فاصله گرفتن بخشی از روحانیت از مردم است که مردم واقعیت زندگی آنها را نمیبینند و نمیدانند و آنچه را فیلم روایت میکند، واقعیت میانگارند. جمع کثیری از مردم افرادی هستند که از نزدیک با روحانیت آشنایی ندارند و زندگی آنها را لمس نکردهاند. من مقصر ناآشنایی این طیف گسترده را روحانیتی میدانم که از مردم فاصله گرفته و روابط اجتماعی او منحصر به روابط سازمانی، و نهایتا داخل یک مسجد شده و بیرون از محیط مسجد هیچ ارتباطی میان مردم و آن شخص نیست. فیلمهایی که برای روحانیت ساخته میشود و بار منفی ایجاد میکند، عمدتا این طیف را هدف میگیرد و البته آسیب و شکافی را که روحانیت خودش ایجاد کرده بیشتر میکند. 💡💡حالا یک بررسی تاریخی که در تخصص نگارنده است: در گذشته، ارتباط مردم با علما و از جمله علمای طهران، منحصر به مسجد نبود. بلکه مردم برای دیدار با علما به خانه آنها میرفتند. از اینروست که در نقشه تهران قدیم میبینیم که در نقشه محل خانه برخی از علما کاملا مشخص شده! فرض کنید در نقشه فعلی تهران، نام و نشان خانه تعدادی از علمای بزرگ را ببینیم! الان برای ما خنده‌دار شده اما در دویست سال گذشته این امر کاملا عادی بوده است. در دویست سال گذشته وضعیت مدارس علمیه هم طوری بود که مردم می‌توانستند به آن رفت و آمد کنند. دو روز قبل در تهرانگردی به یکی از مدارس علمیه کهن‌سال رسیدم. جمعی گردشگر از زن و مرد پشت درب بسته مدرسه ایستاده بودند و راهنمای گروه که احتمالا خودش هم داخل مدرسه را ندیده بود، وضعیت بنای مدرسه و طلبگی و ... را شرح میداد. مدرسه‌ای که داخلش را فیلم مارمولک روایت میکند و مردم از نزدیک فقط در و دیوارش را می‌بینند. طبیعی است که این دوری و گسست، روایت‌های دروغ می‌آفریند و در ، فیلم را پیروز میدان می‌کند. [به عقیده من یکی از عرصه‌های هم همین است.] 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🕌 واقع در خیابان ری، ضلع جنوبی ، روبروی از بناهای دوره قاجار که توسط تفرشی در سال ۱۲۹۸ق/ ۱۲۵۹ش وقف شده است. سید کاظم وزیر دواب (چهارپایان) و مستوفی اصطبل خاصه بوده است. این مسجد_مدرسه در نقشه تهران قدیم، مدرسه آقا سید کاظم نامیده شده است. 📚دونفر از مدرسان خوش‌نام این مدرسه عبارتند از: ۱. (متوفای ۱۳۲۲ق) از شاگردان که پس از بازگشت به ایران در سال ۱۲۸۱ق به اصرار نزدیکانش در دارالخلافه ساکن شد و پس از احداث مدرسه کاظمیه در آن به تدریس پرداخت. ۲. فقیه، فیلسوف، عارف و سیاستمدار بزرگ، که سال‌ها در این مدرسه به تدریس اشتغال داشته است. 🔹ظاهراً این مدرسه در حال حاضر زیر نظر دار المبلغین اداره می‌شود. 📜 قسمتی از وقفنامه مدرسه: «وقف صحیح و شرعی و حبس مخلّد إسلامی نمودند، قربه إلی الله و طلباً لمرضاته همگی و تمامی یک باب مدرسه جدید البناء را از حجرات بزرگ و کوچک فوقانی و تحتانی و مهتابی و عرصه و اعیان و حیطان و جداران و حوض و آب انبار و متعلّقات شرعیّه و منضمّات عرفیّه آنها از أبواب و أخشاب و أحجار و مجری المیاه و غیر ذلک به هر اسم و رسمی که باشد که واقع است در محلّه چالمیدان من محلّات دارالخلافه طهران حفت بالأمن و الأمان در منتهی إلیه کوچه درداری که در محلّه خود لغایت الإشتهار غیر عن التحدید و التوصیف می‎باشد، بر طلّاب علوم دینیّه که به جهت تحصیل و تدریس و تدرّس و تعلیم و تعلّم ساکن در مدرسه مرقومه گردند.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ در زمان قاجار در تهران دو وجود داشت؛ یکی بزرگ و دیگری کوچک. 🔹 ملقب به که در دربار قاجار سمت‌های گوناگونی از سفارت خارجه و حکمرانی داخله و وزارت داشت، در محله بازار تهران همان‌جایی که اکنون مسجد امین‌الدوله معروف هست زندگی می‌کرد. خانه بزرگی داشت که مسجد امین‌الدوله فعلی مسجد سرخانه او به حساب می‌آمد. 🔸متصل به بنای مسجد امین‌الدوله خانه‌ قرارداشت. او از رجال دربار و برادرزاده و داماد فرخ‌خان امین‌الدوله بود. همین چند روز قبل در وقتی به کوچه امین‌الدوله رفتم دیدم که هنوز بنای فرسوده و متروک خانه امین‌خلوت باقی است. خانه‌ای که نام و نشان آن را در نقشه سال ۱۳۰۵ق تهران قدیم می‌بینیم. 🔹امین‌الدوله بعدها مسجد بزرگی در و در جای همان چاله بزرگ چاله‌میدان بنا کرد که آن هم مسجد امین‌الدوله نامیده شد و گفته‌اند ۱۴ ستون بزرگ داشت و امامت آن را به مجتهد بزرگ دارالخلافه واگذار کرد. بعد از وی هم پسرش حاج شیخ موسی در آن مسجد اقامه جماعت می‌کرد. 🔸این مسجد در زمان احداث در زمان رضاخان از بین رفت. اکنون پایین‌تر از چهارراه سیروس در بخشی از بنای مسجد امین‌الدوله بزرگ قرارگرفته است. بخش دیگر مسجد هم در خیابان افتاده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✨روایت از همه‌پرسی #۱۲_فروردین 🔹 در آن تاریخ در (عج) خیابان سعدی اقامه جماعت می‌کردند. ایشان می‌فرمایند: «تا اينكه آية الله خمينى در روز با رفراندوم عمومى سراسر كشور حكومت اسلامى تشكيل دادند. چون آية الله خمينى تا آنروز حاكم اسلام نبودند؛ بلكه يكى از علماء و فقهايى بودند مانند ساير علماء و فقها منتهى بواسطه اين رشادتها و نبوغ فكرى و سرعت انتقال و شجاعت‏ها يك صبغه الهى خاصّى در ميان مردم پيدا كرده بودند؛ و حتّى وقتى هم كه از پاريس برگشتند، باز حكومت تشكيل نشده بود. حكومت برايشان همان وقتى مستقرّ شد كه مردم بيعت كردند. يعنى همه مردم گفتند: ما شما را بعنوان حاكم اسلام مى‏شناسيم؛ و بر اين اساس بيعت كردند. كدام روز، روز بيعت بود. همان جمعه‏اى كه مردم از صبح تا غروب رفتند پاى صندوقهاى رأى، و براى شكستن آن سلطنت و طاغوت و امضاى رأى دادند. همان روزى كه نود و هشت و خرده‏اى درصد آرى دادند. و بنده هم تا آنروز اصلًا بمدّت عمرم پاى صندوق نرفته بودم، و اصلًا صندوق را هم نديده بودم كه چطورى است، چه شكلى است، ولى آن روز صبح زود اوّلين فردى بوديم كه رفتيم مسجد، و تا ساعت ده شب يكسره مسجد بوديم و خودمان پاى صندوق بوديم، و بعد هم رأى‏ها قرائت شد و آنروز همه مردم با اسلام بيعت كردند و آمدند در زمره اسلام. آن و آن رأى گيرى بيعت بود، حالا اسمش را شما بيعت بگذاريد يا نگذاريد. ولى حقيقتاً بيعت بود.» 📚 وظيفه فرد مسلمان در احياى حكومت اسلام ص: ۹۸ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷جمعی از روحانیون بازداشت شده در سال ۴۳ و پس از سخنرانی های روشنگر خود در اعتراض به تبعید امام خمینی به ترکیه در ایام برخی چهره‌ها: ۳. آیت‌الله شیخ غلامحسین جعفری امام جماعت مسجد جامع بازار ۵. ۹. ۱۹. مرحوم ۲۰. مرحوم کافی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷جمعی از روحانیون بازداشت شده در سال ۴۳ و پس از سخنرانی های روشنگر خود در اعتراض به تبعید امام خمینی
💠مبارزه هماهنگ وعاظ تهران در ماه رمضان سال ۴۳ ✍ روز ۱۳ دی یک روز قبل از شروع ماه رمضان، مأموران ساواک با هجوم به منزل آیت‌الله سیدمصطفی خمینی وی را بازداشت کرده و به تهران انتقال دادند و درست روز اول ماه رمضان او را به ترکیه تبعید کردند. پیش از اولین سحر ماه مبارک، امام خمینی از ترکیه توسط‌ سید فضل‌الله‌ خوانساری به‌ روحانیون‌ ایران پیام‌ دادند که‌ «حرکت‌ را آغاز کنید.» در تهران روحانیون‌ با یک‌ برنامه‌ حساب‌ شده‌ قرار گذاشتند در رمضان‌ ۱۳۴۳ش در مسجد جامع‌ تهران‌ هر شب‌ سخنرانی‌ برپا دارند و به‌ محض‌ دستگیر شدن‌ یک‌ نفر، سخنرانی دیگری جایگزین شود. 📄در گزارش اطلاعات داخلی (۷/دی/۴۳) در این باره آمده بود: اخیرا چند تن از بازاریان از جمله مهدی دواتگران، محمد رازی، حسن معتمد حوله‌فروش، حاجی محمود لباف و حسین محمدی دلال عطاری اظهار نموده‌اند که قرار است سی نفر واعظ برای روزهای ماه رمضان در نظر گرفته شود و به ترتیب سخنرانی کنند و بدین منظور 30 نفر واعظ تعیین شده است که اگر چنانچه واعظی دستگیر گردید مجلس تعطیل نشود و روز بعد واعظ دیگری سخنرانی کند. مسجد هم مسجد جامع بازار تعیین شده و وعاظ در نظر گرفته شده عبارتند از: [علی‌اصغر]مروارید، [فضل‌الله مهدیزاده]محلاتی، [محی‌الدین]انواری، [سید عبدالرضا]حجازی، [غلامرضا]گلسرخی، [جعفر]شجونی، شیخ عباسعلی اسلامی و چند نفر دیگر و بقیه وعاظ را از قم تأمین خواهند نمود. برنامه‌ با همکاری‌ امام‌ جماعت‌ مسجد جامع‌ حاج‌ آغاز شد و تا دهه‌ دوم‌ ادامه‌ داشت. طبق برنامه وقتی یک واعظ دستگیر می‌شد گوینده دیگر جای او را می‌گرفت و برنامه شب بعد را اجرا می‌کرد.‌ سرانجام‌ رژیم‌ با دستگیری‌ سخنرانان‌ و امام‌ جماعت ‌مسجد و بستن‌ مسجد، برنامه‌ را تعطیل‌ کرد. در این میان با هجوم عمال رژیم به مسجد جامع مردم به خشم آمدند و در اطراف بازار به تظاهرات پرداختند. تظاهرکنندگان با شعار «شکسته شد الوداع حرمت محراب ما، خمینی بت‌شکن برس به فریاد ما» با پلیس درگیر شده و در این حین عده‌ای مجروح شدند. عوامل رژیم در این ماجرا بیش از سی نفر از اهالی بازار و گردانندگان ماجرا را دستگیر کردند. 📚حجت‌الاسلام علی دوانی، نهضت روحانیون ایران، جلد ۵، ص ۹۸ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran