eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
929 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
161 ویدیو
334 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹🔸۱۱) ايمان و تقوا سبب نزول برکات آسمان و زمین(عمران و آبادی) (سوره اعراف / آیه 96 ) «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأرضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوافَأَخَذْناهُمْ بِماكانُوا یَكْسِبُونَ.» "اگر مردمى كه در این آبادیها و نقاط دیگر روى زمین زندگى داشته و دارند، به جاى طغیان و سركشى و تكذیب آیات پروردگار و ظلم و فساد، ايمان مى آوردند، و در پرتو آن تقوا و پرهیزكارى پیشه مى كردند، نه تنها مورد خشم پروردگار ومجازات الهى واقع نمى شدند، بلكه درهاى بركات آسمان و زمین را به روى آنها مى گشوديم" ولى متأسفانه آنها صراط مستقیم كه راه سعادت و خوشبختى و رفاه و امنیت بود رها ساختند،" و پیامبران خدا را تكذیب كردند، و برنامه هاى اصلاحى آنها را زیر پا گذاشتند، ما هم به جرم اعمالشان، آنها را كیفر داديم" (تفسیر نمونه، ج 6، ص 265،267) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸۱۲)سلب توفیق هدایت از متکبران و تکذیب کنندگان آیات الهی (سوره اعراف / آیات 146- 14) «سأصرِفُ عن آیاتیَ الَّذِینَ یتََكَبَّرُونَ فِی الأَْْرْضِ بِغَیْرِ الَْْحقِّ وَ إِنْ یرََوْا كُلَّ آیَةٍ لا یؤُْمِنُوا بِها وَ إِنْ یَرَوْا سَبِیلَ الرُّشْدِ لا یتََّخِذُوهُ سَبِیلاً وَ إِنْ یرََوْا سَبِیلَ الغَيِّ یتََّخِذُوهُ سَبِیلاً ذلِكَ بِأَنهَُّمْ كَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ كانُوا عَنْهاغافِلِینَ. وَ الَّذِینَ كَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ لِقاءِ الْْآخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمالهُمُْ هَلْ يَُْزَوْنَ إِلاَّ ما كانُوا یعَْمَلُونَ.» «به زودى كسانى را كه در روى زمین به ناحق تكبر مى ورزند از ايمان به آیات خود منصرف مى سازيم (بطورى كه)اگر هر آیه و نشانه اى را ببینند به آن ايمان نمى آورند و اگر راه هدایت را ببینند راه خود انتخاب نمى كنند و اگر طریق گمراهى را ببینند راه خود انتخاب مى كنند (همه اینها) به خاطر آن است كه آیات ما را تكذیب كردند و از آن غافل بودند. و كسانى كه آیات ما و لقاى رستاخیز را تكذیب (و انكار) كنند اعمالشان نابود مى گردد آیا جز آنچه را عمل كرده اند پاداش داده مى شوند؟» 📝 بحثى كه در این دو آیه آمده است در حقیقت یك نوع نتیجه گیرى از آیات گذشته در زمینه سرنوشت فرعون و فرعونیان و سركشان بنى اسرائیل است، خداوند در این آیات این حقیقت را بیان مى كند كه اگر فرعونیان و یا سركشان بنى اسرائیل با مشاهده آن همه معجزات و شنیدن آن همه آیات الهى به راه نیامدند به خاطر آن است كه ما افراد متكبر و خودخواه راكه در برابر حق جبهه گیرى مى كنند- به جرم اعمالشان- از قبول حق باز مى داريم و به تعبیر دیگر اصرار و ادامه به سركشى و تكذیب آیات الهى آن چنان در فكر و روح انسان اثر مى گذارد كه به صورت موج انعطاف ناپذیر و غیرقابل نفوذ در برابر حق درمى آید.لذا نخست مى فرماید:" بزودى كسانى را كه در زمین، به غیر حق تكبر ورزیدند از آیات خود، منصرف مىد سازيم." «سَأَصْرِفُ عَن آیاتیَ الَّذِینَ یتََكَبَّرُونَ فِی الأَْْرْضِ بِغَیْرِ الَْْحق.» ِ و از اینجا روشن مى شود كه آیه فوق، هیچگونه منافاتى با دلائل عقلى ندارد كه براى توجیه آن، همانند بسیارى از مفسران، مرتكب خلاف ظاهر شويم، این یك سنت الهى است كه نسبت به آنها كه لجاجت و سركشى را به آخرین حد مى رسانند، توفیق هر گونه هدایت و راهیابى راسلب مى كند، و به تعبیر دیگر: این خاصیت اعمال زشت خود آنها است كه با توجه به انتساب همه اسباب به خدا كه مسبب الاسباب نهايى است به او نسبت داده شده است. (تفسیر نمونه، ج 6، ص367) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸۱۳) ریشه کن کردن توطئه گران با یک حمله عمومی (سوره أحزاب:آیات 59 تا 62) «یا أَیهَُّا النَّبیُِِّ قُلْ لأَِْزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ یعُْرَفْنَ فَلا یؤُْذَیْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً . لَئِنْ لمَْ ینَْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فیِِ الْمَدِینَةِلَنُغْرِیَنَّكَ بِهِمْ ثمَُُّ لا يَُجاوِ رُونَكَ فِیها إِلاَّ قَلِیلاً . مَلْعُونِینَ أَیْنَما ثُقِفُوا أُخِذُ وا وَ قُتِّلُوا تَقْتِیلاً .سُنَّةَ اللَّهِ فِی الَّذِ ینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ لَن تََِجدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلاً.» «اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابها (روسرى هاى بلند)خود را بر خویش فرو افكنند، این كاربراى اینكه (از كنیزان و آلودگان)شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است و(اگر تا كنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده)خداوند همواره غفور و رحیم است.اگر منافقین و آنها كه در دلهایشان بیمارى است، و (همچنین)آنها كه اخبار دروغ و شایعات بى اساس در مدینه پخش مى كنند دست از كار خود بر ندارند تو را بر ضد آنان مى شورانیم سپس جز مدت كوتاهى نمى توانند در كنار تو در این شهر بمِانند،و از همه جا طرد مى شوند، و هر جا یافته شوند گرفته خواهند شد و به قتل خواهند رسید.این سنت خداوند در اقوام پیشین است و براى سنت الهى هیچگونه تغییرى نخواهى یافت.» 📝در این آیات به مصادیقی از ایذاء پیامبر(ص)اشاره شده و نخست به زنان با ايمان دستور مى دهد كه هر گونه بهانه ومستمسكى را از دست مفسده جویان بگیرند، سپس به بعد دیگر این مسأله یعنى فعالیتهاى موذیانه اراذل و اوباش پرداخته مى گوید:«اگر منافقان و كسانى كه در قلبشان بیمارى است و نیز كسانى كه اخبار دروغ در مدینه پخش مى كنند دست از كارشان بر ندارند ما تو را بر ضد آنان مى شورانیم، و بر آنها مسلط خواهیم ساخت، سپس جز مدت كوتاهى نمى تواننددر كنار تو در این شهر بمِانند.» از لْحن آیه چنین استفاده مى شود كه سه گروه در مدینه مشغول خرابكارى بودند، هر كدام به نحوى اغراض شوم خود راپیاده مى كردند، و این به صورت یك برنامه و جریان در آمده بود و جنبه شخصى و فردى نداشت. نخست" منافقین" بودند كه با توطئه هاى ضد اسلامى براى براندازى اسلام مى كوشیدند. دوم اراذل و اوباش كه قرآن از آنها تعبیر به بیماردلان كرده ؛ گروه سوم كسانى بودند كه پخش شایعات در مدینه مخصوصا به هنگامى كه پیامبر (ص)و ارتش اسلام به غزوات مى رفتندبه تضعیف روحیه بازماندگان مى پرداختند، و خبرهاى دروغین از شكست پیامبر (ص)و مؤمنین مى دادند، و به گفته بعضى از مفسران این گروه همان یهود بودند. و به این ترتیب هر سه گروه را قرآن مورد تهدید شدید قرار داده است و مى گوید: اگر اینها به اعمال زشت و ننگین خودادامه دهند دستور حمله عمومى و یورش به آنها را صادر خواهیم كرد، تا با یك حركت مردمى مؤمنان، همه را از مدینه ریشه كن سازيم، و آنها نتوانند دیگر در این شهر بمِانند.و هنگامى كه از این شهر رانده شدند و از تحت حمایت حكومت اسلامى طرد گشتند هر كجا یافته شوند گرفته خواهند شد و به قتل خواهند رسید. سپس در آخرین آیه مورد بحث مى افزاید این دستور تازه اى نیست،"این سنتى است الهى و همیشگى كه در اقوام پیشین بوده است كه هر گاه گروههاى خرابكار بیشرمى و توطئه را از حد بگذرانند فرمان حمله عمومى به آنها صاد رمى شود و چون این حكم یك سنت الهى است هرگز دگرگون نخواهد شد چرا كه براى سنت خداوند تبدیل و تغییرى نمى یابى. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 28 اردیبهشت
1400
خورشیدی برابر با 6 شوال
1442
هجری و 18 می
2021
میلادی میباشد. ۱_ درگذشت عمادالدين اسماعيل بن محمد بَعلَبكی معروف به ابن بَردس، شاعر و محدث مسلمان.(786 قمری) ۲_ امضای معاهده ‏ سوم ابريشم بين ايران و عثمانی در آذربايجان.(
1027
قمری) ۳_ درگذشت ميرزا مهدی آيت ‏اللَّه زاده خراسانی فرزند آخوند ملا محمدكاظم خراسانی.(
1324
شمسی) ۴_ سقوط منطقه مهران توسط رژيم بعث عراق در جريان جنگ تحمیلی. (
1365
شمسی) ۵_ روز بزرگداشت ابوالفتوح عمر بن ابراهیم معروف به عمرخيام نيشابوری، منجم، پزشک، ریاضیدان، نویسنده، مؤلف کتاب جبر و مقابله و مؤسس رصد خانه. ۶_ روز جهانی گنجینه و میراث فرهنگی(روز جهانی موزه) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
هفته جمعيت 👧👦🧒👶👶👶👧🧑 جامعه دوستدار فرزند من نشست ارزش فرزند و فرزندآوری امروز ساعت 17 استاد:خانم دکتر اردبيلي شرکت در جلسه: live.24on.ir -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
به مناسبت نزدیک شدن به ۸ شوال (سالروز تخریب قبور ائمه اطهار علیهم السلام ) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
دغدغه های میراث تشیع برنامه آماج سه شنبه ۲۸ اردیبهشت در اولین دفتر خود، احیای حرم بقیع را به گفتگو می گذارد. این برنامه که تا جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت، در نخستین قسمت حجت الاسلام سید علی نماینده رهبری در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی از سالهای ۱۳۸۸ تا ۹۸ و آدام بوبک محقق و پژوهشگر ارشد آمریکایی الاصل از دانشگاه لایپزیک آلمان را میزبانی می کند. همچنین سید علی پژوهشگر مطالعات تاریخی و سیاسی و کاشف عکس حرم ویران شده بقیع و دکترای معماری اسلامی از دانشگاه قاهره و پژوهنده تاریخ معماری حرم بقیع دیگر میهمانان "آماج" فطرس مدیا هستند. سعید طاووسی میزبان جلسات فعال تاریخ تشیع است و این برنامه هر شب ساعت ۲۳ در حساب های کاربری اینستاگرام، یوتیوب و آپارات فطرس مدیا پخش خواهد شد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j