حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران
پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران ایر با شناسه «IR655» از تهران به مقصد دوبی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ (۳ ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی) پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی در حرکت بود که با شلیک یک موشک ریم-۶۶ استاندارد از ناو یو اساس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک (زیر ۱۳ سال) بودند، جان باختند .
دولت آمریکا مبلغ ۱۳۱/۸ میلیون دلار در توافقی به دولت ایران پرداخت کرد که شامل ۶۱/۸ میلیون دلار برای بازماندگان ۲۴۸ نفر ایرانی کشته شده در حادثه بودهاست. رئیسجمهورهای ایران و آمریکا به ترتیب، سید علی خامنهای و رونالد ریگان بودند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هدایت شده از معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها
#برگزیده
🏆کسب رتبه پنجم توسط سرکار خانم ها زهرا مهرجویی و نجمه صالحی (عضو شورای انجمن علمی پژوهش تاریخ) در همایش علمی علامه امینی (ره) را به ایشان و مجموعه جامعة الزهرا سلام الله علیها تبریک عرض میکنیم.
📙عنوان مقاله: «بانوان تابعی راوی حدیث غدیر از منظر علامه امینی (ره) »
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
آموزش روش های فهم حدیث در روایات امام باقر(علیه السلام) (مقاله علمی وزارت علوم)
نویسندگان: محمدرضا شاهرودی رامین اژدری امیرحسین فراستی
منبع: مطالعات قرآن و حدیث سال پانزدهم بهار و تابستان 1401 شماره 2 (پیاپی 30)
«فهم حدیث» از جایگاه والایی در میان آموزه های امامان شیعه برخوردار است؛ چنانکه ایشان فهم یک حدیث را برتر از روایت هزار حدیث برشمرده اند. فهم حدیث به دو نحوه تمسک به اصول عمومی فهم متن و رجوع به آموزه های خود امامان امکان پذیر است. واکاوی تاریخ فقه الحدیث نشان می دهد که بحث از اصول فهم و مقصود واقعی کلام معصومان موردتوجه ایشان و اصحاب بوده و از عصر آن بزرگواران و توسط خود ایشان ابداع گردیده است؛ آن سان که ضرورت تمسک به سنت و حدیث، نیز خود ایجاب کرده که ضوابطی توسط امامان(ع) برای فهم درست حدیث ارائه شود. یکی از بخش های روایی سرشار از این حیث، احادیث به جای مانده از امام باقر(ع) است. از مطالعه بر روی روایات رسیده از امام باق(ع) برمی آید که ایشان علاوه بر تبیین بخش عظیمی از معارف دینی، درصدد تعلیم روش های فهم صحیح احادیث به پیروان خود نیز بوده اند؛ تا شیعیان به ویژه در زمان غیبت، بتوانند با بهره گیری از این روش ها، از روایات منتفع گشته و موجبات هدایت را از آن در هر زمان و شرایطی بیابند. از واکاوی روایات امام باقر(ع) به شیوه ی تحلیل محتوا و گردآوری داده های تحقیق به نحو کتابخانه ای، چنین برمی آید که برخی از روش ها، همچون: شناخت واژگان اسمی و حرفی، و توجه به توسعه یافتگی معنای آن ها در جهت شناخت مراد بدوی حدیث می باشند. فهم مراد جدی از طریق روش هایی همچون: بهره گیری از آیات قرآنی همسو، تشکیل خانواده حدیث، توجه به مورد صدور، رخداد نقل به معنا، تقطیع، تحریف، تشابه، تجوز و همچنین تفسیر شایسته در برخورد با سوءبرداشت ها به دنبال اختلاف افهام، قابل دستیابی است و این مهم، در روایات امام باقر(ع) مورد اشاره واقع شده است .
https://b2n.ir/n80702
تحلیل رویکرد ارتباطات امام باقر (علیه السلام ) با فرقه زیدیه ( با بهره گیری از روش تحلیل گفتمان روایی پدام (PDAM) (مقاله علمی وزارت علوم)
نویسندگان: حسین خاکپور عاطفه خانی هادی زینی
منبع: دین و ارتباطات سال بیست و هشتم بهار و تابستان 1400 شماره 1 (پیاپی 59)
در دوران پرفرازونشیب امام باقر (ع) جریان ها و فرقه های مختلفی در میان شیعه و اهل سنت شکل گرفت. تلاش این فرقه ها، اثبات حقانیت خود و تضعیف جایگاه طرف مقابل است؛ ازاین رو، رویارویی فرقه های شیعه با امامان معصوم (ع) از جایگاه مهمی برخورد است. رویکرد امام باقر (ع) با فِرق انحرافی یکی از ضروریات مهم تاریخی است که به شدت با مسئله امامت، حاکمیت و حکومت اسلامی مرتبط بوده، قابل تعمیم در برخورد با جریان های نوظهر معاصر بوده و نیازمند تحلیل گفتمان است، یکی از مهم ترین فرقه ها شیعه زیدیه است. در مقاله پیش رو به روش توصیفی – تحلیلی، با استفاده از روش تحلیل گفتمان پدام _ با بهره گیری از توانایی های این گفتمان در قالب متغیرها و مقوله های عملیاتی_ نحوه برخورد امام (ع) با زیدیه، مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است و همچنین با توجه به شیوه برخورد امام (ع) با سران و پیروان زیدیه این نتیجه به دست آمد که بیشترین درصد رویکرد رفتاری امام، رویکرد دفعی است.
https://b2n.ir/g36834
تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🕊#ویژگی_حضرت_امام_علی علیه السلام🕊
☁️در سال گذشته به مناسبت
🌥ایّام بسیارخاص و⛅️ مبارک
🌤عید غدیرخم
به بررسی☀️ #حدیث_غدیر
و 🌪مواجهه# اهل _سنت با این دلیل مبین پرداختیم.
📢(#یادآوری)
امسال 🌖در همان روز ها با پیگیری همان خط به بررسی زاویه ی دیگر دیدگاه #اهل_سنت می پردازیم که با به اشتراک گذاشتن قول بزرگان آنان در بحث #تواتر این حدیث بخش کوچکی از اذعان و اعتراف ها و تناقضات نقل شده را نشان می دهیم.
و فقط از لحاظ تبرک و رسم معمول به یک نمونه از مابقی (صد و نه) سندِ حدیث
🌕"من کنت مولاه فهذا علی مولاه "🌕
اکتفا می کنیم.
۱۱۰ _🌕=۱۰۹
* توجه به عبارت "سند" از آن جا حائز اهمیت است که با "گزارش" متفاوت است و درواقع ۱۱۰ طریق و زنجیره ی راویان برای نقل این #حدیث وجود دارد که ممکن است بارها و در کتاب های مختلف گزارش شده است که جمع آن ها به هزاران دفعه برسد.
🕓🕔🕕🕖🕗🕘🕙
❕❕❕❕
🔀#بوکه
👌حضور چنین روایتهایی دلیلی برای توجیه و یا تمام نشدن حجت در بحث "ولایت امیرالمؤمنین حضرت امام علی علیه السلام "نیست چرا که آن ها نیز شیوهی تحلیل دادههای خودشان را دارند و از همین روش نیز به حقانیت #حدیث_غدیر پی خواهند برد و نشانه ی آن نیز استمساک به تغییر معنای کلمه "مولا"است، چرا که در مرحله ی اول یعنی انکار کلی یا ضعف سند موفق نیامدند.
اما توجه به تصاویر این بخش با توجه به بخش اوّل بازتاب دهندهی آشوب و مخلوط مرکّب واقعیت ها و دروغ ها در این کتاب هاست.
👀
#طنز_علمی
چنین اشتباهاتی جدای از جنبه ی طنز نشان از احاطه صاحب نظران آنان در مسائل و موضوعات
#مذهب_شیعه دارد.
و در واقع نقل قول هایی از آنان که با نظرات شیعه مانند #تواتر_حدیث_غدیر یکسان است گواه از آن دارد که ، برای تحلیل حتی به اطلاعات اولیه ی خاص احتیاج ندارد همان
اَظهَرُ مِنَ الشَّمس 🔆 .
#غدیر
#عید_غدیر