هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
1602052911-10314-99-185.pdf
903.3K
📌 نقش حضرت #زینب(س) در مدیریت بحران سیاسی_مذهبی دوران اسارت
✍ نویسندگان:
حجت الاسلام دکتر محمد #علیزاده و ححت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی.
📚فصلنامه زن و فرهنگ
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از مُستَبین
شجاعت حضرت زینب(س) برابر یزید
📔 در کتاب تاریخ طبری به نقل از مقتل معتبر ابومخنف آمده است که فاطمه دختر امیرمؤمنان علی(ع) گفت:
پس از واقعه کربلا که ما را به شام بردند و مقابل یزید نشاندند، دلش به حال ما رحم آمد و درباره ما دستوراتی داد.
در این حال مردی از اهل شام بلند شد و مقابل یزید ایستاد و از او خواست مرا به کنیزی بگیرد. لرزه به تنم افتاد و تصور کردم که چنین حقی دارد و چنین خواهد شد. لباس خواهرم زینب را گرفتم و به او پناه بردم. او از من بزرگتر و عاقلتر بود و او میدانست که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
خواهرم با تندی جواب آن شامی را داد و یزید خشمگینانه گفت اما اگر من بخواهم چنین کنم میتوانم.
📌 [در اینجا گفتگویی بین زینب(س) و یزید ردّ و بدل شد که دانش و شجاعت آنحضرت و چگونگی دفاع از اسیران اهلبیت را در سرزمین دشمن نشان میدهد.]
ـ چنین حقی نداری مگر از اسلام خارج شوی.
ـ این پدر و برادر تو بودند که از دین خارج شدند.
ـ تو و پدر و پدر بزرگت به وسیله جَدّ و پدر و برادر من به دین خدا هدایت شدید.
ـ چنین نبوده است.
ـ تو فعلاً قدرت داری و از روی ستم بدگویی میکنی و با سلطهات زورگویی.
⬅️ فاطمه دختر علی(ع) گوید یزید خجالت کشید و شاکت شد. آن شامی دوباره حرفش را تکرار کرد که این دختر را به من میدهی؟! یزید گفت دور شو خدا مرگت بدهد.
#زینب
#یزید
#شام
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
مطالعه تطبیقی تصویر عباس بن علی (ع) در مدایح و مراثی پس از انقلاب اسلامی با منابع تاریخی (تا پایان قرن چهارم هجری).pdf
16.33M
🔖 #پایاننامه #کارشناسی_ارشد
✔️ مطالعه تطبیقی تصویر عباس بن علی (علیه السلام) در مدایح و مراثی پس از #انقلاب_اسلامی با #منابع_تاریخی (تا پایان قرن چهارم هجری)
@tarikht
@tafaqqoh
هدایت شده از جُستارهای سعید طاوسی
امام_دوازدهم_شیعیان_امامیه_در_منابع_اهل_سنت(6)_1.mp3
42.3M
#نشست_علمی_تخصصی
🎙#نسخه_صوتی
🔴موضوع : امام دوازدهم شیعیان امامیه در منابع اهل سنت
👤با حضور: آقای دکتر سعید طاوسی مسرور
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ( ره )
زمان برگزاری: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۳
✅انجمن علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
هدایت شده از جهان نما 🌍
🔖 برای #انسان گِرد آمدهایم.
🗺️ We have come together for the sake of #mankind.
🪐 إجتَمَعنا من أجلِ #الإنسانِ.
🌎 #جهان_نما؛ اینجا #باهم زندگی میکنیم.
🏡 قم، صفاییه، کوچه ۳۷، پلاک ۱۱
✔️ اینستاگرامِ «جهان نما»
@jahannama_life
هدایت شده از جهان نما 🌍
📌گزارش تصویری چهارمین #گعدهی علمی رشته تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی با حضور استاد دکتر #میرمحمدی در #جهان_نما
🗓جمعه ۲۶ خرداد ساعت ۹ صبح
┅┅❅❈❅┅┅
@jahannama_life
🏡 قم، صفاییه، کوچه ۳۷، پلاک ۱۱
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 http://www.r-kh-tarikh.rzb.ir
هدایت شده از فکرت
▫️هشتمین یکشنبهی مهارتی_تحلیلی فکرت؛
💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی
🔸با حضور و مشاوره:
🔶 میرشمسالدین فلاح هاشمی، نویسنده و مدیر نشر صاد
🌱پیشینهی مهمان ویژه:
نویسنده و پژوهشگر عرصه فرهنگ، مدیر مؤسسه محفل انس، مدیر نشر سرای خودنویس، معاون انتشارات امیرکبیر، دبیر نخستین جشنواره خودنویس و مدیر دفتر روایت ایرانی.
📆 زمان: یکشنبه ۴ تیرماه، ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰
🏢 مکان: کافه جهاننما قم، صفاییه، کوچه ۳۷، پلاک ۱۱
برای دریافت مسیریاب روی آدرس کلیلک کنید👆
با همکاری
مدرسه فکرت، کانون نویسندگان حوزوی، کافۀ جهاننما
📣 اعلام حضور برادران به نشانی
🆔 @Aftabehazer
📣 اعلام حضور خواهران به نشانی
🆔 @mahta_sa
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از جهان نما 🌍
▫️ هشتمین یکشنبهی مهارتی_تحلیلی فکرت
💠 دورهمی نویسندگان
🔸 با حضور و مشاوره:
🔶 میرشمسالدین فلاح هاشمی، نویسنده و مدیر نشر صاد
🌱 پیشینهی مهمان ویژه:
نویسنده و پژوهشگر عرصه فرهنگ، مدیر مؤسسه محفل انس، مدیر نشر سرای خودنویس، معاون انتشارات امیرکبیر، دبیر نخستین جشنواره خودنویس و مدیر دفتر روایت ایرانی
📆 زمان: یکشنبه ۴ تیرماه، ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰
🏢 مکان: کافه جهاننما قم، صفاییه، کوچه ۳۷، پلاک ۱۱
برای دریافت مسیریاب روی آدرس کلیلک کنید👆
📣 اعلام حضور برادران به نشانی
🆔 @Aftabehazer
📣 اعلام حضور خواهران به نشانی
🆔 @mahta_sa
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
@jahannama_life
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به مناسبت سالروز واقعه غدیر خم سلسله مباحثی را برگزار میکند
✳️ گفتگویی پیرامون علل فراموشی واقعه غدیر بعد از رحلت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم
📋 چهارشنبه 1402/4/14 ⏰ 18:30
✅ موضوع: ویژگیهای مردم حجاز و فراموشی واقعه غدیر قسمنت اول
💡 کارشناس: حجتالاسلام والمسلمین دکترسیدسید علی حسینپور؛ عضو هیئت علمی گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔶 نشانیهای ورود به جلسه👇
🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856
👈 جدید با ترافیک رایگان
🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live
🔷 کانال دفتر ارتباطات فرهنگی
🆔 https://eitaa.com/difqom
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
هدایت شده از برونند زین جرگه هشیارها
🔰 فراتر از تاریخ
1️⃣
مدینه اولین باری است که میهمانانی چنین غریبه را به خود میبیند. کاروانی متشکل از شصت میهمان نا آشنا که لباسهای بلند مشکی پوشیدهاند، به گردنشان صلیب آویختاند، کلاههای جواهرنشان بر سر گذاشتهاند، زنجیرهای طلا به کمر بستهاند و انواع و اقسام طلا و جواهرات را بر لباسهای خود نصب کردهاند.
وقتی این شصت نفر برای دیدار با پیامبر، وارد مسجد میشوند، همه با حیرت و تعجب به آنها نگاه میکنند. اما پیامبر بی اعتنا از کنار آنان میگذرد و از مسجد بیرون میرود.
هم هیأت میهمان و هم مسلمانان، از این رفتار پیامبر، غرق در تعجب و شگفتی میشوند. مسلمانان تاکنون ندیدهاند که پیامبر مهربانشان به میهمانان بیتوجهی کند.
به همین دلیل، وقتی سرپرست هیأت مسیحی، علت بیاعتنایی پیامبر را سؤال میکند، هیچکدام از مسلمانان پاسخی برای گفتن پیدا نمیکنند.
تنها راهی که به نظر همه میرسد، این است که علت این رفتار پیامبر را از حضرت علی بپرسند، چرا که او نزدیکترین فرد به پیامبر و آگاهترین، نسبت به دین و سیره و سنت اوست. مشکل، مثل همیشه به دست علی حل میشود. پاسخ او این است که:
«پیامبر با تجملات و تشریفات، میانهای ندارند؛ اگر میخواهید مورد توجه و استقبال پیامبر قرار بگیرید، باید این طلاجات وجواهرات و تجملات را فرو بگذارید و با هیأتی ساده، به حضور ایشان برسید.»
این رفتار پیامبر، هیأت میهمان را به یاد پیامبرشان، حضرت مسیح میاندازد که خود با نهایت سادگی میزیست و پیروانش را نیز به رعایت سادگی سفارش میکرد.
آنان از این که میبینند، در رفتار و کردار، این همه از پیامبرشان فاصله گرفتهاند، احساس شرمساری میکنند.
میهمانان مسیحی وقتی جواهرات و تجملات خود را کنار میگذارند و با هیأتی ساده وارد مسجد میشوند، پیامبر از جای برمیخیزد و به گرمی از آنان استقبال میکند.
شصت دانشمند مسیحی، دور تا دور پیامبر مینشینند و پیامبر به یکایک آنها خوش آمد میگوید. در میان این شصت نفر، که همه از پیران و بزرگان مسیحی نجران هستند، ابوحارثه اسقف بزرگ نجران و شرحبیل نیز به چشم میخورند. پیداست که سرپرستی هیأت را ابوحارثه اسقف بزرگ نجران، برعهده دارد. او نگاهی به شرحبیل و دیگر همراهان خود میاندازد و با پیامبر شروع به سخن گفتن میکند: «چندی پیش نامهای از شما به دست ما رسید، آمدیم تا از نزدیک، حرفهای شما را بشنویم.»
پیامبر میفرماید:
«آنچه من از شما خواستهام، پذیرش اسلام و پرستش خدای یگانه است.»
و برای معرفی اسلام، آیاتی از قرآن را برایشان میخواند.
اسقف اعظم پاسخ میدهد: «اگر منظور از پذیرش اسلام، ایمان به خداست، ما قبلاً به خدا ایمان آوردهایم و به احکام او عمل میکنیم.»
پیامبر میفرماید:
«پذیرش اسلام، آثار و علایمی دارد که با آنچه شما معتقدید و انجام میدهید، سازگاری ندارد. شما برای خدا فرزند قائلید و مسیح را خدا میدانید، در حالی که این اعتقاد، با پرستش خدای یگانه متفاوت است.»
اسقف برای لحظاتی سکوت میکند و در ذهن دنبال پاسخی مناسب میگردد. یکی دیگر از بزرگان مسیحی که اسقف را در مانده در جواب میبیند، به یاریاش میآید و پاسخ میدهد:
«مسیح به این دلیل فرزند خداست که مادر او مریم، بدون این که با کسی ازدواج کند، او را به دنیا آورد. این نشان میدهد که او باید خدای جهان باشد.»
پیامبر لحظهای سکوت میکند.
ناگهان فرشته وحی نازل میشود و پاسخ این کلام را از جانب خداوند برای پیامبر میآورد. پیامبر بلافاصله پیام خداوند را برای آنان بازگو میکند: «وضع حضرت عیسی در پیشگاه خداوند، همانند حضرت آدم است که او را به قدرت خود از خاک آفرید...» (۱)
و توضیح میدهد که «اگر نداشتن پدر دلالت بر خدایی کند، حضرت آدم که نه پدر داشت و نه مادر، بیشتر شایسته مقام خدایی است. در حالی که چنین نیست و هر دو بنده و مخلوق خداوند هستند.»
لحظات به کندی میگذرد، همه سرها را به زیر میاندازند و به فکر فرو میروند. هیچ یک از شصت دانشمند مسیحی، پاسخی برای این کلام پیدا نمیکنند. لحظات به کندی میگذرد؛ دانشمندان یکی یکی سرهایشان را بلند میکنند و درانتظار شنیدن پاسخ به یکدیگر نگاه میکنند، به اسقف اعظم، به شرحبیل؛ اما... سکوت محض.
عاقبت اسقف اعظم به حرف میآید: «ما قانع نشدیم. تنها راهی که برای اثبات حقیقت باقی میماند، این است که با هم #مباهله کنیم. یعنی ما و شما دست به دعا برداریم و از خداوند بخواهیم که هر کس خلاف میگوید، به عذاب خداوند گرفتار شود.»
پیامبر لحظهای میماند. تعجب میکند از اینکه اینان این استدلال روشن را نمیپذیرند و مقاومت میکنند. مسیحیان چشم به دهان پیامبر میدوزند تا پاسخ او را بشنوند.
در این حال، باز فرشته وحی فرود میآید و پیام خداوند را به پیامبر میرساند....
@jargeh
👇🏻👇🏻👇🏻
هدایت شده از برونند زین جرگه هشیارها
🔰 فراتر از تاریخ
2️⃣
پیام این است:
«هر کس پس از روشن شدن حقیقت، با تو به انکار و مجادله برخیزد، [به مباهله دعوتش کن] بگو بیایید، شما فرزندانتان را بیاورید و ما هم فرزندانمان، شما زنانتان را بیاورید و ما هم زنانمان. شما جانهایتان را بیاورید و ما هم جانهایمان، سپس با تضرع به درگاه خدا رویم و لعنت او را بر دروغگویان طلب کنیم.» (۲)
پیامبر پس از انتقال پیام خداوند به آنان، اعلام میکند که من برای مباهله آمادهام. دانشمندان مسیحی به هم نگاه میکنند، پیداست که برخی از این پیشنهاد اسقف رضایتمند نیستند، اما انگار چارهای نیست.
زمان مراسم مباهله، صبح روز بعد و مکان آن صحرای بیرون مدینه تعیین میشود.
دانشمندان مسیحی موقتاً با پیامبر خداحافظی میکنند و به اقامتگاه خود باز میگردند تا برای مراسم مباهله آماده شوند.
صبح است. شصت دانشمند مسیحی در بیرون مدینه ایستادهاند و چشم به دروازه مدینه دوختهاند تا محمد با لشکری از یاران خود، از شهر خارج شود و در مراسم مباهله حضور پیدا کند.
تعداد زیادی از مسلمانان نیز در کنار دروازه شهر و در اطراف مسیحیان و در طول مسیر صف کشیدهاند تا بیننده این مراسم بینظیر و بیسابقه باشند.
نفسها در سینه حبس شده و همه چشمها به دروازه مدینه خیره شده است.
لحظاتِ انتظار سپری میشود و پیامبر در حالی که حسین را در آغوش دارد و دست حسن را در دست، از دروازه مدینه خارج میشود. پشت سر او تنها یک مرد و زن دیده میشوند. این مرد علی است و این زن فاطمه.
تعجب و حیرت، همراه با نگرانی و وحشت بردل مسیحیان سایه میافکند.
شرحبیل به اسقف میگوید: نگاه کن. او فقط دختر، داماد و دو نوه خود را به همراه آورده است.
اسقف که صدایش از التهاب میلرزد، میگوید:
«همین نشان حقانیت است. به جای این که لشکری را برای مباهله بیاورد، فقط عزیزان و نزدیکان خود را آورده است، پیداست به حقانیت دعوت خود مطمئن است که عزیزترین کسانش را سپر بلا ساخته است.»
شرحبیل میگوید: «دیروز محمد گفت که فرزندانمان و زنانمان و جانهایمان؛ پیداست که علی را به عنوان جان خود همراه آورده است.»
«آری، علی برای محمد از جان عزیزتر است. در کتابهای قدیمی ما، نام او به عنوان وصی و جانشین او آمده است…»
در این حال، چندین نفر از مسیحیان خود را به اسقف میرسانند و با نگرانی و اضطراب میگویند:
«ما به این مباهله تن نمیدهیم. چرا که عذاب خدا را برای خود حتمی میشماریم.»
چند نفر دیگر ادامه میدهند: «مباهله مصلحت نیست. چه بسا عذاب، همه مسیحیان را در بر بگیرد.»
کم کم تشویش و ولوله در میان تمام دانشمندان مسیحی میافتد و همه تلاش میکنند که به نحوی اسقف را از انجام این مباهله بازدارند.
اسقف به بالای سنگی میرود، به اشاره دست، همه را آرام میکند و در حالیکه چانه و موهای سپید ریشش از التهاب میلرزد، میگوید:
«من معتقدم که مباهله صلاح نیست. این پنج چهره نورانی که من میبینم، اگر دست به دعا بردارند، کوهها را از زمین میکَنند، در صورت وقوع مباهله، نابودی ما حتمی است و چه بسا عذاب، همه مسیحیان جهان را در بر بگیرد.»
اسقف از سنگ پایین میآید و با دست و پای لرزان و مرتعش، خود را به پیامبر میرساند. بقیه نیز دنبال او روانه میشوند.
اسقف در مقابل پیامبر، با خضوع و تواضع، سرش را به زیر میافکند و میگوید: «ما را از مباهله معاف کنید. هر شرطی که داشته باشید، قبول میکنیم.»
پیامبر با بزرگواری و مهربانی، انصرافشان را از مباهله میپذیرد و میپذیرد که به ازای پرداخت مالیات، از جان و مال آنان و مردم نجران، در مقابل دشمنان، محافظت کند.
خبر این واقعه، به سرعت در میان مسیحیان نجران و دیگر مناطق پخش میشود و مسیحیانِ حقیقتجو را به مدینه پیامبر سوق میدهد.
⏹️ پانوشتها:
۱. انّ مثل عیسی عندَ اللّه کمثل آدم خلَقَه مِن تُراب ثُمّ قال له کُن فَیکون. (آل عمران/ ۵۹)
۲. فَمن حاجّک فیه مِن بعد ما جاءک مِنَ العلم فقُل تَعالوا نَدعُ ابناءَنا و ابناءَکم و نساءَنا و نساءَکم و انفسَنا و انفسَکم ثُمّ نَبتهِل فنجعل لعنتَ اللّه علی الکاذبین. (آل عمران/ ۶۱)
✍🏻 استاد سید مهدی شجاعی
@jargeh
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
پنجمین جلسه از نشستهای عاشوراپژوهی مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
جمعه ۱۳ مرداد
ساعت ۱۸
ارائهدهنده: دکتر رسول قلیچ
موضوع: دلایل به تاخیر افتادن حرکت امام حسین از مکه به کوفه پس از رسیدن نامه مسلم
شرکت به صورت حضوری و مجازی
مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک ۴
لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
@chsiqs
مواجهه امام حسن عسکری علیه السلام.pdf
3.29M
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
4_5805290338025212552.mp3
39.28M
🎙 #نسخه_صوتی نشست مجازی امام حسن عسکری( ع) و همگرایی اسلامی
در دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
✔️با حضور دکتر سعید طاوسی مسرور
▫️عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
📌برگزار شده توسط #انجمن_علمی_تاریخ_اسلام
#دانشگاه_بینالمللی_مذاهب_اسلامی
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت میلاد حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام برگزار میکند:
🌹 گفتگویی پیرامون وحدت مسلمین و تاثیرات آن
📋 دوشنبه ۱۴۰۲/۷/۱۰ از ساعت ۱۷
🗂 موضوع:
🌹 وحدت اسلامی رمز تحقق امت اسلام
💡 کارشناس: حجةالاسلام دکتر محمدجواد یاوری
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
🔶 نشانیهای ورود به جلسه 👇
🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856
ترافیک رایگان 👆
🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir/live
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live
📢 همچنین میتوانید این برنامه را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگ» از روی گوشیهای تلفن همراه، نیز ملاحظه فرمایید.
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom
@tarikht
هدایت شده از تورقی در تاریخ اسلام
#معرفی_کتاب
📚 کتاب شریف الامام الصادق عليه السلام و المذاهب الاربعة
🖋 تالیف مرحوم محقق جناب اقای اسد الله حیدر (رضوان الله علیه) مشهور به اسد حیدر
از بهترین کتاب هایی که هم شامل اطلاعات و جزئیات مهم است و هم ارائه دهندهی تحلیل های ناب ...👌🌹
📍تعامل امام صادق علیه السلام با ائمه مذاهب عامه و پیچیدگی آن در مواجهه با دستگاه حاکمیت عباسی از مسائلی است که به صورت تخصصی در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
@tarikh123tarajim
هدایت شده از برونند زین جرگه هشیارها
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه
✅انجمن ادیان و مذاهب حوزه در برنامه "پنجشنبههای میدانی" این هفته تقدیم میکند:
⬅️"روش شناسی نقد با تکیه بر بازخوانی انتقادی کتاب مکتب در فرآیند تکامل"
📌با حضور استاد و پژوهشگر محترم حوزه
جناب حجة الإسلام آقای جعفر علینقی
🖇لینک ثبتنام:
https://formafzar.com/form/399co
⏰زمان: پنجشنبه ۲۳ آذرماه، ساعت ۱۶
🏡مکان: خیابان جمهوری اسلامی، کوچه ۲، دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه طبقه اول
🔗لینک حضور مجازی:
https://el.urd.ac.ir/lms/index.php?option=com_bigbluebutton&view=meetingview2&id=3269
⬅️ این برنامه از طریق کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه به صورت پخش زنده نیز برگزار میشود.
https://eitaa.com/Communityinformationchannel