eitaa logo
مُستَبین
1هزار دنبال‌کننده
111 عکس
30 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
مؤلف این کتاب و چندین اثر دیگر تاریخی و اهل‌بیتی؛ دوست عزیز خوش‌خلق، خوش‌قول و پرتلاش و همکار ما در دانشنامه اهل‌بیت(ع)، جناب استاد دکتر سید محمود سامانی که طی حادثه‌ای ناگهانی و ناگوار در شب شهادت حضرت زهرا(س) بدرود حیات گفت، امروز پنج‌شنبه در جوار رحمت الهی و در دیار علی بن موسی الرضا(ع) آرام گرفت. دوستان و شاگردانش ضمن طلب رحمت و مغفرت و آرزوی حشر او با اهل‌بیت طاهرین، امشب نماز هدیه به ایشان را فراموش نخواهند کرد. وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا
مادر ۴ شهید به جهت گرامی‌داشت همسر امیرالمؤمنین و مادر چهار شهید کربلا، روزی از سال را به ایشان اختصاص داده و در تقویم درج کرده‌اند. جناب ام‌البنین مادر حضرت ابوالفضل العباس و جعفر و عبدالله و عثمان برادران سیدالشهدا و شهدای کربلاست. اگر اطلاعات زیادی از این مادر نداریم اما حاصل تربیت او در وفاداری فرزندانش به امام زمان و ایستادگی برابر ذلت‌پذیری به ظهور رسید. تعبیر «بنفسی انت» نیز مدال افتخاری برای فرزند این مادر است. هم‌قبیله بودن ام‌البنین با شمر فرمانده ارشد سپاه یزید می‌توانست این چهار برادر را از تحریم خارج کند؛ اما آنان آرمان‌های دینی خود را ترجیح دادند و تسلیم جوّ حاکم نشدند. ابوالفرج اصفهانی (د 356) به نقل از امام صادق(ع) می‌نویسد: ام البنین به بقیع می‌رفت و چنان بر فرزندانش می‌گریست و مرثیه‌ای سوزناک می‌گفت که مردم مدینه را به دور خود جمع می کرد. حتی مروان [که از دشمنان اهل‌البیت بود] می‌آمد و می‌گریست. برای اطلاع بیشتر به مقاله دانشنامه‌ای ام‌البنین نوشته استاد مرحوم دکتر سامانی (در متن شماره 22 مستبین) مراجعه شود. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
💧به بهانه یادمان مادر سقا 🏴 در ایام محرم حجم تحریفات و دروغ‌ها به اندازه‌ای است که فرصت نقد روضه مشهور حضرت ابوالفضل(ع) نمی‌شود. ☑️ جایگاه علمدار کربلا نزد سیدالشهداء و دیگر اهل‌بیت روشن است و سخنانش در اعلام وفاداری در شب عاشورا، بسیار زیبا و مهم. مصیبت او نیز برای اهل معرفت، سنگین و جانسوز است؛ ❌ اما این داستان که اجازه میدان خواست و برادرش فرمود تو پرچم‌دار من هستی و اگر بروی لشکر از هم می‌پاشد... پس برای بچه‌ها آب بیاور... (و ادامه ماجرا) فقط در کتب تحریف‌گستر قرن دهم به بعد مانند منتخب طُریحی آمده که کتابی پر از نادرستی‌ها و ناراستی‌هاست. ↩️ البته از آنجا که این نقل در بحارالانوار هم آمده، تصور می‌شود قابل اعتماد است. 📌 یک نقد کوچک و روشن (که در پاورقی بحار هم اشاره شده) اینکه هنگام شهادت حضرت ابوالفضل لشکری برای امام نمانده بود تا بخواهد پراکنده شود. 📗برای اطلاع بیشتر ر.ک: مقتل جامع، ۸۴۴/۱. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار ۳۲ 📘 زندگانی فاطمه زهرا(س) 🖋 دکتر سید جعفر شهیدی دفتر نشر فرهنگ اسلامی 📗 این کتاب همانند دیگر آثار استاد محقق مرحوم شهیدی با نگاهی عالمانه به زندگی دخت پیامبر، به زوایای مختلف زندگی آن حضرت می‌پردازد. 🔍 وی در خصوص تاریخ ولادت حضرت، دو قول مشهور ۵ سال قبل از بعثت (نظر اهل‌سنت) و ۵ سال بعد بعثت (نظر شیعیان) را بررسی کرده و ولادت آن‌حضرت را در زمان بنای کعبه که ۵ سال پیش از بعثت بود، ترجیح می‌دهد. ✍️ اما در پایان می‌نویسد: دختر پیغمبر پنج سال پس از بعثت یا پیش از بعثت متولد شده باشد ۹ ساله شوهر کرده باشد یا ۱۸ ساله؛ در ۱۸ سالگی به جوار پروردگار رفته باشد یا ۲۸ سالگی؛ او دختر پیغمبر اسلام و نمونه کامل زن تربیت شده و برخوردار از اخلاق عالی اسلامی است. ✅ آنچه هر زن و مرد مسلمان باید از زندگانی دختر پیغمبر بیاموزد پارسایی و پرهیزگاری او، بردباری و فضیلت، ایمان به خدا و ترس از پروردگار و دیگر خصلت‌های عالی انسانی است که در خود داشت. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
امام‌زاده بی جن‌ 📌 در سال‌های اخیر نام امام‌زاده بیژن و تصویری از تابلو محل آن خبرساز شد و البته برخی بی‌انصافی‌ها و شتابزدگی در اظهارنظرهای فضای مجازی را به دنبال داشت. همانند بسیاری از مطالب که بدون تحقیق و بررسی دست به دست می‌شود. 📣 تا آنکه مسئولان اوقاف منطقه توضیح دادند منظور امام‌زاده بی‌جِن است که در محاوره مردم تبدیل به بی‌ژن شده بود. بررسی سال 1373 قمری نشان می‌دهد این امامزاده درویشی از عصر معتصم عباسی است که دلایلی برای سید بودن او وجود دارد و به 14 واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد. در عین حال گفته‌اند: اوقاف همچنان در تعقیب مطالب، مستندات و اطلاعات درباره امامزاده‌هایی مانند «سید بیژن» هستند و تلاش دارند، مدارک بیشتر و دقیق‌تری را جمع‌آوری کند. 👈 ر.ک: متن شماره 23 مستبین. ✅ باید از این توجه و توضیح مسئولانه تشکر کرد. اما از این اتفاق، برداشت‌هایی هم می‌توان داشت. ↩️ اینکه نام یک امام‌زاده یا مناسک و مراسمی ممکن است در طول چند صد سال یا حتی چند ده سال چه سیری را طی کند و از کجا به کجا برسد که بی‌جن به بیژن تبدیل شود. ◀️ و اینکه بررسی در سال 1373 قمری یعنی 1150 سال پس از عصر معتصم که گفته می‌شود آن سید محترم به منطقه هجرت کرده است. ✍️ ارائه همین آگاهی‌ها برای مخاطبان و مراجعه‌کنندگان به این مراکز معنوی ضروری است. اما اگر فقط به مشهورات بسنده کردیم و بر اساس آن تابلو زدیم و تبلیغات کردیم، بدخواهان و مخالفان تشیع به شبهات دامن خواهند زد. کانال مُستبین را به دوستان خود معرفی کنید: در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
🌹 به استقبال ولادت مولی الموحدین 💰 بالاخره علم بهتر است یا ثروت؟ امیرمؤمنان به این پرسش قدیمی پاسخ داده و سید رضی آن را در نهج البلاغه (حکمت ۱۴۷) آورده است: يَا كُمَيْلُ الْعِلْمُ خَيْرٌ مِنَ الْمَال. الْعِلْمُ يَحْرُسُكَ وَ أَنْتَ تَحْرُسُ الْمَالَ وَ الْمَالُ تَنْقُصُهُ النَّفَقَة... 🥛 اى كميل بن زياد! اين دل‌ها همچون ظرف‌هايند و بهترين آنها آن است كه بهتر در خود نگاه دارد. پس آنچه را هم‌اكنون به تو می‌گويم در خاطر نگاه دار: 3⃣ مردمان بر سه گونه‏‌اند: عالمان ربّانى، و آموزندگانى براى رسيدن به رستگارى، و باقى همه ابلهان و نادانانی‌اند كه در پى هر بانگ‏‌كننده به‌راه مى‏‌افتند، و هر بادى آنان را به سويى متمايل مى‏كند، نه از نور علم كسب روشنى مى‏كنند و نه به پناهگاهى مطمئن و ايمن پناه مى‏‌برند. 📒 اى كميل! علم نيكوتر از مال است. علم پاسدار تو است و تو پاسدار مال. 🕤 مال با خرج كردن كم مى‏شود، و علم با انفاق افزايش پيدا مى‌‏كند؛ و آن دوستى كه از مال پديد آيد با زوال آن زايل مى‌‏شود. 👓 اى كميل! شناخت مقام علم خود مرتبه‏اى از طاعت است. 🤲 آدمى با علم، در اين زندگى، كسب طاعت مى‌‏كند، و پس از مرگ به نام نيک مى‌‏رسد. علم حاكم است و مال محكوم. ✅ اى كميل! نگهبانان اموال در زمان زندگى مرده‏‌اند، و دانشمندان تا جهان باقى است زنده‌‏اند، خود از ميان رفته‌‏اند اما ياد ايشان در دلها باقى است. ترجمه از الحیاة در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
مولود کعبه 👈🏿 همانگونه که شیخ مفید تأکید کرده، ولادت امیرالمؤمنین علی(ع) در کعبه از فضائل و افتخارات آن‌حضرت به شمار می‌رود. اما این واقعه مهم و شگفت، چه اندازه در منابع معتبر و متقدم انعکاس یافته و آیا اختصاص به کتب شیعه دارد؟ ✅ این خبر در منابع کهنی از شیعه و سنی گزارش شده است. مثلاً مسعودی در مروج الذهب که از کتب معتبر تاریخی است به ولادت آن‌حضرت در کعبه تصریح می‌کند. حاکم نیشابوری از محدثان اهل‌سنت بر این رویداد تأکید دارد. 📘 در کتاب اثبات الوصیه از شیعیان امامیه و تذکرة‌ الخواص از سنیان دوستدار اهل بیت آمده است که فاطمه بنت اسد‌ در حال طواف بود و درد زایمان او را به داخل کعبه کشاند. 🔖 مورخان و محدثان معتبر، جزئیات بیشتری از واقعه را ثبت و ضبط نکرده‌اند و آنچه در برخی کتاب‌ها آمده چندان قابل اعتماد نیست. 📌 آنچه بیش از اینگونه فضائل اهمیت دارد، وجوب اطاعت از علی(ع) و پیروی از او در اخلاق و رفتار است که خدای متعال او را حجت قرار داد تا الگوی انسان و انسانیت باشد. صلی الله علیک یا علی بن ابی‌طالب صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
شجاعت حضرت زینب(س) برابر یزید 📔 در کتاب تاریخ طبری به نقل از مقتل معتبر ابومخنف آمده است که فاطمه دختر امیرمؤمنان علی(ع) گفت: پس از واقعه کربلا که ما را به شام بردند و مقابل یزید نشاندند، دلش به حال ما رحم آمد و درباره ما دستوراتی داد. در این حال مردی از اهل شام بلند شد و مقابل یزید ایستاد و از او خواست مرا به کنیزی بگیرد. لرزه به تنم افتاد و تصور کردم که چنین حقی دارد و چنین خواهد شد. لباس خواهرم زینب را گرفتم و به او پناه بردم. او از من بزرگ‌تر و عاقل‌تر بود و او می‌دانست که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. خواهرم با تندی جواب آن شامی را داد و یزید خشمگینانه گفت اما اگر من بخواهم چنین کنم می‌توانم. 📌 [در اینجا گفتگویی بین زینب(س) و یزید ردّ و بدل شد که دانش و شجاعت آن‌حضرت و چگونگی دفاع از اسیران اهل‌بیت را در سرزمین دشمن نشان می‌دهد.] ـ چنین حقی نداری مگر از اسلام خارج شوی. ـ این پدر و برادر تو بودند که از دین خارج شدند. ـ تو و پدر و پدر بزرگت به وسیله جَدّ و پدر و برادر من به دین خدا هدایت شدید. ـ چنین نبوده است. ـ تو فعلاً قدرت داری و از روی ستم بدگویی می‌کنی و با سلطه‌ات زورگویی. ⬅️ فاطمه دختر علی(ع) گوید یزید خجالت کشید و شاکت شد. آن شامی دوباره حرفش را تکرار کرد که این دختر را به من می‌دهی؟! یزید گفت دور شو خدا مرگت بدهد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️سریال رمضانی ۲۰۲۳ درصدد تطهیر سلطنت بنی امیه؟؟؟ ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🎥 جهان عرب، امسال شب های ماه مبارک رمضان را با سریال «معاویه بن ابی سفیان» و سریال پانزده قسمتی «محمد بن ادریس شافعی» خواهند گذراند. 🎥 به گزارش الجزیره، این سریال با پخش قطعاتی از فتنه الکبری یا قتل عثمان (۱۸ ذی الحجه۳۵ قمری) آغاز و جنگ جمل، نبرد صفین، شهادت حضرت علی(ع)، صلح و شهادت امام حسن(ع) و شهادت امام حسین(ع) را به تصویر خواهد کشید. 🎥 «ایاد نصار» بازیگر اردنی در نقش امام علی (ع) ایفا نقش خواهد کرد. همچنین پس از عدم قبول «علی سلیمان» هنرپیشه فلسطینی، «لجین اسماعیل» در نقش معاویه بن ابی سفیان ایفا نقش خواهد کرد. «جمیله الشیحی» هنرمند تونسی به همراه «اسما جلال» و «عایشه بن احمد» در نقش همسران معاویه بازی خواهند کرد. بازیگر نقش هندبنت عتبه مادر معاویه و زن ابوسفیان، بر عهده «سهیر بن اَمارا» هنرمند تونسی خواهد بود. ✍ پانوشت: 🎥 رمضان ۲۰۱۰ میلادی شبکه تلوزیونی الحیات با مشارکت مالی کویت و عربستان سریال تلوزیونی رمضانی «الاَسباط» یا «الحسن و الحسین و المعاویه» را پخش کرد. فیلم الاسباط بر اساس باور وهابیت مبنی بر قبول اهل بیت (ع) و طرد مکتب اهل بیت (ع) روی آنتن رفت. در سکانس جنجالی این سریال امام علی( ع) و معاویه در حاشیه جنگ صفین به صورت نگران و گریان نمایش داده شد که مخالف جنگ افروزی بین مسلمانان هستند. در این سریال مقصر جنگ صفین بر گردن «مالک اشتر»، «محمد بن ابی بکر»، «عبدالله بن سبا» قرار گرفت. الاسباط در صدد آن بود که القا کند این افراد بودند که تنور صفین را روشن کردند. براین اساس نه امام علی(ع) و نه معاویه این جنگ را قبول نداشتند و این کارزار بر دو صحابی رسول خدا(ص) تحمیل شد!!! 💥 با توجه به عدم انتشار متن فیلمنامه معاویه ۲۰۲۳، باید اندکی صبر کرد و دید آیا این سریال در تداوم سیاست سریال الاسباط مبنی بر تطهیر بنی امیه است یا خالد صلاح مصری (فیلمنامه نویس و روزنامه نگار شهیر الاهرام) گونه ای جدید از تاریخ ایدئولوژیک را رونمایی خواهد کرد. «تاریخ ایدئولوژیک» گونه ای از تحریف گزاره های تاریخی است که حوادث تاریخی بر طبق باورهای کلامی فرقه ای کنار هم چیده و نتایج خلاف مشهور از آنها استنباط می شود. 🔸مورخ معاصر حضرت آیت الله یوسفی غروی و محقق دقیق النظر استاد محمد اسفندیاری، تاریخ ایدئولوژیک را از خطرناکترین انواع تحریف های تاریخی می دانند که بجاست تاریخ پژوهان و مراکز تاریخ پژوهی به نقد جدی این اندیشه پرداخته و پاسخ فوری و مقتضی ارائه دهند. https://www.aljazeera.net/arts/2023/2/6/%D8%AA%D8%AC%D8%B3%D9%8A%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%8A%D8%A9-%D8%A8%D9%86-%D8%A7%D8%A8%D9%8A-%D8%B3%D9%81%D9%8A%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
زندان امام هفتم؛ ۱۴ سال یا ۴ سال؟ 📣 مشهور است که موسی بن جعفر علیهماالسلام ۱۴ سال در زندان به سر برد. اما در منابع، سخن از چهار سال آمده است: از ۱۷۹ تا ۱۸۳ که امام به دفعات از سوی هارون حبس شد. ↙️ البته بخشی از این زندان‌ها به شکل حصر در خانه حاکمان عباسی و تحت نظر آنان بوده که البته معنایی جز حبس نخواهد داشت. 📌 امام (ع) با چندین خلیفه عباسی معاصر بود. مهدی (محمد پسر منصور) آن‌حضرت را از مدینه به بغداد برد و حبس کرد. شب امیرمؤمنان (ع) به خواب او آمد و آیه‌ای در اشاره به قطع رحم خواند. پس بیدار شد و امام را خواست و پس از سخنان و قرارهایی که بین آنان ردّ و بدل شد، با احترام او را آزاد کرد. مدت این حبس مشخص نیست ولی آن را کوتاه می‌دانند. ❌ برخی معاصران مانند محمدجواد فضل‌الله و هاشم معروف حسنی مدت حبس امام را ۱۰ و ۱۴ سال گفته‌اند اما آدرسی به منابع نداده‌اند. 📘 استاد محمدی در کتاب تاریخ اسلام جلد۲ احتمال داده که منشأ اشتباه، عبارت عیون الاخبار صدوق ۹۵/۱ است که ده ماه و اندی را، ده سال و اندی، نوشته است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
🌺 عید بزرگ مبعث مبارک باد 🌹 به مناسبت این عید با عظمت و منت بزرگ خداوند بر بندگان؛ کلماتی از وحی را که مناسب بعثت و مسئولیت پیامبر است مرور می‌کنیم: 1⃣ پیامبر آمده است که زنجیرهای خود ساخته انسانی و خرافات را بردارد ⬅️ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ‏ الَّتي‏ كانَتْ عَلَيْهِم‏ 2⃣ پیامبر نگهبان مردم نیست. برای هدایت آنان آمده و هدایت آنان سود و ضرری به او نمی‌رساند ◀️ قُلْ لَسْتُ عَلَيْكُمْ بِوَكِيل. قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَ مَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ 3⃣ وظیفه رسول خدا ابلاغ و رساندن پیام است ⏪ وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ 4⃣ پیامبر مأمور بردن مردم به بهشت نیست؛ او تذکر دهنده و بیم‌دهنده است ↩️ فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ 👇 📖 تفسیر المیزان (ترجمه مرحوم موسوی همدانی): توضیحى راجع به استثناء (الّا من تولّى و کفر) از (فذّکر انّما انت مذّکر) ⬆️ این جمله (إِلا مَن تَوَلى وَ کَفَرَ) استثنایى است از مفعول جمله (فذکر) که در کلام نیامده بود، و تقدیر کلام چنین است : (فذکر الناس انما انت مذکر و لست علیهم بمصیطر الا من تولى منهم عن التذکره و کفَرَ). مردم را تذکر بده که وظیفه تو تنها تذکر دادن است، تو دست زور به ایشان ندارى مگر افرادى از ایشان که از تذکر و پندگیرى روى گردانند و کفر مى ورزند. چون تذکر دادن آن جناب به افراد آن چنانى لغو و بى فایده است و معلوم است که تولى و اعراض و کفر، همواره بعد از تذکر رخ مى دهند، پس ‌ آنچه با این استثناء نفى شد تذکر مکرر است، گویا فرموده : تو به ایشان تذکر بده و تذکر خود را پى بگیر و آن را قطع مکن، مگر از کسى که یکبار و دو بار تذکرش دادى و او روى گردانید و کفر ورزید که در این صورت دیگر لازم نیست به تذکر خود ادامه دهى، بلکه باید از او اعراض کنى، تا خداى تعالى به عذاب بزرگتر معذبش سازد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
معرفی کانال مهدویت از فاضل ارجمند استاد سلیمیان متخصص در موضوعات مهدوی و نویسنده آثار متعدد مانند فرهنگنامه 👇
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 🌺 🌹📚 معرفی کتاب: فرهنگنامه مهدويت (مناسب برای هديه نيمه شعبان)📚🎁 ✍🏻 نویسنده: خدامراد سليميان 🌹 🖥 مطالعه در سايت https://lib.eshia.ir/10262/1/2 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 https://eitaa.com/kh_salimian
سه مقاله درباره فطرس ملک 🌹و سلام علی الحسین(ع)🌹 ❇️ فُطرس نام آشنائی است که هر سال در روز میلاد مسرور امام حسین(ع) به خاطره‌ها باز می‌گردد. فرشته‌‌ای که بخاطر خطایی مورد عتاب خداوند قرار گرفت و با ولادت نوه پیامبر مورد عفو قرار گرفت. 📃 روایت فطرس ملک در منابع معتبر وجود دارد اما نقدهائی به آن وارد شده که عمده آنها تعارض با قرآن است و به عصمت فرشتگان از خطا و گناه بر می‌گردد (لا یعْصُونَ الله مَا أَمَرَ‌هُمْ وَ یفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُ‌ونَ). 📌 نقدی از آیت‌الله جوادی و استادش علامه و نقلی از شهید مطهری را ببینید در ویکی شیعه. ↩️ از سوی دیگر مقاله‌ای که در متن شماره 24 مستبین آمده به دفاع از این روایت برخاسته و آن را غیرمعارض با قرآن توجیه می‌کند. متن شماره 25 با رویکرد دیگری، اعتبار روایت را به دلیل نقل آن از سوی بزرگان حدیث می‌داند. مقاله‌ای که در متن شماره 26 مستبین آمده اما اشکالات را وارد می‌داند. ✅ چه اینکه فطرس خطا کرده باشد و به حسین(ع) پناه برده و او را شفاعت کرده باشد و چه اینکه اصلاً روایات آن قابل اعتماد نباشد، در هر صورت، سبط النبی سیدالشهداء در بارگاه الهی به اندازه‌ای مقام دارد که از خدا بخواهیم او را شفیع ما قرار دهد: اللهم ارزقنا شفاعة الحسین یوم الورود. 🤲 (ع) را به دوستان خود معرفی کنید: در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار 33 مقاتل الطالبیین از کتاب‌های معتبر تاریخ و مقتل است که کشته شدگان از خاندان ابی‌طالب (طالبیین) یعنی فرزندان علی(ع) و جعفر و عقیل را شرح داده است. بنابراین زندگی‌نامه و شهادت چند تن از ائمه شیعه و دیگر علویان در آن به تفصیل آمده و یکی از منابع پرمراجعه و عالمانه است. ✍️ نویسنده آن ابوالفرج اصفهانی (درگذشته ۳۵۶) گرچه زیدی مذهب و اصالتاً اموی است و این دو بلکه سه را با هم جمع کرده است (ایرانی، زیدی، اموی)؛ اما مطالب ارزشمندی درباره نسل امیرمؤمنان و دو برادرش جمع‌آوری و ارائه می‌کند. ✅ درباره حضرت ابوالفضل العباس(ع) مطالبی قابل توجه و بیش از دیگران عرضه کرده و از آنجا که روایات ابومخنف را هم دارد، کتابش اعتبار بیشتری یافته است. 🐎 می‌نویسد: عباس بن علی مردی خوش چهر‌ه و زیبا بود. بر اسب‌های خوش هیکل می‌نشست و پاهایش روی زمین کشیده می‌شد، او را ماه بنی‌هاشم می‌گفتند. آنگاه می‌نویسد: کمیت بن زید شاعر معروف درباره او چنین گفته است: و ابوالفضل انّ ذِکرهم حُلوٌ شفاء النفوس من اسقام ↩️ ابوالفضل از کسانی است که نام شیرین آنان، شفای جان‌ها از درد و بیماری است. از کتاب مقاتل، دو برگردان به پارسی موجود است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
🚶🚶‍♂️حق تقدم با عابر پیاده 4️⃣ در اخلاق اجتماعی امام (ع) چنین نوشته‌اند که وقتی بر مرکب سوار بود و از کوچه‌های مدینه می‌گذشت هیچ‌گاه دیگران را کنار نمی‌زد و از کسی نمی‌خواست که کنار برود و راه را باز کنند. ⛔️ می‌فرمود: معابر، عمومی است و من حق ندارم کسی را از مسیر مشترک کنار بزنم. 🗒 این گزارش در کتاب تاریخ دمشق ابن عساکر (درگذشته 571) به سندی که به امام رضا می‌رسد و او از پدرش موسی بن جعفر از جدش امام صادق علیهم السلام نقل شده است. 🔍 برداشت‌های بسیاری می‌توان از این روایت داشت... مانند اینکه اگر امام چهارم امروز با ما زندگی می‌کرد و راکب خودرویی بخصوص تک‌سرنشین بود، در کوچه و خیابان و مسیرهای محدود که رهگذران عبور می‌کنند چه رفتاری داشت؟ را همراهی و درباره آن اظهار نظر کنید. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
سوء استفاده از نشانه‌های مهدی ↪️ پیش‌تر درباره دو نشانه ظهور: پرچم‌های سیاه و خراسانی و ارتباط آن‌ها با نهصت بنی‌عباس و مقدمه‌چینی برای حکومتشان، اشاره‌ای شد. ❇️ چه اینکه در آستانه سقوط پادشاهی بنی اميه، فرزندان علی بن عبداللّه‏ بن عباس و دعوتگران آنان برای همراه كردن مردم با خود كاملاً از عنوان مهدی و علائم ظهور او بهره برداری كرده و مبارزه او با ظلم و ايجاد عدالت را بر خود تطبيق كرده و احاديثی نيز به نفع خود ساختند. ⛔️ دیگر علائم ظهور هم می‌تواند چنین تفسیر تاریخی را به همراه داشته باشد و نباید اصرار داشت همه این روایات قرار است در آخرالزمان محقق شود. 🔍 حتی به فرض آنکه صدور این روایات از معصوم ثابت شود باید شرایط بیان آن‌ها و مخاطب و دیگر ویژگی‌های صدور را بررسی کرد. 🔖 مثلاً درباره شعیب بن صالح باید به نکاتی توجه داشت: 1️⃣ روایات آن در منابع معتبر نیامده است؛ 2️⃣ شعیب بن صالح از قبیله بنی‌تمیم است و نباید از انگیزه‌های جعل مانند قبیله‌گرایی صدر اسلام و دوران تدوین حدیث غافل بود. 3️⃣ تطبیق این نام‌ها بر افراد، دلیلی جز سوء استفاده برخی و خوش‌باوری برخی دیگر ندارد. ⏹ مؤمنین موظف شده‌اند به اعمال فردی و اجتماعی خود در دوران غیبت همانند دوران حضور توجه کنند و در معارف صحیح بزرگان دین؛ دستوری برای توجه به این نشانه‌ها دیده نمی‌شود. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
علی بن الحسین الشهید 🚩 آنچه به بهانه یادمان ولادت علی فرزند برومند امام حسین(ع) و شهید کربلا می‌توان گفت؛ تبار اوست که نوعی پیوند با خاندان ابوسفیان را نشان می‌دهد و امان دادن به وی در روز عاشورا به همین جهت بود که فامیل آن‌ها می‌شد. 📌 مادرش لیلا نوه عروة بن مسعود ثقفی از شهدای صدر اسلام است. 🗡 عروه فرستاده رسول‌خدا برای دعوت هم‌قبیله‌هایش ثقیف به اسلام بود ولی او را به شهادت رساندند. 📃 مادر بزرگ علی (مادرِ لیلی)، میمونه دختر ابوسفیان است و از این رو معاویه زمانی از علی بن الحسین تجلیل کرد و او را شایسته‌ترین فرد برای خلافت دانست! ✅ اینگونه نسبت‌های فامیلی در صدر اسلام معمول است اما سبب دست کشیدن از هدف اصلی و مانع فداکاری در راه اعتقاد نمی‌شد. ↩️ همانگونه که وقتی برای علی بن الحسین امان آوردند، حق و هدایت را تسلیم نسبت‌های دودمانی خود نکرد. وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ [استشهد] وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
معرفی آثار 34 تاریخ اسلام نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ویرایش دوم 📘این کتاب به همت و قلم جمع ده نفره محققان گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و به سفارش مرکز تدوین متون حوزه تهیه و تألیف شده و به زندگی چهارده معصوم می‌پردازد. 🖌 نویسندگان که از استادان برجسته رشته تاریخ و متخصص در تاریخ اهل‌بیت(ع) هستند؛ اثری روشمند و عالمانه تولید کرده‌اند. 3️⃣ کتاب در سه جلد تنظیم شده است: جلد 1 سیره رسول‌خدا جلد 2 سیره و زندگانی ائمه از امیرالمؤمنین تا امام صادق(ع) جلد 3 سیره و زندگانی ائمه تا حضرت مهدی(ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
🔹️ از چارمردان تا جمکران ✅ سال‌های آغازین دهه‌ی شصت که من تازه وارد حوزه علمیه‌ی قم شده بودم، نیمه‌ی ماه شعبان حال و هوای دیگری داشت. از چند روز قبل، نوجوانان محله هر کس را که گیر می‌آوردند از او می‌خواستند «به جشن نیمه شعبان کمک کند». آن سال‌ها، بی‌آن‌که تلویزیون این همه هیاهو برپا کند، نیمه‌ی شعبان که می‌شد یک احساس عمیق و طبیعیِ صرفا مذهبی از شادی عمومی زیر پوست شهر می‌دوید. در نهایت همه‌ی این شادی در «چارمردان» یک‌جا می‌شد. خیابان به گونه‌ای خودجوش چراغانی می‌شد و هر کس هر هنری داشت آن‌جا به نمایش می‌گذاشت. شب نیمه شعبان که می‌رسید خیابان پر می‌شد از عابرانی که برای تماشای نورافشانی و هنرنمایی مغازه‌داران و ساکنان این خیابان آمده بودند. آن سال‌ها خبری از حضور میلیونی مردم در مسجد جمکران نبود. در واقع، این مسجد چندان شناخته شده نبود که نیمه شعبان مردم از آن سرِ ایران به سوی‌اش گسیل شوند. دی‌شب وقتی از تهران بر می‌گشتم، اتوبان تهران تا قم چنان شلوغ و از مسافران جمکران پُر بود که به سختی می‌شد رانندگی کرد. گردِ هم آمدن این جمعیّت زیاد و نمایش شورمندی و شیدایی احتمالا می‌تواند باورهای دین‌داران را مستحکم‌تر کند و بر انسجام اجتماعی آنان بیافزاید و البته می‌تواند مرزهای آنان را با دیگر گروه‌های مذهبی افزایش دهد. با این حال، طبیعی است که برای یک جامعه‌شناس این پرسش پیش بیاید که آیا این پدیده به رشد و تقویت اخلاقیات مشارکت‌کنندگان نیز کمک می‌کند؟ آیا می‌توان انتظار داشت که همانطور که آئین‌های ساده و دوست‌داشتنی چارمردان به گردهم‌آیی شورمندانه‌ی جمکران تبدیل شده است، نوع‌دوستی، امید، خیرخواهی، اعتماد، راستگویی، دل‌نگرانی برای نیازمندان، و صلح‌جویی و مدارا نیز در میان مردم، دست‌کم کسانی که در این آئین‌ها شرکت می‌کنند چشم‌گیرتر شده است؟ احتمالا همه‌ی کسانی که در برگزاری این گردهم‌آیی پرشور نقشی دارند پاسخ‌شان به این پرسش «آری» خواهد بود؛ البته اگر از سؤال من تُرش نکنند و خُرده نگیرند. رابرت گیل، وقتی این پرسش را در جهان مسیحیت پرس‌وجو کرد، در نهایت نتیجه گرفت "میان شرکت در مناسک کلیسایی و بهتر شدن روحیه‌ی اخلاقی کلیساروندگان رابطه‌ی معناداری نیست، و چنین نیست که رفتار آنان از غیر خودشان اخلاقی‌تر باشد." او در توضیح این وضعیّت می‌گوید "کسانی که در مناسک مذهبی شرکت می‌کنند، بیش از آن‌که یاد بگیرند که چگونه می‌توانند در فرآیند رستگاری خود مشارکت کنند، یاد می‌گیرند که به چه خدای بزرگ و منجی صاحب‌کرامتی ایمان دارند." مهراب صادق‌نیا ۱۴۰۱/۱۲/۱۷ @sadeghniamehrab https://t.me/sadeghniamehrab
😊 عجایب روزگار 📕 کتاب التذكرة الحمدونيه اثر محمد بن حسن مشهور به ابن‌حَمدون‏ از منابع فرهنگ و ادب سده ششم است. 📚 این کتاب در ۱۰ جلد منتشر شده و در نرم‌افزارهای تاریخی و ادبی هم موجود است. 📃 در بخشی از این کتاب داستانی آمده که به مزاح شبیه‌تر است و در جای دیگری هم یافت نشد. ❌ بدون اظهار نظر درباره صحت و سقم این داستان، نقل آن به منظور رفع خستگی ایام پایان سال، خالی از لطف نیست. 🕌 یکی از سادات علوی در شهری از مناطق شیعه‌نشین خراسان میهمان شد و مردم آنجا با احترام از او استقبال و پذیرایی کردند. چون شب رسید کسی پنهانی نزد او آمد و به او خبر داد که میزبانان قصد کشتن او دارند! آنها می‌گویند هر محلی، زیارتگاهی از خاندان پیامبر دارد. این علوی را بکشیم و بارگاهی بنا کنیم!! 😳 🌙 چون سید این را شنید وسایل خود را جمع کرد و شبانه از آنجا گریخت. 😄 📌 التذكرة الحمدونية، ج‏۳، ص۲۹۲. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
تبریک نوروز و رمضان 📖 و آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبين‏ (۱۱۷ صافات) 🕐 فرارسیدن سال ۱۴۰۲ خورشیدی و بهار طبیعت را به همراهان گرامی کانال مُستبین تبریک می‌گویم و هم‌زمانی نوروز با ماه پربرکت رمضان را به فال نیک گرفته؛ بهترین‌ها را همراه با توفیق عمل صالح و رحمت و بخشش الهی برای همگان آرزو می‌کنم و ملتمس دعایتان هستم. 🤲 امید است به بهانه هم‌زمانی این ماه با شهادت امیرمؤمنان علی(ع) بتوانیم صفحاتی از تاریخ و زندگانی آن‌حضرت را مرور کنیم. ❤️ لطفاً در معرفی مشارکت کنید. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
غدیر در نوروز 🔄 درباره مصادف بودن روز غدیر و اعلام جانشینی امیرمؤمنان علی(ع) در ۱۸ ذی‌الحجه با ایام نوروز ایرانی، گفتگوهایی وجود دارد. 📃 در روایت مشهور مُعلّی بن خُنیس منسوب به امام صادق(ع) که ابن‌فهد حلّی (درگذشته قرن نهم) در کتاب فقهی‌اش ذکر کرده، نوروز مطابق غدیر دانسته شده است. 🖥 در عصر حاضر هم محاسباتی در این باره انجام شده و برخی غدیر را مطابق نوروز و اول فروردین می‌دانند. برای نمونه ر.ک‌: متن شماره ۲۷ مستبین. 🗞 در نامه‌ای که از مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در دست است اینگونه آمده که: 📌 بر اساس محاسبات دقیق نجومی، واقعه غدیر خم در روز دوشنبه ۱۸ ذیحجه سال ۱۰ هجری قمری برابر با ۲۸ اسفند سال ۱۰ هجری شمسی و ۱۶ مارس ۶۳۲ میلادی رخ داده است. تحویل سال ۱۱ شمسی ساعت ۲۲:۳۲ سه‌شنبه ۲۹ اسفند و نوروز، چهارشنبه اول فروردین بوده است... 🔎 این بررسی و پاسخ به درخواست کانون خورشید (مرکز ترویج معارف غدیر و صحیفه سجادیه) انجام شده و تصویر آن در سایت این مرکز قابل دسترسی است: متن شماره ۲۸ مستبین. (ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
علی(ع) و نماز تراویح ⏰ با شروع ماه رمضان نمازهای مستحبی در میان مسلمانان رونق بیشتری می‌یابد چه اینکه نوافل این ماه بیشتر از دیگر اوقات است. 🕌 اهل‌سنت نوافل شبانه را به جماعت برگزار می‌کنند اما شیعه به پیروی از اهل‌بیت، این نمازها را به جماعت درست نمی‌داند. 🏠 در زمان رسول‌خدا عده‌ای با شروع ماه رمضان در پی آن بودند که نمازهای نافله را به آن‌حضرت اقتدا کنند ولی پیامبر آنان را منع کرد و به خانه خود رفت تا نماز مستحبی را به تنهایی انجام دهد. 🔵 بنا به نقل مورخان در سال ۱۴ هجری خلیفه دوم دستور داد نمازهای مستحب ماه رمضان در مدینه به جماعت برگزار شود و این بخشنامه برای دیگر شهرها نیز ارسال شد. ⛔️ در زمان خلافت امیرمؤمنان علی(ع) عده‌ای اصرار بر ادامه این سنت داشتند که امام آنان را نهی کرد و این کار را بدعت دانست. 📣 اما سر و صدای آنان به اعتراض بلند شد و امام فرمود رهایشان کنید هر کار می‌خواهند بکنند! آنگاه این آیه را خواند که مفهوم روشنی داشت: [وَ مََن...] يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصِيراً. 🏳 بنا به نقلی امیرالمؤمنین فرمود خواستم از این کار جلوگیری کنم اما بیم آن شد که مردم شورش کنند و در میان لشکریانم اختلاف و تفرقه ایجاد شود. (ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin