او خالى نیست، به کیفیتى معیّن دانسته و محدود به مکان و جهت نم
ىشود، تویى روشنایى نور، پروردگار پرورندگان، به همه امور احاطه کردهاى، منزّه است آن که چیزى همانندش نیست، و او شنوا و بیناست، منزّه است آن که داراى این صفات است و براى غیر او چنین صفاتى نیست
سپس آنچه را میخواهى از خدا طلب کن.
* هشتم: غیر از غسل اوّل شب، غسلى هم در آخر شب انجام دهد.
بدان که برای غسل و شب زنده دارى این شب و زیارت امام حسین علیهالسّلام، و صد رکعت نماز، فضیلت بسیار نقل شده است، و انجام این اعمال مورد تأکید است.
شیخ طوسى در کتاب «تهذیب» از ابوبصیر از امام صادق علیهالسّلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: در شبى که امید مىرود شب قدر باشد، صد رکعت نماز بخوان، در هر رکعت پس از سوره «حمد» ۱۰ مرتبه سوره «توحید» را قرائت کن، گفتم: فدایت شوم، اگر ایستاده قدرت نداشته باشم چه؟ فرمود نشسته بخوان، گفتم اگر نتوانم، فرمود: به همان حالى که در بسترت به پشت خوابیدهاى این نماز را بخوان.
از کتاب «دعائم الاسلام» روایت شده که رسول خدا صلى اللّه علیه و آله در دهه آخر ماه رمضان بستر خود را جمع میکرد، براى عبادت کمر همّت را محکم میبست، و در شب بیست و سوم اهل خود را بیدار میکرد، و آنهایى را که خواب در ربوده بود، به رویشان آب میپاشید، و حضرت فاطمه علیهاالسلام در این شب اجازه نمیداد احدى از اهلش بخوابد، و خواب آنها را به کمى طعام علاج میفرمود، و آنها را با خواباندن در روز براى بیدارى و احیاى شب آماده میکرد، و میفرمود: محروم کسى است که از خیر این شب محروم بماند.
روایت شده که امام صادق علیه السّلام به بیمارى سختى دچار شده بود، وقتى شب بیست و سوم ماه رمضان رسید، به خدمتکارانش دستور داد او را به مسجد بردند، و تا صبح در مسجد بود. علاّمه مجلسى (ره) فرموده است هرقدر که خواندن قرآن ممکن باشد، در این شب خوانده شود، و دعاهاى صحیفه کامله (سجادیه)، به ویژه دعاى مکارم الأخلاق، و دعاى توبه قرائت شود و روزهاى این شبها را نیز باید حرمت نهاد، و به عبادت و تلاوت قرآن به سر آورد، زیرا در احادیث معتبر آمده که روز قدر در فضیلت همانند شب قدر است.
* نهم: بخواند این دعا را:
یَا رَبَّ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ جَاعِلَهَا خَیْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ وَ رَبَّ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ وَ الْجِبَالِ وَ الْبِحَارِ وَ الظُّلَمِ وَ الْأَنْوَارِ وَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ یَا بَارِئُ یَا مُصَوِّرُ یَا حَنَّانُ یَا مَنَّانُ یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا اللَّهُ یَا قَیُّومُ یَا اللَّهُ یَا بَدِیعُ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ لَکَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْیَا وَ الْکِبْرِیَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِی فِی عِلِّیِّینَ وَ إِسَاءَتِی مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِی یَقِیناً تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ إِیمَاناً یُذْهِبُ الشَّکَّ عَنِّی وَ تُرْضِیَنِی بِمَا قَسَمْتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِیقِ وَ ارْزُقْنِی فِیهَا ذِکْرَکَ وَ شُکْرَکَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَیْکَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْبَةَ وَ التَّوْفِیقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ.
اى پروردگار شب قدر، و قراردهنده آن بهتر از هزار ماه، و پروردگار شب و روز، و کوهها و دریاها، و تاریکیها و روشناییها، و زمین و آسمان، اى پدیدآورنده، اى صورت بخش،ای عطا کننده، اى نعمت ده، اى خدا، اى بخشنده، اى خدا، اى به خود پاینده، اى خدا، اى نو آفرین، اى خدا، اى خدا، اى خدا، نامهاى نیکوتر، و نمونههاى والاتر، و بزرگ منشى و نعمتها از آن توست، از تو درخواست میکنم که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و قرار دهى در این شب نامم را در زمره سعادتمندان، و روحم را با شهیدان، و نیکوکاری ام را در بلندمرتبهترین درجه بهشت، و گناهم را آمرزیده، و ببخشى بر من یقینى که دلم با آن همراه باشد، و ایمانى که شک را از من زدوده کند، و خشنودى به آنچه نصیبم کردهاى، و ما را در دنیا و آخرت پاداش نیکو عنایت فرما، و از عذاب آتش سوزان حفظ کن، و در این شب ذکر و شکر خویش و رغبت به سوى خود، و بازگشت و توبه روزی ام فرما، و به آنچه محمّد و و خاندان محمّد (درود خدا بر آنان باد) را به آن موفق کردى توفیقم ده.
✨▪️✨◾️✨
▪️✨▪️
#لیلة_القدر
#احادیث
🔲فضْلُ إِيمَانِ الْمُؤْمِنِ بِجُمْلَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ وَ بِتَفْسِيرِهَا
📜امام باقر (علیه السلام) فرمودند:
▪️ فَضْلُ إِيمَانِ الْمُؤْمِنِ بِجُمْلَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ وَ بِتَفْسِيرِهَا عَلَى مَنْ لَيْسَ مِثْلَهُ فِي الْإِيمَانِ بِهَا كَفَضْلِ الْإِنْسَانِ عَلَى الْبَهَائِمِ وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيَدْفَعُ بِالْمُؤْمِنِينَ بِهَا عَنِ الْجَاحِدِينَ لَهَا فِي الدُّنْيَا لِكَمَالِ عَذَابِ الْآخِرَةِ لِمَنْ عَلِمَ أَنَّهُ لَا يَتُوبُ مِنْهُمْ مَا يَدْفَعُ بِالْمُجَاهِدِينَ عَنِ الْقَاعِدِينَ وَ لَا أَعْلَمُ أَنَّ فِي هَذَا الزَّمَانِ جِهَاداً إِلَّا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ وَ الْجِوَارَ.
📜برترى مؤمنى كه «إِنَّا أَنْزَلْناهُ» را با تفسيرش باور كند، بر كسى كه در ايمانش به آن سوره چون او نيست، مانند برترى انسان است بر چهار پايان و خداى عز و جل به وسيله مؤمنان به آن سوره از منكرين آن در دنيا برمي دارد آنچه را (يعنى تسلط كفار را بر مسلمين) كه به وسيله جهادكنندگان از خانه نشستگان بر مي دارد تا عذاب آنهایى كه خدا مي داند از انكار خود توبه نمي كنند در آخرت كامل باشد و من در اين زمان جهادى جز حج و عمره و همسايگى خوب سراغ ندارم.
📗الکافي (ط - الإسلامیة)، ج ۱، ص ۲۵۰
ا ▪️✨▪️
ا✨▪️✨◾️✨
4_887331829512667182.mp3
2.01M
زیـارت امـام حسیـــن علیهالسلام
در شبهــای قــدر
التمـاس دعــای فــرج
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_575431248642572460.mp3
11.98M
#مناجات_امیر_المومنین_در_مسجد_کوفه⬆️
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #نماهنگ ویژه #شب_قدر
🔰توسل به حضرت سلطان علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در شب بیست و سوم
تو راه دادی بیام
سر به زیر اومدم
گفتی بزن صدام...
@rabieanam
#لیلة_القدر
قال مولانا الباقر (علیه السلام)
لَقَدْ خَلَقَ اَللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ أَوَّلَ مَا خَلَقَ اَلدُّنْيَا وَ لَقَدْ خَلَقَ فِيهَا أَوَّلَ نَبِيٍّ يَكُونُ وَ أَوَّلَ وَصِيٍّ يَكُونُ وَ لَقَدْ قَضَى أَنْ يَكُونَ فِي كُلِّ سَنَةٍ لَيْلَةٌ يَهْبِطُ فِيهَا بِتَفْسِيرِ اَلْأُمُورِ إِلَى مِثْلِهَا مِنَ اَلسَّنَةِ اَلْمُقْبِلَةِ مَنْ جَحَدَ ذَلِكَ فَقَدْ رَدَّ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِلْمَهُ.
📗الکافي (ط - الإسلامیة)، ج ۱، ص ۲۵۰
✨امام باقر (عليه السلام) فرمودند:
خداي-جل ذكره-شب قدر را در ابتداي خلقت دنيا آفريد و در آن شب نخستين پيغمبر و نخستين وصيي كه بايد باشد آفريد وجود آنها را مقدر ساخت و حكم فرمود كه در هر سالي شبي باشد كه در آن شب تفسير و بيان امور تا چنان شبي در سال آينده فرود آيد، هر كه آن شب را انكار كند، علم خداي عز و جل را رد كرده است.
@rabieanam
#لیلة_القدر
✨عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ خَاصِمُوا بِسُورَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ تَفْلُجُوا فَوَ اللَّهِ إِنَّهَا لَحُجَّةُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) وَ إِنَّهَا لَسَيِّدَةُ دِينِكُمْ وَ إِنَّهَا لَغَايَةُ عِلْمِنَا
✨اى قوم شيعه با سوره «انا انزلناه» مخاصمه و مباحثه كنيد تا پيروز شويد، به خدا كه آن سوره پس از پيغمبر حجت خداى تبارك و تعالى است بر مردم و آن سوره سَروَر و حجت دين شماست.
و همانا نهايت علم ما است.
📗الکافي، جلد ۱، صفحه۲۴۹
@rabieanam
💠 به نام یگانه لایق پرستـش!
جز خدا کیست که در سایه مهرش برویم
رحمت اوست، که هرلحظه پناه من و شماست...
خدایا ! به خاطر حضوری دوباره که به ما بخشیدی، سپاست می گوییم
سلام، پنج شنبه تون پر از امید
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✅ سلام و ادب
صبح پنجشنبه زیبایتان به خیر
🌺اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ🌺
✅ ذکر روز پنجشنبه :
لااِلهَ اِلَّا الله المَلک الحقُّ المُبین ( معبودی جز خدا نیست پادشاه حق آشکار )۱۰۰مرتبه.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹
آیات صفحه🌹(47)🌹را تلاوت کرده و به اماممان و خانم فاطمه الزهرا (س)هدیه می نماییم:
☀️ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
صفحه ۴۷ مصحف شریف
سوره مبارکه بقره
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5789535736558519567.mp3
895K
🔸ترتیل صفحه ۴۷ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : حجاز
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5789535736558519568.mp3
1.97M
🔸ترتیل صفحه 47 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺
سوره 2
سوره مبارکه البقرة
صفحه 47
الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا ۗ وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا ۚ فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَمَنْ عَادَ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (275)
کسانى که رِبا مى خورند [در شئون زندگى ]بپا نمى خيزند مگر مانند بپا خاستن کسى که شيطان بر اثر تماس، عقل او را آشفته کرده است، اين بدان سبب است که آنان گفتند: جز اين نيست که داد و ستد مانند رباست. و خدا داد و ستد و احلال و ربا را حرام کرده است. پس هر کس اندرزى از پروردگارش به او برسد و [از ربا ]دست بردارد و آنچه گذشته است براى او خواهد بود و امر او با خداست، و کسانى که [به ربا ]باز گردند آنان اهل آتش اند و در آن جاودان خواهند بود. (275)
يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ (276)
خدا ربا را از ميان مى برد، و صدقات را فزونى مى بخشد، و خدا هيچ شخص بسيار ناسپاس گناه پيشه اى را دوست نمى دارد. (276)
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (277)
همانا کسانى که ايمان آورده و کارهاى شايسته کرده و نماز را برپا داشته و زکات داده اند اجرشان برايشان نزد پروردگارشان خواهد بود و نه ترسى بر آنان است و نه غمگين مى شوند. (277)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (278)
اى کسانى که ايمان آورده ايد! از خدا پروا داشته باشيد و اگر مؤمنيد آنچه از رِبا باقى مانده است رها کنيد. (278)
فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ (279)
پس اگر نکرديد بدانيد که پيکارى از جانب خدا و رسول او [بر ضدّ شما ]برپاست، و اگر توبه کرديد اصل سرمايه هاى شما مال شماست، نه ظلم مى کنيد و نه ظلم مى بينيد. (279)
وَإِنْ كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَىٰ مَيْسَرَةٍ ۚ وَأَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (280)
و اگر [بدهکار ]تنگدستى وجود دارد تا [پيدايش ]گشايشى مهلتى لازم است. و بخشيدن [مطالبات ]براى شما بهتر است اگر بدانيد. (280)
وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ (281)
و از روزى پروا کنيد که در آن به سوى خدا باز گردانده مى شويد، سپس به هر کسى آنچه کسب کرده است به طور کامل داده مى شود، و بر آنان ستم نمى رود. (281)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺نکته تفسیری صفحه ۴۷:🌺
اعلام جنگ از سوی خدا و پیامبر:
تاریخ زندگی انسان ها، حکایت گر جنگ های بسیاری است. جنگه ایی بزرگ و خونین. در این جنگ ها دو طرف درگیر می بایست برای پیروزی بر طرف دیگر از قدرت و اسلحة کافی برای نبرد برخوردار باشند. آیا تا به حال شنیده اید که یک نفر با دست خالی با یک لشگر قدرتمند درگیر شود؟ عجیب تر از آن، آیا شنیده اید کسی با خدا بجنگد؟!
خدای بزرگ و نیرومند افرادی را معرفی می کند که در جنگ با او و پیامبرش قرار دارند. آن افراد «رباخوارن» هستند. افراد سودجویی که نیاز مردم، وسیلة ثروتمند شدن آنان است. آنان به نیازمندان پول قرض می دهند و با آنان شرط می کنند که در زمانی محدود، علاوه بر مقداری که قرض کرده اند، باید چیزی را به عنوان سود آن پس دهند و گر نه بدهیشان بیشتر می شود. افرادی که از عاقبت ربا بی خبرند، این معاملة شوم را می پذیرند و مدتها رنج می کشند تا شاید بتوانند قرض و سود قرضشان را پس دهند.
خداوند در قرآن کریم بندگانش را به شدت از رباخواری نهی کرده است و برای نشان دادن تنفر فراوانش از این کار زشت، رباخواران را تهدید کرده است که در صورت دست برنداشتن از خوردن نزول، به جنگ آنان خواهد آمد! البتّه روشن است که این بدان معنا نیست که فرد خدا با رباخواران می جنگد، بلکه به معنای نابودی قطعی آنهاست؛ زیرا آنان با کسی در افتاده اند که تک تک نفس ها و ضربان قلبشان و بندبند وجودشان در اختیار اوست و اگر مدّتی آنان را به حال خود رها گذاشته؛ فقط برای امتحان آنهاست و در زمانی نه چندان دور، ایشان را به سزای اعمالشان می رساند. از نظر خداوند، زندگی رباخواران مانند زندگی دیوانگان است.[1] زیرا آنان ربا را که نابودکنندة جامعه است، نوعی داد و ستد صحیح می دانند و همچون دیوانگان، بین خوب و بد فرقی نمی گذارند. آنان قصرهای سرخوشیشان را بر ویرانه های غم و اندوه بینوایان بنا می کنند و از آه و نالة آنان می خندند و از دیدن مردمی که همچون بردگان، از آنان مهلت می خواهند، لذّت می برند. به همین جهت همانطور که پیامبر عزیزمان فرموده است، آنان در قیامت برخلاف همة انسانها در حالیکه پاهایشان بالا و صورتهایشان بر زمین است، بر چهره هایشان کشیده می شوند.[2] زیرا در تمام عمر خود برخلاف راه و روش صحیح انسانها زندگی کرده اند. با این همه خدا راه بازگشت را بروی آنان نبسته است و بیان فرموده که اگر از راه و روش خود توبه کنند، بخشیده می شوند و اصل سرمایه شان که به دیگران قرض داده اند، برای خودشان می باشد و باید درآمد ربا را به ربا دهنده پس دهند. البته خدای مهربان از آنان میخواهد که در صورت نیاز مالی و فقر افراد ربا گیرنده مدّتی به آنان فرصت دهند و با فشار و سختگیری، قرض خود را مطالبه نکنند. آری؛ از نظر قرآن اساس روابط مسلمانان بر پایة حفظ منافع مشروع و زیان نرساندن و زیان ندیدن است. به همین خاطر در پایان آیة 279 میفرماید: «لا تَظلمون و لاتُظلمون» یعنی نه ستم میکنید و نه ستم می شوید. بر همین اساس پیامبر گرامی ما فرموده است: «در اسلام نه میتوان به کسی ضرر رساند و نه می توان از جانب کسی مورد زیان قرار گرفت».[3] باید بدانیم که دادن ربا مانند گرفتن آن حرام و ممنوع است و خورنده و گیرنده و هرکس که در این دادو ستد شوم نقش داشته باشد، توسط پیامبرخدا(ص)لعنت شده است.[4]
خداوندا! ما را از این عمل شیطانی به دور دار.
[1] برگرفته از آیه 257 همین سوره
[2] مجمع البیان، ذیل آیه 18 نبأ
[3] .
[4] من لایحضره الفقیه، ج3، ص274
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
02.شرح حکمت 6,قسمت دوم.mp3
7.93M
🌸صوت روز سی و سوم👆
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌹 شرح #حکمت6
🔴 قسمت دوم
🔸4. خودپسندی و از خود راضی بودن:
🔻سرفصل دیگری که در حکمت ششم به آن پرداخته میشود در مورد خودپسندی و از خود راضی بودن است.
حضرت علی علیه السلام در حکمت ۶ فرمودند:
«دشمنان انسانِ از خود راضی فراوانند».
🔹 نکته اول که باید در باب خودپسندی و
هم خانواده های آن از رذایل اخلاقی مانند فخر فروشی و تکبر دانست، این است که اگر انسان به ناتوانی خودش توجه کند اصلاً جایی برای فخرفروشی و خود پسندی وجود ندارد.
حضرت در حکمت ۴۵۴ میفرمایند:
« فرزند آدم را چه به فخر فروشی، زیرا در آغاز نطفه ای گندیده و در پایان مرداری بدبو است نه می تواند روزی خویش را فراهم کند و نه مرگ را از خود دور نمایند».
🔹 نکته دوم این است که انسان اگر از سرنوشت متکبران تاریخ پند و عبرت بگیرد هیچگاه دچار این رذیله اخلاقی نمی شود.
در خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه بند ۷ میخوانیم: «مردم! از آنچه بر ملتهای متکبر گذشته از کیفر ها و عقوبتها و سخت گیری ها و ذلت و خواری فرود آمده عبرت بگیرید و از قبر ها و خاکی که بر چهره آنها نشست و زمین هایی که با پهلوها بر آن افتاده پند بگیرید و از آثار زشتی که کبر و غرور در دلها می گذارد به خدا پناه ببرید همانگونه که از حوادث سخت به او پناه میبرید.
آگاه باشید زنهار زنهار از پیروی و فرمانبری سران و بزرگان تان آنان که به اصل و نسب خود می نازند و خود را بالاتر از آنچه هستند می پندارند و کارهایی نادرست را به خدا نسبت می دهند و نعمت های گسترده خدا را انکار می کنند تا با خواستههای پروردگار مبارزه کنند».
🔻 همچنین در خطبه ۲۳۰ بند ۳ میفرمایند:
« بر شما باد به تلاش ، کوشش، آمادگی و آماده شدن و جمع آوری زاد و توشه آخرت در دوران زندگی دنیا، دنیا شما را مغرور نسازد چنانکه گذشتگان شما و امت های پیشین را در قرون سپری شده مغرور ساخت -که البته در اینجا منظور از مغرور شدن فریب دنیا را خوردن است-»
🔹 نکته سوم تسلیم گمراهان نشدن است .
حضرت در بند ۲ از خطبه ۸۷ می فرماید:
«و دیگری که او را دانشمند می نامند اما از دانش بی بهره است یک دسته از نادانی ها را از جمعی نادانی گرفته و مطالب گمراه کننده را از گمراهان آموخته و به هم بافته است و دام هایی از طناب های غرور و گفته های دروغین بر سر راه مردم افکنده است. قرآن را بر امیال و خواسته های خود تطبیق میدهد و حق را به هوس های خود تفسیر می کند».
🔹 نکته چهارم در بحث خود پسندی مبتلا شدن به بیماری شیطان است.
حضرت در بند ۴ از خطبه ۱۹۲ می فرمایند:
« ای بندگان خدا! از دشمنان خدا پرهیز کنید مبادا شما را به بیماری خودش مبتلا سازد و با ندای خود شما را به حرکت درآورد و با لشکرهای پیاده و سواره خود بر شما بتازد. به جانم سوگند شیطان تیر خطرناکی برای شکار شما در چله کمان گذارده و تا حد توان کشیده و از نزدیک ترین مکان شما را هدف قرار داده است».
یا در بند ۵ خطبه ۱۹۲ می فرمایند:
«خدا را خدا را از تکبر و خودپسندی و از تفاخر جاهلی بر حذر باشید که جایگاه بغض و کینه و رشد وسوسه های شیطان است. ملتهای گذشته و امت های پیشین را فریب داده است تا آنجا که در تاریکی جهالتها فرو رفتند و در پرتگاه هلاکت سقوط کردند و به آسانی به همان جایی که شیطان می خواست کشانده شدند. کبر و خودپسندی چیزی است که قلبهای متکبران را همانند هم نموده است تا قرن ها به تضاد و خونریزی بگذرانند وسینهها از کینهها تنگی گرفت».
دربند ۴ همین خطبه ۱۹۲ می فرمایند:
« مردم! آتش خشم خود را بر ضد شیطان به کار بگیرید و ارتباط خود را با او قطع کنید».
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛