eitaa logo
🌹تلاوت روزانه یک صفحه قرآن، هدیه به شهیدان آن روز🌹
2.3هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
522 ویدیو
47 فایل
هر روز 10 دقیقه وقت بگذاریم یک صفحه تلاوت کنیم ثواب تلاوت هدیه می‌شود به تمامی شهدای والامقام که همان روز سالگردشان میباشد بخصوص شهید عزیزی که روزانه مشخصاتش بارگزاری می‌شود. کپی مطالب با ذکر صلوات هدیه به شهدا_امواتم آزاد آی دی مدیر کانال @FMajdi46
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺نکته تفسیری صفحه ۴۷:🌺 اعلام جنگ از سوی خدا و پیامبر: تاریخ زندگی انسان­ ها، حکایت گر جنگ­ های بسیاری است. جنگ­ه ایی بزرگ و خونین. در این جنگ­ ها دو طرف درگیر می­ بایست برای پیروزی بر طرف دیگر از قدرت و اسلحة کافی برای نبرد برخوردار باشند. آیا تا به حال شنیده­ اید که یک نفر با دست خالی با یک لشگر قدرتمند درگیر شود؟ عجیب­ تر از آن، آیا شنیده­ اید کسی با خدا بجنگد؟! خدای بزرگ و نیرومند افرادی را معرفی می­ کند که در جنگ با او و پیامبرش قرار دارند. آن افراد «رباخوارن» هستند. افراد سودجویی که نیاز مردم، وسیلة ثروتمند شدن آنان است. آنان به نیازمندان پول قرض می­ دهند و با آنان شرط می­ کنند که در زمانی محدود، علاوه بر مقداری که قرض کرده­ اند، باید چیزی را به عنوان سود آن پس دهند و گر نه بدهی­شان بیشتر می­ شود. افرادی که از عاقبت ربا بی­ خبرند، این معاملة شوم را می­ پذیرند و مدت­ها رنج می­ کشند تا شاید بتوانند قرض و سود قرضشان را پس دهند.   خداوند در قرآن کریم بندگانش را به شدت از رباخواری نهی کرده است و برای نشان­ دادن تنفر فراوانش از این کار زشت، رباخواران را تهدید کرده است که در صورت دست برنداشتن از خوردن نزول، به جنگ آنان خواهد آمد! البتّه روشن است که این بدان معنا نیست که فرد خدا با رباخواران می­ جنگد، بلکه به معنای نابودی قطعی آنهاست؛ زیرا آنان با کسی در افتاده­ اند که تک­ تک نفس­ ها و ضربان قلبشان و بندبند وجودشان در اختیار اوست و اگر مدّتی آنان را به حال خود رها گذاشته؛ فقط برای امتحان آنهاست و در زمانی نه چندان دور، ایشان را به سزای اعمالشان می­ رساند. از نظر خداوند، زندگی رباخواران مانند زندگی دیوانگان است.[1] زیرا آنان ربا را که نابود­کنندة جامعه است، نوعی داد و ستد صحیح می­ دانند و هم­چون دیوانگان، بین خوب و بد فرقی نمی­ گذارند. آنان قصرهای سرخوشی­شان را بر ویرانه­ های غم و اندوه بی­نوایان بنا می­ کنند و از آه و نالة آنان می­ خندند و از دیدن مردمی که هم­چون بردگان، از آنان مهلت می­ خواهند، لذّت می­ برند. به همین جهت همان­طور که پیامبر عزیزمان فرموده است، آنان در قیامت برخلاف همة انسان­ها در حالی­که پاهایشان بالا و صورت­هایشان بر زمین است، بر چهره­ هایشان کشیده می­ شوند.[2] زیرا در تمام عمر خود برخلاف راه و روش صحیح انسان­ها زندگی کرده­ اند. با این همه خدا راه بازگشت را بروی آنان نبسته است و بیان فرموده که اگر از راه و روش خود توبه کنند، بخشیده می­ شوند و اصل سرمایه­ شان که به دیگران قرض داده­ اند، برای خودشان می­ باشد و باید درآمد ربا را به ربا دهنده پس دهند. البته خدای مهربان از آنان می­خواهد که در صورت نیاز مالی و فقر افراد ربا گیرنده مدّتی به آنان فرصت دهند و با فشار و سختگیری، قرض خود را مطالبه نکنند. آری؛ از نظر قرآن اساس روابط مسلمانان بر پایة حفظ منافع مشروع و زیان نرساندن و زیان ندیدن است. به­ همین خاطر در پایان آیة 279 می­فرماید: «لا تَظلمون و لاتُظلمون» یعنی نه ستم می­کنید و نه ستم می­ شوید. بر همین اساس پیامبر گرامی ما فرموده است: «در اسلام نه می­توان به کسی ضرر رساند و نه می­ توان از جانب کسی مورد زیان قرار گرفت».[3] باید بدانیم که دادن ربا مانند گرفتن آن حرام و ممنوع است و خورنده و گیرنده و هرکس که در این دادو ستد شوم نقش داشته باشد، توسط پیامبرخدا(ص)لعنت شده است.[4] خداوندا! ما را از این عمل شیطانی به دور دار.   [1] برگرفته از آیه 257 همین سوره [2] مجمع البیان، ذیل آیه 18 نبأ [3] . [4] من لایحضره الفقیه، ج3، ص274 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 شرح 🔴 قسمت دوم 🔸4. خودپسندی و از خود راضی بودن: 🔻سرفصل دیگری که در حکمت ششم به آن پرداخته می‌شود در مورد خودپسندی و از خود راضی بودن است. حضرت علی علیه السلام در حکمت ۶ فرمودند: «دشمنان انسانِ از خود راضی فراوانند». 🔹 نکته اول که باید در باب خودپسندی و هم خانواده های آن از رذایل اخلاقی مانند فخر فروشی و تکبر دانست، این است که اگر انسان به ناتوانی خودش توجه کند اصلاً جایی برای فخرفروشی و خود پسندی وجود ندارد. حضرت در حکمت ۴۵۴ میفرمایند: « فرزند آدم را چه به فخر فروشی، زیرا در آغاز نطفه ای گندیده و در پایان مرداری بدبو است نه می تواند روزی خویش را فراهم کند و نه مرگ را از خود دور نمایند». 🔹 نکته دوم این است که انسان اگر از سرنوشت متکبران تاریخ پند و عبرت بگیرد هیچگاه دچار این رذیله اخلاقی نمی شود. در خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه بند ۷ می‌خوانیم: «مردم! از آنچه بر ملت‌های متکبر گذشته از کیفر ها و عقوبتها و سخت گیری ها و ذلت و خواری فرود آمده عبرت بگیرید و از قبر ها و خاکی که بر چهره آنها نشست و زمین هایی که با پهلوها بر آن افتاده پند بگیرید و از آثار زشتی که کبر و غرور در دلها می گذارد به خدا پناه ببرید همانگونه که از حوادث سخت به او پناه می‌برید. آگاه باشید زنهار زنهار از پیروی و فرمانبری سران و بزرگان تان آنان که به اصل و نسب خود می نازند و خود را بالاتر از آنچه هستند می پندارند و کارهایی نادرست را به خدا نسبت می دهند و نعمت های گسترده خدا را انکار می کنند تا با خواسته‌های پروردگار مبارزه کنند». 🔻 همچنین در خطبه ۲۳۰ بند ۳ میفرمایند: « بر شما باد به تلاش ، کوشش، آمادگی و آماده شدن و جمع آوری زاد و توشه آخرت در دوران زندگی دنیا، دنیا شما را مغرور نسازد چنانکه گذشتگان شما و امت های پیشین را در قرون سپری شده مغرور ساخت -که البته در اینجا منظور از مغرور شدن فریب دنیا را خوردن است-» 🔹 نکته سوم تسلیم گمراهان نشدن است . حضرت در بند ۲ از خطبه ۸۷ می فرماید: «و دیگری که او را دانشمند می نامند اما از دانش بی بهره است یک دسته از نادانی ها را از جمعی نادانی گرفته و مطالب گمراه کننده را از گمراهان آموخته و به هم بافته است و دام هایی از طناب های غرور و گفته های دروغین بر سر راه مردم افکنده است. قرآن را بر امیال و خواسته های خود تطبیق می‌دهد و حق را به هوس های خود تفسیر می کند». 🔹 نکته چهارم در بحث خود پسندی مبتلا شدن به بیماری شیطان است. حضرت در بند ۴ از خطبه ۱۹۲ می فرمایند: « ای بندگان خدا! از دشمنان خدا پرهیز کنید مبادا شما را به بیماری خودش مبتلا سازد و با ندای خود شما را به حرکت درآورد و با لشکرهای پیاده و سواره خود بر شما بتازد. به جانم سوگند شیطان تیر خطرناکی برای شکار شما در چله کمان گذارده و تا حد توان کشیده و از نزدیک ترین مکان شما را هدف قرار داده است». یا در بند ۵ خطبه ۱۹۲ می فرمایند: «خدا را خدا را از تکبر و خودپسندی و از تفاخر جاهلی بر حذر باشید که جایگاه بغض و کینه و رشد وسوسه های شیطان است. ملت‌های گذشته و امت های پیشین را فریب داده است تا آنجا که در تاریکی جهالتها فرو رفتند و در پرتگاه هلاکت سقوط کردند و به آسانی به همان جایی که شیطان می خواست کشانده شدند. کبر و خودپسندی چیزی است که قلبهای متکبران را همانند هم نموده است تا قرن ها به تضاد و خونریزی بگذرانند وسینه‌ها از کینه‌ها تنگی گرفت». دربند ۴ همین خطبه ۱۹۲ می فرمایند: « مردم! آتش خشم خود را بر ضد شیطان به کار بگیرید و ارتباط خود را با او قطع کنید». 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸هر روز یک جزء از قرآن کریم 📆بیست و چهارمین شب ماه مبارک رمضان 📖جزء بیست و چهارم قرآن کریم🔻🔻🔻 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
aghaie_j24_Tahdir.mp3
3.94M
🔺تحدیر (تندخوانی) جزء بیست و چهارم قرآن کریم 👤 استاد معتز آقایی 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
parhizgar__j24_Tartil.mp3
12.93M
🔺ترتیل جزء بیست و چهارم قرآن کریم 👤 استاد شهریار پرهیزگار 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 به نام خداوند جان و خرد سلام سلامی بی پایان و کامل به درگاه با لطف و عظمت پروردگار که سراسر رحمت است و بنده نوازی لحظه های کار و زندگی تون سرشار از سلامت و نشاط الهی که همواره از هدایت و رحمت الهی برخوردار باشید 🔰روز قدس گرامی باد🔰 🌺(اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم)🌺 🌹اللهم عجل لولیک الفرج🌹 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅سلام و ادب روز جمعه زیبایتان به خیر 🌺اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ ✅ ذکر روز جمعه :  اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ ( خدایا رحمت بفرست بر محمد و خاندان محمد ) 100 مرتبه 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼 آیات صفحه🌹(48)🌹را تلاوت کرده و به پیامبران، اماممان‌، خانم فاطمه الزهرا(س)و خانم معصومه(س)هدیه می نماییم: ☀️ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
صفحه ۴۸ مصحف شریف سوره مبارکه بقره 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5794039336185889832.mp3
890.9K
🔸ترتیل صفحه ۴۸ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده 🔸مقام‌ : حجاز 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5794039336185889833.mp3
1.86M
🔸ترتیل صفحه 48 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 48 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ ۚ وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ ۚ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ ۚ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا ۚ فَإِنْ كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ ۚ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجَالِكُمْ ۖ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَىٰ ۚ وَلَا يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا ۚ وَلَا تَسْأَمُوا أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلَىٰ أَجَلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَىٰ أَلَّا تَرْتَابُوا ۖ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا ۗ وَأَشْهِدُوا إِذَا تَبَايَعْتُمْ ۚ وَلَا يُضَارَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ ۚ وَإِنْ تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (282) اى کسانى که ايمان آورده ايد! وقتى در ميان خود، بدهى اى را تا مدّتى معيّن [به سَلَف يا نسيه يا قرض ]به ذمّه گرفتيد آن را بنويسيد، و بايد نويسنده اى [آن را ]در ميان شما بنويسد، و هيچ نويسنده اى نبايد از نوشتن خوددارى کند چنانکه خدا به او آموخته است. پس بايد او بنويسد و آن کسى که حقّ بر ذمّه او است ديکته کند، و بايد از خدا، پروردگار خود پروا کند و چيزى از آن کم نکند. پس اگر کسى که حق بر ذمّه او است سفيه يا ضعيف باشد يا نتواند ديکته کند بايد ولىّ او به عدالت ديکته کند. و دو نفر از مردانتان را شاهد بگيريد; و اگر دو مرد نبود يک مرد و دو زن از گواهانى که مورد قبول شما هستند [شاهد بگيريد ]تا در صورتى که يکى از آن دو زن فراموش کرد ديگرى به او يادآورى کند. و چون شاهدان دعوت شوند [از پذيرفتن آن ]خوددارى نکنند، و از نوشتن آن ـ چه کم باشد يا زياد ـ تا پايان مدّتش ملول نشويد. اين نزد خدا با عدالت سازگارتر و براى اقامه شهادت مؤثرتر و به شک نکردن شما نزديک تر است; مگر آن که تجارتى نقدى باشد که آن را در ميان خود دست به دست مى گردانيد که بر شما گناهى نيست که آن را ننويسيد. و هنگامى که معامله [نقدى ]کرديد شاهد بگيريد. و هيچ نويسنده و شاهدى نبايد زيان ببيند، و اگر چنين کنيد قطعاً اين فسقى است که دامنگير شما شده است. و از خدا پروا کنيد، و خدا به شما تعليم مى دهد، و خدا به هر چيزى داناست. (282) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
نکته جالب: صفحه ۴۸ کلا شامل یک آیه است... و این آیه که به آیه 《دَین》معروف است 《بزرگترین آیه قرآن کریم 》است....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺نکته تفسیری صفحه ۴۸:🌺 آیة دَین: این آیه ـ که بلندترین آیه قرآن است ـ به آیة«دَیْن» معروف می­ باشد. دین به معنای بدهکاری است و خداوند در این آیه به مردم دستور می­ دهد که اگر در انجام یک معامله، یکی از دو طرف؛ بدهکار و دیگری طلبکار شد، حتماً محتوای بدهی و طلب خود را با دقت بنویسند. ممکن است این بدهی به خاطر قرض­ گرفتن، اجاره­ گرفتن، خرید و فروش، خرید نسیه و...به وجود بیاید. در هر صورت قرآن به ما توصیه می­ کند که آن بدهی حتماً نوشته شود و برای این­که با دقت بیشتر ثبت گردد، بهتر است شخصی به غیر از دو طرف معامله، آن را بنویسد. هم­چنین از دو نفر به عنوان شاهد درخواست شود که هنگام معامله حاضر باشند تا اگر در آینده بین دو طرف معامله اختلاف پیش بیاید، حقیقت را در دادگاه بیان کنند. حتی خدا در مورد بدهکاری کودک یا شخصی که از نظر ذهنی، مشکل دارد، توصیه­ هایی فرموده است. آنگاه خدا تأکید می­ کند که: «از نوشتن بدهی چه کوچک باشد، چه بزرگ خسته نشوید زیرا این کار در نزد خدا عادلانه­ تر است و برای گواهی­ دادن در دادگاه و جلوگیری از شک و تردید، مؤثّرتر می­ باشد.» آیة بعد که درحقیقت ادامه دستورات این آیه است نیز به مسلمانان توصیه می­ کند که اگر در سفر بودند و نمی­ توانستند سند معامله را به خوبی تنظیم کنند و کسی هم برای گواهی حضور نداشت، می­توانند بدون نوشتن سند و با گفتنِ گرو، با هم معامله کنند و اگر به دلیل اطمینان چیزی به عنوان گرو گرفته نشود، در این صورت بدهکار نیز باید خدا را در نظر بگیرد و بدهی­ اش را به موقع پس دهد. در آخر، خداوند به گواهان هشدار می­ دهد که در دادن گواهی راست و درست، کوتاهی نکنند و اگر لازم باشد، با دقت در دادگاه گواهی دهند. به راستی این آیه یکی از نشانه­ های حقانیت قرآن است؛ زیرا چنین توصیه­ های دقیقی در آن جامعه عقب مانده که تعداد افراد باسواد بسیار کم بود، آن هم به واسطة کسی که در تمامی عمر، نه چیزی خوانده و نه نوشته بود، نشانگر این است که این مطالب از جایی فراتر از جامعه انسان­ها گفته شده است.[1] هم­چنین این آیه دلیل بزرگی است که دین اسلام به روابط اقتصادی مردم اهمیت ویژه­ای می­ دهد. از نظر قرآن همة مسلمانان باید مانند برادر یکدیگر با هم خوب و مهربان باشند، ولی هنگام معامله و داد و ستد، باید دقت و احتیاط را کاملاً رعایت کنند تا حق هیچ­کس در جامعه ضایع نشود. حتی لازم است که این مطلب در مورد افراد غیرمسلمان نیز رعایت شود. در تاریخ آمده است که پیامبر اسلام(ص) از شخص غیرمسلمانی مبلغی را به عنوان وام گرفت و زره خود را به عنوان گرو در نزد او گذاشت.[2] بدون شک بی­ توجهی به این دستور، ممکن است موجب زیان­ های فراوانی شود و راهی برای جبران خسارت ، باقی نگذارد. در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است: «دعای چهار نفر مستجاب نمی­ شود ... یکی از آنها کسی است که مالی داشته و بدون این­که سندی تنظیم کند، آن را وام داده است (و مالش از بین رفته است. او از خدا می­ خواهد که مالش را به او بازگرداند» خدا به او می­گوید: آیا به تو دستور ندادم که (سندی تنظیم کنی و)شاهد بگیری؟»[3]   [1]اقتباس از تفسیر نمونه، ذیل آیه مورد بحث [2]تفسیر نمونه، ج2، ص393 [3] تفسیر نورالثقلین، ج1، ص300 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹شرح 🔴 قسمت سوم 🔹 نکته پنجم که در بحث خودپسندی باید توجه کرد تا از این آفت در امان ماند، بحث توجه به این حقیقت است که عزت و بزرگی و کبریا مخصوص ذات اقدس خداوندی است. در خطبه ۱۹۲ بند اول ، حضرت می فرمایند: «ستایش خداوندی را سزاست که لباس عزت و بزرگی پوشید و آن دو را برای خود انتخاب کرد و از دیگر پدیده‌ها بازداشت. آن دو را مرز میان خود و دیگران قرار داد و آن دو را برای بزرگی و عظمت خویش برگزید و لعنت کرد آنکس را که در آرزوی عزت و بزرگی با خدا به ستیزه برخیزد، از این رو فرشتگان مقرب خود را آزمود و فروتنان را از گردن کشان جدا فرمود» که اشاره است به آزمون سجده بر آدم که ابلیس به خاطر گردنکشی مردود و رجیم شد اما فرشتگان مقرّب شدند. 🔹نکته ششم در مورد علل خودپسندی است. چه می‌شود انسانها دچار این رذیله مهلک و خطرناک می‌شوند؟ در نهج‌البلاغه چندین دلیل برای خود پسندی بیان شده است که به ترتیب عرض می‌کنم. 1. ستایش و تشویق: در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر رحمت الله می نویسند: «تا می توانی با اهل ورع و راستگویان بپیوند و آنان را چنان پرورش بده که تو را فراوان نستایند و تو را برای اعمال زشتی که انجام نداده‌ای تشویق نکنند، که ستایش بی اندازه خودپسندی می آورد و انسان را به سرکشی وامی دارد.» در جای دیگری از همین نامه می‌فرمایند: «مبادا هرگز دچار خودپسندی گردی و به خوبیهای خودت اعتماد کنی و ستایش را دوست داشته باشی که اینها همه از بهترین فرصتهای شیطان برای هجوم آوردن به تو است و کردار نیک نیکوکاران را نابود می سازد.» 2. دنیا پرستی : در نامه اول نهج البلاغه است: «همانا بسیاری از مردم تغییر کرده‌اند و از سعادت و رستگاری بی‌بهره مانده اند، به دنیا پرستی روی آورده و از روی هوای نفس سخن گفتند.کردار اهل عراق مرا به شگفتی وا داشته است که مردمی خودپسند در چیزی گرد آمده اند.» در خطبه ۲۳۰ هم می فرمایند: «بر شما باد به تلاش و کوشش، آمادگی و آماده شدن و جمع آوری زاد و توشه آخرت در دوران زندگی دنیا. دنیا شما را مغرور نسازد چنانکه گذشتگان شما و امّتهای پیشین را در قرون سپری شده مغرور ساخت.» 3. افتخار به آفرینش خود: در خطبه ۱ درباره ابلیس ملعون و راز سکوتش می فرمایند: «سپس خداوند از فرشتگان خواست تا آنچه در عهده دارند انجام دهند و عهدی را که پذیرفته اند وفا کنند این گونه که بر آدم سجده کنند و او را بزرگ بشمارند و فرمود بر آدم سجده کنید، همه سجده کردند جز شیطان، غرور و خودبزرگ بینی او را گرفت و شقاوت و بدی بر او غلبه کرد و به آفرینش خودش از آتش افتخار نمود و آفرینش انسان از خاک را تحقیر کرد.» در بند دوم از خطبه ۱۹۲ هم می فرمایند: «شیطان بر آدم به جهت خلقت او از خاک فخر فروخت و با تکیه به اصل خود که از آتش است دچار تعصّب و غرور شد. پس شیطان دشمن خدا و پیشوای متعصّبین و سرسلسله متکبران است.» 🔻عجیب است که مولا امیرالمؤمنین در خطبه ۱۹۲ می فرمایند: «ابلیس که شش هزار سال عبادت خدا را کرده بود فقط به خاطر یک استکباری که از خودش نشان داد از درگاه خدا رانده شد.» چه برسد به ما که عبادت های او را هم نکرده ایم. 4. حسادت : امیرالمؤمنین در حکمت ۲۱۲ می فرمایند: «خودپسندی یکی از حسودان عقل است.» در واقع می‌خواهند بفرمایند یکی از آفتهای عقل است. آثار خودپسندی یکی دیگر از مباحث نهج البلاغه است که در بحث بعدی عرض خواهم کرد. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
آغاز بزرگترین راهپیمایی مجازی به مناسبت روز قدس... با محوریت: استکبار ستیزی انتخابات حاج قاسم لطفا برای همه گروه ها و بسیجیان ارسال نمایید. https://b2n.ir/ghods5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ۲۳ بسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاء اللَّیْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ ✨(آیا چنین کسی بهتر است) یا آن کسی که او در طول شب در سجده و قیام اطاعت (خدا) می‌کند (و) از آخرت می‌ترسد و رحمت پروردگارش را امید دارد؟ بگو: آیا کسانی که می‌دانند و کسانی که نمی دانند یکسانند؟ تنها خردمندانند که پند پذیرند. 📗سوره مبارکه زمر آیه ٩ 💠 سعد، از جابر، از حضرت امام محمّد باقر (علیه السلام) روایت شده است که ایشان درباره کلام خداوند عزّ و جلّ: «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» فرمودند: ⚜تنها ما کسانی هستیم که می دانند و آنان که نمی دانند، دشمنان ما هستند و شیعیان ما، خردمندان می‌باشند. 📗 کافی، ج ۱، ص ۱۶۵، ح ۱. ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ۲۳ بسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَّجُلًا فِیهِ شُرَکَاء مُتَشَاکِسُونَ وَرَجُلًا سَلَمًا لِّرَجُلٍ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلًا الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ 🔆خدا مَثَلی زده است: مردی است که چند خواجه ناسازگار در (مالکیت) او شرکت دارند (و هر یک او را به کاری می‌گمارند) و مردی است که تنها فرمانبر یک مرد است. آیا این دو در مَثَل یکسانند؟ سپاس خدای را. (نه، ) بلکه بیشترشان نمی دانند. 📗سوره مبارکه زمر آیه ٢٩ 💠 ابو خالد کابلی، از حضرت امام محمّد باقر (علیه السلام) روایت کرده است که ایشان فرمودند: ⚜«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَّجُلًا فِیهِ شُرَکَاء مُتَشَاکِسُونَ وَرَجُلًا سَلَمًا لِّرَجُلٍ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلًا»، أما الذي فيه شركاء متشاكسون، فلان الأول، يجمع المتفرقون ولايته، و هم في ذلك يلعن بعضهم بعضا، و يبرأ بعضهم من بعض، ⚜ فأما رجل سلم لرجل فإنه الأول حقا و شيعته. ثم قال: إن اليهود تفرقوا من بعد موسى (عليه السلام) على إحدى و سبعين فرقة، منها فرقة في الجنة و سبعون في النار، و تفرقت النصارى بعد عيسى (عليه السلام) على اثنين و سبعين فرقة، فرقة منها في الجنة و إحدى و سبعون في النار، چ📌و تفرقت هذه الأمة بعد نبيها (صلى الله عليه و آله) على ثلاث و سبعين فرقة، اثنتان و سبعون فرقة في النار، و فرقة في الجنة، و من الثلاث و سبعين فرقة ثلاث عشرة فرقة تنتحل ولايتنا و مودتنا، اثنتا عشرة فرقة منها في النار، و فرقة في الجنة، و ستون فرقة من سائر الناس [في النار]». 🔆 «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَّجُلًا فِیهِ شُرَکَاء مُتَشَاکِسُونَ وَرَجُلًا سَلَمًا لِّرَجُلٍ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلًا»، و امّا کسی که چند تن در او شریکند و بر سر او اختلاف دارند، او فلان کس(ابوبکر(لعنه الله علیه))، نخستین آنهاست؛ پراکندگان، بر ولایت او هم رأی می‌شوند، حال آن که در این کار یکدیگر را لعنت می ‌کنند و از هم بیزاری می‌جویند ⚜و امّا مردی که تنها فرمانبر یک مرد است، او کسی است که در حقیقت نخستین است و نیز 👈🏻شیعیان او چنین کسانی هستند. ⚜سپس حضرت فرمودند: یهودیان پس از موسی (علیه السلام) به هفتاد و یک فرقه تقسیم شدند که از آنها یک فرقه در بهشت و هفتاد فرقه در دوزخ جای دارند و نیز نصرانی‌ها پس از عیسی (علیه السلام) به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند که از آنها یک فرقه در بهشت و هفتاد و یک فرقه در دوزخ جای دارند 📌و نیز این امّت پس از پیامبرشان (صلی الله علیه و آله)، به هفتاد و سه فرقه تقسیم شدند که از آنها هفتاد و دو فرقه در دوزخ و یک فرقه در بهشت جای دارند. 👆🏼 از این هفتاد و سه فرقه، سیزده فرقه ولایت و دوستی ما را به خود نسبت می‌دهند، حال آن که از آنها دوازده فرقه در دوزخ و یک فرقه در بهشت جای دارند و شصت فرقه از مردمان دیگر نیز در دوزخ جای دارند. 📗البرهان في تفسير القرآن، ج ۴، ص ۷۰۸ کافی، ج ۸، ص ۲۲۴، ح ۲۸۳. ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ۲۳ بسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ کَالْمُفْسِدِینَ فِی الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ کَالْفُجَّارِ ✨یا (مگر) کسانی را که گرویده و کارهای شایسته کرده اند، چون مفسدان در زمین می‌گردانیم، یا پرهیزکاران را چون پلیدکاران قرار می‌دهیم؟ 📗سوره مبارکه صاد آیه ٢٨ 💠علی بن حسان، از عبد الرحمن بن کثیر، از حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) روایت کرده است که ایشان فرمود: کلام خداوند عزّ و جلّ: «أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» یعنی امیر مؤمنان علی (علیه السلام) و یارانش 🔥«کَالْمُفْسِدِینَ فِی الْأَرْضِ» یعنی حَبتَر و زُرَیق (اولی و دومی(لعنه الله علیهما)) و یارانشان «أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ» یعنی امیر مؤمنان علی (علیه السلام) و یارانش 🔥«کَالْفُجَّارِ» یعنی حبتر و دلام (اولی و دومی(لعنه الله علیهما)) و یارانشان. 📗 تفسیر قمی، ج ۲، ص ۲۰۶. ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨