eitaa logo
🌹تلاوت روزانه یک صفحه قرآن، هدیه به شهیدان آن روز🌹
2.3هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
528 ویدیو
47 فایل
هر روز 10 دقیقه وقت بگذاریم یک صفحه تلاوت کنیم ثواب تلاوت هدیه می‌شود به تمامی شهدای والامقام که همان روز سالگردشان میباشد بخصوص شهید عزیزی که روزانه مشخصاتش بارگزاری می‌شود. کپی مطالب با ذکر صلوات هدیه به شهدا_امواتم آزاد آی دی مدیر کانال @FMajdi46
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5918067928585995469.mp3
2.02M
🔸ترتیل صفحه 90 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
قرآن ترجمه المیزان سوره 4 سوره مبارکه النساء صفحه 90 وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا (75) و شما را چيست که در راه خدا و [نجات ]مردان و زنان و کودکان مستضعف نمى جنگيد؟ همانان که مى گويند: پروردگارا! ما را از اين شهر (مکّه) که اهلش ستمگرند بيرون ببر، و از جانب خود براى ما سرپرستى قرار ده و از جانب خود براى ما ياورى مقرّر دار. (75) الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ ۖ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا (76) آنان که ايمان آورده اند در راه خدا مى جنگند، و آنان که کفر ورزيده اند در راه طاغوت مى جنگند، پس با ياران شيطان بجنگيد که قطعاً نيرنگ شيطان سست است. (76) أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً ۚ وَقَالُوا رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلَا أَخَّرْتَنَا إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ ۗ قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَىٰ وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلًا (77) آيا نظر نيفکنده اى به کسانى که [خواهان رفتن به جهاد بودند و ]به آنان گفته شد: [فعلا] دست نگهداريد و نماز را بر پا داريد و زکات بدهيد; ولى هنگامى که جنگ بر آنان مقرّر شد ناگهان گروهى از آنان از مردم مى ترسيدند مانند ترس از خدا يا ترسى بيشتر و گفتند: پروردگارا! براى چه جنگ را بر ما مقرّر کردى؟ چرا ما را تا زمانى نزديک مهلت ندادى؟ بگو: بهره دنيا اندک است و آخرت براى کسى که با تقوا باشد بهتر است، و شما به اندازه رشته هسته خرمايى ستم نمى بينيد. (77) أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ ۗ وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِكَ ۚ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ فَمَالِ هَٰؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا (78) هر جا که باشيد مرگ، شما را در مى يابد، اگر چه در دژهاى استوار باشيد، و اگر خوبى اى به آنان رسد مى گويند: اين از نزد خداست، و اگر بدى اى به آنان رسد مى گويند: اين از نزد تو است، بگو: همه از نزد خداست، پس اين قوم را چيست که نزديک است هيچ سخنى را درک نکنند؟! (78) مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ ۚ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا (79) هر گونه خوبى به تو برسد از خداست، و هر گونه بدى به تو برسد از خود تواست، و تو را براى مردم به عنوان رسول فرستاديم، و کافى است که خدا گواه [رسالت تو ]باشد. (79) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نکته تفسیری صفحه ۹۰: از خداست یا از خودمان؟: تمام موجودات روی زمین، در دنیای خود، خوبی­ ها و بدی­ هایی را تصوّر می­ کنند. مثلاً از نظر یک شیر درنده، کشتن و خوردن یک آهوی جوان، حادثه​ ی بسیار خوب و شیرینی محسوب می­ شود؛ در حالی که از نظر آهو، از این اتفاق بدتر وجود ندارد. ما انسان­ها نیز بی آن​که اختیاری داشته باشیم، دچار حوادثی می­ شویم که از نظر ما خوب یا بد هستند. بریدن سر یک گوسفند و خوردن گوشت او، از نظر ما یک حادثه​ ی خوب، و گزیده شدن توسّط یک عقرب، حادثه­ ای بد محسوب می­ شود. این حوادث و اتّفاقات، اموری​ست که در نظام هستی قرار داده شده و بی آن­که ما در به وجود آمدن آن​ها اختیاری داشته باشیم، با گردش روزگار پدید می­ آید. روشن است که آفریننده​ ی این امور، پروردگار جهان است و اوست که بنا بر مصلحت و حکمت والای خویش، چرخ هستی را چنان که باید و شاید، می­ چرخاند. این گروه از خوبی­ ها و بدی­ ها، نخستین گروه از خوبی­ ها و بدی­ ها هستند که ما در پدید آمدن آن​ها اختیاری نداریم. در جهان امّا حوادث و چیزهای خوب و بدی وجود دارد که با اختیار انسان­ها پدید می­آید. نجات انسان­های دیگر از مرگ، آموزش علوم و دانش به دیگران، مهربانی کردن به هم​نوع و...، امور خوبی​ است که انسان­ها در زندگی خود ایجاد می­ کنند و از پاداش خوب آن نیز در زندگی دنیا و آخرت خود بهره­ مند می­ شوند. در مقابل، کشتار و خون​ریزی، ظلم و تجاوز، خیانت و پیمان­ شکنی، و...، کارهایی​ است که انسان­ها در جامعه​ ی خود ایجاد می​ کنند و کیفر آن را هم در این زندگی و زندگی پس از مرگ می​ چشند. این گروه از خوبی­ ها و بدی­ ها، دوّمین گروه از خوبی­ ها و بدی­ های جهان هستند که انسان­ها در به وجود آمدن آن​ها نقش دارند. اگر­چه کارهای خوب انسان­ها در گروه دوم، از جهتی به خود آن​ها مربوط می­ شود، با نگاهی عمیق­ تر در می­ یابیم که علّت اصلی آن​ها، لطف و مهربانی خداست؛ زیرا روحیه​ ی مهربانی، علاقه​ ی به هم­ نوع، محبّت و توان فکری و جسمی برای حل مشکلات، همگی نعمت­های خداست که در وجود انسان­ ها نهفته شده است و اگر خدا آن را در انسان قرار نمی­ داد، بی­ شک او به کارهای خوب و شایسته دست نمی­ زد. بنابراین، انجام کارهای پسندیده و دیدن و چشیدن نتیجه­ ی خوب آن​ها، از لطف و مهربانی خداست که به انسان­ها عنایت شده است؛ ولی منشأ کارهای زشت و بد انسان­ها، خودخواهی، لذّت­ جویی و توجّه به اغراض شخصی​ است. این کارهای بد، نتایج بد و ناپسندی دارد که انسان­ها را گرفتار می­ کند. بی­ شک این کارها و نتایج شوم آن​ها، به خدای بزرگ ربطی ندارد، و بالعکس، به سبب بی­ توجّهی به فرمان خدا ایجاد شده است. این دو آیه، به این دو گروه از خوبی­ ها و    بدی­ های جهان اشاره می­ کند و توضیح می­ دهد که خوبی­ ها و بدی­ ها در گروه اول، از اختیار انسان­ها خارج است و مربوط به خدا می­ شود؛ ولی در گروه دوّم، منشأ خوبی­ ها، خدای بزرگ و مهربان است، و سبب بدی­ ها، خود انسان­ها هستند که با بی­ توجّهی به خواست خدا، خود را گرفتار می­ کنند. [1] [1] - در نگارش این متن به تفسیر الکاشف و علی­ بن ابراهیم قمی توجه شده است. 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت۲۴ نهج البلاغه حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
7.81M
فرصت استثنایی برای از بین بردن آثار وضعی و تکلیفی گناهان کبیره 🌸صوت روز هفتاد و ششم👆 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 📒نهج البلاغه 💠 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) : " از كفّاره گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن و آرام كردن مصيبت ديدگان است". 🌹شرح 24 🔰 قطعاً یکی از دلهره ها و نگرانی های مؤمنین برای آینده دنیوی و مخصوصاً اخروی خودشان گناهانی است که در طول زندگی انجام داده اند و بعضاً حواسشان نبوده؛ شیطان فریبشان داده است؛ نفس تسویل کرده و مرتکب معصیت شده اند و میدانند که این گناهان آثار وضعی و تکلیفی خیلی سنگینی دارد. مخصوصاً گناهان کبیره. 🔻گناهان کبیره گناهانی هستند که در قرآن یا روایات پیامبر و اهل بیت(علیهم السلام) بر آنها وعده عذاب داده شده است. 🔻 این دلهره یک دلهره واقعی است. ⁉️چه باید کرد؟ 🔻توبه یکی از راه هایی است که می تواند انسان را کمی آرام کند. اما آثار گناه معمولا بعد از توبه هم باقی می ماند. امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نهج البلاغه یک راه بسیار بسیار آسان که در دسترس همه ما هست معین می کنند، اما حیف که به قول خودشان « مَا أَكْثَرَ الْعِبَرَ وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَارَ» ؛ کم هستند کسانی که این توصیه را بپذیرند و تا دیرتر نشده عمل می کنند و خودشان را از قید آثار وضعی و تکلیفی گناهان کبیره نجات بدهند. 🔻در حکمت ۲۴ نهج البلاغه می فرمایند: " از کفّاره گناهان بزرگ است ؛ به فریاد مردم رسیدن و آرام کردن مصیبت دیدگان". همیشه و در هر شرایطی و در هر مکان و زمانی، کسانی اطراف ما هستند که یا احتیاج به کمک دارند یا غم و مصیبتی بر دل آنهاست که باید برویم و از دلشان دربیاوریم. یک سنگ صبوری می خواهند که با او درد دل کنند، غصه هایشان را بگویند. 🔻امروز این وضعیت یک مقدار بیشتر هم هست. هم در داخل کشور هم در جهان. گرفتاریها، مشکلات، مخصوصاً با این ویروس منحوس کرونا کسانی که مصیبت مرگ عزیزانشان را دارند، زیاد هستند. مشکلات معیشتی زیاد است، کسانی که شغلهای خودشان که در حالت عادی هم درآمد زیادی نداشت را از دست داده اند. پس برای کفّاره گناهان، امروز یک فرصت استثنایی است که افراد در پوشش مواسات فردی و جمعی مشکلات مردم را در حد توان خودشان رفع کنند تا خداوند متعال این رحمی که به هم می کنیم را بهانه ای کند تا او هم به ما رحم کند. 🔻بنابراین در نگاه امیرالمؤمنین (علیه السلام) این فرصت است که انسان بتواند به دیگران کمک کند. لذا در نامه ۳۱ بند ۹ مولا علی(علیه السلام) خطاب به فرزند عزیزشان اینگونه می نویسند: "بدان راهی پر مشقّت و بس طولانی در پيش روی داری و در اين راه بدون کوشش بايسته و تلاش فراوان و اندازه گيری زاد و توشه و سبک کردن بار گناه موفّق نخواهی بود. بيش از تحمّل خود بار مسوًوليّت ها را بر دوش نگير که سنگينی آن برای تو عذاب آور است." 🔻 حالا چگونه می شود بار سنگین گناهان را کم کرد؟ چگونه ما می توانیم برای آخرت که مسافرتی به این طولانی و مسیری به این مشقت است توشه جمع کنیم؟ میفرمایند: " اگر مستمندی را ديدی که توشه ات را تا قيامت می برد و فردا که به آن نياز داری به تو باز می گرداند، کمک کردن به او را غنيمت بشمار و زاد و توشه را بر دوش او بگذار و اگر قدرت مالی داری بيشتر انفاق کن و همراه او بفرست، زيرا ممکن است روزی در رستاخيز در جستجوی چنين فردی باشی و او را نيابی. به هنگام بی نيازی و ثروت اگر کسی از تو وام خواهد غنيمت بشمار، تا در روز سختی و تنگدستی به تو بازگرداند، بدان که در پيش روی تو گردنه های صعب العبوری وجود دارد، که حال سبکباران به مراتب بهتر از سنگين باران است و آنکس که کند رود حالش بدتر از شتاب گيرنده می باشد و سرانجام حرکت بهشت و يا دوزخ خواهد بود." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖊صد و نودمین نام مبارک(۱۹۰) ⚜بِئْر مُعَطَّله⚜ 📖....وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَشيدٍ ...و چه بسيار چاه پرآب و قصرهاى محكم و مرتفع كه بى‌صاحب ماند! (سوره مبارکه حج آیه ۴۵) 📜در رابطه با آیه ی فوق و عبارت "ّبئر المعطله" در بحارالانوار آمده است: ✨هذا مَثَلٌ لآلِ مُحَمَّدٍ لِلإِمامِ الْقآئِمِ دَلَّ عَلی غِیبَتِهِ فَالْبِئرُ الْمُعَطَّلَهُ الإِِمامُ وَهُوَ مُعَطَّلٌ لا یقْتَبِسَ مِنْهُ الْعِلْمَ وَأحَسَنُ ماقِیلَ فِی هذَا التَّأْوِیلِ.. این مثلی است برای آل محمد، برای امام قائم که بر غیبت او دلالت دارد؛ پس چاه معطل، آن امامی است که معطل مانده و از علم او استفاده نمیشود.. 📚بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۱۰۱ 🧷"بِئْر مُعَطَّله" در لغت به معنای چاهی که خالی از اهل باشد و کسی نباشد از آن آب بکشد و همگی اهل آن هلاک شده باشند، میباشد؛ *اما این نام مبارک کنایه ای است از امامی که غایب شده و از علوم ایشان استفاده نمی شود.* 📜امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: وَ الْبِئْرُ الْمُعَطَّلَةُ؛ وَلَایَتِی عَطَّلُوهَا وَ جَحَدُوهَا 📌منظور از «بئر معطّله» ولایت‌ من است که دیگران، آن را رها کرده و انکارش نمودند. 📚بحارا لأنوار، ج۲۶، ص۳ ▫️یارب غم عشق او با کس نتوان گفت ▫️در چاه ز نخدانم پر کن خُم و پیمانه ✍خداوندا لیاقتی به ما عطا بفرما تا از ماء معین ولایت بهره ای ببریم... مگذار در چاه غفلت خود بمانیم و بمانیم و بمیریم..... 🤲اللّٰهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِدِرْعِكَ الْحَصِينَةِ، وَأَعُوذُ بِجَمْعِكَ أَنْ تُمِيتَنِي غَرَقاً،أَوْ تَرَدِّياً فِي بِئْرٍ... خدایا پناه می‌آورم به زره محکمت و پناه می‌آورم به گرد آوردنت از اینکه مرا بمیرانی به غرق شدن، یا به چاه افتادن...
✨«لَا يَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَكْبَرُ وَتَتَلَقَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ هَذَا يَوْمُكُمُ الَّذِي كُنْتُمْ تُوعَدُون» «آن وحشت بزرگ غمگينشان نكند و فرشتگان به ديدارشان آيند كه اين همان روزى است كه به شما وعده داده بودند» (سوره انبیاء ،آیه ۱۰۳) ا═✧❁ ✨ ❁✧═ا 🏴عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام : مَا تَقُولُ فِيمَنْ زَارَ أَبَاكَ عَلَى خَوْفٍ؟ قَالَ يُؤْمِنُهُ اللَّهُ يَوْمَ الْفَزَعِ الْأَكْبَرِ وَ تَلَقَّاهُ الْمَلَائِكَةُ بِالْبِشَارَةِ وَ يُقَالُ لَهُ لَا تَخَفْ وَ لَا تَحْزَنْ هَذَا يَوْمُكَ الَّذِي فِيهِ فَوْزُكَ. ▫️جناب زرارة می گوید: از حضرت امام محمد الباقر (علیه السلام) سوال کردم: شما در خصوص شخصی که پدرتان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را با خوف زیارت می نماید، چه می فرمایید؟ امام باقر (علیه السلام) فرمودند : خداوند او را در روز فزع اکبر (وحشت بزرگ) ايمن می دارد و فرشتگان با بشارت به دیدارش می آیند و به او گفته می‌شود: نترس و غمگین مباش، این همان روزی است که فوز و رستگاری تو در آن می باشد. 📓كامل الزيارات، ج۱ ص۱۲۵