4_6012671158875325628.mp3
1.9M
🔸ترتیل صفحه 122 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
قرآن ترجمه المیزان
سوره 5
سوره مبارکه المائدة
صفحه 122
وَإِذَا سَمِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَىٰ أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ ۖ يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ (83)
و هنگامى که آنچه را به سوى پيامبر نازل شده است مى شنوند مى بينى به سبب آن حقّى که شناخته اند چشمانشان از اشک لبريز مى شود و مى گويند: پروردگارا! ايمان آورديم پس ما را در زمره شاهدان ثبت کن. (83)
وَمَا لَنَا لَا نُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَمَا جَاءَنَا مِنَ الْحَقِّ وَنَطْمَعُ أَنْ يُدْخِلَنَا رَبُّنَا مَعَ الْقَوْمِ الصَّالِحِينَ (84)
و چيست ما را که به خدا و آن حقّى که براى ما آمده است ايمان نياوريم با اينکه اميد داريم پروردگارمان ما را در زمره مردم صالح در آورد؟ (84)
فَأَثَابَهُمُ اللَّهُ بِمَا قَالُوا جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَذَٰلِكَ جَزَاءُ الْمُحْسِنِينَ (85)
پس به سبب آنچه گفتند خدا بوستان هايى را که از پايين آنها نهرها جريان دارد پاداششان داد که جاودانه در آنجا خواهند ماند، و اين است جزاى نيکوکاران. (85)
وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ (86)
و کسانى که کفر ورزيدند و آيات ما را تکذيب کردند، اينان اهل آتشند. (86)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ (87)
اى کسانى که ايمان آورده ايد! چيزهاى دلپذير را که خدا براى شما حلال کرده است حرام نسازيد و تجاوز نکنيد همانا خدا تجاوزکاران را دوست نمى دارد. (87)
وَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ (88)
و از آنچه خدا به شما عطا کرده است بهره مند شويد حلال و دلپذير، و از خدا که شما به او ايمان داريد پروا کنيد. (88)
لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا عَقَّدْتُمُ الْأَيْمَانَ ۖ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ ۖ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ ۚ ذَٰلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ ۚ وَاحْفَظُوا أَيْمَانَكُمْ ۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (89)
خدا شما را به سبب قسم هاى بيهوده تان مؤاخذه نمى کند ولى به سبب بستن قسم ها شما را مؤاخذه مى کند. پس [اگر قسم را بشکنيد ]کفّاره آن غذا دادن به ده بينواست از حدّ وسط آنچه به خانواده خود غذا مى دهيد، با پوشاندن آنان يا آزاد کردن يک برده. پس هر که نيافت سه روز روزه بگيرد. اين است کفّاره قسم هايتان وقتى که قسم خورديد. و قسم هاى خود را حفظ کنيد. اينگونه خدا آيات خود را براى شما بيان مى کند باشد که سپاس بگذاريد. (89)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌸نکته تفسیری صفحه ۱۲۲🌸
دو سرنوشت متفاوت:
مطالعه ی نحوه ی زندگی انواع و اقسام جانداران نشان می دهد که افراد هر نوع از آنان، به یک شکل به دنیا می آیند، زندگي مي كنند و از دنیا می روند. البته این قانون عمومی، یک استثنای مهم دارد، و آن، زندگی انسان است؛ موجود پیچیده ای که اگرچه مانند همنوعان خود به دنیا می آید و سال های نخست زندگی اش را می گذراند، با کمی بزرگ شدن و آشنایی با راه خوب و بد، یکی از آن دو را انتخاب می کند، و بدین ترتیب، به یکی از دو سرنوشت متفاوت «بهشت» یا «دوزخ» می رسد. از همین رو خداوند هزاران پیامبر خود را یکی از پس دیگری به سوی مردم فرستاد و آنان را از سرنوشت بی نهایت خوب یا بی نهایت بدشان آگاه کرد تا مردم با چشمان باز، یکی از این دو راه را انتخاب کنند. درست به همین سبب، بخش عمده ای از آیات قرآن، به توصیف بهشت و دوزخ اختصاص یافته است؛ دو سرانجامی که پیش روی ماست و ما خواه و ناخواه به آن دو می رسیم و تنها اختیار داریم که یکی از آن دو را انتخاب کنیم و راه سومی برایمان وجود ندارد. بر اساس آیات قرآن، بهشت، باغی بیکران و به وسعت آسمان ها و زمین است که سراسر آن با درختان سرسبز و خرّم پوشیده شده است. در آن باغ، هر نوع لذّت و تفریح و خواسته ای وجود دارد، و فراتر از خواسته های انسان، نعمت هایی خواهد بود که هم اکنون توصیف شدنی نیست. «آنچه بینی، دلت همان خواهد/ وانچه خواهد دلت، همان بینی».
مدّت اقامت در بهشت، نامحدود است و پیری و مرگ در آن وجود ندارد. در روایتی می خوانیم که شخصی به نام ابوبصیر به امام صادق عرض کرد:
«ای فرزند پیامبر، مرا [به بهشت] تشویق کن.»
امام فرمود:
«ای ابوبصیر، بوی خوش بهشت از فاصله ی هزار سال راه استشمام می شود و پایین ترین خانه ی اهل بهشت آنقدر بزرگ است که اگر تمام جنیان و انسانها در آن میهمان شوند، باز هم برای آنان غذا و نوشیدنی وجود دارد و چیزی از نعمت های آن کم نمی شود.» آری، این سرنوشت بی نظیری ست که خداوند برای تمام انسانها آماده کرده است. پس باید مراقب باشیم که خانه ی خود را در بهشت از دست ندهیم؛ زیرا پیامبر خدا فرموده است:
«هر یک از شما دو خانه دارد؛ خانه ای در بهشت و خانه ای در آتش دوزخ. پس اگر کسی بمیرد و وارد جهنّم شود، اهل بهشت، خانه ی او را به ارث می برند.»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
حکمت ۳۵ _ ضرورت موقعیت شناسی.mp3
4.02M
#حکمت35
ضرورت موقعیت شناسی
🌸صوت روز صد و سوم👆
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
📒نهج البلاغه، #حکمت35
💠 درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمودند:
" كسى در انجام كارى كه مردم خوش ندارند شتاب كند، درباره او چيزى خواهند گفت كه از آن اطّلاعى ندارند".
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
🌹شرح #حکمت35
🔻یکی از مسائلی که متدیّن در زندگی اجتماعی با آن خیلی دست و پنجه نرم میکند، نوع تعامل و رفتار با دیگران است.
این مسأله وقتی خیلی سخت میشود که ارزشها و باورها و رفتارهای یک انسان متدیّن، با سنّتها و خواستههای مردم خیلی هماهنگ نیست.
🔻 امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در نهج البلاغه به ما می آموزند ، غیر از مواردی که انتظار مردم و به تعبیر علمی عرف، از تو انتظار غیرشرعی و غیر عقلی است و هیچ راهی هم ندارد -که آنجا باید مستقیماً و محکم استقامت کنید و تن به عرف ندهید- در بقیه مواردی که توقّعاتی عرف از انسان متدیّن دارد که خلاف شرع هم نیست، اگرچه به درد بخور هم نیست، اصل اول بر این است که مدارا کنیم.
لذا در نهجالبلاغه میخوانیم:
«مُداراةُ النّاسِ نِصْفُ العَقْلِ» ؛ نیمی از عقلانیّت در مدارا کردن با مردم است. یعنی لازم نیست ما همه جا بجنگیم و همه جا اصرار بر چیزهایی داشته باشیم که واجب نیست.
بله اگر زمینه برای رشد دادن به کسانی باشد، ما ورود میکنیم، بحث و گفت و گو می کنیم و کار تربیتی میکنیم. اما اینکه بخواهیم بجنگیم با افکار و آداب و رسوم مردم ، این خیلی تکلیف ما نیست مگر در جایی که پای واجب یا محرّمی میان باشد.
🔻نکته دوّم این حکمت ۳۵ است که حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند:
"کسی که کاری بکند که مردم خوششان نمی آید و در کاری که مردم خوششان نمیآید عجله کند؛ خود به خود با دست خودش کاری کرده است که مردم علیه او حرف هایی بزنند که اصلاً خبر ندارند و واقعی نیست". یعنی؛ خودش را در معرض تهمت مردم قرار داده است.
یک چیزهایی هست که مردم نمی پسندند، باید اوّل باید زمینه فکری فرهنگی و اجتماعی آن آماده شود و بعد خود آن ایجاد شود.
اگر کسی بدون این زمینه سازی ها و بدون فراهم کردن زمینه در عرف جامعه ، اقدام به کاری بکند که مردم نمی پسندند ؛ چون در حکمت دیگری خواندیم که «النّاس أعْداءُ ما جَهِلوا» ؛
مردم دشمن چیزهایی هستند که نمی دانند و جهل دارند، آن موقع چون نمیدانند فلسفه اقدام شما را در مورد آن رفتار، شروع به دشمنی کردن میکنند و این دشمنی کردن یک مصداقش این است که علیه شما چیزهایی را میگویند که واقعیّت ندارد و آنها هم خبر درستی از آن ندارند.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🕋✨🕋✨🕋✨🕋
✨«وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ»
{و ما فديه دادیم او را به ذبحی عظیم}
✨سوره مبارکه صافات ،آیه ۱۰۷
⚜«يوم النحر» که عید الأضحی (عید قربان) نیز خوانده می شود، *ظرف زمان اقامه اولين مجلس عزاداري براي حضرت اباعبدالله الحسين (علیه السلام) بر روی زمین است.*
✨در تفسیر آیه شریفه حضرت سلطان علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) فرمودند:
✨چون خداوند به ابراهيم فرمان داد بجاى پسرش اسماعيل آن قوچى را كه فرستاده بود ذبح كند، حضرت ابراهيم آرزو كرد كه پسرش اسماعيل را به دست خود ذبح مى كرد و به ذبح آن قوچ مأمور نمى شد تا به قلبش آن رسد كه به قلب پدرى كه عزيزترين فرزندش را ذبح كرده مى رسید، تا با اين كار به بالاترين درجه ثواب مصيبت زده نايل گردد.
➖پس خداوند به او وحى كرد: اى ابراهيم محبوبترين خلق من نزد تو كيست؟
➖عرض کرد: پروردگارا، كسى را كه محبوبتر از حبيب تو محمد مصطفی (صلوات الله علیه) باشد نيافريده اى.
➖وحى شد: آيا او را بيشتر دوست دارى يا خودت را؟
➖عرض کرد: او را از خودم بيشتر دوست دارم.
➖خداوند فرمود: آيا فرزند او را بيشتر دوست دارى يا فرزند خودت را؟
➖عرض کرد: بلكه فرزند او را.
➖خداوند سبحان فرمود: ذبح شدن فرزند او به دست دشمنانش براى تو دردناكتر است يا ذبح شدن فرزندت به دست خودت به سبب اطاعت من؟
➖عرض کرد: پروردگارا ذبح شدن فرزند او به دست دشمنانش برايم دردناكتر از ذبح فرزندم به دست خودم است.
➖پروردگار رحمان فرمود: اى ابراهيم طائفه اى كه گمان مى كنند كه از امّت محمد (صلوات الله علیه) هستند، فرزند او حسين (علیه السلام) را پس از وى از روى ستم و دشمنى مى كشند، همان گونه كه قوچ را سر مى برند و با اين كار دچار غضب من مى شوند.
⚜️حضرت ابراهيم علیه السلام با شنيدن اين سخن بسيار ناراحت شد و قلبش به درد آمد و شروع به گريه كرد، پس به او وحى شد:
✨اى ابراهيم! ناراحتى تو بر قتل حسين (علیه السلام) را معادل ناراحتى تو بر فرزندت اسماعيل، در صورتى كه او را ذبح مى كردى قرار مى دهم و با اين كار تو را به *بالاترين درجه اهل ثواب در مصيبت مى رسانم.*
و اين معناى سخن خداوند عزوجل است كه فرمود: ✨«و فديناه بذبح عظيم».
📘 عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج۱، ص ۲۰۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عیدسعیدقربانمبارکباد...(:
#عیدقربان♥️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_اسامی_القاب_صفات_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
💐فیروز*
دویست وبیست وسومین نام مبارک حضرت بقیة الله الأعظم ارواحنا له الفداء
☀️ به نام خدا
سلام
صبح زیبای زمستانی تون به خیر
ان شاءالله ایامتون پر از حس خوب زندگی
🌺(اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم)🌺
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✅ سلام و ادب
روز پنجشنبه زیبایتان به خیر
🌺اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ🌺
✅ ذکر روز پنجشنبه :
لااِلهَ اِلَّا الله المَلک الحقُّ المُبین ( معبودی جز خدا نیست پادشاه حق آشکار )۱۰۰مرتبه.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹
آیات صفحه🌹(123)🌹را تلاوت کرده و به پیامبران واماممان و خانم فاطمه الزهرا (س)و خانم معصومه(س)هدیه می نماییم:
☀️ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
صفحه ۱۲۳ مصحف شریف
سوره مبارکه مائده
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_6014922958689011011.mp3
1.07M
🔸ترتیل صفحه ۱۲۳ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : بیات
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_6014922958689011012.mp3
2.11M
🔸ترتیل صفحه 123 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
قرآن ترجمه المیزان
سوره 5
سوره مبارکه المائدة
صفحه 123
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (90)
اى کسانى که ايمان آورده ايد! جز اين نيست که شرابخوارى و قماربازى و [پرستش ]بت ها و [تقسيم گوشت با ]تيرهاى قرعه پليد و از عمل شيطانند، پس از آنها دورى کنيد باشد که ظفرمند شويد. (90)
إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ ۖ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ (91)
شيطان فقط مى خواهد به وسيله شراب و قمار ميان شما دشمنى و کينه پديد آورد و شما را از ياد خدا و از نماز باز دارد، پس آيا دست بر مى داريد؟ (91)
وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَاحْذَرُوا ۚ فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا عَلَىٰ رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ (92)
و اطاعت خدا و اطاعت پيامبر کنيد و [از نافرمانى ]برحذر باشيد، پس اگر روى گردانديد بدانيد که بر عهده پيامبر ما جز ابلاغ آشکار نيست. (92)
لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جُنَاحٌ فِيمَا طَعِمُوا إِذَا مَا اتَّقَوْا وَآمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ثُمَّ اتَّقَوْا وَآمَنُوا ثُمَّ اتَّقَوْا وَأَحْسَنُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (93)
بر کسانى که ايمان آورده و کارهاى شايسته کرده اند در مورد آنچه خورده اند گناهى نيست هر گاه تقوا پيشه سازند و ايمان بياورند و کارهاى شايسته انجام دهند، سپس تقوا پيشه سازند و ايمان بياورند، سپس تقوا پيشه سازند و نيکى کنند. و خدا نيکوکاران را دوست مى دارد. (93)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنَالُهُ أَيْدِيكُمْ وَرِمَاحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ ۚ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ (94)
اى کسانى که ايمان آورده ايد! همانا خدا شما را به چيزى از صيد که دست ها و نيزه هايتان به آن مى رسد امتحان مى کند، تا خدا معلوم دارد چه کسى در پنهانى از او مى ترسد. پس هر که بعد از اين تجاوز کند عذابى دردآور دارد. (94)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ ۚ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ ۗ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ ۚ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ (95)
اى کسانى که ايمان آورده ايد! در حال احرام صيد را نکشيد، و هر کس از شما عمداً آن را بکشد کفّاره اى مثل آنچه کشته است از جنس دام ها [لازم است ]که بايد دو نفر عادل از شما به [مثل بودن ]آن حکم کنند و بايد به عنوان قربانى به [حريم ]کعبه برسد; يا [برابر قيمت آن ]به چند بينوا به عنوان کفّاره غذا دهد يا معادل آن (به تعداد نفراتى که با قيمت آن مى توان سير کرد) روزه بگيرد، اين براى آن است که مجازات کار خود را بچشد. خدا گذشته را بخشيده است، ولى هر کس [به کشتن صيد ]برگردد خدا از او انتقام مى گيرد، و خدا صاحب انتقام است. (95)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۲۳🌺
آزمونی برای مشخّص شدن خداترسان:
حج و عمره، از عباداتی است که انسان را از جهان ماده جدا می کند و در محیطی سرشار از معنویت فرو می برد. دوران کوتاهی که انسان به این عبادت مشغول است، دوران ارزشمندی برای خودسازی و تقویت روح و مبارزه با نفس سرکشش است.
از زمانی که شخص مُحرِم می شود، بسیاری از کارهایی که تا آن زمان برایش حلال بوده، حرام می شود و او برای فرمان برداری از خدا باید از آن کارها دست بکشد؛ کارهایی مانند نگاه در آینه، خوشبو کردن بدن یا لباس و ... . بر اساس این آیات، یکی از کارهای ممنوع برای شخص مُحرِم، صید و شکار است. در گذشته، عمل به این دستور برای زائران خانه ی خدا مشکل بود؛ چرا که مردم به آسانی به مواد غذایی دسترسی نداشتند. می دانیم که این آیات در سال صلح حدیبیه نازل شد، و به نقل تاریخ، در آن سال، حیوانات تا کنار چادرهای مسلمانان می آمدند و به آسانی می شد آنها را شکار کرد؛ ولی مسلمانان به فرمان خدا حق نداشتند آنها را شکار کنند. نکته ی مهمّی که این آیات به آن اشاره کرده، علّت این تحریم است. بر اساس این آیات، فلسفهی این نهی الهی، «مشخص شدن کسانی است که با اینکه خدا را نمی بینند و او از چشمانشان پنهان است، از او می ترسند و از فرمانش سرپیچی نمی کنند». آری، خداوند در این آیه و آیات فراوان دیگری به این نکته اشاره کرده که فرمانبری و اطاعتی ارزش دارد که از ترس «خدای ناپیدا» صورت پذیرد؛ و الّا ایمان و اطاعت از خدا در هنگام دیدن نشانه های قدرت و عذاب او اهمّیتی ندارد؛ زیرا در آن هنگام، انسان مجبور به ایمان آوردن است و اختیاری برای فرمانبرداری یا نافرمانی ندارد. در روایتی از امام صادق نقل شده است:
«چنان از خدا بترس که گویی او را می بینی، و اگرچه او را نمی بینی، او تو را می بیند. اگر فکر کنی که خدا تو را نمی-بیند، بی شک کافر شده ای، و اگر فکر کنی که او تو را می بلاک بیند و باز هم مرتکب نافرمانی اش شوی، او را کوچک ترین کسی شمرده ای که تو را می بیند!»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
حکمت ۳۶_۱_ آرزوهاى طولانى و بزهكارى.mp3
6.1M
#حکمت36 1⃣
⭕️ آرزوهاى طولانى و بزهكارى
🌸صوت روز صد و چهارم👆
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
📒نهج البلاغه #حکمت36
💠 درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمودند:
"كسى كه آرزوهايش طولانى است، كردارش نيز ناپسند است".
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
🌹شرح #حکمت36
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۳۶ نهج البلاغه پیرامون عواقب مهلک آرزوی طولانی میفرمایند:
«مَنْ أَطَالَ الْأَمَلَ أَسَاءَ الْعَمَلَ»
کسی که آرزویش طولانی باشد رفتار و کردارش زشت میشود.
🔻 بحث آرزو به معنای آرزوهای دنیای و مخصوصاً آرزوهای دنیای دور دست در نهج البلاغه بسیار مورد توجه واقع شده است.
بنده سعی میکنم مختصراً نظام مفهومی این موضوع را در نهج البلاغه، محضر شما بزرگواران تقدیم کنم.
🔻 اولین نکته این است که گرفتار شدن به آرزوها و مخصوصاً آرزوهای طولانی یکی از مهمترین و شایع ترین روشهای فریبکاری دنیا است.
حضرت در این باره در خطبه ۱۱۱ می فرمایند: « الدُّنْیا تَحَلَّتْ بِالْآمَالِ » ؛
دنیا زینت داده شده با آرزوها ؛ و شما میدانید که تزیین دنیا یکی از راهبردهای ابلیس است.
در حکمت ۷۲ هم حضرت می فرمایند:
« الدَّهْرُ يُجَدِّدُ الْآمَالَ » ؛
روزگار دائماً آرزوها را نو به نو می کند. یعنی؛
انسان هرچه مسن تر و پیرتر می شود، به جای اینکه به فکر اجل و آخرت باشد آرزوهای دنیایی اش تازه تر و جدیدتر می شود.
و در خطبه ۶۴ می فرماید :
«فَإِنَّ أَجَلَهُ مَسْتُورٌ عَنْهُ وَ أَمَلَهُ خَادِعٌ لَهُ»
اجل انسان از او پوشیده است و آرزویش فریب دهنده اوست. به همین دلیل مولا علی (علیه السلام) در نهج البلاغه بارها ما را هشدار دادهاند و ترسانده اند از گرفتار شدن به آرزوی طولانی.
هم در خطبه ۲۸ و هم در خطبه ۴۲ این عبارت عیناً آمده است که:
« إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ اثْنَانِ، اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَلِ» ؛ همانا چیزی که من از هر چیز دیگری بیشتر بر شما نگران هستم دو چیز است، یکی پیروی از هوای نفس و دیگری آرزوی طولانی .
آرزوهای طولانی عواقب بسیار بسیار مهلکی دارند که بخشی از این عواقب در نهجالبلاغه به این ترتیب آمده است :
1⃣ هلاکت:
در خطبه ۱۴۷ میخوانیم :
«إنَّما هَلَكَ مَن كانَ قَبلَكُم بِطُولِ آمالِـهِم و تَغَيُّبِ آجالِـهِم »؛ کسانیکه قبل از شما بودند به خاطر این هلاک شدند که آرزوهای طولانی داشتند و از اجلهای خود غفلت کردند، از مرگ غفلت کردند.
ریشه این هلاکت و غفلت در نهج البلاغه در خطبه ۴۲ است که حضرت فرمود:
ریشه این که انسان دچار هلاکت به واسطه طول آرزوها می شود فراموشی مرگ و آخرت است.
در خطبه ۴۲ میخوانیم :
« أمَّا طُولُ الأَمَلِ فَیُنْسِى الاْخِرَةَ » ؛
آرزوی طولانی باعث فراموشی آخرت می شود.
و وقتی انسان آخرتش را فراموش کرد در عمل و در جمع آوری زاد و توشه برای قیامت کوتاهی میکند.
در خطبه ۲۸ این نتیجه را اینگونه میفرماید:
«مَن قَصَّرَ فی ایام أمَلهِ قبلَ حضورِ أَجَلِهِ فَقَد خَسِرَ عَمَلُه و ضرّهُ أجَلُه» ؛
کسی که در روزگار آرزوهایش در انجام وظایف کوتاهی کند، قبل از رسیدن اجل و مرگ در عمل کوتاهی کند عملش به خسران کشیده می شود و اجلش به او ضرر می زند.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌❌❌ عدم درک غدیر، ننگی بزرگ برای شیعه
(قسمت اول)
👈 شیعه باید همه کاراش رو بزاره کنار و خیلی سریع تکلیفش رو با خودش روشن کنه❗️
ما تکلیفمون با خودمون روشن نیست ❗️
نمیدونیم میخوایم چکار کنیم ❗️
خلاصه کلام
راه رو اشتباه رفتیم......
🌤️ اللهم عجل لولیک الفرج🌤️
🔉نشر حداکثری
🌹✨🌹✨🌹✨🌹
#خطبه_مبارکه_مفاخره
ا❁﷽❁ا
✨«وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى»؛
و به زودى پروردگارت [مقام شفاعت امت در روز قیامت را] به تو عطا مى كند تا راضى شوى.
*(سوره مبارکه ضحی، آیه ۵)*
┅═۞⚜️ معرفی خطبه مفاخره ⚜️۞✧═┅
✍️ خطبه مبارکه مفاخره که فرازهای شریفۀ آن *در مقام معرفیِ ذوات مقدس حضرات أب الائمة الطیبین الطاهرین مولانا امیرالمومنین علی (علیه السلام) و أمّ الأئمة و الأبرار مولاتنا و سیدتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) به نورانیت، و ذکر مناقب و شئون انحصاری ایشان* می باشد، در *مصادر متقن شیعی* ذکر شده است.
📔 از جملۀ این مصادر *«حلیة الأبرار»* متعلق به *سید هاشم بحرانی مشهور به علامه بحرانی،* زعیم فقهی و مرجع ديني اهالي بحرين، صاحب كتاب تفسيري *البرهان في تفسير القرآن،* استاد علامه حرّ عاملی صاحب وسائل الشیعة می باشد. رجالیون ضمن تصریح به تتبع و دقت او در ذكر أحاديث، به این مطلب اشاره نمودند که وی در پي پژوهش اخبار و احاديثي بود كه بجز دانشمند بزرگ شيعه علامه مجلسي هيچ كس ديگر به سراغ آنها نرفته بود.
📚 به عنوان نمونه مراجعه شود به: اعيان الشيعه، ج ١٠، ص ٢٤٩؛ دائرةالمعارف تشيع، ج ٣، ص ١٠٦ و ١٠٧
*┅═۞⚜️ الشَّفِيعُ الْمُشَفَّعُ ⚜️۞✧═┅*
📜 حضرت مادر، أم الائمة و الأبرار مولاتنا و سیدتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) در فرازی از خطبه مبارکه مفاخره می فرمایند:
*🌹 «أَنَا الشَّفِيعُ الْمُشَفَّعُ»؛*
🌹من آن شفاعت کننده ای هستم که شفاعتش پذیرفته می شود.
📚 الفضائل (لإبن شاذان القمي)، ص ۸۱
✍️ یکی از فضایل ذاتی حضرت سیدة نساء العالمین که در این فراز از خطبه مبارکه مفاخره بدان اشاره شده، *«شفاعت»* است.
💠 همانطور که در *آیه کریمه ٨٧ سوره مریم* تصریح شده، شفاعت، 👈تجلی رحمت ذات اقدس الهی است؛
✨«لا يَمْلِكُونَ الشَّفاعَةَ إِلاَّ مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْدا».
💠 وجود مقدس حضرت مولاتنا و سیدتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) *مظهر مطلق رحمانیتِ مقامِ ربّ العالمینی و لذا «شفیعه کبرای صحرای محشر»* می باشند.
آن وجود مقدسی که هر کس به *دامان مهر و محبت مادریشان هر چند به نخ باریکی از چادر حضرت مادر متوسل شوند، مشمول شفاعت قرار می گیرند.*🤲
👈 آنچنانکه شأن نزول *آیه ۵ سوره مبارکه ضحی* به این مقام حضرتشان اختصاص یافته است.
📚 مناقب آل أبی طالب، ابن شهر آشوب، ج۳، ص۱۲۰
👈 و نیز در مستندات دیگر بر عظمت این مقام چنین اشاره شده است:
....أَيُّهَا الْمُحِبُّونَ لِفَاطِمَةَ تَعَلَّقُوا بِأَهْدَابِ مِرْطِ فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ
✨منادیِ ذات اقدس إله، در صحرای محشر ندا می دهد:
*🤲ای محبین فاطمة (عليها السلام) ! به نخ های چادر حضرت فاطمة سيدة نساء العالمين (علیها السلام) ، چنگ زنید [تا از آتش جهنم نجات یابید]*
📚التفسير المنسوب إلى
الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص ۴۳۳ و ۴۳۴