نکته تفسیری صفحه ۳۶۶
«اثم» گناه است.
«اثام» کیفر گناه است.
در این آیات در کنار کارهای مثبتِ بندگان ویژۀ خدا، کارهای منفی که از آن دوری می کنند نیز ذکر شده است. در این آیه شرک، قتل و زنا مطرح شده است که در روایات از بزرگ ترین گناهان شمرده شده اند. (تفسیر کنز الدقائق و نمونه)
قتل نفس، از گناهان کبیره است، ولی جملۀ «إِلَّا بِالْحَقِّ» می گوید: قتل، در مواردی لازم و حقّ است از جمله: ۱. قصاص قاتل. ۲. زنای با محارم. ۳. زنای کافر با زن مسلمان ۴. زناکاری که زن را مجبور کند. ۵. زنای کسی که همسر دارد. ۶. مدعی نبوّت.۷. سَبّ و توهین و دشنام به پیامبر (صلوات اللَّه علیه) و ائمۀ اطهار (علیهم السلام). ۸. مسلمان ساحر. ۹. مُفسد و محارب. ۱۰.مرتد. ۱۱. کسی که بر امام عادل زمان خروج کند. ۱۲. مشرکِ محارب. (سیمای عباد الرحمن در قرآن، کریمی جهرمی)
پیامهای سورۀ فرقان - آیۀ ۶۸:
۱. خطرناک ترین غریزه ای که انسان را به گناه وادار می کند، غریزۀ غضب و شهوت است و مؤمن باید بر غرائز خود مسلط باشد. «لا یَقْتُلُونَ لا یَزْنُونَ»
۲. خداوند در برخی از موارد به قتل و کشته شدن بعضی از انسان ها راضی است. «إِلَّا بِالْحَقِّ» ولی به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی رضایت نمی دهد که فردی به شرک و زنا آلوده شود. «لا یَزْنُونَ»
۳. دستور قرآن در زمینۀ دوری از شرک، زنا و قتل، تنها یک موعظه نیست، قانونی است که تخلّف از آن کیفری شدید دارد. «وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثاماً»
۴. کیفرهای الهی استثنابردار نیست، هر کس تخلّف کند کیفر می شود. «وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثاماً»
نکتههای سورۀ فرقان - آیۀ ۷۷:
کلمۀ «عبأ» به معنای وزن و سنگینی است.
جملۀ «ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی» یعنی خداوند برای شما وزن و ارزشی قائل نیست، مگر در سایۀ دعا و عبادت شما.
کلمۀ «دُعاؤُکُمْ» دو نوع معنا شده است:
الف: دعا کردن شما به درگاه خداوند، که همین ناله ها و تضرّع ها و دعاها سبب عنایت خداوند به شماست. چنان که در حدیث می خوانیم: کسی که اهل دعا باشد، هلاک نمی شود. (کافی، ج ۴، ص ۲۲۸) بعد خداوند از گروه مقابل که اهل دعا نیستند شکایت می کند که شما حقّ را تکذیب کردند و به جای نیایش به سراغ بت ها و هوسها و طاغوت ها رفتید و حقّ را تکذیب نمودید که کیفرتان را خواهید دید.
ب: دعوت خداوند از مردم، زیرا سنّت الهی دعوت از مردم برای پذیرفتن حقّ و اتمام حجّت بر آنان است و اگر این دعوت نباشد «لَوْ لا دُعاؤُکُمْ» مردم ارزشی ندارند. آنچه آنان را موجود برتر و ارزشمند می کند، همان پذیرش دعوت خداوند می باشد، ولی شما دعوت الهی را نپذیرفتید و تکذیب نمودید، پس امید خیری در شما نیست و به کیفر عملتان می رسید.
خداوند در یک جا می فرماید: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» (ذاریات، ۵۶) بشر را برای عبادت آفریدم و در این آیه می فرماید: اگر دعای انسان نبود، او ارزشی نداشت، بنا بر این دعا روح و مغز عبادت است. چنان که در روایت می خوانیم: «الدعاء مخ العبادة» (غررالحکم)
پیامهای سورۀ فرقان - آیۀ ۷۷:
۱. تکذیب دین، باعث سقوط ارزش انسان است. «قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ ... فَقَدْ کَذَّبْتُمْ»
۲. دعا وسیلۀ تحصیل ارزش هاست. «ما یَعْبَؤُا بِکُمْ ... لَوْ لا دُعاؤُکُمْ»
۳. انسان منهای هدایت و عبادت ناچیز است. «ما یَعْبَؤُا بِکُمْ ... لَوْ لا دُعاؤُکُمْ»
۴. دعوت به حقّ، از شئون ربوبیّت خداوند است. «رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ»
۵. محور هستی معنویات است. «ما یَعْبَؤُا بِکُمْ ... لَوْ لا دُعاؤُکُمْ» زیرا هستی برای انسان آفریده شده است و انسان برای پذیرش حقّ و عبادت خداوند.
۶. انسانِ منهای هدایت و عبادت، در حقیقت انبیاء و دستورات آنان را تکذیب نموده است. «لَوْ لا دُعاؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ»
منبع: محسن قرائتی، تفسیر نور، ج۸، صفحات ۲۸۰ - ۲۸۸.
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
☀️ به نام پروردگار حکیم و دانا
آدمیان
به لبخندی کـه برلب می نشاننـد.
و به احساس خوبی که برجا می نهند،
و به دردی که از یکدیگر می کاهند،
می ارزنـد!
و ما بودنشان را می خواهیم
چون وجودشان زمین را زیباتر می کند
سلام صبح به خیر
ان شاءالله روزتون پر از لبخندآفرینی و کاهنده دردهای دیگران باد
🌺(اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم)🌺
🌹اللهم عجل لولیک الفرج🌹
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✅سلام و ادب
روز جمعه زیبایتان به خیر
🌺اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ
✅ ذکر روز جمعه :
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ ( خدایا رحمت بفرست بر محمد و خاندان محمد )
100 مرتبه
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼
آیات صفحه🌹(367)🌹را تلاوت کرده و به پیامبران، اماممان، خانم فاطمه الزهرا(س)و خانم معصومه(س)هدیه می نماییم:
☀️ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
صفحه ۳۶۷ مصحف شریف
سوره مبارکه شعراء
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5875160324830660317.mp3
1.02M
🔸ترتیل صفحه ۳۶۷ با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : بیات
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
367.mp3
357.7K
🎙ترجمه گویای فارسی
📖صفحه ۳۶۷
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
#ترجمهی_سورهی_مبارکهی_شعرا
به نام خداوند گستردهمهر مهربان
طا. سين. ميم. (1)
اين آياتى كه در اين سوره نازل خواهد شد، و آياتى كه پيشتر نازل شدهاست، همه آيات اين كتابند كه آسمانى بودن آن به خوبى آشكار است. (2)
اى پيامبر، بيم آن مىرود كه تو جان خود را از غم اينكه مشركان قوم تو به قرآن ايمان نمىآورند از دست بدهى! (3)
اگر بخواهيم، آيتى مقهوركننده از آسمان بر آنان فرومىفرستيم؛ در نتيجه چنان در برابر آن خاضع مىشوند كه گردنهايشان فرومىافتد. (4)
آنان چنانند كه هيچ تذكّر جديدى از سوى خداى رحمان برايشان نمىآيد مگر اينكه از آن رويگردانند. (5)
بىگمان آنان آيات الهى را دروغ شمردهاند، و به زودى اخبار آنچه به مسخرهاش مىگرفتند، به آنان خواهد رسيد و به سزاى تكذيب آيات الهى، عذابهايى را در دنيا و كيفرهايى را در آخرت خواهند چشيد. (6)
چرا بر تكذيب آيات الهى و اعراض از آنها اصرار مىورزند؟ مگر به زمين نظر نكردهاند كه چه بسيار گياهانى كه همه جفتهايى زيبا هستند در آن روياندهايم؟ (7)
قطعا در اينكه خدا گياهان را جفت آفريده تا به هدفى كه دارند برسند، نشانهاى است بر اينكه آدميان را به حال خود رها نمىكند؛ آنان را [با فرستادن پيامبران و كتابهاى آسمانى] به راه سعادتشان هدايت مىكند، ولى بيشترشان ايمان نمىآورند. (8)
به يقين پروردگار توست آن مقتدر شكستناپذيرى كه تكذيبكنندگان را مجازات مىكند، و اوست آن رحمتگرى كه به حكم رحمتش قرآن را فرومىفرستد تا مردم را هدايت كند و هدايتيافتگان را نجات بخشد. (9)
و ياد كن هنگامى را كه پروردگارت موسى را ندا در داد كه به سوى آن قوم ستمپيشه برو، قومى كه با شركورزى و شكنجه بنىاسرائيل ستم روا داشتند. (10)
به سوى قوم فرعون برو، و به آنان بگو كه آيا پروا نمىكنند و از ستمكارى بازنمىايستند؟ (11)
موسى گفت: پروردگارا، مىترسم مرا تكذيب كنند و پيامم را دروغ شمرند. (12)
و سينهام [بر اثر تكذيبشان] تنگ مىشود، و زبانم باز نمىشود تا بتوانم به خوبى از رسالت خود دفاع كنم، پس فرشته وحى را به سوى هارون بفرست و او را ياور من گردان. (13)
و آنان بر من به سبب كشتن آن مرد قبطى ادعاى جرم دارند و مىترسم مرا به قصاص او بكشند. (14)
خدا گفت: نه، تو را نخواهند كشت. پس هارون را به يارى موسى فرستاد و فرمود: هردو با معجزاتى كه به شما دادهام به سوى فرعونيان برويد، كه ما نزد شما و آنان حاضريم و سخنانتان را مىشنويم. (15)
پس بر فرعون درآييد و بگوييد: ما فرستاده پروردگار همه جهانهاييم. (16)
با اين پيام كه بنىاسرائيل را آزاد كن تا همراه ما رهسپار شوند. (17)
فرعون گفت: آيا تو را آنگاه كه كودكى خردسال بودى در ميان خود تربيت نكرديم؟ و تو چند سالى از عمرت را در جمع ما بسر بردى. (18)
و سرانجام كار خودت را كه كارى بس نادرست بود كردى، و كسى را از ما كشتى و نعمتهاى مرا كفران كردى. (19)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
تفسیر صفحه ۳۶۷ قرآن کریم - سوره شعرا - آیات ۱ - ۳- تفسیر نور:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ * طسم * تِلْکَ آیاتُ الْکِتابِ الْمُبِینِ * لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ أَلاَّ یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ» «به نام خداوند بخشندۀ مهربان * طا، سین، میم * این است آیات کتاب روشنگر * گویی می خواهی به خاطر آن که مشرکان ایمان نمی آورند، جان خود را از دست بدهی»
نکتههای سورۀ شعرا - آیات ۱ - ۳:
دربارۀ معنای حروف مقطّعه، سخنان بسیاری گفته شده است و شاید بهترین آنها این باشد که خداوند با آوردن این حروف در ابتدای برخی سوره های قرآن (۲۹ سوره)، می خواهد این مطلب را بیان کند که قرآن، معجزۀ جاوید من از همین حروف است، شما هم اگر می توانید از همین حروف الفبای عربی، کتابی هم سنگ آن بیاورید. آیۀ اوّل سورۀ شوری که بعد از حروف مقطّعه می فرماید: «کَذلِکَ یُوحِی»، این قول را تأیید می کند.
کلمۀ «باخِعٌ» به معنای هلاک کننده است.
پیامهای سورۀ شعرا - آیات ۱ - ۳:
۱. یک مکتب جامع باید دارای منطقی قوی، قاطع، مکتوب و روشمند باشد، به گونه ای که همگان به آن دسترسی داشته باشند. «تِلْکَ آیاتُ الْکِتابِ الْمُبِینِ»
۲. قرآن، مقامی بس بلند دارد. «تِلْکَ» ( «تِلْکَ» اشاره به دور است که مقام بسیار بلند را می رساند)
۳. هر جا به بن بست رسیدید، قرآن روشنگر شماست. «الْکِتابِ الْمُبِینِ»
۴. تکرار، یکی از اصول تربیت است. (آیهی «تِلْکَ آیاتُ الْکِتابِ الْمُبِینِ» در ابتدای سوره های یوسف، قصص و شعراء، به دنبال حروف مقطّعه تکرار شده است).
۵. تلاش و سوز، در همه جا کارساز نیست. «لَعَلَّکَ باخِعٌ»
۶. دلداری افراد غمگین، کاری است الهی. «تِلْکَ آیاتُ ... لَعَلَّکَ باخِعٌ»
۷. انبیاء برای انجام تکلیف خود، بیش از حدّ انتظار تلاش می کردند. «لَعَلَّکَ باخِعٌ»
۸. یکی از صفات بارز انبیا، سوز است. «باخِعٌ نَفْسَکَ» (سوز، نشانۀ عشق به مکتب و امّت است).
۹. اگر زمینۀ تأثیر نباشد، از بهترین کتاب و مربّی نیز نتیجه و اثری به دست نمی آید. «أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ
نکته های سوره شعرا- آیات ۱۳ - ۱۷:
مراد از گناه حضرت موسی که در آیۀ ۱۴ آمده، ماجرایی است که در سورۀ قصص آیۀ ۱۴ به آن اشاره شده است: موسی قبل از نبوّت وارد شهری شد و دید یکی از طرفدارانش با یکی از (قِبطیان) یاران فرعون درگیر شده اند. طرفدار موسی از او کمک خواست و موسی به حمایت از او مشتی بر قبطی زد که او جان داد. این ماجرا در منطقه موجی ایجاد کرد که موسی مجبور به فرار شد و این عمل موسی گرچه به قصد کشتن آن شخص نبود، بلکه برای حمایت از مظلومی بود، ولی باعث شد تا موسی نزد فرعونیان چهره ای قاتل پیدا نمود، و هنگامی که موسی به مقام نبوّت رسید به خداوند گفت: می ترسم ماجرای کشته شدن آن مرد قِبطی مانع کارم شود. (از کلمۀ «کَلَّا» استفاده می شود که عمل موسی قتل عمد نبوده است و گرنه خداوند به قاتل عمدی نمی فرماید: طوری نیست به تو اطمینان حمایت می دهم.)
پیامهای سورۀ شعرا - آیات ۱۳ - ۱۷:
۱. ظرفیّت افراد حتّی پیامبران محدود است. (جز خداوند، همه کس و همه چیز محدودند). «یَضِیقُ صَدْرِی»
۲. به هنگام پذیرش مسئولیّت لازم است انسان نقاط ضعف خود را بیان کند.«یَضِیقُ صَدْرِی»
۳. صراحت و صداقت، از صفات بارز انبیاء است. «یَضِیقُ صَدْرِی»
۴. رهبری، هدایت، تبلیغ و ارشاد، به سعۀ صدر نیاز دارد. «وَ یَضِیقُ صَدْرِی»
۵. در نهی از منکر و مبارزه، گاهی باید چند نفری حرکت کرد. «فَاذْهَبا»
۶. نقاط ضعف را جبران کنید، ولی از زیر بار مسئولیّت، شانه خالی نکنید. «یَضِیقُ صَدْرِی وَ لا یَنْطَلِقُ لِسانِی فَأَرْسِلْ إِلی هارُونَ» پذیرش یا اعطای مسئولیّت های بزرگ با وجود ضعف ها و کمبودهای قابل جبران، مانعی ندارد.
۷. افراد سالم و بی غرض، انسان های شایستۀ دیگر را برای قبول مسئولیّت های بزرگ معرّفی می کنند. «فَأَرْسِلْ إِلی هارُونَ»
۸. سوابق افراد، در موفقیّت آنان مؤثّر است. «وَ لَهُمْ عَلَیَّ ذَنْبٌ»
۹. قانون قصاص، سابقه ای بس طولانی دارد. «وَ لَهُمْ عَلَیَّ ذَنْبٌ فَأَخافُ أَنْ یَقْتُلُونِ» (شهادت، آرزوی پیامبران است ولی ترس و نگرانی آنان برای این بود که شاید به اهداف مقدّس خود نرسند.)
۱۰. مدیریّت تبلیغی به چند مسألۀ مهم نیازمند است، از جمله: بررسی اوضاع اجتماعی، آیندهنگری و فراهم کردن زمینههای مؤثّر تبلیغ. «أَخافُ لَهُمْ عَلَیَّ ذَنْبٌ- فَأَرْسِلْ إِلی هارُونَ»
۱۱. در بیان حقّ، نه از کمی طرفداران حقّ بترسید و نه از زیادی مخالفان حقّ. «فَاذْهَبا»
۱۲. پیشنهاد مفید و مناسب را خدا هم می پذیرد. «فَأَرْسِلْ إِلی هارُونَ فَاذْهَبا»
۱۳. دلداری و کمک به کسانی که نگرانی دارند، کاری الهی است. «إِنَّا مَعَکُمْ»
۱۴. خداوند پشتیبان انبیاء است. «إِنَّا مَعَکُمْ»
۱۵. آگاهی دقیق و لحظه به لحظه در مأموریّت های مهم، یک ضرورت است. «إِنَّا مَعَکُمْ مُسْتَمِعُونَ»
۱۶. معجزات پیامبران، ابزار ارشاد و هدایت و ره توشۀ آنان برای امّت هاست.«بِآیاتِنا»
۱۷. خداوند بر جزئیّات کارهای ما آگاه است. «مُسْتَمِعُونَ» خداوند همه جا حاضر و ناظر است.
۱۸. برای مبارزه با نظام های تشکیلاتی و فاسد، اوّل به سراغ سرچشمه ها بروید. «فَأْتِیا فِرْعَوْنَ»
۱۹. در تبلیغ و دعوت دیگران به حقّ، صراحت و صلابت داشته باشید. «إِنَّا رَسُولُ رَبِّ الْعالَمِینَ»
۲۰. فرستادن پیامبر برای مردم، از شئون ربوبیّت خداوند است. «إِنَّا رَسُولُ رَبِّ»
۲۱. تمام هستی، نوعی رشد دارند.«رَبِّ الْعالَمِینَ»
۲۲. تمام هستی در تحت تدبیر اوست. «رَبِّ الْعالَمِینَ»
۲۳. همۀ انبیاء یک هدف دارند. «إِنَّا رَسُولُ » و نفرمود: «انا رسولا»
۲۴. در برابر کسی که می گوید: «أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلی» (نازعات، ۲۴) باید گفت: «رَبِّ الْعالَمِینَ»
۲۵. اگر در یک زمان دو پیامبر مبعوث شوند، رهبری با یکی از آنهاست. «إِنَّا رَسُولُ»
۲۶. آزاد کردن مردم از اسارت طاغوت ها، در رأس برنامه های انبیاء قرار دارد.«أَرْسِلْ مَعَنا بَنِی إِسْرائِیلَ»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛