🌀 توهم بدهی و فروش اوراق
▪️هشتم فروردین جناب وزیر اقتصاد درباره عدم لزوم افزایش مالیات و لزوم انتشار اوراق گفت: «با توجه به اینکه سیاست حمایت از تولید ایجاب می کند که تسهیل کنیم و تخفیف های بیشتری در حوزه مالیاتی داشته باشیم، امیدواریم مجلس شورای اسلامی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ای که ایجاد شده است را از طرق دیگری مثل انتشار اوراق تامین کند و به دولت اجازه انتشار دهد تا نیازی به این افزایش مالیات برای سال ۱۴۰۳ وجود نداشته باشد.»
▪️این اظهارنظر مبتنی بر نگرشی لیبرال و عدم هجرت از توهمات اقتصاد غرب است. در نوشتارهای قبل بیان شد که تفاوت توهم و تفهم و تفقه چیست و اینکه اقتصاد لیبرالی که در دانشگاههای ایران تدریس و پیادهسازی میشود مبتنی بر توهمهایی است که خود اندیشمندان غربی به این توهمات اذعان داشتهاند. همچنین بیان شد که نظامهای مدرن غربی دچار #تثبیط و #تخبیط هستند و انسان را از #تثبیت و #تخبیت دور میسازند. نمود بارز این امر، اظهارنظر اخیر وزیر اقتصاد است.
▪️در واقع، اقتصاددانان جمهوری اسلامی بعلت عدم شناخت قرآن و مبانی حِکمی الگوی معیشت اسلامی، توفیق و امکان تحقق حکم بسیار مهم #زکات را ندارند و این امر چیزی است که در قرآن تحتعنوان «ثبط» و «تثبیط» یاد شده است یعنی نظام اقتصادی موجود، توفیق تحقق زکات را ندارد. این عدم توفیق راجعبه زکات، موجب شده که آقایان دست به دامان سیستمِ اساساً غلط «مالیات» بیفتند و به آن «تشبث» کنند و در دوگانهای غلطی نظیر دوگان مالیاتگرفتن یا انتشار اوراق گیر کنند. حال آنکه اساساً پارادایمشان غلط است و در پارادایم قرآنی، چنین دوگانهایی مطرح نیست.
▪️ازسوی دیگر، ربا و قمار سازمانیافته و خلق بدهی بههرشکل آن موجب «تخبیط» و «مخبّط» شدن نظام اقتصادی مدرن شده و این سیستم را دچار حرکاتی اعوجاجی، انحرافی و دیوانهگون نموده است. یکی از انواع این خلق بدهی، انتشار اوراق است که دولت برای جبران هزینههایش بهدنبال این عمل ناشایست است؛ حال آنکه این نیز چیزی جز افزایش این «تخبیط» نخواهد بود.
▪️قابل توجه است که اساساً خلق بدهی بعنوان یکی از توهمهای علم اقتصاد مورد نقد جدی اندیشمندان غربی قرار گرفته و برای آن کتابهای متعددی نوشته شده است. بعنوان نمونه کتاب «Debt & Delusion» نوشته «Peter Warburton» و کتاب «The Debt Delusion» نوشته « John F. Weeks» قابل مطالعه و بررسی هستند و نکات ارزندهای دارند. این کتابها باید در دانشکدههای اقتصاد کشور تدریس شود و اساساً ضرورت وجود چند واحد درسی تحت عنوان #توهمهای_علم_اقتصاد بسیار زیاد است.
▪️ لازم به ذکر است که سرریز نظریه تثبیت قرآنی در اقتصاد، موجب تثبیت قیمتها، تثبیت نرخ ارز، تثبیت آرامش و روان مردم، تثبیت اهداف اقتصادی، تثبیت بازارها و از همه مهمتر تثبیت فؤاد جامعه خواهد شد و ازسوی دیگر، تثبیط و تخبیط اقتصاد لیبرال موجب اینهمه نوسان، اینهمه آشفتگی و عدم ثبات، اینهمه عدم آرامش روان، اینهمه حرکات اعوجاجی و انحرافی و اینهمه فتنههای اقتصادی شده است.
🔹 البته از مسئولین اقتصادی و اساتید اقتصادی و دانشکدههای اقتصاد، امیدی برای خروج از توهمهای علم اقتصاد نیست اما یکایک مردم میتوانند با فهم توهمهای اقتصاد لیبرال و رویآوردن به مبانی نظری قرآن کریم و همکاری در نظریهپردازی و ترویج این نظریات قرآنی، راهی را بهسوی نجات معیشت مردم فراهم آورند. و اساساً یکی از ابعاد «جهش تولید با مشارکت مردم»، مشارکت مردم در جهش تولید علم است؛ و این امر شدنی است و یقیناً محقق خواهد شد. انشاءالله
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
قواعد علم آیتمداری
🔹 برخلاف تلقی مسیحیت و یهود که خدا را silent و ساکت و منفعل میدانند و در تلقی deism به خدایی ساعتساز معتقدند اما اسلام خداوند را ناطق و فعال و حاضر میداند. خداوند ما را رها نکرده و در هر لحظه با ما صحبت میکند و راهنمایی مینماید.
🔸 خداوند از سه طریق با ما تکلم میکند: آیات مکتوب (قرآن)، آیات آفاقی(مخلوقات) و آیات انفسی (حالات ما). ما نیازمند آنیم که قواعد زبان خدا را بشناسیم و بفهمیم و بفقهیم که پروردگارمان به ما چه میگوید.
🔹 شناخت موارد زیر لازمه فقهیدن بخشی از کلام خداوند است: سورهها و جزءهای آفاق و انفس، آیات ناسخ و منسوخ آفاق و انفس، آیات محکم و متشابه آفاق و انفس، تبدیل آیات در آفاق و انفس، تنزیل و تأویل آیات در آفاق و انفس، آیات بینات در آفاق و انفس، و تلاوت آیات در آفاق و انفس.
🔸 یکی از قواعد نگاه آیتمدار، به خود گرفتن آیات است. یعنی کلام خدا را خطاب به کسی دیگر نگیریم و فقط نفس خودمان را مخاطب آیات بدانیم؛ چه آیات مکتوب، چه آفاقی و چه انفسی. زیرا تنها کسی میتواند آیات را بفهمد که خود را مخاطب آیات بداند. لذا فرمول این است که: «خود را در آیات و آیات را در خودمان ببینیم».
🔹 در واقع باید به گونهای قرآن بخوانیم که گویا آیات بر ما نازل میشود. قصص قرآن شرح حال ماست و قصص نوح و ابراهیم و موسی و عیسی، همگی قابلیت وجودی ما را بیان میکنند. قصص نمرود و فرعون و عاد و ثمود هم شرحی از تفرعن و استکبار خود ماست. قرآن بر ما نازل میشود و بیانگر بواطن خود ماست.
🔸 دعاهای ماه رمضان را نیز باید به خودمان بگیریم. راه نجات در همین است. بعنوان مثال، سراسر دعای اللهم ادخل علی اهل القبور السرور بیانگر وضعیت فعلی و نواقص و کوتاهیهای ماست یعنی فقیر و غریب و عریان و گرسنه و مدیون، خود ما هستیم که در مسائل معنوی این وضعیتها را داریم. سراسر دعای سحر نیز بیانگر وضعیت مطلوب و قابلیتهای وجودی ماست. دعای افتتاح و ابوحمزه هم همینطور. این همه مقامات معنوی و امکان رشد و تعالی نیز برای همه ماست و راه رسیدن به آنها برای ما باز است.
🔹 شناخت قواعد علم آیتمداری و نگاه آیتمدار برای تکتک کسانی که دنبال تحول در عالم هستند ضروری است.
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
اندیشکده تثبیت| حسینی
دوقطبی مخبتین و مخبّطین 🔹 مومنین را خداوند تثبیت میکند و منافقان را تثبیط. تثبیت یعنی آرامشی عمیق
نبرد قانتین و قانطین
🔹 شنبه یازدهم فروردین 1403 فرزند آیتالله فاضل لنکرانی در گفتاری عجیب اظهار داشت: «نمی شود گفت هر چه در غرب هست برای سلطه بر جهان سوم است، این فکر ناصحیحی است.معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی همانند طب اسلامی و اقتصاد اسلامی حرف غلطی است! صنعت شهرسازی یک علم است که مبانی ای دارد هر چند برخی از این مبانی از غرب آمده باشد، چنانچه با مبانی دینی ما سازگار باشد از آن باید استفاده کرد. چیزی به نام شهر اسلامی نداریم.» این اظهارات سریعاً در رسانههای لیبرال بازتاب خبری یافت.
🔹 پیشتر نیز برخی از روحانیون از قبیل علوی بروجردی و موسوی بجنوردی نظامسازی اقتصادی مبتنی بر اسلام را زیر سؤال برده بودند. همچنین جناب داوری اردکانی گفته بود که «تولید علم دینی تمنای محال است». این اظهارات نیز بسیار سؤالبرانگیز بود. اما چرا چنین اظهارات خلاف واقعی توسط این اشخاص مطرح میشود؟
🔹 بر کسی پوشیده نیست که معماری غربی تابهحال چه پیامدهای وحشتناکی در مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ما ایجاد کرده است. این #معماری وحشی مضطرب، راه را بر مؤمنان برای اجرای احکام الهی تنگ کرده و آنان را دچار قبض ید نموده است. این درحالی است که اسلام دینی است که از مهد تا لحد برای زندگی انسان طرح و ایده و نظریه دارد و اگر نظامسازی مبتنی بر اسلام صورت نگیرد، وضعیت همین میشود که هست یعنی سیطره تمدن شرک و کفر غرب بر ارکان جامعه اسلامی، موجب بروز انواع مفاسد اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی شده و نگاه برخی از مردم را نسبت به اسلام بدبین کرده است. این آقایان نیز بهجای عذرخواهی بابت عدم تولید علم دینی، با اظهاراتشان ساحت دیانت و فقاهت را از ساحات اجتماع جدا نموده و موجب کف و سوت دشمنان اسلام میشوند.
🔹 در مبانی معرفت توحیدی، ما با یک دوگان و دوقطبی مواجهیم: دوقطبی #قانتین و #قانطین. گروه «قانتین» مبتنی بر «قنوت» (یعنی امید همراه با تسلیم) در راه حق حرکت میکنند و گروه «قانطین» مبتنی بر «قنوط» (یعنی ناامیدی همراه با تمرد) از حرکت در راه حق بازمیمانند. مثال بارز قانطین، همین کسانی هستند که از امکان تولید علم دینی ناامیدند و لذا بهدلیل همین ناامیدی و قنوط، توفیق قیام در راه حق ندارند و لذا #تثبیط و #تخبیط میشوند و اینان همان «مخبّطین»اند.
🔹 از سوی دیگر، جریان «قانتین» کسانی هستند که نه امکانات و بودجه دولتی دارند و نه خدم و حشم، نه اسم و رسمی دارند و نه مدارک پوچ دانشگاهی؛ اما با همان بضاعت اندک مادی و با سرمایه «ایمان» و «امید»، در یک دست قرآن را گرفته و در دست دیگر، قلم را و لذا از دل مفاهیم قرآنی، نظریات عمیق علمی استخراج میکنند و راه نجات بشر را نشان میدهند. لذا «قنوت» منجر به #تثبیت و #تخیبت اینان میشود و اینان همان مخبتین هستند.
🔹 پس در معرفت توحیدی، این شبکه مفاهیم قرآنی و این سه مورد دوقطبی را به خاطر داشته باشید:
قنت ⬅️ ثبت ⬅️ خبت
قنط ⬅️ ثبط ⬅️ خبط
هجرت از قنوط به قنوت، هجرت از ثبوط به ثبوت، و هجرت از خبوط به خبوت، بخشی از لازمههای #معرفت_توحیدی هستند.
🔹 علت تأکیدات مکرر امام خامنهای بر دو مقوله ایمان و #امید بر همین امر است. اگر امید نباشد، جریان «قانطین» در حوزه و جریان «قانطین» در دانشگاه، روح امید را در فضای تولید علم به قتل میرسانند و پس از آن، جریان «مثبّطین» و جریان «مخبّطین» در عرصه مدیریت نهادهای لیبرال، راه را برای تحقق تمدن نوین اسلامی میبندند.
🔹 مقابله با جریانهای قانطین، مثبّطین و مخبّطین و تقویت جریانهای قانتین، مثبتین و مخبتین، از لازمههای زندگی یک انسان انقلابی است. و رساندن جامعه به قنوت و تثبیت و تخبیت، یکی از ترازهای ایران اسلامی در افق 1444 و پس از آن خواهد بود. انشاءالله
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
نکاتی مهم در باب «قدر»
1⃣ حقیقت شب قدر، مقام نورانیت و ولایت کلیه حضرت فاطمه زهرا و امام زمان علیهما السلام است. در این شب، با تأمل و تفکر و توسل و تضرع و نماز استغاثه و قرائت سوره قدر و سایر اعمال قلبی و قالبی، تا میتوانیم به ایشان توجه کنیم.
2⃣ شب قدر، شب قدر یافتن است یعنی از #عجز به #قدر هجرت کنیم. انسان میتواند در این شب به جایی برسد که نه تنها تقدیرش به بهترین نحو رقم بخورد بلکه خودش نیز قادر و مقدر شود و تقدیرات دیگران را به بهترین نحو مقدر سازد.
3⃣ شب قدر، شب #تصمیمسازی و تصمیمگیری برای کل حیات و زندگی است. در عرصه تصمیممداری، در شب قدر باید از #غدر به #قدر هجرت کنیم یعنی سر خودمان را کلاه نگذاریم و واقعاً محاسبهای جدی نسبت به خودمان داشته باشیم. نه فقط #محاسبه اعمال بلکه محاسبه اخلاق، محاسبه مال حرام، و حتی محاسبه ظلمهایی که به اعضاء و جوارح خودمان کردهایم.
4⃣ شب قدر شب سیر در مراتب #حیات است. چگونه میخواهیم از مراتب حیات نباتی (صدری) و شغافی (حیوانی) #هجرت کنیم و به حیات قلبی و فوادی و فراتر از آن برسیم؟ شب قدر شب #معرفت_توحیدی است. میتوان در این شب به معرفت توحیدی نایل شد و یا لااقل روزنههای ورود به مقام معرفت توحیدی را برای خودمان باز کنیم.
5⃣ شب قدر، شب #رهایی است؛ رهایی از غل و زنجیرهای هوای نفس، از کینهها و عداوتها، از حسادتها، از خشم و شهوتها، از دروغ و غیبت و کبر و طمع. شب قدر شب هجرت از همه رذائل اخلاقی و علمی و معرفتی است. لذا در شب قدر از غسل توبه و نماز توبه (همان نماز یکشنبه ذیقعده) غفلت نکنیم. ضمن اینکه رد مظالم داده و همه ظلمهای شخصی را ببخشیم وگرنه اینها مانع نزول قرآن بر قلب ماست. از سوی دیگر یقین و باور عمیق داشته باشیم که همه گناهان ما مسلما بخشیده شده و مراتب هفتگانه بخشش شامل حالمان شده است:
ستر ⬅️ غفر ⬅️ کفران ⬅️ عفو ⬅️ صفح ⬅️ صفح جمیل ⬅️ تبدیل سیئات به حسنات
6⃣ شب قدر شب تعیین تکلیف با جریان کفر و استکبار جهانی و با جریانات لیبرال و منافق در جهان اسلام است. امت اسلامی اگر واقعاً شب قدر داشته باشد، به یک هفته نخواهد کشید که اسرائیل را نابود خواهند کرد اما دریغ از معرفت. هرکدام از تکتک ماها باید دقیقاً موضعش را در جریان تقابل جهانی اسلام و کفر مشخص کند.
7⃣ شب قدر شب دعا و مسألت است. و قطعا دست خالی برنمیگردیم. دست خالی برنگشتن یعنی یک آرامش در قلب یعنی نوعی تثبیت در قلب. معنی #اجابت دعا این نیست که حاجاتمان داده شود. بعنوان مثال؛ یک بچه کوچک از مادرش درخواست یک اسباببازی میکند اما به صلاحش نیست. مادرش همین که او را بغل میکند یعنی او را اجابت کرده. علامتش این است که وقتی مادر، بچه را بغل کرد، بچه آرامش مییابد.
✅ روز قدر نیز مانند شب قدر است. مراقب باشیم روز را از دست ندهیم.
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
مماشات و قاعده «نسیء»
🔹 جملات زیر از امام خامنهای است:
«اگر غلطی از رژیم صهیونسیتی سر بزند تا آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهیم کرد»
«اگر یکی بزنند ده تا میخورند»
راجع به شهادت حاج قاسم: «انتقام سخت»
راجع به عین الاسد: «این انتقام سخت نبود نهایتاً یک سیلی بود»
راجع به طوفان الاقصی: «مسیر غذا و انرژی رژیم صهیونسیتی را ببندید»
در مسأله کرمان: «پاسخ سخت»
سال ۹۸: «فریاد انتقام مردم، سوخت موشکهای نابودگر بود»
🔹 در بحث انتقام از رژیم صهیونسیتی، در بحث موج حیازدایی و بیحجابی، در بحث افزایش بیرویه نرخ دلار، در بحث ایستادن مقابل جریان غیرانقلابی داخل نظام، در بحث علوم انسانی مسموم و در همه مسائل موجود امت اسلامی، متأسفانه با سهلانگاری و مماشات و کوتاه آمدن از اصول مواجهیم.
🔹 آیه ۳۷ سوره توبه میفرماید: إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُحِلُّونَهُ عَامًا وَيُحَرِّمُونَهُ عَامًا لِّيُوَاطِئُوا عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فَيُحِلُّوا مَا حَرَّمَ اللَّهُ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَالِهِمْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ(37)
🔹 #نسیء در این آیه یعنی تأخیر در اجرای احکام الهی. برخی از مسئولین فرهنگی، آموزشی، سیاسی، اقتصادی و... مشمول قاعده «نسیء» هستند یعنی در اجرای احکام الهی مماشات نموده و آن را به تأخیر میاندازند. درنتیجه بعلت این نسیء، کفر در جامعه افزایش مییابد و جریان لیبرال و اباحهگرا تقویت میشود. به نص صریح آیه فوق، تأخیر در اجرای احکام الهی و امروز و فردا کردن مسائل موجب میشود حرام الهی حلال شود یعنی #شعائر الهی زیر پا گذاشته شود. بعنوان مثال، «نسیء» و تأخیر در مقابله با بیحجابی، فساد را در جامعه گسترش میدهد و جای معروف و منکر را تغییر میدهد.
🔹 بعلت این نسیء، خداوند در آیات بعد مومنین را به جهاد ترغیب میکند و میفرماید که اگر شما در عرصههای مختلف جهاد و انقلابیگری کوتاهی کنید، خداوند شما را مشمول قاعده #استبدال مینماید یعنی قومی دیگر را با شما جایگزین میکند که از شما بهتر باشند.
🔹 البته خداوند میتواند اقوامی دیگر نظیر یمنیها را جایگزین ما کند یعنی رسالت تمدن نوین اسلامی را به دوش آنها بسپارد اما مراقب باشیم مبادا مشمول قاعده «نسیء» و سپس «استبدال» شویم.
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
قداست قدس
🔹 همانطور که درباره ماه رمضان و شب قدر تعبیر «برکت» در قرآن آمده است و این ایام نسبت به سایر ایام سال، برتری دارد و موجب رشد و تعالی ویژهای در انسان میشود، نسبت مسجدالاقصی و مسجدالحرام به سایر مکانها نیز همینطور است یعنی مکانهای زیارتی نظیر مسجدالأقصی مکانهایی هستند که موجب #برکت میشوند و این یعنی موجبات رشد و تعالی ویژهای را در انسان فراهم میآورند. لذا برتری قدس شریف و حرمهای زیارتی بر سایر مکانها مانند برتری شب قدر بر سایر زمانهاست و همانطور که شب قدر برتر از هزار ماه است، #بیتالمقدس نیز برتر از هزار شهر و کشور است.
🔹 جنگ امروز غزه نیز صرفاً نمادی از ماهیت #تمدن_غصاب_قصاب غرب است. تمدنی که ماهیتا با غصابی و قصابی شکل گرفت و در دو سه قرن اخیر صدها میلیونها کشته و هزاران میلیارد دلار غارت منابع جهانی را رقم زدند. جنگ غزه صرفاً بخش کوچکی از این جنایات است.
🔹 روز قدس یکی از شعائر الهی و ایام الله است و روز برائت از هر چیزی است که به تقویت رژیم اشغالگر میانجامد. در روز قدس باید تکلیفمان را با #علوم_صهیونیستی مشخص نماییم. ۹۹ درصد علوم موجود در دانشگاهها و همچنین مدارس، مبتنیبر انگارههای زیر است:
مبتنی بر نگاه #پرومتئوس و آتشمحور؛
مبتنی بر نگاه #حیوانانگارانه به انسان؛
مبتنی بر نگاه #تثلیثی؛
کاملاً یهودی و #صهیونیستی؛
مبتنی بر طبیعتگرایی #نیچرالیزم.
✅ نبرد ما با این علوم مدرن بخشی از جهاد مقدس ما برای آزادسازی قدس شریف است و جهش در تولید علم با مشارکت تکتک مردم حاصل خواهد شد. انشاءالله
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
💠 زخم اجتماعی بیحجابی و احیای وزارت حِسبه
🔹 امام خامنهای در موضع اخیرشان درباره حجاب، حجت را تمام نموده و ذرهای از قانون #حجاب عقبنشینی نکردند: «حجاب یک حکم مسلم شرعی است و برای بانوان، پوشاندنِ غیر از صورت و دو دست واجب است و از آن صرف نظر نمیشود کرد. بانوان ما متعبد هستند و باید رعایت کنند.»
🔹 همچنین فرمودند: «ممکن است فرضاً در یک مسئلهِی فرهنگی، یک مسئلهِی سیاسی، یک مسئله یک حرکت نظامی منباب مثال خطایی کرده باشیم، اشتباهی کرده باشیم یا از سر غفلت یا گاهی اوقات بر اثر تنبلی، بیتوجهی، انجام ندادن آنچه که برعهدهی ما انجامش واجب است وقتی که #زخم_اجتماعی بوجود میآید به این شکل استغفارش به این است که برگردیم توبه کنیم برگردیم اصلاح کنیم.»
🔹 قرآن کریم در سوره نور میفرماید که در مقابله با اشاعه فحشا ذرهای عقبنشینی نکنید: إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ(۱۹)يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَر(۲۱)
🔹 راهکار مسأله حجاب، نه فقط جدیت در گشت ارشاد و ستاد امر به معروف ونهی ازمنکر بلکه باید کاری اساسی کرد و آن ایجاد #وزارت_حِسبه برای احیای امر به معروف و نهی از منکر است. مقابله با همه منکرها زیرمجموعه کار این وزارت باید باشد: از اختلاس تا بیحجابی؛ از کمفروشی تا اشاعه فحشا در فضای مجازی و... . این نهاد در گذشته در کشور وجود داشت و ادبیات نظری مفصلی درباره آن وجود دارد اما بخاطر نگرشهای غربگرایانه از این مباحث عقبنشینی کردهایم.
🔹 همه ما از این غفلت راجعبه بیحجابی و سایر منکرها باید توبه کنیم و این توبه منوط به کاری اساسی در این زمینه است و آن احیای نهاد حسبه و وزارت حسبه در کشور است.
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
‼️تحریف شهید صدر
🔹 ۱۹ فروردین سالروز شهادت #شهید_صدر و خواهر ایشان است. ایشان نظریاتی درباره اقتصاد مطرح کردهاند که متأسفانه توسط برخی افراد تحریف و به نفع تفکر خودشان مصادره شده است. این افراد تفکر شهید صدر را بهگونهای مطرح میکنند که گویا ایشان نیز خدای ناکرده التقاطی میاندیشیده و طرفدار بانکداری رایج فقط با لعاب اسلامی بوده است. این در حالیست که ایشان از اساس روح تفکر سرمایهداری و طمع را میزده و طرفدار اقتصاد مبتنیبر انفاق و ایثار بوده است. ایشان فرمودهاند:
🔹 «تربيت اسلامى فرد در جامعۀ اسلامى بر اساس #احسان، #ايثار، طرحِ منطقى جدید براى مبادله و متفاوت از منطق معامله مالى و مادى (كه در اصطلاح قرآنى تجارتى زوالناپذير است)، تشويق مؤكد بر يارى مستضعفان، و قرض دادن به نيازمندان همراه با روح محبت و برادرى و بهخاطر پاداش و آمرزش گناهان [است].»
🔹 «تمامى اين موارد بستر معنوى و روانى بىنظيرى فراهم مىكند كه در فضاى خاص آن، انگيزههاى كار خير رشد مىكند و بسيارى از مردم، با علاقه و رغبت به اعطاى قرض خيرخواهانه اقدام میورزند. اين، در جامعۀ اسلامى يک فرض آرمانى نيست، بلكه حقيقتى است كه نشانههاى متعددى براى آن وجود دارد و يكى از آنها #صندوقهای_قرضالحسنه است كه قبل از برپايى حكومت اسلامى بهوجود آمد و بهدليل روحيۀ نيكوكارى و ايثارگرى توسعه يافت كه شمار زيادى از مردم را بر آن داشت تا با ميل خود بخشى از اموال خود را بدون چشمداشت سودى به ديگران قرض دهند.»(اسلام راهبر زندگی، ص٢۴۵-٢۴۶)
🔹 لذا مدعیان بانکداری اسلامی و اقتصاد اسلامی برای تفکر التقاطی خود پشت شهید صدر قایم نشوند. این خطای بزرگ تبعاتی سخت برای مبانی فکری اقتصاد در دانشگاهها خواهد داشت. اما هماکنون نوید تحولات نوین در اقتصاد و احیای جریان #اسلام_ناب محمدی و ظهور نسل جوانان #روشنفطر به گوش میرسد و یقیناً آینده روشنی در پیش خواهد بود اگر به قرآن بازگردیم. انشاءالله
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
جهش تولید علم با مشارکت مردم
🔹 «اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای #ذاتاً_مسموم هشدار دادم به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند.»(امام خامنهای ۱۳۸۹/۰۷/۲۹)
🔹 ریشه مشکلات در حوزههای مختلف، شکست نظریات موجود و عدم طرح جایگزین و حرف نوی علمی در دانشگاهها و حوزههای علمیه است. حرف نو در علم، از راه تبعیت از اندیشکده های شرق و غرب حاصل نمیشود. آنها عمیقاً دستشان تهی است. باید به قرآن بازگردیم. قرآن همان فطرت ماست که مکتوب شده است. حرف قرآن حرف نویی است که مطابق #فطرت انسانهاست و برای همگان جاذبه دارد.
🔹 واژگان قرآن تکراری نیست، کهنه نمیشود و همیشه تازگی دارد و مانند چشمهای جوشان، هرلحظه نظریهای جدید میتوان از آن استخراج نمود که با آنها مشکلات را حل کرد. باید یک جریان #احیاگری_دینی ایجاد شود و نسل جدید جوان با بازگشت به فطرت و بازگشت به قرآن، #اسلام_ناب محمدی را احیا نموده و موجی از #روشنفطری رقم بزنند.
🔹 رسالت #اندیشکده_تثبیت، نظریهپردازی در حوزههای مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مبتنی بر مبانی نظری قرآن است و در این راستا از مشارکت همه مردم استقبال میکند. انشاءالله
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
روز هنر انقلاب اسلامی
🔹 ۲۰ فروردین سالروز شهادت شهید آوینی است که تحت عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است. اما هنر تراز انقلاب اسلامی چیست؟ هنر در اسلام چه کارکردی دارد؟ چگونه میتوان هنر تراز اسلام را محقق نمود؟ و هنر در اسلام چه تفاوتی با هنر لیبرال دارد؟
🔹 هنر در تلقی ارسطو مبتنیبر تقابل دیونیزوس (منفی) و آپولون (مثبت) است که درنتیجه این تقابل تراژدی شکل میگیرد و اصل کاتارسیز یا تصفیه رقم میخورد. نیچه، وجه آپولونیوس را زد و اصالت را به دیونیزوس داد و لذا هنر بعد نیچه، خالی از آپولون شد. هماکنون سینمای ایران و جهان عمیقاً دیونیزوسی، ابزورد، پورنوکرات، و سلبریتیزده است و راه نجاتش بسیار سخت و دشوار میباشد.
🔹 کارکرد هنر در اسلام در آیه ۱۲۰ سوره هود
بیان شده است: وَكُلًّا نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ وَجَاءَكَ فِي هَٰذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ. لذا مبتنیبر این آیه در تقابل حق و باطل و نور و ظلمات، هنر در اسلام موجب #تثبیت_فواد در قلوب مومنین میگردد. این آیه، کارکرد و غایت هنر در تلقی اسلامی را بیان میکند.
🔹 به بیان دیگر، هنرهای هفتگانه رایج (نقاشی، موسیقی، معماری، مجسمهسازی، ادبیات، سینما و تئاتر) در نگرش اسلامی باید از ساحات صدر و شغاف و قلب مردم عبور کرده و وارد ساحت #فواد آنها شود و فوادشان را تثبیت نماید. پس هنر در اسلام از راه تثبیت فواد موجب #فراغت و #بینایی آن میشود اما هنر لیبرال موجب تقویت هواهای فواد و سپس #اشغال و #کوری آن میگردد.
🔹 هنر اسلامی نتیجه نزول وحی الهی و تبدیل وحی به علم و سپس تبدیل آن علم به حس است. اما هنر لیبرال محصول تنزل #وحی_شیاطین و تبدیل آن به علم و سپس تبدیل آن علم به حس است. #سِحر هالیوود مبتنیبر توهم رمانتیسیسم موجب #اعجاب جهانیان شده اما هنر اسلام مبتنیبر تفقه تثبیت موجب #اعجاز میشود. صنعت هالیوود هرچه هم با ابزارهای #هوش_مصنوعی پیشرفت نماید، نمیتواند در #صنعت_انسانسازی و در #تسخیر_اسباب عالم، #سبقت بگیرد.
🔹 از نگاه حضرت امام، هنر «عبارت است از دمیدن روح تعهد در انسانها» و « #شهادت هنر مردان خداست». پس هنرمند واقعی آن کسی است که در این تئاتر بزرگ به پهنه گیتی، بهترین نقش را در عبودیت و تبعیت از ولایت بازی کند و در نهایت به مقام شهود و شهادت برسد.
✅ قرن جدید، قرن نجات از هنر منحط غرب و طلوع هنر تثبیت در آفاق و انفس است انشاءالله.
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
نظریهپردازی قرآنی بلندمدت؛ لبّ امر ولیّ
🔹 بیشترین تأکید امام خامنهای در دیدار اخیر دانشجویان، تأکید بر آرمانگرایی و آیندهشناسی و نظریهپردازی برای آینده بود و تأکید نمودند که آرمان ما تحقق یک کشور اسلامی و ارائه الگویی خوب به جهان است. لذا نظریهپردازی قرآنی برای گامهای بلندمدت پنجاهساله و صدساله یکی از رسالتهای ماست. «آرمان» که ترکیبی از «امید» و «ایمان» است، همان #رؤیا داشتن است و «رؤیای ایرانی اسلامی»، امری است که باید مبتنی بر #نقشه_خدا و هندسه الهی باشد. لذا احیای کلیدواژهها و مفاهیم قرآنی برای اینکه «جامعه #قرآن_مجسم شود» ضروری است.
🔹 بنابراین وزارت #زکات به جای سیستم مالی مدرن، #یدالله به جای دست نامرئی بازار، پول مبتنی بر #طلا و نقره به جای پول بدون پشتوانه، نهاد قلب سلیم به جای سیستم بهداشت و درمان مدرن، وزارت #حِسبه برای امربهمعروف و نهیازمنکر، تحقق بیع بهجای ربا، ادب حضور بهجای ایندیویژوالیسم، #علوم_توحیدی بهجای علوم تثلیثی، و جامعه هجری به جای جامعه بورژوا بخشی از مهمترین مطالبات و آرمانهای ما برای اقامه قرآن است و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد و به امر ولی «در مقابل جریان غیرانقلابی داخل نظام خواهیم ایستاد» تا #انقلابهای_اقتصادی، انقلابهای فرهنگی، انقلابهای اجتماعی، انقلابهای علمی و سایر انقلابهای قرآنی در تمام 1400 زیرنظام جامعه محقق گردد. انقلاب سال 57 صرفاً چند جزء از این 1400 زیرنظام را تغییر داد و انقلابهای متعدد دیگری نیز برای تحقق #جامعه_هجری نیاز است. آرمان و رؤیای ایرانی اسلامی باید مبتنیبر ارزشهای اسلامی، سبک زندگی اسلامی و علوم اسلامی شکل بگیرد. انشاءالله
🔹 ایشان فرمودند «نگاه میکنید به جلوی خودتان، انشاءالله شصت سال، هفتاد سال آینده دارید؛ دنیایی پیش روی شما است. اگر چنانچه امروز آینده را نگاه کنیم، برای آینده فکر کنیم، برنامهریزی کنیم و یک منظومهی هم کاری، هم ارزشی برای آینده تنظیم بکنیم، امید این هست که این مشکلات در آینده دیگر وجود نداشته باشد. امروز شما نگاه کنید، فکر کنید، برای فردا، برای #آینده، هم از لحاظ نظامات ارزشی، هم از لحاظ نظامات برنامهای و کاری یک تصوّر درستی، یک آیندهی مشخّصی ترسیم کنید، راه برای رفتن به آن آینده را مشخّص کنید و قدمبهقدم حرکت کنید. در کنار دانشجویی و کار علمی، آیندهنگری، نگاه به جامعه، نگاه به مردم، نگاه به مشکلات، جزو وظایف حتمی دانشجو است. اگر بخواهیم این مقصود حاصل بشود، یعنی فردا بهتر از امروز بشود، بایستی برای خودمان آرمانهای مشخّصی را تعریف کنیم.»
🔹 «جمهوری اسلامی میتواند آرمانهای خودش را در ذیل دو عنوان کلّی خلاصه کند: ادارهی کشور به شیوهی اسلامی» و «ارائهی یک الگو به مردم جهان برای ادارهی خوب یک کشور»؛ این دو #آرمان است. شما باید برای این دو آرمان تلاش کنید؛ شما باید روی این راههایی که میتواند این دو عنوان کلّی را تحقّق ببخشد فکر کنید، کار کنید؛ برای اینها فکر باید آماده کرد، نظریّه باید آماده کرد. البتّه نه اینکه تا حالا از این کارها نشده؛ خیلی شده، امّا همهی فکرها و نظریّهها و برنامهها نوبهنو و روزبهروز باید جلو برود و این احتیاج دارد به کار مداوم شما. ما بایستی بر گنجینهی علمی کشور بیفزاییم و کشور را از لحاظ علمی غنی کنیم. خودتان را از لحاظ پشتوانهی نظری و فکری تقویت کنید؛ این لازم است.»
🔹 امام خامنهای تأکید کردند که «محصول تولید علم و تربیت عالِم، میشود ابزار دست قدرتهای صهیونیستی و قدرتهای استکباری دنیا. شما به داخل دانشگاه نگاه داشته باشید؛ روی دانشگاه کار بکنید. تشکّلهای ما در دانشگاهها کم کار میکنند؛ انصافاً این کمکاری وجود دارد. در دانشگاه چه میگذرد؟ در کلاسها چه میگذرد؟ در پایاننامهها چه میگذرد؟ یک عدّهای الان در دانشگاه اسلامی ایران، مجموعهی دانشگاهی کشور، سعی میکنند که دانشجوی ایرانی تشخّص خودش را در دنبالهرَوی از غرب بداند!».
🔹 این نکات ایشان در راستای تأکیدات همیشگی و مکرر ایشان است که علوم موجود در دانشگاهها #ذاتاً_مسموم است و باید جلوی آن ایستاد. اینکه ایشان فرموده بودند شریانهای حیاتی رژیم صهیونیستی را قطع کنید، یکی از لوازم قطع شریانهای حیات علمی رژیم صهیونیستی است. اینکه سیلابس درسی مذهبیترین دانشگاههای ما -مثلاً دانشگاه امام صادق- منطبق بر سیلابس درسی دانشگاه تلآویو اسرائیل است، و اینکه نظریهپردازان علوم موجود دانشگاهها عمدتاً صهیونیست بودند، دالّ بر این امر است که باید مقابل این #علوم_صهیونیستی ایستاد. انشاءالله
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
صیّاد صدّیق
🔹 ۲۱ فروردین سالروز شهادت شهید صیاد شیرازی است؛ کسی که تجلی آیه ۲۹ سوره فتح بود: مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ.
🔹 برای شناخت شهید #صیاد شیرازی، توجه به صرفاً یک نکته از رفتار ایشان کفایت میکند و آن اینکه ایشان در قنوت نمازش آیه ۸۰ سوره اسراء را میخواند: ربِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا. اما این آیه چه معنایی دارد؟
🔹 انسان در این آیه از خداوند تقاضای ورود صادقانه و خروج صادقانه از هر امری را درخواست میکند. ورود و خروج صادقانه از هر مسئولیت اجتماعی، ورود و خروج صادقانه از هر منزلی از منازل سیر به سمت خداوند، و اساساً ورود و خروج صادقانه از دنیا و برزخ. آیه ۲۳ سوره احزاب، خاتمه صادقانه زندگی این افراد را بیان میکند: من الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا.
🔹 قول صدق، مبوّأ صدق، حدیث صدق، عهد صدق، وعد صدق، لسان صدق، رؤیای صدق، و مقعد صدق، بخشی از متعلَقات صدق در قرآن هستند. اساساً صادقین در قرآن در تقابل با منافقین مطرح شده است و #هجرت از نفاق به صدق، یکی از مولفههای #معرفت_توحیدی به شمار میرود.
🔹 ضمناً #صدقه ملازمتی شدید با صداقت دارد. در واقع اقتصاد مبتنیبر صدق، اقتصادی است که مبتنیبر صدقات به معنای اعم آن از زکات و خمس و انفاق و قرضالحسنه است و لذا از هرگونه سیستم کاذبانه نظیر بازارهای #کاذب و غیرمولد ارز و سکه و بانک و بورس مبراست. آیه ۲۷۶ سوره بقره میفرماید: يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ. پس صدقات به معنای اعم آن در تقابل با ربا به معنای اعم آن است.
🔹 نظریهپردازی و نظامسازی مبتنیبر صدق نقطه مقابل نظریهپردازی و نظامسازی مبتنیبر کذب است. نظامهای موجود در اقتصاد، معماری، سیاست، مدیریت، هنر، ورزش، و سایر عرصهها نظامهایی کاذب و مبتنیبر #توهم است. وضع مطلوب، برقراری نظامهای صادق و مبتنیبر #تفقه است. عرصه احیای تفکر دینی و ناب قرآنی منوط به صیادهایی است که انقلاب اسلامی و پیام توحید را #تصدیق نموده و صادقانه وارد عرصه جهاد شوند.
🔹 همانطور که در عرصه فردی، هرکسی میتواند مانند یوسف صدیق، #رؤیای_صادقانه ببیند و رؤیاهای صادقانه را #تأویل نماید، در عرصه اجتماعی نیز تنها کسانی میتوانند #رؤیای_ایرانی_اسلامی را در مقابل #امریکن_دریم مطرح نموده و محقق کنند که صدق جزئی از شاکله وجودشان باشد. تنها صادقین میتوانند رؤیای ایرانی اسلامی را در #افق_۱۴۴۴ محقق نمایند.
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444