🌷
🔰 سیرهی امام صادق علیهالسلام در زمان گرانی أجناس
«نرخ گندم و نان روزبهروز در مدینه بالا میرفت. نگرانی و وحشت بر همهی مردم مستولی شده بود. آنكس كه آذوقهی سال را تهیه نكرده بود، در تلاش بود كه تهیه كند. و آنکس كه تهیه كرده بود، مواظب بود آن را حفظ كند.
در این میان مردمی هم بودند كه به واسطهی تنگدستی مجبور بودند روزبهروز آذوقهی خود را از بازار بخرند.
امام صادق علیه السلام از «مُعَتِّب» وكیل خرج خانهی خود پرسید:
«ما امسال در خانه گندم داریم؟»
_ بلی یا ابن رسول اللّه! به قدری كه چندین ماه را كفایت كند، گندم ذخیره داریم.
_ «آنها را به بازار ببر و در اختیار مردم بگذار و بفروش.»
- یا ابن رسول اللّه! گندم در مدینه نایاب است، اگر اینها را بفروشیم دیگر خریدن گندم برای ما میسر نخواهد شد.
_ «همین است كه گفتم، همه را در اختیار مردم بگذار و بفروش.»
مُعَتِّب دستور امام را اطاعت كرد، گندمها را فروخت و نتیجه را گزارش داد.
امام به او دستور داد:
«بعد از این نان خانهی مرا روزبهروز از بازار بخر. نان خانهی من نباید با نانی كه در حال حاضر تودهی مردم مصرف میكنند تفاوت داشته باشد. نان خانهی من باید بعد از این نیمی گندم باشد و نیمی جو.
من بحمداللّه توانایی دارم كه تا آخر سال خانهی خود را با نان گندم به بهترین وجهی اداره كنم، ولی این كار را نمیكنم تا در پیشگاه الهی مسألهی «اندازه گیری معیشت» را رعایت كرده باشم».
(اُحِبُّ أن یرانِی اللّهُ قَد أحسَنتُ تَقدیرَ المَعیشَةِ.)
الکافی: ج ۵ ص ۱۶۶ ح ۲
📔 منبع: کتاب داستان راستان، ج ۲
#تشکیلات_توحیدی
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت : besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
.
⚔ ما وقت قیام را بهتر میدانیم!!!
سهل بن حسن خراسانی خدمت امام صادق (علیه السلام) شرفیاب شد عرضه داشت: ای پسر پیامبر خدا، مهربانی و رحمت از آن شماست. شما اهل بیت امامت و رهبری هستید.
چرا از حق مسلّم خودتان سربازمیزنید، با اینکه صدها هزار فرمانبر مسلح و شمشیر به دست دارید؟
امام علیهالسلام فرمود: «ای خراسانی، بنشین. حقت نزد خدا محفوظ است». آنگاه امام دستور داد تا تنور را روشن کنند. سپس فرمود: «ای خراسانی برخیز و در
تنور بنشین».
خراسانی گفت: آقای من! پسر رسول خدا، مرا به آتش مسوزان مرا ببخش، خدای تو را ببخشد.
فرمود: «بخشیدم.»
در آن هنگام هارون مکی وارد شد، در حالی که سرپایی خود را به دست گرفته بود. گفت: السلام علیک یا ابن رسول الله.
امام صادق علیهالسلام به او فرمود: «سرپایت را رها کن و در تنور بنشین.» او نیز آن را رها کرد و در تنور نشست. امام علیهالسلام به خراسانی روی کرد و درباره اوضاع و جریانات خراسان با او به گفتوگو نشست، گویی که خود، وقایع را از نزدیک مشاهده کرده است.
سپس فرمود: «ای خراسانی، برخیز و آنچه در تنور است بنگر.» فرد خراسانی میگوید: برخاستم و دیدم او آرام چهارزانو نشسته است؛ بیرون آمد و بر ما سلام کرد.
امام علیهالسلام فرمود: «در خراسان مانند این فرد چند نفر مییابی؟» عرض کرد: به خدا سوگند یک نفر هم وجود ندارد! امام نیز فرمود: «یک نفر هم نه، به خدا سوگند!»
آنگاه فرمود: «در زمانی که ۵ نفر یاور نداریم قیام نمیکنیم. ما وقت قیام را بهتر میدانیم.»
#تشکیلات_توحیدی
#کلام_نور
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت : besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
6.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #نماهنگ «داستانی به وسعت دنیا»
«هر انسانى، در فضاى پیرامون خودش تأثیر میگذارد و هرچه شخصیت او قویتر و محکمتر باشد، شعاع این تأثیرگذارى وسیعتر میشود. گاهى یکى از شماها میتوانید بر روى یک کشور و حتى دنیا تأثیر بگذارید. پایه همه اینها در #سنین_جوانى گذاشته میشود.
لذا، جورى تصمیم بگیرید و عمل کنید که بتوانید سرچشمههاى استعداد را در درون خودتان به جوشش در بیاورید.»
۱۳۸۰/۷/۱۲
#تشکیلات_توحیدی | #استعداد
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت : besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
❗️توجه
🖋 یکی از روشهای بیانِ حقایق غیبی و غیرمحسوس، بکارگیری «تمثیلات ِمحسوس» است تا مخاطب بتواند آن حقیقت را بهصورت عینی در زندگی لمس کند.
💬 رهبر معظم انقلاب در اینباره میفرمایند:
«جاهايى كه خداى متعال در قرآن مَثَل مىزند - «إِنَّ اللّٰهَ لاٰ يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً مٰا بَعُوضَةً فَمٰا فَوْقَهٰا» - جاى دقّت بيشترى است؛ چون در اينگونه موارد، قرآن حقيقتِ بزرگ و پايدارى را با تكيه بر يك مثال محسوس، براى ما بیان مىكند.»
۷۴/۰۷/۰۵
📌به تدریج، برخی از حقایق با زبان تمثیل، در کانال بارگذاری خواهند شد. هشتگ #تمثیلات_فطری را دنبال کنید.
#تشکیلات_توحیدی
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت : besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
🌱
💡#تمثیلات_فطری (۱)
📝 لزوم درک مسائل با ابزار متناسب با خود مسئله
🔘 یک نفر مثلاً کور مادرزاد است، ولو بقیه ابزار حسی او مثل حس بویاییاش فوقالعاده است و از هزار متری عطریات را میفهمد، حس شنواییاش فوقالعاده است و از هزار کیلومتر صدا را میشنود؛ بالأخره جلوی پایش را هم نمیبیند. اگر به او بگویند: عجب هوای زیبایی است، چه جای خوشی است، آن را قبول میکند، خوشحال میشود که در جای زیبایی زندگی میکند.
اگر یک نفر بچه کوچولو بیاید و شبهه کند که فلانی تو را دست انداختهاند، اینجا وضع خیلی خراب است و پر از آشغال و چنین و چنان است، اعتقادات این فرد فوراً متزلزل میشود.
🔘 یک ثبات خاصی در آن مفهومی که در ذهنش است ندارد؛ چرا؟ چون از سایر حواس استفاده کرده است، نه حس مربوطه؛ از طریق گوش شنیده شده که اینجا جای خوبی است؛ درحالیکه حس مربوطۀ این، چشم است که باید باز شود.
وقتی آن حس باز شد، او مطمئن خواهد شد که اینجا واقعیت چیست. آنوقت اگر تمام عالم بیاید و در گوشش بخواند هیچ تأثیری ندارد. این یقین است، این استحکام است، این محکم است؛ چرا؟ چون با حس مربوطه به آن آگاهی رسید.
🔘 انسان هر مقدار از این استعدادهای باطنیاش باز میشود، او با مرتبهای از عالَم ارتباط برقرار میکند.
یک دانه حس بینایی باز میشود، از آن کور مادرزاد تنها «یک» پرده برداشته میشود، چقدر زندگی او تغییر میکند! این کور مادرزاد با کناررفتن کوری، یک عالم برایش باز شد. اگر یک حس بویایی برایش باز شد، یک عالَم و پردهای از عالَم برایش باز میشود. این همه عطریات با این همه تنوع؛
🔘 حالا حسهای حیوانی که اینطور هستند، بقیه حواس چگونهاند! آدمی که از سه تا حس مادرزاد فلج باشد، ما بگوییم دنیا را برای ما تعریف کن که این عالم چطور عالمی است؛ او نمیتواند پنج بُعد این عالم را تعریف کند، امکان ندارد. تعریف او از این عالم همین دو بعد حسی است که باز شده و میبیند که چه خبر است...
حالا انسانی که حس ششم او باز شود قطعاً درختی یا کوهی که برای او معنا میدهد، غیر ما است که پنج تا حسمان باز است. همانطور کسی که عمیقترین حس از او باز شود.
📖 منبع: سی و دو گفتار در معارف الهی، ص ۴۴ _ ۴۷
#تشکیلات_توحیدی | #تمثیلات_فطری
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت : besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
.
🔆 نماز کفارهی گناهان
صفهای نماز جماعت بسته شده بود و همه آمادهی شنیدن اذان بودند. ناگهان مردی با چهرهای نگران در حالی که سرش را پایین انداخته بود، در کنار پیامبر (ص) به زمین نشست، اما خجالت میکشید به چهره او نگاه کند. پیامبر (ص) با مهربانی نگاهی به او کرد و آماده شنیدن حرفهایش شد. مرد به آهستگی و با صدای لرزان گفت: «ای رسول خدا! من گناهی کردهام که…». پیامبر (ص) دیگر به حرف های آن مرد گوش نداد و برخاست تا نماز را شروع کند.
مرد فکر کرد که بیموقع مزاحم آن حضرت شده است. به همین دلیل با شرمندگی بلند شد و به صفهای نمازگزاران پیوست. همینکه نماز تمام شد به سرعت و قبل از آن که کسی به حضور پیامبر (ص) برسد، نزد او رفت و دوزانو نشست. پیامبر (ص) به چهره آن مرد نگاهی کرد. مرد که سرش پایین بود، گفت: «یا رسول الله! عرض کردم گناهی کردم که…».
پیامبر (ص) با مهربانی پرسید: «مگر اکنون با ما نماز نخواندی»؟ مرد جواب داد: «بله یا رسول الله»! پیامبر (ص) پرسید: «مگر به خوبی وضو نگرفتی»؟ مرد جواب داد: «بله یا رسول الله»! حضرت به آرامی گفت: «پس نمازی که خواندی کفاره گناه تو بود.»
(به نقل از: تفسیر نمونه، ج ۹، ص ۲۶۸)
#تشکیلات_توحیدی
#حکایات
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
🌱 تشکیلات توحیدی 🌱
. 📈 کار تشکیلاتی؛ تصاعد هندسی 💬 حضرت آیت الله مصباح یزدی (ره): «در قشرهای متدین و انقلابی و علاقه
.
➕تشکیلات و عمل به تکالیف اجتماعی
🌀بیانات آيتالله مصباح يزدی (رضوان الله تعالی علیه) در دیدار با جمعی از فعالان فرهنگی؛ ۹۸/۰۹/۱۸
✔️ با رشد جوامع و پیچیده شدن امور، نیاز به کار تشکیلاتی احساس میشود...
در اسلام ارزشهایی کلی وجود دارد که قبض و بسط آنها تابع شرایط زمانی و مکانی است، گاهی باید تشکیلاتی شکل گرفته و در تکالیف اجتماعی تقسیمکار صورت بگیرد.
باید توجه داشت وقتی گفته میشود برای انجام برخی تکالیف اجتماعی، تشکیلات لازم است، بدعت نیست؛ بلکه همان مفهوم «وَلتَكُن مِنكُم أُمَّةٌ يَدعونَ إِلَى الخَيرِ»؛ است. انجام وظیفه، کلی است و شکل آن در شرایط مختلف، تفاوت خواهد داشت.
✔️ انجام تکالیفی مانند امر به معروف و نهی از منکر ظرفیتهایی دارد. اگر بنا باشد که هر کسی به هر زبان و ادبیاتی نسبت به مسئولان، امر به معروف و نهی از منکر کند، در بسیاری از موارد سبب اهانت میشود و آثار سوئی به بار میآید.
اگر امر به معروف و نهی از منکر با شیوهی صحیح، مؤدبانه و بدون اغراض مادیگرایانه باشد، احتمال تأثیر آن بیشتر خواهد بود.
در این مسیر و برای ایجاد تشکیلات، کسانی میتوانند با شما همکاری کنند که هم آگاهی دینی و هم بصیرت اجتماعی داشته باشند. چه بسا افرادی نیت صحیح داشته باشند، اما در معرفت دینی یا بصیرت سیاسیشان کمبود داشته باشند.
✔️ امروز کسب اطلاعات اجتماعی، یک نوع تکلیف است، البته نباید افراط و تفریط شود. انسان، باید وقتش را مدیریت کند که به سایر کارها هم برسد.
بهعنوان نمونه شهید بهشتی بهعنوان یک شخصیت ممتاز، وقت خود را بهگونهای تنظیم کرده بود که وقتی که برای صرف ناهار قرار داده است، همراه با گوش کردن اخبار از رادیو باشد.
امروز شرایط بهگونهای است که هیچکس نمیتواند از وظایف اجتماعی، شانه خالی کرده و به عبادات و فقه فردی بپردازد.
شاید در گذشته اگر مرجع تقلیدی در مسئله سیاسی اظهارنظری میکرد، مطرود تلقی میشد؛ این امام(ره) بود که کاری کرد کارستان و به جامعه فهماند که تکالیف اجتماعی بخش اعظم فقه را تشکیل میدهند و حتی برخی تکالیف اجتماعی از نماز هم واجبتر است.
#تشکیلات_توحیدی
#ضرورت_کار_تشکیلاتی
#اهمیت_فعالیت_اجتماعی
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
.
📱تقوا و مراقبه در #فضای_مجازی
🔸حضرت آقا بارها و بارها عملکرد فعّالان فضای مجازی (خصوصاً حزباللهیها و مذهبیها) رو #آسیبشناسی کردند. ولی متأسفانه خیلی مورد توجه قرار نگرفته...
❌ برخی از این آسیبها عبارتاند از:
۱. غرق شدن در فضای مجازی
۲. هدر رفتن وقت در شبکههای اجتماعی
۳. کمرنگ شدن ادب اسلامی (بیانصافی، قول به غیر علم، بدگویی، بدزبانی، غیبت، تهمت و...)
۴. ایجاد دوقطبیهای کاذب و جروبحثهای به دور از منطق
۵. القای ناامیدی و سیاهنمایی نسبت به وضعیت کشور
و...
#فضای_مجازی
#مراقبه
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
⚠️ و بسیاری از کساناند که ترک دنیا را هم به جهت دنیا نمودهاند، و ترک بعضی لذات دنیویه را نمودهاند و مطلب ایشان رسیدن به لذات بالاتر است. پس چنین اشخاص، صاحب فضیلت «عفت» نیستند.
📚 منبع: کتاب معراجالسعادة
#تشکیلات_توحیدی | #تربیتی
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت : besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖