⚠️ «اگر شما #أعلم_علماء هم باشید، ولی #زمانتان را نشناسید، #محال است بتوانید برای جامعهی اسلامیِ امروز مفید واقع شوید.
⬅️ اگر ندانیم که استکبار چه کار میخواهد بکند و دشمنان ما چه کسانی هستند و از کجا #نفوذ میکنند،
⬅️ و اگر متوجه نباشیم که در جامعهی ما چه میگذرد و چه مشکلاتی وجود دارد و #علاجش چیست،
⬅️ و اگر اطلاع نداشته باشیم که در #جبههبندیهای امروز جهان چه جایگاهی داریم، نمیتوانیم #نقش_واقعی خود را ایفا کنیم.
❌ همیشه کتک و توسری را کسانی میخورند که بین دو جناحِ بازیگر قرار گیرند و ندانند چه اتفاقی میخواهد بیفتد و چه عواملی #صحنهی_بازی را به نفع خود تغییر میدهند.
💡#بصیرت و #علم_به_زمان و #استفاده_از_موقعیتها برای هر عاملی _چه اعلمالعلماء باشد، و چه کسی که در یک محله احکام دین را به چند نفر تعلیم میدهد_ ضروری است؛ منتها هرچه مقام بالاتر باشد، آگاهیهای بیشتر و وسیعتری مورد لزوم است.»
۱۳۶۸/۰۴/۲۰
#بصیرتی
#زمانشناسی
#دشمنشناسی
📘 منبع: کتاب «انقلابی بمانید»، ص ۳۸۸
📲کانال تشکیلات توحیدی
🆔 @tashkilat_ir
▫️▫️▫️
🧠 [علمِ غیراسلامی نداریم.]
🔰 آیت الله جوادی آملی:
➕ «علم مثل فرش نیست که ماشینی و دستباف داشته باشد، یعنی دانش را نمیتوان مثل تقسیم فرش به ماشینی و دستباف به اسلامی و غیراسلامی قسمت کرد.
لذا فیزیک، شیمی یا طب به اسلامی و غیراسلامی قسمت نمیشوند. بلکه علم اگر علم باشد و نه #وهم و #خیال و #فرضیه_محض، هرگز غیراسلامی نمیشود.
علمی که اوراق کتاب تکوین الهی را ورق میزند، پرده از اسرار و رموز آن برمیدارد، به ناچار اسلامی و دینی است و معنا ندارد که آن را به دینی و غیردینی و اسلامی و غیراسلامی تقسیم کنیم.
➕ بر این اساس ما دو نوع دانش دینی داریم:
یکی #کلام_خدا را در دستور کار دارد و دیگری #فعل_خدا را.
از یکسو علوم و دانش طایفهای از مشتغلین به دینشناسی که متمرکز بر ادله نقلی هستند و در حوزههای علمیه به فهم و تفسیر آنچه خدا گفته مشغول هستند و قول خدا را محور و موضوع تلاش علمی خویش قرار دادهاند، دینی و اسلامی است.
از سوی دیگر در کنار حوزههای علمیه، دانشگاههای اسلامی قرار میگیرد که همت خود را مصروف ادراک و فهم فعل خداوند قرارداده و درصدد تفسیر جهان خلقت است.
اگر تفسیر قول خدا، علم اسلامی را به دست میدهد، تفسیر فعل خدا نیز علمی را به دست میدهد، تفسیر فعل خدا نیز علمی اسلامی محسوب میشود.»
#علمی
📲کانال تشکیلات توحیدی
🆔 @tashkilat_ir
▫️▫️▫️
🚫 یکی از #عجیبترین و در عین حال #خندهدارترین عباراتی که گاهی بکار میبریم این جمله است که:
«امروز برنامههای تربیتی و تزکیهای رو انجام ندادم، چون سرم خیلی شلوغ بود و وقت نکردم!!!»
⏳ یعنی از ۱۴۴۰ دقیقهای که در طول روز فرصت داریم، ۴۰ دقیقه هم وقت خالی برای محاسبهی نفس، تفکر، یاد مرگ، خلوت با خدا، اُنس با قرآن و ادعیه ... نداریم!!! [یعنی فقط ۱ قسمت از ۳۶ قسمت روز]
💡بهتره جملهی بالا رو اینجوری #اصلاح کنیم:
«امروز برخی از برنامههای تربیتی و تزکیهای رو انجام ندادم، چون...
✂️ چون #تنبلی کردم!!!
✂️ چون هنوز ضرورت خودسازی و حیاتی بودن اون رو #حس نکردم!!!
✂️ چون دچار #تسویف و امروز و فردا کردن شدم!!!
✂️ چون برخی از گناهان باعث شدند که #سلب_توفیق بشم!!!
✂️ چون جذابیتِ یکسری امور لغو و زائد، منو از برنامههای تربیتی #غافل کرد!!!»
📝 در محاورات روزمره گاهی چیزی رو که علت نیست، بجای #علت_واقعی جا میزنیم!!!
به این نوع مغالطه میگن «وَضعُ ما لیسَ بِعِلّةٍ عِلّةً»
🦠 مواظب باشیم که شیطان ما رو دچار این نوع #مغالطه_خطرناک نکنه!!!
#تربیتی
#تفکر
#مدیریت_زمان
#شیطانشناسی
📲کانال تشکیلات توحیدی
🆔 @tashkilat_ir
▫️▫️▫️
🌱🌱
یک سوال و شبههی اساسی که قبلا در کانال گذاشته شده بود ولی مجدداً همراه با جواب بارگذاری میشود:
🔸چند گروه از احادیث وجود دارند که در نگاه سطحی و ابتدایی، بر نهی مبارزه با حکومتهای فاسد،و لزوم سازش و مسالمت با آنها، قبل از قیام امام مهدی علیه السلام دلالت دارند.
در زیر به چهار گروه مهم اشاره میکنیم:
▫️گروه اول: احادیثی که رهبران قیام قبل از قیام امام مهدی علیه السلام را "طاغوت" نامیدهاند. مانند این روایت از مرحوم کلینی که از امام صادق(ع) نقل كرده كه فرمود:
كُلُّ رَايَةٍ تُرفَعُ قَبلَ قِيامِ القائِمِ فَصاحِبُها طاغُوت.
هر پرچمى قبل از قيام قائم برافراشته شود، پرچمدار آن، طاغوت است.
الكافى: ج ۸ ص ۲۹۵ ح ۴۵۲
▫️گروه دوم: احادیثی که توصیه میکنند قبل از آشکار شدن نشانههای ظهور امام مهدی عجّ ، پیروان اهل بیت علیهم السلام نباید در مبارزه بر ضدّ حاکمان جائر شرکت کنند.
مانند این روایت از امام صادق علیه السلام که مرحوم کلینی در اصول کافی نقل کرده است که فرمود:
"خَمسُ عَلاماتٍ قَبلَ قِيامِ القائِمِ : الصَّيحَةُ، وَالسُّفيانِيُّ، وَالخَسفُ، وقَتلُ النَّفسِ الزَّكِيَّةِ، وَاليَمانِىُّ.
فقُلتُ: جُعلِتُ فِداكَ إن خَرَجَ أحَدٌ مِن أهلِ بَيتِكَ قَبلَ هذِهِ العَلاماتِ أنَخرُجُ مَعه؟
قالَ : لا ".
پيش از قيام قائم(ع) پنج نشانه است: صيحه آسمانى، قيام سفيانى، فرو رفتن
لشكر سفيانى در زمينى به نام بيداء،كشته شدن نفس زكيّه، و قيام يمانى. گفتم: فدايت شوم! اگر قبل از اين نشانه ها، يكى از خاندان شما قيام كرد، آيا با او همراهى كنيم؟ فرمود: نه. ر.ك: ج ۷ ص ۲۱۷ ح ۱۲۸۰
▫️گروه سوم: احادیثی که بر وجوب تقیّه به ویژه قبل از قیام امام مهدی عجّ دلالت دارند که مقتضای آنها، حرمت قیام است.
مانند روایتی که شیخ صدوق از امام رضا علیه السلام نقل کرده است که فرمود:
لا دينَ لِمَن لا وَرَعَ لَهُ ، وَ لا إيمانَ لِمَن لا تَقيَّةَ لَهُ ، إنَّ أكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أعمَلُكُم بِالتَّقيَّةِ ... . إلى يَومِ الوَقتِ المَعلومِ ، وَ هُوَ يَومُ خُروجِ قائِمِنا أهلَ البَيتِ عليهم السلام ، فَمَن تَرَكَ التَّقيَّةَ قَبلَ خُروجِ قائِمِنا فَلَيسَ مِنّا .
كسى كه از گناه پرهيز نمى كند، دين ندارد، و كسى كه تقيّه را رعايت نمى كند، ايمان ندارد. گرامى ترين شما نزد خدا، كسى است كه بيشتر تقيّه مى كند ... تا روزى كه وقت آن [نزد خدا ]معلوم است و آن، روز قيام قائم ما اهل بيت عليهم السلام است. پس هر كس قبل از قيام قائم ما تقيّه را ترك كند، از ما نيست. ر.ك: ج ۹ ص ۲۲۸ ح ۱۷۸۹
▫️گروه چهارم: مفاد احادیثی که پیشگویی از شکست همهی قیامهای قبل از قیام مهدوی کرده است.
مانند این حدیث از امام زین العابدین علیه السلام که فرمود:
وَ اللَّهِ لا يَخرُجُ واحدٌ منّا قَبلَ خُروجِ القائمِ(ع) إلّا كانَ مَثَلَهُ مَثَلُ فَرخٍ طارَ مِن وَكرِهِ قَبلَ أن يَستَوىَ جَناحاهُ، فَأَخَذَهُ الصِّبيانُ فَعَبثوا بِهِ.
به خدا سوگند، پيش از خروج قائم(ع) ، هيچ يك از ما قيام نمى كند، مگر اين كه او همچون جوجه اى است كه پيش از محكم شدن بال هايش از آشيانه خود پرواز كند. پس [به زمين مى افتد و] كودكان، او را مى گيرند و با او بازى مى كنند (بازيچه دست ديگران مى شود). الكافى: ج ۸ ص ۲۶۹ ح ۳۸۲
حال با این توضیحات و احادیثی که دلالت بر باطل و بی نتیجه دانستن این گونه قیام هاست، سوالی که مطرح میشود این است:
❓" آیا غیرمعصوم در زمان غیبت کبری، وظیفهای در قبال تشکیل حکومت و اقامهی قسط و عدل ندارد؟"
#بصیرتی
📲کانال تشکیلات توحیدی
🆔 @tashkilat_ir
▫️▫️▫️▫️
🌱 تشکیلات توحیدی 🌱
🌱🌱 یک سوال و شبههی اساسی که قبلا در کانال گذاشته شده بود ولی مجدداً همراه با جواب بارگذاری میشود:
جواب رو فردا بارگذاری میکنیم انشالله🌷
8.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ من تشکیلاتی کار نمیکنم!!! ❌
🧩 در یک تشکیلات، اعضا از داراییهای هم استفاده میکنند؛ مثلاً کسی که #استعداد_طراحی دارد، آن را به #مشارکت میگذارد. کسی که #استعداد_نقادی دارد، میآید و طراحی این فرد را #تکمیل میکند.
🧩 چرا تشکیلات شکل نمیگیرد؟ چون هر کسی استعداد خودش را در چنگش نگهداشته و نمیخواهد با کسی مشارکت کند. میگوید: «من تشکیلاتی کار نمیکنم؛ چون این کار به نام من ثبت نمیشود.»
🧩 ما حاضر نیستیم با هم مشارکت کنیم تا قوی بشویم! هر کدام به #تنهایی میخواهیم قوی بشویم.
#ضرورت_کار_تشکیلاتی
#تعاملات
#منیّت
📲کانال تشکیلات توحیدی
🆔 @tashkilat_ir
▫️▫️▫️
📝 «همهی بدیها در کج رفتن و افتادن نیست؛ نرفتن و #متوقف_شدن هم بدی است.
توقف نکنید. اشکال کار در همهی کسانی که در یک راهی از خودشان شکوفایی نشان میدهند، این است که #خیال میکنند این پایان راه است...
احساسِ بهمنزلرسیدن، #خستگیآفرین و #رکودآفرین است.»
📔 منبع: کتاب تشکیلات توحیدی، ص ۴۴۴
#آسیبها_و_موانع
#توقف_ممنوع
📲کانال تشکیلات توحیدی
🆔 @tashkilat_ir
▫️▫️▫️
9.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱 توصیهٔ حضرت امام به انجام عملی که نتایج زیر را برای اهلش به دنبال دارد:👇
1⃣ تقویت روحی
2⃣ بازشدن راهها برای انسان
3⃣ خروج از ظلمتها و ورود به نور
🎙 این توصیه را در کلیپ بالا بشنوید...
#تربیتی
📲کانال تشکیلات توحیدی
🆔 @tashkilat_ir
▫️▫️▫️
21.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱🌱
⁉️ سوال:
"برخی احادیث از مبارزه با حکومتهای فاسد، قبل از قیام حضرت مهدی (علیه السلام) نهی کرده اند.
در اینصورت، آیا میتوان در عصر غیبت، حکومت اسلامی تشکیل داد یا نه؟!
🕯 با استناد به شواهد قرآنی و تاریخی و نیز بیانات امامَین انقلاب
لینک یادداشتِ مربوط به سوال:
https://eitaa.com/tashkilat_ir/2671
📲#تشکیلات_توحیدی
🆔 @tashkilat_ir
▫️▫️▫️▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به این فیلم ۱:۴۹ دقیقهای از لحظهی آزادی اسرای اسرائیلی توسط حماس با دقت نگاه کنید.
واقعا حماس و اصحاب رسانهای غزه در این ۱۵ ماه، چقدر خوب و عالی #روایتسازی و #تصویرسازی کردند از میزان جنایات رژیم صهیونیستی.
حتی موقع آزادی اسراء هم خیلی هنرمندانه کار کردند. صحنه رو ببینید!
همه جمع شدند تا ۴ تا اسیر اسراییلی رو آزاد کنند.
همشون زن هستند.
اسرا سرحال و بانشاط از ماشین پیاده میشوند.
تحت حفاظت کامل، مسیری را پیاده طی میکنند.
دست همه یک بستهی هدیه وجود دارد.
روی سن که از قبل آماده شده حاضر میشوند.
جوری برای مردم دست تکان میدهند که انگار نه انگار که اسیر بودند. بدون هیچ ترس و استرس و اضطرابی. معلومه بهشون خوش گذشته و از خدمات و محبت نیروهای حماس راضی هستند.
بنری که برای سن طراحی شده، عملیات #طوفانالاقصی را روایت میکند.
این فیلمی که کمتر از دو دقیقه است، اینقدر پیامهای مختلف به کل دنیا صادر میکنه که واقعا نبوغ رسانهای حماس را تحسینبرانگیز کرده است.
یک پیامش اینه:
"آهای اهالی دنیا، ما حماس هستیم. یک زمانی با سنگ میجنگیدیم ولی طوفان الاقصی راه انداختیم، اسیر گرفتیم، هیمنهی اسرائیل را شکستیم، در دنیا بیآبرو کردیم، ۱۵ ماه تلاش کردند تا ما رو نابود کنند و طوفانالاقصی را از ذهنها پاک کنند، ولی ما مقاومت کردیم و حالا مجبور شدند برای آزادی اسرا تن به آتشبس بدهند و ما اینطور قدرتمندانه و با یادآوری عملیات طوفانالاقصی این اسراء رو مبادله میکنیم. تا دنیا بداند که حماس زنده است و مقاومت قویتر از گذشته خواهد شد."
✍ حسن رزمی
📲کانال تشکیلات توحیدی
🆔 @tashkilat_ir
▫️▫️▫️▫️
⭕️ سنخهای استنباط از بیانات رهبر معظم انقلاب (مدّظلهالعالی)
۱ـ رویکرد تبویبی
در این رویکرد، با جستجوی کلیدواژهای بیانات رهبری ذیل یک مفهوم یا یک عبارت استخراج میشود. بخش «چکیده» Khamenei.ir چنین کاری رو انجام میدهد.
طبیعتاً روی مفاهیم و عباراتی که تکرارپذیری بیشتری داشتند، این کار انجام میشود. شبیه کار محدثان شیعه در مواجهه با احادیث ائمه هست که سعی می کردند تبویب کنند.
این رویکرد لازم و ضروری هست و جا دارد از حوزه مفاهیم و عبارات به جملات و گزارهها هم کشیده شود.
۲ـ رویکرد نظاموارهسازی
در این رویکرد، سعی میشود با کمک گرفتن از روشهای تحقیقهای کیفی یا غیرروشمند بیانات رهبری کدگذاری از بیانات صورت گیرد و طی چند مرحله کدگذاری و ادغام یک مدل مفهومی، یک نظام واره استخراج شود.
این رویکرد چند سالی است که از آن استقبال میشود؛ منتها فرآیند تبدیل کدها به مدل مفهومی، با ابهاماتی روبه رو است و اغلب مدل ذهنی پژوهشگر است تا مدل مفهومی بیانات رهبری ولی اصل کار ضروری و لازم هست.
۳. رویکرد تاریخی
یکی از خلأهایی که رویکرد نظاموارهای متعارف دارد، عدم توجه به «روند تاریخی» بیانات رهبری هست. اینکه یک مفهوم در دهههای مختلف چه بار معنایی داشته و طی دهههای مختلف با چه تبیینی مطرح شده است. اینکه دیدگاه «شخص رهبری» به عنوان شخصیت و اندیشمندی که در روند تاریخی انقلاب، در حال تطور یا تکامل یا اصلاح هست، اغلب در دو رویکرد قبلی از آن غفلت میشود.
کمتر پژوهشی داریم که با این رویکرد دیدگاه رهبری را در یک مسئله بررسی کرده باشند. این رویکرد، غیر از بیانات، به پسزمینههای تاریخی، اجتماعی جمهوری اسلامی هم توجّه دارد.
۴ـ رویکرد معادلهسازی یا نقشهسازی
این رویکرد که مطالبه و نیاز عرصه حکمرانی و سیاستگذاری و اداره کشور هست، قصد استخراج «معادله» یا «چگونگی» مدیریت و سرپرستی انقلاب و عرصههای مختلف توسط رهبری را دارد.
این رویکرد باید از تمامی سه رویکرد قبلی بهره ببرد، علاوه بر آنها، از «اقوال» رهبری فراتر برود و «افعال» رهبری را هم مشاهده کند. اینجا دیگر جستجو در سایت رهبری کفایت نمیکند و خِرَد سیاسی و عملی ناگفته رهبری که بعضاً در نگفتهها و نکردههای ایشان و ... وجود دارد را باید فهم کرد.
در اینجا قدری فهم رهبری سخت خواهد شد و روش تحقیق کفایت نمیکند و به میزان درک موقعیت و افعال رهبری، امکان صورتبندی پیدا میکند. چنین حوصله و دقتی را بنده تا حالا ندیدم کسی در مواجهه با بیانات رهبری داشته باشد!
در نهایت باید ابراز کرد، اغلب پیشنهاداتی که دارد به دستگاههای اجرایی کشور داده میشود، از رویکرد اوّل یا دوّم بوده است.
✍️مرحوم سید مصطفی مدرس مصلی
#بصیرتی
#روش_تحلیل_بیانات
#منطق_عملکردی_رهبری
📲کانال تشکیلات توحیدی
🆔 @tashkilat_ir
▫️▫️▫️