eitaa logo
تصریح (تفکر و تأمل و تعقل)
77 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1هزار ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻براندازی هویّتی در جمهوری اسلامی -۲ [چهارم]. در مواجهه با اغتشاش «زن، زندگی، آزادی»، بسیاری از نیروهای انقلابی دچار انفعال ذهنی و شناختی شدند و از اغتشاش، روایت وارونه ارائه کردند. همچنان که در فتنۀ سال هشتادوهشت، کسانی تصوّر می‌کردند که مسأله، «تقلّب در انتخابات» است، در اینجا نیز گمان کردند که مسأله، «مواجهۀ گشت ارشاد» است؛ این یعنی روایت آنها، تطابق ابتدایی با روایت جریان تجدّدی داشت. به‌بیان‌دیگر، در صورت مسأله، مخرج مشترک با جریان تجدّد یافته بودند و این خود، بر پاسخ‌ها و راه‌حل‌ها نیز اثر جدّی می‌گذاشت. جریان فرهنگی و رسانه‌ای متجدّد، دست‌کم از سال‌های آغازین دهۀ نود، بر حجاب متمرکز شده بود و معطوف به آن، مفهوم‌سازی منفی و چهره‌سازی می‌کرد و می‌کوشید زمینه را برای ایجاد یک «جبهۀ نزاع» فراهم آورد و در نهایت نیز در یک نقطۀ بحرانی، به آنچه که می‌خواهد دست یابد. در تمام سال‌هایی که آن «زمینه‌های فکری» و «بسترهای اجتماعی» پدید آمدند و ذره‌ذره و قطعه‌قطعه، مقدّمات تدارک دیده شدند، نیروهای انقلابی در غفلت و خاموشی به سر بردند و سرانجام در نقطۀ بحرانی، یعنی در متن اغتشاش، تازه دریافتند که چه رخ داده است. البته همچنان که اشاره شد، حتی در این نقطه نیز بسیاری در اثر خطای تحلیلی، پنداشتند که مسأله، قابل‌تقلیل به مواجهۀ گشت ارشاد است و ریشۀ همۀ این تنش‌ها و تلاطم‌ها، در عملکرد نیروی انتظامی است؛ حال‌آن‌که طرح فرهنگیِ جریان تجدّدی از آغاز، نفی اصل حجاب و زدودن الزام قانونی به آن بود. کلیدواژۀ «حجاب اختیاری»، نشان می‌دهد که در نظر آنها، باید جنبۀ قانونی حجاب، کنار نهاده شود و حجاب در حد یک انتخاب شخصی و سلیقه‌ای، تنازل یابد، نه این‌که نوع مواجهه با کشف حجاب، تغییر کند و سازوکارهای فرهنگی و هویّتی انتخاب شوند. [پنجم]. اما چرا جریان تجدّدی در پی نفی جنبۀ قانونی حجاب و تبدیل آن به یک انتخاب شخصی و سلیقه‌ای بود؟ چرا این جریان، یک دهه در این‌باره، تلاش رسانه‌ای و نمادین کرد و کوشید جامعه را به سوی انگارۀ حجاب اختیاری سوق بدهد؟ مگر کشف حجاب در معادلۀ براندازی جمهوری اسلامی، چه سهم و نقشی دارد؟ کشف حجاب، چگونه به براندازی کمک می‌کند و این امر فرهنگی، چه نسبتی با امر سیاسی دارد و به چه واسطه‌هایی در تداوم حاکمیّت، اختلال ایجاد می‌کند؟ پاسخ‌دادن به این پرسش در شرایط کنونی که کشف حجاب، تعیّن و تحقّق یافته و پیامدها و نتایج آن را به وضوح مشاهده می‌کنیم، دیگر کار دشواری نیست. همچنان که دین اسلام، «شعائر» دارد که وجه نمادین آن را جلوه‌گر و مشاهده‌پذیر می‌سازند و تمایز و حتی اقتدار در عرصۀ عمومی می‌آفرینند، نظام جمهوری اسلامی نیز در حوزۀ زیست زنانه، نمادها و ظهورات و تعیّناتی دارد که از آن جمله، حجاب است. البته این نماد، خودساخته و بشری نیست، بلکه ریشه در حکم الهی دارد و نظام جمهوری اسلامی نیز به سبب این‌که باید در عرصۀ عمومی، احکام شریعت را محقّق کند، آن را قانونی کرد و به‌تدریج، وجه نمادین بخشید. حال در این جغرافیای معنایی، روشن است که درهم‌شکستن حجاب در عرصۀ عمومی، بنیان هویّتی و نمادینِ نظام سیاسی را متزلزل و مخدوش می‌سازد و آن را با چالش مشروعیّت و تنگنای اقتدار روبرو می‌کند. کشف حجاب در قالب شرع، حرام شرعی است و در قالب سیاست، حرام سیاسی؛ چراکه به معنی «نافرمانی مدنی» و «معارضۀ با حکومت دینی» است. در اینجاست که حجاب از حوزۀ فرهنگ و سبک زندگی به حوزۀ امنیّت و اقتدار سیاسی راه و تعمیم می‌یابد و به یک ابزار مهم برای براندازی نظام تبدیل می‌گردد. این تقابل، گرچه یک انتخاب شخصی و فرهنگی معرفی می‌شود، اما در اثر روایت‌پردازی، وجه نمادین یافته و به معنی «کنش براندازانه» است. این معنا، در اختیار فرد نیست که وی بتواند به قصد و نیّت خویش ارجاع بدهد، بلکه در زمینۀ اجتماعی، آفریده می‌شود؛ آنچه را که در متن یک روند اجتماعی، وجه نمادین یافته و ذیل «نه به حجاب اجباری»، تفسیر شده است، قابل بازتفسیر نیست. بنابراین، خواه‌ناخواه، هر کشف حجابی در این موقعیّت روایتی و تفسیری، معنایی جز معارضۀ با حکومت دینی ندارد. پیش از دهۀ نود، نه‌فقط کشف حجاب وجود نداشت، بلکه ضعف در حجاب نیز به معنی تقابل با حکومت دینی، تفسیر نشده بود؛ بلکه به انگیزه‌های شخصی و سلیقه‌ای ارجاع داده می‌شد؛ چنان‌که از «نقص در معرفت دینی» سخن به میان می‌آمد و یا «میل به تبرّج»، برجسته می‌شد. اما در دهۀ نود به این سو، طرح امنیّتی برای ایجاد شکاف میان حاکمیّت و مردم، بر روی مسألۀ حجاب، متمرکز شد و آن را به مهم‌ترین نماد سیاسی و ضدهویّتی خویش تبدیل کرد. 🖊مهدی جمشیدی https://eitaa.com/tasrih
📸 پاسخ رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت شهید رئیسی به توییت مسئول اطلاع رسانی دولت که مشکل برق و گاز را به کم‌کاری دولت های گذشته ربط داد 🔸داود منظور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم در پاسخ نوشت: از کارشناسان مورد وثوقتان بپرسید چرا تا چند ماه گذشته و قبل از شهادت شهید رئیسی چنین اتفاقاتی رخ نمی داد؟ 🔸نه در پاییز که حتی در تابستان هم برق مردم نه با اعلام قبلی و نه غافلگیرانه قطع نمی شد. نیاز مصرفی برق صنایع هم با انتقال به ساعات غیرپیک، به خوبی تامین می شد! فرق می کند…
5.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت بخیری رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی {رهبر معظم انقلاب} است که امروز سکّان انقلاب را به دست دارد🔸 🤲الهم إِحفظ و سَلِّم و أَیِّد سیدنا القائِد انشاالله 🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلار ۷۵هزار؟ برا چی گریه می‌کنی؟ مگه همتون انگشت نزدید؟ مگه نگفتید ؟ مگه نکردید که هرکسی باشه غیر از ....؟؟؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕او گفت و ما نشنیدیم... 🔺خداروشکر رئیس جمهور لاتی راه میره! خداروشکر رئیس جمهور زن دوم نگرفت! خداروشکر رئیس جمهور در فراغ همسرش گریه میکنه! خداروشکر عارف معاون اول رئیس جمهور برای مشکلات مردم گریه میکنه! خداروشکر همسر رئیس مجلس همایش برگزار میکنه و در توصیف عشق رئیس جمهور به همسرش بغض میکنه! خداروشکر دختران عزیز دو رئیس قوه با هم رفیقن و عکس یادگاری می‌گیرند! 🔸خداروشکر رئیس مجلس در همایش همسرش، از بغض و گریه رئیس جمهور تقدیر میکنه! خداروشکر دور هم خوشن! خداروشکر وسط فشارهای اقتصادی و معیشتی که کمر مردم را شکسته است خانواده هاشون شادن و هر روز مشق وفاق می کنند! خداروشکر یه استاد تمام، شد رئیس جمهورمون! خدایا ازت ممنونیم که حال آقایان خوبه و سیرک سیاسی شان براهه.
حتی در سردترین ایام سال یک نفر هم در ایران از سرما کشته نمی‌شود اما در اروپا در این روزها روزانه هزاران نفر کشته می‌شوند. جالب آنکه در غزه و سوریه هم کسی از سرما نمی‌میرد اما در اروپا و کشورهای صنعتی از سرما می‌میرند. گران کردن نرخ ارز و برق و گاز و انرژی و ... هدفش همین است. همین اتفاقی که در اروپا افتاده! باید طبقات پایین جامعه مصرفشان صفر شود. باید طبقات متوسط جامعه فقط بتوانند کار کنند برای زنده ماندن. "جامعه بازار" و "کالایی شدن" همه چیز هدفش کمک به تولید ثروت نیست! هدفش توزیع به نفع ثروتمندان است. ‌پ‌ن: سالانه بیش از سیصد هزار نفر در اروپا از سرما و گرما کشته می‌شوند. کانال اقْتِصادِفَرهَنگی 💠
💥ما که در سایه‌ی خورشید معذب بودیم چشممان کور، سزاوار همین شب بودیم! 💡از اهل کسی نیست به این ........ بگه کجای نهج البلاغه نوشته با مردم از سر غرور و بی ادبی رفتار کنید؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینگونه تولید ایرانی از بازار داخل و خارج محروم می‌شود... سخنان این تولید کننده را بشنوید. می‌گوید پلی استایرن که یک محصول پتروشیمی است ۹۵۵ دلار به خارج از کشور صادر شده اما بالای ۱۲۰۰ دلار به داخل فروخته شده است. این یعنی نظام اقتصادی ما به شکلی طراحی شده است که با جهانی‌سازی قیمت مواد اولیه ایرانی، اولا هزینه‌های ملت ایران دلاری شود در صورتی که درآمد ریالی دارند؛ ثانیاً تولید کننده ایرانی از مزیت منابع سرشار ایرانی محروم شود. وقتی یک تولید کننده ایرانی ماده اولیه ایرانی را گران‌تر از نرخ صادراتی آن می‌خرد، یعنی این تولید کننده نخواهد توانست با رقیب خارجی خود که همین ماده اولیه ایرانی را خریده است در بازار جهانی رقابت کند. نتیجه این سیاست این است که با دلاری کردن هزینه‌ها و ریالی نگه داشتن درآمدها، قدرت خرید ملت ایران افت می‌کند و در نتیجه تولید کننده ایرانی بازار ایرانی را از دست می‌دهد. علاوه بر این، با فروش مواد اولیه ایرانی بالاتر از قیمت جهانی به تولید کننده ایرانی، تولید کننده ما قدرت رقابت در بازار جهانی را از دست می‌دهد و از بازار جهانی نیز محروم می‌شود. به عبارت دیگر این سیستم استعماری تولید ایرانی را هم از بازار داخلی و هم از بازار جهانی محروم می‌سازد. نتیجه اینکه تولید نابود می‌شود و تنها فعالیت اقتصادی سودآور صادرات مواد خام می‌شود. اینگونه است که ما خام فروش مانده‌ایم. ✍ دکتر سید یاسر جبرائیلی
💡چرا ملت ها شکست اقتصادی می خورند؟! 1⃣ شعار می دهند اما برخلاف سایر کشورها حاضر به محدودسازی خروج سرمایه از کشورشان با اعمال مالیات های سنگین، عوارض، محدودیت‌های نقل و انتقال پول و محرومیت های اجتماعی نیستند. 2⃣ شعار می دهند اما هرگز در شرایط تحریمی، تقاضای غیر ضرور برای ارز را محدود نمی کنند. 3⃣شعار می دهند اما هرگز و به شکل جدی جلوی قاچاق حدود ۲۰ میلیارد دلاری از کشورشان را نمی گیرند. 4⃣ شعار می دهند اما برای بازگشت ارز حاصل از صادرات کالاهایشان به خارج از کشور حاضر به اعمال پیمان سپاری صد در صدی نیستند. 5⃣ شعار می دهند اما حاضر به حفظ ارزش پول ملی و تثبیت نرخ ارزهای خارجی با اقدامات ۱ تا ۴ نیستند و با همراهی با سقوط پول ملی شان تورم، گرانی، کسری بودجه، قاچاق از داخل به خارج، خلق نقدینگی بیشتر و شاید قحطی را برای خودشان به ارمغان می آورند. 6⃣ شعار می دهند اما ارزش پول ملی شان را به بازار انحصاری و تحریمی و سوداگر دلالی ارز به اسم بازار آزاد می سپارند تا هر روز ارزش پول ملی شان سقوط کند. 7⃣ شعار می دهند اما بانک هایشان با خلق نقدینگی و دادن وام و تسهیلات به امور غیر مولد و غیر تولیدی، شکاف تولید و مصرف را زیاد می کند(ناترازی) 8⃣ شعار می دهند اما با خصوصی سازی های بی مورد اموال عمومی به اشخاص بر شکاف طبقاتی درآمد و ثروت افزوده و جامعه را در دنیایی از تبعیض قرار می دهند. 9⃣ شعار می دهند اما حاضر به سامان دهی مالیات ها و گرفتن مالیات از سوداگری، دلالی و فعالیت های غیرمولد و مضر برای جامعه نیستند و در عوض مالیات‌ها را از کارگران، کارمندان و بخش تولید می گیرند. 0⃣1⃣ شعار می دهند اما حاضر به افزایش حقوق کارگران و کارمندان به اندازه تورم نیستند و با این کار بخش عمده ای از جامعه را در فقر، شرایط سخت زندگی و ناراضی قرار می دهند. 1⃣1⃣ شعار می دهند اما .... آری هموطن، اینگونه ملت ها شکست می خورند؛ زمانی که شعار می دهند اما در حوزه اقتصادی بر خلاف آنچه که باید عمل شود عمل می کنند...! ✍دکتر محمد حق شناس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️‍🔥داغ جوان 🎥 نوجوان رشیدش را بی جان در آغوش گرفته و نمیخواهد قبول کند که شهید شده😭 ❤️‍🩹با غم مردم غزه و لبنان چطور شاد باشیم؟؟
این جمله عبدالناصر همتی، پرده برداری از چهره واقعی اقتصاد سیاسی ایران است: «شبکه‌ای از خانواده مدیران دولت آقای روحانی ذينفع گران‌سازی ارز هستند و برای گران‌سازی ارز اعمال فشار می‌کنند». هر حرف دیگری که درباره افزایش نرخ ارز می‌شنوید، داستان‌سرایی است.
پاکیزه از هر آمیختگی بود، اما طاعنان با زبان صد گزش ، شش کلاسه‌اش خواندند و خفاشان از آفتاب وجودش برتافتند. او آسمانی‌تر از آن بود که در بند مضایق زمین‌یان گرفتار آید. چه در شب ذی نور حرم و چه در شب دیجور ورزقان نشان داد که هم خادم‌الرضا و هم خادم‌جمهور است. یادش بخیر و راهش پر رهرو باد