✅👈 استاد علی صفایی رحمة الله علیه
💟 يكى از بزرگان كه به او گفته بودند به من درسى بده، گفته بود: به تو درسى مى دهم كه اگر تو، همه اش را در كتابى جمع كنى، كتابها آن را نمى تواند در خود بگيرند.
💟 و اگر بخواهى خلاصه اش كنى پشت يك ناخن مى توانى بنويسى.
💟 آنچه كه در همه كتابها هست اگر در يك خط خلاصه بشود و آن خط در دو كلمه خلاصه شود و آن كلمه را بتوان در پشت ناخن نوشت، چيزى نيست جز «ذبحُ النفس».
📚 حقیقت حج، ص ۱۱۸
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
🎤👈 حاج آقا قرائتی
✅ روز عيد قربان يكى از دوستان زنگ زد كه دعاى عيد قربان چيست؟
✅ گفتم: دعاى عيد قربان اين است كه وقتى گوسفند قربانى مى كنى، كبابى هايش را براى خودت كنار نگذارى!!
✅ گفت: دعاى عيد قربان را مى خواستم. گفتم: همين است.
📚 خاطرات حجة الاسلام قرائتى، ج ۱ ص ۹۳
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 شهید مطهری
🔷 اندلس را كه يكى از كشورهاى قديمى و متمدن عظيم بود در نظر بگيريد. خيلى از حكما و ادبا و فلاسفه اسلامى از اين سرزمين بودهاند و بعد مسيحيها آن را گرفتند و هنوز مسجدهاى تاريخى باعظمتى در آن وجود دارد.
🔷 مسيحيت چگونه بر آنجا غلبه كرد؟ نقشه كشيد و دو مسئله را در آنجا رايج نمود: يكى مسئله بىحجابى و ديگر مسئله مشروب خوارى.
🔷 به اين طريق اقدام نمودند كه دستور دادند دختران بسيار زيباى مسيحى به بهترين وجه آرايش كنند و در خيابانها گردش و رفت و آمد نمايند و در روابط با مردان آزاد باشند.
🔷 نتيجه اين شد كه پس از چندى دلبستگی ها بهوجود آمد و ازدواجها صورت گرفت و كمكم در سطوح بالا نيز اين ازدواجها صورت گرفت و ديگر كار خاتمه پيدا كرد.
🔷 درباره يكى از حاكمان آن كشور مىگويند روزى لب دريا نشسته بود و به آب مىنگريست. در اين بين دخترى مسيحى آرايشكرده خرامان خرامان از مقابل او گذشت.
🔷 آن شخص، ديگر طاقت نياورد كه غلامان و خدمهاش را بفرستد تا آن دختر را براى او بياورند بلكه خودش شخصاً دويد و او را بغل كرد و به بستر خويش برد.
🔷 وقتى اين جريان را به پاپ خبر دادند پاپ گفت: ديگر كارشان تمام شد، ما پيروز شديم.
📚 مجموعه آثار، ج ۲۴ ص ۵۴۷
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 استاد صفایی
💠 حجاب تنها مخصوص زن نيست كه مردها هم بايد حساب شده حركت كنند و گرد و خاك بالا نياورند و دلها را به خود گره نزنند، كه هر كس در سر راه دلها بنشيند، او راهزن است و طاغوت.
📚 روابط متکامل زن و مرد، ص ۴۴
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
📚👈 استاد صفایی
🔶 دنيا راه است و من نمىتوانم سنگ راه خلق باشم. و نمىتوانم با چشم و صورت و گيسوان و ساقهايم و يا تن صدا و حركاتم خلق را به سوى خودم جذب كنم و براى خودم نگه دارم.
🔶 مسأله اين نيست كه مثلاً من فاسد نمىشوم و طلا كه پاكه چه منتش به خاكه! مسأله اين است كه ديگران نبايد آلوده شوند و نبايد دلهاشان اسير من باشد و نبايد من سنگ راهشان و بت بزرگشان باشم.
🔶 با اين احساس من مىيابم كه خلق را به خود كشيدن و سنگ راه خلق شدن و استعدادها را ضايع كردن، فسادى نيست كه در يك جا حبس بشود و محدود بشود.
🔶 كسى كه راه را گرفت كارش محدود نيست. آنجا كه هستى از ارتباط و هماهنگى برخوردار است و آنجا كه دنيا، راه و كلاس است، يك نگاه، يك لبخند، يك فساد، يك فساد نيست، كه هستى را به فساد مىكشد و تمام درياها و دشتها را در خود مىگيرد. «ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ ايْدِى النَّاس ...».
📚 مسئولیت و سازندگی، ص ۱۷۶
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 استاد علی صفایی
🔷 در زن، جلوهكردنها و خودنمايىها ريشهدار است. مىخواهد چشمها را به خودش جلب كند و زبانها را به دنبال خود بكشد.
🔷 مواظب باش اسير چشمها و زبانها نشوى و سعى كن تا به گونهاى حركت كنى كه خلق خدا را گرفتار حالتها و رفتارت نسازى و آنها را اسير ننمايى؛ كه اگر كسى آلوده شد، اين آلودگى دامان تو را مىگيرد و تو را رها نمىسازد.
🔷 حجاب؛ يعنى همين دقّت در برخورد، كه آلوده نشوى و آلوده نسازى؛ كه اسير نشوى و اسير ننمايى.
🔷 حجاب، فقط اين نيست كه زن خود را بپوشاند؛ كه زن و مرد، هر دو بايد در اين دنيايى كه راه است و ميدان حركت است و كلاس و كوره است؛ سنگ راه نباشند و ديگران را در خود اسير نسازند و چشمها و دلها را نگه ندارند و در دنيا نمانند.
📚 نامه های بلوغ، ص ۱۳۳
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 عشق ۹۸ درصدی
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 نقاب دیدار
🎤👈 آیت االه بهجت رحمة الله علیه
🔷 کجا رفتند کسانی که با صاحب الزمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف ارتباط داشتند؟
🔷 ما خود را بیچاره کرده ایم که قطع ارتباط نموده ایم و گویا هیچ چیز نداریم، آیا آنها از ما فقیر تر بودند؟!
🔷 اگر بفرمایید: به آن حضرت دسترسی نداریم، جواب شما این است که چرا به انجام واجبات و ترک محرّمات ملتزم نیستید، او به همین از ما راضی است، زیرا:«مَنْ وَرِعَ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ فَهُوَ مِنْ أَوْرَعِ النَّاسِ».
🔷 ترک واجبات و ارتکاب محرّمات، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است.
📚 در محضر آیت الله بهجت ج ۱ ص ۳۶۱
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
🎤👈 شهید مطهری
🔷 جملهاى دارد صعصعة بن صوحان از اصحاب امير المؤمنين عليه السلام كه بسيار زيباست. جناب صعصعه از اصحاب خاص امير المؤمنين است، از آن تربيتشدههاى حسابى على؛ مرد خطيب سخنورى هم هست. جاحظ (كه از ادباى درجه اول عرب است) مىگويد: «صعصعه مرد خطيبى بود، و بهترين دليل بر خطيب بودن او اين است كه على بن أبي طالب گاهى به وى مىگفت: بلند شو چند كلمه سخنرانى كن».
🔷 صعصعه همان كسى است كه روى قبر على عليه السلام آن سخنرانى بسيار عالى پرسوز را كرده است. اين شخص يك تبريك خلافت به امير المؤمنين گفته در سه چهار جمله كه بسيار جالب است.
🔷 وقتى كه امير المؤمنين خليفه شد، افراد مىآمدند براى تبريك گفتن؛ يك تبريكى هم جناب صعصعه گفته است. ايستاد و خطاب به امير المؤمنين گفت:«زَيَّنْتَ الْخِلافَةَ وَ ما زانتكَ وَ رَفَعْتَها وَ ما رَفَعَتْكَ وَ هِىَ الَيْكَ احْوَجُ مِنْكَ الَيْها». اين سه چهار جمله ارزش ده ورق مقاله را دارد.
🔷 گفت: على! تو كه خليفه شدى، خلافت به تو زينت نداد، تو به خلافت زينت بخشيدى؛ خلافت، تو را بالا نبرد، تو كه خليفه شدى مقام خلافت را بالا بردى؛ على! خلافت به تو بيشتر احتياج داشت تا تو به خلافت؛ يعنى على! من به خلافت تبريك مىگويم كه امروز نامش روى تو گذاشته شده، به تو تبريك نمىگويم كه خليفه شدى. به خلافت تبريك مىگويم كه تو خليفه شدى، نه به تو كه خليفه شدى. از اين بهتر نمىشود گفت.
📚 مجموعه آثار، ج ۱۷، ص ۱۵۷
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 استاد صفایی رحمة الله علیه
🔷 روز عيد غدير امسال، در كردستان، در سقز بودم، در جمع دوستانى كه مهربان و متدين و منصف بودند. يكى از دوستان مى پرسيد كه آيا شما در موضوع خلافت و امامت تحقيقى داشته ايد و آيا دليل بر خلافت بلا فصل حضرت على فقط همين «مَنْ كُنْتُ مَولاه» و يا «تارِكٌ فِيكُمُ الثِّقَلَيْنِ» است؟ اگر دليل همينهاست، چرا حضرت رسول با صراحت از خلافت نگفت و چرا حضرت على را نصب نكرد و كار را يك سره ننمود تا اين همه مشكل و درگيرى پيش نيايد.
🔷 من گفتم در موضوع ولايت و خلافت «مثل موضوع رسالت» من از نقل و روايت شروع نمى كنم. من از اين نقطه آغاز مى كنم كه روابطى دارم، با خودم، با اشياء، با افراد و با ملتها. من در اين روابط امكاناتى دارم: علمى و تجربى، عقلى و فلسفى، قلبى و اشراقى، و احساسى و غريزى. آيا اين امكانات، كفاف روابط من را مى دهد؟
🔷 اگر به اين نتيجه رسيديم كه آرى، پس ديگر نه رسول مى خواهيم و نه خليفه. آدمى مى ماند و خودش و رها مى شود و به خود واگذار مى گردد. اگر به اين نتيجه رسيديم كه خير، اينها كفاف نيازهاى آدمى را نمى دهد، آن وقت هم رسول مى خواهيم و هم پس از رسول به كسى محتاج هستيم كه همان خصوصيات آگاهى و آزادى را داشته باشد و ارتباط با غيب و شهود اين عالم را داشته باشد و آدمى را در تمامى راهش امام و جلودار باشد.
🔷 با اين نگاه ملاك انتخاب رسول و خليفه و شكل انتخاب اين دو، مثل هم خواهد بود و همان طور كه رسول خدا را با اجماع مردم و يا اجماع اهل مدينه و يا اجماع اهل حل و عقد انتخاب نمى كنند، همين طور خليفه را نمى توان با اين روشها شناسايى كرد و نمى شود كه رسول خدا به فكر سرپرست امت و خليفه ى پس از خود نباشد و براى پس از وفات كسى را مشخص نكرده باشد و مثل ابوبكر و عمر و يا تمامى خلفاى بعد دلسوزتر از او باشند.
🔷 اكنون كه ملاك خلافت و رسالت هم پاى هم گرديد، بايد تعيين سرپرست و وظيفه با نص و با همان ملاك مشخص گرديده باشد.
📚 از معرفت دینی تا حکومت دینی، ص ۱۷
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
🔷هارون الرشید به دنبال شخصی بود که امام کاظم علیه السلام را در میان مردم شرمنده سازد
🔷 مرد جادوگری را به حضورش آوردند. وقتی سفره غذا پهن شد، جادوگر وردی بر نان خواند که هر گاه امام برای برداشتن نان دستش را دراز میکرد، نان از میان دستانش میپرید.
🔷 هارون از دیدن این صحنه خوشحال شده و به شدّت میخندید. امام کاظم علیه السلام با مشاهده این جادوگری، به عکس شیری که در پرده بود، اشاره کرد و فرمود: ای شیر،دشمن خدا را بگیر❗️
🔷 عکس شیر به درنده بزرگی تبدیل شد و فرد جادوگر را درید! هارون و اطرافیانش از شدت ترس بیهوش شدند.
🔷زمانی که به هوش آمدند، هارون به امام کاظم علیه السلام گفت: به حقی که بر تو دارم سوگند میدهم که از شیر بخواه که آن مرد جادوگر را برگرداند.
🔷 حضرت پاسخ داد: اگر عصای موسی(که تبدیل به اژدها شده بود)، ریسمانها و عصاهای جادوگران (که به صورت مار درآمده بودند) را برگرداند، این شیر نیز جادوگری که بلعیده بود را برخواهد گرداند❗️
📕 بحارالانوار، ج ۱۰۷ ص ۹
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 آیت الله بهجت
🔷 از این خونریزی هایی که پیش از ظهور حضرت حجّت علیه السلام واقع می شود، معلوم می گردد که ظهور آن حضرت مانع خونریزی است، چون همه خواسته یا ناخواسته تابع آن حضرت خواهند شد.
🔷 و نیز معلوم می شود که آن قدر باید ظلم و خونریزی صورت بگیرد که برای همه روشن گردد که:«مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»؛ و همه ی اهل زمین در هر کجا که باشند احساس کنند سایه ی ظلم و جور بر سر آنهاست و همه ی جهانیان حتّی کفّار در فشار و ستم به سر ببرند و به انتظار نجات و ظهور فرج و مصلح باشند.
🔷 ائمه ما در روایات به ما خبر داده اند که:«اِرْتِدَادِ أَكْثَرِ الْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِهِ». خیلی از اهل ایمان در اثر ابتلائات برمی گردند.
🔷 خدا کند ایمان ما تا آن وقت باقی بماند و گرنه اگر ظهور هم نزدیک باشد ولی ایمان ما زایل شده باشد، دیگر ما را چه با ظهور آن حضرت و آن حضرت را چه با ما؟!
🔷 برای مؤمنین تثبیت در دین و ایمان و ثبات قدم تا ظهور آن حضرت از ظهور آن حضرت مهم تر است.
📚 در محضر آیت الله بهجت ج ۱ ص ۳۶۵
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
🎤👈 آیت الله شهید دستغیب
🔷رشاد که از تجار درجه یک عراق بود، به مرض سرطان داخلی مبتلا شد. اطبای عراق و لبنان و سوریه از معالجه اش عاجز شدند و برای مداوا به ممالک اروپایی رفت، به او گفتند به هیچ وجه علاجی ندارد.
🔷 ریشه سرطان به قلب رسیده و بر فرض، جراحی بکنیم یک هفته دیرتر شاید بمیری. شب در خواب عربی را می بیند که پیراهن کرباسی بر تن دارد با محاسن متوسط، می گوید:«رشاد اگر قبر مرا درست کنی، من از خداوند شفای تو را می خواهم».
🔷می پرسد: شما کیستید؟ می فرماید: من میثم تمار هستم. (ناگفته نماند که قبلاً بارگاه میثم بسیار مختصر و محقر بود) از خواب بیدار می شود و دو مرتبه به خواب می رود و همان منظره را می بیند. در مرتبه سوم نیز همین طور مشاهده می کند.
🔷فردا با هواپیما به بغداد برمی گردد و از راه مستقیما به درخواست خودش او را بر سر قبر میثم می آورند و آنجا می ماند.
🔷شب هنگام همان شخصی که در خواب دیده بود در مقابل چشمش پیدا می شود و صدایش می زند: رشاد بلند شو. می گوید: نمی توانم. با تندی می گوید: بلند شو. ناگهان می ایستد و آثاری از مرض در خود نمی بیند.
🔷بلافاصله مشغول تعمیر بارگاه میثم می شود و قبّه آبرومند فعلی را می سازد و بعد شوق تعمیر قبر مسلم بن عقیل را پیدا می کند و قبّه طلای مسلم بن عقیل را تمام می کند و سپس برای تجدید طلا کاری گنبد حضرت علی علیه السلام دویست کیلو طلا می پردازد.
📚 داستان های شگفت، ص ۱۹۳
⚫️ ۲۲ ذی الحجه سالروز شهادت میثم تمّار.
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 ۲۴ ذی الحجّه روز مباهله
💠 سوره آل عمران آیه ۶۱:«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ». پس هر كه با تو، بعد از علم و دانشى كه به تو رسيده است، درباره او (عيسى) به ستيز و محاجّه برخيزد (و از قبول حقّ شانه خالى كند) بگو: بيائيد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان وخودمان را (كسى كه به منزله خودمان است) و خودتان را بخوانيم، سپس (به درگاه خدا) مباهله و زارى كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.
💠 واژهى «نَبتَهل» از ريشهى «ابتهال» به معناى بازكردن دستها و آرنجها براى دعا، به سوى آسمان است. اين آيه، به آيهى مباهله معروف گشته است. مباهله، يعنى توجّه و تضرّع دو گروه مخالف يكديگر، به درگاه خدا و تقاضاى لعنت و هلاكت براى طرف مقابل كه از نظر او اهل باطل است.
💠 در تفاسير شيعه و سنى و مىخوانيم كه در سال دهم هجرى، افرادى از سوى رسول خدا صلى الله عليه و آله مأمور تبليغ اسلام در منطقه نجران شدند. مسيحيانِ نجران نيز نمايندگانى را براى گفتگو با پيامبراسلام صلى الله عليه و آله به مدينه گسيل داشتند.
💠 با وجود گفتگوهايى كه ميان آنان و پيامبر صلى الله عليه و آله ردّ وبدل شد، باز هم آنان بهانهجويى كرده و در حقّانيّت اسلام ابراز ترديد مىكردند. اين آيه نازل شد و خطاب به پيامبر فرمود: به آنها بگو: بياييد با فراخواندن فرزندان و زنان و عزيزانمان، خدا را بخوانيم و با حالت تضرّع و ابتهال بر دروغگويان نفرين كنيم و هر نفرينى كه دامن گروه مقابل را گرفت، معلوم مىشود كه راه او باطل است و با اين وسيله به اين گفتگو و جدال پايان دهيم.
💠 هنگامى كه نمايندگان مسيحيان نجران، پيشنهاد مباهله را از رسول اكرم صلى الله عليه و آله شنيدند، به يكديگر نگاه كرده و متحيّر ماندند. آنان مهلت خواستند تا در اين باره فكر و انديشه و مشورت كنند. بزرگِ نصارا به آنها گفت: شما پيشنهاد را بپذيريد و اگر ديديد كه پيامبر با سر وصدا و جمعيّتى انبوه براى نفرين مىآيد، نگران نباشيد و بدانيد كه خبرى نيست، ولى اگر با افراد معدودى به ميدان آمد، از انجام مباهله صرفنظر و با او مصالحه كنيد.
💠 روز مباهله، آنها ديدند كه پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله همراه با دو كودك و يك جوان و يك زن بيرون آمدند. آن دو كودك، حسن و حسين عليهما السلام و آن جوان، علىّبن ابىطالب عليهما السلام و آن زن فاطمهى زهرا عليها السلام دختر پيامبر صلى الله عليه و آله بودند.
💠 اسقف مسيحيان گفت: من چهرههايى را مىبينم كه اگر از خداوند بخواهند كوه از جا كنده شود، كنده مىشود. اگر اين افراد نفرين كنند، يك نفر مسيحى روى زمين باقى نمىماند. لذا از مباهله انصراف داده، حاضر به مصالحه شدند. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: سوگند به كسى كه مرا پيامبر حقّ قرار داد، اگر مباهله انجام مىگرفت، آن وادى آتش را بر آنان فرو مىريخت.
📚 تفسير نور، ج ۱، ص ۵۲۷
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 بزرگترین فضیلت
🔶 روزى مأمون به حضرت رضا عليه السلام گفت: بزرگترين فضيلت امیرالمؤمنین علیه السلام كه قرآن بر آن دلالت دارد، چيست؟
🔶 حضرت رضا عليه السلام به او فرمود: فضیلتی که در مباهله است. زیرا خداوند عزّوجلّ میفرماید:«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أبْنَاءَنَا وَ أبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أنْفُسَنَا وَ أنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ الله عَلَى الْكَاذِبِينَ».
🔶 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله، حسن و حسين عليهما السلام را فرا خواند. پس اين دو، پسران او حساب شدند، و فاطمه عليها السلام را نيز فرا خواند. که آن حضرت مصداق زنان مذکورِ او در آیه حساب شد. سپس امیرالمؤمنین عليه السلام را فرا خواند. پس به حكم خدا، امیرالمؤمنین عليه السلام، نفسِ پيامبر صلى الله عليه و آله است.
🔶 از طرفى مىدانيم كه هيچ يك از مخلوقات خداوند سبحان، بزرگوارتر و برتر از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نيست. پس لازم است كه به حكم خدا هيچ كس برتر از نفس پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نباشد.
📚 بحار الأنوار، ج ۳۵ ص ۲۵۷
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 مقام معظم رهبری: مباهله؛ صحنه تمایز حق و باطل
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
🔷 طلبه ای خدمت عارف روشن ضمیر، حاج آقا توسلی رحمة الله علیه عرض کرد: برادرم را به اتهام قتل گرفته و زندانی کردند.
🔷 حاج آقا گفتند: به اشتباه گرفتند، برادر شما بی گناه است، اعدام نمی شود.
🔷 بعد از چهار سال، قاتل اصلی را گرفتند و برادر آن طلبه آزاد شد.
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
🔷👈 سؤال: از کجا بدانیم که بلاء مانند بیماری خیر و نعمت است تا از آن جلوگیری نکنیم، یا نقمت و عذاب است تا از آن جلوگیری نماییم؟
🔷 علاّمه طباطبایی: با مراجعه کردن به قلب تا حدودی می شود فهمید. به این صورت که اگر قلب آرام و در حال تقرّب و تقوی بود، می توان فهمید که نعمت است، و اگر دل سخت و ناراحت بود، شرّ و نقمت است.
🔷 در روایتی آمده است که:«گاهی خداوند بنده را یک ماه به بیماری مبتلا می کند تا در روز سی و یکم یک یا الله از روی اخلاص از او صادر شود».
📚 در محضر علاّمه طباطبایی، ص ۳۵۷
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 از دستنوشته های استاد صفایی
🖤 سال با محرّم آغاز می شود، و محرّم ماه حسین است. سال با حسین آغاز می شود.
🖤 آیا می توانیم عمر خود را و سالهای خود را و لحظه لحظه های خود را با حسین آغاز کنیم و با حسین به انجام برسانیم؟
🖤 اگر با حسین آغاز نکنیم، با چه کسی و چه چیزی آغاز خواهیم کرد، و برای چه کسی و چه چیزی به انجام خواهیم رساند؟ با چه محبوبی، یا چه مقصودی⁉️
🖤 با کدام قدرت و لذت و ثروت و ریاست، با کدام یک از جلوه های دنیا و با کدام صاحب نعمت و صاحب عنوان و صاحب مقامی، حسین را مبادله می کنیم⁉️
🖤 آیا حسین را می توانیم با تمامی دنیا، حتی با تمامی حور و قصور و با تمامی لذتها و شادی های بهشت مبادله کنیم⁉️
🖤 آیا در این مبادله برده ایم و به غنیمت رسیده ایم، و یا باخته ایم و از دست داده ایم و بالاتر، از دست رفته ایم.‼️
🖤 من خودم را می گویم، که به حجّت رسیده ام. و با تمامی روشنی و بینات یافته ام، خودم را می گویم که با حسین شادی رنج ها را تجربه کرده ام و دور از او خستگی شادی ها را چشیده ام.
🖤 من خودم را می گویم، چگونه می توانم حسین را با حکومت ری، با گندم ری، نه بالاتر، با حکومت شام و با حکومت دنیا عوض کنم⁉️
🖤 چگونه می توانم معامله کنم، چگونه می توانم⁉️
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 نماز روز آخر سال قمری
💙 برای آخرین روز ماه ذیالحجّه که روز آخر سال قمرى نیز است، مرحوم «سیّدبن طاووس» نقل کرده است که در این روز، دو رکعت نماز مى خوانى.
💙 در هر رکعت، یک مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو اللّه» و ده مرتبه «آیة الکرسى» را مى خوانى و پس از نماز مى گویى:
💙 اللّهُمَّ ما عَمِلْتُ فى هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَل نَهَیْتَنى عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ،
🔶 خدایا آنچه من در این سال انجام دادم از اعمالى که مرا از آن نهى فرمودى و مورد رضایت نبود.
💙 ونَسیتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ،
🔶 و من آن را فراموش کردم ولى تو فراموشش نکردى.
💙 ودَعَوْتَنى اِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلَیْکَ،
🔶 و مرا به توبه دعوت نمودی بعد از گستاخی کردنم بر تو،
💙 اللّهُمَّ فَاِنّى اَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لى،
🔶 خدایا من از آن اعمال آمرزش مى طلبم پس مرا بیامرز.
💙 و ما عَمِلْتُ مِنْ عَمَل یُقَرِّبُنى اِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنّى،
🔶 و هر عملى که انجام دادم از اعمالى که مرا به تو نزدیک می کند، پس آن را از من قبول فرما.
💙 ولا تَقْطَعْ رَجآئى مِنْکَ یاکَریمُ.
و امیدم را از خودت قطع مکن، اى بزرگوار.
✅👈 وقتى بنده ای چنین کند، شیطان مى گوید: واى بر من! هرچه در مدّت این یک سال زحمت کشیدم، همه را با این عمل، از بین برد و سالش را به خیر ختم نمود!
📚 اقبال الاعمال، ج٢، ص٥١٧
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
⚫️ قَالَ ابوالحسن الرضا سلام الله علیه: كَانَ أَبِی إِذَا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لَا يُرَى ضَاحِكاً وَ كَانَتِ الْكِئَابَةُ تَغْلِبُ عَلَيْهِ حَتَّى يَمْضِيَ مِنْهُ عَشَرَةُ أَيَّامٍ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْعَاشِرِ كَانَ ذَلِكَ الْيَوْمُ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ وَ يَقُولُ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي قُتِلَ فِيهِ الْحُسَيْنُ.
🖤 امام رضا علیه السلام فرمود: هرگاه ماه محرّم فرا میرسید، پدرم امام کاظم علیه السلام خندان دیده نمیشد و غم او را فرا میگرفت.
🖤 تا اینکه روز دهم محرّم فرا میرسید که روز مصیبت و اندوه و گریه او بود و میفرمود: امروز روزی است که حسین سلام الله علیه در آن کشته شد.
📚 بحارالانوار، ج ۴۴ ص ۲۸۴
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi