سئوال کاربران:
جنسی را از کسی خریدم و رفتم تا مبلغ آن را تهیه کنم و بیایم آن جنس را تحویل بگیرم. اما وقتی آمدم فروشنده گفت قیمت تغییر کرده و باید به قیمت جدید بخری. آیا او چنین حقی دارد؟
💥سئوال کاربران:
🔹جنسی را از کسی خریدم و رفتم تا مبلغ آن را تهیه کنم و بیایم آن جنس را تحویل بگیرم. اما وقتی آمدم فروشنده گفت قیمت تغییر کرده و باید به قیمت جدید بخری. آیا او چنین حقی دارد؟
💥روایات در این زمینه:
1️⃣ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ اَلرَّجُلُ يَشْتَرِي مِنَ اَلرَّجُلِ اَلْمَتَاعَ ثُمَّ يَدَعُهُ عِنْدَهُ يَقُولُ حَتَّى آتِيَكَ بِثَمَنِهِ قَالَ إِنْ جَاءَ بِثَمَنِهِ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ وَ إِلاَّ فَلاَ بَيْعَ لَهُ . 📚فقيه ج۳ص۲۰۲
🔸زراره گوید : به امام باقر صلوات اللَّه گفتم : شخصی از دیگری کالایی را می خرد و آن کالا را نزد او رها می کند و می گوید : باشد تا بهای آن را برایت بیاورم! امام فرمود : اگر از آن موقع تا سه روز آورد که هیچ و إلّا بیعی برای او نیست!
2️⃣علي بن يقطين أَنَّهُ سَأَلَ أباالحسن عَنِ الرَّجُلِ يَبِيعُ الْبَيْعَ و لَا يَقْبِضُهُ صَاحِبُهُ و لَا يَقْبِضُ الثَّمَنَ قَالَ فَإِنَّ الْأَجَلَ بَيْنَهُمَا ثَلَاثَةُ أَيَّامٍ فَإِنْ قَبَضَ بَيْعَهُ و إِلَّا فَلَا بَيْعَ بَيْنَهُمَا 📚تهذيب ح۷ص۲۲۳۷۴
🔸علي بن يقطين از امام کاظم صلوات اللَّه علیه در مورد شخصی که کالایی را می فروشد ولی صاحبش آن را تحویل نمی گیرد و او هم بهای آن را دریافت نمی کند فرمود : مهلت در بین آنها سه روز است، پس اگر (تا سه روز) کالای خود را تحویل گرفت که هیچ و در غیر این صورت بیع و معامله ای بین آنها نیست!
3️⃣ عن عبد صالح قال: مَنِ اشْتَرَى بَيْعاً فَمَضَتْ ثَلَاثَةُ أَيَّامٍ وَ لَمْ يَجِئْ فَلَا بَيْعَ لَهُ 📚تهذيب ج۷ص۲۲۲۲۹
🔸امام کاظم صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که کالایی را بخرد و سه روز بگذرد و نیاید (آن را تحویل بگیرد)، پس بیع و معامله ای برای او نیست!
4️⃣عن أَبي عبداللَّه و أبي الحسن في الرَّجُل يَشْتَرِي الشَّيْء الَّذي يَفْسُدُ مِنْ يَوْمِهِ و يَتْرُكُهُ حَتَّى يَأْتِيَهُ بِالثَّمَن قال إِنْ جاءَ فيما بَيْنَهُ و بَيْنَ اللَّيْلِ بِالثَّمَن و إِلَّا فَلَا بَيْعَ لَهُ 📚كافي ج۵ص۱۷۲۳۱۳
🔸امام صادق و کاظم صلوات اللَّه علیهما در مورد شخصی که چیزی را که همان روز فاسد می شود می خرد و آن را همانجا می گذارد تا برود پول آن را بیاورد فرمود : اگر از آن موقع تا شب پول آن را آورد که هیچ و در غیر این صورت بیعی برای او نیست!
5️⃣عن أبي عبداللَّه قال: الْعُهْدَةُ فيما يَفْسُدُ مِنْ يَوْمِهِ مِثْل الْبُقُول و الْبِطِّيخ و الْفَوَاكِه يَوْمٌ إِلَى اللَّيل 📚فقيه ج۳
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : ضمانت در مورد آنچه مثل سبزیجات و خربزه و میوهجات در همان روز فاسد می شود، یک روز تا شب است!
✅ جمع بندی:
🔹 اگر بيعي انجام شود ولی کالا تحویل گرفته نشود و پول آن هم پرداخت نشود و شرط تأخیر هم در بین نباشد (یعنی بیع نسیه نباشد بلکه نقد باشد)، این معامله تا سه روز اعتبار دارد و اگر خریدار بعد از سه روز نیامد کالای خود را گرفته و بهای آن را بپردازد، معامله آنها فسخ است ولی قبل از گذشت سه روز، فروشنده حق فسخ معامله یا مطالبه مبلغ بیشتربه بهانه گران شدن را ندارد.
🔸 این امر برای چیزهایی که یک روزه فاسد می شوند، یک روز تا شب است.
🔹در مدتی که کالا نزد فروشنده است، وی ضامن تلفات احتمالی آن می باشد.
🔆 مؤسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 واژگان عجیب و جدید رهبر معظم انقلاب در مورد حرامخواری خواص!
«حیوان جلّال» سانسور شده در رسانهها!
جلّال: حیوانی است که عادت به خوردن نجاست کرده...
امروز یکی از کارهای مهم، اغوای خواصّ جامعه است، [یعنی] کسانی که عنوانی دارند و امکانی دارند و احیاناً سوادی دارند و مانند اینها. چون وقتی خواص اغوا شدند، اگر به این خواصّ اغواشده فرصت داده بشود و امکان داده بشود، راحت تودهی مردم را اغوا خواهند کرد. یکی از سنگینترین #جنگهای_نرم تاریخ کشور ما امروز در همین زمینه در جریان است. دارند دائم با مزدورپروری، با حرامخوارسازی، با لطایفالحیل افرادی را حرامخوار میکنند؛ وقتی حرامخوار شد، مثل حیوان جلّال، دیگر خیلی مشکل میشود او را از حرامخواری دور کرد. و مزدورپروری میکنند؛ بعضیها را با تهدید، بعضیها را با تطمیع و انواع و اقسام این چیزها. خب بنابراین الان یک جنگ نرم سختی وجود دارد.
👈بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
https://khl.ink/f/49769
🔆 مؤسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
💥سئوال کاربران
🔹بانک ملی اخیراً طرحی به نام تسهیلات خرید ارز اربعین دارد که مبلغ دو میلیون و پانصد هزار تومان تا پایان باز پرداخت تسهیلات که شش ماه است را مسدود میکند البته در حساب کوتاه مدتی که سود صفر دارد، با توجه به اطلاعات اینجانب، پرداخت تسهیلات شرطی است در قبال قرض دو میلیون و پانصد هزار تومان آیا با این روش ربا محقق میشود؟ لطفا در این خصوص راهنمایی بفرمایید.
💥پاسخ سوال
1️⃣ آنچه در سایت بانک ملی(https://bmi.ir/landing/arzearbaeen) در خصوص این طرح توضیح داده شده است ابهام دارد و کاملاً روشن نیست که روش شرعی پرداخت تسهیلات چیست؟! اما آنچه از ظاهر این طرح برمیآید، بانک مبلغی را در حساب کوتاه مدت مشتری مسدود میکند و 4 برابر آن را تسهیلات مرابحه جهت خرید ارز خارجی با اقساط 6 ماهه پرداخت می کند؛
2️⃣ مطابق آنچه از یکی از کارمندان بانک سوال شد و در متن سوال کاربر نیز مطرح گردیده است هیچ سودی به مشتری بابت این سپرده پرداخت نمیشود و لذا ماهیت آن را قرض نشان میدهد(قرض به شرط پرداخت تسهیلات که ربای حکمی محسوب میشود) هرچند که در حساب کوتاه مدت سپردهگذاری شده باشد و لذا اشکال شرعی بر آن وارد است؛
3️⃣ نکته دوم این است که مطابق ضوابطی که بانک مرکزی به تمامی بانکها ابلاغ کرده است👈 https://www.cbi.ir/page/23152.aspx مسدود کردن حساب مشتریان ممنوع است.
✅ جمع بندی
به نظر میرسد با توجه به داشتن شبهه ربوی و قانونی در این طرح، استفاده از این تسهیلات اشکال دارد.
🔆 مؤسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
واکنش آیتاللهالعظمی مکارم به وام اربعین؛
❇️ عادلانه نیست
پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد وام اربعین به این شرح است:
✍ بسمه تعالی
در صورتی که بانک مبلغی وام به زائر بدهد که زائر به وکالت از بانک جنسی مثل ارز به صورت نقد بخرد سپس همان جنس را به وکالت از بانک به صورت اقساط و با قیمت بیشتر به خودش بفروشد و این کار به صورت جدی باشد اشکالی ندارد ولی به یقین سود ۲۳ درصد عادلانه نیست.
@HawzahNews
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
📚 استفاده از مال شبههناک برای اطعام عزاداری
💠 سؤال: آیا برای اطعام عزاداری و تهیه غذای نذری، استفاده از پول یا مواد غذایی کسانی که خمس نمی دهند یا حلال بودن مال آنها مشکوک است، جایز است؟
✅ جواب: استفاده از پول و مواد غذایی یاد شده، اشکال ندارد.
#احکام_عزاداری #احکام_نذر
🆔 @leader_ahkam
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
31.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥توضیح کامل چالشهای تسهیلات اربعین بانک ملی
✅ توسط: استاد جواد عبادی کارشناس فقه بانکی و مدیر موسسه فقه اقتصادی طیبات
🔹بانک ملی از این تسهیلات 6 ماهه، حدود 27 درصد بر مبنای سالانه سود به دست می آورد
🔸شایسته نبود که مهمترین بانک دولتی کشور، از جریان اربعین برای منافع خود سوء استفاده کند.
⭕️ شرط سپرده برای اعطای تسهیلات خلاف قانون بانک مرکزی است البته شنیده ها حاکی است که بانک ملی تصمیم دارد شرط مسدودی سپرده را ملغی کند اما از قرار اطلاع هنوز بخشنامه آن به شعب اعلام نشده است.
✳️زائرین عزیزی که می خواهند از این تسهیلات استفاده نمایند حتما توضیحات استاد عبادی را در مورد شیوه عملیاتی «مرابحه» مورد توجه قرار بدهند تا خدای نکرده مرتکب ربا نشوند.
◀️ نشر حداکثری برای آگاهی زائرین عزیز اربعین
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
سپرده ۲.۵ میلیونی وام اربعین قابل برداشت شد
🔹بانک ملی: مبلغ ۲۵ میلیون ریال واریزی بابت افتتاح حساب ویژه طرح، قابل برداشت بوده و این تسهیلات از یک تا ۵ شهریور به حساب افتتاح شده واریز خواهد شد.
#اربعین۱۴۰۲
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
💥دستور رئیسی برای پرداخت وام اربعین به صورت قرصالحسنه
✳️رئیس جمهور در جلسه امروز هیئت دولت دستور داد وام اربعین به صورت قرضی الحسنه به زائرین پرداخت و با سوداگری و دلالی در زمینه بلیط اربعین برخورد شود.
🔸وی با اشاره به حواشی ایجاد شده در ارتباط با وام زیارت اربعین، به رئیس بانک مرکزی دستور داد این وام به صورت قرض الحسنه به زائران پرداخت شود.
💢رئیسی با بیان اینکه زیارت اربعین مسئولان، خدمترسانی و تسهیل این سفر برای زائرین حضرت اباعبدالحسین (ع) است، به وزیر راه و شهرسازی دستور داد ضمن تعیین و اعلام فوری قیمت قطعی بلیط سفر زمینی و هوایی اربعین با سوداگری و دلالی در این زمینه برخورد کند.
✳️لازم به ذکر است مدیر موسسه طیبات در یک فایل ویدیویی اشکالات شرعی تسهیلات اربعین بانک ملی را متذکر شده و تقاضای حذف شرط سپرده و تبدیل مرابحه به قرض الحسنه شده بود که به لطف خدا این اصلاحات صورت گرفت و تسهیلات اربعین بدون سپرده گذاری و به صورت قرض الحسنه پرداخت می شود.
لینک فایل ویدیویی استاد عبادی در مورد تسهیلات وام اربعین 👇👇
https://eitaa.com/tayebat_public/2606
#جهاد_تبیین
#تسهیلات_اربعین
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
7.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه خبر از خودروسازی و هواپیماسازی در ایران
معاون علمیوفناوری رئیسجمهور:
🔹سیاست کشور ساخت هواپیمای مسافربری نیست؛ ما نیاز داریم با پنج کشور توانمند و دوست برای هواپیماسازی بینالمللی همکاری کنیم و بخشی از آن را بر عهده بگیریم.
🔹علم و فناوری یک چیز است، اقتصاد یک چیز دیگر؛ خودروسازی کشور ما مشکل علم و فناوری ندارد، لازمه خودروسازی، به قیمت در آمدن آن و به تیراژ رساندن است.
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
صفت بخل ::
نتیجه محبت دنیا و ثمره آن است . و این ، از جمله صفات خبیثه و اخلاق رذیله است .
و خدای - تعالی - می فرماید :
«و لا یحسبن الذین یبخلون بما اتیهم الله من فضله هو خیرا لهم بل هو شر لهم سیطوقون ما بخلوا به یوم القیمة»
خلاصه معنی آنکه : «گمان نکنند کسانی که بخل می ورزند به آنچه خدا از فضل خود به ایشان عطا فرموده ، که این خیر ایشان ست بلکه این شر است از برای ایشان ، و زود باشد که در روز قیامت آنچه رابخل کرده اند طوق شود و به گردن ایشان افتد» . [12]
و حضرت رسول - صلی الله علیه و آله - فرمود که : «زنهار ، گرد بخل نگردید که آن هلاک کرد کسانی را که پیش از شما بودند . و ایشان را بر این داشت که خون یکدیگر راریختند . و آنچه بر ایشان حرام بود حلال شمردند» . [13]
و از آن حضرت مروی است که : «بخل ، دور است از بهشت ، و نزدیک است به آتش . و جاهل سخی محبوب تر است نزد خدا ، از عالم بخیل» . [14]
و فرمود که : «بخل ، درختی است که : ریشه آن به درخت زقوم فرو رفته و بعضی ازشاخهای خود را به دنیا آویخته است . پس هر که به شاخی از آن چنگ زند او را داخل آتش می کند . آگاه باشید که بخل ، ناشی از کفر است و عاقبت کفر آتش است» . [15]
و نیز از آن سرور مروی است که باشد کسی از شما بگوید که بخیل بهتر است ازظالم . و چه ظلمی بدتر است در نزد خدا از بخل . قسم یاد نموده است خدا به عزت وعظمت و جلال خود که بخیل را داخل بهشت نکند» . [16]
«شخصی در جهاد در خدمت آن حضرت کشته شد زنی بر او می گریست ومی گفت : «وا شهیداه» ! حضرت فرمود که : چه می دانی که او شهید است ؟ شاید که اوسخن بی فایده می گفته یا بخیل بوده» . [17]
روزی آن بزرگوار مردی را دید که پرده کعبه را گرفته می گوید : «خدایا به حرمت این خانه ، گناه مرا بیامرز . حضرت فرمود : بگو ببینم چه گناه کرده ای ؟ عرض کرد که :
گناه من بزرگتر از آن است که بگویم . فرمود که : گناه تو بزرگتر است یا زمین ؟ گفت : گناه من . فرمود : گناه تو بزرگتر است یا کوهها ؟ گفت : گناه من . فرمود : گناه تو بزرگتر است یادریاها ؟ گفت : گناه من . گفت : گناه تو اعظم تر است یا آسمانها ؟ گفت : گناه من . فرمود :
گناه تو اعظم است یا عرش ؟ گفت : گناه من . فرمود : گناه تو اعظم است یا خدا ؟ گفت :
خدا اعظم و اعلی و اجل است . پس حضرت فرمود : بگو گناه خود را . عرض کرد :
یا رسول الله ! من مرد صاحب ثروتم و هر وقت فقیری رو به من می آید که از من چیزی بخواهد گویا شعله آتشی رو به من می آورد . حضرت فرمود : دور شو از من و مرا به آتش خود مسوزان . قسم به آن خدائی که مرا به هدایت و کرامت برانگیخته است که اگر میان رکن و مقام بایستی و دو هزار سال نماز کنی و این قدر گریه کنی که نهرها ازآب چشم تو جاری شود و درختان سیراب گردند و بمیری و لئیم باشی خدا ترا سرنگون به جهنم می افکند» . [18]
و مروی است که : «دو ملک موکل اند که در هر صباحی ندا می کنند که خداوندا ! مال هر بخیل را تلف کن . و هر که انفاق کند ، عوض به او کرامت کن» . [19]
و اخبار در مذمت صفت بخل ، بی حد ، و خارج از حیز عد است ، با این که خود این صفت ، متضمن مفاسد بی شمار در آخرت و دنیاست . حتی اینکه تجربه شده است که نگاه کردن به روی بخیل ، دل را می گیرد و آن را تاریک می کند . و مشاهد است که : هرکه لئیم و بخیل است ، در نظرها خوار و ذلیل است .
همچنان که پیشوای اهل کرم حضرت امیر المؤمنین - علیه السلام - فرمود که : «بخل ، صاحب خود را حقیر و بی قدر می کند» . [20]
و از بخل و امساک ، عرض و آبروی آدمی بر باد فنا می رود . بلکه همچنان که آن حضرت تصریح فرمودند و مشاهده شده اولاد بخیل با او دشمن ، و هیچ بخیلی را درعالم دوستی نیست . اهل و عیالش چشم به مرگ او گشاده . و فرزندانش دیده بر راه وفات او نهاده . و آن مسکین بیچاره ، با وجود مکنت ، به سختی ، و با چندین وسعت ، به تنگی می گذراند . زندگانی او در دنیا چون فقرا ، و محاسبه و مؤاخذه او در عقبی ، محاسبه و مؤاخذه اغنیاست . در دنیا خوار و ذلیل ، و در عقبی به عذاب الیم گرفتار .
_______
١٢ . آل عمران ، (سوره ٣) ، آیه ١٨٠ .
١٣ . محجة البیضاء ، ج ۶ ، ص ٧١ . و بحار الانوار ، ج ٧٣ ، ص ٣٠٣ ، ح ١۵ (با اندک تفاوتی) .
١۴ . قریب به این مضمون در بحار الانوار ، ج ٧٣ ، ص ٣٠٨ ، ح ٣٧ . و سنن ترمذی ، ج ٨ ، ص ١۴٠ (با اندک تفاوتی) .
١۵ . محجة البیضاء ، ج ۶ ، ص ٧٣ . و احیاء العلوم ، ج ٣ ، ص ٢٢٠
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir