eitaa logo
تذكرة المتقين
197 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
940 ویدیو
14 فایل
نشر معارف دین ارتباط با ادمین @Hassanshojaei6774
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻روایتی که حضرت صادق ع فرمودند باید با آب طلا نوشته شود ▫️عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع * قَالَ: نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِيحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَةٌ وَ كِتْمَانُ سِرِّنَا جِهَادٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَجِبُ أَنْ يُكْتَبَ هَذَا الْحَدِيثُ بِمَاءِ الذَّهَبِ (نَفَس کسی که به خاطر ظلم به ما دچار غم و اندوه است، تسبیح است و اندوه او برای ما عبادت و کتمان راز ما جهاد در راه خداست. سپس امام صادق (ع) فرمودند: این حدیث باید با آب طلا نوشته شود) /ص64 https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
امام صادق علیه السلام: 🔹شيعَتُنَا مَنْ لاَ يَهِرُّ هَرِيرَ اَلْكَلْبِ۱ وَ لاَ يَطْمَعُ طَمَعَ اَلْغُرَابِ۲ وَ لاَ يَسْأَلُ عَدُوَّنَا وَ إِنْ مَاتَ جُوعاً۳ . 🔸شيعه ما كسى است كه چون سگ عوعو نكند و مانند كلاغ طمع نورزد و اگر از گرسنگى هم بميرد، از دشمن ما چيزى نخواهد. توضیح: ۱.یعنی در هنگام مصائب و یا بدون علت پیش مردم ناله نکن. و مانند سگی که در سرما از بی صبری عوعو می‌کند مباش و صبور باش. قال في القاموس: هر الكلب إليه يهر أي بكسر الهاء هريرا و هو صوته دون نباحه(پارس کردن نیست بلکه زوزه میکشد) من قلة صبره على البرد. ۲.کلاغ در حریص بودن نسبت به طعمه ش ضرب المثل است.بارها برای به دست آوردن طعمه بر می‌گردد. تو نسبت به دنیا اینطور حریص مباش. ۳.اینکه فرمودند شیعه ما اگر از گرسنگی بميرد از دیگری طلب نمیکند برای مبالغة است وگرنه حفظ جان واجب ست. منظور از طلب در اینجا گدایی کردن است وگرنه قرض گرفتن جایز است. 📚 اصول کافی (باب الایمان و الکفر) جلد ۲ صفحه ۲۳۸ علیه السلام https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پرسش و پاسخ از مرحوم حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره ❓اگر دختر مورد نظر نباشد ولی بگویید بعدا چادر میپوشم با او کنیم 🔰کانال رسمی حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت تهرانی (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
5.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تذکر حجاب یهویی چقدر خوب شد! ▫️به این میگن معجزه تروریسم و قدرت‌های غربی ⏰شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹:۴۵ شبکه دو 📺 | @pavaraghi_tv2
📚 نماز دانشجو در دوران اقامت در محل تحصیل 💠 سؤال: دانشجویی که قصد دارد به مدت ۴ سال در شهر محل تحصیل زندگی کند و هر چند ماه یکبار چند روزی به شهر محل تولد بر می گردد؛ آیا هنگام رفتن به محل تحصیل، نمازش کامل است؟ ✅ جواب: در محل تحصیل که محل اقامت اوست و مسافر محسوب نمی شود، نمازش کامل است اما در مسیر رفت و برگشت، نمازش شکسته است. https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠 (علیه‌السلام) «مِنْ كَرَمِ اَلْمَرْءِ بُكَاهُ عَلَى مَا مَضَى مِنْ زَمَانِهِ وَ حَنِينُهُ إِلَى أَوْطَانِهِ وَ حِفْظُهُ قَدِيمَ إِخْوَانِهِ» ------✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾------ [در باب دوستی و و آداب آن] از جوانمردى آدمى گريه بر عمر گذشته خويش و شوق به وطن و نگهدارى حرمت دوستان ديرين است. 📚 ، ج ۱، ص ۹۳ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
18.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| صحابه و دفاع از حضرت فاطمه سلام الله علیها !!! ❓آیا پیامبر اسلام در طول 23 سال بعثت خود نتوانست تعدادی صحابه تربیت کرده تا از دخترش فاطمه دفاع کنند و مانع شهادت او شوند !!!! ✅ پاسخ را در کلیپ فوق ببینید. 🆔https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
15.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شجره نامه پیامبران از ابتدا تا انتها(حضرت آدم -حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🔻گوش فرا دادن به کسی، عبادت کردن اوست ▫️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع قَالَ: مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيس‏ (امام جواد (ع) فرمودند: هر کس به سخن‌گویی گوش فرا دهد، در واقع او را عبادت کرده است. اگر سخن‌گو از جانب خدا باشد، پس او خدا را عبادت کرده است و اگر سخن‌گو به زبان ابلیس سخن بگوید، پس او ابلیس را عبادت کرده است.) /ص94 https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
اگر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌واله زنده بودند ..... 🛑و قال في موضع آخر من الكتاب المذكور بعد ذكر قصة هبار بن الأسود و أن رسول الله ص أباح دمه يوم فتح مكة لأنه روع زينب بنت رسول الله ص بالرمح و هي في الهودج و كانت حاملا فرأت دما و طرحت ذا بطنها. 🔸مرحوم مجلسی به نقل از ابن‌ابی‌الحدید: زمانی که ابن‌ابی‌الحدید قصه هبار بن الاسود را نقل می کند : هبار کسی بود که پیامبر «صلی‌الله علیه‌و‌اله» در فتح مکه با وجود عفو عمومی، خون هبار را حلال کرده بود بخاطر اینکه هبار قبل از فتح مکه با نیزه‌ای که به هودج زینب دختر خوانده پیامبر «صلی‌الله‌علیه‌و‌اله» زد و بخاطر ترس از این ضربه، زینب در حالی که حامله بود فرزندش سقط شد. 👇مقایسه بین دو واقعه👇 🔺لو كان حيا لأباح دم من روع فاطمة حتى ألقت ذا بطنها فقلت أروي عنك ما يقوله قوم‏ إن فاطمة روعت فألقت المحسن فقال لا تروه عني و لا ترو عني بطلانه فإني متوقف في هذا الموضع لتعارض الأخبار عندي فيه. 🔸ابن‌ابی‌الحدید از استاد خویش «نقیب» سوال کرد: وقتی پیامبر «صلی‌الله‌علیه‌واله» فقط بخاطر ترسی که هبار نسبت به زینب انجام داد و باعث سقط فرزند زینب شد؛ اگر پیامبر «صلی‌الله‌علیه‌واله» زنده بود می‌دید که کسی با ضربه، فرزند حضرت زهرا «سلام‌الله‌علیها را سقط کرده است چه حکمی می داد؟ نقیب: این مطلب را به اثبات یا نفی از من نقل نکن زیرا من در این مورد توقف دارم(نه جوابم مثبت است و نه منفی) 👇تقیه نقیب👇 🔺أقول ظاهر أن النقيب رحمه الله عمل التقية في إظهار الشك في ذلك من ابن أبي الحديد أو من غيره و إلا فالأمر أوضح من ذلك كما سيأتي في كتاب الفتن. مرحوم مجلسي: ظاهرا نقیب رحمةالله‌علیه در جواب دادن به ابن ابی الحدید تقیه کرده بود این تقیه یا بخاطر ابن‌ابی‌الحدید بوده است یا به خاطر کسانی دیگر و الا جواب واضح بوده است 👇نکته👇 ترحمی که مرحوم مجلسي نسبت به نقیب استفاده می‌کند ثابت می‌کند که در نظر مرحوم مجلسي، نقیب شیعه بود است 📚منابع: 1: بحار: ج28ص323 2: ابن ابی الحدید: ج 14 ص 192 3: بحار ج 28 ص 323 ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
➖چه کسانی در فتح مکه واجب القتل شدند؟ ✍🏻پیامبر «صلی‌الله‌علیه‌واله» در فتح مکه عفو عموی اعلام کردند حتی به ابوسفیان نیز عفو دادند: ولی در متون تاریخی عده نام برده شده اند که از این عفو استثناء شده بودند و واجب القتل بودند در بعضی از متون اشخاص واجب القتل شش مرد و چهار زن بودند و در بعضی از متون پنچ مرد)1 یکی از این افراد «هبار بن الاسود» است 🛑و كَانَ قَدْ عَهِدَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى الْمُسْلِمِينَ أَنْ لَا يَقْتُلُوا بِمَكَّةَ إِلَّا مَنْ قَاتَلَهُمْ سِوَى نَفَرٍ كَانُوا يُؤْذُونَ النَّبِيَّ مِقْيَسِ بْنِ حُبَابَةَ [صُبَابَةَ] وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سَعْدِ بْنِ أَبِي سَرْحٍ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَنْظَلٍ وَ قَيْنَتَيْنِ كَانَتَا تُغَنِّيَانِ بِهِجَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ قَالَ اقْتُلُوهُمْ وَ إِنْ وَجَدْتُمُوهُمْ مُتَعَلِّقِينَ بِأَسْتَارِ الْكَعْبَةِ)2 🔰حضرت رسول «صلى‌اللَّه‌عليه‌و‌آله» قبل از اين كه به مكه تشريف فرما شوند، به مسلمين امر كردند در مكه بكسى صدمه و آزار نرسانند مگر كسانى كه با آنها در معرض مبارزه در آيند، جز چند نفر كه قبلا پيغمبر را اذيت كرده بودند و در مجامع و محافل او را هجو و ناسزا گفته بودند، كه از آن جمله مقيس بن صبابة، و عبد اللَّه بن سعد بن ابى سرح، و عبد اللَّه بن خطل، و دو نفر كنيز آوازه خوان كه اشعارى را در اجتماعات قريش در باره پيغمبر ميخواندند. پيغمبر امر كرده بود اين چند نفر را هر جا مشاهده كردند بكشند و لو خود را به پرده كعبه آويزان كرده باشند. 👇هبار واجب القتل بود👇 🔺و أما هبار بن الأسود فقد كان رسول الله ص أمر أن يحرقه بالنار ثم قال إنما يعذب بالنار رب النار اقطعوا يديه و رجليه إن قدرتم عليه ثم اقتلوه و كان جرمه أن نخس زينب بنت رسول الله ص لما هاجرت و ضرب ظهرها بالرمح و هي حبلى فأسقطت‏)3 🔸«اما هبار بن الأسود، پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) فرمان داده بود که او را با آتش بسوزانند. سپس گفت: «تنها پروردگار آتش است که باید با آتش عذاب کند.» اگر می‌توانید، دست‌ها و پاهای او را قطع کنید و سپس او را بکشید. جرم او این بود که زینب، دختر پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) را که مهاجرت کرده بود، زد وبا نیزه به هوج او زد در حالی که او باردار بود و باعث سقط فرزندش شد.» 👇نکته👇 موضوع زمانی جالب می شود که بدانیم «عبدالله بن ابی سرح» توسط «عثمان بن عفان» پنهان شد و توسط عثمان از پیامبر «صلی الله علیه و اله» بالاجبار عفو گرفت زیرا عبدالله بن ابی سرح برادر رضاعی عثمان بود و بعدا در حکومت عثمان به مراتب حکومت نهاده شد و یکی از عوامل شورش بر علیه عثمان بود. اما «هبار بن الاسواد» در متون مخالفین شیعه از صحابه شمرده شده است و به وی ترضي میکند. 📚منابع: 1: شرح ابن ابی الحدید ج 17 ص 275 2: اعلام الوری ص 110 3: شرح ابن ابی الحدید ج 18 ص 14 ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774