راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل هفدهم :تزکیه
(قسمت هفتم )
ادامه...
شرح منازل هفتگانه نفس
منزل سوم :نفس ناطقه یا متفكّره
در این مرحله قوّه ى تفكّر و تمیز در نفس انسانى به خوبى ظهور كرده و نشو و نماى محسوسى پیدا مى كند .
قدرت نفس در این مرحله ، نتیجه و محصول كوششى است كه انسان نسبت به تربیت نفس و تهذیب و تزكیه آن داشته است :
( وَمَن جَاهَدَ فَإِنَّمَا یُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ ) .
« هركس بكوشد ، بطورقطع به نفع خود كوشیده است » .
سه مرحله ى فوق براى سالك ، دوره ى غلبه و تسلّط بر نفس است و وظیفه ى او مراقبت و هدایت و گاهى جنگ با نفس مى باشد .
باید سینه را به سختى ها و زحمت ها و رنج هاى فراوان سپر ساخت ، و به این معنا یقین داشت كه هیچ رنج و دردى بى سود و بدون مزد نمى ماند .
در این رنج ها و كوشش ها مقصود كشتن نفس نیست ; بلكه رام كردن او و انداختن قوایش در مجراهاى جدید صالح سودمند و علوى است ، بطورى كه همه ى هوس ها و حس ها با الهام گرفتن از وحى ، خادم قلب پاك و اراده ى عقلى و الهى نفس ناطقه شوند .سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
سلوک و مخالفت شیاطین درونی و بیرونی :
به محض اینکه شخصی عزم گام نهادن در مسیر تعالی و تکاملی کند، شیطان تمام توان خود را بکار می بندد و لشکریان جنی و انسی خویش را بسیج می کند تا او را از طی این طریق باز دارند ،از یک سو تردید ها و وسوسه ها، تنبلی ها و تن اسایی ها و نیز هیجانات و هوس های نفسانی را از درون به جانش می اندازد و از دیگر سوء سرزنش ها استهزاء های اطرافیان و مخالفت های دلسوزانه نزدیکان و بستگان نا آگاه و جاهل را از بیرون بر ضد او بر می انگیزد تا به هر قیمت و صورت ممکن او را از رفتن به این راه منصرف کند .
با تو جه به این امر، سالک باید با هوشیاری و عزم راسخ خود، در برابر نیرنگ ها و لشکریان درونی و بیرونی شیطان مقاومت کند و به هیچ وجه سست و تسلیم نشود و برای غلبه بر جنود و مکر های شیطان و نیز ثبات قدم در ادامه راه سلوک از خدا یاری بطلبد.
استاد مهدی طیب
شراب طهور ص 82
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
مراقبه گامی به عالم ناشناخته:
بسیاری از ما جرأت مردن بر گذشته را نداریم؛ زیرا احساس ناایمنی میکنیم و میخواهیم در پناه تعلقات ذهنی یا واقعی خود احساس ایمنی کنیم. ما ترجیح میدهیم خود را در حصاری از شناختهها، در لذتها، تجربهها، دانشها، و حتی در اضطرابها، بدبختیها، رنجها و اندوههای گذشته که به آنها عادت کردهایم و برایمان شناخته هستند، فرو برویم، ولی خود را در معرض ناشناختهها قرار ندهیم. (البته از شناختهها نیز میترسیم!)
مراقبه، آهسته مردن بر خود و گام نهادن به عالم ناشناخته هاست. با مراقبه ذهن آرام آرام خاموش میشود و زمینه اتصال با لایزال هستی فراهم میشود .
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل هفدهم :تزکیه نفس
(قسمت هشتم )
ادامه...
منازل هفتگانه نفس
منزل چهارم:نفس عاقله یا ملهمه
در این مرحله قوّه ى تعقّل نشو و نماى كامل ، و با قوه ى اراده ى عقلى تجلّى و ظهور مى كند .
در این مرحله حاكم اصلى عقل است و به وسیله ى اراده ى عقلى ، احكام و اوامر عقل در همه ى شئون زندگى جارى خواهد گشت .
( وَنَفْس وَمَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ) .
این دوره را بنابر آیات فوق از این رو مرحله ى نفس ملهمه مى توان نامید كه در نفس سالك ، نخستین بار پرتو الهام ربّانى افكنده مى شود .
مرحله ى چهارم از آنجا كه در میان سه مرحله ى اول و سه مرحله ى بعد برزخى است ، از این رو به موجب قانون تكامل و برزخیّت ، داراى اشكال و صور و قواى هر دو طرف ( مراحل ذكر شده و آنچه ذكر خواهد شد ) مى باشد .
در این مرحله قواى پست و حیوانى ، آخرین درجات قوّت و توان خود را به كار خواهند برد تا موقعیّت خود را نگاهدارى كنند ، و از این حیث هم در دل سالك كه مشغول تزكیه ى نفس است ، انقلاب ها و طوفان هاى بسیار قوى و بلكه خونین سر مى زند ، ولى سرانجام قواى پست حیوانى و آمال و هوس هاى خود پرستانه ى نفسانى ، مغلوب انوار قاهره ى قواى برتر معنوى گشته ، ظلمت ، جهالت و غفلت مغلوب نور معرفت و فضیلت خواهد شد .
چون این حقیقت در دل عارف ظهور كرد ، سكوت و آرامش ، با نور الهام ، مشام جان او از فیض آسایش درونى و استراحت وجدانى كه نتیجه ى پیروزى بر نفس حیوانى است ، برخوردار خواهد گشت و لذّت غلبه ى بر نفس را خواهد چشید .
سالك در این مرحله ى از تزكیه ى نفس ، كم كم شروع به چیدن میوه ى شیرین زحمت ها ، كوشش ها ، ناكامى ها ، ریاضت ها و مقاومت هایى كه با متانت و توكّل و ایمان تحمّل نموده مى كند .
( وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ) .
« كسانى كه در راه ما بكوشند آنان را به راههاى خود راهنمائى مى كنیم » .
از این زمان است كه سالك عملاً وارد مراحل بالاتر شده ، واقعیّت آن همه حقایق را كه درباره ى مقام و حالات گوناگون تزكیه ى نفس ، مانند مكاشفات و الهام و جذبه و ذوق و اشتیاق شنیده بود ، حالا از روى یقین احساس مى نماید ، و قوّت قلب و قوّه ى توكّل و ایمان و اعتمادش بر الطاف و فیوضات و هدایتِ پروردگار ، روز به روز قوى تر مى گردد .
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
لذت نفس از عبادت:
حضرت آقا حاج سيد هاشم بسياري از كارهاي نيكو را از حظوظ نفسانيّه مي شمردند و مي فرمودند : غالباً مجالسي را كه بعضي از سالكين تشكيل مي دهند و در آن ها شعر مي خوانند ، از حظوظ نفس است . گرچه لذت معنوي برند ، حظّ نفس است . بسياري از اذكار و اوراد را مردم براي اغراض نفساني و حظوظ آن به جاي مي آورند . قرآني را كه تلاوت مي كنند ، اگر به زيبايي جلد و ورق و خط توجه داشته باشند ، يا روي رحل مشبّك بخوانند و آن رحل مؤثّر در حالت قرائتشان باشد ، حظوظ نفس است . سجّاده ي ساده و سفيد مطلوب است ، سجّاده هاي زيبا و منقّش و ملوّن ، حظوظ نفس است . تربت سيدالشهداء (عليه السلام) اگر به صورت مُهرهاي معمولي گرچه ناصاف باشد ، تربت است ولي اگر صاف بودن آن مدّ نظر گرفته شود ، حظوظ نفس است . بايد درست ملاحظه شود كه شيطان تا كجا دايره ي ماموريت خود را توسعه داده و در سجده گاه مومن شيعه ، آن هم روي تربت پاك آن زمين مقدس ، دوست دارد اثر خود را به جاي گذارد . تسبيح هاي زيبا كه در ذكر انسان مؤثر است ، همگي حظوظ نفس است و هكذا عمامه و عبا و ردا و غيرها از آن چيزهايي كه در عبادت ، نماز ، دعا ، زيارت ، تلاوت ، ذكر و ورد مؤمن مؤثّر باشد . خواستن خواب ها و رؤياهاي معنوي و روحاني ، از حظوظ نفس است . طلبيدن مكاشفات ، اتصال با عالم غيب ، اطلاع بر ضماير ، عبور از آب و هوا و آتش ، تصرّف در مواد كائنات و شفا دادن مريضان ، همگي حظوظ نفسند .
رساله سیر و سلوک از مرحوم سید هاشم حدادسیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ تصویری از سخنان ارزشمند شیخ عارف آیت الله کمیلی خراسانی مدظله
کم شدن حافظه
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل هفدهم :تزکیه نفس
(قسمت نهم )
ادامه...
شرح منازل هفتگانه نفس
منزل پنجم :نفس مطمئنّه
در مرحله ى چهارم كه شرح آن گذشت ، با وجود تكامل یافتن قوّه ى تعقّل و اراده ى عقلى ، باز زندگى انسان خواه فردى یا اجتماعى ، به كلّى از خطا و گناه محفوظ نخواهد ماند ، چرا كه قواى نفسانى و حیوانى به كلّى ریشه كن نشده و به عبارت درست تر تبدیل به قواى روحانى نگشته و هنوز خام و نرسیده اند .
از این رو در بیشتر اوقات ، همان قواى حیوانى بروز كرده و اظهار حیات و توان و قدرت خواهند نمود .
این حال در مسیر زندگىِ سالك بارها پیش مى آید ، و گاهى او را گرفتار وحشت و حیرت و نومیدى مى سازد . ولى عارفان بینادلى كه این مراحل را پشت سر گذاشته اند ، از پیدایش این احوال ما را آگاهى و دلدارى داده اند . پس در این حال و در این حال برگشتها و تنزّلهاى ناگهانى ، نباید دل از دست داد ، و نومید و مضطرب گردید ; بلكه باید به مراقبت افزود و با جان و دل آن حوادث ناگوار و حالهاى پر اضطرار را پذیرفت و به رفع آنها كوشید . چرا كه شرط سلوك و مقتضیّات تزكیه ى نفس همین است .
ولى در این مرحله ى پنجم كه نفس عنوان صفت مطمئنّه به خود مى گیرد ، طورى در مقام خویش استوار و برقرار خواهد بود كه دیگر ترس لغزیدن ، سقوط ، مغلوب هوس ها ، فریب هاى نفس حیوانى و گرفتار وسوسه هاى شیطانى شدن باقى نخواهد ماند .
آیینه ى غیب نماى دل عارف و آسمان زندگى اش از ابرهاى سیاهِ دریاى هوى و هوس ها پاك شده و ماهِ دلرباىِ روحِ ملكوتى و با شكوه خود را در آن آسمان پاك تجلّى خواهد داد و نمونه هاى جلوه هاى روح سبحانى خواهد شد .
در این مقام است كه جنگ با نفس ، با پیروزى كامل عقل خاتمه مى یابد ، و نفس حیوانى رام و فرمانبر سالك مى شود و عارف از زنجیر هوس ها و تحریك ها و هیجان هاى شدید نفسانى آزاد مى شود ، و حتى بدن هم پیرو اراده ى الهى او شده و یك راهوار باربردارى مى گردد .
#تزکیه_نفس
#نفس_مطمئنه
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل هفدهم :تزکیه نفس
(قسمت دهم )
شرح منازل هفتگانه نفس
منزل پنجم :نفس مطمئنه
ادامه...
پس از تهذیب و تصفیه و تربیت کامل، هنگامی که نفس انسان در زمینه اصول عقاید و معارف، از وادی شک بیرون آمد، به مرحله ای می رسد که غرایز سرکش در برابر او رام شده و دیگر توانایی پیکار با عقل و ایمان را از دست می دهند و انسان به یقین و اطمینان می رسد، به حدی که گویا پرده ها از جلوی چشم او کنار رفته و به مرحله شهود و علم الیقین و حق الیقین رسیده است؛ این همان مرحله آرامش است که انسان بر اقیانوس های بزرگ حکومت می کند؛ اقیانوس هایی که حتی در برابر سخت ترین طوفان ها، چین بر چهره اش نمایان نمی شود؛ این مقام اولیا و پیروان راستین آنهاست؛ آنهایی که درس ایمان و تقوا آموخته و سال ها به تهذیب پرداختند و جهاد اکبر را به مرحله نهایی رساندند.
آنان به این مرحله یعنی نفس مطمئنه می رسند؛ در قرآن کریم چنین آمده است:
تو ای نفس آرام یافته! به سوی پروردگارت باز گرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است و در زمره بندگانم داخل و در بهشتم وارد شو!سوره فجر آیه ۲۶
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
تزکیه نفس و مراقبه راه رسیدن به فیض و رحمت واسعه ی امام زمان (ع ) :
بر عاشقان جمال الهی و مشتاقان لقای حضرت او -جل و علا- لازم است که با قدم های متین و استوار در راه سلوک و عرفان حضرتش بکوشند و با تهذیب و تزکیه و مراقبه شدید و اهتمام در وظایف الهی و تکالیف رحمانیه ، خود را به سر منزل مقصود نزدیک کنند ؛ که خواهی نخواهی در این صورت از طلعت منیر امام زمان (علیه السلام) و قطب دایره امکان که وسیله فیض و واسطه رحمت است بهره مند و کامیاب می گردد و از هر گونه راه های استفاده برای تکمیل نفوس خود متمتع می شوند ، و از جمیع قابیلیت های خدا دادی خود برای به فعلیت در اوردن انها برای سر منزل کمال بهره می گیرند .
و وقفنا الله تعالی بمحمد و اله ؛ و صل علی محمد و اله .
انا راجی عفو ربه
السید محمد الحسین الحسینی الطهرانی - قدس الله نفس زکیه -
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
مراقبه راهی برای خلاص شدن از وساوس شیطانی :
یکی از مشکلات اساسی انسان در سلوک الی الله ،وساوس شیطان است که دائما در صدد خارج کردن انسان از طریق حق و سوق دادن او به سمت باطل است.و انسان تا از شر این شیطان خبیث خلاص نشود ،به طریق حق واصل نخواهد شد.واین راهی ندارد جز مراقبه.
حضرت آیت الله حق شناس ره می فرمودند: در مجلسی که مرحوم علامه طباطبایی ره حاضر بودند از ایشان دستور العملی برای سیر و سلوک درخواست شد و ایشان فرمودند :
اول مراقبه ،دوم مراقبه و آخر هم مراقبه.
مراقبه کلمهای عربی است که از ماده رقبه به معنی گردن گرفته شده است و بدان جهت که «انسان به هنگام نظارت و مواظبت از چیزی گردن میکشد، و اوضاع را زیر نظر میگیرد، این واژه به معنی نظارت و مواظبت و تحقیق و زیر نظر گرفتن چیزی، اطلاق شده است.»
مراقبه یا درونپویی در اخلاق و عرفان اسلامی بخش مهمی از سیر و سلوک است که پس از توبه و مشارطه و پیش از محاسبه است.
شیخ محمد بهاری درباره لفظ مراقبه میگوید:
«مراقبه یعنی کشیک نفس را کشیدن که مبادا اعضا و جوارح را به خلاف وا دارد و عمر عزیز را که هر آنی از آن بیش از تمام دنیا و ما فیها قیمت دارد، ضایع بگرداند.»
حضرت آیت الله حقشناس نیز در باب اهمیت مراقبه میفرمودند:
شیطان کاملاً به وضعیت شما مطلع است که چه کسی احکام شرع را یک دستی گرفته و چه کسی خودش را در حضور پروردگار میداند و چه کسی نمی داند؛ چه کسی مراقب است و چه کسی مراقب نیست پس بنابر این حضرت [امام صادق ع ] فرمودند:کسی از شر این خبیث (شیطان) محفوظ است که دایم در مقام مراقبه باشد و خودش را در حضور و محضر پروردگار بداند و در ادامه فرمودند:آن کسی که شب و روزش را بی تفاوت میگذراند، دایم صید شیطان است. «واماالمهمل لاوقاته فهو صید الشیطان»
گاهی التماس می کردند مراقبه کنید ...
منبع :
http://www.rajanews.com/
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2