eitaa logo
سیر و سلوک و معرفت نفس
171 دنبال‌کننده
250 عکس
274 ویدیو
1 فایل
طهارت نفس: یعنی ترک صفات رذیله ودوری از مصاحبت و همنشینی با افراد ناصالح و همنشینی باانسانهای پاک سرشت{شرح گروه}: 1 کسب اطلاع از واقعیات زندگی 2 تفکر در سرانجام مسیر انسان 3 یاد مرگ ، شناخت مبدا، معاد و قیامت @Alavi_09173413229
مشاهده در ایتا
دانلود
نماز شب و سحر خیزی : نماز تو در دل شب عروج تواست به سوی عوالم حیات و بقا و تو نمی بینی .دعا و تضرع و تبتل تو در ظلمت شب،دراصل فرار تو است از ظلمت پشت پرده ، و روی آوردن تو است به سوی عوالم نور و تو نمی یابی . سجده، گریه و استغفار تو در خلوت شب ،اگر حجاب از برابر تو برداشته شود، نزول تو بر حضرت جبار است تا جناب او چاره بیچارگیهای تو باشد و غنای او جبران کننده فقر تو گردد . خوف تو مبدل به امن ،ذلت تو مبدل به عزت ،هلاکت تو مبدل به سعادت، ممات تو مبدل به حیات ،وحشت تو مبدل به انس، تنهایی تو مبدل به مصاحبت ،فنای تو مبدل به بقاء، ضعف تو مبدل به قوت ، و بلاخره سیئات تو مبدل به حسنات شود که حضرت او جبران کننده همه عدمها و کسرهاست. مرحوم آیت اله محمد شجاعی مقالات جلد سوم ص 280
تزکیه نفس و حقیقت سلوک : حقیقت سلوک عبارت است از تبدیل اخلاق حیوانی و خروج از اوصاف بشری و تخلُّق به اخلاق اللّه . و تزکیه ی نفس آن است که نفس را از اوصاف ذمیمه حیوانی به اوصاف حمیده ملکی و از امّارگی به لوّامگی و مطمئنّی موصوف سازی . منبع : پاسداران حریم عشق ، ج ۴ ، ص ۲۲۵
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل هفدهم :تزکیه نفس (قسمت چهاردهم) پس از شناخت منازل هفتگانه نفس و خصوصیات هر منزل ، رفته رفته  به مبحث تزکیه نفس و راههای عملی آن می رسیم : بسياري از سالکین مي كوشند تا پيش از تصفيه نفس و ايجاد فضا و بستري مناسب و پاك، خانه وجود خويش را به صفات كمال بيارايند و در اين راه بسيار تلاش مي كنند ولي به سبب آن كه تصفيه باطني نداشته اند، با مجموعه اي از متناقضات رو به رو مي شوند و در عمل از آن همه تلاش، بسيار كم تر سود مي برند. براي اين كه سالک بهره اي كامل و تمام از تلاش هاي خويش ببرد، مي بايست نخست پيش از تحليه به تخليه اقدام نموده و جان و ظرف كمالي خويش را از هرگونه اغيار پاك كند. اينجاست كه نقش تزکیه نفس و ارزش و جايگاه آن به خوبي روشن مي شود. براي دست يابي به اين مهم مي بايست از تقوا و تزكيه نفس به عنوان دو عامل مهم جارو كردن جان از اغيار ياد كرد. تزكيه نفس و تقوا، گام نخست خدايي شدن  : هر انساني براي دست يابي به اهداف آفرينش مي بايست نخست به تزكيه نفس بپردازد، زيرا بي خانه پالايش شده از آلاينده ها نمي توان اميد داشت كه صفات كمالي در آن مستقر گردند و چنان كه بايسته و شايسته است عرض اندام نمايند. انسان زماني مي تواند به اوج و مقام والای عرفان و سلوک دست پیدا کند  و در مقام خلافت الهي قرار گيرد كه بتواند با معرفت از همه چيز و اطاعت عبادي از خداوند، اغياري را كه بازدارنده از حضور و بروز صفات كمالي الهي مي باشند، از خانه دل بيرون راند. تزكيه نفس كه با عمل شايسته و طريقه پسنديده انجام مي پذيرد، درحقيقت تلاشي براي دست يابي به سبب هايي است كه اغيار را از جان بيرون مي كند و زمينه و فرصت مناسب براي ظهور و بروز اسما و صفات كمالي الهي در جان فراهم مي آورد. از اين رو مي توان گفت كه تزكيه نفس و خودسازي درحقيقت گام نخست متاله گرديدن انسان و قرار گرفتن در مسير كمالي و هدف آفرينش مي باشد. ادامه دارد...
تضرع و استغفار در دل شب : پس تو ای سالک دردمند، هر چه می توانی از ظلمت شب استفاده کن .به عبادت ،به نماز، به تلاوت قرآن، به فکر، به سجده ،به گریه، به تضرع ،و به استغفار در دل شب بپرداز .در تاریکی آن و به هنگامی که جاهلان مغرور و مغروران بی خبر در غفلت خواب و یا در خواب غفلت غوطه ورند بار سفر پرمخاطره ی خویش بربند و برای آنچه در پیش است تحصیل آمادگی کن. مرحوم آیت اله شجاعی ره مقالات جلد سوم ص  279
19.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ تصویری از سخنان ارزشمند فقیه عارف آیت الله کمیلی خراسانی مدظله ✍زمام نفس 💬با ترجمه عربی ✅آدرس کانال معرفتی شیخ عارف @komeiliy
‏🔹شیخ عارف آیت الله کمیلی خراسانی مدظله العالی: ✍در حدیثی از معصومین علیهم السلام آمده است که فرمودند خداوند صفت غیرت دارد و غیور است. خداوند تبارک و تعالی نسبت به بندگان عاشق و محب خودش غیور است. اگر کسی راه محبت و عشق با خدا را پیدا کرد، این محبوب و معشوق نسبت به محب خود غیور می‌شود. همان‌طور که در رابطه زناشوئی محبت ایجاد می‌شود بین خدا و عبد هم این محبت برقرار می‌شود. چون خدا غیور است؛ لذا دوست ندارد در قلب بنده عاشقش چیزی غیر خودش ببیند. می خواهد در خانه دل سالک فقط خودش باشد. لذا گاهی اوقات یک کدورت و غفلتی در دل پیش می‌آید. اگر کسی واقعا سالک الی الله باشد، سریعا ناراحت می‌شود که چرا این جور شد؛ برمی‌گردد و دوباره با خودش آن‌قدر کار می‌کند تا دل را به حالت اول برگرداند. یعنی در آن ارتباط عشقی که با خدا داشته، اغیار را از دل بیرون می‌کند. 📚مشکات دل صفحات ۲۸ و ۲۹ ✅ کانال معرفتی شیخ عارف : @komeiliy https://gap.im/komeiliy
‏🔹شیخ عارف آیت الله کمیلی خراسانی مدظله العالی: ✍سالک در میدان عمل باید بر اثر ریاضت های مطلوب و مشروع به آنجا برسد که بتواند به سهولت و آسانی از آنچه محبوب خود به آن راضی نیست دست بکشد و از معصیت و غفلت و خطاو آنچه نا پسند است از رذائل اخلاقی از رذائل عرفانی خود را کنار بکشد نه تنها ترک معصیت را این وسالک کنار می گذارد اگر دست به ریاضت های مشروع زد تا آنجا پیش می رود که می تواند حتی قلب خود را از خواطر مکروه وناپسند الهی حفظ کند و نگه بدارد تسلط بر قلبش داشته باشد منبع :مشکات دل ✅ کانال معرفتی شیخ عارف : @komeiliy
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل هفدهم :تزکیه نفس (قسمت پانزدهم ) ادامه... خداوند در آيات 128 و 129 به مهم ترين اثر تزكيه وخودسازي اشاره كرده و در آن جا تبيين مي كند كه پاكيزگي انسان ها از آلودگي ها، موجب رسيدن امت ها و ملت ها به مقام تسليم در برابر خداوند مي باشد؛ زيرا درخواست هاي ابراهيم(ع) و اسماعيل(ع) براي بعثت پيامبري از ميان فرزندان آنان در پي درخواست تشكيل امت مسلم، بدين جهت مي باشد كه اين بعثت و هدف هاي آن از جمله تزكيه نفس و خودسازي، از ضروريات بنيادي براي تشكيل امت مسلمان است. به سخن ديگر، تا عوامل اصلي و نخست امت مسلم يعني تزكيه نفس و خودسازي يكايك افراد امت فراهم نيايد نمي توان اميد داشت تا امت مسلمي وجود پيدا كند. بنابراين دست يابي به هر كمالي از جمله امت مسلم، تنها زماني شدني است كه تزكيه و خودسازي انجام گرفته باشد. آيات 77 و 79 سوره واقعه توضيح مي دهد كه پاكي نفس و منزه بودن آن از گناه، زمينه هاي لازم براي درك حقايق قرآني را فراهم مي آورد. اين بدان معناست كه دانش واقعي و علم حقيقي زماني در آدمي تحقق مي يابد كه انسان پيش از آن، نفس و جانش را از هرگونه آلودگي ها پاك كرده باشد. از اين رو تزكيه را بر تعليم مقدس دانسته اند. به اين معنا كه پرورش و خودسازي نفس از هرگونه آلودگي ها و ناپاكي ها، مي تواند موجبات تحقق علم و دانش واقعي را در انسان فراهم آورد. اصولا از ديدگاه قرآن، داشتن تقوا به معناي دست يابي به بسياري از چيزهاست كه از جمله آن دانش و علم و قدرت تحليل و جداسازي حق از باطل مي باشد. خداوند در آيه 282 سوره بقره خودسازي و تقوا را زمينه ساز بهره مندي از تعليمات ويژه الهي و دانش هاي خاص مي داند و در آيه 29 سوره انفال رعايت تقوا و پرهيزگاري را موجب بهره مندي از بصيرت ويژه براي شناخت حق از باطل معرفي مي كند. اين آيات در حقيقت بر اين نكته تاكيد دارند كه دست يابي به دانش و بصيرت واقعي تنها از راه تزكيه نفس و تقوا شدني است و هر علم و دانش و بصيرتي كه از راه هاي ديگر به دست آيد، دانش واقعي و بصيرت حقيقي شمرده نمي شود و تاثيرات و آثار واقعي و خاص خود را نخواهد داشت. ادامه دارد...
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل هفدهم :تزکیه نفس (قسمت شانزدهم ) ادامه... بيدار دلي، ثمره تقوا و تزكيه : از اين كه خداوند در قرآن   "فرقان " يعني جداسازي حق از باطل و درست از نادرست را به صورت نكره آورده اين معنا را مي توان استنباط كرد كه اين بصيرت خدادادي، عنايتي ويژه است و يك توانايي همانند ديگر توانمندي هاي عمومي نيست كه خداوند به همه بشر ارزاني داشته است. بنابراين نمي بايست اين اثر بصيرت و فرقان را كه از راه تقوا  ،تزکیه نفس و پرهيزگاري به دست مي آيد همان دانش و بصيرت عقلاني و يا فطري و يا مانند آن برشمرد بلكه توانايي خاصي است كه مي توان از آن به بيدار دلي تعبير كرد. به اين معنا كه انسان با تقوا ، به بيداردلي و بصيرتي دست مي يابد كه حق را از باطل به سادگي مي شناسد و جدا مي كند. ريشه اين توانايي را مي بايست در نوري جست كه از طريق تقوا و تزکیه نفس در درون جان آدمي فروزان و روشن مي گردد. آيات 48 سوره انبيا و 28 سوره حديد بيان مي كند كه انسان هاي پرهيزگار به نوري دست مي يابند كه به آنان توانايي شناخت دقيق و كامل حق از باطل را مي دهد و جداسازي ميان آن ها را ممكن مي سازد. اين گونه است كه با تزكيه نفس و پرهيزگاري محبت خداوند در جان ها ريشه مي كند (بقره آيات 222 و توبه آيه 108) و جان پاك و مطهر انسان، بستر مناسبي را فراهم مي آورد تا انسان با متاله شدن و تحقق بخشي به صفات و اسماي الهي در خود، رستگاري و فلاح واقعي را تجربه كند (اعلي آيه 14 و شمس آيات 7و 9) و رضايت الهي را به دست آورد (ليل آيات 18 و 21) و در مقام عبوديت ربوبي نشيند و فلسفه آفرينش را در خود تجلي بخشد و ماموريت خويش را در مقام ربوبيت به انجام رساند. از اين رو خداوند در آيات 62 و 63 سوره يونس و نيز 19 سوره جاثيه، تقوا و پرهيزگاري انسان را سبب دست يابي به ولايت الهي مي شمارد و از مردم مي خواهد تا اين گونه خود را در جرگه ولايت الهي وارد ساخته و ماموريت انساني خويش را به اتمام رسانند. بنابراين مي توان به اين نكته به طور قاطع اشاره كرد كه هرگونه بهره مندي انسان از تعاليم الهي و نورانيت خاص و بصيرت ويژه و در نتيجه متاله شدن تنها از راه تقوا و تزكيه نفس شدني است و راه هاي ديگر يا انسان را به مقصد و مقصود نمي رسانند يا راه هاي بس دراز و طولاني است كه موجبات خستگي و درماندگي انسان را فراهم مي آورد. ادامه دارد... سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
با علم کسی تهذیب نمی شود ،ریاضت و مجاهده می خواهد :  «دردها دوا نمى‏ شود، الّا به اين كه اين خصيصه شيطانى از بين برود. كسى بخواهد درد خودش را شخصاً دوا كند، بايد اين خصيصه را از بين ببرد؛ بايد رياضت بكشد و خودش را بزرگ حساب نكند؛ نگويد من عالمم، نگويد من خودم مقدس هستم- چنانچه‏ ملائكه مى‏ گفتند- نگويد من ثروتمندم، نگويد من زاهدم، نگويد من عارفم، نگويد من موحدم. در هر يك از اينها، و لو آن علم اعلايى كه علم فلسفه يا عرفان است، اگر اين خصيصه شيطانى باشد، حجاب است؛ «الْعِلْمُ حِجابُ الاكْبَر» و اگر كسى بخواهد معالجه كند خودش را، بايد اين خصيصه را به آن توجه بكند و بسيار مشكل است معارضه با اين خصيصه. اگر بخواهد كسى تهذيب بشود، با علم تهذيب نمى‏ شود؛ علم انسان را تهذيب نمى‏ كند. گاهى علم، انسان را به جهنم مى ‏فرستد؛ گاهى علم توحيد انسان را به جهنم مى‏ فرستد؛ گاهى علمِ عرفان انسان را به جهنم مى‏ رساند؛ گاهى علم فقه انسان را به جهنم مى‏ فرستد؛ گاهى علم اخلاق انسان را به جهنم مى‏ فرستد. با علم درست نمى‏ شود. تزكيه مى ‏خواهد.» حضرت امام خمینی (ره) صحیفه امام ج 19 ص 133 سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
مراقبه ، رسیدن به زیبایی حقیقی و روحانی : زشتی هیچ ربطی به بدن ندارد. زیبایی نیز ربط زیادی به بدن ندارد. زیبایی و زشتی بدن چیزی بسیار سطحی و غیر ارادی  است؛ آن چیز واقعی از دورن می‌آید. اگر بتوانی در درون زیبا شوی، نورانی و جذاب  خواهی شد. بارها اتفاق افتاده است: حتی یک انسان زشت، زمانی که شروع به تزکیه نفس و مراقبه میکند ، شروع می‌کند به زیبا به‌نظر رسیدن. زمانی که شروع به مراقبه می کنید چهره‌ها ی شما کم کم تغییر میکند ، تنش‌های شما تخلیه می‌شود، رنجهای شما  که بخشی از صورتتان   شده بود، آهسته‌آهسته ناپدید می‌شود. مانند کودکان آسوده می‌شوید. صورت‌های شما با یک سرور درونی می‌درخشد، نورانی و درخشان می‌شوید. زیبایی و زشتی جسمانی اهمیت زیادی ندارد. آن چیز واقعی ، درون است. زمانی که زیبایی درونی وجود داشته باشد، شکل جسمانی اهمیت چندانی نخواهد داشت. چشمانتان شروع می‌کند به درخشیدن از سرور؛ صورت شما  یک درخشندگی و شکوه خاص خواهد داشت. شکل جسمی بی‌اهمیت می‌گردد. مراقبه کن و پاک طینتی را سرلوحه کار خود کن آنگاه  زشتی ناپدید خواهد شد.