eitaa logo
سیر و سلوک و معرفت نفس
177 دنبال‌کننده
239 عکس
253 ویدیو
1 فایل
طهارت نفس: یعنی ترک صفات رذیله ودوری از مصاحبت و همنشینی با افراد ناصالح و همنشینی باانسانهای پاک سرشت{شرح گروه}: 1 کسب اطلاع از واقعیات زندگی 2 تفکر در سرانجام مسیر انسان 3 یاد مرگ ، شناخت مبدا، معاد و قیامت @Alavi_09173413229
مشاهده در ایتا
دانلود
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل هفدهم :تزکیه نفس (قسمت پانزدهم ) ادامه... خداوند در آيات 128 و 129 به مهم ترين اثر تزكيه وخودسازي اشاره كرده و در آن جا تبيين مي كند كه پاكيزگي انسان ها از آلودگي ها، موجب رسيدن امت ها و ملت ها به مقام تسليم در برابر خداوند مي باشد؛ زيرا درخواست هاي ابراهيم(ع) و اسماعيل(ع) براي بعثت پيامبري از ميان فرزندان آنان در پي درخواست تشكيل امت مسلم، بدين جهت مي باشد كه اين بعثت و هدف هاي آن از جمله تزكيه نفس و خودسازي، از ضروريات بنيادي براي تشكيل امت مسلمان است. به سخن ديگر، تا عوامل اصلي و نخست امت مسلم يعني تزكيه نفس و خودسازي يكايك افراد امت فراهم نيايد نمي توان اميد داشت تا امت مسلمي وجود پيدا كند. بنابراين دست يابي به هر كمالي از جمله امت مسلم، تنها زماني شدني است كه تزكيه و خودسازي انجام گرفته باشد. آيات 77 و 79 سوره واقعه توضيح مي دهد كه پاكي نفس و منزه بودن آن از گناه، زمينه هاي لازم براي درك حقايق قرآني را فراهم مي آورد. اين بدان معناست كه دانش واقعي و علم حقيقي زماني در آدمي تحقق مي يابد كه انسان پيش از آن، نفس و جانش را از هرگونه آلودگي ها پاك كرده باشد. از اين رو تزكيه را بر تعليم مقدس دانسته اند. به اين معنا كه پرورش و خودسازي نفس از هرگونه آلودگي ها و ناپاكي ها، مي تواند موجبات تحقق علم و دانش واقعي را در انسان فراهم آورد. اصولا از ديدگاه قرآن، داشتن تقوا به معناي دست يابي به بسياري از چيزهاست كه از جمله آن دانش و علم و قدرت تحليل و جداسازي حق از باطل مي باشد. خداوند در آيه 282 سوره بقره خودسازي و تقوا را زمينه ساز بهره مندي از تعليمات ويژه الهي و دانش هاي خاص مي داند و در آيه 29 سوره انفال رعايت تقوا و پرهيزگاري را موجب بهره مندي از بصيرت ويژه براي شناخت حق از باطل معرفي مي كند. اين آيات در حقيقت بر اين نكته تاكيد دارند كه دست يابي به دانش و بصيرت واقعي تنها از راه تزكيه نفس و تقوا شدني است و هر علم و دانش و بصيرتي كه از راه هاي ديگر به دست آيد، دانش واقعي و بصيرت حقيقي شمرده نمي شود و تاثيرات و آثار واقعي و خاص خود را نخواهد داشت. ادامه دارد...
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل هفدهم :تزکیه نفس (قسمت شانزدهم ) ادامه... بيدار دلي، ثمره تقوا و تزكيه : از اين كه خداوند در قرآن   "فرقان " يعني جداسازي حق از باطل و درست از نادرست را به صورت نكره آورده اين معنا را مي توان استنباط كرد كه اين بصيرت خدادادي، عنايتي ويژه است و يك توانايي همانند ديگر توانمندي هاي عمومي نيست كه خداوند به همه بشر ارزاني داشته است. بنابراين نمي بايست اين اثر بصيرت و فرقان را كه از راه تقوا  ،تزکیه نفس و پرهيزگاري به دست مي آيد همان دانش و بصيرت عقلاني و يا فطري و يا مانند آن برشمرد بلكه توانايي خاصي است كه مي توان از آن به بيدار دلي تعبير كرد. به اين معنا كه انسان با تقوا ، به بيداردلي و بصيرتي دست مي يابد كه حق را از باطل به سادگي مي شناسد و جدا مي كند. ريشه اين توانايي را مي بايست در نوري جست كه از طريق تقوا و تزکیه نفس در درون جان آدمي فروزان و روشن مي گردد. آيات 48 سوره انبيا و 28 سوره حديد بيان مي كند كه انسان هاي پرهيزگار به نوري دست مي يابند كه به آنان توانايي شناخت دقيق و كامل حق از باطل را مي دهد و جداسازي ميان آن ها را ممكن مي سازد. اين گونه است كه با تزكيه نفس و پرهيزگاري محبت خداوند در جان ها ريشه مي كند (بقره آيات 222 و توبه آيه 108) و جان پاك و مطهر انسان، بستر مناسبي را فراهم مي آورد تا انسان با متاله شدن و تحقق بخشي به صفات و اسماي الهي در خود، رستگاري و فلاح واقعي را تجربه كند (اعلي آيه 14 و شمس آيات 7و 9) و رضايت الهي را به دست آورد (ليل آيات 18 و 21) و در مقام عبوديت ربوبي نشيند و فلسفه آفرينش را در خود تجلي بخشد و ماموريت خويش را در مقام ربوبيت به انجام رساند. از اين رو خداوند در آيات 62 و 63 سوره يونس و نيز 19 سوره جاثيه، تقوا و پرهيزگاري انسان را سبب دست يابي به ولايت الهي مي شمارد و از مردم مي خواهد تا اين گونه خود را در جرگه ولايت الهي وارد ساخته و ماموريت انساني خويش را به اتمام رسانند. بنابراين مي توان به اين نكته به طور قاطع اشاره كرد كه هرگونه بهره مندي انسان از تعاليم الهي و نورانيت خاص و بصيرت ويژه و در نتيجه متاله شدن تنها از راه تقوا و تزكيه نفس شدني است و راه هاي ديگر يا انسان را به مقصد و مقصود نمي رسانند يا راه هاي بس دراز و طولاني است كه موجبات خستگي و درماندگي انسان را فراهم مي آورد. ادامه دارد... سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
با علم کسی تهذیب نمی شود ،ریاضت و مجاهده می خواهد :  «دردها دوا نمى‏ شود، الّا به اين كه اين خصيصه شيطانى از بين برود. كسى بخواهد درد خودش را شخصاً دوا كند، بايد اين خصيصه را از بين ببرد؛ بايد رياضت بكشد و خودش را بزرگ حساب نكند؛ نگويد من عالمم، نگويد من خودم مقدس هستم- چنانچه‏ ملائكه مى‏ گفتند- نگويد من ثروتمندم، نگويد من زاهدم، نگويد من عارفم، نگويد من موحدم. در هر يك از اينها، و لو آن علم اعلايى كه علم فلسفه يا عرفان است، اگر اين خصيصه شيطانى باشد، حجاب است؛ «الْعِلْمُ حِجابُ الاكْبَر» و اگر كسى بخواهد معالجه كند خودش را، بايد اين خصيصه را به آن توجه بكند و بسيار مشكل است معارضه با اين خصيصه. اگر بخواهد كسى تهذيب بشود، با علم تهذيب نمى‏ شود؛ علم انسان را تهذيب نمى‏ كند. گاهى علم، انسان را به جهنم مى ‏فرستد؛ گاهى علم توحيد انسان را به جهنم مى‏ فرستد؛ گاهى علمِ عرفان انسان را به جهنم مى‏ رساند؛ گاهى علم فقه انسان را به جهنم مى‏ فرستد؛ گاهى علم اخلاق انسان را به جهنم مى‏ فرستد. با علم درست نمى‏ شود. تزكيه مى ‏خواهد.» حضرت امام خمینی (ره) صحیفه امام ج 19 ص 133 سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
مراقبه ، رسیدن به زیبایی حقیقی و روحانی : زشتی هیچ ربطی به بدن ندارد. زیبایی نیز ربط زیادی به بدن ندارد. زیبایی و زشتی بدن چیزی بسیار سطحی و غیر ارادی  است؛ آن چیز واقعی از دورن می‌آید. اگر بتوانی در درون زیبا شوی، نورانی و جذاب  خواهی شد. بارها اتفاق افتاده است: حتی یک انسان زشت، زمانی که شروع به تزکیه نفس و مراقبه میکند ، شروع می‌کند به زیبا به‌نظر رسیدن. زمانی که شروع به مراقبه می کنید چهره‌ها ی شما کم کم تغییر میکند ، تنش‌های شما تخلیه می‌شود، رنجهای شما  که بخشی از صورتتان   شده بود، آهسته‌آهسته ناپدید می‌شود. مانند کودکان آسوده می‌شوید. صورت‌های شما با یک سرور درونی می‌درخشد، نورانی و درخشان می‌شوید. زیبایی و زشتی جسمانی اهمیت زیادی ندارد. آن چیز واقعی ، درون است. زمانی که زیبایی درونی وجود داشته باشد، شکل جسمانی اهمیت چندانی نخواهد داشت. چشمانتان شروع می‌کند به درخشیدن از سرور؛ صورت شما  یک درخشندگی و شکوه خاص خواهد داشت. شکل جسمی بی‌اهمیت می‌گردد. مراقبه کن و پاک طینتی را سرلوحه کار خود کن آنگاه  زشتی ناپدید خواهد شد.
سحر خیزی : به جان عزیزت سوگند که نبوده است هیچ پیامبری و ولیّ خدایی جز اینکه هر چه داشته از برکت شب خیزی بوده . و وصل هر صاحب وصلتی، و قرب هر مقرّبی و لقای هر صاحب لقایی در سحر بوده.            آن قدح باده که شب دهند جاودانه مستیت بخشد! و آن حیاتی که بر جانت رسد از نو هستی ات بخشد.  سحر دعوت از خواص است و هر بی سرو پا را در این بزم ره نیست. اگر توفیقی تو را دست می دهد خدا را شکر گزار که توفیقت دادند چون سر آمرزشت دارند.      آن را که سر راز و نیاز عاشقانه سحر است، شب را با شکم انباشته خوابیدن توفیق حاصل نشود.         حضرت استاد کریم محمود حقیقی ساغر سحر سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل هفدهم :تزکیه نفس (قسمت هفدهم ) ادامه... چگونگي خودسازي و تزکیه نفس : اكنون اين پرسش مطرح مي شود كه اگر بخواهيم تزكيه نفس كنيم و يا خودسازي را براي تخليه نفس از آلودگي ها و ناپاكي ها انجام دهيم چه كاري بايد انجام دهيم و چگونه خودسازي داشته باشيم؟ برخي براي انجام خودسازي و تزكيه نفس، راه هاي سخت رياضت و رهبانيت را در پيش مي گيرند و خود را چنان به رنج و سختي مي افكنند كه گاه بسياري از توانمندي ها و ظرفيت هاي خدادادي سرشته در ذات انسان نيز با آن از بين مي رود. رفتار آنان همانند كسي است كه بخواهد براي از ميان بردن چند موش كه در انبار غله اش افتاده انبار خويش را به آتش كشد كه در اين ميان موش ها از ميان مي روند ولي غلات نيز به آتش اين انديشه مي سوزد و از ميان مي رود و حتي گاه ممكن است كه غلات بسوزد و انبار از ميان برود ولي موشها از آتش بگريزند و خود را تقويت كرده و بدتر از پيش به جان وي افتند. رياضت هاي غيرشرعي و رهبانيت هاي خودساخته، انسان را از بسياري از توانمندي ها و ظرفيت هاي خدادادي محروم مي سازد. از اين رو بسياري از افراد كه گرفتار عرفان هاي كاذب و باطل و دروغين و مدعيان آن مي افتند، به جاي آن كه تزكيه نفس نمايند و خانه از اغيار پاك گردانند، خانه و جان خويش را مي سوزانند. قرآن راه دست يابي به تزكيه نفس و خودسازي را، راهي آسان و ساده و سالم گرفته است كه هم موشان غارت گر را بكشد و يا بيرون كند و هم خانه جان را مهيا و آماده براي پذيرش حقايق نوراني و صفات كمالي كند. هر انساني كه بخواهد از طريقت شريعت به حقيقت عرفان ، بصيرت و نورانيت الهي برسد به سادگي مي تواند اين راه را بپيمايد بي آن كه آسيبي به توانايي ها و ظرفيت هاي ديگر وارد سازد. به جاي انتخاب روش سخت رياضت، مي توان با روش هاي سالم و ساده طريقت شريعت، به گونه اي عمل كرد كه هم موشان دين و ايمان از خانه رانده و ياكشته شوند و هم تمام امكانات خدادادي وجود بشري مورد استفاده كامل قرارگيرد. حتي به نظر مي رسد كه از راه شريعت اسلام مي توان موشان را به گونه اي تسليم كرد تا اين دشمنان موذي و مضر خود به نيروها و ياران انسان تبديل شده و در خدمت منافع و اهداف انسانيت درآيند. بسياري از هواهاي نفساني كه دشمن جان آدمي هستند و به عنوان غرايز از آنان ياد مي شود، با راه هاي ساده و آسان شريعت، قابل مهار و مديريت هستند به گونه اي كه خود به عوامل كمالي انسان تبديل شوند. به عنوان نمونه به جاي آن كه انسان شهوت جنسي خويش را سركوب كند و با رياضت هاي سخت و باطل، آن را نابود سازد، مي تواند با بهره گيري از راهكار ازدواج، آن را به عنوان يك عامل كارساز و مفيد در راه سلوک و عرفان  درآورد. خداوند در آياتي چون 78 سوره هود و 232 سوره حديد، ازدواج را راهي براي مديريت و مهار اين قوه و توان نفساني معرفي مي كند و از مومنان مي خواهد تا اين روش را براي دست يابي به تزكيه نفس در پيش گيرند.  تاكيد خداوند در آيه 30 سوره نور بر عفت و حيا از آن روست كه عمل به اين روش مي تواند آدمي را نسبت به طغيان هواهاي نفساني و خواسته هاي جنسي از راه باطل باز دارد. از اين رو عفت گزيني را به عنوان يكي از مهم ترين روش هاي دست يابي به تزكيه نفس در برابر شهوت هاي جنسي مطرح مي سازد تا انسان بتواند خود را در برابر خواسته هاي شيطاني جنسي نگه دارد.  سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
💠استاد انصاریان 🔸 در کلام پیامبر(ص)، هرگاه خدا عاشق بنده‌ای شود، یک روحیه معنوی به او می‌دهد که از حرام الهی چشم بپوشد، طوری که هرچه این حرام‌ها لذت داشته باشد، به آن میل و رغبت پیدا نمی‌کند.
برخی از شیاطین انس دزد هستند و و حال معنوی شما را سرقت می‌کنند لذا گفته اند ( المجالسة مؤثره) هم نشین با افراد مؤثر است. نفس از عادات و اخلاق دیگران سرقت میکند وقتی با یکی دوست می شوی باید ببینی دوست تو چه شغلی، منشی و اخلاقی دارد. خیلی باید هوشیار باشیم که خدلیی ناکرده گرفتار دزدها و حرامی ها نشویم. حضرت استاد علامه حسن زاده آملی
آرزوها و خواسته های نفسانی، انسان را به مرض غفلت مبتلا میکند : كسى كه خود را فراموش كرده است ، دنيا و آخرتش هر دو را از دست داده است ، چنين كسى اهل دنيا هم نيست ، زندگى دنيا هم براى او لذت بخش  نيست . مشاغل و آرزوهاى دنيوى و خواسته هاى نفسانى ، انسان را مبتلاى به مرض غفلت مى كند كه از توجه به ملکوت ، و سير و سلوك روحانى و نيل به لقاء الله باز مى ماند. خداوند سبحان در سوره والشمس يازده بار قسم ياد فرمود و جواب قسم اين كه : (( قد افلح من زكيها و قد خاب من دسيها )) رستگار كسى است كه نفس را تزكيه كرد و پاك گردانيد و نااميد و زيانكار شد كسى كه نفس را گم كرد و از دست داد و در پى اصلاح و تزكيه آن برنيامد. ))   علامه حسن زاده آملي پند های حکیمانه #
۰۰ ۰۰: صرف انرژی روحی در حال تکلم : انسانها معمولا از لحظه ای که بیدار میشوند تا هنگامی که به خواب میروند ، در حال ارتباط با دیگران هستند . انسان بدون اینکه خودش بداند در هر ارتباطی بخشی از انرژی معنوی و توانمندی ها ی روحی اش را از دست می دهد. ، مگر اینکه ارتباط او با انسانی کمال یافته باشد که استثنائا در این ارتباط نیرو دریافت میکند . افت نیروی روحانی در هر ارتباط بستگی به دو عامل دارد :شدت اخذ نیرو در یک طرف و شدت صرف نیرو در طرف دیگر . اگر فردی که با او ارتباط میگیرید ،خیلی منفی باشد و شما نیز با حرارت زیاد با او ارتباط گیرید و خیلی با وی در آمیزید ، بیشترین افت معنوی برای شما رخ خواهد داد . ...وقتی انسان در حال تکلم است بشدت توان روحی خود  از دست میدهد و یکی از شدید ترین حالات، صرف انرژی روحی در حالت سخن گفتن است. انسان فکر میکند که حرف زدن هزینه ای ندارد و از کلامش بی حساب هزینه میکند و نمیداند همین کلام ،پر هزینه ترین است . ... سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2 حدود معاشرت سالک با دیگران : سالک باید ارتباطش را با افراد (غیر سالک) به حداقل مراوده و معاشرت برساند، با هر کسى صحبت نکند، نفوسى که گناه کار هستند در ارتباط با انسان اثر مى‏گذارند، هر کدام یک اثرى مى‏گذارند خواهى نخواهى. رفتن هر جا و دیدن هر کس این براى انسان صحیح نیست. از طرفی بیشتر کردن مجالست با دوستانی که ارتباط با آن دوستان انسان را از مادّه و مادّیات بیرون بیاورد خوب است رفت و آمد با سالکان الی الله و اخِلّاء روحانى و برادران ایمانى خیلى مؤکَّد است و تأثیر بسزایى در انبساط و رفع قبض دارد. علامه طهرانی رحمة الله علیه منبع: goharemaerefat.ir سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🔹شیخ عارف آیت الله کمیلی خراسانی مدظله العالی: ✍️ودود یعنی با مودت و محبت. عطوف یعنی با عاطفه و مهربان . خداوند منبع عطوفت و مهربانی است و از این نظر به بندگان غافلش نگاه کرده و با جاذبه هایی که در دل آنها وارد می کند آنها را به سوی خود می کشاند، چقدر کسانی در وادی فسق و فجور فرو رفته بودند ولی با عنایت الهی به کلی متحول شدند. 📚نجوای سالکان آیت_الله خراسانی سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2