eitaa logo
سیر و سلوک و طهارت نفس
176 دنبال‌کننده
239 عکس
253 ویدیو
1 فایل
طهارت نفس: یعنی ترک صفات رذیله ودوری از مصاحبت و همنشینی با افراد ناصالح و همنشینی باانسانهای پاک سرشت{شرح گروه}: 1 کسب اطلاع از واقعیات زندگی 2 تفکر در سرانجام مسیر انسان 3 یاد مرگ ، شناخت مبدا، معاد و قیامت @Alavi_09173413229
مشاهده در ایتا
دانلود
: اگر هنگام انعقاد یا وضع حمل، زن به عالم ملکوت توجه نداشته باشد، خودش را با مسائل اجتماعی و امور ظاهری دنیایی مشغول کند، این علت مُعِدّه در فرزند تأثیر می کند. فلذا فرزند که به دنیا می آید، می خواهد با ، ارتباط برقرار کند، دچار مشکل می شود. ارتباط با نشئه ی پیدا می کند؛ می بینید که همه دوست دارند اجتماعی باشند؛ همه دوست دارند مقام بگیرند؛ همه دوست دارند مال جمع کنند. در جمع کردن ، همه موفق اند؛ مگر تک تک افرادی پیدا شوند که دست به دریا می زنند نه تنها تشنگی شان رفع نمی شود، بلکه آب دریا را می خشکانند. اما نوعاً مردم مال دوستند؛ مال هم به دست می آورند؛ اجتماع دوست اند، دنبالش هم می روند؛ مقام می خواهند، برایشان پیدا می شود؛ اما مقام ملکوتی می خواهند، به هرکسی نمی دهند؛ چشم برزخی می خواهند، از میلیونها به یک نفر داده می شود. چرا همه گرفتارند؟؟ 🌿استاد صمدی آملی https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
✅روش جالب تربیت فرزند ✍️آیت الله شاه آبادی (ره) استاد عرفان حضرت امام خمینی (ره) توصیه می‌کرد که اگر به عنوان مثال، فرزند شما نیاز به کفش دارد، گرچه شما دیر یا زود آن را تهیه خواهید کرد، به فرزند خود بگویید: عزیزم، بابا باید پول داشته باشد. مگر نمی‌دانی خدا روزی رسان است؟ پس از خدا بخواه زودتر به پدر پول بدهد تا برایت کفش بخرد. این کودک قطعاً دعا خواهد کرد و پدر نیز قطعاً پولی به دست خواهد آورد. پس کفش را از خدا می‌داند و عاشق خدا می‌شود؛ یعنی از همان کوچکی می‌آموزد که پدر فقط واسطه رزق و روزی است. در این صورت، پدر دست فرزندش را در دست خدا گذاشته است. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🔸انسان در شبانه روز طوری برنامه ریزی کند که بی کار نشود، 🔹چون به محض اینکه انسان بی کار شد، 🔸نفس به دنبال سرکشی به راه می افتد 🌿استاد صمدی املی https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
نصایحی از عارف بزرگ، مفسر کبیر قرآن ،علامه طباطبایی رحمةالله تعالی علیه: 🔶از (ره) سوال کردند چه کار کنيم که در حواسمان جمع باشد؟؟ فرمود قــبل از نمـــاز مــراقب زبـان خودتان باشيد نماز با حضـور قلب مزد است و آنـرا به هر کسی نمی دهند اين هـــديه را به کسی ميدهند که قبلاً زحمتی کشيده باشد. 🔶من از سکوت آثار گرانبهایی را مشاهده کردم چهل شبانه روز سکوت اختیار کنید و جز در امور لازم سخن نگویید و به فکر و ذکر مشغول باشید تا برایتان صفا و نورانیت حاصل شود. 🔶ایمان به روز جزا (قیامت)، مهمترین عاملی است که انسان را به ملازمت تقوا و اجتناب از اخلاق ناپسند وادار می کند! چنان چه فـرامـوش ساخـتـن آن ریشـه اصـلی هـر گناهی است.! 🔶 با تمام وجود به سوی خداوند متعال توجه کنید و خود را در برابر او ببینید و تصور کنید. روزانه با خداوند خلوت کرده و به ذکر او مشغول باشید. در خوردن، آشامیدن، حرف‌زدن، معاشرت و خواب از افراط و تفریط بپرهیزید. فرصت عمر را غنیمت شمرید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚ترک‌گناه... اگه نمی تونید به نامحرم نگاه نکنید از دیدن این کلیپ غافل نشید!!!! https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
┅═✧❁﷽❁✧═┅ *💢👈سال1401* (💠 سال 1400 با همه‌ی خاطرات خوب و بدش گذشت.)👇👇 *👈💠 هم اکنون* 👈 *در سال جدید* 👈 *هستیم* ⌚تقریبا هیچ کدام از آنهایی که سال 1300 بوده اند الان نیستند، و تقریبا هیچ کدام از ما سال 1500 نخواهیم بود 🌳 هر ساله نوروز و دگرگونی طبیعت یادآور این حقیقت است که : " *چنان نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند"* پس، نه در حسرت گذشته باشیم و نه نگران آینده 🤲🏻بیشتر شکرگزار باشیم تا ناسپاس 💠 بیاییم کینه‌ها و کدورت‌های خود را نسبت به همسر، خانواده ، بستگان ، دوستان و اطرافیان خود کنار بگذاریم و بهار زندگی را با شکوفه‌های گذشت و ایثار و یاد امام زمان علیه‌السلام زیبا کنیم. 💠 چشمهای خود را لحظه‌ای ببندیم و در ذهن خود این نکته را متذکر شویم که *(صدسال دیگر)* هیچ کدام از ماها در این دنیا نیستیم و همه در عالم آخرتیم. با این کلان‌نگری و عاقبت‌اندیشی به راحتی از یکدیگر بگذریم و امروز در این سال جدید، با خدا و اهل بیت علیهم‌السلام *یک معامله‌ی زیبا کنیم.* 💠 آیین خدا این است که اگر ببخشیم، بخشیده خواهیم شد و اگر نبخشیم او نیز در حساب و کتاب ما سخت‌گیری خواهد کرد. 💠 فرصت اندک‌ است اگر سر سجاده‌ی مناجات رفتید ما را نیز در دعای قنوتتان فراموش نکنید. *👈💢سال نو* 👈 *بر شما و* 👈 *خانواده* 👈 *محترم مبارک* (با تشکر سید رضا علوی) ☀️ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن ☀️اَالّلهمَ اشفِ کلَ مَریض ☀️اَللهُم عَجِّل لِوَلِیک الفَرَج بِالقُرآن ☀️اَللّهُمَ نَوِّر ظاهِرِنا بِطاعَتِک ☀️وَ باطِنَنا بِمَعرِفَتِک ☀️وَ قُلوُبَنا بِمُحَبّتِک ☀️وَ اَرواحَنا بِمُشاهَدَتِک 🌷 *تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات*🌷 *🌷الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم* *کانال ایتا👇👇* *تزکیه و طهارت نفس* https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
*(👈💢فشار قبر چیست)* ‌‎‌‌‌ (👈مرگ واقعی چگونه است *وفشار قبر* چیست) 👇👇 (آیا فشار *قبر* واقعیت دارد؟) *💢👈استادالهی قمشه اي* ☑️جدا شدن روح از بدن هنگام مرگ قطعی ، در کسری از ثانیه انجام میشود . این لحظه چنان سریع اتفاق می افتد که حتی کسی که چشمانش لحظه مرگ باز است فرصت بستن آن را پیدا نمیکند . یکی از شیرین ترین تجربیات انسان دقیقا لحظه جدا شدن روح از جسم میباشد . یه حس سبک شدن و معلق بودن . بعد از مرگ اولین اتفاقی که می افتد این است که روح ما که بخشی از آن هاله ذهن است و در واقع آرشیو اطلاعات زندگی دنیوی اوست شروع به مرور زندگی از بدو تولد تا لحظه مرگ میکند و تصاویر بصورت یک فیلم برای روح بازخوانی میشود . شاید گمان کنیم که این اتفاق بسیار زمان بر است . زمان در واقع قرارداد ما انسانهاست . این ما هستیم که هر دقیقه را 60 ثانیه قرارداد میکنیم . اما زمان در واقع فراتر این تعاریف است . با مرور زندگی ، روح اولین چیزی که نظرش به آن جلب میشود، وابستگیهای انسان در طول زندگی میباشد . برخی از این وابستگی ها در زمان حیات حتی فراموش شده بود ولی در این مرحله دوباره خودنمایی میکند .میزان وابستگی دنیوی برای هرکس متغیر است . روح از بین خاطراتش وابستگی های خود را جدا میکند . این وابستگی ها هم مثبت است هم منفی . مثلا وابستگی به مال دنیا یک وابستگی منفی و وابستگی مادر به فرزندش هم نوعی دلبستگی و وابستگی مثبت محسوب میشود . ولی به هرحال وابستگی ست . این وابستگی ها کششی به سمت پایین برای روح ایجاد میکند که او را از رفتن به سمت هادی یا راهنما جهت خروج از مرحله دنیا باز میدارد . یعنی روح بعد از مرگ تحت تاثیر دو کشش قرار میگیرد . یکی نیروی وابستگی از پایین و دیگری نیروی بشارت دهنده به سمت مرحله بعد . اگر نیروی وابستگی ها غلبه داشته باشد باعث میشود روح تمایل پیدا کند که دوباره وارد جسم گردد . چون توان دل کندن از وابستگی را ندارد و دوست دارد دوباره آن را تجربه کند . به همین جهت روح به سمت جسم رفته و تلاش میکند جسم مرده را متقاعد کند که دوباره روح را بپذیرد . فشاری که به "روح" وارد میشود جهت متقاعد کردن جسم خود در واقع همان فشار قبر است . این فشار به هیچ وجه به جسم وارد نمیشود . چون جسم دچار مرگ شده و دردی را احساس نمیکند . پس فشار قبر در واقع فشار وابستگی هاست و هیچ ربطی ندارد که شخص قبر دارد یا ندارد . این فشار هیچ ربطی به شب زمینی ندارد و میتواند از لحظه مرگ شروع گردد . یکی از دلایل تلقین دادن به فرد فوت شده در واقع این است که به باور مرگ برسد و سعی در برگشت نداشته باشد .بعد از مدتی روح متقاعد میشود که تلاش او بیهوده است و فشار قبر از بین میرود .وابستگی ها باعث میشود که روح ، شاید سالها نتواند از این مرحله بگذرد . بحث روح های سرگردان و سنگین بودن قبرستانها بدلیل همین وابستگی هاست . گاهی تا سالها فرد فوت شده نمیتواند وابستگی به قبر خود و جسمی که دیگر اثری از آن نیست را رها کند . به امید اینکه بتوانیم به درک این شعر برسیم: دنیا همه هیچ و کار دنیا همه هیچ ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ ... بگذار و بگذر ببین و دل مبند چشم بینداز و دل مباز که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت ...نگذارید گوشهایتان گواه چیزی باشد که چشمهایتان ندیده، نگذارید زبانتان چیزی را بگوید که قلبتان باور نکرده... "صادقانه زندگی کنید" ما موجودات خاکی نیستیم که به بهشت میرویم. ما موجودات بهشتی هستیم که از خاک سر برآورده ایم... لطفاً این متن رو دقیق بخونید چون ارزش هر کلمه معادل دنیایی فهم و شعور هست. 🌸 *ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج* 🌸 *┅═✧❁••❁✧═┅*🌸 https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌
✨﷽✨ ♦️سلسله مباحث *طهارت نفس* 👇👇 *(♦️سهولت تطهیر قوه* ) (بخودتان بپردازید *ببینید که هستید*) ♦️برگرفته از کتاب *شرح مراتب طهارت آیت الله صمدی آملی* ♦️زمان : ۱۴ دقیقه *♦️بسیار عالی* ♦️اولين و آخرين عرض ما به شما عزيزان اين است که به خودتان بپردازيد. ببينيد که هستيد و در کجا قرار داريد؟! نظام عالم نيز اولين و آخرين حرفش با ما اين است که خود را دريابيم و ببينيم چه کاره ايم و بايد به کجا برويم؟! تمام مقصود آفرينش نيز انسان است تا او بيايد و خود را بشناسد. فرزند جناب مير سيد شريف در هنگام مرگ پدر از او خواست تا موعظه اي کند. او نيز فرمود: «فرزندم خودت را باش»، بايد به جان خودت برسي. آنچه را که از ما مي‌خواهند همين است که ببينيم چه هستيم و چه مي کنيم؟! آيا در طول شبانه روز اندوخته اي براي خودداريم يا نه؟! حسابي براي اعمالمان داريم يا نه؟! همانطور که دارائيمان را و مال بيرون از جانمان را شمارش مي کنيم و به حساب مي کشيم آيا جان خود را نيز حسابرسي مي کنيم؟! مي خواهي با اين بيچارگي ات ملکوت عالم را طي کني؟! تويي که شبانه روز هيچ تکان نمي خوري مي خواهي اهل باطن عالم شوي و سفرها کني و آسمانها را طي کني؟! اگر انسان حقيقتاً به خود بنگرد، مي‌بيند که چقدر بيچاره است. تمام دانشمندان مادي و طبيعي درصدد فهم ظاهر عالمند و هر روز که به مکشوفاتشان افزوده مي شود درمي يابند که در مقابل يک علمِ بي نهايت نظام عالم جاهلي بيش نيستند. مکشوفاتشان در مقابل مجهولات عالم به منزلة نقطه اي است در مقابل بي نهايت. به تعبير استاد عزيز –روحي فداه- اين عمر نازنينمان را همينطور بسته بسته هدر مي دهيم و چيزي گيرمان نمي آيد. عزيزان «الهي نامة» حضرت آقا را بگيريد و بخوانيد که بيان سرگذشت انسان است. چون قلب دائماً در انقلاب و تقلب است. «گهي بر طارم اعلي نشيند گهي تا پشت پاي خود نبيند» https://chat.whatsapp.com/EVuiDkQONRp7u9aSNn747P الهي نامه مشتمل بر عباراتي است که از دهان مبارک انساني صادر شده که تمام حالات را ديده و تمام مراحل را طي کرده است و مطابق با هر حالتي که براي حضرتشان پيش آمده، اين جملات از ايشان تراوش کرده است. الهي نامه بايد کتاب سفر تو باشد. بايد کتاب حضر تو باشد. بايد به عنوان يک کتاب جيبي آنرا هميشه با خود داشته باشي تا از خودت غفلت نکني. بايد خودمان را به دقت محاسبه کنيم ما که کاره اي نيستيم و حرفي براي گفتن نداريم، جز اينکه از گلستانِ نحوة زندگي بزرگانمان شاخه اي بچينيم و توشه اي بگيريم. مناجات با خداي سبحان لذت و شيريني خاصي دارد. مخصوصاً دعاي «خمس عشره» امام زين العابدين عليه السلام که در مفاتيح آمده است. سعي کنيد از ابتداي هر ماه قمري تا پانزده روز آن هر روز يکي از اين پانزده دعا را بخوانيد. اين دعا انسان را حرارت مي دهد و به حرکت در مي‌آورد. سعي کنيد به گونه‌اي برنامه‌ريزي کنيد که اصلاً اين مناجات تقويم روز شما باشد. هر وقت خواستيد بدانيد امروز چندم ماه است به مفاتيح خود نگاه کنيد و ببينيد نوبت چندمين دعاي روز شماست. برنامة خوشي هم حضرت آقا فرموده اند که براي هر کسي قابل عمل است. قرآن سي جزء دارد. اگر وقت و توانش را داريد هر ماه را به سي روز تقسيم کنيد و هر روز يک جزء از قرآن را تلاوت کنيد که اين روش نيز موجب مي گردد قرآن تقويم روز شمار انسان شود. اگر اين اندازه نمي‌تواني، روزي يک صفحه قرآن بخوان اما با همين يک صفحه انس بگير و خود را تحويل آن بده و عرضه دار که: «قرآن کريم! من نمي دانم چهرة دلاراي تو چقدر شيرين است و چگونه بايد به زيارت آن نائل شوم. من خود را تحويل تو مي دهم و تو هر طور که صلاح مي داني خود را به من بنماي تا ببينمت.» براي اين منظور کثرت صفحات مهم نيست، مهم عرضه کردن خود بر قرآن است. سعي کن هر روز صبح بعد از نماز يا آن هنگام از شب که مي خواهي بخوابي، صفحه اي قرآن بخواني. اين موجب مي شود که خواب انسان با قرآن تنظيم شود. متأسفانه سالها بر ما مي گذرد و چهار تا خواب خوش نمي بينم. آيا اين انسانيت است؟! بهترين راه شناسايي هر کسي خودش را، خواب اوست. ببينيد که آيا در خواب مار و عقرب و کوچه هاي پر از جنجال مي بينيد، يا ملکوت عالم را مي بينيد که از آنجا حقائقي برايتان مکشوف ساخته اند. حضرت آقا مي فرمودند: «روزي در کنار درختي نشسته بودم و چشم دوخته بودم تا ببينم چه درسي مي توانم از اين درخت بگيرم. در همين حين حيواني را ديدم که بين من و درخت حائل شد. متوجه شدم اکنون سه موجود متفاوت کنار هم قرار گرفته اند. درخت که نبات بود، حيوان که حيوان بود و من هم که انسان بودم. در ذهنم خطور کرد که اصل و ريشة درخت که سر آن است در زمين فرو رفته و از اين طريق غذا مي گيرد. بعد ديدم حيواني که بين من و درخت حائل شده، افقي است، يعني سرش نه آسماني بود و نه زميني و بين اين دو غذا مي‌گيرد. پس به خودم گفتم تو که انسان هستي و سرت به بالا است غذايت را
نيز بايد از آسمانها بگيري.» يکي ديگر از چيزهايي که بايد دائماً زمزمة ما باشد ديوان حضرت ايشان است. زيرا هر چه بر اساس حال باشد انسان را مي سازد. اولين غزل ديوان «غزل طائر قدسي» است، يعني همان نفس ناطقة انساني. حقيقت انسان يک طائر قدسي است که: مـن ملـک بودم و فـردوس بـرين جايـم بود آدم آورد در ايـن ديـر خـراب آبـادم حقيقت تو يک پرندة ملکوتي است که به قول شاعر: «چند روزي قفسي ساخته اند از بدنم» اکنون در قفس بدني و طولي نمي کشد که بايد از اين قفس پرواز کني و به ملکوت عالم سفر نمايي مبادا تا‌ آن وقت بال و پر نداشته باشي. واي بر ما اگر راه ملکوت باز شود و ما هنوز اهل پرواز نشده باشيم. الا اي طائـر قدسـي در ايـن ويـرانه برزنـها بسي دام است و ديـو و دد بسـي غول است و رهزنها اي انسان تو پرندة ملکوتيِ عالمي و بايد به طرف ملکوت عالم بروي. مواظب باش، چرا که در اين ويرانه برزنِ نشاة طبيعت دهها رهزن داري و بايد از همة آنها عبور کني. انسان عاقل هيچ وقت در جاي خطرناک و ترسناک خانه نمي سازد و زندگي نمي کند و سعي مي کند از آن منطقه فرار کند. نمي گويم اهل دنيا نباشيد. اهل دنيا باشيد اما دنيا را نردباني براي تعالي روح خويش قرار دهيد، به عبارتي دنيا را براي خودتان بخواهيد اما خودتان را براي دنيا نخواهيد. در اين کوي و در اين برزن چه پيش آمد ترا رهزن به يـک دو دانـة ارزن فـرو مـاندي ز خـرمنها «خرمنها» همان حقائق ملکوتيه هستند که آنها را نيمه شبها به انسان مي‌دهند. در ابتداي راه انسان فقط نصف شب حقايق را مي گيرد اما وقتي مقداري زحمت کشيد و در مسير انساني به حرکت درآمد، روز و شب و ديگر ابعاد نظام عالم شکارگاه او مي شود، بدين ترتيب انسان شکارچي عالم مي گردد و قوة عاقلة او دامِ شکارش مي شود نه اينکه خود، شکارِ عالم شود. در ايـن لاي و لـجنها و در ايـن ويرانه گلخنها شـد از يـاد تو آن ريحـان و روح و بـاغ و گلشنها «گلخن» همان آتشکده است و به تعبير ما مازندراني ها «تينَک حمام». «شد» در اينجا به معني رفت است. مبادا آتشکده اي داشته باشي که با آتش آن جان خود را بسوزاني و خود را نابود کني. خوب حال چه کنيم تا از اين گرفتاريها به در آييم؟ سـحر گـاهي که مي آيـد نسيـم کـوي دلـدارت تـرا بايـد که بر کـويش بـود هـر دم نشيمنـها بايد اهل سحر باشيم. به قول حضرت استاد: «الهي آنکه سحر ندارد از خود خبر ندارد» آري بي سحران بيخبرانند، هم از خود، هم از نظام هستي و هم از خداي عالم. کاربر عزيز! شبی را سعي کن تا صبح بيدار باشي. تنهايي بسيار لذت دارد، به خصوص تنهايي در تاريکي را لذتي ديگر است. تاريکي و تنهايي و سکوت، قيامت انسان را بر مي انگيزانند و انسان به دردش مي رسد. سحرگاهان در کوي حقيقت دلدارت بنشين و آنجا را محراب عبادت و نشيمنگاه خود قرار بده. تمام اجتماع را بايد فداي لذت سحر کني. سحرگاه بايد از «غير» دست کشي و به حقيقت نفس خويش بپردازي. حـجاب ديـدة دل گـرددت آمـال دنيـاوي کجـا ديـدن توانـي تا بـود اينگونـه دَيـدَنها منظور از «ديدنها» در اينجا خوي و روش است. تا موقعي که اين خوي و روش توست نمي تواني زمزمة شبانگاهي و سوز سحري داشته باشي. اينگونه نمي تواني حجاب ديدة دل را کنار بگذاري و دل را بينا سازي که: «بـه هـوس راسـت نيايـد به تمنـي نشـود کـاندرين راه بسـي خون جـگر بايد خورد» هـمه خوهـاي ناپاکـت تـرا گـردند اژدرها تـرا گـردند نشتـرها تـرا گـردنـد سـوزنـها تمام صفات رذيله وملکات نفساني ات اژدر مي شوند و چون سوزن در جان تو فرود مي آيند. بايد راه عاشقي در پيش گيري که عاشق قرار ندارد. عـاشقي و قـرار يعـني چه عـشقبازي و عار يعنـي چـه عـاشق صـادق و نباشد در دل شـب راهـواريعنـي چـــه هر کس مي خواهد در مسير انساني قرار گيرد بايد به پنج اصل عنايت کافي داشته باشد. 1- گرسنگي 2- سکوت 3- بيداري 4- خلوت 5- ذکر. که فرموده‌اند: صـمت و جـوع و سهـر و خلـوت و ذکر به دوام نـاتمـامان جـهان را کنـد ايـن پنـج تمـام عزيز من! نبايد هميشه شکم خود را پر داشته باشي. يک وقتي در زمين کشاورزي ات هستي آنجا بايد به اندازة کافي غذا بخوري تا انرژي کار کردن داشته باشي. اما در دوران بيکاري چرا روزي چند وعده غذا مي خوري؟ غذا خوردن زياد، دل را تيره مي‌کند که «الهي آزمودم تا شکم دائر است دل بائر است» گرسنگي درون را بر مي انگيزاند. چه بسا از ملکوت عالم براي انسان غذا بياورند اما همين که ببينند شکم او پر است برگردند. اصل ديگر به اندازة ضرورت حرف زدن است. نمي گويم اصلاً حرف نزني اما: کـم گـوي و گـزيده گوي چون درّ کـز انـدک تو جهـان شود پر کم بگوييم و خوب بگوييم نه زياد و ناخوب. اصل سوم، سهر است. سحر با حاء حطي، زمان قبل از اذان صبح را گويند اما سهر با هاء هوّز به معني بيداري است. بيداري در اينجا به معناي نخوابيدن در شب نيست که البته آن نيز لازم است:
«وَمِنَ الّيْلِ فَتَهَجَّد به نافلةً لَکَ عَسى اَنْ يَبْعثکَ ربّکَ مقاماً محموداً» [1] منظور از بيداري در اينجا هوشياري و غافل نبودن است. در محل کسب و کارت بيدار باش تا غفلت نکني و پشيمان نشوي. چهارم، خلوت است و گوشه گيري و حسابرسي به اعمال. و اصل پنجم ذکر به دوام است. دائماً بايد ذاکر باشي و منظور از ذکر اين نيست که فقط تسبيح به دست بگيري و يا الله يا الله بگويي، بلکه بايد تمامي اندام خود را با حق عجين سازي. حق بشنوي، حق بگويي، حق بروي. خلاصه اينکه در دارالتوحيد نظام عالم جز حق نبيني. 🌸 *ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج* *┅═✧❁••❁✧═┅*
❌ مرگ، به خدا سوگند که جدی است و حقیقت است. صدایش را به گوش همگان می‌رساند و همه را به سرعت از دنیا می‌برد. پس انبوه زندگان، تو را به خودت مغرور نکند که بپنداری مرگی در کار نیست.. مولاعلی علیه‌السلام https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
این دعای شریف است که از گناهان حفظ می‌کند و دربرگیرنده رستگاری در دنیا و آخرت است:بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ، يَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَسَتَرَ الْقَبِيحَ، وَلَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ عَنِّي، يَا كَرِيمَ الْعَفْوِ، يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ، يَا واسِعَ الْمَغْفِرَةِ، وَيَا باسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ، يَا صاحِبَ كُلِّ نَجْوَىٰ، وَيَا مُنْتَهىٰ كُلِّ شَكْوَىٰ، يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ، يَا عَظِيمَ الْمَنِّ، يَا مُبْتَدِئَ كُلِّ نِعْمَةٍ قَبْلَ اسْتِحْقاقِها، يَا رَبَّاهُ يَا سَيِّداهُ يَا مُوْلَيٰاهُ يَا غايَتَاهُ يَا غِيَاثاهُ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَسْأَلُكَ أَنْ لَاتَجْعَلَنِي فِي النَّارِ.به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربـانی‌اش همیشگی است، ای که زیبایی را آشکار کنی و زشتی را بپوشانی و از من پرده حرمت را پاره نکنی، ای بزرگوار گذشت، ای نیکو درگذرنده، ای فراخ آمرزش، ای گشاده دو دست به رحمت، ای صاحب هر راز، ای نهایت هر شکایت، ای بزرگوار چشم پوش، ای بزرگ احسان، ای آغاز کننده هر نعمت پیش از لیاقت آن، ای پروردگار، ای آقا، ای مولا، ای نهایت، ای فریادرس، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و از تو می‌خواهم که مرا در آتش دوزخ قرار ندهی. آنگاه از حق‌تعالى هرچه می‌خواهی بطلب. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
﷽ 🍒 *طعمِ زندگی کردن با خدایی که اِندِ رفاقت و بخشش است!* 🔹 رفاقت کردن و زندگی کردن با خدا را هر آدمی خودش باید مزه‌مزه کند! هرچقدر هم بگوییم، باز حقّ مطلب ادا نمی‌شود! 🔹 فی‌الواقع خداوند اِندِ لطافت، اِندِ بخشش، اِندِ چشم‌پوشی و اِندِ رفاقت است .... با خدا زندگی کنیم، نه این‌که هَر از گاهی به او سر بزنیم! یا در وقتِ نیاز سراغش را بگیریم. حیف است انیسِ به این خوبی ـ که سراسر خیرِ مطلق است ـ را وِل کنیم و انیسِ دیگری را انتخاب کنیم. 🔹 انسان وقتی انیس‌اَش خدا شد و عاشقِ خدا شد، خودش را شبیهِ او می‌کند و به تدریج آرام، قوی، با نشاط، شاد، بصیر و بینا و مطمئن می‌شود! امّا اگر معشوقِ کسی دنیا و غیرِ خدا باشد، به‌تدریج متزلزل، ناآرام، غمگین، مضطرب و کور خواهد شد. 🔹 انسان تدریجاً خراب یا خوب می‌شود و این تدریج موجب می‌شود تا روندِ سقوطِ خود را درک نکند! و یک آن چشم باز کند و خود را در منجلابِ سیاهی‌ها و ظلمات ببیند. 🔹 *اگر بخواهی با خدا رفاقت و زندگی‌ کنی، اوّل باید گناه نکنی.* https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
✨﷽✨ 👈بسیار بسیار *مهم* ♦️سلسله مباحث *طهارت نفس* *♦️مذمت شره* (حرص و طمع)و *مفاسد شکم پرستی* 📚 (برگرفته از کتاب شریف و نورانی *معراج السعاده* تالیف عالم ربانی ملّا احمد نراقی) ره (👈حتما تا آخر *خوانده شود*) *👈زمان : 14 دقیقه* (در صورت نامانوس بودن مفهوم کلمات از فرهنگ لغت استفاده شود) *📜مذمت شره و مفاسد شکم پرستی:* که طرف افراط قوه شهویه است. و آن عبارت است از: متابعت کردن آدمی قوه شهویه خود را در هر چیزی که میل به آن می‌کند و آدمی را به آن می‌خواند، از: *شهوت شکم و فرج و حرص مال و جاه و زینت و امثال اینها.* و بسیاری از علمای اخلاق تخصیص داده اند آن را به متابعت شهوت شکم و فرج *وحرص بر اکل و جماع.* و تفسیر اول اگر چه به منشایت این صفت از برای جمیع رذایل، که در طرف افراطقوه شهویه است انسب است ولیکن چون اکثر در مقام بیان آن اکتفا به معنی دوم کرده اند ما نیز به این طریق بیان می‌کنیم و می‌گوییم: که *شکی نیست که این صفت، اعظم مهلکات بنی آدم است*. و از این جهت سید کائنات فرمود که: 👈🔸 *«هر که از شر شکم و زبان و فرج خودمحفوظ ماند از همه بدیها محفوظ است»*🔸👉. [۱] و فرمود که: *«وای بر امت من از حلقوم و فرجشان»*. [۲] و نیز فرمودند که: «بیشتر چیزی که امت من به *واسطه آن داخل جهنم خواهند* *شدشکم و فرج است»*. [۱] و مخفی نماند که همچنان که آن سرور خبر داده، *هلاکت اکثر مردمان به واسطه این دو چیز است.* *اما اول: که شکم پرستی و حرص بر اکل و شرب باشد از صفات بهایم است*. *کانال ایتا* 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2 و از این جهت حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمودند که: «فرزند آدم هیچ ظرفی را پر نکرد که بدتر از شکمش باشد. و *کافی است از برای آدمیزاد چند لقمه که اورا زنده بدارد. و اگر به این اکتفا نکند و بیشتر بخورد ثلث شکم را از برای غذا قرار دهدو ثلث از برای آب و ثلث از برای نفس کشیدن»*. [۲] و فرمود که: «نمیرانید دلهای خود را به بسیار خوردن، و آشامیدن، به درستی که دل مانند زرع است که چون بسیار آب داده شود می‌میرد». [۳] و نیز فرمود که: *«بهترین شما در نزد خدا از حیثیت منزلت و مرتبه کسانی هستند که: بیشتر گرسنگی می‌کشند، و تفکر می‌کنند در افعال خود و صنایع آفریدگار*. و دشمن ترین شما در نزد خدا کسانی هستند که: بسیار می‌خوابند، و بسیار می‌آشامند». [۴] و فرمود که: *«دشمن ترین شما در نزد خدا کسانی هستند که آن قدر می‌خورند که تخمه می‌شوند و شکمهای ایشان مملو می‌گردد*. و هیچ بنده ای از خوراکی که خواهش دارد نمی گذرد مگر اینکه درجه ای در بهشت از برای او حاصل می‌شود». [۵] و از آن حضرت مروی است که: *«بد دشمنی است از برای دین، دل* *جبان، و شکم پرخوار، و نعوظ بسیار»*. [۱] و نیز از آن جناب مروی است که: «اسرار ملکوت سماوات داخل نمی شود در دل کسی که شکم او پر باشد». [۲] و در تورات مکتوب است که: *«خدا دشمن دارد عالم فربه را»، [۳] زیرا که فربهی دلالت بر غفلت و پرخواری می‌کند*. لقمان به پسر خود گفت: *«ای فرزند! چون معده پر شود قوه فکر می‌خوابد. وحکمت و دانائی لال می‌شود. و اعضا و جوارح از عبادت باز می‌ایستد»*. [۴] و امام جعفر صادق علیه السلام فرمود که: «هر گاه شکم سیر شد طغیان می‌کند واقرب وقت، از برای بنده به سوی خدا، وقتی است که شکم او سبک باشد. و دشمن ترین حالت از برای بنده در نزد خداوند، حالتی است که شکم او ممتلی باشد». [۵] و از حضرت رسول صلی الله علیه و آله مروی است که: «فرزند آدم را چاره نیست از خوراکی که او را به پای دارد، *پس هر وقت که یکی از شما چیزی بخورد ثلث شکم خود را از برای غذا قرار دهد. و ثلث از برای آب. و ثلث از برای نفس*. و خود را فربه مسازید مانند خوکهائی که کفار از برای ذبح کردن فربه می‌سازند». [۶] *بدن را فربه می‌سازی و روح را لاغر می‌کنی.* (همی میردت عیسی از لاغری) (تو در بند آنی که خرپروری) https://chat.whatsapp.com/EVuiDkQONRp7u9aSNn747P و فرمود که: «ضرر هیچ چیز از برای دل مؤمن، زیادتر از بسیار خوردن نیست. و پرخوردن باعث دو چیز می‌شود: *یکی قساوت قلب. و* *دیگری هیجان شهوت*. وگرسنگی نان خورش مؤمن، و غذای روح، و طعام دل، و صحت بدن است». [۱] و شکی نیست در این که: *بیشتر امراض و بیماریها از شکم پرستی و پرخوری هم می‌رسد*. صادق آل محمد علیه السلام فرمود که: «هر دردی و مرضی از تخمه حاصل می‌شود مگر تب». [۲] و فرمود: «با وجود سیری چیز خوردن، باعث پیسی می‌گردد». [۳] (زکم خوردن کسی را تب نگیرد) (ز پرخوردن به روزی صد بمیرد ) آری: شکم باعث همه ناخوشیها و آفات، و سرچشمه شهوات است، *زیرا که ازبسیار خوردن، شهوت فرج به حرکت می‌آید. و «شبق»، [۴] شدت می‌کند.* و آدمی خواهش *تعدد زنان می‌نماید*. و از تعدد آنها کثرت عیال و اولاد حاصل می‌شود. وآدمی مقید به *زنجیر علایق می‌گردد*. و ب
ه حلال و حرام می‌افتد. و به سبب آنها میل به مال و جاه می‌کند، تا توسعه در خوراک و زوجات او حاصل شود. و عقب این، انواع حسد و حقد و عداوت و ریا و تفاخر و عجب و کبر پیدا می‌شود. و *تمامی اینها ثمره پیروی معده و اهمال امر آن است*. بلی: (شکم بند دستست و زنجیر پای) (شکم بنده کمتر پرستد خدای) *و اگر بنده ای نفس خود را به گرسنگی ذلیل سازد و راه شیطان را مسدود کند به دنیافرو نمی رود و کار او به هلاکت نمی انجامد.* و از این جهت اخبار بسیار در فضیلت گرسنگی وارد شده، و از سید المرسلین و ائمه دین تحریض و ترغیب به آن رسیده. حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود که: *«جهاد کنید با نفسهای خود به گرسنگی و تشنگی، پس به درستی که اجر و ثواب آن مثل اجر کسی است که در راه خداجهاد کند*. و عملی در نزد خدا محبوب تر از گرسنگی و تشنگی نیست». و فرمود: *👈«بهترین مردمان👉* 👇👇 *👈کسی است که کم باشد خوراک و خنده او، و راضی باشد از لباس به آنچه عورت او را بپوشد*». [۲] و فرمود که: «کم چیز خوردن عبادت است». [۳] و می‌فرماید که: «خدا مباهات و فخر می‌کند ملائکه را به کسی که خوراک او در دنیاکم باشد. و می‌فرماید: نگاه کنید به بنده من که او را در دنیا مبتلا کردم به غذا و آب، وآنها را به جهت من ترک کرد. شاهد باشید ای ملائکه من! که از هیچ خوردنی به جهت من نمی گذرد مگر اینکه درجاتی در بهشت به او عوض می‌دهم». [۴] و فرمود که: *«نزدیکترین مردم به خدا در روز قیامت کسی است که بسیار گرسنگی و تشنگی خورد و اندوه او در دنیا بسیار باشد»*. [۵] عیسی بن مریم - علی نبینا و آله و علیه السلام - فرمود که: «گرسنگی دهید جگرهای خود را، و برهنه و عریان دارید بدنهای خود را، که شاید بدین جهت دلهای شما خدا را ببیند». [۶] جان برادر! تامل کن در طریقه خلاصه موجودات و سید کاینات - علیه و آله افضل الصلوات -. بعضی از زوجات آن حضرت گفت که: «حضرت رسول - صلی الله علیه و آله و سلم - هرگز سیر نشد، بسا بود که از بس آن حضرت را گرسنه می‌دیدم دل من بر او می‌سوخت و گریه می‌کردم و دست خود را بر شکم مبارکش می‌کشیدم و به آن حضرت عرض می‌کردم که: جانم فدای تو باد، *هرگاه از دنیا این قدر اکتفا نمائی که قوت تو باشد و ترا از گرسنگی باز دارد چه ضرر خواهد داشت*؟ آن حضرت فرمود که: برادران من، از پیغمبران اولوالعزم صبر نمودند بر حالتی که اشد از این بود، پس بر این حال گذشتند و از دنیا رفتند و به پروردگار خود حاضر شدند پس خدا اکرام نمود ایشان را، پس من خود را می‌بینم که شرم دارم اگر بر رفاهیت بگذرانم، که مرتبه من از ایشان پست تر باشد. پس اینکه صبر کنم چند روز کمی در نزد من محبوبتر است که نصیب وبهره من فردا در آخرت کم بوده باشد. *و هیچ چیز در نزد من بهتر و محبوب تر از این نیست که به برادران و دوستان خود ملحق شوم و به ایشان برسم»*. [۱] مروی است که: «روزی *حضرت فاطمه - علیها السلام - گرده نانی از برای پدربزرگوار خود آورد*. حضرت فرمود: چه چیز است؟ عرض کرد قرص نانی است، که خود آن را پخته‌ام و بر من گوارا نبود که بی شما تناول کنم. حضرت *فرمود: به خدا قسم که این اول غذائی است که از سه روز تا به حال به دهان پدرت رسیده است»*. [۱] 👇پاورقی و معنی کلمات👇 [۱]: ۲۵. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۹. ---------- [۱]: ۱. اتحاف السادة المتقین، ج ۷، ص ۴۵۰. و بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۱۵، ذیل ح ۷، (با اندک تفاوتی). [۲]: ۲. بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۷، ح ۳۳. [۱]: ۳. بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۱۴، ح ۵. [۲]: ۴. بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۰ ذیل ح ۳. [۳]: ۵. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۷. بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۱، ح ۷، (با اندک تفاوتی). [۴]: ۶. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۶ و احیاء العلوم، ج ۳، ص ۶۹. [۵]: ۷. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۵۰. و احیاء العلوم، ج ۳، ص ۷۱. [۱]: ۸. بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۵، ح ۲۰. و کافی، ج ۶، ص ۲۶۹، ح ۳. [۲]: ۹. تنبیه الخواطر، ص ۸۱. [۳]: ۱۰. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۸. و احیاء العلوم، ج ۳، ص ۷۰. [۴]: ۱۱. احیاء العلوم، ج ۳، ص ۷۳. و محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۵۱. [۵]: ۱۲. کافی، ج ۶، ص ۲۶۹، ح ۴. [۶]: ۱۳. کافی، ج ۶، ص ۲۶۹، ح ۹ [۱]: ۱۴. بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۷، ح ۳۳. [۲]: ۱۵. بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۶، ح ۲۹. [۳]: ۱۶. بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۱، ح ۸. [۴]: ۱۷. آرزومندشدن به جماع و همبسترشدن. [۲]: ۱۹. تنبیه الخواطر، ص ۸۱. و محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۶. [۳]: ۲۰. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۶ [۴]: ۲۱. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۷ و احیاء العلوم، ج ۳، ص ۷۰. [۵]: ۲۲. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۷ و احیاء العلوم، ج ۳، ص ۷۰. [۶]: ۲۳. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۸ و احیاء العلوم، ج ۳، ص ۷۰. [۱]: ۲۴. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۹ و احیاء العلوم، ج ۳، ص ۷۱.
‏عکس از R.A
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀کوتاه و بسیار تاثیرگذار 🍀میخوام گناه نکنم، چیکار کنم 🍀 استاد مومنی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎ https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
مرده‌ها در هنگام تشییع جنازه حرف می‌زنند؟🍂🌻🍂🌻 هنگامی که به تشییع جنازه مرده‌ای می‌رویم،‌ بدانیم که روح مرده اطراف ما در حرکت است و قدم به قدم با ما تا قبرستان می‌آید ولی ما او را نمی‌بینیم و جملاتی را می‌گوید که ما نمی‌شنویم: رسول‌ خدا (ص) می‌فرمایند: وقتی که مرده‌ را در‌ تابوت‌ حمل‌ میكنند، روحش‌ اطراف تابوت‌ به‌ پرواز‌ در میآيد و پيوسته‌ ندا ميدهد: ای اهل‌ من‌! ای فرزندان‌ من‌! دنيا با شما بازی نكند همان‌ قسمی كه‌ با من‌ بازی كرد؛ مال‌ دنيا را از طريق‌ حلال‌ و غير حلال‌ جمع‌آوری كردم‌ و سپس‌ همه‌ را برای غير خود گذاردم‌، پس‌ عيش‌ و راحتی و گوارائی آن‌ مال‌ برای ديگران‌ است‌ و عواقب‌ حساب‌ و تبعات‌ آن‌ برای من‌؛ پس‌ بترسيد و حذر كنيد از مثل‌ آنچیزی که بر من‌ وارد شد. بحارالانوار ج 6 ص 161 خوشا به حال کسی که از این کلمات عبرت بگیرد و به دنیای خود رنگ آخرت بزند. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
استاد فروغی حفظه الله: الانسان عبید الاحسان: طبیعت انسان اینگونه است که اگر به کسی نیکی کرد، محبتش در دلها جا پیدا می کند. 💠خداوند به حضرت موسی علیه السلام فرمود: ای موسی کاری بکن که من محبوب خلقم باشم ( یعنی کاری بکن که بندگانم به من عشق بورزند). حضرت موسی عرض کرد چگونه؟ خداوند فرمود نعمت هایم رابه آنها تذکر بده. 🍃یعنی اگر کسی در مسیر توحید بود و به احسان و نعمات پروردگار متعال توجه پیدا کرد، دلش تسخیر محبت خدا می شود. ✨براستی چه شد که ما را هم از عدم خارج کردند و نام ما هم در دفتر وجود برای ابدیت ثبت شد و جاودان شدیم؟ بله، اراده حق بود، احسان او بود. «یا حنان، یا منان» 🌿 تمام نعمات الهی، ابتدایی است، (یعنی بدون اینکه از او بخواهیم، بر ما تفضل و عنایت کرده) اما اگر بخواهیم به نعمات و احسانِ پاداشیِ خداوند هم برسیم، باید در نظام تشریع، ما هم کاری بکنیم؛ هر روز دلی را بدست آورده و مؤمنی را خوشحال کنیم. ✨امام رضا به امام جواد علیهما السلام فرمودند: فرزندم قسم به آن حق پدری که برگردنت دارم، شنیده ام وقتی غلامانت تو را ازخانه بیرون می برند، از آن در کوچک بیرون می برند تا کسی تو را نبیند، ولی تو از آن در بزرگ بیرون بیا تا همه تو را ببینند. (برای چه؟) برای اینکه دستت را باز بکنی، احسان بکنی. نترس، خدا جبران میکند و می دهد. ⚪️ امام دارند برای پسرشان که او هم ولی الله و امام است، دستورالعمل می فرستند. 🌾امام صادق عليه السلام ـ خطاب به ميسّر ـ فرمود: اى ميسّر! من گمانم این است که تو آدم وصولی هستی، یعنی خیلی صله رحم می کنی. عرض کرد بله یابن رسول الله. ولی شما از کجا می دانید؟ حضرت فرمود: (تا حالا) سه بار عمرت تمام شده بود، ولی خداوند عمر دوباره بهت داده؛ و‌ ریشه آن در صله ی ارحام توست. 🔅( ببینید کار خیر چگونه در رحمت خدا را باز می کند. ما نمی دانیم پشت پرده این عالم، چه خبر است، ولی ائمه علیهم السلام خبر دارند و به ما گزارش می دهند) 🍂میسر گفت: یابن رسول الله! درجوانی یک خاله پیر داشتم و یک عمه پیر. . یک خاله ی پیر داشتم ویک عمه ی پیرهر روز برای دو درهم کارگری می کردم؛ به خدا قسم یک درهمش را به عمه ام میدادم و درهم دیگر را به خاله ام. 🌹 امام فرمود: بارک الله. ❤️«این می شود مصداق ادخال سرور در قلوب مؤمنین و مصداق مَن سَرَّ اللّه.» 🔹تاجری از اهل ری نقل می کند: ایامی بود که مقروض شده بودم، نمی توانستم مالیاتها را بپردازم، از طرفی هم برایم مالیات زیادی نوشته بودند. از ترس سربازان حاکم، فرار کردم رفتم مکه. چون پولی نداشتم که بپردازم و شکایتم را بردم پیش امام موسی بن جعفر علیهما السلام؛ جریان را گفتم. حضرت نامه ای برای حاکم ری نوشتند: 🌷 بسم الله الرحمن الرحیم فلانی بدان! خداوند در عرشش سایه‌ای دارد و چندین گروه در تحت سایه‌ی عرش خداوند می نشینند. یک دسته کسانی هستند که: ▫️ به برادرانشان نیکی کنند و کار شایسته‌ای درحقشان انجام دهند. ▫️یا چند گرفتاری را از او بردارد ▫️یا اینکه بر قلبش سرور وارد کند. این شخصی که آمده، برادر توست، مصداق معروف یا مصداق دفع کرب یا مصداق ادخال سرور؛ آیا می خواهی به تحت عرش خداوند برسی و زیر سایه‌ی عرش خداوند بنشینی!؟ 🔅 ( نشستن تحت عرش خدا نشستن عادی نیست، اینها تعبیرات و تمثیلات است؛ حقایق مافوق اینهاست، یعنی درِ تمام فیوضات الهی به روی قلب مومن سالک باز می شود) آن شخص می گوید وقتی که از مکه برگشتم این نامه را رساندم به حاکم، ایستاد، نامه را بوسید، آن را خواند، بعد میگوید: من را دعوت کرد و گفت: دفتر را آوردند، همه مالیاتهای گذشته را حذف کرد، آنگاه از اموال خودش هرچه بود تقسیم کرد، تمام اموالش را؛ حتی کاسه ها و لباسهایش را، بعد گفت: تو را راضی کردم؟ مسرور کردم؟ نیکی کردم؟ غم را ازدلت زدودم؟ گفتم آری خدا خیرت دهد. من که قادر نیستم از تو تشکر کنم، هرگاه رفتم مکه ازجانب تو حاجی میشوم، مدتی بعد مشرف شد مکه و به نیابت از او یک حج مستحبی انجام داده و به محضر امام علیه السلام رسید، امام را زیارت کرده و جریان راگفته. هرچه می گفتم چهره ی امام بازتر می شد از کار نیکی که استاندا رکرده بود. گفتم یا مولای مسرور شدی؟ خوشحال شدی؟ امام علیه السلام فرمود: قسم به خدامنو خوشحال کرد ؛ قسم به خدا، علی بن ابیطالب را خوشحال کرد. قسم به خدا جدم رسول الله رامسرور کرد. قسم به خدا ذات ربوبی را با اینکارش مسرور کرد. 🌷یعنی رسید به عرش خداوند.🌷 اینجور کارهاست که یک مرتبه می بینی درِ فیض ربوبی را به روی انسان بازمی کند و می گویند بیا؛ انسان را دعوت می کنند و تحویل می گیرند. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
*عاریتی ها ...* مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری از شاگردان مرحوم میرزای بزرگ شیرازی در سامرا بود. می‌رود محضر امیرالمؤمنین(ع) در حرم برای زیارت و به آقا امیرالمؤمنین می‌گوید: آقا ما داریم برمی‌گردیم به ایران و می‌دانم برگردم، سیل مقلّدین و مراجعین در مسائل شرعیه به سمت ما می‌‌‌آید. آقا، یک الگویی را به ما معرفی کنید که من در آینده‌ی زندگی‌ام، این الگو بشود برای ما شاخص، این استقبال دنیا، مرجعیت، عزّت، ثروت و آقایی، ما را غافل نکند. حاج شیخ عبدالکریم حائری سه ماه نجف می ماند و صبح و شام وقتی حرم مشرّف می‌شد، از امیر المؤمنین(ع) همین خواسته را تقاضا می‌کرد. سه ماه هم ایشان کربلا می‌ماند. جمعاً می‎شود شش ماه. دیگر ایشان داشته باز ناامید می‌شد که شاید آقا امام حسین(ع) هم مصلحت نمی‌دانند که معرفی کنند، آن شب با دل شکسته از حرم می‌‍‌رود در همان منزلی که در کربلا اسکان داشتند، ایشان شب می‌خوابد، خواب سیدالشهداء (ع) را می‌بیند. آقا می‌فرمایند: شیخ عبدالکریم! از ما یک انسان جامعِ کاملِ وارسته می‌خواهی به عنوان الگو؟ می‌گوید: بله آقا. می‌فرمایند: فردا صبح وارد حرمِ ما که می‌خواهی بشوی طلوع فجر، کنار قبرِ حبیب بن مظاهر اسدی، یک جوان هجده ساله‌ای نشسته، عمامه‌ای کرباسی به سر دارد و یک عبای کرباسی و لباس کرباسی هم پوشیده. شما که وارد می‌شوی، این جوان بلند می‌شود وارد حرم می‌شود یک سلامی پایین پا به من می‌کند، یک سلام به علی اکبر، یک سلام به جمیع شهداء، از حرم خارج می‌شود بعد از طلوع فجر. این جوان را دریاب که یکی از انسان‌های بزرگ است. حاج شیخ می‌فرماید: بیدار شدم. طلوع فجر، وقتی وارد حرم شدم، دیدم کنار قبر حبیب بن مظاهر، همان گوهری که امام حسین (ع) حواله کرده بود، نشسته بود. وارد شدم، این قیام کرد و آمد در حرم و یک سلام به حضرت سیدالشهداء(ع)، یک سلام به علی اکبر و یک سلام به جمیع شهداء، ازحرم خارج شد آمد به ایوان و از آنجا به صحن رفت. دنبالش دویدم. در صحن، صدایش زدم و گفتم: آقا، بایست من با تو کار دارم. برگشت یک نگاهی به من کرد و گفت: "آقا! عمامه‌ی من عاریتی است" و رفت. از صحن رفت بیرون، رفت در کوچه‌ پس‌کوچه‌های کربلا، دنبالش دویدم: آقا! عرضی دارم، مطلبی دارم، بایست. دوباره درحال حرکت برگشت و گفت: "آقا! عبای من هم عاریتی است"؛ و رفت. آقای حاج شیخ عبدالکریم می‌گوید: دیدم دارد از دستم می‌رود؛ محصول شش ماه زحمت درِ خانه‌‌ی دو امام، با این دو کلمه دارد می‌گذارد و می‌رود. دویدم و خودم را به او رساندم و دستش را گرفتم و گفتم: بایست. عبای من عاریتی است؛ عمامه‌ی من عاریتی است یعنی چه؟ *شش ماه التماس کرده‌ام تا شما را معرفی کرده‌اند، کار داریم با شما*. یک نگاهی به حاج شیخ می‌کند و می‌گوید: "چه کسی من را به شما معرفی کرد؟" آقا شیخ عبدالکریم می‌گوید: صاحب این بقعه و بارگاه، سیدالشهداء(ع). به حاج شیخ عبدالکریم می‌گوید: "امروز چندمِ ماه است؟" حاج شیخ عبدالکریم روز را می‌گویند. می‌گوید: "دنبال من بیا". در کوچه ‌پس ‌کوچه‌های کربلا می‌روند تا به خارج از کربلا می‌رسند. یک تلّی بود که روی آن تل، یک اتاقکی بود. میرسد به درِ آن اتاق و می‌گوید: "اینجا خانه‌ی من است، فردا طلوع فجر، وعده‌ی دیدار من و شما همین جا". می‌رود داخل و در را می‌بندد. مرحوم حاج شیخ فرموده بود: من در عجب بودم؛ خدایا،این چه مطلبی می‌خواهد به من بگوید که موکول کرد به فردا. چرا امروز نگفت؟! آن درسی که بناست به من بدهد و زندگی آینده‌ی من را تضمین کند در معنویت؛ بشود درس؛ بشود پیام. ایشان می‌فرماید: لحظه‌شماری می‌کردم. آن روز گذشت تا فردا و طلوع فجر، رفتم بیرونِ کربلا، روی همان تل.پشتِ همان اتاقک. آمدم در بزنم، صدای ناله‌ی پیرزنی از درون آن اتاق بلند بود و صدا می‌زد: وَلَدی! وَلَدی. پسرم، پسرم. در زدم، دیدم پیرزنی با چشمان اشک آلود در را گشود. گفتم: خانم دیروز یک جوانی زمان طلوع فجر، وارد این خانه شد و گفت اینجا خانه‌ی من است و با من وقت ملاقات گذاشته. این آقا کجاست؟ گفت: این پسرِ من بود، الآن پیشِ پای شما تز دنیا رفت ... وارد شدم. دیدم پاهای این جوان به قبله دراز، هنوز بدن گرم. گفتم: وا أسفا! دیر رسیدم ... یک روز حاج شیخ بر فراز تدریس کرسی درس خارج در قم، این خاطره را نقل کرده بود از دوران جوانی و بعد فرموده بود: آن درسی که آن جوانِ بزرگ و کامل از طرف امام حسین(ع) به من آموخت، درسِ عملی بود. روز قبل به من گفت: آقا عمامه‌ی من عاریتی است، عبای من عاریتی است. فردا جلوی چشمانِ من، عبا و عمامه را گذاشت و رفت. می‌خواست به من بگوید: شیخ عبدالکریم حائری! مرجعیت، عاریتی است؛ ریاست، عاریتی است؛ خانه‌هایتان، عاریتی است؛ پول‌های حسابتان، عاریتی است؛ وجودتان عاریتی است؛ سلامتی‌تان، عاریتی است. هر چه می‌بینید، عاریه است و امانت است؛ دل به این عاریه‌ها نبندید. این‌ها را
یا از شما می‌گیرند یا حوادث، یا وارث می برد. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
‏عکس از یاعلی
🌙تدابیر ماه مبارک رمضان 🌙 اسلام بر این باور است که روزه گرفتن یا ترک خوردن، یعنی آشامیدن و آمیزش جنسی در روز ، از سپیده دم تا غروب خورشید به مدت یک ماه کامل در سال برای بدن ضرورت دارد. از این رو، پیامبر اسلام : برنامه روزه را برای همه جهانیان اعلام کرد و فرمودند: « روزه بگیرید تا سالم بمانید ». 🌙🔮🌙🔮🌙🔮 روزه گرفتن در حقیقت تبدیل زمان خوردن است نه ترک خوردن، یعنی ترک خوردن در روز و به جای آن، دو وعده خوردن غذا در شب است : یکبار هنگام افطار و دیگری هنگام سحر 🌙🔮🌙🔮🌙🔮 *روزه با تحمل گرسنگی و تشنگی همراه است که به طور کلی برای دستگاههای بدن بسیار سودمند است، به ویژه برای دستگاه گوارش، دستگاه ادرار و حتی قلب* 🌙🔮🌙🔮🌙🔮 در روایتی آمده است که *گرسنگی غذای قلب است* 👈🏻باید توجه داشت که روزه فرصتی را به این دستگاه ها میدهد و آنها را وارد دوره نقاهت کند تا بتوانند زیانهای به وجود آمده در اثنای کار پیوسته در طول یک سال کامل را جبران و تجدید نیرو کنند. 🌙🔮🌙🔮🌙🔮 ▪روزه بلغم را از بین میبرد. ▪دردها و مصیبتها را کاهش می دهد. ▪شهوت را کم می کند. ⬅رسول خدا فرمود: «ای گروه جوانان! بر شما لازم است که ازدواج کنید و اگر قدرت آنرا نداشتید ، روزه بگیرید ، زیرا روزه باعث مهار کردن شهوت و اجتناب از گناهان خواهد شد 🔮🌙🔮🌙🔮🌙 زکات در اصل به معنی پاک کردن است رسول خدا فرمود: «هر چیزی زکاتی دارد و زکات بدنها روزه گرفتن است» 🌙🔮🌙🔮🌙🔮 سه روز در هر ماه روزه گرفتن، برای وسواس و بیماریهای قلب و سینه سودمند است زیرا رسول خدا فرمود: « این روزه ها خشم سینه را از میان می برد ». 👈🏻 بهتر است که انسان هر ده روز یک روز را روزه بگیرد و بهتر است که این روز چهارشنبه میان دو پنج شنبه باشد ( پنج شنبه در دهه اول، چهارشنبه در دهه دوم . وپنج شنبه دردهه آخر ماه ) مسافر و بیمار نباید روزه بگیرد، یعنی اگر روزه به او زیان برساند. او باید روزهای دیگر را روزه بگیرد و پی در پی در ماه روزه نگیرد و انسان پزشک خویش و به حال خود آگاه تر است. جهت عضویت در گروه های درمانی عطاری نگین شیراز بر روی لینک آبی رنگ زیر کلیک فرمایید ⬇️⬇️ https://chat.whatsapp.com/K4HBskCXEHW1SXoz84tQDy 🔮🌙🔮🌙🔮🌙 تغذیه در ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و طب اسلامی نیز توصیه هایی در این خصوص دارد، با رعایت تدابیر طب اسلامی می‎توان از شدت تشنگی و گرسنگی در طول روز کاست و با روزه‌داری به سلامتی و پاکسازی رسید🍃 عده ای میگویند که روزه گرفتن باعث ایجاد حالت تهوع و معده درد و قلب درد میشه برای همین روزه نمیگیریم اما علت این عوارض چیست؟🤔 اگر شخصی در هنگام سحر غذای سنگین مثل آب گوشت و یا هرگونه غذای چرب مصرف کند، حداقل تا 30 دقیقه بعد از مصرف غذا نباید آب بنوشد اما چون معمولا وعده سحر نزدیک اذان صبح مصرف میشود بعد از اتمام غذا به علت ترس از تشنگی در طول روز مقدار زیادی آب می‌نوشند. این عمل سبب خراب شدن معده می شود به همین علت شخص بعد از بیداری از خواب احساس حالت تهوع، فشار معده ، فشار قلب و … دارد. خیلی از بیماری ها منافاتی با روزه ندارند زیرا اصولا مردم حالاتی را که بیماری محسوب میکنند بیماری نیست! خیلی ها میگویند معده‌ام مشکل داره این دلیل بر روزه گرفتن نمی‌شود، مشکلات معده با یک داروی جامع امام رضا و یا داروی هاضوم برطرف میشود. 🌙🔮🌙🔮🌙🔮 کسانی هم که مشکلات دیابت دارند ( غیر از آنهایی که انسولین مصرف می‌نمایند) خود غذا برای دیابتی ها بد است و قند خون را بالا میبرد مشکل اصلی دیابتی ها این است که آب بدن آنها نباید کم شود که در ادامه راهکار غلبه بر تشنگی را شرح می‌دهیم 🔮🌙🔮🌙🔮🌙 *سحری* در ماه رمضان، روزه داران حتماٌ باید سحری بخورند حتی به مقدار کم. برای مقابله با ضعف و گرسنگی در طول روز حتما در وعده سحر از سویق +خرما + آب ولرم استفاده کنید. این ترکیب آب رو.در بدن به واسطه فیبر موجود در خرما و سویق حفظ خواهد کرد *بهترین سحری سویق و خرماست _پیامبر اکرم ص* بسته به جسم شخص بین ۱ الی ۳ ق غ خوری +۷ الی ۱۱ عدد خرما +۱الی ۲لیوان اب ولرم 🌙🔮🌙🔮🌙🔮 *پیشگیری از ضعف عمومی ماه رمضان در طول روز* : 1- اگر شخصی سویق و خرما بخورد تا شب گرسنگی خاصی بر او عارض نمی شود و می تواند روزه بگیرد 2- مصرف حلیم اصل 3- مصرف سوپ جو گندمی ( تلبینه) 4- مصرف غذای مقوی شیر گوشت ( در وعده افطار) دستور در اینترنت هست از جمله بهترین غذاهای طب اسلامی بلکه بهترین و مقوی ترین غذا در طب اسلامی همین غذا می باشد. در ماه مبارک رمضان بسیار مناسب است که از این غذای بسیار مقوی مصرف شود تا دچار ضعف نشوید 5- مصرف سویق گندم و جو ۳ قاشق غذاخوری 6- استفاده از روغن زیتون و روغن ارده کنجد و زرد گاوی در غذاها 🔮🌙🔮🌙 🔮🌙🔮 🔮🌙 🔮 💎مشاوره رایگا
ن طب سنتی واسلامی💎 💎زیر نظر استاد هادی باقری 🔮آدرس فروشگاه⬇️ شیراز. دروازه کازرون. روبروی بازارچه میوه و تره بار. جنب پل هوایی 🔮🌼🔮🌼🔮🌼🔮🌼 لینک گروه درمانی عطاری نگین شیراز ⬇️🟨⬇️🟨⬇️🟨⬇️ https://chat.whatsapp.com/K4HBskCXEHW1SXoz84tQDy 🔮🌼🔮🌼🌼🔮🌼🔮
آیت الله حق شناس(ره) برای یاد گرفتن علوم ضروری باید چه کرد؟ حضرت می‌فرمایند: «ان‌ یجتنب المتعلم عن اتباع الشهوات و الهوی و الاختلاط بابناء الدنیا»؛ باید از شهوات، هواها و گشتن با دنیاطلبان دوری کرد! تو که طالب علمی، چرا با ابنای دنیا، یعنی کسانی که فقط اسکناس و مادیات را طلب می‌کنند، صحبت می‌کنی؟ این‌ها کسانی هستند که وقتی از معنویات برایشان صحبت می‌کنی، گوش و چشم‌شان کر و کور است و هیچ نمی‌فهمند! همه حواسشان به این است که فلان مال چه شد؛ کدام جنس ارزان شد که بفروشند؛ چه کالایی گران شد که از آلمان بیاورند و ... اگر اهل علمی باشی که ضروری است، حواست باشد که با این قبیل اشخاص معاشرت نکنی! متعلم هیچ کاری با این افراد ندارد! مادیت و معنویت، نسبت معکوس با هم دارند و علم با دنیاطلبی و حتی رفت و آمد با دنیاطلبان تحصیل نمی‌شود! https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
👈 هنوز در دام گناه گرفتارید؟ 💠روزی در محضر استاد علامه حسن زاده آملی روحی فداه تشرف داشتیم، جوانی به خدمت ایشان رسید و عرضه داشت: آقا برای ما دعا کنید که ان شاءالله گناه نکنیم. ✳️ایشان در جواب فرمودند: شما چرا باید این طور صحبت کنید؟ سن شما چه قدر است ؟ گفت:سی سال علامه فرمود: سی سال از عمر شما گذشته هنوز باید در دام گناه گرفتار باشید ؟ هنوز از بحث گناه بالاتر نرفته اید؟ چرا در مراتب نازل قعود کرده ایم و بالا نمی رویم !؟ در حالی که تمام عالم لحظه به لحظه در خدمت انسان است؛ مگر انسان چند سال می تواند در عالم زندگی کند ؟ ⬅️استاد_صمدی_آملیhttps://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
✨﷽✨ *♦️استاد اخلاق سیدمحمد ضیاءآبادی* ؛ 🔸در ماه مبارک رمضان اگر دعای ابوحمزه و جوشن کبیر نخواندید و ختم قرآن نکردید ؛ اشکالی ندارد و مورد اخذ و عقاب خدا قرار نمی گیرید. *🔸آنچه لازم و واجب است ؛ پاک نگه داشتن چشم، گوش، زبان، شکم و دامن است.* اگر این چنین شدیم، به طور حتم مشمول لطف خدای متعال می‌شویم. *وگرنه ساعت ها دعای ابوحمزه و جوشن کبیر خواندن و دنبالش چشم و گوش و زبان و .... را آلوده به گناهان نمودن نتیجه ای جز عقاب خدا نخواهد داشت.* 🔅روزه‌ این نیست که یک ‌وعده‌ غذا‌ کم بشود *🔅روزه‌ آن اسـت کـه ایـمـان به الله عزوجل محکم ‌بشـود* ♦️ *اللهم عجل لولیک الفرج*