eitaa logo
سیر و سلوک و طهارت نفس
176 دنبال‌کننده
239 عکس
253 ویدیو
1 فایل
طهارت نفس: یعنی ترک صفات رذیله ودوری از مصاحبت و همنشینی با افراد ناصالح و همنشینی باانسانهای پاک سرشت{شرح گروه}: 1 کسب اطلاع از واقعیات زندگی 2 تفکر در سرانجام مسیر انسان 3 یاد مرگ ، شناخت مبدا، معاد و قیامت @Alavi_09173413229
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1539167178.mp3
2.3M
«پرهیز از یادآوری گناهان تَرک‌شده» ~ 2 دقیقه | 2 مگابایت ‏ https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
13.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپی بسیار تکان دهنده یاد مرگ!!!! ❣ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
1_1568265949.mp3
18.75M
🔰 « کم خوردن(کمی بهره از دنیا)» 🔹جلسه بیست و چهارم سخنرانی استاد وطن خواه حفظه اللّه 📆 ۲۴ رمضان ۱۴۴۲، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
✍آیت‌الله خوشوقت(ره) : شياطين رها نمی‌کنند و منتظرند وقتی ماه رمضان تمام شد، جيب بعضی را همان روز عيد فطر می‌زنند. او را به گناهی مبتلا می‌کنند و همه از بين می‌رود. بعضی يک هفته‌ی ديگر؛ بعضی دو هفته‌ی ديگر و بالاخره کم هستند کسانی که بتوانند تا ماه رمضان آينده، آن نتايج مثبت و مفيد را در خود نگه دارند. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🔵 غده سرطان ✅ آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه: اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، تعداد معصیت‌کنندگان به صورت تصاعدی بالا می‌رود. ✅ از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است و در جامعه زندگی می‌کند، هر رفتار و کردارش بر سایر افرادِ جامعه تأثیر می‌گذارد. ✅ حال اگر کسانی به صورت علنی واجبات را ترک کنند و محرمات را انجام دهند، سایر افراد جامعه از فعلِ آنها تأثیر می‌پذیرند. ✅ به بیان دیگر، فعلِ منکر واحد به تعداد افرادی که آن را مشاهده می‌کنند، امکان دارد افزایش یابد و تکثیر شود. ✅ اگر با آن مقابله نشود و این سلسلهٔ تکثیر شدنِ منکرات ادامه یابد، همهٔ جامعه را فرا می‌گیرد. ✅ دُرستْ مانند غدهٔ سرطانی که وقتی شروع به رشد می‌کند همهٔ بافت‌ها و اندام‌ها را از بین می‌برد. 📚 کتاب چشم‌هایت را باز کن! صفحه ۱۷۸. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
به حقیقت برو و بگو: «آمدم!» اگر گفتند: «اینجا چرا آمدی؟» بگو: «به کجا روم و به کدام در رو کنم؟ این ره است و دگر دوم ره نیست این دَرَست و دگر دوم در نیست!» اگر گفتند: «به اذن کی آمدی؟» بگو: «شنیدم بر ضیافت‌خانه فیض نوالت منع نیست در گشاده است و صلا در داده، خوان انداخته!» اگر گفتند: «تا به حال کجا بودی؟» بگو: «راه گم کرده بودم!» اگر گفتند: «چه آوردی؟» بگو: «اوّلاً، دل شکسته؛ که از شما نقل است در کوی ما شکسته دلی می‌خرند و بس بازار خودفروشی از آن سوی دیگر است! ثانیاً، جز نداری نبود مایه دارایی من! طمع بخششم از درگه سلطان من است! و ثالثاً، الهی! آفریدی رایگان؛ روزی دادی رایگان؛ بیامرز رایگان! تو خدایی نه بازرگان!» اگر گفتند: «برونش کنید!» بگو: «نمی‌روم ز دیار شما به کشور دیگر! برون کنید از این در، در آیم از درِ دیگر!» اگر گفتند: «این جرأت را از که آموختی؟» بگو: «از حلم شما!» اگر گفتند: «قابلیت استفاضه نداری!» بگو: «قابلیّت را هم شما افاضه می‌فرمایید!» باز اگر از تو اعراض نمودند؛ بگو: «به والله به بالله به تالله به حقّ آیه نصرٌ مِنَ الله که مو از دامنت دست برندیرم اگر کشته شوم الحکم الله» اگر گفتند: «مُذنِبی!» بگو: «اوّلاً، شنیدم شما غفّارید! ثانیاً، من مَلَک نیستم! آدم‌زاده‌ام! و ثالثاً، ناکرده گنه در این جهان کیست بگو! آن کس که گنه نکرده و زیست بگو! من بد کنم و تو بد مکافات دهی پس فرق میان من و تو چیست؟ بگو!» اگر گفتند: «این حرف‌ها را از کجا یاد گرفتی؟» بگو: «بلبل از فیض گل آموخت سخن ورنه نبود این همه قول و غزل تعبیه در منقارش» اگر گفتند: «چه می‌خواهی؟» بگو: «جز تو ما را هوای دیگر نیست جز لقای تو هیچ در سر نیست!» هزار و یک نکته (مرحوم علامه حسن‌زاده آملی): 77. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تواضع در برابر تواضع بعد از پایان جلسه وعظ استاد معظم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین در شرح صحیفه مبارکه سجادیه علیه‌السلام، جناب آقای (تهیه‌کننده محترم برنامه ) برای گفت‌وگو با استاد و کسب ارشاد از ایشان، به ملاقات آمد. —————— ‎با «توحید تشیّع» همراه باشید؛ @ShiaTowhidتلگرام|اینستگرام|آپارات ‎ـ
✨﷽✨ 🔴تلنگر ✍ امام کاظم (ع) فرمود:«اِنَّ لِلّهِ عِبادًا فی الأرضِ یَسعَونَ فی حَوائِجِ النّاسِ، هُمُ الآمِنُونَ یَومَ القِیامَهِ.» خداوند در روی زمین بندگانی دارد که در تأمین نیازهای مردم می کوشند، آنان در روز قیامت، ایمنند. 📚 وسائل الشیعه، ج11، ص582. شخصی از مردم ری، بدهکار بود و از عهده پرداخت بدهی‌اش بر نمی‌آمد، و مأمور حکومتی دولت بنی عباس، او را تعقیب می‌کرد. چون به مکّه رفت و حجّ را انجام داد، حضرت موسی بن جعفر (ع) را دید و وضع خود را با او در میان گذاشت. آن حضرت، نامه‌ای خطاب به طلبکار نوشت و از او خواست که نسبت به برادر دینی‌اش مساعدت کند، و ثواب شاد کردن یک مسلمان را برای او نوشت... او پس از بازگشت از حج، نامه‌ی امام را به آن شخص داد. وی نامه را بوسید و بر چشم نهاد. آنگاه نه تنها بدهی‌های او را بخشید، بلکه مقداری مال به او داد. وی که از عهده‌ی تشکر آن شخص بر نمی‌آمد، سال بعد در سفر حج، باز هم به دیدار امام کاظم (ع) رفت و داستان را نقل کرد. حضرت بسیار خوشحال شد و فرمود:«به خدا قسم، کار او، هم مرا خوشحال کرد، هم امیرالمؤمنین (ع) را، و هم جدّم رسول خدا (ص) را.» 📚 بحارالانوار، ج71، ص313. در خدمتِ بندگان خدا بودن، توفیق خیلی بزرگیه. زمینه سازِ این توفیق هم، خودمون هستیم. گاهی خدا میخواد که با دستِ ما، دستِ دیگر بندگانش رو بگیره.. وقتی دست کسی رو به یاری گرفتیم، بدونیم که دست دیگرمون در دست خداست... اصلاً بندگی یعنی همین.. یعنی در کوچه پس کوچه‌های زندگی،دست کسی رو گرفتن...! تو هر جایگاه و پست و مقامی که هستیم، دست مردم و بگیریم، تا خدا و اهلبیت رو خوشحال کنیم، و قیامت هم، خدا و اهلبیت از ما دستگیری کنند. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
14.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌 داستان عجیب و آموزنده خادم مدرسه علمیه 🎤 استاد عالی 〰〰〰〰〰〰〰
علامه حسن زاده آملی ره: ای عزیز ! مهم‌ترین ذکر، مراقبت است و مراقبت بذر سعادت است و سعادت حاصل نمی‌شود جز با توجه، مراقبت تام و دوام مراقبه که «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا ...» نفس انسانی خو‌پذیر است، انسان به هر چه رو کند آن می‌شود، چطور یک قطعه زغال در اثر مجاورت با آتش برافروخته می‌شود، انسان هم بر اثر مراقبه و هم‌نشینی با ملکوت، الهی‌ می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
‌ 📚چرا ما هرچقدر کار خیر و نیک انجام میدهیم ؛ به مقام و درجات بالا نمیرسیم؟ تا خودت پاک نباشی، پاک بهت نمی دهند. ظرفی که برای آب خوردن انتخاب می کنی باید پاک باشد. اگر من ظرف باطنم آلوده باشد، این توقع درستی نیست که از خدا پاکیزه بخواهم. باید با خودت قرار بگذاری به کسی پرخاش نکنی. ما زیارت می رویم، نماز جماعت می خوانیم، ماه رمضان روزه می گیریم، پس چه می شود که توفیق نداریم و پیشرفت نمی کنیم؟ وقتی بررسی کنیم می بینیم ریشه تمام مشکلات زبان است. با حرف کسی را می زنیم یا غضب و پرخاش می کنیم. آیت الله بهاءالدینی می فرمودند: پرخاش، برکات زندگی را می برد. کسی اول نامه خطاب به خواجه نصیر گفته بود: یا ایها الکلب ابن کلب (ای سگ، پسر سگ) فلان مسأله علمی چه طور است؟ خواجه نصیر هم در جواب نوشته بود كه جواب مساله این است و در آخر نامه نوشت: اما صحبت تو درباره سگ؛ سگ حیوانی است که چهاردست و پا راه می رود و بدنش از پشم پوشیده است. من دوپا هستم و آن طور نیستم و... والسلام. تمام !نه پرخاشی نه غضبی! ما بودیم حداقل یه چیزی مینوشتیم در جوابش! یک خشم فرو خوردن، آدم را از هزار رکعت نماز زودتر به خدا می رساند. خیلی حرف بزرگی است... من مومنی را می شناختم که آقا انقدر این تلخ بود،می رفت تو مسجد تمام نوافل،تمام مستحبات انجام میداد. اما خانه که می آمد انگار اژدها وارد شده! چرا در این روغن باز است؟چرا اینجا اینجوری است و... فکر می کرد خودش ملائکه است، وقتی مُرد زن و بچه اش آرام شدند. اینجوری که آدم به خدا نمی رسد !هی هزار رکعت نماز بخوان بعد هم برو داد بزن؛ به هیچ جا نمیرسی! پس باید اول باطنمان پاکیزه شود تا رشد کنیم... پیامبر صلی الله علیه و آله: بدانيد كه خشم پاره آتشى🔥 در دل انسان است. مگر چشمان سرخش و رگ هاى گردنش را (هنگام خشم) نديده اند. هر كس چنين احساسى پيدا كرد، روى زمين بنشيند. 📕منبع:پایگاه علاقمندان آیت الله فاطمی نیا 📘مفردات الفاظ قرآن ص 608 کمی تا بهجت🌷 https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
✍امام علی(ع) : دنیا مانند ماری است که پوستی نرم دارد اما زهری کشنده. پس از آنچه در دنيا برايت جاذبه دارد، روى بگردان زيرا آنچه از آن تو را همراهى مى كند، اندك کفنی است. دغدغه هاى دنیا را از خود، دور كن؛ چرا كه به جدا شدن از آن و ناپايدارى حالاتش يقين دارى؛ آن گاه كه با دنيا بيشترين انس را دارى، بيشترين ترس و حذر را از آن داشته باش زيرا كه دنيادار، هر زمان كه در آن به خوشى و لذّتى اطمينان كرد، دنيا او را از آن خوشى به مشكلى كشاند، يا هرگاه انسى گرفت، اُنس او را تبديل به تنهايى و وحشت كرد. 📚سفینه البحار ۳:۱۲۷ • چیست دنیا، از خدا غافل شدن . .‌ . https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
✨﷽✨ دوست خوبم❤️ ✨قبر تنگ و تاریک خانه همیشگی توست... ✨مخصوص خودت،فقط برای تو... پنجره ندارد، درش هم با ورود تو تا قیامت بسته می شود... ✨اجازه نداری غیر از چند متر پارچه چیز دیگری با خودت،آنجا ببری... ✨وقتے آنجا نقل مکان کنی کسی به دیدنت نمےآید... ✨کسی برایت ایمیل نمےفرستد گروه های اجتماعے از لیستشان حذفت مےکنند... ✨مطالبت لایڪ نمےخورد... ✨تنهایک چیز به دردت مےخورد... 🥀نمازهایت.... 🥀صدقاتت.... 🥀 و اعمال نیکت.... 👈حال با خودت فکر کن ❗️ 💡برای رفتن آماده هـســـتی⁉️ https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
برای حضورقلب در نماز و عدم هجوم تخيلات وافكار حين نماز ، آن مقداری را كه ميتوانيد كنترل كنيد و اختياراً دنبال نكنيد، آنچه راهم كه غيراختياری وارد ميشود، اهميت ندهيد؛ خدای متعال داده است كه هركس درراه معنويت تلاش كند ،من دستش را ميگيرم. اگر مامتعهد شويم كه آن قسمتی كه ميتوانيم ودراختيار ماست، كنترل كنيم،از بركت اين مجاهده ، ان شاءالله خداوندﷻ به تدريج آن مهمان های ناخوانده را از قلب ما بيرون ميفرمايد. |مرحوم آیت الله فاطمی نيا| تقدیم نثار روح پر فتوح این عالم ربانی فاتحه ای قرائت فرمایید https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
۰۰ ۰۰: 🖋 سید بن طاووس: 🔸 مبادا فکر کنی امام زمان علیه السلام به دعای تو محتاج است؛ هرگز چنین نیست. 🔹 این که می‌گویم برای او دعا کن، فقط برای این است که *او حق بزرگی بر تو دارد و بسیار در حق تو احسان کرده است و اگر قبل از دعا برای خودت، برای او دعا کنی، ابواب اجابت زودتر به رویت گشوده می‌شود* . 🔹 زیرا *تو با گناهت باب دعا را بر روی خود بسته‌ای اما هنگامی که برای آن مولایی دعا کنی که از خواص درگاه خداست، به احترام او باب اجابت به رویت گشوده می‌شود* و آنگاه خود و همه‌ کسانی که در حقشان دعا می‌کنی بر خوان احسان او می‌نشیند و مشمول رحمت، کرم و عنایت الهی می‌شوید، چون خود را به او مرتبط کرده‌اید. 📗 فلاح السائل، سید بن طاووس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
*🌹 ذکر سکوت 🌹* 🌷آیت الله بهاء الدینی (ره) میفرمودند : من سیزده ساله بودم ، سیدی در کوه خضر می‌نشست که به او می گفتند : *سید سکوت . بیست سال بود که حرف نمی زد.* 👈من با بعضی بچه ها رفته بودیم کوه خضر و او را دیدیم. شخصی از روستائی آمد گفت : مریض داریم او را دعا کنید❗سید با حرکات دست و اشاره به او تفهیم کرد که مریض خوب شد ، بعد معلوم شد که مریض خوب شده است❗ 🌼همچنین مثل اینکه فهمیده بود ما بچه ها گرسنه هستیم ، با اشاره دست به ما بچه ها فهماند که در فلان منطقه پائین کوه دارند اطعام می کنند ، بروید بخورید ، ما رفتیم پائین به همان مکانی که آدرس داده بود ، دیدیم در یک باغی آش پخته‌اند و به مردم می‌دهند . 🌷پس از بیان این مطلب آیت الله بهاء الدينی فرمودند : *بزرگان هم به او سر می زدند.* *** 🌷استاد فاطمی نیا ره می فرمودند: خدمت آیت الله بهاء الدینی رسیدم. *گفتم آقا راز مقام و رتبه سید سکوت چه بود❓* آقا دستشان را بردند به طرف لبشان و فرمودند : *🌱"در آتش را بسته بود"* در حرف زدنمان باید خیلی زیاد دقت داشته باشیم شاید یکی از حکمت هایی که خدا دو گوش و یک زبان برای ما گذاشته این باشد که باید دو برابر آنچه میگوییم گوش دهیم. 🌻روزی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی در محفل درس فرمودند : 🍃یکی از دوستان می‌گفت ، در مراقبتی که داشتم ، مکاشفه‌ای روی داد به حضور حضرت رسول الله الاعظم (صلى الله علیه و آله) شرفیاب شدم از آن حضرت ذکر خواستم، فرمودند: *🌱«من به شما ذكر سکوت می دهم»* *👈یک تکنیک ساده و مهم برای مهار زبان بی‌حساب :👇* *«قاعده مکث»* این را تمرین کنید و بر زندگی خود «ملکه» کنید که قبل از هر سخنی ؛ مثلا ده ثانیه مکث کنید و خوب فکر کنید که این *حرفی که میزنم رضایت خدا در آن است یا رضایت شیطان ⁉️* 🌳آیا این حرفی که میزنم مشکلی را حل میکند و امید می‌بخشد یا نه ⁉️ اینکه این حرفی که میزنم آیا واجب است یا حرام❓ *👈🏿اگر واجب نیست «نگویم»؛ به همین سادگی❗* این را ملکه کنید و تمرین کنید ... بعد از یک مدت خود به خود کم حرف خواهید شد . نکته پایانی و مهم : به قول معروف ؛ كلمات بیشتر از گلوله ها آدم کشتند❗ *حال انسان یا خودش را میکشد و اهل النار میشود ، یا شخص دیگری را❗* *🌹 تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🌹* *🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم 🌹* https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🔴 درمان صفات بد ✍ فحش و بدزبانی اگر صورت پیدا می‌کرد، خیلی زشت بود. انسان گاه در دنیا صفات زشت و اخلاق و ملکات بدی دارد و به مرور زمان این اخلاق و ملکاتش ریشه دارتر و محکم تر می‌شوند. چه بسا خود فرد هم ناراحت است که مثلاً من چرا این قدر کینه ای هستم؟ این قدر حسود هستم؟ این قدر سوء ظن دارم؟ یا عادت بدی دارد. مثلاً دروغگو است، بدزبان است، تندخو و پرغضب است، یا چشم چران است. این عادت‌ها و ملکات و خلقیات را دارد. ناراحت هم هست؛ چون می‌بیند این‌ها خلاف دستورات دین و عقاید دینی اوست. از این صفات هم در رنج است، ولی این صفات بر او مسلط هستند و او هم در اثر ضعف اراده نمی تواند از آن‌ها خلاص شود. خدای نکرده اگر خودش را از این صفات علاج نکند و از دنیا برود، در قبر و قیامت همین صفات و ملکات موجودات زشتی می‌شوند که از آن‌ها به شدت بدش می‌آید، ولی در عین حال نمی تواند از آن‌ها فرار کند و آن موجودات زشت بر او مسط هستند و او را اذیت می‌کنند. این هم کاری از دستش برنمی آید. همان طور که در دنیا با خودکاری نکرده بود تا خود را علاج کند. در عالم دنیا با هر زحمتی شده آدم می‌تواند خود را معالجه کند و این صفات و عادات زشت را از خود دور کند تا در قبر خلاصی پیدا کند و الا به قول مولوی: گشته گرگان یک به یک خوهای تو می درانند از غضب اعضای تو سیرتی کاندر وجودت غالب است هم بر آن تصویر حشرت واجب است. 📚 کتاب از احتضار تا عالم قبر ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
نکاتی از مواعظ استاد در ویدیوکلیپ «مُلک و ملکوت انسان» یکم؛ عواطف و احساسات انسان غرق در بُعد مُلکی (طبیعی و جسمانی) اوست. نیازهای او نیز بیش‌تر، نیازهای جسمانی است؛ مثل گرسنگی، تشنگی، غریزه جنسی، قوه غضبیه و اقتضائات آن. دوم؛ انسان نیز که تمام توجهش به بُعد جسمانی خود است، گاه تا پایان خطِ طغیان پیش می‌رود. این همان ظلمات و تاریکی‌هایی است که ادراک و عواطف انسان را تحت تأثیر قرار داده و سراسر وجود و نفْس او را پُر می‌کند. سوم؛ آشفته‌حالی‌ها و پریشان‌خاطری‌ها که به فشارهای عصبی منتهی می‌گردد، به این دلیل است که انسانِ گرفتار در ظلمات، توان دیدن خداوند را که اصل و سرچشمه هستی است، ندارد. در حالی که خداوند مبدأ هستی است و همه چیز، آن‌به‌آن و دم‌به‌دم از آنجا جوشیده و از آن بازتاب می‌کند. چهارم؛ تاریکی‌ها سبب می‌شود تا انسان در هنگامه توجهِ فطرت به خداوند، فهم صحیحی از حضرت حق نداشته باشد. پنجم؛ انسان‌ها در سال‌های عمْر خود، گرفتار تاریکی‌های الهِ نفْسی هستند که از طریق قوای آن‌ها، میدان‌داری می‌کند؛ غضب، شهوت، خیال، رقابت‌ها و ...! ششم؛ لطیف‌ترین نور وجودی، روح آدمی است که از نسیم سحری لطیف‌تر و تأثیرپذیرتر است. ببینید که از اوضاع تاریک ما، چه تأثیرها می‌پذیرد؟! هفتم؛ یکی از اسرار وجوب نماز این است که نماز می‌تواند انسان را از حال هوای تاریک نفسانی بیرون بکشد. البته اگر نماز، نمازی کامل و عالی باشد. هشتم؛ بُعد دیگر انسان، بُعد معنوی و ملکوتی (قدسی و الهی) اوست که با مجاهدت‌ورزی انسان برای رها شدن از الهِ نفْس، ظهور و جلوه می‌کند. ‌‎https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🍁🍁🍁🍁🍁🍁 💟 خداوند مشتاق کیست؟ 🎁 خداوند به یکی از صدیقین وحی فرمود که من در میان بندگانم کسانی را دارم که مرا دوست دارند و من هم آن ها را دوست دارم. 🎀 آن ها مشتاق من هستند و من نیز مشتاق آن ها. مرا همواره یاد می کند، من نیز به یاد آن ها هستم. در تمام کارها به من نظر دارند، من هم توجهم به آن هاست. 🎁 آن صدیق گفت: معبود من! نشانه آن ها که مورد توجه تو هستند چیست؟ فرمود: 🎀 آن ها کسانی هستند که در انتظار غروب آفتاب هستند تا شب فرا برسد و تاریکی همه جا گسترده شود و آن ها در دل شب با من به راز و نیاز بایستند. 🎁 صورت هاشان را از روی خضوع روی خاک بگذارند و به مناجات بپردازند. 🎀 در دل شب به خاطر نعمت هایی که به آن ها داده ام مرا خالصانه سپاس می گویند. 🎁 تا سحر با ضجه و استغاثه در قیام و رکوع و سجودند. به خاطر عشقی که به من دارند، خودشان را در رنج و سختی می اندازند. 🎀 اولین چیزی که به آن ها می دهم این است که از نور خود به دل هاشان می تابانم تا به واسطه آن نسبت به من معرفت یابند. (رساله لقاءالله، ص134-133) 📚 بهترین پناهگاه، حکایات و داستان های نماز نویسنده (گردآوری مطالب): رحیم کارگر محمدیاری ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔 ❓ بیان عیب‎های آشکار و ویژگی‌های ظاهری، مثل كوتاهی یا بلندی، چاقی و لاغری، كچلی و امثال اینها، غیبت حساب می‌شود؟ 🌺 ✍️ بیان صفات ظاهرى و عیوب آشكار، غیبت نیست ولی اینکار اگر به قصد تحقیر و تمسخر باشد یا باعث اذیّت و آزار شود، حرام است. 👌 تبصره: اگر اصل موضوع را گوینده و شنونده می‌دانند و گفتن توضیحات بیشتر موجب می‌شود عیب یا عیبهای پنهان دیگری مشخّص شود، این کار غیبت و حرام است. 🤔 ❓ آیا صحبت راجع به خصوصیات فردی مانند برونگرایی و درون گرایی و ... افراد غیبت است؟ 🍃 ✍️ راجع به خصوصیاتی كه عیب مخفی محسوب می‌شود مانند ترسو بودن غیبت محسوب می‌شود ولی نسبت به ویژگهای که در افراد متفاوت است و عیب نیست مانند برونگرایی یا تمایل به رنگ خاص و غیره غیبت نیست. 🤔 ❓ منظور از عبارت عیوب آشکار و پنهان در غیبت چیست؟ دانستن مخاطب یا چیز دیگری؟ 🌿 ✍️ منظور از آشکار و پنهان نزد عموم مردم است، عیب پنهان آن است که معمولاً کسی از آن عیب خبر ندارد یا بیشتر مردم اطلاعی ندارند. و عیب آشکار آن است که مردم معمولاً می‌دانند این شخص دچار این عیب یا نقص است؛ اگرچه عده‌ای هم بی‌اطلاع باشند. 👌 تـــبصره: 1. 🌺 دانستن اکثریت محل زندگی ملاک است و این با دانستن چند نفر محقق نمی‌شود. 2. 🌸 بیان عیب پنهان، به طور مطلق غیبت است و همچنین بیان عیب آشکار -یعنی اغلب مردم می‌دانند، ولی یک عدّه ای هم خبر ندارند- حتّی نزد کسانی که اطلاع ندارند هم غیبت نیست. 3. 🌼مقصود از ستر و کشفی که موجب جواز یا عدم جواز ذکر عیب می‌شود، ستر و کشف در همان محیط و جامعه است. بنابراین جایز نیست انسان آن عیب را در محیطها و شهرهای دیگر، یا در وسایلی از قبیل روزنامه، رادیو و سایت که امکان انتشار فراوانش وجود دارد، افشا کند. 📚 امام، استفتائات، ج 2، ص 620، س 11 و مكاسب محرمة ، ج‌1، ص 397 و 400؛ خامنه‌ای، رساله آموزشی، ج 2، درس 17؛ تبریزى، صراط النجاة، ج 5، س 740 و استفتاءات جدید، ج 2، س 1009 و إرشاد الطالب إلى التعلیق على المكاسب، ج‌1، ص 193؛ مکارم، أنوار الفقاهة، كتاب التجارة، ص 276 و 286 و استفتائات، ج 1، س 556 و ج 2، س 742 و ج 4، س 415؛ بهجت، جامع المسائل، ج‌2، ص 467 تا 470‌ و استفتاءات، ج 4، س 6470؛ سیستانی، توضیح المسائل،‌ج1، م 2265؛ و منابع سوال تعریف غیبت. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
نکاتی از مواعظ استاد در ویدیوکلیپ «توجه به نیّت اعمال» یکم؛ اگر جهان‌بینی انسان، مبدأ هستی، آفریدگار آفریدگان و مقصد همه نشانه‌ها را نبیند، به «منطق اکثر» دچار می‌شود. اما اگر نور ایمان در دل بتابد، یقین شهودی در وجود انسان پایدار می‌گردد. * «منطق اکثر»، یعنی اینکه نفس با قاطعیت حکم کند که هر آنچه از بیش‌ترِ افراد سر می‌زند، به‌حتم صحیح و هر آنچه از اقلیت سر می‌زند، به‌یقین باطل است. در حالی که تعالیم شریعت، کُلیّت این قاعده را نفی و حتی رهروان راه حق و شاکران پروردگار را اندک و کم‌شمار می‌خواند. اگر نفس دچار «منطق اکثر» شود، در هر مرحله از زندگی یا حتی سلوک، در آستانه خطر است. دوم؛ نیت‌های خیر در اعمال صالح دارای مراتبی است. عالی‌ترین نیت، نیتی است که جز خدا در آن نباشد. این نیز جز از یک قلب زلال نمی‌جوشد. چنین قلبی از آنجا که عاشق سرچشمه هستی است، به هر آنچه که رنگ پروردگار دارد، عشق می‌ورزد. سوم؛ با فرا رسیدن مرگ، قیامت صغرای هر فردی آغاز گشته، پرده‌ها فرو افتاده و حق نمایان می‌شود؛ قیامتی که در آن هیچ کس دیگر خدا را انکار نمی‌کند. چهارم؛ با معیار توجه به معاد باید در این جهان زندگی کرد؛ حال برخی برای فرار از عذاب دوزخ، برخی نیز برای رسیدن به بهشت و گروهی هم فقط و فقط برای رضای خداوند در زندگی پیش می‌روند. این سه رویکرد در طول هم و همه، مورد تأیید و مطلوب خداوند است. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2