14.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بالاترین ذکر از زبان آیت الله بهجت(ره)
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
بسم الله الرحمن الرحیم
*عملکرد معکوس عالم*
تا حالا درباره برخی عملکردهای معکوس عالم فکر کرید؟
چند مثال:
🔻صدقه که بدهی ظاهرا پولت کم میشود ولی در واقع معکوس عمل میکند و تورا از فقر نجات میدهد ! تاجایی که امام معصوم بدین مضمون میفرمایند: اگر فقیرشدی بیشترصدقه بده!
🔻خمس وزکات هم معکوس عمل کرده وشمارا غنی تر میکند
🔻وقتی به دنبال قدرت ندویدی ، معکوس عمل میکند واو به دنبال تو میدود
🔻وقتی به فکر آباد کردن آخرت بودی ، معکوس عمل میکند ودنیایت آباد میشود
🔻وقتی زمانت را صرف نماز و دعا کردی، معکوس عمل کرده و برکت به وقتت برمیگردد
🔻وقتی به خودت در راه خداسخت میگیری معکوس عمل میکند وسختی های دنیا که برای همه وجود دارد
برای تو آسان میشود و ازسر راهت برداشته میشود
🔻وقتی کمتر بخوری معکوس عمل میکند وبدنت سالم تر میماند
🔻وقتی یاد مرگ کنی معکوس عمل میکند و دلت زنده و شاداب میشود
🔻وقتی چشم هایت را بر حرام ببندی بیشتر از بقیه میبینی و فهم میکنی
🔻وقتی سکوت اختیار کنی بیشتر از کسی که زیاد حرف میزند جلوه میکنی
🔻وقتی حجاب میگیری بیشتر از آنکه خودنمایی و دلبری میکند به چشم می آیی
🔻وقتی جانت را در راه خدا میدهی و شهیدمیشوی معکوس عمل کرده و خداوند تازه تو رازنده میکند
🔅هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده اند مرده مپندار بلكه زنده اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند
🔻وقتی نیرنگ میزنی و چاهی برای کسی میکنی معکوس عمل کرده و خودت دچار نیرنگ میشوی و اول در چاه می افتی!
🔻وقتی مهمان دار میشوی برکت به سفره ات می آید و بارها دیده ایم با همان غذای همیشگی همه سیر میشوندو گاهی غذا اضاف نیزمی آید!
🔻وقتی بچه دار میشوی نیز قانون معکوس های دنیا اِعمال میشود و برکت و رزق و روزی ات زیاد می شود،
🔸و این گونه است که خدا ازمردم میخواهد اندکی درکار دنیا و سنتها و قواعد حاکم بر آن(معیارهای عقلی وارونه) تأمل کنند بلکه به بیراهه ای که شیطان به دروغ جلوآنها تزئین میکند پا نگذارند
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «سر برآورده، آسمان بنگر!»
یکم؛
نشانه آن که از یاد خدا روی برگردانده، این است که جز هوس زندگی دنیوی و توجه به جلوههای فریبای آن در وجودش یافت نمیشود؛ بهگونهای که او هیچ توجهی به مبدأ هستی، ملکوت و غیب عالَم، نیز حیات ابدی و عوالِم اصیل ندارد.
دوم؛
شباهت خداباوران و مادیگرایان در این است که هر دو به بُعد مُلکی و جسمانی این عالم معتقدند. اما تفاوتشان در باورمندیشان به عوالم دیگر آفرینش است. خداباوران، دامنه وجود را وسیعتر از آنچه که عیان است، میدانند؛ در حالی که مادیگرایان با حواس مادی، عقل دنیازده، خیال و وهمشان، خود را در تاریکترین، پَستترین و محدودترین جهان حبس کردهاند.
سوم؛
انسان موجودی است که از رهگذر شریعت حقّه، میتواند سِرّ و سَریره (حقیقت نوری و وجودی) خود را اوج بخشیده، به غیب عالم راه یافته و عوالم مافوق طبیعت و ماده را در نَوردَد.
چهارم؛
خدای متعال ـ و معنویات ـ را نمیتوان در آسمانِ عالَم مُلک پیدا کرد؛ غیب و ملکوت عالَم را باید جستوجو نمود.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
درمورد «حقایقی فراتر از عالَم دنیا»
یکم؛
خواب، طبق تعالیم قرآنی مرگ کوچک است. انسان در خواب ـ حتی اگر پریشان و آشفته باشد، ـ از بُعد جسمانی و مُلکی خود جدا شده و به عوالِم دیگر برده میشود؛ چه رسد به رؤیاهای صادق!
دوم؛
خواب، طلیعهای بسیار محدود و سایهمانند از آن عوالِم غیبی است. انسان عوالم پس از دنیا را نمیشناسد؛ چه رسد به پروردگار هستی! از این روست که در نماز همواره خدا را باید تسبیح کرد؛ چون خداوند همواره بسی والاتر از آن است که از به ذهن و قلب میآید.
سوم؛
«دعای مکارمالأخلاق» برنامه جامع تربیتی و سلوکی اهلبیت علیهمالسلام است؛ نهتنها نقصی در آن نیست، بلکه بسیار بالاتر و کاملتر از آن است که به ذهنها خطور کند.
چهارم؛
آدمی از آنجا که در بُعد مُلکی خود گرفتار است، فقط به نیازهای متناسب با آن توجه دارد. در حالی که امام سجاد علیهالسلام در اولین فراز از این دعا، بالاترین ایمان را از خداوند مسئلت مینمایند. چرا که توجه به غیب و ملکوت، راهی برای طلوع ایمان است.
پنجم؛
در کاملترین مراتب ایمان، چشم باطن (حقیقت نوری و وجودی انسان) چنان باز میشود که سرانجام به نور «لاإلهإلاالله الملکالحقالمبین» روشن میگردد.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
┅═✧❁﷽❁✧═┅
تفسیر قران
سوره حج
آیه۵
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَيِّنَ لَكُمْ وَنُقِرُّ فِي الْأَرْحَامِ مَا نَشَاء إِلَي أَجَلٍ مُّسَمًّي ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَمِنكُم مَّن يُتَوَفَّي وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَي أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئاً وَتَرَي الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ (5)
اى مردم! اگر درباره ى قيامت شك داريد (با دقّت در وجود خود، شكّ خود را برطرف كنيد،) ما شمارا از خاك آفريديم (مواد غذايى خاك از طريق غذا به صورت نطفه در آمد) سپس از نطفه، سپس (به صورت) خون بسته شده، سپس (به صورت چيزى مانند) گوشت جويده شده كه بعضى خلقت كامل يافته (وبه دنيا آيد) وبعضى خلقت كامل نيافته (و سقط شود)، تا براى شما روشن سازيم (كه بر هرچيز قادريم) وآنچه (از جنين ها) را كه بخواهيم تا سرآمدى معيّن در رحم مادران قرار دهيم، سپس شمارا به صورت طفل بيرون مى آوريم، تا به حدّ رشد و بلوغ برسيد و (در اين ميان) بعضى از شما مى ميرند و بعضى به پست ترين مرحله ى زندگى (و پيرى) مى رسند تا جايى كه دانسته هاى خودرا از دست دهند. (همچنين) زمين را (در زمستان) خشك و مرده مى بينى امّا هنگامى كه باران بر آن فرو مى باريم، به حركت درآيد و رشد كند و انواع گياهان زيبا مى روياند.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
نکته ها
كلمه ى «يُتَوفّى» كه از ريشه ى «وفاة» است، به معناى گرفتن كامل روح از وجود انسان و بيانگر بقاى روح بشر پس از مرگ است.
كلمه ى «بَهيج» از ريشه ى «بهجة» به معناى شادابى و خرّمى است. چنانكه نگاه به سبزه و گياه مايه ى ابتهاج و شادابى انسان مى شود.
گرچه در اين آيه، دوران پيرى و كهنسالى، پست ترين دوران عمر انسان شمرده شده، امّا علّتى كه براى آن بيان گرديده، اختصاص به پيران ندارد، بلكه هر زمان كه قواى عقلانى انسان ضعيف و ناتوان گردد، دوران پستى است، گرچه در جوانى باشد. «أرذَل العُمُر... لايعلم مِن بَعد علمٍ شيئاً»
پیام ها
- سرچشمه ى شك غفلت از قدرت خداوند است. «اِن كنتم فى رَيب فانّا خَلقناكم»
- با كفّار، مستدلّ، منطقى وقابل فهم سخن بگوييم. «اِن كنتم فى رَيب... فانّا خَلقناكم»
- از راه محسوسات، مى توان با معقولات آشنا شد. «اِن كنتم فى رَيب... فانّا خَلقناكم»
- معاد، هم جسمانى است و هم روحانى. «اِن كنتم فى رَيب من البَعث فانّا خَلقناكم»
- منشأ انسان و مادّه اوّليه ى او از خاك است. «خَلقناكم من تُراب»
- انسان، پيش از مرگ، هفت مرحله را طى مى كند. (تراب، نطفه، علقه، مضغه، طفوليّت، بلوغ، پيرى) «خلقناكم من تُراب ثمّ من نُطفة ...»
- دوران مُضغه (كه انسان در رحم مادر به شكل لخته گوشتى است) دوران شكل گيرى انسان است. «مُضغة مُخَلّقة»
- كسى كه در دنيا از خاكِ بى جان انسان آفريد، پس در قيامت هم مى تواند. «لنُبيّن لكم»
- زندگى داراى دو منحنى صعود و نزول است. صعود از خاك تا رسيدن به مرحله «اشدّكم» و منحنى نزول رسيدن به مرحله «أرذل العُمُر»
- تمام مراحل خلقت، از استقرار نطفه تا تولد طفل، به دست خداست. «خلقنا - نُقرّ فى الارحام - نُخرجكم طفلاً»
- تحوّلات طبيعى، نياز به زمان دارد. (در آيه چندبار كلمه «ثمّ» كه براى فاصله زمانى است، تكرار شده است)
- استقرار نطفه و يا سِقط آن با خواست خداست. «نُقِرّ فى الارحام ما نشاء»
- مدّت حمل، از جانب خدا زمان بندى شده است. «الى أجل مسمّى »
- تولّد انسان، به اراده ى خداوند است. «نُخرجكم»
- همه ى انسان ها روز اوّل يكسانند. «طفلاً» نه «اطفالا» بعد به خاطر تغذيه و تربيت هركدام داراى اخلاق و رفتارى مخصوص مى گردند.
- مرگ، مخصوص پيران نيست. «و منكم مَن يُتوفّى»
- انسان با مرگ محو نمى شود. «يُتوفّى»
- ارزش انسان و زندگى او در پرتو علم و آگاهى و عقل اوست. (قرآن دليل پست ترين مرحله عمر را فراموش كردن دانسته ها و اندوخته هاى علمى مى داند). «أرذل العُمُر لكيلا يعلم من بعد علم شيئاً»
- زوجيّت و نر و ماده بودن، در گياهان نيز مطرح است. «من كلّ زوجٍ بَهيج»
☀️ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
☀️اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِالْقُرآن
☀️اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
☀️اَالّلهمَ اشفِ کلَ مَریض
☀️اَللهُم عَجِّل لِوَلِیک الفَرَج بِالقُرآن
☀️اَللّهُمَ نَوِّر ظاهِرِنا بِطاعَتِک
☀️وَ باطِنَنا بِمَعرِفَتِک
☀️وَ قُلوُبَنا بِمُحَبّتِک
☀️وَ اَرواحَنا بِمُشاهَدَتِک
🌷 *تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات*🌷
*🌷الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌷*
┅═✧❁﷽❁✧═┅
تفسیر قرآن
سوره الحدید
آیه۲۰
بسیار مهم
*زندگانی پست دنیا*
اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرّاً ثُمَّ يَكُونُ حُطَاماً وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ (20)
بدانيد كه زندگانى پستِ دنيا، چيزى جز بازى و سرگرمى و زينت طلبى و فخر فروشى در ميان خود و افزون طلبى بر همديگر در اموال و فرزندان نيست، همانند بارانى كه گياه آن، كشاورزان را به شگفتى وا دارد، سپس خشك شود و آن را زرد بينى، سپس كاه شود و در آخرت، عذابى شديد (براى گنهكاران) و مغفرت و رضوانى(براى اطاعت كنندگان) از جانب خداوند است و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
نکته ها
👇👇
لهو و لعب بودن دنيا، چهار مرتبه در قرآن، آن هم در قالب حصر و انحصار آمده است:
1. «و ما الحياة الدّنيا الاّ لعب و لهو»(74)
2. «و ما هذه الحياة الدّنيا الاّ لهو و لعب»(75)
3. «انّما الحياة الدّنيا لعب و لهو»(76)
4. «اعلموا انّما الحياة الدّنيا لعب و لهو»(77)
شايد از جمع بندى آيات قرآن در مورد دنيا بتوان اين گونه استفاده كرد كه هرگاه دنيا را به عنوان هدف و مقصد بنگريم، دنيا وسيله اغفال و غرور خواهد بود ولى اگر دنيا را مزرعه آخرت، مقدّمه و وسيله رسيدن به كمال بنگريم، دنيا و نعمت هاى آن ارزشمند و سازنده خواهند بود؛ بنابر اين از همين زندگانى دنيا، گروهى آن گونه بهره مى گيرند كه مغفرت و رضوان الهى را دريافت مى نمايند و گروهى آن گونه كه گرفتار عذاب شديد مى شوند.
اين آيه به دوران مختلف زندگى انسان(كودكى و نوجوانى، جوانى و بزرگسالى) اشاره داشته و بيان مى كند كه در هر دوره اى از عمر، يكى از جلوه هاى دنيا، انسان را مشغول مى كند؛ دوران كودكى و نوجوانى، مشغول لهو و لعب است، دوره جوانى، در فكر زينت و زيبايى و دوره ميانسالى و پيرى، گرفتار تفاخر و تكاثر است.
در آيات قبل سخن از صدقه و قرض الحسنه بود، اين آيه موانع و عوامل بازدارنده از انفاق را بيان مى كند.
-----
74) انعام، 32.
75) عنكبوت، 64.
76) محمّد، 36.
77) حديد، 20.
پیام ها
👇👇
- شناخت حقيقت دنيا، به دقّت و ژرف نگرى نياز دارد. «اعلموا»
- قرآن، ديدگاه انسان را نسبت به دنيا تصحيح مى كند. «و اعلموا انما الحياة الدنيا»
- زيبايى هاى دنيا زودگذر است. «و زينة... تراه مصفرّاً»
- دنيا، همواره بهار و پاييز دارد و هرچه رنگ دنيا داشته باشد، گرفتار برگ ريزان است. «أعجب الكفّار نباته ثمّ يهيج فتراه مصفرّا ثمّ يكون حطاماً»
- بازى وسرگرمى، ويژگى زندگى دنياست ولى اگر در مسير درست قرار نگيرد، به عذاب آخرت مى رسد. «لعب و لهو... أعجب الكفّار... و فى الاخرة عذاب شديد»
- زينت هاى دنيا مثل زيورهاى شخصى وخانه وماشين، اگر موجب فخرفروشى و تفاخر گردد، انسان را به دوزخ مى كشاند. «زينة وتفاخر... فى الآخرة عذاب شديد»
- كثرت فرزند وافزايش جمعيّت، در صورتى ارزش است كه به كثرتِ دوزخيان منجر نشود و فرزندان، با تربيت درست بزرگ شوند. «تكاثر فى... الاولاد... و فى الآخرة عذاب شديد»
- دنيا براى عده اى موجب فريب و كيفر است، «فى الاخرة عذاب شديد» براى مؤمن، اسباب رشد و تكامل و كسب مغفرت و رضوان الهى است. «انما الحياة الدنيا... و مغفرة من اللّه و رضوان»
- تا لغزش ها برطرف نشود، دست يابى به رضوان الهى سخت خواهد بود. «مغفرة من اللّه و رضوان»
- عذاب شديد، عكس العمل كار خود انسان است، ولى آمرزش و لطف از جانب خداست. «مغفرة من اللّه»،(مغفرت و رضوان را به خدا نسبت داد)
- بايد انسان بين بيم و اميد باشد. «عذاب شديد و مغفرة من اللّه و رضوان»
در تعليم و تربيت، سه اصل لازم است: تبيين، تمثيل و نتيجه گيرى. «اعلموا» براى تبيين است، «كمثل غيث» براى تمثيل و «عذاب شديد و مغفرة» نتيجه گيرى است.
☀️ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
☀️اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِالْقُرآن
☀️اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
☀️اَالّلهمَ اشفِ کلَ مَریض
☀️اَللهُم عَجِّل لِوَلِیک الفَرَج بِالقُرآن
☀️اَللّهُمَ نَوِّر ظاهِرِنا بِطاعَتِک
☀️وَ باطِنَنا بِمَعرِفَتِک
☀️وَ قُلوُبَنا بِمُحَبّتِک
☀️وَ اَرواحَنا بِمُشاهَدَتِک
🌷 *تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات*🌷
*🌷الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌷*
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #حتما_ببینیم || تلنگری تاثیر گذار
🎙آیت الله فروغی (از شاگردان مرحوم آیت الله سعادت پرور) :
🍃 باید درد فراق
تمام وجود انسان را بگیرد
باید به طهارت کامل برسیم
🍀 ٱللَّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِل فَرَجَهُم.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🍃 #نکات_کلیدی
💠 ره صد ساله در سلوک، یک ساله طی شود.
🔸مرحوم آیت الله سعادت پرور در یکی از تذکرات خود به دوستان هم طریق فرمودند:
اگر این نکات رعایت شود، ره صد ساله، یک ساله طی شود، ان شاءالله.
که چکیده مطالب به این مضمون است:
۱- فعل واجبات و ترک محرمات، فعل مستحبات و ترک مکروهات حتی المقدور.
۲- ملازمت و اطاعت استاد و همچنین بیان حالات نزد استاد.
۳- عدم افراط و تفریط در هر کاری.
۴- عدم استماع سخنان لغو.
۵- مراوده داشتن با اهل سلوک.
۶- عدم مرواده با اهل دنیا.
۷- مشغول به خود شدن، نه غیر خود، همچنین حرف لغو نزدن.
۸- سکوت را شعار قرار دادن.
۹- مخالفت نفس حتی المقدور.
۱۰- مشورت با استاد در هر کاری.
۱۱- کتمان اموری که پیش می آید از غیر استاد.
۱۲- عدم بد بینی نسبت به عباد الله، بلکه به فکر اصلاح خود بودن.
۱۳- تقویت روح و انقطاع نفس از عالم طبیعت به امور یاد شده.
🍀 ٱللَّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِل فَرَجَهُم.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
مشارطه
مراقبه
محاسبه
اين سه شرط را بزرگان عرفان ، از اركان سلوك دانسته و رعايت آنها را از ابتداى سلوك تا به آخر الزامى دانسته اند. حقيقت آن است كه اين سه ركن از مكمّل هاى توبه و قبولى و ارزشمندى آن هستند. که در اینجا به اجمال به بحث پيرامون اين اركان پرداخته میشود.
نكته اول: پس ازآن كه سالك از معاصى توبه خالص نمود اولين كارى كه بر او واجب است آن است كه راهى پيش گيرد تا ديگر به سمت گناهان سابق برنگردد. آن عملى كه بهتر از هر كار ديگر وى را در رسيدن به اين مطلوب يارى مىدهد رعايت اين سه ركن است .
ركن اول كه #مشارطه است عبارت است از اين كه در ابتداى روز با خود شرط كند كه تا به آخر روز از انجام هر گناهى دورى كند. براى پرورش اين فكر و شرط لازم است كه ركن دوم يعنى مراقبه رامدنظرداشته باشد. #مراقبه يعنى آنكه درتمام روز با كمال دقت مواظبت بر اين امر داشته باشد كه گرد گناه نگردد و به اصطلاح از نفس خود مراقبت كند.
چون روز به شب و موقع خواب رسيد پيش ازخواب چند دقيقه اى اعمال خود رابه حساب كشيده و به #محاسبه بنشیند وخوب و بد آنها را بسنجد. نتيجه اين كار آن است كه اگر عمل بدى ديد يا خود را تنبيه كرده و يااستغفار نمايد واگر عمل نيك وخوبى ديد از خدا زيادت طلبيده و سپاسگذارى نمايد.
نكته دوم: به لحاظ آن كه يكى از قوا و نيروهاى نفس نيروى شهوت است ،اگر در كنترل عقل قرارنگيردانسان را از راه سعادت دور كرده و او رابه ورطه گمراهى مى كشاند. محبت كه از اثرات اين نيروست بمثابه شهوت اگر در راه صحيح خود نباشد ، موجب گمراهى انسان است. يكى از مواردى كه براى سالك لازم است كه ازآن مراقبت شديد به عمل بياورد مسأله دوستى دنيا وغيرخداست. دل اگرازعشق غيرخداپر شد عواقبى بسیار زیادی به دنبال خود دارد :
اول اين كه دل به غير صاحبخانه سپرده شده است.حقتعالى در سوره احزاب آيه 4 مىفرمايد : ما جعل الله لرجل من قلبين فى جوفه اين آيه بدين معناست كه در يك ضمير، دو دوست نمى گنجد بنابراين اگر دل از عشق غير حق لبريز شد ديگر جايى براى محبت خداباقى نمى ماند واين خود بزرگترين خسران براى انسان است. ما در عمل نيز شاهد چنين حقيقتى هستيم. انسانهاى دنياطلب وآنانى كه تمام وجهه و همت خود رابراى رسيدن به مقاصد دنيوى صرف مىكنند اغلب دراموراخروى خود دچار نقصان وكمبود بوده واز ياد خدا غافلند.
نكته دیگر اینکه امام خمينى(ره) مىفرمايند : مراقبت و محاسبه نفس درتشخيص راه خودخواهى وخداخواهى ازجمله منازل سالكان است.(صحیفه امام جلد 16 ص 222)
از اين كلام اين نكته فهميده مىشود كه مراقبت هر يك از سالكان باتوجه به مدارج سلوكشان متفاوت است.سالك دراوايل سلوك چون به فكر آن است كه از گناه دورى كند ، بالطبع مراقبه اش متضمن همين مطلب بوده وفراترنمى رود؛چون ازاين حدگذشت،مراقبه دقيقتر شده و به مرحله تشخيص خودخواهى ازخداخواهى مىرسد. و به عبارت ديگر تميز ريا و اخلاص و اين كه كار براى نفس خود مىكند يابراى خدا و اين مرحله البته از مهمترين و دقيقترين و خطرناكترين مراحل سلوك است. دراين مرحله بسيارى از سالكان به لحاظ آن كه عزم الهى نداشته و در پى هواى نفس ازابتدابوده اند دچار هلاكت معنوى و دور افتادگى از خدا مىشوند.پس كسى كه مىبيند به دنبال رسيدن به كرامات و امور خارقالعاده است بهتراست كه ازاول دراين راه قدم نگذارد و اگر گذاشت و به عواقب بدى رسيد كسى غير خود را سرزنش نكند.
#مشارطه_مراقبه_محاسبه
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
مراتب مراقبه :
اوّل درجه مراقبه اينست كه سالك از محرّمات اجتناب كرده و تمامى واجبات را اتيان كند، و در اين دو امر به هيچ وجه من الوجوه مسامحه نورزد.
دوّم درجه، آنست كه مراقبه را شديد نموده و سعى كند هر چه مىكند براى رضاى خدا باشد و از امورى كه لهو و لعب ناميده مىشود اجتناب نمايد. و چون در اين مرتبه اهتمام نمود براى او تمكّن پيدا مىشود كه ديگر خود را نباخته و اين خوددارى در او به سر حدّ ملكه برسد.
سوّم درجه، آنست كه پروردگار جهان را پيوسته ناظر خود ببيند، و كمكم اذعان و اعتراف مىنمايد كه خداى متعال در همه جا حاضر و ناظر و نگران همه مخلوقات است. و اين مراقبه در تمام حالات و در همه اوقات بايد رعايت شود.
چهارم درجه، مرتبه اى است از اين عالىتر و كاملتر و آن اينست كه خودش خداى را حاضر و ناظر ببيند و به طور اجمال مشاهده جمال الهى نمايد. و اشاره به اين دو مرتبه اخير از مراقبه است وصيّت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله به ابى ذرّ غفارى رضوان الله عليه:
اعبد الله كأنّك تراه، فان لم تكن تراه فانّه يراك.
«خداى را چنان عبادت كن مثل آنكه گوئى تو او را مىبينى و اگر نمىتوانى او را ببينى او را طورى عبادت كن كه بدانى او ترا مىبيند».
بنابراين عبادت در مرحله اى كه خدا او را مىبيند پائينتر است از مرتبهاى كه او خدا را مىبيند.
چون سالك بدين مرتبه رسد براى آنكه بتواند به كلّى اغيار را از ذهن خود خارج كند بايد نفى خاطر را در ضمن يكى از اعمال عباديّه به جاى آورد، چه جايز نيست در شرع مقدّس توجّه به سنگ يا چوب كند زيرا اگر در همان لحظات توجّه، مرگ او را دريابد چه جواب خواهد گفت؟ امّا نفى خواطر در ضمن ذكر و با حربه ذكر، عبادت است و ممدوح شرع و بهترين طريق آن توجّه به نفس است كه اسرع طرق است براى نيل به مقصود، چه توجه به نفس ممدوح و مقبول شرع انور است و كريمه شريفه :
يا أيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ انْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ اذَا اهْتَدَيْتُمْ
یعنی :
(ای کسانیکه ایمان آورده اید برشما باد مراقبت از نفس خودتان ،چون زمانیکه شما هدایت شدید گمراهی گمراهان به شما ضرری نمی رساند و بازگشت همه شما به سوی خداست ، پس او شما را به آنچه عمل می کردید آگاه می کند)،یعنی مراقب و مواظب نفس خودتان باشید تا در طریق سلوک به سوی غایت گمراه نشوید و طریقه مؤمن طریقی است که او را به پروردگارش می رساند و آن همان طریق هدایت ومنتهای سعادت اوست .
منبع : رساله لب اللباب فی سیر و سلو ک اولی الالباب
#مراقبه
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2