eitaa logo
سلامت ناب اسلامی
506 دنبال‌کننده
684 عکس
22 ویدیو
9 فایل
🔹مجموعه "سنا" با بیش از ۸ مرکز فعال در سراسرکشور با شعار #سلامت_ناب_اسلامی می کوشد تابر اساس مبانی #طب_اسلامی سلامت را برای شما به ارمغان آورد. لینک گروه پرسش و پاسخ طبی http://eitaa.com/joinchat/2190409739C19f46779fd
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜ امام صادق علیه السلام: «و بالفیروزج و هو نزهة الناظر من المؤمنین و المؤمنات و هو یقوي البصر و یوسع الصدر و یزید في قوة القاب.» فیروزه، مایه مسرت خاطر زنان و مردان مومن می‌شود، بینایی را تقویت می‌کند، موجب سعه صدر و بردباری می‌شود و نیروی قلب را زیاد می‌کند.» 📖 منبع : تهذیب الاحکام، ج۶ ، ص۳۷ @tebbsabzevar
🦷 در زمان امام باقر و امام صادق علیهما السلام 🔶🔹روایت اول 📜متن روایت: الْحَسَنُ بْنُ الْفَضْلِ الطَّبْرِسِیُّ فِی مَکَارِمِ الْأَخْلَاقِ عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الثَّنِیَّةِ تَنْفَصِمُ أَ یَصْلُحُ أَنْ تُشَبَّکَ بِالذَّهَبِ وَ إِنْ سَقَطَتْ یَجْعَلُ مَکَانَهَا ثَنِیَّةَ شَاةٍ قَالَ نَعَمْ إِنْ شَاءَ فَلْیَضَعْ مَکَانَهَا ثَنِیَّةَ شَاةٍ بَعْدَ أَنْ تَکُونَ ذَکِیَّةً. 📝ترجمه‌ی روایت: حلبی گفت: از امام صادق علیه السلام درباره‌ی دندانی که لق شده پرسیدم: آیا خوب است که با طلا، شبکه‌‌ای به هم پیوسته شود و اگر افتاد به جایش دندان گوسفند گذاشته شود؟ حضرت فرمود: بله. اگر خواست پس باید دندان گوسفند را بعد از آنکه ذبح شرعی شد در جایش بگذارد. منبع: 📗مکارم الأخلاق، ص ۹۵ 🔶🔹روایت دوم 📜متن روایت: مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِینٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع فِی حَدِیثٍ أَنَّ أَسْنَانَهُ اسْتَرْخَتْ فَشَدَّهَا بِالذَّهَبِ. 📝ترجمه‌ی روایت: محمد بن مسلم گفت: امام باقر علیه السلام دندان‌هایشان شل شد پس آن‌ها را با طلا محکم کرد. منبع: 📕کافی، ج ۶، ص ۴۸۲ 🔶🔹روایت سوم 📜متن روایت: وَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ یَنْفَصِمُ سِنُّهُ أَ یَصْلُحُ لَهُ أَنْ یَشُدَّهَا بِالذَّهَبِ وَ إِنْ سَقَطَتْ أَ یَصْلُحُ أَنْ یَجْعَلَ مَکَانَهَا سِنَّ شَاةٍ قَالَ نَعَمْ إِنْ شَاءَ لَیَشُدُّهَا بَعْدَ أَنْ تَکُونَ ذَکِیَّةً. 📝ترجمه‌ی روایت: عبدالله بن سنان گفت: از امام صادق علیه السلام درباره‌ی مردی که دندانش لق می‌شود پرسیدم: آیا درست است که آن را با طلا محکم کند و اگر افتاد آیا درست است که در جایش دندان گوسفند بگذارد؟ فرمود: بله. اگر خواست باید آن را بعد از آنکه ذبح شرعی شد (بکارد و) محکم کند. منبع: 📗مکارم الأخلاق، ص ۹۵ ✍🏻بیان: ✓از روایت اول واضح است که در روایت دوم و سوم به همان شکل شبکه‌ای که در روایت اول ذکر شد بوده که این ممکن نیست مگر با سیم که با توجه به روایت، سیم آن از جنس طلا بوده است؛ بنابراین علاوه بر آنکه این کار مورد تأیید اهل بیت علیهم السلام بود خود امام معصوم هم این کار را انجام دادند. پس ارتودنسی مورد تأیید طب اسلامی است با این شرط که با سیم طلا انجام شود. ✓نکته مهم آن است که هرچند در این روایات فقط صحبت از محکم کردن دندان با طلا شده اما بنا بر اصل تجربه در طب که از سوی ائمه علیهم السلام القاء شده است می‌توان از همین روش برای امورات دیگری غیر از محکم کردن دندان مانند مرتب و نیز استفاده کرد؛ چون در طب، صرف تأیید یک عمل از سوی اهل بیت علیهم السلام و إطمینان از عدم ضرر جدی آن با مقاصد دیگر، کافی است تا بتوانیم آن را تجربه کنیم که بنا بر القاء اصل تجربه در طب اسلامی از سوی اهل بیت علیهم السلام می‌توان آن عمل را جزو مسائل طب اسلامی به حساب آورد. (توضیح بیشتر در جلسات مبادی علم طب) ✓نکته جالب دیگر آن است که در آن زمان هم انجام می‌شده و دندان گوسفند را به جای دندانی که افتاده است می‌کاشتند البته در یک روایت هم آمده که دندان انسان مرده را می‌کاشتند که امام علیه السلام فرمودند باید گوسفند، ذبح شرعی شده باشد و انسان مرده، غسل میت شده باشد تا بتوان از دندانشان برای کاشت دندان استفاده کرد. اما معلوم نیست این کار دقیقاً چطور انجام می‌شده که اولاً می‌توانستد دردش را تحمل کنند و ثانیاً می‌توانستند آن را محکم نگه دارند که باتوجه به سوال اصحاب به نظر می‌رسد این کار با کمک سیم طلا انجام می‌شده؛ یعنی دندان گوسفند را در جای مد نظر می‌گذاشتند و سپس با سیم طلا آن را محکم می‌کردند. ✓برای حل معضل هزینه‌ی بالای این کار می‌توان چنین کرد که افرادی باشند تا سیم طلا را پس از اتمام درمان از بیمار گرفته و آب کنند و هزینه‌ی آن را به بیمار بدهند و از آن طلای آب شده مجدداً سیم مخصوص بسازند و بیمار هم آن هزینه را پس از اتمام دوره درمان به پزشک بپردازد و در شروع درمان تعهد کتبی بدهد یا مثلاً چک بکشد که تا پایان درمان موظف است هزینه‌ی آن را بپردازد. ✓به هر حال خوب است این مسأله پیگیری شود و با دندان پزشکان مطرح شود و این فرهنگ جا بیفتد که ارتودنسی با سیم طلا انجام شود که یک نسخه‌‌ی مهم از طب اسلامی در درمان مشکلات است. @tebbsabzevar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 میلاد با سعادت علی بن موسی الرضا علیه السلام مبارک 😍😍 ➖➖➖➖➖
🔴🦷بیماری‌های و 5⃣التهاب ریشه دندان (دندان بدون سوراخ) 🌺در روایتی از امام کاظم (ع) آمده:  💎«فإن كان الضرس لا أكل فيه وكانت ريحا قطر في الاذن التي تلي ذلك الضرس. ليالي كل ليلة قطرتين، أو ثلاث قطرات يبرأ بأذن الله» 💎 «اگر دندان خورده نشده (سوراخ نشده) و صرفاً یک آبسه است، از روغن هندوانه ابوجهل در سوراخ گوشی که در سمت دندان مورد نظر است، چند قطره بریزید، چند شب (سه الی پنج شب) و هر شب، دو الی سه قطره بریزید، به اذن خدا خوب می‌شود.» @tebbsabzevar
🔴🦷بیماری‌های و 6⃣درد دهان 7⃣خون‌ریزی لثه 8⃣ درد همراه با رگ زدن 9⃣ سرخی داخل دهان (ناشی از آبسه یا عفونت) 🌺در روایتی آمده: 💎 «لوجع الفم و الدم الذي يخرج من الأسنان والضربان والحمرة التي تقع في الفم تأخذ حنظلة رطبة قد اصفرت فتجعل عليها قالبا من طين ثم تثقب رأسها وتدخل سكينا جوفها فتحك جوانبها برفق ثم تصب عليها خل تمر حامضا شديد الحموضة ثم تضعها على النار فتغليها غليانا شديدا ثم يأخذ صاحبه منه كلما احتمل ظفره فيدلك به فيه و يتمضمض بخل وإن أحب أن يحول ما في الحنظلة في زجاجة أو بستوقة فعل وكلما فنى خله أعاد مكانه وكلما عتق كان خيرا له إن شاء الله» 💎 «(از امام کاظم (ع) شنیدم) برای درد دهان، و خون‌ریزی لثه، و درد همراه با رگ زدن، و سرخی دهان، یک هندوانه ابوجهل تازه که دارد زرد می‌شود بگیرید، دور آن را گل بگیرید و سوراخی در سر آن ایجاد کرده و مواد داخل آن را بتراشید و مواد را در داخل هندوانه جمع کنید، هندوانه پاره نشود، سپس روی آن سرکه خمر (ترش) که خیلی ترش باشد بریزید، و هندوانه را با همان قالب گلی روی آتش بگذارید تا شدیداً بجوشد، سپس کسی که بیمار است از مواد داخل آن به اندازه یک ناخن بردارد و به موضع بیماری بمالد و بعد با سرکه مزمزه کند، اگر دوست دارد این دارو را داخل شیشه یا کوزه قرار دهد و اگر خشک شد به آن سرکه اضافه کند، و هرچه کهنه‌تر شود بهتر می‌شود.» @tebbsabzevar
❓سوال: خمیر حنظل برای چه درمانی مفید است و طرز تهیه و استفاده آن را بفرمایید. 👈جواب: خمیر حنظل بهترین درمان لثه است. در روایت می‌فرماید اندازه سر ناخن بردارید و روی لثه ها بمالید. لثه ای که به مرحله عمل رسیده است با خمیر حنظل خوب می‌شود و این اختصاصی لثه است. پاسخ از آیت الله تبریزیان @tebbsabzevar
🍾درمان خانگی 🔹1. مصرف خمری اسلامی ناشتا (به مقدار یک قاشق غذا خوری الی نصف استکان) 🔹2.خرما در ناشتا میل شود 🔹3. نوشیدن آب باران @tebbsabzevar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نقاره‌زنی صبح میلاد امام رضا (ع) در حرم رضوی 🌺 ولادت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) مبارک ➖➖➖➖➖
2_5370604544902303116.pdf
760K
🔸🔹🔸 🔆 مقاله (داروی جامع معجزه طبی حضرت رضا علیه السلام)🍀 👈ذکر 40 فایده درمانی این دارو 👈ذکر 10 حدیث وارد شده در مورد این دارو بهمراه ترجمه 👈بحث لزوم توجه به مبناى جمع قرائن در تصحيح روايات و... 🔆 به مناسبت @tebbsabzevar
۱۴ ویژگی خضاب ❇️ رسول الله صل الله علیه و آله: متن عربی روایت در نقل الفقیه: «وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله عليه و آله لِعَلِيٍّ علیه السلام يَا عَلِيُّ دِرْهَمٌ فِي الْخِضَابِ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ دِرْهَمٍ فِي غَيْرِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ فِيهِ أَرْبَعَ عَشْرَةَ خَصْلَةً يَطْرُدُ الرِّيحَ مِنَ الْأُذُنَيْنِ وَ يَجْلُو الْبَصَرَ وَ يُلَيِّنُ الْخَيَاشِيمَ وَ يُطَيِّبُ النَّكْهَةَ وَ يَشُدُّ اللِّثَةَ وَ يَذْهَبُ بِالضَّنَى وَ يُقِلُّ وَسْوَسَةَ الشَّيْطَانِ وَ تَفْرَحُ بِهِ الْمَلَائِكَةُ وَ يَسْتَبْشِرُ بِهِ الْمُؤْمِنُ- وَ يَغِيظُ بِهِ الْكَافِرَ وَ هُوَ زِينَةٌ وَ طِيبٌ وَ يَسْتَحِي مِنْهُ مُنْكَرٌ وَ نَكِيرٌ وَ هُوَ بَرَاءَةٌ لَهُ فِي قَبْرِهِ.» خرج یک درهم برای خضاب (حنا)، معادل خرج هزار درهم در راه خداست و چهارده ویژگی در خضاب وجود دارد: رفع باد گوش (درد و صدای گوش) ؛ رفع تاری دید و تقویت بینایی ؛ نرمی بیخ بینی (سینوس ها) ؛ خوشبویی دهان, بدن و بوی زیر بغل ؛ استحکام لثه ها (رفع تحلیل، خونریزی و مشکلات لثه) ؛ رفع غش (بیهوشی، اغماء، صرع و... ) ؛ کاهش وسوسه شیطان ؛ خوشحالی فرشتگان الهی ؛ خوشحالی مومن (رفع افسردگی) ؛ خشمگینی کافر ؛ زینت و زیبایی ؛ عطر و بوی خوش ؛ رفع عذاب قبر ؛ حیای نکیر و منکر از پرسش 📚 منبع : الکافی ، ج۶ ، ص۴۸۲ • • • • ⚠️ توجه: 1 - حداقل هفته ای یک مرتبه (به جز چهارشنبه) کل بدن را از فرق سر تا نوک پا، با حنا خضاب کنید. 2 - بانوان در عادت ماهانه از خضاب و به طور کل رنگ چه طبیعی و چه شیمیایی اجتناب کنند. 3 - زمانی که حنا و رنگ روی سر یا بدن است، رابطه زناشویی نکنید که موجب نقص جنین می‌شود. @tebbsabzevar
⚜ امام صادق علیه السلام: «عن أبي عبد الله علی علیه السلام قال: أتی النبي صل الله علیه و آله أعرابي یقال له فلیت و کان رطب العینین فقال له رسول الله (ص) أری عینیك رطبتین یا فلیت قال نعم یا رسول الله هما کما تری ضعیفتان قال علیك بالإثمد فإنه سراج العین (و الإکتحال بالإثمد سراج العین و لیکن أربعا في الیمین و ثلاثا في الیسار عند النوم.» یک اعرابی نزد رسول خدا (صل الله علیه و آله) آمد، و دو چشمش مرطوب بود، پس رسول خدا (ص) به او فرمود، چرا چشمانت را مرطوب می‌بینم؟ گفت: یا رسول الله! همینطور است که می‌بینید و هر دو ضعیف هستند، حضرت فرمود: سرمه اثمد استفاده کن، زیرا چراغ و روشنایی چشم است، و سرمه کشیدن با اثمد، ۴میل در چشم راست و ۳میل در چشم چپ قبل خواب باشد. 📚 منبع : بحارالانوار، ج۷۳, ص۹۵ @tebbsabzevar
درمان خانگی آماس شکم ( آپاندیسیت ) 🔹1. خوردن سداب در شب (پیشگیری) 🔹2. دادن صدقه 🔹3. سه قاشق مرباخوری که هر قاشق با هفت دانه باشد مصرف شود 🔹4. فصد و حجامت 🍯درمان اصلی آپاندیسیت سیاهدانه با عسل است و گاهی هم فصد و حجامت مفید است. @tebbsabzevar
⚜ امام صادق علیه السلام: «من نام علی إثمد غیر ممسك أمن من الماء الأسود أبدا ما دان ینام علیه.» 👁 هر کس پس از کشیدن سرمه اثمدی که بدون مشک است بخوابد، از آب سیاه (گلوکوم) ایمن می‌شود، تا زمانی که از این سرمه استفاده می‌کند. 📖 منبع : الکافی، ج۶، ص۴۹۴ • • • • ⚠️ آب سیاه یکی از علل اصلی نابینایی در جهان است، احتمال ابتلا به این بیماری در این افراد بیشتر است: بالای چهل سال، بیماران دیابتی، فشار خون بالا، نزدیک بینی، فشار چشم؛ از آن جا که آب سیاه آهسته و تدریجی صورت می گیرد بسیار دیر متوجه آن می‌شوند، زمانی که کار از کار گذشته، بنابراین استفاده از سرمه اثمد خالص برای پیشگیری از آب سیاه بسیار ضروری است، سرمه اثمد در درمان آب سیاه نیز بسیار موثر است؛ علائم این بیماری متفاوت است اما می‌تواند شامل: تاری ناگهانی و درد و فشار چشم باشد. @tebbsabzevar
🔸🔹🔸 🔰 💠 قالَ رَسولُ الله صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه: فِی الشَّمسِ أربَعُ خِصالٍ: تُغَیِّرُ اللَّونَ، و تُنتِنُ الرّیحَ، و تُخلِقُ الثِّیابَ، و تورِثُ الدّاءَ 🌀حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود: در آفتاب، چهار چیز است: رنگ را دگرگون می سازد، بوی بدن را بد می کند، جامه را کهنه می نماید، و بیماری بر جای می نهد. 📚الخصال، ص 249، ح 111 📚روضه الواعظین، ص 340 📚بحار الأنوار، ج 76، ص 183، ح 2. 💠 قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام علیّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ: لا تَستَقبِلُوا الشَّمسَ؛ فَإِنَّها مَبخَرَهٌ، تَشحَبُ اللَّونَ، و تُبلِی الثَّوبَ، و تُظهِرُ الدّاءَ الدَّفینَ 🌀مولا و آقای ما حضرت امام علی صلوات الله علیه فرمود: رو به خورشید قرار مگیرید؛ زیرا بدبو کننده دهان است، رنگ را می پرانَد، جامه را کهنه می سازد و دردهای نهفته را آشکار می نماید. 📚الخصال، ص 97، ح 44 📚بحار الأنوار، ج 76، ص 183، ح 1 💠 قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام علیّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ: إذا جَلَسَ أحَدُکُم فِی الشَّمسِ فَلیَستَدبِرها بِظَهرِهِ؛ فَإِنَّها تُظهِرُ الدّاءَ الدَّفینَ 🌀مولا و آقای ما حضرت امام علی صلوات الله علیه فرمود: هر گاه کسی از شما در زیر آفتاب می نشیند، پشت به خورشید قرار گیرد؛ چرا که آفتاب، بیماری های نهفته را آشکار می سازد. 📚الخصال، ص 617، ح 10 📚تحف العقول، ص 107 📚 بحار الأنوار، ج 76، ص 183، ح 3. @tebbsabzevar
‍ 🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع) 🔺قسمت هفتم (سبزیجات) : 👈امام صادق (ع): ذُكِرَ الْبُقُولُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ سَنَامُ الْبُقُولِ وَ رَأْسُهَا الْكُرَّاثُ وَ فَضْلُهُ عَلَى الْبُقُولِ كَفَضْلِ الْخُبْزِ عَلَى سَائِرِ الْأَشْيَاءِ وَ فِيهِ بَرَكَةٌ وَ هِيَ بَقْلَتِي وَ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ قَبْلِي وَ أَنَا أُحِبُّهُ وَ آكُلُهُ وَ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى نَبَاتِهِ فِي الْجَنَّةِ يَبْرُقُ وَرَقُهُ خُضْرَةً وَ حُسْناً. امام صادق (ع) به نقل از پدرانش (ع): نزد پيامبر خدا از سبزى‏ها ياد شد. فرمود: «تره، مهتر و سرآمد همه سبزى‏هاست و برترىِ آن بر ديگر سبزى‏ها، همانند برترىِ نان بر ديگر چيزهاست. در آن، بركت است و آن، سبزى من و سبزى پيامبرانِ پيش از من است. من آن را دوست دارم و مى‏خورم. گويا بوته آن را مى‏نگرم كه برگ‏هايش از سرسبزى و زيبايى در بهشت مى‏درخشند». 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص192 📚 المحاسن،ج2،ص513 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص204 👈امام صادق (ع): لَيْسَ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ بَقْلَةٌ أَشْرَفَ وَ لَا أَنْفَعَ مِنَ الْفَرْفَخِ وَ هُوَ بَقْلَةُ فَاطِمَةَ ع ثُمَّ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ بَنِي أُمَيَّةَ- هُمْ سَمَّوْهُ بَقْلَةَ الْحَمْقَاءِ بُغْضاً وَ عَدَاوَةً لِفَاطِمَةَ ع. بر روى زمين هيچ سبزى ارزشمندتر و سودمندتر از خرفه، وجود ندارد و آن، سبزى حضرت فاطمه (س) است.آن‌گاه فرمود: خداوند بنی اميه را لعنت كند! آنان به خاطر كينه با ما و دشمنى با فاطمه (س) خرفه را سبزى نادان ناميدند. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص367 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص194 📚 المحاسن،ج2،ص517 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص235 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج43،ص89 👈امام صادق (ع): بَقْلَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص الْهِنْدَبَاءُ وَ بَقْلَةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع الْبَاذَرُوجُ وَ بَقْلَةُ فَاطِمَةَ ع الْفَرْفَخُ. سبزی پیامبر(ص) کاسنی، سبزی امیرالمؤمنین (ع) بادروج و سبزی حضرت زهرا (س) خرفه است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص364 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص180 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج43،ص90 👈رسول خدا(ص): الْكَرَفْسُ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ. كرفس، سبزى پيامبران است. 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص194 📚 المحاسن،ج2،ص515 📚 دعائم الإسلام،ج2،ص113 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص239 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص419 👈رسول خدا(ص): الْكَرَفْسُ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ يُذْكَرُ أَنَّ طَعَامَ الْخَضِرِ وَ إِلْيَاسَ الْكَرَفْسُ وَ الْكَمْأَة. كرفس سبزى انبياء است و طعام خضر و الياس كرفس و کمأة (نوعی قارچ) می‌باشد. 📚 مكارم الأخلاق،ص180 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص240 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص420 👈رسول خدا(ص): ‏عَلَيْكُمْ بِالْكَرَفْسِ فَإِنَّهُ طَعَامُ إِلْيَاسَ وَ الْيَسَعِ وَ يُوشَعَ بْنِ نُونٍ. بر شما باد كرفس؛ چرا كه خوراک الياس، يَسَع و يوشع بن نون بوده است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص366 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص193 📚 المحاسن،ج2،ص515 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص240 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج13،ص397 👈عنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَنَانٍ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى الْمَائِدَةِ فَمَالَ عَلَى الْبَقْلِ وَ امْتَنَعْتُ أَنَا لِعِلَّةٍ كَانَتْ بِي فَالْتَفَتَ إِلَيَّ فَقَالَ يَا حَنَانُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع- لَمْ يُؤْتَ بِطَبَقٍ إِلَّا وَ عَلَيْهِ بَقْلٌ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ خَضِرَةٌ فَهِيَ تَحِنُّ إِلَى شَكْلِهَا. حنان گويد: با امام صادق عليه السّلام بر سر يك سفره غذا مى‌خورديم، حضرت عليه السّلام به سبزى علاقه داشت و از آن مى‌خورد و من به خاطر بيمارى كه داشتم، نمى‌خوردم. آن حضرت به من رو نمود و فرمود: اى حنان! مگر نمى‌دانى كه براى امير مؤمنان على عليه السّلام ظرف غذايى نمى‌آوردند مگر آن كه روى آن سبزى بود؟! عرض كردم: فدايت شوم! چرا چنين بود؟ فرمود: چرا كه قلب‌هاى مؤمنان سبز است و به امثال خود تمايل دارند. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص362 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص178 📚 المحاسن،ج2،ص507 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص199 ادامه دارد ... ____________ @tebbsabzevar
💮درمان خانگی پیسی 🔻1. شستن سر با گل ختمی 🔻2. خوردن بادمجان آب پز 🔻3. گرفتن ناخن در روز پنجشنبه 🔻4. پختن گوشت گاو با برگ چغندر 🔻5. خوردن و مالیدن محلول تربت امام حسین علیه السلام با آب باران 🔻6. خورشت گوشت گاو 🔻7. خوردن سویق خشک 🔻8. وضو بگیرد و دو رکعت نماز بخواند و بگوید: «يَا اللهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا سَمِيعُ وَ يَا سَامِعَ الدَّعَوَاتِ يَا مُعْطِيَ الْخَيْرَاتِ أَعْطِنِي خَيْرَ الدُّنْيَا وَ خَيْرَ الْآخِرَةِ وَ قِنِي شَرَّ الدُّنْيَا وَ شَرَّ الْآخِرَةِ وَ أَذْهِبْ عَنِّي مَا أَجِدُ فَقَدْ غَاظَنِي‏ الْأَمْرُ وَ أَحْزَنَنِي» 🔻9. نوشتن سوره یس با عسل و نوشیدن آب آن 🔻10. مویز را بخیسانید و آب آن را بخورید. 🔻11. حنا و نوره طبیعی را مخلوط کنید و بمالید. 🔻12. قرائت دعای شریف زیر: «اللَّهُمَّ إِنَّكَ تُبْرِئُ‏ الْأَكْمَهَ‏ وَ الْأَبْرَصَ وَ تُحْيِي الْعِظَامَ وَ هِيَ رَمِيمٌ أَلْبِسْهَا عَفْوَكَ وَ عَافِيَتَكَ مَا تَرَى أَثَرَ إِجَابَةِ دُعَائِي‏» 🔻13-شروع و پایان غذا با نمک دریا @tebbsabzevar
‍ 🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع) 🔺قسمت ششم (سبزیجات) : 👈كانَ أَحَبُّ الْبُقُولِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص الْبَاذَرُوجَ. محبوب‌ترین نزد پیامبر (ص) بود. 📚 المحاسن،ج2،ص514 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص186 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص213 👈حضرت علی (ع): كَانَ يُعْجِبُ رَسُولَ اللَّهِ ص مِنَ الْبُقُولِ الْحَوْكُ. پیامبر (ص) از میان را دوست داشتند. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص364 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص186و187 📚 المحاسن،ج2،ص514 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص214 👈امام صادق (ع): كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يُعْجِبُهُ الْبَاذَرُوجُ. اميرالمؤمنین (ع) همواره به بادروج علاقه داشت. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص364 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص185 📚 مكارم الأخلاق،ص179 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص215 👈امام صادق (ع): الْحَوْكُ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ أَمَا إِنَّ فِيهِ ثَمَانَ خِصَالٍ يُمْرِئُ وَ يَفْتَحُ السُّدَدَ وَ يُطَيِّبُ الْجُشَاءَ وَ يُطَيِّبُ النَّكْهَةَ وَ يُشَهِّي الطَّعَامَ وَ يَسُلُّ الدَّاءَ وَ هُوَ أَمَانٌ مِنَ الْجُذَامِ إِذَا اسْتَقَرَّ فِي جَوْفِ الْإِنْسَانِ قَمَعَ الدَّاءَ كُلَّهُ. حوک سبزی پیامبران است و هشت خاصیت دارد، غذا را هضم می‌کند(موجب جذب مواد مفید غذا می‌شود)، راه بسته‌شده و گرفتگی‌ها (در بدن) را باز می‌کند، آروغ را خوش‌بو می‌کند، دهان و بدن را خوش‌بو می‌کند، اشتهاآور است، بیماری را از بدن بیرون می‌کشد، ایمنی از جذام است و زمانی که در بدن انسان مستقر شود همه بیماری‌ها را سرکوب می‌کند. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص364 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص186 📚 مكارم الأخلاق،ص179 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص215 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص418 👈امام صادق (ع): كَانَ أَحَبَّ الصِّبَاغِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص الْخَلُّ وَ أَحَبَّ الْبُقُولِ إِلَيْهِ الْحَوْكُ يَعْنِي الْبَاذَرُوج‏. محبوب‌ترین خورشت نزد رسول خدا (ص) سرکه بود و محبوب‌ترین سبزیجات نزد ایشان حوک بود که همان بادروج است. 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص394 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص419 👈حضرت علی (ع): نَظَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى الْبَاذَرُوجِ فَقَالَ هَذَا الْحَوْكُ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى مَنْبِتِهِ فِي الْجَنَّةِ. پیامبر (ص) به بادروج نگاه کردند و فرمودند این همان حوک است، همانا می‌بینم که این در بهشت روییده است. 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص186 📚 المحاسن،ج2،ص513 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص213 🔺با توجه به این روایت بادروج و حوک هر دو یکی هستند و روایات آنها برای هم قابل استفاده است.باذروج ریحان کوهی است و همان چیزی است که تخم آن تخم شربتی است. 👈امام صادق (ع): وَطِئَ رَسُولُ اللَّهِ ص الرَّمْضَاءَ فَأَحْرَقَتْهُ فَوَطِئَ عَلَى الرِّجْلَةِ وَ هِيَ الْبَقْلَةُ الْحَمْقَاءُ فَسَكَنَ عَنْهُ حَرُّ الرَّمْضَاءِ فَدَعَا لَهَا وَ كَانَ يُحِبُّهَا ص وَ يَقُولُ مِنْ بَقْلَةٍ مَا أَبْرَكَهَا. امام صادق (ع): پیامبر خدا (ص) بر زمین سوخته ای پا نهاد و آن زمین، پایش را سوزاند. پس، پای خویش را بر خُرفه نهاد و در نتیجه، سوزش حاصل از زمین سوخته، فرو نشست. از آن پس، پیامبر (ص) را دوست داشت، برای آن دعا می کرد و می گفت: «چه گیاه پُربرکتی است!». 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص367 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص194 📚 المحاسن،ج2،ص517 📚 دعائم الإسلام،ج2،ص149 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج16،ص291 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص234 ادامه دارد ... ___________ @tebbsabzevar
‍ 🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع) 🔺قسمت هفتم (سبزیجات) : 👈امام صادق (ع): ذُكِرَ الْبُقُولُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ سَنَامُ الْبُقُولِ وَ رَأْسُهَا الْكُرَّاثُ وَ فَضْلُهُ عَلَى الْبُقُولِ كَفَضْلِ الْخُبْزِ عَلَى سَائِرِ الْأَشْيَاءِ وَ فِيهِ بَرَكَةٌ وَ هِيَ بَقْلَتِي وَ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ قَبْلِي وَ أَنَا أُحِبُّهُ وَ آكُلُهُ وَ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى نَبَاتِهِ فِي الْجَنَّةِ يَبْرُقُ وَرَقُهُ خُضْرَةً وَ حُسْناً. امام صادق (ع) به نقل از پدرانش (ع): نزد پيامبر خدا از سبزى‏ها ياد شد. فرمود: «تره، مهتر و سرآمد همه سبزى‏هاست و برترىِ آن بر ديگر سبزى‏ها، همانند برترىِ نان بر ديگر چيزهاست. در آن، بركت است و آن، سبزى من و سبزى پيامبرانِ پيش از من است. من آن را دوست دارم و مى‏خورم. گويا بوته آن را مى‏نگرم كه برگ‏هايش از سرسبزى و زيبايى در بهشت مى‏درخشند». 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص192 📚 المحاسن،ج2،ص513 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص204 👈امام صادق (ع): لَيْسَ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ بَقْلَةٌ أَشْرَفَ وَ لَا أَنْفَعَ مِنَ الْفَرْفَخِ وَ هُوَ بَقْلَةُ فَاطِمَةَ ع ثُمَّ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ بَنِي أُمَيَّةَ- هُمْ سَمَّوْهُ بَقْلَةَ الْحَمْقَاءِ بُغْضاً وَ عَدَاوَةً لِفَاطِمَةَ ع. بر روى زمين هيچ سبزى ارزشمندتر و سودمندتر از خرفه، وجود ندارد و آن، سبزى حضرت فاطمه (س) است.آن‌گاه فرمود: خداوند بنی اميه را لعنت كند! آنان به خاطر كينه با ما و دشمنى با فاطمه (س) خرفه را سبزى نادان ناميدند. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص367 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص194 📚 المحاسن،ج2،ص517 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص235 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج43،ص89 👈امام صادق (ع): بَقْلَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص الْهِنْدَبَاءُ وَ بَقْلَةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع الْبَاذَرُوجُ وَ بَقْلَةُ فَاطِمَةَ ع الْفَرْفَخُ. سبزی پیامبر(ص) کاسنی، سبزی امیرالمؤمنین (ع) بادروج و سبزی حضرت زهرا (س) خرفه است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص364 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص180 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج43،ص90 👈رسول خدا(ص): الْكَرَفْسُ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ. كرفس، سبزى پيامبران است. 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص194 📚 المحاسن،ج2،ص515 📚 دعائم الإسلام،ج2،ص113 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص239 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص419 👈رسول خدا(ص): الْكَرَفْسُ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ يُذْكَرُ أَنَّ طَعَامَ الْخَضِرِ وَ إِلْيَاسَ الْكَرَفْسُ وَ الْكَمْأَة. كرفس سبزى انبياء است و طعام خضر و الياس كرفس و کمأة (نوعی قارچ) می‌باشد. 📚 مكارم الأخلاق،ص180 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص240 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص420 👈رسول خدا(ص): ‏عَلَيْكُمْ بِالْكَرَفْسِ فَإِنَّهُ طَعَامُ إِلْيَاسَ وَ الْيَسَعِ وَ يُوشَعَ بْنِ نُونٍ. بر شما باد كرفس؛ چرا كه خوراک الياس، يَسَع و يوشع بن نون بوده است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص366 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص193 📚 المحاسن،ج2،ص515 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص240 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج13،ص397 👈عنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَنَانٍ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى الْمَائِدَةِ فَمَالَ عَلَى الْبَقْلِ وَ امْتَنَعْتُ أَنَا لِعِلَّةٍ كَانَتْ بِي فَالْتَفَتَ إِلَيَّ فَقَالَ يَا حَنَانُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع- لَمْ يُؤْتَ بِطَبَقٍ إِلَّا وَ عَلَيْهِ بَقْلٌ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ خَضِرَةٌ فَهِيَ تَحِنُّ إِلَى شَكْلِهَا. حنان گويد: با امام صادق عليه السّلام بر سر يك سفره غذا مى‌خورديم، حضرت عليه السّلام به سبزى علاقه داشت و از آن مى‌خورد و من به خاطر بيمارى كه داشتم، نمى‌خوردم. آن حضرت به من رو نمود و فرمود: اى حنان! مگر نمى‌دانى كه براى امير مؤمنان على عليه السّلام ظرف غذايى نمى‌آوردند مگر آن كه روى آن سبزى بود؟! عرض كردم: فدايت شوم! چرا چنين بود؟ فرمود: چرا كه قلب‌هاى مؤمنان سبز است و به امثال خود تمايل دارند. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص362 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص178 📚 المحاسن،ج2،ص507 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص199 ادامه دارد ... _____ @tebbsabzevar
درمان خانگی بَهَق 🔻1. مصرف دم کرده سنا 🔻2. مالیدن مخلوط حنا و نوره 🔻3. سوپ ماش 🔻4. خوردن آب ماش نپخته و مالیدن آن روی بهق @tebbsabzevar
هدایت شده از مکتب اسلامی
♨️ «به زودی رهبری واکسن ایرانی می‌زنند» معنایش چیست؟ 🔸 نگرانی‌ها نسبت به ادعاهای دکتر مرندی و واکسنی که قرار است به رهبری بزنند 🔸 تحلیل و بررسی و وظیفه ما در قبال امام امت ▪️جلسه آنلاین 📆 امروز جمعه، ۴ تیرماه 🕔 ساعت ۱۹ 🔻با حضور حجت الاسلام اسدی 🔻 و حجت الاسلام اسماعیل زاده 🔻 از طریق لینک زیر وارد جلسه آنلاین شوید: 🔸 لینک زیر را در مرورگر کروم کپی کرده و با انتخاب گزینه مهمان وارد کلاس شوید. https://www.skyroom.online/ch/pavaraqi/shafiye مکتب اسلامی @maktab_eslami
درمان خانگی و آماس روده ها (ورم روده ها وگرفتگی روده) 🔹1. خوردن کاسنی 🔹2. خوردن زردک 🔹3. مصرف خرما 7 عدد 🔹4. غذا را با نمک آغاز و پایان کنید. 🔹5. خوردن انجیر 🔹6. خوردن کدو 🔹7. نوشیدن آب باران 🔹8. دو رکعت نماز میگذارید، در هر رکعت بعد از سوره حمد آیه مبارکه: «فَفَتَحْنا أَبْوابَ السَّماءِ بِماءٍ مُنْهَمِرٍ» قرائت شود. @tebbsabzevar
🔸قسمت اول (احادیث) 👈امام هادی (ع) : «خَيْرُ الْأَشْيَاءِ لِحُمَّى الرِّبْعِ أَنْ يُؤْكَلَ فِي يَوْمِهَا الْفَالُوذَجُ الْمَعْمُولُ بِالْعَسَلِ وَ يُكْثَرُ زَعْفَرَانُهُ‏ وَ لَا يُؤْكَلُ فِي يَوْمِهَا غَيْرُه‏.» «بهترین چیز برای تب ربع این است که انسان در روز تب فالوذج بخورد، فالوذجی که با عسل درست شده و زعفرانش را هم زیاد کند، و در آن روز چیز دیگر نخورد.» 📚طب الأئمة عليهم السلام،ص51 📚بحار الأنوار،ج‏59،ص100 🔆 تب ربع تبی است که انسان یک روز مبتلا به تب می‌شود و دو روز تب برطرف می‌شود و روز چهارم برمی‌گردد. ‏👈 أَنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع رَأَى رَجُلًا يَعِيبُ‏ الْفَالُوذَجَ‏ فَقَالَ ع لُعَابُ الْبُرِّ بِلُعَابِ النَّحْلِ بِخَالِصِ السَّمْنِ مَا عَابَ هَذَا مُسْلِم‏ امام حسين (ع) مردى را ديدند كه از فالوذج‏ عيب می‎گيرد، حضرت فرمود: «لعاب گندم، عسل، روغن خالص؛ روا نیست مسلمان آن را عيب ‎كند.» 📚مكارم الأخلاق، ص169 📚بحار الأنوار،ج‏63،ص288 👈أَنَّهُ أُهْدِيَ إِلَيْهِ فَالُوذَجٌ فَقَالَ مَا هَذَا قَالُوا يَوْمُ نَيْرُوزٍ قَالَ فَنَيْرِزُوا إِنْ‏ قَدَرْتُمْ‏ كُلَ‏ يَوْمٍ‏ يَعْنِي تَهَادَوْا وَ تَوَاصَلُوا فِي اللَّهِ. روز نوروزی، مقداری فالوذج به محضر پیامبر اکرم (ص) اهدا شد، حضرت فرمودند: به چه مناسبت است این فالوذج؟ گفتند: امروز، نوروز است حضرت فرمودند: هر روز را نوروز کنید و البته مراد حضرت، این بود که هر روز، هدیه به هم‌دیگر بدهید و به دیدار یک‌دیگر بروید. 📚دعائم الإسلام، ج‏2،ص326 👈 الْفَضْلُ بْنُ الْحَسَنِ الطَّبْرِسِيُّ فِي مَجْمَعِ الْبَيَانِ قَالَ رُوِيَ‏ أَنَّ النَّبِيَّ ص كَانَ يَأْكُلُ الدَّجَاجَ‏ وَ الْفَالُوذَ وَ كَانَ يُعْجِبُهُ الْحَلْوَاءُ وَ الْعَسَلُ. پیامبر(ص) غذاهای فاخر مانند مرغ و فالوذج مصرف می‌کرده است. 📚وسائل الشيعة، ج‏25، ص47 📚بحار الأنوار،ج‏63،ص288 🔹البته خوردن مرغ نیاز به بررسی و تامل بیشتری دارد .زیرا در روایت دیگری از امیرالمومنین (ع) آمده است که : مرغ،خوک پرندگان است. 👈عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شَرِيكٍ الْعَامِرِيِّ أَنَّ حَبَّةَ الْعُرَنِيِّ قَالَ: أُتِيَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع بِخِوَانِ فَالُوذَجٍ‏ فَوُضِعَ بَيْنَ يَدَيْهِ فَنَظَرَ إِلَى صَفَائِهِ وَ حُسْنِهِ فَوَجَأَ بِإِصْبَعِهِ فِيهِ حَتَّى بَلَغَ بِأَسْفَلِهِ ثُمَّ سَلَّهَا وَ لَمْ يَأْخُذْ مِنْهُ شَيْئاً وَ تَلَمَّظَ إِصْبَعَهُ وَ قَالَ إِنَّ الْحَلَالَ طَيِّبٌ وَ مَا هُوَ بِحَرَامٍ وَ لَكِنِّي أَكْرَهُ أَنْ أُعَوِّدَ نَفْسِي مَا لَمْ أُعَوِّدْهَا ارْفَعُوهُ عَنِّي فَرَفَعُوه‏. ظرفى فالودج در برابر امیرالمؤمنین علیه السّلام نهادند، پس آن حضرت انگشت خود را چندان در آن فرو برد تا به انتهای ظرف رسيد، سپس آن را بيرون آورده و از فالوذج نخورد، بلکه تنها انگشتش را به دهان برده و آن را چشيد و فرمود: همانا طیّب است و حرام نیست، ولى دوست ندارم خود را به چيزى عادت دهم كه به آن عادت ندارم. سپس فرمودند: این ظرف را از مقابل من بردارید و برداشتند. 📚المحاسن، ج‏2، ص409 📚وسائل الشيعة، ج‏24، ص388 📚بحار الأنوار،ج‏63،ص323 ♦️خوب است که انسان عادت به خوردن غذاهای خوشمزه نکند به گونه ای که خوردن باقی غذاها برای او رنج آور باشد و غذاهایی مانند نان و ماست و سرکه و روغن زیتون را غذا به حساب نیاورد. 👈يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كُنَّا بِالْمَدِينَةِ فَأَرْسَلَ إِلَيْنَا اصْنَعُوا لَنَا فَالُوذَجَ‏ وَ أَقِلُّوا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهِ فِي قَصْعَةٍ صَغِيرَةٍ «يونس بن يعقوب درباره امام صادق (ع) چنين آورده است كه: ما در مدينه بوديم و امام (ع) براى ما پيام فرستاد كه براى ما فالودج بسازيد، اما اندک بسازيد. و ما براى آن حضرت فالوذج در يك بشقاب كوچكى فرستاديم» 📚المحاسن، ج‏2، ص408 📚الکافی، ج‏6، ص321 📚وسائل الشيعة، ج‏25، ص73 📚بحار الأنوار، ج‏63،ص286 @tebbsabzevar
🔹قسمت دوم (طرز تهیه) 🔶 فالوذج نوعی حلوا است که از روغن زرد، آرد، عسل، زعفران و احتمالا آب ساخته می‌شود. فالوذج معرّب پالوده فارسی است.شبیه همان فالوده‌ی امروزی است که البته طرز تهیه و مواد آن متفاوت است و به شکل حلوا درست می‌شود و مانند بستنی نیست. در کشورهای عربی زیاد مصرف می‌کنند که معادل آن «فالوته» است. امروزه بیشتر نشاسته و بادام و رشته فرنگی داخل آن می‌ریزند که مناسب نیست. ✅ مواد لازم: ▫️آرد گندم کامل ۱ پیمانه ▫️روغن زرد گاوی ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم ▫️عسل 1 پیمانه ▫️پودر زعفران 1 قاشق مرباخوری ▫️آب 1 پیمانه ✍طرز تهیه: ابتدا عسل را با آب مخلوط کنید روی شعله بگذارید تا در آب کاملاً حل شود. سپس زعفران را اضافه کنید تا اندکی بجوشد و اگر روی آن کف ایجاد شد آن را بردارید و دور بریزید. آرد را در ظرف دیگری ریخته و با شعله بسیار کم تفت دهید .آرد را مرتب هم بزنید تا رنگ آن تغییر کند و خامی آن گرفته شود.باید مواظب بود تا آرد بیش از حد تفت داده نشود و نسوزد.روغن را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا آرد و روغن باهم خوب ترکیب شود.همچنان که آرد و روغن را هم می زنید کم کم شربت عسل و زعفران را اضافه کنید تا ترکیب شود.ظرف را از روی حرارت بردارید و مقداری هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. سپس در ظرف مناسبی ریخته و بگذارید سرد شود. ✨نکته : به جای آرد می توانید از سویق گندم استفاده کنید،در این صورت نیازی به تفت دادن نیست. ✨ نکته : روغن را اضافه کنید اگر کمتر باشد بعد از اضافه کردن آرد خشک و گلوله می شود در این صورت بازهم مقداری روغن اضافه کنید. ✨ نکته : هرچه حرارت کمتر باشد حلوا خوشمزه تر می شود، که در این صورت ممکن است تفت دادن آرد تا چهل دقیقه طول بکشد. ✨ نکته : مطابق روایتی که از امام حسین (ع) ذکر شد ، فالوذج را بدون زعفران هم می‌توان درست کرد اما به نظر می‌رسد برای مقاصد درمانی مانند درمان تب ربع مطابق حدیثی که از امام هادی (ع) ذکر شد حتما باید زعفران به آن اضافه شود.در این صورت اضافه کردن زعفران جهت طعم یا رنگ آن نیست و همانطور که در روایت تاکید شد باید زعفران زیاد ریخته شود. @tebbsabzevar
🔰 آنچه بر توان ذهن می افزاید 💠 قال رسول الله صلوات الله علیه و آله: مَن أدمَنَ أکلَ الزَّبیبِ عَلَی الرّیقِ، رُزِقَ الفَهمَ وَ الحِفظَ وَ الذِّهنَ، و نَقَصَ مِنَ البَلغَمِ 🌀حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود: هر کس ناشتا به خوردن مویز مداومت کند، فهم و حافظه و ذهن، روزی او می شود و از بلغم وی، کاسته می شود. 📚بحار الأنوار، ج 62، ص 271، ح 70 💠 قال رسول الله صلوات الله علیه و آله: کُلُوا السَّفَرجَلَ؛ فَإِنَّهُ یَزیدُ فِی الذِّهنِ 🌀حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود: بِه بخورید؛ چرا که ... ذهن را افزون می کند. 📚مکارم الأخلاق، ج 1، ص 374، ح 1243 📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 177، ح 37. 💠 قال رسول الله صلوات الله علیه و آله: عَلَیکُم بِاللُّبانِ؛ فَإِنَّهُ... یَزیدُ فِی العَقلِ، و یُذَکِّی الذِّهنَ 🌀حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود:بر شما باد کُندُر؛ چرا که ... عقل را افزون می کند و ذهن را ذکاوت می دهد. 📚طبّ النبیّ صلوات الله علیه و آله ، ص 6، 📚بحار الأنوار، ج 62، ص 294 💠 قال سیدنا و مولانا الإمام صادق صلوات الله علیه: کُلُوا الرُّمّانَ بِشَحمِهِ؛ فَإِنَّهُ یَدبَغُ المَعِدَهَ، و یَزیدُ فی الذِّهنِ 🌀مولا و آقای ما حضرت امام صادق صلوات الله علیه فرمود: انار را با پیه آن بخورید؛ چرا که معده را می پالاید و ذهن را افزون می کند. 📚الکافی، ج 6، ص 354، ح 12 📚المحاسن، ج 2، ص 356، ح 2232 📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 160، ح 27. 💠 الکافی عن محمّد بن علیّ الهمدانی: إنَّ رَجُلًا کانَ عِندَ سیدنا و مولانا الإمام رضا صلوات الله علیه بِخُراسانَ، فَقُدِّمَت إلَیهِ مائِدَهٌ عَلَیها خَلٌّ و مِلحٌ، فَافتَتَحَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ بِالخَلِّ فَقالَ الرَّجُلُ: جُعِلتُ فِداکَ! أمَرتَنا أن نَفتَتِحَ بِالمِلحِ؟! فَقالَ: هذا مِثلُ هذا یَعنِی الخَلَّ و إنَّ الخَلَّ یَشُدُّ الذِّهنَ، و یَزیدُ فِی العَقلِ 🌀الکافی به نقل از محمّد بن علی همدانی: مردی در خراسان، نزد مولا و آقای ما حضرت امام رضا صلوات الله علیه بود. در این هنگام، نزد ایشان سفره ای گستردند که در آن، سرکه و نمک بود. امام صلوات الله علیه با سرکه آغاز کرد. آن مرد گفت: فدایت شوم! به ما فرموده ای که با نمک، آغاز کنیم. فرمود: «این، همانند آن (یعنی نمک) است. سرکه، ذهن را استحکام می بخشد و عقل را افزون می کند». 📚الکافی، ج 6، ص 329، ح 4 📚المحاسن، ج 2، ص 286، ح 1931 📚بحار الأنوار، ج 66، ص 303، ح 14 @tebbsabzevar
↩️ «سئل ابو عبدالله علیه السلام عن الکراث فقال کله فإن فیه أربع خصال یطیب النکهة و یطرد الریاح و یقمع البواسیر و هو أمان من الجذام لمن ادمنه.» به نقل از فرات بن أحنف: از امام صادق علیه السلام، درباره تره پرسیدنذ، فرمود: آن را بخورید، زیرا چهار ویژگی در آن است، بوی دهان را خوش می‌سازد, بادها را از بدن می‌راند، بواسیر را ریشه کن می‌کند، و برای کسی که بر [خوردن] آن مداومت ورزد، مایه ایمنی از جذام است. 📚 منابع : الکافی، ج۶، ص۳۶۵ • • • • ⚠️ تره سبزی بهشتی خوردن تره در شب نهی شده است @tebbsabzevar