مؤسسه طب الحیات سابقون
هجرت از جزئیات به کلیات
یکی از مشکلاتی که ما داریم
اسارت و در بند جزئیات بودن است.
باید از جزئیات رست و به کلیات
متمسک بود. خیلی درگیر جزئیات نباشید.
آنقدر به چیزهای کوچک در خُوردن، شُستن، گُفتن، رُفتن، جُستن، خُفتن، نهُفتن و.... نچسبید و در هر کاری خود را حمال جزئیات نکنید.
ذهن را انبار چیزهای جزئی نکنید.
خودتان را از جزئیات رها کنید
تا خود جزئی و کوچک نشوید.
کلی بیندیشید، کلی ببینید، کلی بخورید، کلی ببخشید، کلی بخواهید، و کلی بگویید.
آنقدر با جزئیات اضطراب نگیرید. با جزئیات در آرامش و راحتی باشید، و این میسر نمی شود الا اینکه در کلیات پرواز کنید و نیم نگاهی به جزئیات داشته باشید.
اگر خانه ای پر سوسک و مورچه و موجودات و حشرات ریز دارید، نشانه ای است که جزئیات در زندگی شما نقش دارند و هنوز انسان کلی نگری نشده اید و بخاطر چیزهای کوچک با دیگران به بحث می افتید و جدال می کنید.
از جزئیات راحت و بی آلایش بگذرید، تا موجودات ریز نیز از شما بگذرند... موجودات ریز، حیوانات ریز، مشکلات کوچک، لکه های ریز روی لباس، پوست، و ریز ریز های که گوشه کنار خانه و زندگی از بیماری، و مشکلات و گرفتاری ها می افتد، این ها اثر جزئی نگری شماست در چیزهای بی اهمیت... به کلیات برسید تا به کلی برسید.
در پرتو کلیات یعنی توکل قوی به خدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام و شادمانی در حضور ایشان با آرامش تمام از کنار جزئیات بگذرید و به آسمان کلیات پرواز کنید. هان ای عقاب های آسمان عشق، الحذر! مواظب باشید طعمه ی مورچه های ریز نشوید!!
والسلام علی من اتبع العشق
جواد ابوالقاضی
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
دوستان عزیز، از طرفی انتظار دارید بنده صوت ها و بحث های نماز را ادامه دهم، اما از طرفی دیگر برخی از شما عزیزان هنوز مباحث سلوک قلب و نماز و قوه خیال را کامل گوش ندادید...
امیدوارم حداقل این مباحث را ابتدا کامل کنید، بعدا دنبال تتمیم آن باشید...
حالا بعضی وقتا متن هایی میذارم... اما نیاز به توجه زیاد و تفکر داره...
ان شاء الله سعی کنید بیش از تفکر بی اثر، دنبال تکرار و عمل به آن ها باشید...
تکرار خودش تفکر و اثر می آورد. انجام و تکرار کنید...
👇👇👇👇🌹🌷🌷🌷👇👇👇👇
به نام خداوند بخشنده مهربان
موضوع: خشم و رهایی از آن
بهترين خشم = خشم بدون توهين
انسان خشمگين يعني كشتي بي سكان
خشم، زخم هاي رواني ايجاد مي¬کند.
تو خودت مسئول عصبانيت خودت هستي.
احساسات را نه دفن كنيد نه تسليمش شويد.
خشم، انسان بودن شما را به آزمايش مي گذارد.
خشم، مقرون به صرفه نيست.
آدم هميشه عصباني مثل بچه است.
بخشش، پادزهر قوي براي خشم است.
براي متوقف كردن خشم، صحنه را ترك كن.
__
هرگاه عصباني شدي وضو بگير.
لطفاً نقطه جوش خود را بالا ببريد.
خشم شما، شما را مجازات مي کند.
هرگاه خشمگين شدي، تغيير شرايط بده.
قرار نيست همه چيز طبق انتظارات ما باشد.
قرار نيست با شنيدن هر چيز در مقام جواب بربيايي.
بهترين روش کنترل خشم؟ خودتنبيهي با جرايم نقدي
شما عصبانيت را كنترل كنيد، نه اينكه عصبانيت شما را كنترل كند.
خشم و غضب بيرون نريخته ات را سرِ خانواده نريز.
هرگز اجازه ندهيد که خشم، شما را تحت سيطره خود بگيرد.
به بسياري از فراخوان هاي روزمره ي خشم پاسخ «نه» بدهيد.
بايد افکار و معاني موجود در پس پرده عصبانيت را تحليل کنيم.
اتخاذ رفتاري ملايم نشانة بي عرضگي نيست بلكه امري عاقلانه است.
براي پخته شدن، کافي است هنگام عصبانيت از کوره در نرويد.
اگر نتوانيد خواسته هاي خود را درست بيان کنيد عصباني خواهيد شد.
در مقابل بيماران اخلاقي، موضع عاطفي بگيريد نه موضع تدافعي!
هرگز اين پيام را ارسال نکنيد: من خوب هستم، و تو خوب نيستي.
هميشه دقت کنيد چه کسي شما را به دعوا و مبارزه دعوت مي کند.
با خشمگين شدن مي گوييد: اختيارم در دستان ديگران است.
افکار اتوماتيک را بشناسيد و با واکنش هاي منطقي، آنها را تصحيح کنيد.
قضايا را از چشم طرف مقابل ببينيد و حال و احساس او را نيز درک کنيد.
براي جلوگيري و كنترل خشم، خطاهاي شناختي خودتان را تصحيح كنيد.
هيچكس نميتواند شما را عصباني كند و تنها خود شما مسئول عصبانيت خود هستيد.
بهترين داروي خشم، دِرَنگ و خاموشي ست.
عصبي بودن يعني تکرار رفتارهاي ناسالم
مواظب باشيد غليان خشم به صورت عادت در نيايد.
در لحظة خشم، فقط چند لحظه، واكنشي رفتار نکنيد.
خشم، انسان را از مدار منطق و دايره¬ي حق خارج ميکند.
بيهوده عصباني شدن، نوعي خود آزاري است.
خشم بايد تخليه شود اما در جاي خود!
هدف افراد پرخاشگر، امتياز گرفتن از ديگران است.
به هنگام خشم، مچ خودتان را بگيريد، نه مچ فيزيکي!
قبل از اينکه بر اثر عصبانيت جوان مرگ شوي، کاري بکن.
بيهوده عصباني شدن، نوعي خود آزاري است.
احساسات خود را «سيل آسا» بيرون نريزيد.
افراد خودخواه بيشتر در معرض خشم هستند.
شدت خشم، توانايي استدلال صحيح را از بين ميبرد.
هر ثانيه عصبانيت مساوي است با ساعت ها ناراحتي روحي!
افراد عصباني در واقع معتادان عاطفي هستند.
اگر خشمتان را کنترل نکنيد او شما را کنترل مي¬کند.
هر کسي را شايسته دعوا و هماوردي خودتان ندانيد.
عصبانيت هاي پنهان شده تبديل به آتشفشان خواهد شد.
عصبانيت¬هاي بيجا باعث فاصله¬هاي عاطفي بيشتر مي¬شود.
مواظب باشيد شما را تحريک به انتخاب خشم نکنند.
هميشه به خودتان بگوييد لزومي ندارد جوش بياورم.
قاطعيت به معناي ابراز خشونت، اهانت و داشتن رفتاري خشک و بي روح نيست.
بهترين روش براي خاتمه دعوا؟ پيشگيري از وقوع دعوا
اولين پله از نردبان خشم، خشم زيرزيرکي يعني ناليدن است.
دومين پله از نردبان خشم، بي اعتنايي و سکوت است.
سومين پله از نردبان خشم، سرزنش کردن ديگران است.
چهارمين پله از نردبان خشم، داد و بيداد کردن است.
پنجمين پله از نردبان خشم، تحکم و تهديد است.
ششمين پله از نردبان خشم، تسلط و امتياز گرفتن است.
نبخشيدن، گران تمام مي¬شود.
احساسات منفي = زندانهاي عاطفي
عفو و گذشت تاج همه¬ي مکارم اخلاقي است.
به انگيزه¬ي طلب بخشش از خدا، گذشت کنيم.
با نبخشيدن، ذهن و دل خود را مسموم نکنيد.
گذشت از عوامل محبوبيت و بقاي حکومت است.
در انتقام بدنامي ميماند ولي با عفو، خوش نامي!
ايمان بياوريم که گذشت، انسان رو کوچک نمي¬کنه.
وقتي جاي عفو باقي است، چه شتابي براي مجازات؟
با بخشش و گذشت، چرخه¬ي قهر و انتقام را متوقف کنيم.
آنهايي بزرگ¬ترند که سخاوت بيشتري دارند و اهل بخشش¬اند.
کسي که مي بخشد خود را آزاد مي کند. اگر نبخشي، قرباني کينه ات مي شوي.
عفو در هنگام توانايي، زيباست و بخشش هديه اي است که به خود مي دهيم.
بخشش، فشارهاي رواني کهنه را کم مي¬کند و بخشايش پادزهر قوي براي خشم است.
دنیا رنگارنگ است.
به رنگ ها وابسته نشویم.
باید به دنبال خورشید بود.
رنگین کمان را عمری نیست.
باید اندر پی آفتاب بود.
والسلام علی من اتبع الهدی
و الهدی هی الباقی فی العقبی و العلیا.
🙋♀️سلام علیکم و رحمة الله🌷🌹🌸
دوستان عزیزی که #کتاب_مرام_سابقون رو سفارش داده بودند، کتاب ها الحمدُ لله بالاخره بعد از مدتی تاخیر به دستم رسید، عذر خواهی میکنم میبخشید تأخیر را، چون کتاب ها دست یکی از دوستان بوده، و دیر آورد.
بی زحمت عزیزانی که کتاب را سفارش داده بودند، یکبار دیگر یادآوری کنند، کسی از قلم نیفتد، ان شاء الله چهارشنبه و پنج شنبه پُست خواهم کرد خدمتتون.
« مرام سابقون شرح ۳۰ جمله قصار از بزرگان است که با رویکرد سبقت و سرعت در دینداری شرح داده شده است، و سعی کردم از مطالب اساتید و نکته های خاص تربیتی نیز استفاده کنم. این کتاب در سال ۹۷ با مجوز ارشاد به چاپ رسیده و چاپ آن خصوصی بوده و توزیع آن توسط خود حقیر هست که برای دوستان پُست میکنم، ان شاء الله مورد استفاده دوستان و رضای دوست گردد. »
سلوک یعنی مشغولیت به خدا
اساساً سلوک یعنی «مشغول» شدن به خدا، و رها کردن غیر او...
هر چیزی غیر از «الله» ما را به خود مشغول کند، سخت ما را از کلمة الله هی العلیا دور می کند.¹
پ.ن؛ ما یک بودن و گشت و گذار معمولی داریم، که به آن گذر می گوییم، و یک مشغولیت داریم، مشغولیت یعنی؛ بی اختیار(بر اساس عادت) مرتباً به سوی چیزی میل کنی و به آن فکراً و روحاً و عملاً وابسته باشی! (مثل اعتیاد به فضای مجازی)، که به آن مشغولیت می گویند. «گذر» بر دنیا و ما فیها مانند دست گرفتن روی باد، عیبی ندارد و مطلوب است، اما «مشغولیت» به غیر الله خسران محض است، و نباید مشغول چیزی جز خدا شد.
1_ مرام سابقون، ص ۱۲۵.
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
💠 خودت باش ، بی همتا می شوی
♦️پروردگار عالم خاص ترین است. وقتی یک خاص بخواهد بیافریند خاص می آفریند.
♦️هر انسانی یک طریق دارد و یک راه
هر کس خودش، خودش است
من نمی توانم تو یا او و دیگری باشم.
من ، من هستم
💥با یک راه مشخص،
💥یک هدف مشخص،
💥ویک رب مشخص.
♦️رب من با رب تو یکی نیست.
♦️هر کس مربی خود را دارد.
♦️پروردگار من و تو یکی نیست.
♦️ نوع پرورش تو با من فرق دارد.
♦️لوازم پیشرفت تو با من فرق دارد.
♦️همه باهم متفاوتیم. من نمی توانم راهی را که شما می روی بروم.
♦️باید طریق خود را پیدا کنم و بر آن بمانم تا به رب خود برسم.
پس ذکری که تو می گویی مناسب حال
من نیست. (( گرچه در کلیات برنامه زندگی که همان دین باشد مشترکیم))
♦️ اما طریقت من و شما یکی نیست.
شاید یکی از احسان به خلق الله به خداوند برسد
و یکی از احسان به پدر و مادر
و دیگری از نمازشب
گرچه همه اینها لازم است اما یکی از اینها برا یک نفر مهم تر است و آن طریق اوست.
♦️باید فهمید وظیفه هر شخص در هر لحظه چیست؟!
🔻وظیفه هر کس طریقه اوست که مخصوص خودش است و با دیگری متفاوت است.
♦️پس خدا ما را خلق کرد بر طریق خاص
هر وقت آن طریق خاص خود را شناختم و بر آن عمل کردم می شوم بی همتا
بنده ی خاص خدا به این چنین بنده ای می گویند.
♦️اما اگر بر راه دیگری رفتم، دیدم او فلان کار را کرده پیشرفت کرده من هم همان کنم اولا بر طریق خود نرفتم پس نمیرسم
و دوما بی همتا نیستم تقلید کارم
باید ببینم چه به من می خورد و همان را امتحان کنم اگر به من خورد و بعد طبق وظیفه ام عمل کردم، پیشرفت را با چشم خود می بینم و می فهمم بر طریقم هستم.
♦️پس باید خودت باشی تا بی همتا شوی.
📘 مرام سابقون
شرح جمله قصار «اول»
صفحه ۱۳ و ۱۴
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
💠 نرم باش، مقاوم خواهی شد
🔷🔹در دنیایی زندگی می کنیم که هر لحظه بر ما اثبات می شود که تا مقاوم نشویم، مزاحمان دست از سر ما بر نمی دارند.
🔸 مزاحم اصلی نفس است و شیطان. روش مقابله با شیطان مقاومت است.اما این مقاومت آن مقاومتی که در ذهن شما هست نیست.
🔷🔹مقاومت در اینجا جنسی از آب دارد نرمِ نرم.
🔸 قانون مقاومت می گوید در برابر هر چیز بایستی و مقاومت کنی آن چیز هم در برابر تو مقاومت می کند. هر صحنه ای را بخواهی عوض کنی اگر در مقابل آن مقاومت کنی، آن هم محکم و مقاوم می ایستد.
🔷🔹میخواهی شب ها زودتر بخوابی همینکه در مقابل دیر خوابیدن می ایستی سفتی آن بیشتر می ماند. و هکذا امثال این چنینی.
🔸 پس باید قانون عدم مقاومت را اجرا کرد یعنی نرم بود، و این نرمی از همه مقاوم تر است. اول خداوند تبارک و تعالی از این قاعده استفاده کرده، قلب و زبان و پلک های چشم مقاوم ترین و کاری ترین اعضای بدن هستند، این سه عضو روزانه هزاران و بلکه میلیون ها حرکت دارند. جنسشان هم از استخوان محکم و فلان نیست. غضروف و گوشتِ نرمی هستند که مقاومتشان در سالیان سال و عمر طولانی یک انسان هر عاقلی را شگفت زده می کند. این است قدرت الهی.
🔷🔹از نرم مقاوم می سازد. رسالت یک انسان الهی خودسازی از نوع نرم است نه سخت.
🔸 ما حیوان وحشی را رام نمی سازیم، ما زندانی فرار کرده را نمی گیریم، بلکه ما نفس چموش را با نرمی و آرامی رام می سازیم و مطیع.
🔷🔹 این روش درست است، ریاضات طاقت فرسا آن هم برای نفس مبتدی کار درستی نیست. روزه های پی در پی و فشار های عجیب و غریب من درآوردی ضمن شریعت نیست. گرچه شریعت به میزان استعداد افراد دستور به روزه پنج شنبه و جمعه ها، یا سه روز در ماه که سبک هم هست دستور داده، و استحباب روزه دو ماه رجب و شعبان و وصل به رمضان اما این ها طبق استعداد روحی و بدنی افراد است و همیشگی و هر ساله نیست و بهتر است زیر نظر استاد حاذق باشد نه خودسرانه.
🔸 بله عرض میکردیم روش مقاومت در برابر شیطان و نفس روش نرم است. به عنوان مثال اگر افکار شهوانی انسان را اذیت کرد با نرمی به آن می گویی در کناری باش من افکار و کارهای مهم تری دارم و با نرمی و راحتی به کارهایت و امورت میپردازی. هر چقدر سخت تر جلوی حالات و افکارت بایستی آنها بیشتر میمانند.
🔷🔹باید با نرمی و آرامی با آن ها صحبت کرد و بگویی در کناری بایستید من امور مهمی دارم.آنگاه ببین چطور رام تو می شوند.حتی در کارهایت که قصد انجامش را داری مثلا زود خوابیدن شب، لازم نیست با خودت بجنگی، کافی است از خودت زودتر دعوت به خواب کنی و به خودت همین جمله را بگویی و مهم بودن امر نماز شب و صبح را القاء کنی. از دیر خوابی هایت تشکر کن و بگو لازم نیست دیگر با تو باشند. به تصمیم جدید احترام بگذار و با آن مهربان باش و آن را به وجود خودت دعوت کن. اگر سخت از دیر خوابی نارحت باشی این مقاومت است، اگر عصبانی باشی این مقاومت است. مقاومت نکن، مشکلت را با ناراحتی و عصبانیت مقاوم و حفظ نکن. آرام باش راحت باش، با آرامی خودش خود به خود حل می شود بشرطی که روش فوق را خوب اجراء کنی.
🔸 اینگونه با این نرم خوئی مقاوم خواهی شد. اینکه در احادیث زیاد داریم با نفس خود بجنگید و مبارزه و جهاد کنید، منظور همین مبارزه هست از نوع نرم نه سخت. جهاد یعنی تلاش کن کنار نکش، بیخیال نشو که بگویی نفس را رها کنم تا هر غلطی می خواهد کند، نه بلکه با نرم خوئی و ممارست تلاش میکنی نفس را رام و مطیع کنی
🔷🔹این همان روش الهی است که بوئی از عشق و صفا دارد. در واقع قدرت عشق است که انسان را اصلاح میکند.
📘 مرام سابقون
شرح جمله قصار «هشتم»
صفحه ۳۲ تا ۳۴
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
📘 دوستان میپرسند، آیا بازم کتاب مرام سابقون موجود داریم؟! بله هست، در توضیحات کانال آیدی پی وی ادمین هست، اونجا بفرمایید تا خدمتتون ارسال بشه.🌷🙏
مؤسسه طب الحیات سابقون
📘 دوستان میپرسند، آیا بازم کتاب مرام سابقون موجود داریم؟! بله هست، در توضیحات کانال آیدی پی وی ادمین
دوستانی که کتاب را سفارش داده اند همین پنج شنبه برای آنها ارسال خواهد شد 🙏🏻🌷
دنیا رنگارنگ است.
به رنگ ها وابسته نشویم.
باید به دنبال خورشید بود.
رنگین کمان را عمری نیست.
باید اندر پی آفتاب بود.
والسلام علی من اتبع الهدی
و الهدی هی الباقی فی العقبی و العلیا.
بزرگترین ایثار تاریخ
بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ
سید شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام در مسیر آمدن به کربلا از عبیدالله بن حر جعفی دعوت به یاری کردند. او در جواب گفت اسبی خوب و شمشیری برّان دارم، ولی خودم توفیق نصرت شما را ندارم. آقا چون از یاری او مأیوس شدند فرمودند: مرا به اموال تو نیازی نیست؛ پس از اینجا دور شو که صدای مظلومیت مرا نشنوی! زیرا اگر کسی فریاد مظلومیت امام زمان خود را بشنود و او رایاری نکند بهرو در آتش خواهد افتاد. اما فرزند عزیزش حضرت بقیه الله ارواحنا فداه هنگامی که آمادگی تشکیل حکومت را در مردم ندیدند و هل من ناصر ایشان در طول تاریخ بی لبیک ماند، پس ایشان ایثار کردند و از ما دور شدند تا ما به قهر الهی مبتلا نشویم و به رو در آتش افکنده نشویم و این یکی از فلسفه های غیبت آن بزرگوار است و میتوان آن را بزرگترین ایثار دانست.
منبع: الفتوح ابن اعثم کوفی
یک بیت فوق العاده در مورد جریان عاشورا و امام حسین علیه السلام
شعر از نیر تبریزی هست که بازی شطرنج رو با جریان روز عاشورا پیوند زده
و حوادث رو با مهره های شطرنج بیان کرده...
ای فرس¹ با تو چه رُخ² داده که چُنین باخته ای
مگر اینگونه که ماتی³ تو شَه⁴ انداخته ای
1_فرس همان اسب داخل شطرنج.
۲_رُخ یکی از مهره های شطرنج.
۳_ماتی کنایه از کیش و مات هست.
۴_شَه کنایه از شاه در شطرنج است.
اشاره به اسب حضرت حسین علیه السلام است، که مات شده و شَه انداخته است...
وقتی شعر فوق را به یکی از اساتید انتقال دادم فرمود:
این شعر تعابیر و تفاسیر مختلفی دارد و
یکی از خیلی تعابیر این است؛
ای فرس¹ با تو چه رُخ² داده که چُنین باخته ای
مگر اینگونه که ماتی³ تو شَه⁴ انداخته ای
1_فرس= فارس الحجاز.
۲_رُخ = صورت مهدی و خال زیبای صورتش که با یادآوری واقعه عاشورا ......
۳_ماتی = حیرانی ظهور و انتظار برای انتقام کربلا و.....
۴_شَه = .........
ان شاءالله به حق عاشورای حسینی و غم و ماتم حسین ابن علی ع منتقم خونش امام مهدی عج ظهور بفرمایند و خداوند در فرج ایشان تعجیل بفرماید و باقی مانده غیبتش بر ما ببخشاید.
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
طلب عاقبت بخیری
♦️گویند "حر بن يزيد رياحي"
اولين کسي بود که آب را به روي امام بست و اولين کسي شد که خونش را براي او داد.
"عمر سعد" هم اولين کسي بود که به امام نامه نوشت و دعوتش کرد براي آنکه رهبرشان شود و اولين کسي شد که تير را به سمت او پرتاب کرد!
کي ميداند آخر کارش به کجا ميرسد؟
دنيا دار ابتلاست.
با هر امتحاني چهرهاي از ما آشکار ميشود،
چهرهاي که گاهي خودمان را شگفتزده ميکند.
چطور ميشود در اين دنيا بر کسي
خرده گرفت و خود را نديد؟
♦️ميگويند خداوند داستان ابليس را تعريف کرد
تا بداني که نميشود به عبادتت،
به تقربت، به جايگاهت اطمينان کني.
خدا هيچ تعهدي براي آنکه تو همان
که هستي بماني، نداده است
شايد به همين دليل است که سفارش شده،
وقتي حال خوبي داري و ميخواهي دعا کني،
يادت نرود "عافيت"
و "عاقبت به خيريات" را بطلبي
حاج محمد اسماعیل دولابی
بالحسین واجعل عواقب امورنا خیراً
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
#خلاصه_نکات_مهم
کتاب #چگونه_یک_نماز_خوب_بخوانیم
#استاد_پناهیان
1️⃣ امام علی (ع) : شما به عمل به آنچه میدانید محتاج ترید تا به دانستن آنچه که نمیدانید.
2️⃣ نماز استاد رساندن انسان به خداست.
3️⃣ هر موقع در زندگی ات نقصی دیدی، نقص مادی و معنوی، نقص روحی و جسمی، به عنوان اولین اقدام، نمازت را بررسی کن شاید در نماز کم میگذاری
4️⃣ هرکس در امور زندگی اش بی حال باشد و سرزنده نباشد در امور اخروی و معنوی بی حال تر و کسل تر است
5️⃣ خوشا آنان که دائم در نمازند
6️⃣ نماز بی رونق موجب عذاب وجدان آدم های با ایمان است.
7️⃣ هرکس که خداوند از او یک نماز را قبول کند، عذابش نمی نماید.
8️⃣ نزدیک ترین حالت به خداوند عزوجل حالتی است که او در سجده است.
9️⃣ هیچ کجا مبارزه با هوای نفس به اندازه مبارزه با هوای نفس سر نماز قیمت ندارد
0⃣1️⃣ اگر ما درست شویم انشاالله حضرت خواهند آمد، چون آقا منتظر نیستند که همه اهل عالم خوب شوند بعد تشریف بیاورند، فقط کافی است شیعیان درست شوند و گناه نکنند.
1️⃣1️⃣ استاد تو علم توست، به آنچه میدانی عمل کن، آنچه را که نمیدانی، کفایت میشوی
2️⃣1️⃣ نماز که فقط برای آباد کردن آخرت آدم نیست، برای آباد کردن و اصلاح امور دنیای آدم هم هست. اشتباه است اگر بگوییم ثمره نماز فقط در آخرت دیده میشود.
3️⃣1️⃣ نقل شده است بو علی سینا وقتی نمیتوانست مسئله علمی را حل کند، به مسجد میرفت و دورکعت نماز میخواند، بعد آن مسئله را حل می کرد. معلوم میشود که خیلی کار ها از نماز بر می آید ولی ما متاسفانه از آن درست استفاده نکرده اییم.
4️⃣1️⃣ تو که دو دقیقه برای نماز وقت نمیگذاری، میخواهی بروی پای رکاب حضرت برای خدا جان بدهی؟!
5️⃣1️⃣ وقتی قلب کسی خوب کار کرد، به دیگران محبت پیدا میکند و با همه مهربان خواهد بود.
6️⃣1️⃣ امام باقر (ع) به یکی از دوستانش فرمود:تو از دوستان خاص ما نیستی اگر مردم شهر تو جمع شوند و بگویند تو آدم بدی هستی و تو ناراحت شوی یا بگویند تو آدم خوبی هستی و خوشحال شوی.
7️⃣1️⃣ وقتی که انسان کم می آورد، آن موقع معلوم میشود چقدر ادب دارد، آن کس با ادب است که در بدترین شرایط هم قشنگ برخورد میکند.
8️⃣1️⃣ بعضی ها وقتی گرفتار میشوند میگویند : خدایا مگر من چکار کرده ام که این قدر باید بدبختی بکشم؟!
اگر کسی بخواهد این حرف را درست بگوید، باید بگوید : خدایا مگر من بد نماز میخوانم که این قدر گرفتار میشوم؟
9️⃣1️⃣ عبادت یعنی از همه کارها دست برداری و جلوی خدا، هرطور که او گفت بایستی، به فکر او باشی، به ذکر او مشغول باشی و تمام حرکاتت در اختیار امر او باشد. عبادت به معنی خاص کلمه یعنی نماز
0⃣2️⃣ انسان باید همیشه زندگی شادی داشته باشد و سرحال و سرزنده باشد.
1️⃣2️⃣ فقط نماز است که فعلا مزه ایی برایت نداره و اگر آن را بخوانی، هیچکس هم فعلا تحویلت نمیگیرد.
2️⃣2️⃣ پیامبر(ص) میفرماید : انسان مومن تا زمانی که نماز پنج گانه اش را سر وقت بخواند، شیطان از او میترسد(و نمیتواند اورا وسوسه کند) اما زمانی که نمازش را ضایع کرد (و اول وقت نخواند) بر او جرأت پیدا میکند و او را در گناهان بزرگ وارد میکند.
3️⃣2️⃣ اگر نمازگذار بفهمد هنگام سجده چه رحمتی از جانب خداوند او را دربرگرفته، دیگر سر از سجده بر نمیدارد.
4️⃣2️⃣ مهم ترین حقانیت یک مومن این است که دیگران ببینند او چقدر از ایمانی که دارد در تقویت احساس خوشبختی خودش بهره برده است و دین و ایمان او چقدر توانسته اورا شاد و سرزنده نگه دارد.
5️⃣2️⃣ نماز یعنی چشم گفتن به خدا
6️⃣2️⃣ خدا نماز را واجب کرد تا کبر و خودبزرگ بینی را از انسان جدا کند.
7️⃣2️⃣ دعا نکردن و حاجت نخواستن در جایی که خداوند فرموده است : اگر حاجتی بخواهید، جوابتان را میدهم
بی ادبی نسبت به پروردگار عالم است.
8️⃣2️⃣ خدایا به ما توفیق رعایت ادب و آداب نماز و ایستادن در محضر خودت را اعطا فرما
9️⃣2️⃣ نماز خوب خواندن عالم تقویت تفکر و خلاقیت وتمرکز انسان میشود.
0⃣3⃣ مؤمن را چیزی جز خوف از خدا اصلاح نمیکند
1️⃣3️⃣ امام علی (ع) : از هوا و هوس دست بردارید تا زندگیتان خوش و خرم شود.
2️⃣3️⃣ آثار و فواید خواندن نماز مودبانه :
١. از بین رفتن تکبر
٢. عظمت یافتن خدا و تحقیر شدن دنیا در دل
٣. ساختن شخصیت انسان
۴. اصلاح نفس با نماز اول وقت
۵. تقویت خوبی ها در روح انسان
3️⃣3️⃣ اکثر اهل جهنم، متکبرین هستند.
4️⃣3️⃣ نماز شب مومن، گناهانی را که تر روز انجام میدهد را از بین میبرد
5️⃣3️⃣ راه اینکه مستقیما بتوانیم از خداوند متعال انرژی بگیریم عبادت است.
عبادت وصل شدن روح به منبع قدرت است و 6️⃣3️⃣حیات است و تنظیم کننده شریان های روحی و عصبی انسان می شود.
7️⃣3️⃣ انسان تا وقتی که از زندگی خودش لذت نبرد که با خدا رفیق نمیشود، آدم دمغ و بد عنق و بد اخلاق، که به سمت خدانمیرود، این آدم همیشه با خودش و دیگران درگیر است.
8️⃣3️⃣ خوف از مقام خدا فرق میکند با آنکه بخواهیم از گناهانمان بترسیم
9️⃣3️⃣ نماز خوب خواندن خیلی ساده است. مدتی سعی کن سر نماز رعایت ادب کنی، به تدریج خواهی دید که خدا چه عشقی از خودش به دل تو خواهد انداخت
0⃣4️⃣ فعلا نماز مودبانه خواندن را یادبگیر تا انشاءالله توفیق نماز خواندن عارفانه و عاشقانه را هم پیدا کنی.
1️⃣4️⃣ نماز در درجه اول عشق بازی نیست بلکه رعایت ادب است.
2️⃣4️⃣ جوان هایی که قصد دارن ازدواج کنند، زودتر ازدواج کنند که درآینده ازدواج سخت میشود.
3️⃣4️⃣ دلیل تکراری بودن نماز این است که به ما ادب یاد میدهد.
4️⃣4️⃣ مودبانه سر نماز ایستادن یعنی چه؟ یعنی اول وقت نماز خواندن، یعنی قرائت صحیح داشتن، یعنی درست نماز خواندن، یعنی مستحبات حداقلی نماز را رعایت کردن، یعنی وقت گذاشتن برای نماز و عجله نکردن برای تمام کردن نماز.
5️⃣4️⃣ هرکس یک مقدار وقت بگذارد و کمی به خودش زحمت دهد، خداوند آنقدر تحویلش میگرد که تصورش را هم نکرده باشد
6️⃣4️⃣ نماز زنده است، شعور دارد متحرک است، فعال است، بصیر است، آگاه است.
7️⃣4️⃣ هرکس که میخواهد بداند نمازش قبول شده یا نه، نگاه کند ببیند آیا نمازش اورا از فحشا و منکر بازدشته یا نه، پس هر قدر که نمازش اورا از بدی ها حفظ کند، همان قدر از او قبول شده است.
8️⃣4️⃣ خدایا به ما توفیق رعایت ادب و آداب نماز و ایستادن در محضر خودت را اعطا فرما
9️⃣4️⃣ میدانید چه چیزی خلاقیت، قدرت تفکر و حافظه آدم را ضعیف میکند؟ هوسرانی
0⃣5️⃣ آدم ها با چه ادب میشوند؟ با نماز
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
🌸سلام علیکم و رحمهالله🌸
خدا قوت دوستان💐💐
طاعات و عبادات و عزاداری هاتون قبول درگاه حق🙏🙏🙏
دوستان عزیز
👈 با توجه به تحقیقی که صورت گرفته و نظر سنجی های صورت گرفته از دوستان
جلسات مهندسی قوه خیال و سلوک قلب و مهندسی نماز
خیلی مؤثر بوده است، و استقبال بسیار خوبی صورت گرفته است.
بخاطر همین علی رغم اینکه در گذشته تصمیمان بر حفظ و خصوصی بودن کامل مطالب بین دوستان بوده است، اما اینک بخاطر این تأثیرات و استقبالی که همگی از رب جلیل است نه بنده حقیر، تصمیم گرفتیم ان شاء الله مطالب 👈 به دست طالبین ببشتری برسد، و بیشتر مؤثر گردد.
✅✅ هر یک از عزیزان کانال مؤسسه سابقون می توانند، لینک کانال را به _پنج نفر_ از دوستان خود که ویژگی های زیر را داشته باشند، بدهند تا عضو این کانال شوند، و مباحث #مهندسی_قوه_خیال و #مهندسی_نماز و #سلوک_قلب را گوش بدهند و استفاده کنند.
1_ اهل سلوک و یا مذهبی که، کم و بیش با مطالب اخلاقی و سلوکی آشنا باشد.
2_ حتما بدانید که مشتاق این مباحث هستند و #پذیرش نسبت به این مطالب داشته باشند، و #تضادی با این مباحث نداشته باشند.
3_ امانت دار باشند و «این مطالب» و «لینک کانال» را عمومی، این گروه و آن کانال نکنند، و به همین مقدار که گفتیم به 5 نفر از دوستان سلوکی و دنبال تهذیب و اخلاق خوب خود هدیه بدهند، کفایت کنند.
❇️ لطفاً برای دعوت دوستان، پس از توضیح از زبان خودتان نسبت به کانال مؤسسه سابقون، از همین متن برای ارسال لینک استفاده کنید و همین پست را فروارد کنید تا به کانال دعوت شوند.
با سپاس🌹🌷🙏
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
هشدار و ضرر گناه کار، برای بی گناه!
قال رسول الله صلى الله عليه و آله فرمود: الذنب شؤم على غير فاعله ، إن عيره ابتلى ، وإن اغتابه أثم ، وإن رضی به شاركه.
پیامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
گناه برای غیر گنه کار نيز شوم است؛
زیرا اگر گنهکار را سرزنش کند، خودش نیز مبتلا شود و اگر از او غیبت کند، گناه کرده است، و اگر به گناه رضایت دهد، در آن شریک شود.
و از این روست که گاهی اشک چشم ها خشک می شود، چرا که امیر المومنین علیه السلام فرمود:
قال الإمام على علیه السلام :
ما جفت الدموع إلا لقسوة القلوب ، وما قست القلوب إلا لكثرة الذنوب. امام على عليه السلام : اشک ها نخشکید، مگر به سبب سختدلی و دلها سخت نشد، مگر به سبب کثرت گناه.
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
شیوه صحیح و آداب انتقاد
شیوه صحیح انتقاد از همسر و سایر اعضای خانواده و همچنین دوستان و آشنایان
زمان انتقاد :
زمانی انتقاد کنیم که شخص مورد نظر ، آمادگی روحی و ذهنی لازم برای شنیدن انتقاد را داشته باشد.
مکان انتقاد :
هیچگاه در جمع ، انتقاد ، نکنیم
زبان انتقاد:
با رویی گشاده و گفتاری دوستانه و لحنی مهربانانه ، انتقاد کنیم
شکل انتقاد :
تا حد ممکن انتقادها را به صورت غیرمستقیم بگوییم.
میزان انتقاد:
انتقادات زیاد موجب می شود که فرد مورد نظر احساس کند ما فردی عیب جوییم و فقط به دنبال نقص های او می گردیم.
گفتن خوبی ها در کنار انتقاد :
باید ، پیش و پس هر عیبی ، خوبی های او را هم به او یادآوری کنیم.
قالب انتقاد:
گاهی می توان در قالب یک نامه یا پیامک ، انتقاد کنیم.
نیت انتقاد:
انتقاد ، تنها و تنها باید برای اصلاح عیب فرد مورد نظر ،آنهم با نیت خشنودی خدا انجام شود.
حفظ حریم خصوصی در انتقاد :
نباید انتقاد از یک فرد را به کسی دیگر به جز خود او گفت.
عیب جویی،ممنوع :
انتقاد به معنای ذرّه بین به دست گرفتن و به دنبال عیبهای همسر گشتن و یا دیگران، نیست.
بی جا نبودن انتقاد:
انتقاد باید دقیقاً به خود شخص مورد نقد وارد شود، نه اینکه به دیگران که مربوط نیست، گفته شود، که در این صورت باعث غیبت، به هم ریختن اعصاب دیگران، افشاء بدی و فاحشه، و برگشتن عیب به خودمان است چون نقد را به مرجع انتقاد برنگرداندیم و چون بی مرجع است به خودمان بازمیگردد و زندگی مان پر از مشکلات می شود. پس انتقاد نباید بی جا باشد و باید کاملا به جا باشد. از جمله این انتقادات بیجا، انتقادات سیاسی بی جا به غیر مسئولین است که فقط اذهان را خسته می کند، انتقاد را باید به مسئول و مرجعش کرد نه سر مردم را درد آورد.
زمینه سازی برای شنیدن و پذیرش انتقاد :
پیش از انتقاد ، از خودمان انتقاد کنیم.
سعی کنیم خود به آنچه که می خواهیم ، عمل کنیم.
سخنان مقدماتی برای ورود به انتقاد ، خیلی مهم است.
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
لَب یا لُب؟! قصه همین است و بس!
مدت هاست که فقط لُب قضایا را میگویم و مدت هاست لَب جز به لُب باز نمی کنم!
من از پوسته بیزارم، مگر کسی که لَب مکیده، لُپ می بوسد؟!
مزه لَب کجا و لُپ کجا...
لُپ را کسی می بوسد که لَب بر او حرام باشد.
لب بر آشنا حلال است و بر غیر آشنا حرام!
لُپ قدری گوشت پُف کرده است برای گول زدن مشتی افرد پُف کرده... آدم های باد کرده را، حرف های باد کرده تو خالی گول میزند... لُپ پوسته است... آن هم پوسته ای از خیال بر روی صورت اشیاء! و ما را با پوسته کاری نیست...
اما لَب پاره ای از قلب سرخ است بر صورت سفید خیالی اشیاء.
لَب قلب صورت است. لَب همان عقل یعنی لُب است و لُب همان قلب (ق_لب) است. اما حرف قاف در ابتدای لب به معنای قلیان است.
وقتی لُب یعنی عقل، قلیان پیدا می کند و جوش می زند قلب نام میگیرد و سرخ می شود. قلب عقل سرخ جوشان است.
قدری از این قلب را در صورت کاشته اند و نامش لَب است.
شیرین است و سرخ است و گرررم!
من چشیده ام!!
با اولی الالباب گشتن انسان را از بوسیدن لُپ باز می دارد.
من از لُپ نیز لُبش را برمیدارم. ترسم به نام بوسه، غارت کنم لبت را... بارها شده از پاره کاه های نظام خلقت، قطعه کوه های نظام علت را یافتم و مگر می شود صورت یار دید و لَبش را نبوسید؟!!
در این جلگه ما را جز لب یار لذتی نیست...
و هیچ صحبتی، صحبت یار لب شیرین ما نمی شود...
اصلاً عسل
محصول لب های تازه توست
زنبورها هیچ کاره اند...!!
و من سال هاست بدهکار و مقروض این لب های شیرین تو هستم، و البته زود پس خواهم داد...
بوسه ای از لب تو قرض گرفتم حتما
قرض لب های تو را زود ادا خواهم ڪرد..
جواد ابوالقاضی
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
قیامت وجود پیامبر ص است:
معنی در سایهی قرب به ولایت حاصل میشود، هرچه انسان به ساحت امام بیشتر نزدیک شود، معانی بیشتری از این خزینه ی علم الهی عاید او میشود. اصلا انسانیت و کمال ما به میزان قرب به امام است و به بیان دیگری، درجهی کمال هر فردی به میزان بهره مندی او از معانی است.
خداوند درقرآن می فرماید:اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانشَقَّ الْقَمَر.(قمر/۱) قیامت نزدیک شد و ماه منشق گردید.
قیامت، قامت و حقیقت دلآرای انسان کامل است. موجودات در سیر نزولی و صعودیشان از همان مبدائی که نازل شدند به همان نقطه نیز برمیگردند. مبدأ و معاد در حرکت دایره ای یکی است. همهی موجودات از نفس امام ظاهر شده اند و به این نفسِ نفیس نیز برمیگردند. تمام نزول و عروج مخلوقات در متن جان او رخ می دهد. به همین خاطر حضرت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وآله فرمود: بُعِثْتُ أَنَا وَالسَّاعَةُ كَهَاتَيْنِ وضَمَّ السَّبَّابَةِ والْوُسْطَى، یعنی من و قیامت مثل این دو انگشت هستیم، انگشت اشاره و وسطی را به هم چسباند.
در قرآن خدا می فرماید: ای پیامبر از تو در باره قیامت سوال می کنند ؛يَسْأَلُكَ النَّاسُ عَنِ السَّاعَة؛ بگو علم به آن نزد خداست وشاید قیامت نزدیک باشد؛ وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِيبًا. این نزدیکی قیامت به مردم، نزدیکی نفس امام به ایشان است؛ النَّبیُ اولی بِالمؤمِنینَ مِن أنفُسِهِم، جان پیامبر بر نفوس احاطهی قیومیه دارد و همه جان ها اشراقات و پرتوهای وجود پیامبرند. لذا جانِ پیامبر، جانِ جانان است. و هرکسی حجاب تن را رها کند این نور را خواهد دید، یعنی قیامت اش ظهور خواهد کرد. من مات فقد قامت قیامته، هرکس بمیرد قیامت اش قیام میکند. و حضرت علی علیه السلام به حارث همدانی فرمود؛ یاحارث همدانی فمن یمت یرنی. هرکس به موت برسد مرا می بیند. مولوی درتفسیر آیه ی يَسْأَلُكَ عَنِ السَّاعَة... می گوید، مردم ازخود قیامت که رسول الله است می پرسند قیامت کی برپا می شود. اگر خوب حقیقت پیامبر را می شناختند می دیدند که او قیامت خداست که قائم و قیوم است و قوام و قیام هرچیزی به اوست:
پــس محمد صد قیـــامت بود نقد
ز آنکه حل شد در فنای حل و عقد
زاده ثـــانی است احــمــد درجهان
صــد قیــامت بــود او انـدر عیــان
زو قیــامت را همــی پــرسیـده اند
ای قیــامــت تا قیــامت راه چـنــد
بـــا زبان حـــال می گـفـتـــی بسی
کـه ز محشر حـشر را پرسد کسی؟
پـــس قیــامت شو قیامت را ببین
دیـدن هر چیز را شــرط است این
استاد محمدی
کانال لؤلؤ و مرجان
حضرت ختمی رسالت صاحب مقام او ادنی بالاصاله است:
حضرت علی اکبر علیهالسلام تشنه هستی بود. تشنه وجود مطلق بود. وجود مطلق امام است. او امامت را میخواست. لذا با شهادتش در رکاب امام حسین علیهالسلام همه این حجاب های اسمائی و حجب نوریه کنار رفت و او به مرتبه ای که باید میرسید، رسید. لذا گفت که « یا أَبَتاه هذا جَدِّی رَسُولُ اللَّه. » چرا هذا جَدِّی رَسُولُ اللَّه؟ چون مبدأ قوس نزول و صعود بالاصالة جناب رسولالله صلی الله علیه و آله است. حضرات اهلبیت علیهمالسلام به تبع او به این مقامات رسیدهاند. پیغمبر ما بالاصالة به این مقام رسید و اول شخص عالم است. حضرت علی بن ابیطالب علیهالسلام هم به این مقام رسیده است. امام حسن و امام حسین علیهماالسلام نیز به این مقام رسیدهاند. امام زمان علیهالسلام هم به این مقام رسیده است اما به تبعیت از پیغمبر. لذا حضرت علی علیهالسلام فرمود أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِيدِ مُحَمَّد صلى الله عليه و آله.
حضرت اباعبداللهالحسین وقتی که دید اکبرش عطش دارد به او انگشترش را داد.
تشـنه او را بـه جـز او آب نیست
جز زجام وصل او سیراب نیست
یا زبانش را در دهان علی اکبر گذاشت چون لسان ترجمان عقل است. لسان ظهور عقل است. امیرالمؤمنین فرمود أَنَا لِسان الله. ابا عبدالله الحسین مبدأ هستی است. مقام أَوْ أَدْنی دارد، صادر اول است. عقل اول است. نور اول است. او عقل کل است. زبان اباعبدالله ترجمان عقل کل است. ظهور این عقل کل است. لذا وقتی زبانش را در دهان شاهزاده علی اکبر گذاشت یعنی این که من همه هستی را در کام تو قرار دادم. کربلا میخواهد اینها را به من و شما یاد بدهد.
عرض کردیم که قوس نزول یعنی حرکت از حق متعال به تاریک ترین مرتبه عالم. و تاریک ترین مرتبه عالم همین عالم طبیعت است. لذا از کربلا به طرف شام حرکت کردند. شام تاریک ترین مرتبه عالم است. الشّام... الشّام... الشّام... امامِ شام کیست؟ میخواهی طبیعت گرا بشوی بسم الله. میخواهی دنیا گرا بشوی دعوا که نداریم! هرکس دوست دارد به سمت دنیا، شهوات و به سمت امیال نفسانی برود، برود. هیچ دعوایی نیست. اما بدان که امام شام، یزید ابن معاویه لعنةالله علیهما است. امام شام یزید است...
استاد محمدی
کانال لؤلو و مرجان
سابقون سلاطین بهشت
أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
مردم در این عالم سه گروهند:
بعضی جسمشان درهمین دنیاست و روحشان هم در همین دنیا و مشغول به جسمشان، اینان غافلانند.
گروه دیگر جسمشان درهمین دنیا ولی روحشان به آخرت مشغول، پس مشتاق بهشت و نعمتهای وعده داده آن شدهاند. اینان مؤمنین از مسلمینند. همان اصحاب یمینی که در حرم خداوند هستند ولی قلبشان هنوز حرم خداوند نشده.
اما طایفه سوم جسمشان در همین دنیا اما روح طاهرشان در حرکت به سوی خداوند از جسمشان سبقت گرفته، پس محو در توجه به ذوالجلال و الاکرام شدهاند و حیران در شهود او. اینان السابقون السابقون اولئک المقربونند و از اولیاء خاص الهی بشمار میروند که قلبشان حرم خداوند سبحان گشته. اینان سلاطین بهشتند که چند صباحی ساکن دنیا شده و حقتعالی را در حرمسرای دلشان به ضیافت ساکن نمودهاند. طوبی لهم و حسن مآب ...
استاد صبرآمیز حفظه الله
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon