#تفسیرنور
⏮سوره مائده آيه 56
(بسم الله الرحمن الرحیم)
⤵️وَ مَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَلِبُونَ
🔷ترجمه
⤵️و هركس كه خدا و پیامبرش وچنان مؤمنانى را (كه در آیه قبل بیان شد) ولىّ خود بگیرد (از حزب خداست) همانا حزب خدا پیروز است.
─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─
🔷نکته ها
📍در آیه ى قبل بیان شد كه مراد از «الّذین آمنوا»، حضرت على علیه السلام و امامان معصوم علیهم السلام پس از او هستند.
🍁اوصاف حزب اللّه در سورهى مجادله آیه 22 چنین بیان شده است:
1-🥀 به مبدأ و معاد ایمان دارند.
2-🥀 با دشمن خدا، دوستى نمىكنند.
این آیه كه لزوم پذیرش ولایت خدا و رسول و امامان را بیان مىكند، مى فهماند كه مراد از «ولیّكم» در آیه قبل،
🚩 سرپرست و حاكم است نه دوست و یاور، چون تعبیر «حزب اللّه» و غالب بودن آنان، اشاره به نظام قدرتمند و حكومت دارد.
🚩«حزب»، در لغت به معناى گروه با قدرت و با صلابت است.
🚩چون پیروزى، بدون تشكیلات، مدیریّت، قدرت، وحدت، جرأت و... امكان ندارد، پس «حزباللّه» براى حاكمیّت وغلبه باید این صفات را داشته باشند.
🚩حزباللَّه نه تنها غالب و پیروزند، بلكه رستگار نیز هستند. «حزب اللّه هم الغالبون»، «حزب اللّه هم المفلحون»
🚩درآیه ى 52 همین سوره خواندیم كه گروهى از ترس حوادث، كفّار را ولّى خود مى گیرند، در این آیه مىفرماید:
🚩 حزب اللَّه غالب است یعنى وابستگان به كفّار مغلوبند، پس به سراغ آنان نروید. «فترى الّذین... یسارعون فیهم...»، «ومَن یتولّ اللَّه... هم الغالبون»
─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─
🔷پيام ها ⚡📬
1-🍃 حزب اللّه، تنها كسانى اند كه ولایت خدا، پیامبر و اهل بیت علیهم السلام را پذیرفته باشند. «ومَن یتولّ اللَّه... فانّ حزب اللّه»
2-🌹 غلبه ى نهایى با كسانى است كه ولایت خدا، پیامبر و اهل بیت علیهم السلام را بپذیرند. «ومَن یتولّ... هم الغالبون»
3-🍃 چون خداوند غالب است، «واللّه غالب على أمره» ، وابستگان به او هم غالبند. «حزب اللّه هم الغالبون»
4-🌹 با وعده هاى الهى، حزب اللَّه به آینده ى خود مطمئن است. «هم الغالبون»
@telaavat 👈👈
۱۵ آذرماه؛ برگزاری مرحله سوم آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ
👇👇👇👇
http://iqna.ir/fa/news/3837789/
🌸نهج البلاغه
✨امْرُؤٌ اءَلْجَمَ نَفْسَهُ بِلِجامِها، وَ زَمَّها بِزِمامِها، فَاءَمْسَکَها بِلِجامِها عَنْ مَعاصِی اللَّهِ، وَ قادَها بِزِمامِها إِلى طاعَهِ اللَّهِ
💠انسان باید نفس را مهار زند ، و آن را در اختیار گرفته از طغیان و گناهان باز دارد ، و زمام آن را به سوی اطاعت پروردگار بکشاند
📚نهج البلاغه.خطبه ۲۳۷
@telaavat
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📙 نام کتاب: نورالدین پسر ایران
📖 شماره صفحه: 403
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ امیر رو با سه چهار شهید دیگه بردم اونطرف اروند تحویلشان دادم به یخچال.
با شنیدن حرفهای او کمی آرام شدم. آنها میخواستند آنطرف اروند برگردند چون مأموریتشان در منطقه تمام شده بود میپرسیدند: «با ما برنمیگردی؟» جواب من منفی بود. میخواستم در منطقه بمانم. آنها با دیدن حال و روزم اصرار میکردند برگردم اما ماندم و به جمع نیروهای گردانی رفتم که تازه به منطقه آمده و در نزدیکی کارخانه نمک مستقر شده بودند. مثل اینکه بچه های گردان سجاد بودند که فرمانده شان «حسن خوشبو» بود. همه نیروهایشان شهرستانی بودند و هیچ آشنایی آنجا نداشتم. رفتم داخل یکی از سنگرها. عراق که از صبح پاتک زده بود، داشت جلوتر می آمد و بچه ها به شدت درگیر بودند. در آن میان یکی از من پرسید: «تو کی هستی؟» خودم را معرفی کردم. نگاهی به سر و رویم کرد و دوباره پرسید: «آخه تو چرا اینجا اومدی؟»
ـ اومدم به شما کمک کنم مگه نیرو نمیخواین؟
چیزی نگفت. قاطی بچه ها بودم و گاهی سرم را بالا می آوردم تا ببینم تانکهای دشمن در چه وضعی اند. همان کسی که با من حرف زده بود، داد میزد: «بشین بابا! اینا آدمو میزنن!» بنده خدا فکر میکرد من تازه واردم.
ـ اشکالی نداره! اینا نمیتونن منو بزنن. تا وقتی اجل آدم نرسیده، هیچ طوریش نمیشه!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📙 نام کتاب: نورالدین پسر ایران
📖 شماره صفحه: 404
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
واقعیت این بود از این قضایا سیر شده بودم. دنبال بهانه بودم تا در منطقه بمانم و از خدایم بود اگر ترکشی راهش را به طرفم کج میکرد و مرا هم میبرد. گاهی فکر میکردم چه شد که از جهنم شب بیست و سوم، سالم بیرون آمدم و قتل عام دوستانم را دیدم. اگر برگردم چطور برگردم؟ با چه رویی به خانۀ امیر بروم؟!
تا عصر آنجا بودم. شب، تانکهای عراقی شروع به پاتک کرده بودند، سعی عراق این بود تعدادی از تانکهایش را جلو بفرستد تا با آنها درگیر شویم و جلوتر نرویم. در حالی که ما هم برنامه پیشرَوی نداشتیم. حدود چهار کیلومتر آن سوی اروند پیشرَوی کرده بودیم و تدارکات دیگر نمیتوانست بیش از آن به منطقه برسد.
ظاهراً عراق هم به فکر احداث خاکریز در آن منطقه بود تا جلوی پیشرَوی ما را سد و منطقه کارخانه نمک را برای خودش حفظ کند.
در عملیات والفجر 8 منطقه کارخانه نمک در محور لشکر عاشورا قرار داشت؛ منطقه ای باتلاقی که حرکت در آن مشکل بود. به نظر میرسید عراق در صدد بود آن منطقه را حفظ کند و بعد با خشک کردن باتلاق راه عملیات زرهی در منطقه را هموار کند. منطقه کارخانه نمک برای طرفین اهمیت داشت و مقاومت و جدیت دشمن هم در آن منطقه چشمگیر بود. لشکرهای جناحین عاشورا، پیش رفته بودند اما کار لشکر عاشورا سخت بود. جایی که بچه ها موضع گرفته بودند، جاده ای بود که ماشینها دور و بر آن خاک ریخته بودند تا مثلاً تبدیل به خاکریزی بشود. ما از پشت همین سده مقابل دشمن ایستاده بودیم.
...ادامه دارد...✒️
👇👇👇
✅ @telaavat
﷽
🌍اوقات شرعی به افق تهران🌍
🖼️️امروز چهارشنبه 6 شهریورماه 1398
🌞 اذان صبح: 05:02
☀️ طلوع آفتاب: 06:32
🌝 اذان ظهر: 13:06
🌑 غروب آفتاب: 19:37
🌖 اذان مغرب: 19:57
🌓 نیمه شب شرعی00:21
@telaavat
#تفسیرنور
⏮سوره مائده آيه 57,58
(بسم الله الرحمن الرحیم)
⤵️يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الَّذِينَ اتَّخَذُواْ دِينَكُمْ هُزُواً وَلَعِباً مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ مِن قَبْلِكُمْ وَالْكُفَّارَ أَوْلِيَآءَ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِين
َ
ترجمه 🔻
⤵️اى كسانى كه ایمان آورده اید! از كسانى كه دین شما را به مسخره و بازى مىگیرند، آنان كه پیش از شما كتاب (آسمانى) داده شدهاند و(نیز) كفّار را ولىّ خود نگیرید و از خدا بپرهیزید، اگر ایمان دارید.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡📬
1-🌿 كیفر دنیوىِ توهین واستهزاى دین خدا و مقدّسات مذهبى، قطع رابطه است. «لا تتّخذوا...» (در روابط با دیگران، احترام مقدّسات یك شرط ضرورى است)
2-🌾 شرط ایمان، داشتن غیرت دینى و تبرى از نااهلان است. «یا ایّها الّذین امنوا لاتتّخذوا»
3-🌿 استهزاى دین، (با جنگ سرد و روانى) یكى از شیوههاى مبارزاتى دشمنان است. «اتّخذوا دینكم هزوا»
4-🌾 تقواى الهى ایجاب مىكند از دشمنان نترسیم و آنان را ولىّ خود قرار ندهیم. «لا تتّخذوا... اولیاء و اتّقوا اللَّه...»
⏮سوره. مائده آيه 58
⤵️وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلَوةِ اتَّخَذُوهَا هُزُواً وَلَعِباً ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُون
َ
ترجمه
⤵️و هرگاه كه شما (به وسیله ى اذان، مردم را) به نماز فرا مىخوانید آن را به مسخره و بازى مى گیرند. این به خاطر آن است كه آنان گروهى هستند كه نمى اندیشند.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻
🍀در شأن نزول آیه ى فوق آمده است كه جمعى از یهود و بعضى از نصارى، صداى مؤذّن را كه مى شنیدند و یا قیام مسلمانان را به نماز مىدیدند، شروع به مسخره و استهزاى آنان مى كردند.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
پيام ها ⚡📬
1-💦 از رابطه و دوستى با كسانى كه اذان (وشعائر دینى) را مسخره مىكنند بپرهیزید. «لاتتّخذوا... و اذا نادیتم...»
2-💢 نماز، چهره و مظهر دین است. (در آیه قبل، استهزاى دین مطرح شد و در این آیه استهزاى نماز، یعنى نماز سیماى دین است) «اتّخذوا دینكم هزواً... و اذا نادیتم الى الصلوة اتّخذوها هزوا»
3-💦 براى نماز، باید ندا سر داد تا همه جمع شوند.«نادیتم» (نماز باید علنى باشد)
4-💢 در جامعه ى اسلامى، باید براى نماز، فریاد زد و تبلیغ كرد و هیچ كس نباید مانع آن گردد. «نادیتم الى الصلوة»
5 -💦 شیوهى عاقلان، برخورد منطقى است ولى بى خردان، اهل استهزا هستند. «ذلك بانّهم قوم لا یعقلون»
@telaavat
°•|🍃🌸
#برگی_از_خاطرات
◽️گونیهای نان خشک را چیده بودیم کنار انبـــــار، حاجی وقتی فهمید خیلی عصبانی شد، پرید به ما که: «دیگه چی؟ نون خشک معنی نداره؟!!»
◽️از همان موقع دستور داد تا این گونیها خالی نشده، کسی حق ندارد نان بپزد و بدهد به بچهها.
◽️تا مدتها موقع ناهار و شام، گونیها را خالی میکردیم وسط سفره، نانهای سالمتر را جدا میکردیم و میخوردیم.
°•{سردار دلها
#شهید_محمدابراهیم_همت🕊
@telaavat