⭕️ فریب در #سیاست_خارجی ، فشار بر زندگی مردم
🔹پس از ماجرای افزایش قیمت بنزین، بسیاری از مردم و حتی حامیان دولت، از شیوه رفتاری دولت به شدت ناراحت شده و نوع رفتار دولت را فریب دادن مردم میدانستند. فریب دادن مردم و افکار عمومی بیش از همه در سیاست خارجی دولت روحانی دیده شده و درواقع توجیهی برای بیعملی و حل نشدن مشکلات معیشتی مردم در طول این دوران بوده است. مهم ترینفریب های دولت در سیاست خارجی که در لطمه به معیشت مردم و وضعیت اقتصادی کشور اثر داشته شامل موارد زیر است:
1️⃣اثربخشی #برجام : رئیس جمهور با اغراق از سراریز شدن سرمایه های خارجی، حل شدن مشکل بانک ها و حتی آب خوردن مردم پس از برجام می گفت. اتفاقی که هیچگاه عملی نشد و در اوج دوران برجام سرمایه گذاری خارجی هیچگاه بیش از 3 میلیارد دلار در سال نشد. ارتباطات بانکی هیچ وقت به حالت عادی برنگشت و رئیس کل وقت بانک مرکزی همیشه از این موضوع گله می کرد. اما دولت تا آخرین لحظه به جای فکر برای معیشت مردم، منتظر ثمر دادن درخت برجام و گلابیهای آن بود!
2️⃣ اعتماد به #آمریکا و بقای برجام: آقای ظریف و دولت روحانی با دو ادعا به سوال در مورد بقای روح و جسم برجام پاسخ می دادند. ادعای اول تضمین امضای کری بود و ادعای دوم قطعنامه 2231 شورای امنیت! تضمین امضای کری در همان دوره اوباما با تمدید تحریم های ایسا و تصویب تحریم های ذیل قانون کاتسا زیر سوال رفت. پوچ بودن ادعای دوم نیز با خروج ترامپ از برجام اثبات شد. اما دولت با تکرار این ادعاها و فریب دادن افکار عمومی سعی در توجیه اقدامات خود داشت، به همین دلیل علی رغم تصویب قانون کاتسا و خروج ترامپ از برجام، هیچ اقدام عملی برای کنترل نقدینگی در داخل کشور انجام نداد و همچنان منتظر تضمین های کری باقی ماند.اقدامی که باعث شد نقدینگی داخلی به سمت بازارهای کاذب ارز و سکه برود. درحالی که اگر دولت به جای فریب دادن خود و مردم، با بی اعتمادی به آمریکا نگاه می کرد، می توانست با اقدام به موقع در بازار و وضع مالیات برای بازارهای کاذب و تقویت بازار ثانویه ارز، اثر شوک ارزی را حداقل کند تا مردم و اقتصاد کشور این همه لطمه نبیند.
3️⃣وارونه نمایی اثر #تحریم ها: ظریف در زمان بررسی برجام برای توجیه عیوب برجام می گفت که اصل تحریم های شورای امنیت است و در نبود تحریم های شورای امنیت تحریم های آمریکا بی معنا است. او البته بعدا حرف های دیگری زد و نشان داد که یا تحریم ها را نمی شناخته یا برای فریب افکار عمومی این حرف را بیان کرده بود، چراکه بعد از تصویب برجام گفت که شروط آمریکا اجازه همکاری بانک ها با ایران را نمی دهد. بعد از خروج آمریکا از برجام نیز گفت شرکت های اروپایی به خاطر تحریم های آمریکا با ایران همکاری نمی کنند. این موضوع باعث شد تا دولت راهکارهای گفته شده بالا را به کار نبندد و کشور تحت فشار اقتصادی قرار بگیرد.
4️⃣بزک کردن #اروپا: کار دیگر دولت بزک کردن اروپا بود. دولتی ها بارها تاکید کردند که خروج آمریکا از برجام بین این کشور و اروپا اختلاف انداخته است اما چند روزی از خروج آمریکا از برجام نگذشته بود که چند شرکت محدود اروپایی نیز از ایران رفتند.
5️⃣ اف ای تی اف فریب تازه دولت: دولت پس از همه این اتفاقات همچنان از موضع خود کوتاه نیامده و همچنین اصرار دارد تا به جای توجه به مشکلات مردم خواسته های آمریکا را در ایران اجرا کند و این خواستهها را راه حل مشکلات بنامد. بنابراین در دور جدید آقای روحانی و اعضای دولت تاکید می کنند که مشکلات تنها با تصویب لوایح #FATF قابل حل است. این درحالی است که مسئولین آمریکایی بارها تاکید کرده اند که اجرای این لوایح راه دور زدن تحریمها را میبندد و باعث فشار بیشتر اقتصادی به مردم میشود. در واقع دولت همچنان مسیر فریب را به جای حل مشکلات در پیش گرفته است تا بی عملی و اشتباهات خود را اینگونه توجیه کند.
🔺متن کامل یادداشت👇🏻
https://b2n.ir/794064
✍🏻 #سید_حامد_ترابی
✅ @teribon
⭕️"امشب #شب_قدر ایران است"
♦تمام بحرانهای سال آینده از گران شدن گازوئیل و اعتراضات خونین رانندگان کامیون، تا حراج ۵۰ هزار میلیاردی اموال عمومی در سال آخر دولت، تا تورم ۷۰ درصدی ناشی از استقراض و برداشت از صندوق ذخیره، فردا یا نهایتا پسفردا در کمیسیون تلفیق رای گیری میشود.
♦در #بودجه۹۹ در سختترین روزهای کشور هیچ اصلاح اساسی در رابطه با مالیات پردرآمدها یا کاهش وابستگی به نفت یا... وجود ندارد، ولی پر از گذاشتن بار روی دوش مردم و دست کردن در جیبشان است. ما حق داریم در وقایع سال بعد هر ۴۵ نفری که فرداشب رایشان را شفاف اعلام نکنند سهیم بدانیم.
♦یا ۴۵ نماینده #کلیات_بودجه در تلفیق را #رد میکنند که میشود به مطالبات بعدی و اصلاح بنیادین بودجه امیدوار ماند. یا با تایید کلیات به صحن میرود که تقریبا امکان اصلاح اساسی دیگر وجود نخواهد داشت.
به هرکدام میشناسید پیامک بزنید و رایشان به خمتر کردن گرده ملت را بپرسید.
وحید اشتری
✅ @teribon
⭕️چرا باید کلیات بودجه۹۹ در مجلس رد شود؟
1️⃣اولین و اصلی ترین دلیل رد کلیات بودجه۹۹ در کمیسیون تلفیق، عدم تطابق با خواسته های رهبری مبنی بر اصلاح ساختاری بودجه است. جالب توجه است که بودجه۹۹ تطابقی با برنامه اصلاح ساختاری که خود سازمان برنامه بودجه تدوین کرده، ندارد. برخی شنیده ها نسبتا موثق حاکی از این است که رئوس مدیریتی سازمان برنامه و بودجه طرح های کارشناسی بدنه خود سازمانه برنامه را برای ایجاد منابع پایدار درآمدی، فیلتر کرده اند. فارق از این حواشی، تنها جایی که باید مجدد بودجه را اصلاح ساختار کند فقط و فقط سازمان برنامه است. به همین دلیل باید بودجه به دولت برگردد.
2️⃣ دومین دلیل، کسری های محرز بودجه ۹۹ است. کسری فروش نفت یکی ازمهمترین کسری هاست که در بودجه با توجه به شرایط کنونی صادرات نفت ، بیش از ۵۰۰ هزار بشکه ۵۰ دلاری به نادرستی اورده شده است. فروش نزدیک به ۵۰ هزارمیلیارتومان اموال دولتی یکی دیگر از اشتباهات بودجه است که قرار است در قالب فروش شرکت ها و فروش ومولدسازی املاک منقول و غیرمنقول صورت میگیرد. در بودجه سال ۹۸ نیز ۴.۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود اما تاکنون تنها ۳۰۰ میلیارد تومان آن وصول شده است،دولت در بودجه۹۷ هم زیر ۵۰۰ میلیارد تومان از این محل درآمد داشته است.
کسری اوراق یکی دیگر معضلاتی است که آن هم رشد موهومی داشته است. خلاصه مجموع محاسبات کسری نزدیک به ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی را به دنبال خواهد داشت.
3️⃣جدول درآمد هزینه هدفمندی هم نشان میدهد که دولت درآمدهای هدفمندی رابه گونه ای محاسبه کرده که طبق آن حتما باید قیمت یکی از فرآورده های نفتی را افزایش دهد تا بودجه هدفمندی با کسری حدود ۲۵ هزارمیلیارتومانی روبرو نشود. با توجه به وجود مصوبه افزایش قیمت گازوئیل، باید آماده افزایش حدود ۲ برابری قیمت گازوئیل هم باشیم! که بنظر این کار تبعات تورمی و اجتماعی بیشتری نسبت به رشدقیمت بنزین به همراه دارد.
4️⃣ راه حل اصلاح ساختار وجود دارد واصلا کار سختی برای دولت نیست حتی خود سازمان برنامه تا حد خوبی آن را قبلاً ارائه کرده، اما باید مطالبه کرد تا بودجه از این وضع فاجعه خارج شود.
🔹پ ن: سال قبل رهبری مطالبه جدی از دولت داشتند که دولت ساختار بودجه ۹۸ اصلاح کند اما دولت آن را به ۹۹ موکول کرد، امسال همان بودجه ۹۸ تکرار شده است.
پ ن: اگر مطالبات از نماینده های تلفیق افزایش پیدا کند و گروه های جریان ساز از این کمیسیون با روش درست و محتوای دقیق، بازگشت بودجه به دولت را مطالبه کنند، قطعا اتفاقات مناسبی رخ خواهد داد.
✍🏻مجتبی مرادی
✅ @teribon
⭕️بودجه۹۹، بودجهی اشرار است!
🔺اعضای کمیسیون تلفیق همین امروز باید صف معترضین را از اشرار جدا کنند وگرنه سال آینده و کف میدان اعتراض کامیوندارها و کارگرهای بیکار شده، جز شعار کاری از پیش نخواهیم برد.
🔺کسری بودجههای مستتر و مکانیزم سران قوا و... یعنی کل سال۹۹، آبان۹۸ است.
🔺روی کاغذ نوشتهای ۴۹هزارمیلیارد تومان درآمد ازطریق فروش اموال دولتی که چه محقق بشود(تاراج اموال عمومی، تعطیلی بنگاهها، بیکاری کارگران و...) و چه نشود (کسری بودجه) بحران خواهی داشت!
🔺درآمد حاصل از گازوئیل را ۲.۵برابر سال قبل درنظر گرفتهای که چه محقق بشود، چه نشود بحران خواهی داشت.
🔺فروش نفت را یک میلیون بشکه فرض گرفتهای که چه محقق بشود (دست دادن با ترامپ) و چه نشود (کسری بودجه) بحران خواهی داشت!
🔺همهی اینها درحالیکه نه تلاشی برای حذف معافیتهای مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی هست و نه خبری از پایههای مالیاتی جدید، یعنی اساساً بودجه را اشرار برای بحران نوشتهاند!
میلاد گودرزی
✅ @teribon
2.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️حراج اموال دولتی در بودجه 99، پیش بینی ظهور فساد گسترده و طبقه نوکیسه جدید
🔹دولت در بودجه 99 پیش بینی کرده است حدود 49 هزار میلیارد تومان از اموال مازاد خود را بفروشد
🔹با تجربه خصوصی های گذشته پیش بینی می شود این کار موجب فساد گسترده شود
به نظر می رسد دولت برای فروش این حجم از اموال به دنبال گرفتن اختیارات ویژه با استفاده از سازو کار شورای سران است
✅ @teribon
⭕️نعل وارونه اینبار با FATF/ پالرمو وCFTمعیشت مردم را بهبود میدهد؟
🔺الحاق ایران به کنوانسیونهای پالرمو و CFT نه تنها گشایشی برای معیشت مردم ایجاد نمیکند بلکه به دلیل تسلط اطلاعاتی بیگانگان، راههای دور زدن تحریم مسدود شده وفشار بر مردم هم بیشتر خواهد شد.
1️⃣ تحریمهای ثانویه امریکا ملت ایران را هدف قرار داد نه FATF
2️⃣ ایران کاملاً از لیست اقدام مقابلهای تعلیق نشده است
3️⃣ با FATF شرایط ایران سختتر هم خواهد شد
گزارش کامل در:👇🏻
mehrnews.com/news/4805942
✅ @teribon
6.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️بودجه ۹۹ چیزی جز خیانت نیست
🔶️سید علی روحانی معاون دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس:
🔻این بودجه چیزی جز خیانت نیست.شما در بودجه ۹۹ کل کشور را به گوشه رینگ بردهاید و کشور را محبور به مذاکره میکنید.
🔶️این بودجه که در آن کلی عدم شفافیت و حباب است به درد کشور داری نمیخورد و میخواهد کشور را به بن بست بکشاند.
🔻اینکه میگویند وابستگی بودجه به نفت به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است ، یک شوخی یا یک دروغ است.
🔶️این بودجه یک دام است که کشور را به وادی مذاکره بکشاند.
✅ @teribon
هدایت شده از علیرضا فقیهی راد
⭕️خطر کره شمالی شدن ایران
🔺چهار ضلع کره شمالی کردن ایران را بشناسید
🔹حامیان تصویب لوایح استعماری FATF که از منظر کارشناسی دستشان خالی است، روی به اظهارنظر های سیاسی چون اگر ایران به کنوانسیون های پالرمو و CFT نپیوندد مانند کره شمالی در لیست سیاه FATF قرار می گیرد آورده اند. حال آنکه بررسی تجربه کره شمالی نشان می دهد که اتفاقا جریان غرب گرا با فشار و تحمیل لوایح استعماری FATF قصد دارند ایران را در مسیرغلط کره شمالی بیندازد. چرا که یک بررسی ساده نشان می دهد با وجود پیوستن کره شمالی به پالرمو و CFT، نام این کشور از لیست سیاه FATF خارج نشده است.
🔹کره شمالی در ۲۵ جولای ۲۰۱۳ عضو کنوانسیون CFT شده و از ۱۷ ژوئن ۲۰۱۶ نیز رسما عضو کنوانسیون پالرمو شده است، اما امروز کماکان در لیست سیاه FATF قرار دارد و تغییری در وضعیت این کشور ایجاد نشده است.
🔹اما چرا کره شمالی با وجود پیوستن به هر دو کنوانسیون مذکور از لیست سیاه FATF خارج نشده است. بیانیه های رسمی FATF حاکی از آن است که پس از پیوستن کره شمالی به کنوانسیون پالرمو و CFT و حل کردن مساله پولشویی و تامین مالی تروریسم، گروه ویژه اقدام مالی(FATF) بهانه جدیدی را به نام اتهام تامین مالی سلاح های کشتار جمعی (هسته ای و موشکی) آغاز کرده و با این بهانه اجازه خروج کره شمالی از لیست سیاه را نداده است.
🔹از طرفی براساس بیانیه های رسمی منتشرشده از سوی FATF در دوسال گذشته، با اجرای کامل برنامه اقدام توسط ایران هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه و بیانیه عمومی FATF نداده است و FATF صرفا اعلام کرده: « ایران در بیانیه عمومی باقی خواهد ماند تا زمانی که برنامه اقدام به صورت کامل اجرا شود.»
🔹و حتی بالاتر از این در بیانیه های عمومی FATF می گوید در صورت اجرای کامل برنامه اقدام توسط کشورمان، پرونده ایران برای بررسی وضعیت به مجمع عمومی ارجاع میشود و بحث گام بعدی (Next Step) مطرح خواهد شد.
🔹لذا کاملا روشن است که سرنوشت کره شمالی منتظر ایران است، چرا که با پیوستن به دو کنوانسیون CFT و پالرمو، گروه ویژه اقدام مالی هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه نمی دهد و از گام های بعدی سخن می گوید. از طرفی نیز به دلیل اینکه برنامه اقدام ایران در حوزه های پولشویی و تامین مالی تروریسم است، گام بعدی ایران اجرای یک برنامه اقدام جدید این بار در حوزه تامین مالی موشک های ایران است.
🔹حال باید بپرسیم افراد مدافع الحاق به کنوانسیون های استعماری FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام چرا اصرار دارند ایران را تبدیل به کره شمالی دیگری کنند؟ چهار ضلع اصلی کره شمالی شدن ایران مجید انصاری، سید محمد صدر، حسن روحانی و علی لاریجانی هستند، که با اصرار های خود در مجمع تشخیص برای پیوستن به کنوانسیون های درخواستی FATF نه تنها ایران را مانند کره شمالی گرفتار می کنند بلکه ایران را به سمت گام بعدی یعنی مساله موشکی خواهند برد.
متن کامل یادداشت در لینک زیر:👇
http://nasimonline.ir/Content/Detail/2342687
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
✅ @haallaj
7.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️آیا اجرای برنامه اقدام FATF باعث کاهش فشار تحریمهای آمریکا میشود؟
✅ @teribon
🔺کلیات #بودجه۹۹ چنانکه پیشبینی میشد رای آورد
آیاکار تمام شد؟ خیر اما سخت شد
🔺اگر همین موجی که ایجاد شد در سه هفته اتی ادامه داشته باشد میتوان بسیاری از موارد را به عنوان اصلاح بودجه جا کرد. مرحله بعد هم از انتهای دی و ابتدای بهمن در صحن علنی است. مثل فتف می توان مقاومت طولانی موفق کرد
🔺حالاباید بند به بند وموضوع به موضوع برای اصلاح بودجه در کمیسیون و صحن جنگید
🔺به نماینده ها پیامک نامه زد و صحبت حضوری کرد و درفضای مجازی و نمازجمعه و...فعال شد،چهره های شهرستانهارا بسیج کرد
🔺کمپین برای شفافیت رای اعضای کمیسیون گذاشت و موافق ها و ساکت ها و غایب ها را مورد سوال قرار داد
🔺تا حالا جز این مخالفان و یکی نفری که از میانشان رای ممتنع داده باقی باید مورد سوال قرارگیرند:
پژمانفر، حاجیدلیگانی، امیرآبادی، حسینزاده بحرینی، فولادگر، قاضیپور، شیران، گودرزی، زارع، حسنبیگی، ابراهیم رضایی، برومندی، کوهکن، رضایی کوچی، کاظمزاده، ملکشاهی، سعیدی، کاتب
غایبان نیزشریک موافقانند
✍🏻 محمد صادق شهبازی
✅ @teribon