⭕️تهدیدات کنوانسیون پالرمو برای دارو و غذا
🔺این روزها قرار است کنوانسیون «سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فرا ملی»، معروف به کنوانسیون پالرمو، در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گیرد. این کنوانسیون که دی ماه سال گذشته در مجلس به تصویب رسید، در صورت تصویب، میتواند مشکلات و خسارتهای فراوانی برای کشور به وجود آورد که یادداشت پیشرو قصد بررسی و تبیین آنها را دارد.
🔺در کنوانسیون پالرمو، تعهداتی به کشورهای عضو، تحمیل شده است که عمده آن در جرمانگاری پولشوئی، خلاصه میشود. در رابطه با پولشوئی نیز، ذکر شده است که پولشوئی به معنای شست و شو و پاکسازی عواید هر نوع جرم و اقدام خلاف قانونی است. از آنجا که دور زدن تحریمها، خود اقدامی خلاف قانون در حقوق بینالملل محسوب میشود، میتوان نتیجهگیری نمود که در صورت تصویب این کنوانسیون، شرکتها و نهادهای ایرانی که میخواهند تحریمهای کشور آمریکا را دور زده و کالا و ارز وارد اقتصاد کشور نمایند، با مشکل مواجه میشوند چرا که متهم به پولشوئی میشوند.
🔺این نکته قابل ذکر است که بانک مرکزی به دلیل مسائل پولشوئی مورد تحریم واقع شده است. در واقع این بانک به دلیل اینکه به نهادهای تحریمی، خدمات میداده است، با این اتهام روبه رو گشته است که از طریق فرآیندهای پولشوئی، نهادهای فوق را در دور زدن تحریم کمک میکرده است و به همین دلیل، با برچسب پولشوئی، به لیست تحریمهای آمریکا رفته است.
🔺اما، تهدید فوق میتواند گستره بزرگی از اقدامات فعالانه ضد تحریمی کشور را مورد هدف قرار دهد.
🔺 به عنوان مثال، عرضه نفت در بورس که یکی از راهکارهای جدی و کارآمد برای دور زدن تحریم فروش نفت ایران است، با مشکل مواجه خواهد شد؛ چرا که در این فرآیند، مشخصات و هویت مشتری پنهان خواهد ماند و این پنهانسازی برای واریز و انتقال وجوه نفت، با توجه به مفاد کنوانسیون فعالیت مشکوک به پولشوئی قلمداد میشود چرا که در این کنوانسیون ذکر شده است که کشورها باید مبدا و مقصد و مشتریان یک معامله را به طرز شفافی مشخص کنند، حال اینکه در مکانیزم فروش نفت در بورس، قرار نیست این اتفاق بیافتد.
🔺همچنین الحاق به این کنوانسیون میتواند خرید اقلام حیاتی دارو و غذای کشور از خارج را با محدودیت مواجه کند. توضیح بیشتر اینکه در زمینه واردات دارو، به واسطه محدودیتهای تحریمی، کشور با مشکلات متعددی روبه رو است. طبیعی است که برای رفع این مساله راهکارهایی به غیر از راهکارهای متعارف تجاری در زمانی که کشور تحریم نباشد، مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال از شرکتهای پوششی برای سفارشات دارو و غذا ، استفاده شود که این امر به منزله پنهان سازی هویت مشتری اصلی است. اما این کنوانسیون این امر را در قسمت 2 پاراگراف الف بند 1 ماده 6، قبول نکرده و میگوید:« کشورها باید تدابیر قانونی اتخاذ نمایند تا مخفی نمودن یا کتمان ماهیت،مبداء ، محل، ترتیبات، جابجایی، یا مالکیت یا حقوق واقعی متعلق به اموال با آگاهی از آن که اموال مزبور، عواید حاص از جرم هستند؛ تخلف محسوب شود».
🔺اما با توجه به اوضاع بازار ارز، یکی از ملزومات اساسی برای تنظیم این بازار، ورود ارز نقدی و یا اسکناسی به کشور به منظور کاهش قیمتها در این بازار است. اما این کنوانسیون مانع این امر خواهد شد چرا که از کشورها میخواهد بهمنظور مقابله موثر با پولشوئی، برای جا به جایی وجوه نقد و ارزهای اسکناسی در مرزهای کشور خویش، تدابیری از جمله گزارشدهی و بررسی موردی انجام دهند. این تدابیر در مجموع باید به کاهش ورود ارزهای اسکناسی منتهی شود چرا که از دید این کنوانسیون ورود بالای ارز اسکناسی، بستر و زیرساخت خوبی برای انواع فعالیتهای پولشویانه است. مشاهده میشود که این خواسته کنوانسیون در تضاد با تدابیر موثر به منظور مقابله با التهابات بازار ارز است.
🔺با توجه به این موارد، جا دارد اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، دقت کافی نسبت به تهدیدات کنوانسیون پالرمو داشته باشند و تصمیم بگیرند که در دوران بازگشت تحریمهای ظالمانه کشور آمریکا علیه جمهوری اسلامی، منافع ملی به طور حداکثری رعایت شود. بدیهی است با توجه به تهدیداتی که برای این کنوانسیون برشمرده شد، منطقی میآید که اعضای مجمع، با رعایت احتیاط تصمیم مناسب بگیرند.
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
⭕️آیت الله نوری همدانی: تجربه برجام فراموش نشود
🔹درباره FATF و پالرمو نظرات خود را با تحقیق و بررسی مطرح کردیم؛ تصویب چنین کنوانسیون هایی به صلاح کشور نیست و تذکرات خود را مطرح کرده و به تکلیف و وظیفه خود عمل میکنیم.
🔹طبق نظر کارشناسان پالرمو با استقلال و امنیت کشور منافات دارد و مسؤولان باید تابع ولایت فقیه باشند.
🔹بر اساس آیات قرآن کریم با کسانی که ظالم هستند نباید اعتماد کرد و پیمان بست، در برجام دیدیم که چه کردند.
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️دکتر کوشکی: #حکومت_علوی میگوید، نه تنها آقازادهی متخلف باید ۲ برابر متخلفِ عادی مجازات بشود که #پدر آن آقازاده هم باید مجازات بشود!
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔺دنیای وارونه ای که ضدانقلاب و درخواست کننده تحریم مردم می شود مشورت دهنده امورات شورای شهر و مستضعفان و انقلابیون هم یا ممنوع التصویر یا افراطی خوانده می شود
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
7.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ فروش نفت از در پشتی ممنوع!
🔹چرا شرکت ملی نفت به جای سازوکار شفاف فروش نفت در بورس، به دنبال فروش نفت در اتاق های تاریک است؟!
🔹لزوم لغو مجوز فروش نفت در اتاق تاریک در شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای تقویت بورس نفت و جلوگیری از ظهور بابک زنجانی های جدید
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔺حمایت رهبرمعظم انقلاب از رحیم پور ازغدی
🔺شنیده شده است #جامعه_مدرسین حوزه نامهای به رهبر معظم انقلاب نوشته که حاوی گلایههایی از رحیمپور ازغدی بوده که چرا وی حوزههای علمیه را مورد شماتت قرارداده و آنها را سکولار نامیده است!
حضرت آقا در پاسخ فرموده اند: نمی شود جلوی دهان افراد را گرفت! تریبون آزاد است برای پاسخ ... همچنین نقد به تفسیر است
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
⭕️سیمرغ ایرانی، تولید خارج !!!
🔺داروغه زاده دبیر جشنواره فجر: امکان ساخت سیمرغ بلورین جشنواره در داخل کشور وجود ندارد.
سیمرغ بلورینی که ۳۷ دوره تعریف شده همیشه به شکل یکتکه و کریستال بوده است و امکان ساخت آن در داخل کشور نیست. ربطی به امسال هم ندارد و چندین سال است که خارج از کشور ساخته می شود چون امکانات و ابزاری که باید برای ساخت سیمرغ کریستال و تراش خورده استفاده شود در داخل کشور وجود ندارد.
🔺پ ن: در فلاکت سینمای غربزده و جشنواره ای ما همین بس که جشنواره و فرش قرمزش تقلید از هالیوود بوده و حتی سیمرغش هم تولید خارج.
اینجاست که به شرافت جشنواره ای مثل عمار میتوان پی برد که همه چیز، حتی پذیرایی و جوایزش هم توسط زنان و مردان کوچه پس کوچه ها و روستاهای مملکت خودمان تهیه میشود.
✍ #علی_اصغر_مرتضایی_راد
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
4_5890753487066628155.mp3
8.29M
⚫️ صوت / سخنرانی کمتر شنیده شده آیت الله خامنهای درباره حضرت زهرا(س) در اوایل دهه پنجاه در مسجد امام حسن علیه السلام مشهد
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
تریبون مستضعفین
⭕️ایرادات طرح استانی شدن انتخابات مجلس
🔹طبق طرح در دستور کار مجلس شورای اسلامی، محدوده استانی هر استان به عنوان حوزه انتخابیه در نظر گرفته میشود. رأیدهندگان در هر استان میتوانند برای هر یک از حوزههای انتخابیه موجود در استان از میان نامزدهای آن حوزه انتخابیه به تعداد کرسیهای موجود، نماینده یا نمایندگان مدنظر خود را انتخاب نمایند. سپس در هر حوزه انتخابیه فردی پیروز میشود که حداقل بخشی از آراء حوزه انتخابیه خود را کسب کرده و بالاترین رای در کل استان را به دست آورده باشد.
🔺برخی ایرادات طرح مذکور بدین شرح است:
1️⃣ کاهش مشارکت در انتخابات
- در سازوکارهای انتخاباتی در جهان، بین وسعت یک حوزه انتخابیه با میزان مشارکت در انتخابات یک نسبت معکوس وجود دارد. هر چه وسعت حوزه انتخابیه گسترش باید مردم هم به دلیل شناخت کمتر از نامزدهای انتخاباتی مشارکت کمتری در انتخابات دارند. به همین دلیل در کشورهای توسعه یافته حوزههای انتخاباتی اکثریتی را کوچک و تک نمایندهای در نظر میگیرند تا رأیدهی مردم نیز آگاهانه صورت گیرد و مردم برمبنای شناخت از نامزدها به انتخاب نماینده مورد نظر خود بپردازند.
2️⃣ حذف اقلیتها و دوقطبیسازی جامعه
در نظامهای انتخاباتی اکثریتی، به دلیل آنکه جناح اقلیت حذف میشود، سطح تنشها و منازعات سیاسی و احتمال دوقطبی شدن جامعه بسیار بالاست. دلیل آن این است که اگر انتخابات در یک حوزه انتخابیه با چند نماینده برگزار شود، اکثریت تمامی کرسیها را از آن خود خواهد کرد و اقلیت به طور مطلق حذف خواهد شد. هر چقدر حوزه انتخابیه بزرگتر شود و تعداد نمایندگان آن افزایش یابند، اقلیتهای بیشتری حذف میگردند و آراء هدر رفته در انتخابات افزایش مییابد و تطابق نتایج انتخابات بر واقعیات اجتماعی کمتر میشود.
🔹با استانی شدن انتخابات، تعیینکننده اصلی نمایندگان یک استان، رأی مرکز استان خواهد بود. اگر چه نامزدها باید بخشی از رأی حوزههای انتخابیه خودشان را به دست آورند، اما در همان حوزه انتخابیه فردی پیروز میشود که بیشترین تعداد رأی استان را آورده باشد. با توجه به اینکه در بسیاری از استانها (بالاخص استانهایی که مرکز استان جزو کلانشهرهاست) قریب به ۵۰٪ جمعیت استان در مرکز استان زندگی میکنند، رأی مرکز استان و گرایش سیاسی یا مذهبی یا قومی مرکز استان تعیینکننده کل نمایندگان استان خواهد شد. این مسئله باعث میشود پیروزی در مرکزیت استان برای جناحهای سیاسی و پایگاههای اجتماعی آنان حیثیتیتر گردد و این مسئله جامعه را به شدت دوقطبی خواهد ساخت.
🔹از آنجا که در چنین ساز و کاری اقلیتها (اعم از اقلیت سیاسی، قومی، مذهبی در استان) حذف میشوند، سطح بالایی از تنازعات سیاسی، مذهبی، قومیتی در استانها به وجود خواهد آمد. ضمن آنکه وقتی مردم در یک حوزه انتخابیه به فردی بیشتر رأی میدهند اما از آن حوزه انتخابیه فرد دیگری به پشتیبانی رأی مرکز استان انتخاب میشود طبیعی است که باعث ایجاد نارضایتی شدید در مردم آن منطقه میشود. ضمن اینکه انگیزه حضور مردم برای مشارکت در انتخابات را هم کاهش خواهد داد. هیچ دور از انتظار نیست که شدت این نارضایتی در برخی حوزههای انتخابیه به ناآرامی کشیده شود.
3️⃣ افزایش تأثیر پول در انتخابات
در طراحی نظامات انتخاباتی بین وسعت حوزه انتخابیه با تأثیر پول در انتخابات یک نسبت مستقیم وجود دارد. هر چه حوزه انتخابیه بزرگتر شود، تأثیر پول در انتخابات نیز افزایش مییابد. با گسترش حوزههای انتخابیه در این طرح، هزینههای انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی نیز به شدت افزایش مییابد.
4️⃣ قطع صدای مناطق محروم در حاکمیت
طراحان طرح دلیل خود برای استانی شدن انتخابات را توجه نمایندگان به وظایف محلی و بیتوجهی به مسائل ملی عنوان میکنند. این یک مسئله درست است و اشکال است. اما باید دید چرا مردم منطقه از نماینده خود پیگیر حل مسائل و مشکلاتشان هستند؟ دلیل آن این است که در نظام اداری متمرکز کشور که همه تصمیمگیریها در تهران متمرکز است، نماینده مردم تنها فردی در آن حوزه انتخابیه است که به مسئولان تراز یک کشور دسترسی دارد. کشورهای توسعه یافته جهان برای حل این مشکل اختیارات بیشتری را به ایالتها (معادل استانداری در کشور ما) و شوراهای شهر دادهاند تا بخش زیادی از مشکلات مردم در همان سطح محلی حل و فصل شود. در چنین شرایطی مردم دیگر از نماینده توقع حل مشکلات محلی را نداشته و نماینده نیز وقت بیشتری برای پیگیری مسائل ملی خواهد داشت.
🔺بزرگ کردن حوزههای انتخابیه تنها صورت مساله را پاک خواهد کرد. مشکلات مردم همچنان باقی خواهد ماند، با این تفاوت که دیگر مردم مأمنی برای طرح مشکلاتشان نخواهند یافت. با پاک کردن صورت مسئله مشکلی حل نخواهد شد، تنها صدای مردم مناطق محروم و دورافتاده در ساختار تصمیمگیری کشور قطع میشود.
✍ #مجتبی_حبیبی
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/terib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تبعات سهمگین پیوستن ایران به کنوانسیون #پالرمو
🔺 خودتحریمی، تهدیدات امنیتی و تسلط آمریکا بر گلوگاههای حساس اقتصاد!
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
⭕️این بنیاد مستضعفان است؟ چرا درکام مستکبران است؟
🔹نامه شورای تبیین بسیج دانشجویی شهرستانهای کهنوج، قلعهگنج، منوجان، رودبار جنوب و فاریاب به رئیس بنیاد مستضعفان
🔺جناب آقای سعیدی کیا ریاست محترم بنیاد مستضعفان، آیا واقعا اعتقاد جنابعالی بر این است که باحقوق نجومی و شکم گنده و گردن کلفت میشود برای مستضعفان و پا برهنگانی کار کرد که با شکم گرسنه سر بر بالین میگذارند؟
🔺آن روز که امام بزرگوار، بنیاد مستضعفان را برای پابرهنگان بنا نهاد هدف این بود که این بنیاد پناهگاه مستضعفان باشد و با فعالیتهای اقتصادی که انجام میدهد کام آنها را با خدمتی بی منت شیرین کند، اما اکنون در برخی از مناطق محروم و بر روی زمینهای همین محرومین فعالیت میکند و درآمدهای میلیاردی آن را صرف حقوقهای نجومی و هدایای میلیونی میکند.
🔺جناب آقای سعیدی کیا ما دانشجویان دانشگاههای جنوب استان کرمان، از جنابعالی میخواهیم بجای اینکه جلوی چشمان پر از اشک یتیمان و مستضعفان لاف حقوق چند میلیونی بزنید وقت آن رسیده است که با شفافیت عملکرد خویش از این یادگار امام راحل که اکنون دغدغه مقام معظم رهبری نیز میباشد دفاع کنید تا با حرف شما آه از نهاد مستضعفان برنیاید.
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir