eitaa logo
تذکره الاولیاء
11.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
523 ویدیو
97 فایل
احوالات و کلمات بزرگان اهل معرفت
مشاهده در ایتا
دانلود
دوستان بزرگوار کانال تذکرة الاولیاء از فرصت استفاده کنند و به مناسبت هفته ی کتاب، کهکشان نیستی(داستانی بر اساس زندگی آیت الله سید علی قاضی ره) را با ۳۰ درصد تخفیف و ارسال رایگان تهیه نمایند. برای تهیه ی کتاب در واتساب به شماره ی زیر(پاتوق کتاب مشهد) پیام بدهید.🔻 00989107755160 ناگفته نماند کهکشان نیستی در حدود ده ماه از زمان انتشار به چاپ بیستم رسیده است‌. لذا حتما بخوانید. ♦️نظرات خوانندگان را زیر پست زیر ملاحظه فرمایید🔻 https://www.instagram.com/p/CV26Vxeo-yS/?utm_medium=copy_link ♦️تذکرة الاولیاء @tezkar
حیف نیست هر کس که سرش به تنش می ارزد با خدا معامله می کند و آن وقت ما تمام عمرمان را در حسرت این دنیای تاریک به باد بدهیم؟ @tezkar
علامه حسن زاده آملی ره: اگر واقعا تشنه شدی،برایت آب میفرستند.صابر باش که اگر دیر شود،دروغ نخواهد شد.آن هایی که دیر تر گرفتند،پخته تر شده اند @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
4_5783168361642854817.mp3
2.31M
الإمامُ عليٌّ عليه السلام :خَلَقَ الإنسانَ ذا نَفْسٍ ناطِقةٍ ، إنْ زكّاها بالعِلمِ و العَملِ فقد شابَهتْ جواهرَ أوائلِ عِلَلِها ، و إذا اعْتَدلَ مِزاجُها و فارَقَتِ الأضدادَ فقد شارَكَ بها السَّبْعَ الشِّدادَ .[غرر الحكم : 5885.] از حضرت درباره حقیقت عوالم بالاتر سوال شده و در پاسخ امیرالمومنین می‌فرمایند: خداوند تبارک و تعالی انسان را داراى نفس ناطقه آفريد؛ اگر انسان آن(نفس) را با علم و عمل تزكيه كند و بپروراند، با گوهرهاى اوّليه علّتهايش (يا ذات عقول مقدسه اش) همسان و شبیه مى گردد و هرگاه تركيبش معتدل شود و از اضداد جدا گردد او [از افراط و تفريط سالم مى ماند و ]با آن هفت آسمان قوى و محكم (نفوس فلكيه) شريك مى شود. نتیجه ی تزکیه نفس با علم و عمل، معتدل کردن مزاج و مفارقت از اضداد، این است که؛ آسمان‌های هفتگانه با انسان و در وجود او مشارکت می‌کنند. و این نشان می‌دهد انسان حقیقتی دارد که میتواند آسمانهای هفتگانه در وجودش ترجمه و قرائت شود و البته شرایطی دارد و طبق فرمایش حضرت لازمه ی رسیدن به این نقطه، مدیریت نفس(تزکیه، تعدیل، تفارق از اضداد) است. 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
حضرت آیت‌الله بهجت پا جای پای معصومین علیهم‌السلام بگذارید، نه جای پای ديگران! ملازم علما باشيد! و هميشه روشن باشيد؛ و با مطالب مفيد، حيات‌بخش و آموزنده سر و کار داشته باشید! در محضر بهجت، ج۱، ص۳۰۲ @tezkar
هدایت شده از استاد فیاض بخش
📍در ایام سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله سعادت‌پرور(ره)، تازه‌ترین اثر استاد محمدحسین رخشاد (از قدیمی‌ترین شاگردان ایشان) با شرایط ویژه پیش‌فروش می‌شود. 👈 علاقه‌مندان به مباحث اخلاقی و سلوکی، با دو اثر قبلی استاد رخشاد به نام «در محضر بهجت(ره)» و «در محضر علامه طباطبایی(ره)» به‌خوبی آشنا هستند. 👈 اکنون مؤسسه جلوه نور علوی افتخار دارد اثر جدید ایشان را با عنوان «در محضر ارباب معرفت» به علاقه‌مندان تقدیم نماید. ▫️این کتاب اقتباسی است از حلقات انس مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور(ره). 🔹برای آشنایی بیشتر و پیش‌خرید این اثر، به این لینک مراجعه فرمایید: https://b2n.ir/ArbabeMarefat 🔸مشخصات کتاب: ▫️۶۸۲ صفحه ▫️قطع وزیری ▫️جلد سخت ▫️قیمت پشت جلد: ۱۵۰ هزار تومان ▪️قیمت با تخفیف ویژه ۳۰درصدی به مناسبت ایام ارتحال استاد سعادت‌پرور(ره) (به‌مدت ۳ روز): ۱۰۵ هزار تومان کتاب هم‌اکنون در دست چاپ است و امیدواریم تا پایان آذرماه به‌دست شما برسد. @jelvehnooralavi
‌‍ 💢🔸 جواد_حیدری ره 🔸💢 دکمه پیراهنی که با دست خودت بستی ، چه بسا با دست گشوده شود! ♦️ تذکره الاولیاء @tezkar
رضوان الله علیه زمانى سيد بحرالعلوم رضوان الله علیه درس را تعطيل نمود، آقا سيد جواد رضوان الله علیه از ايشان كه استاد او و استاد همين آقا (يعنى حجت الاسلام شفتى) هم بود مى‌پرسد: چرا درس را تعطيل كرده‌ايد؟ مى‌فرمايد: آخر شب از مدرسه‌اى مى‌گذشتم ديدم طلاب خوابيده‌اند و براى نماز شب و تهجد بيدار نيستند. آرى، سيد بحرالعلوم رضوان الله علیه از شدت ناراحتى به اصطلاح قهر كرده و براى تنبيه، درس را تعطيل كرده بود كه چرا مستحب به اين مهمى را به جا نمى‌آورند. منبع: در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج۱، ۲۱۷. ♦️ تذکرة الاولیاء @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
از حضرت درباره حقیقت عوالم بالاتر سوال شده و در پاسخ امیرالمومنین می‌فرمایند: خداوند تبارک و تعالی انسان را داراى نفس ناطقه آفريد؛ اگر انسان آن(نفس) را با علم و عمل تزكيه كند و بپروراند، با گوهرهاى اوّليه علّتهايش (يا ذات عقول مقدسه اش) همسان و شبیه مى گردد و هرگاه تركيبش معتدل شود و از اضداد جدا گردد او [از افراط و تفريط سالم مى ماند و ]با آن هفت آسمان قوى و محكم (نفوس فلكيه) شريك مى شود. نتیجه ی تزکیه نفس با علم و عمل، معتدل کردن مزاج و مفارقت از اضداد، این است که؛ آسمان‌های هفتگانه با انسان و در وجود او مشارکت می‌کنند. و این نشان می‌دهد انسان حقیقتی دارد که میتواند آسمانهای هفتگانه در وجودش ترجمه و قرائت شود و البته شرایطی دارد و طبق فرمایش حضرت لازمه ی رسیدن به این نقطه، مدیریت نفس(تزکیه، تعدیل، تفارق از اضداد) است. 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
‍ مرحوم کربلایی احمد طهرانی(ره) می‌فرمود: زمانی در حرم حضرت سیدالشهدا(ع) نشسته بودم. ناگهان در همان حالی که داشتم، حضرت به واسطۂ یکی از شیعیان خاصشان به من فرمودند: «فلانی! این‌جا که نشسته‌ای، عرش خداست!!» منبع: طوبای کربلا، 36و37. ♦️ تذکرة الاولیاء @tezkar
احتیاج به استاد آیت الله حق شناس تا که زود است بزن بر دامن صاحب دلی دست که تا از قید نفست وا رهاند تو را تا منزل جانان آخر نمی شود، انسان استاد احتیاج دارد. اگر تحت نظر استاد خبیر کار کنید، خداوند عالم قفل دل شما را باز می کند، در آن ایمان و راستی قرار می دهد و قلب شما را نسبت به رفتارتان هوشیار می کند. مواعظ ج1 ص 198 کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸اگر دنیا را بخواهیم، باید ناصر حقیقی را بخواهیم. @tezkar
دوری از محرمات آیت الله بهاالدینی تاثیر روزه و نماز شب با دست کشیدن از گناه و دوری از محرمات حاصل می شود؛ والا روزه ای که تنها گرسنگی باشد و نماز شبی که فقط بیداری و پس از آن گناهان گوناگون و یا فخر و تکبر و خودنمایی، هیچ ارزشی ندارد. آیت بصریت ص97 کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
عبارتی از متن یکی از نامه های آیت الله سید علی قاضی ره @sholeye_toor
چگونگی به‌جا آوردن ختم سوره مبارکه واقعه از روز دوشنبه (اول ماه قمری) چون اول ماه، دوشنبه باشد، باید خواندن این سوره مبارکه را با طهارت و رو به قبله آغاز کرد. روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه، روز سوم سه مرتبه و با همین آهنگ به تعداد سوره افزوده می‌شود تا چهاردهمین روز که باید چهارده مرتبه سوره مبارکه واقع خوانده شود. البته دعایی که در ادامه می‌آید، هر روز بعد از اتمام تلاوت سوره‌های مبارکه، باید خوانده شود! «يا مُسَبِّبَ الْأَسْبابِ وَ يَا مُفَتِّحَ الْأَبْوابِ اِفْتَحْ لَنا الْأَبْوابَ وَ يَسِّرْ عَلَيْنَا الْحِسابَ وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ] اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي وَ رِزْقُ عِیالي فِي السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ بَعِيدًا فَقَرِّبْهُ وَ إِنْ كَانَ قَرِيبًا فَيَسِّرْهُ وَ إِنْ كانَ يَسِيرًا فَكَثِّرْهُ وَ إِنْ كانَ كَثيرًا فَخَلِّدْهُ وَ إِنْ كانَ مُخَلَّدًا فَطَيِّبْهُ وَ إِنْ كانَ طَيِّبًا فَبارِكْ لِي فِيهِ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ يَا رَبِّ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ وَ وَحْدانِيَّتِكَ إِنَّكَ عَلی كُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ وَ إِنْ كانَ عَلی أَيْدِي شِرارِ خَلْقِكَ فَانْزَعْهُ وَ انْقُلْهُ إِلَيَّ حَيْثُ أَكُونُ وَ لَا تَنْقُلْنِي إِلَيهِ حَيْثُ يَكُونُ» مرحوم مجلسی رحِمه‌الله از امام سجاد علیه‌السلام نقل می‌فرماید که در روزهای پنج‌شنبه (در مدت برگزاری این ختم) به جای دعای فوق و پس از اتمام سوره‌های شریفه، دعایی که در ادامه آمده، باید قرائت شود؛ «يا واحِدُ يَا ماجِدُ يَا جَوادُ يَا حَليمُ يَا حَنّانُ يَا مَنّانُ يَا كَريمُ أَسْأَلُكَ تُحْفَةً مِنْ تُحَفاتِكَ تَلُمُّ بِها شَعْثي وَ تَقْضي بِها دَيْني وَ تُصْلِحُ بِهَا شَأْني بِرَحْمَتِكَ يَا سَيِّدي اَللّهُمَّ إِنْ كانَ رِزْقي فِي السَّماءِ فَأَنْزِلْه وَ إِنْ كانَ فِي الأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَ إِنْ كانَ بَعيدًا فَقَرِّبْهُ وَ إِنْ كانَ قَريبًا فَيَسِّرْهُ وَ إِنْ كانَ قَليلًا فَكَثِّرْهُ وَ إِنْ كانَ كَثيرًا فَبارِكْ لي فيهِ وَ أَرْسِلْهُ عَلَى أَيْدي خِيَارِ خَلْقِكَ وَ لَا تُحْوِجْني إِلَى شِرارِ خَلْقِكَ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ [بِكَيْنُونَتِكَ] وَ وَحْدانِيَّتِكَ اَللّهُمَّ انْقُلْهُ إِلَيَّ حَيْثُ أَكُونُ وَ لَا تَنْقُلْني إِلَيْهِ حَيْثُ يَكُونُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ [يا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا واحِدُ يَا مَجيدُ يَا بَرُّ يَا كَريمُ] يَا رَحيمُ يَا غَنِيُّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَمِّمْ عَلَيْنا نِعْمَتَكَ وَ هَنِّئْنا كَرامَتَكَ وَ أَلْبِسْنا عافِيَتَكَ» به‌نقل از کتاب «بهجت الدعا»: ٣۶٢ تا ٣۶۴. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا (https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941) | تلگرام (https://t.me/joinchat/AAAAAFSeDlnA_9N_aEX7zg) | سروش (http://sapp.ir/shiatowhid) | اینستگرام (http://www.instagram.com/ShiaTowhid) |
‍ ‍ گواه رهرو آن باشد که سردش یابی از دوزخ نشان عاشق آن باشد که خشکش بینی از دریا شهادت گفتن آن باشد که ز اول هم در آشامی همه دریای هستی را بدان حرف نهنگ آسا اگر کسی به این مقام رسید خواهد گفت: 🔻مارایت الا جمیلا🔻 که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد وآن مقام، تجرد از صورت است... پ ن :منظور از حرف نهنگ آسا، لا، در لا اله الا الله است... ♦️تذکره الاولیاء @tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ایمان به معاد، امری فطری است 💠ایمان به معاد در فطرت انسان وجود دارد، لذا انسان ها عشق به راحت مطلق و نفوذ اراده مطلق دارند. 💢اما دنیا جای راحتی مطلق نیست❗ ❇️پس‌ برای پاسخ به این نیاز انسان باید مکانی برای راحت مطلق قرار داده شده باشد. 🔶پس عالمی وجود دارد که مطابق با این طَلبِ انسان باشد، اما این عالم محلِ رسیدن به آن طلبِ انسان نیست... 📚برگرفته از جلسات نظام اندیشه حجت السلام و المسلمین عابدینی @tezkar
صورت غیبیه ملکوتیه عزم در هر یک از عبادات و مناسک شرعیه علاوه بر آنکه خودش دارای صورت اخروی ملکوتی است، که به آن تعبیر بهشت جسمانی و قصور آن [و] تهیه غلمان و حوران شود، چنانچه مطابق برهان و احادیث است، همینطور در هر یک از عبادات اثری در نفس حاصل شود و کم کم تقویت اراده نفس کند و قدرت آن کامل گردد و لهذا عبادات هرچه مشقت داشته باشد، مرغوب است و «أفضل الأعمال أحمزها»(برترین کارها سخت ترین آنهاست)؛ مثلا در زمستان سرد، شب از خواب ناز گذشتن و به عبادت حق تعالی قیام کردن، روح را بر قوای بدن چیره می کند و اراده را قوی می کند، و این در اول امر اگر قدری مشکل و ناگوار باشد، کم کم پس از اقدام، زحمت کم می شود و اطاعت بدن از نفس زیاد می شود، چنانچه می بینیم اهل آن بدون تكلف و زحمت قیام می کنند. و اینکه ما تنبلی می کنیم و بر ما مشکل وشاق است، برای آن است که اقدام نمی کنیم، اگر چند مرتبه اقدام کنیم، کم کم زحمت، مبدل به راحت می شود؛ بلکه اهل آن، التذاذ از آن می برند بیشتر از آن التذاذی که ما از مشتهيات دنیایی می بریم، پس به اقدام نفس، عادی می شود. و این عبادت چندین ثمره دارد: یکی آنکه خود صورت عمل در آن عالم به قدری زیبا و جمیل است که نظیر آن در این عالم نیست و از تصور آن عاجزیم؛ و دیگر آنکه نفس، صاحب عزم و اقتدار می شود، و این نتایج کثیره دارد که یکی از آنها را شنیدی و دیگر آنکه انسان را کم کم مأنوس با ذکر و فکر و عبادت می کند. شاید اگر جذبه ربوبی پیدا شود و حالتی دست دهد، نکته حقیقی عبادت و سر واقعی تذکر و تفکر حاصل آید، و هر دو عالم از نظر افتد و جلوه دوست غبار دو بینی را از بزداید و جز خدا کسی نمی داند که با همچو بنده ای خدا چه کرامت کند.» ساحل بقا ص 109 کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
4_5776087515349911951.mp3
3.91M
در مکتب معرفت النفس آیت الله قاضی(ره) بعضی وقتی جلو میروند بعد از اربعینیات متعدد، دستور توجهات خاص از استاد خود دریافت میکنند. و این کار هرکسی نیست چون باید حقیقت درون و بیرون برای او حل شده باشد و بعد از اعمال خاص و زیادی اجازه این کار را خواهد داشت. اشخاصی که به این مرحله می‌رسند به توجه که می‌نشینند اینجا هستند و خود را در عالم برزخ می‌بینند و امکان این را دارند که هرچقدر از تعلقات جدا شده باشند در عالم برزخ متنعم شوند. بعد از آن اگر خوب عمل کردند وارد عالم بعد می‌شوند و همینطور میتوانند ادامه دهند و در عین اینکه خود را در عوالم بالاتر می‌یابند خود را در عوالم پایین‌تر نیز می‌یابند. این عرض شد که بدانید شراکت آسمانهای هفتگانه در وجود انسان شدنی است. 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
هدایت شده از شعله ی طور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بخشی از صوت جلسه دوم فاطمیه ی ۱۴۴۰ المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
ضرورت استاد سیر در عالم معنا خطرناک تر از سفر در جهان مادی است. چون خطرات جهان مادی، محدود و شناخته شده است. در حالی که ورود در وادی ناشناخته، نیاز بیشتری به راهنما دارد که باید مواظب خطرات و انحرافات باشد؛ لذا داشتن مربی، ضرورت دارد. ص۱۶ کانال تذکرة الاولیاء @tezkar