eitaa logo
تذکره الاولیاء
11.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
505 ویدیو
97 فایل
احوالات و کلمات بزرگان اهل معرفت
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دغدغه ی بعضی از اولیای الهی در شب قدر به نقل از علامه حسن زاده ی آملی ره ♦️تذکرة الاولیاء @tezkar
♦️توجه به بین الطلوعین شب قدر | ▫️سیّد هاشم حداد رضوان الله علیه: احیاء شب قدر را باید تا طلوع شمس ادامه داد، چون برخی مواهب را بین الطّلوعین تقسیم می کنند که اگر انسان بخوابد از آن محروم می شود. 🔺کانال تذکره الاولیاء @tezkar
‍ جمعه آخر ماه رمضان شیخ صدوق از جابربن عبدالله انصاری روایت نموده که: رفتم خدمت حضرت رسول صلوات الله علیه در جمعه آخر ماه رمضان چون نظر آن حضرت بر من افتاد فرمود که ای جابر این آخر جمعه ای است از ماه رمضان پس ان را وداع کن و بگو: "اللهم لا تجعله آخر العهد من صیامنا ایاه ،فان جعلته فاجعلنی مرحوما و لا تجعلنی محروما" خدایا این را آخرین دوران روزه داری ما در آن قرار مده و اگر قرار دهی پس مرا بخشیده شده و رحمت شده بگردان و محرومم قرار مده. مفاتیح الجنان @tezkar
♦️‍ چشم پوشی از خطای همسر ای عزیز! تو که در سر هوای وصال حضرت جانان- جل جلاله- را داری، در سلوک با همسرت باید «خُذِ العَفوَ» پیشه سازی تا از رحمت رحیمیه الهی برخوردار گردی و غفرانش شامل حالت شود که او خود فرموده است: «اگر عفو کنید و چشم بپوشید (خدا شما را می بخشد) که خداوند بخشنده و مهربان است». « وَ إن تَعفُوا وَ تَصفَحُوا وَ تَغفِرُوا فَإنَّ اللهَ غَفُورٌ رحیمٌ». سلوک_با_همسر ، ص صد و چهل و پنج ♦️تذکرة الاولیاء @tezkar
‌ ‌ ظرائف سلوکی از کسانی نباش که در روز قیامت ، قطره خونی به سینه ات افتد و پس از پرسش از علت آن خون ، پاسخت دهند : تو به ظلم ظالم راضی بودی ، پس تو نیز امروز در ظلم او شریک خواهی بود ! ای دوست ! لااقل جهت دفاع از حق ، چند دقیقه قدم زدن را از مظلومان دریغ نکن ! اهل آخرت ، همانگونه که پروردگار به بنده هایش نظر می کند ، به بندگان نظر می کنند. ( حدیث معراج ) چه طور ممکن است که داعیه ی اهل آخرت بودن را داشته باشی و کشته شدن مظلومانه ی میلیون ها انسان ها را حق آنها بدانی ؟! آری سالکین واقعی کسانی هستند که با زبان روزه ، در گرما و سرما جهت دفاع از حق به راهپیمایی روز قدس مشرف می شوند. و این را بدان ! خداوند دین خود را حفظ خواهد کرد لکن باید دید آن را به دست چه کسی حفظ می کند !؟ ♦️ تذکرة الاولیاء @tezkar
‌ استاد شیخ جعفرناصری:   ‌ 🔻خدا آيت اللّه مير جهاني را رحمت كند؛ اواخر عمرشان يكي از چشم هايشان را عمل كردند و ايامي بود كه تازه روي آن چشم را بسته بودند، آن يك چشمشان هم ضعيف بود؛ خدمتشان رفتيم، مي گفتند: دكتر به من گفته ديگر كار علمي و مطالعه نداشته باش. من هم كارهايم را ترك كردم و فقط روزي ده جزء قرآن مي خوانم و آن را نمي توانم ترك كنم. تازه این رویه ایشان در غير ماه رمضان بود... ♦️کانال تخصصی کلمات و احوالات اهل معرفت و بزرگان عالم اسلام @tezkar
فراموش نشود
♦️دعای سحر | ▫️‌ ‌ آیت الله پهلوانی میفرمودند ، از علامه طباطبایی پرسیدم ، اسم اعظم پروردگار چیست ؟! ایشان فرمودند : بهاء ▫️از دیگر شاگردان این مکتب ، تفسیر این جمله علامه طباطبایی را جویا شدم ؛ ایشان فرمودند : بهاء در دعای سحر دو معنا دارد ، اول درخشش  و دوم هر آنچه که پروردگار دارد و به تعبیری یعنی همان سید الشهدا سلام الله علیه ! ▫️عرض کردم چگونه ؟! فرمودند : سید الشهدا علیه السلام هر چه داشت ، در راه خدا داد و پروردگار فرمود : من هم به همین خاطر ، هر چه دارم به تو خواهم داد ! لذاست که می توان گفت : بهاء یعنی وجود مبارک سید الشهدا علیه السلام. ▫️عزیزان ؛ خواندن دعای سحر را در این شب ها از دست ندهید . ▫️علامه طباطبایی فرمودند : این دعا جزو معدود دعاهایی است که در آن طلب حور و قصور نشده است ! پ.ن : خواندن این دعا در قنوت نماز وتر نماز شب مطلوب است. 🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
‌ سالک إلی الله که مشتاق لقاء او و نظر به وجه کریم اوست و این فیض را فوز عظیم می داند و دوای درد خویش را در وصال به قرب او و لحوق به عزّ نور او می بیند،به این نکته پی می برد که اگر حجابها را کنار بزند،و اگر از اسارتها آزاد گردد،و اگر منقطع از اغیار باشد،و اگر از مرتبه أسفل السّافلینی خود هجرت کند،و اگر در حجب نوری حضرت حق قرار گرفت،ناظر وجه او و فانی در وجه او و باقی به بقاء او خواهد بود،زیرا صورت اصلی و منزلت اولیه انسان،موطنی جز جوار حق ندارد و در آن موطن،مقصدی جز نظر به وجه کریم و غرق بودن در شهود جمال او ندارد و عشقی جز به او و سیر در وجه کریم او در وجود وی نیست! آیت الله استاد محمد شجاعی ره ♦️ تذکرةالأولیاء @tezkar
🔸خلاصه توصیه ها پیرامون شب وداع با ماه مبارک: 1⃣ ایام و ماه‌‏ های سال نیز مانند همه موجودات عالم عقل و شعور دارند و شاهد بر اعمال انسان‏ها هستند و در قیامت بر له یا علیه افراد گواهی می‏دهند. طی دستورات رؤیت هلال ماه رمضان گذشت که از قبل به استقبال این ماه برویم و از خداوند درخواست نماییم که ماه رمضان را برای ما ماه امنیت و سلامت قرار دهد و ما را میزبانانی اهل برای این ماه قرار دهد. و لذا مرحوم سید توصیه می‏کند که اگر جزو کسانی هستیم که با این ماه مبارک همراه بوده‏ایم، در شب آخر ماه مانند دو رفیق شفیق که قصد جدا شدن از یکدیگر را دارند، با اندوه و حزن با ماه رمضان وداع کنیم و با زبان حال و قال از این ماه مبارک جدا شویم که چه بسا دیدار بعدی به قیامت بیفتد. 2⃣ همان طور که اغلب اعمال ماه مبارک در شب‏های آن است، وقت خداحافظی با این ماه عزیز نیز در شب آخر است و نه روز آخر؛ چنان‏که در روایت منقول در اقبال نیز تصریح بر این مطلب شده است. 3⃣ مرحوم سید در اقبال با اشک و سوز توصیه می‏کند که در عصر روز آخر ماه صیام چه خوب است که سالکین به مکان خلوتی بروند و مانند مصیبت‏ زدگان بر خاک بنشینند و به افق خورشید که خبر از آخرین لحظات غروب این میهمان عزیز می‏دهد بنگرند و به محاسبه‏ خود در این ماه گران‏قدر بپردازند، که چگونه به برکت این میهمان، در بارگاه ضیافت الهی بار داده شدند و چگونه اکنون خارج می‏شوند و تا چه حد قدر این نعمت را پاس داشته‏ اند و حریم میهمان الهی را حفظ کرده اند؟ 4⃣ در پایان روز نیز که لحظه بسته شدن نامه‏ اعمال در ماه مبارک است، در اضطراب و تشویش باشد که چگونه اعمال او به محضر امام عصر(عج) عرضه می‏شود، و با اشک و سوز دست توسل به محضر مبارکش بلند کند تا بلکه نواقص او را با رأفت و رحمت در پیشگاه حق جبران نمایند و اعمال او را بدون کاستی به محضر پروردگار عرضه کنند و طومار او جزو روزه‏داران حقیقی بسته شود. و لذا جمال السالکین در مراقبات توصیه می‏نمایند که بهتر است در هنگام غروب آفتابِ روز آخر ماه صیام تا هنگام مغرب در سجده باشد و اذکار استغفاری را زمزمه کند و اشک بریزد تا ماه رمضان او با سجده و شکم گرسنه که بهترین حالات عبد است خاتمه یابد و در این حال به عید اعظم الهی وارد شود تا در خانه کرم و جلالت حضرتش بار یابد. سالک در این لحظات از محضر مبارک ولی عصر(عج) تقاضا کند که اعمال او را به امانت بپذیرند و هم ایشان به درگاه حق عرضه نمایند تا نواقص آن به کرم مولایمان جبران شود. 5⃣ به یاد کلام رسول خدا(ص) بیفتد که در شب اول این ماه عزیز فرمود : خداوند نیامرزد کسی را که از ماه رمضان خارج شود و هنوز در نامه عمل او گناهی ثبت است و مورد مغفرت الهی واقع نشده است.  و انسان در این حال مضطربانه آیه «ءأَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ» را  بخواند و بر سوء حال خود بگرید و از خداوند طلب رفع غم نماید. 6⃣ در شب آخر تأسی به امام سجاد(ع) نماید و مظالم عِرضی و مالی عباد را ببخشد و به درگاه پروردگار عرضه بدارد: «بار الها، من از همه مظالم بندگانت که بر عهده آنان بود گذشتم، تو نیز کریمانه از مظالم بی‏ شمار من بگذر.» و در این امر آن‏چنان مُصرّ و مطمئن باشد که جواب مثبت را از خداوند رئوف بگیرد. و علامت قبولی اعمال ظهور صفات متقین و خاشعین در ظاهر و باطن او است. 👈 به نقل از: جزوه ادب حضور ، استاد محمد تقی فیاض بخش، دفتر سوم (ماه رمضان)، با تلخیص ♦️کانال تخصصی کلمات و احوالات اهل معرفت و بزرگان عالم اسلام @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علوم کلی و تاثیرگذاری ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
تقوا چیست؟ @tezkar
‍ استاد طاهر زاده : با رفتن ماه مبارک رمضان، شیطانِ به بند کشیده شده را آزاد می‌کنند، سعی کنید با نوری که از ماه مبارک رمضان گرفته‌اید با آن مقابله کنید و در مقابله با شیطان مانند قبل از ماه رمضان نباشید، خود را در فروافتادن در دنیا و کثرات آن کنترل کنید. قلبی که در مقابله با شیطان، یاری‌شده می‌تواند با هرچه بیشتر دوری‌ از شیطان زمینه‌ی نظر حق را بر جان خود فراهم نماید ♦️تذکرة الاولیاء @tezkar
🏴 سلام و صلوات خدا بر اسرای کربلا 🔹 دعایی که در شب ، در وارد شده، بسیار حکیمانه و عجیبی است: «یا مَن فَتَق العقولَ بمعرفته و أطلقَ الألسُن بحمده»؛ [ترجمه: ای کسی که عقل‌ها را با معرفت خود گشودی و زبان‌ها را با حمد خود پاسخ‌گو کردی]. وقتی چیز بسیار عجیبی می‌بیند، خود به خود می‌پرسد این چیست؟ از کجا آمده؟ چه کسی این را ساخته؟ در زمان قدیم که هواپیما خیلی کم بود، اگر صدایی از بالا بلند می‌شد، همه می‌دویدند پشت‌بام و نگاه می‌کردند و تعجب می‌کردند که این چی بود که با این صدا آمد و از بالای سر ما ردّ شد؟! خب هر روز، ما درونِ چیزی هستیم و داریم می‌گردیم و می‌چرخیم - یعنی کره‌ی زمین- ولی هیچ به روی خودمان نمی‌آوریم!. آن‌هایی که دارند، عقل‌شان با به این چیزها درب و سرپوشش کنار می‌رود و پاسخ‌گوی به و الهی می‌شوند، یعنی همان "و اطلق الألسن بحمده"؛ خود به خود در اثر و که به ما دادی، به و تو در می‌آییم. مانند زنان که با دیدن جمال جناب ، از خود بی‌خود شدند و به جای میوه، دست خودشان را قطع کردند و ملتفت نشدند!. ما که سینه می‌زنیم و می‌گوییم: "حسین " یا می‌گوییم: "یا امام " این بزرگواران این‌طور بودند. اگر این‌طور نبودند، امام در سفر و در آن بزرگ، باید نمازش قضا می‌شد!، ولی به جای این‌که یک قضا بشود، اصلاً زبانش از خدا نمی‌شد! کبری می‌فرمود: "ما رایت إلّا جمیلا"؛ هر چی دیدیم خوبی دیدیم! این همان حالت عجیب از خود بی‌خود شدن بود که خداوند به این‌ها داده بود. ۸۰/۲/۳ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی(از شاگردان توحیدی مرحوم علامه ی طباطبایی ره) کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
روایت اهل شب ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
‍ ‌ ‌ 🔻یکی از کسانی که مناسب است برای تقرب به امام زمان عج الله تعالی فرجه با او علقه و ارتباط حاصل شود، حضرت خضر است. انسان، با فرستادن هدیه مانند قرائت قرآن، نماز و... مورد عنایت آن بزرگوار قرار گرفته، به تدریج به سوی جامع‌ ترین الگو پیش خواهد رفت. آن بزرگوار، موجودی لطیف است، به قدری که طبق روایات، هرگاه یاد او شد، باید سلام کرد؛ زیرا در مجلس حاضر می‌شود؛ یعنی لطافت و سعۀ او تا این حد است که در عین تعلق به جسم و بدن مادی، احاطه او بیش از نوع مجردات است. 🔸البته باید دانست که ارتباط با این وجود عزیز نیز رزقی الهی است؛ چرا که ایشان مظهر اسم «یا خفی» از اسمای الهی در میان اولیا است و میان ائمه: نیز وجود حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه مظهر این اسم هستند. اما در هر حال، این ارتباط، غیرممکن نیست. چه بسا دیدن ایشان سخت‌تر از دیدن خود حضرت بقیة الله عج  نباشد؛ بلکه غالباً برای ملاقات‌ها و تشرفات واقعی به محضر حضرت ولی عصر عج ، ایشان باب هستند.  در موارد متعددی دیدار حضرت خضر عج  مقدمه و به منزله آمادگی برای دیدار حضرت بقیة‌الله عج  بوده است. این بزرگوار، کمتر مورد توجه و توسل قرار می‌گیرند؛ لذا مناسب است با تقدیم هدایای معنوی، با ایشان انسی حاصل کرد و از آن، بهره‌ ها برد. هر وقت فراغتی حاصل می‌شود و نیز باطناً تمایلی در انسان دیده می‌شود - به ویژه شب‌های ماه رمضان – مناسب است با این تعبیر به آن بزرگوار درود فرستاد و عرض احترام کرد: «اللّهم صلّ علی عبدک و ولیّک خضر النبی» استاد شیخ جعفر ناصری حفظه الله ♦️تذکرةالأولیاء @tezkar
♦️ز هر چه غیر یار استغفر الله | ▫️معنی لا إلهَ إلَّا الله دو جزء است: یک جزء آن «لا» است یعنی آنچه که غیر از اوست و نامحرم است، باید از خانه بیرون کنی. و یک جزئش «إلّا» است یعنی جز صاحب‌خانه‌ی اصلی، کسی نباید در صدر مجلس دلت بنشیند. 🔺کانال تذکره الاولیاء @tezkar
بار سفر چه بسته ای مرگ خبر نمی کند آنکه نبسته بار خود ، در این سفر چه می کند ♦️ تذکره الاولیاء  @tezkar
باز نشر ‍ ‍ ‍ ♦️دریچه ی سقوط♦️ ‍ بعض اهل سلوک فرموده اند سالهای مدیدی بر سالک مبتدی میگذرد تا از قضاوت دیگران خارج شود. قضاوت دیگران تفسیر باطنی از خویشتن است که فرافکنی نفس اجازه ی تشخیص هویت خویش در ظهورات خارجی را بر نمی تابد. چه روزها و شب ها باید بر امثال ما بگذرد تا به این مقام برسند که دیگران را فارغ از نقائص خود قضاوت نکنند. و چه شیرین فرمود سالار و سید شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام در جواب کسی که از ایشان درباره ی ادب پرسید: سُئِلَ الاْمامُ الْحُسَيْنُ عليه السلام عَنِ الاَْدَبِ، فَقالَ:هُوَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِكَ، فَلا تُلْقِىَ اَحَداً اِلاّ رَأَيْتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَيْكَ (موسوعه کلمات الامام الحسین علیه السلام) ادب آن است که هرگاه از خانه خارج شدی،احدی را نبینی الا اینکه او را برتر و با فضیلت تر از خویش بدانی. و چه بسا معنای" بیتک " همان خروج انسان از توجه به خویشتن به خارج از خویش و توجه به تمثلات خارجی نفس باشد. رزقنا الله و ایاکم ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
چه برسد به آنکه با گناه کردن پشت به سوی خدا می کند... @tezkar
آدمِ لطیفِ اهل مراقبت وقتی نباشد هم ثمره ی تلاش و خونش جهانگیر خواهد شد @tezkar
ای نفس! حسرت بخور ای نفس! حسرت بخور بر شبهایی که به خواب گذشت، و روزهایی که بدون صیام سپری شد، و در آن از ذکر خدا غافل بودی و تعلل می ورزیدی. شخص در گرو عمل و امال و آرزوهایش است و هلاکش نیز در تعلل و سستی در آن است کتاب محاسبه النفس (سید بن طاووس) ص 117 @tezkar
آیت الله سید محمد حسن الهی طباطبایی ما غایبیم، نه حضرت حضرت ولی عصر که غایب نیست. ما هم هیچوقت بدون رابطه نیستیم. ارتباط بین ما و حضرت همیشه وجود دارد... تصرف حضرت در بشریت، مثل تصرف روح در بدن است؛ آن هم نه فقط برای ما بلکه همه بشریت! ما همیشه تحت نظر حضرتیم. ارتباط ما با حضرت دائمی است. منتهی بعضی از انسان ها این ارتباط را درک می کنند و می شناسند و بعضی نمی شناسند. واگر ما نمی توانیم ارتباط را درک کنیم، چون ما دیدمان کم است؛ ما غایبیم. الهیه ص 153 🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar