آیت الله شیخ محمد تقی آملی
فایده علم اخلاق
فایده علم اخلاق، آن است که: چون انسان می خواهد به سعادت ابدی نائل گردد، یعنی از مقام اسفل السافلین خود را به اعلی علیین - که مقربین است - بالا برد، لابد است که در اولین مرحله، بین اخلاق خوب و بد را تمیز دهد؛ سپس خویشتن را از اخلاق زشت و فاسد، تخلیه کرده و بعد نفس خویش را به اخلاق فاضله و حسنه، تحلیه نماید.
در جستجوی استاد ص 110
🔺کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید| ذکر یکی از مکاشفات مرحوم شیخ عباس قمی
تو که بد باختی کسی چه کند؟!...
استاد فیاض بخش
🔺کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
علت غلبه ی خواب در شب
از پیامبر(ص) به نقل شده است که خداوند فرمود:
بعضی از بندگان مؤمن هستند که در عبادت من تلاش می کنند، در نیمه شب ها از رختخواب گرم بیرون می آیند و به من سجده می کنند و با این کارها خود را به زحمت می اندازند. من گاهی یک شب یا دو شب، آنها را دچار خواب می کنم تا بیدار نشوند. این عنایت من درباره ی آنهاست که می خواهم آنها در عبادت من باقی بمانند. وقتی که این بندگان، صبح از خواب بیدار می شوند، ناراحت میگردند که چرا دیشب خواب مانده و شب زنده داری نکرده اند.
اگر من فاصله میان عبادت آنها نیفکنم، عُجب به آنان مسلط می شود و آنان را به فتنه اعمالشان می کشاند. پس، از خود راضی می شوند و خیال می کنند که از عابدین بالاترند و در عبادتم بیش از اندازه بالا رفته اند. پس، از من دور می شوند و به همین دلیل خیال می کنند در نزد من تقرب زیادی دارند.
کلیات حدیث قدسی ص 308
🔺کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
حاج حسن شرکت
پنج گنج
آن بزرگوار، پنج سفارش مهم داشت و پیوسته می فرمود که افراد به آنها ملتزم باشند:
١. همواره باطهارت باشید؛
٢. نماز اول وقت اقامه شود؛
٣. بیداری سحر از دست نرود؛
٤. غسل جمعه فراموش نشود؛
5. مهم تر از همه: پیوسته خود را در حضور حضرت ولی عصر - ارواحنا فداه - ببینید (دائم الحضور بودن).
کتاب #عطش_حضور ص194
🔺کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراقبه و محاسبه از نفس
#استاد_تحریری
کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
جوان خائف
سلمان فارسی از بازار آهنگران کوفه عبور می کرد، دید مردم دور جوانی را گرفته اند، و آن جوان بیهوش روی زمین قرار گرفته است.
وقتی که مردم حضرت سلمان را دیدند، از محضر ایشان درخواست کردند که دعائی بخواند، تا جوان از حالت بیهوشی نجات یابد.
سلمان وقتی که نزدیک جوان آمد، جوان برخاست و گفت:
مرا عارضه ای نیست. از این بازار عبور می کردم دیدم آهنگران چکشهای آهنین می زنند، یادم آمد که خداوند متعال در قرآن می فرماید:
برای کفار، گُرُزگران و عمودهای آهنین است که بر سر آنها مهیا باشد تا این آیه را شنیدم این حالت به من دست داد.
سلمان به آن جوان علاقمند شد و محبت او در دلش جای گرفته و او را برادر خود قرار داد، و پیوسته با همدیگر دوست بودند، تا اینکه آن جوان مریض شد و در حالت احتضار افتاد. سلمان به بالین وی آمد و بالای سر او نشست.
در این حال سلمان به عزرائیل توجه کرد و گفت:
ای عزرائیل! با برادر جوانم مدارا کن و نسبت به وی مهربان و رئوف باش...
عزرائیل در جواب گفت: ای بنده خدا! من نسبت به همه افراد مؤمن، مهربان و رفیقمی باشم.
محجه البیضا ج 7 ص142
🔺کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
#دعا #امام_زمان
🔻بعضى از اساتيد خدا رحمتشان کند مى فرمودند که اين زيارت جامعه، شناسنامه اهل بيت عليهم السلام است شما به عنوان وظيفه شب به شب يک دور اداىِ احترام کنيد نسبت به حضرت بقية اللّه روحى له الفداء و اين در دل تثبيت مى شود به مراتب، کلمه به کلمه اين زيارت جامعه دسته گلى بهشتى است از معارف منتهى توجه مى خواهد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، سروش، ایتا، بله و گپ: @nasery_ir
موانع دریافت نور-@sheykh_javad.mp3
675.8K
❌ موانع دریافت نور الهی در قلب
🍃 تجلیات الهی بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله
🔺 انما یدرک النور النور
🌱 مرحومآیتاللهشیخجوادکربلایی
🔺کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
ضرورت محاسبه نفس
بدان ای سالک مراقب که هر کس محاسبه نفس خویش را نکشد، اهل دنیا است و دلیل آن این است که اهل دنیا به واسطه دوستی دنیا و فرورفتن در لذات و شهوات، از آخرت و نعمت ها و عذاب های آن غافل می شوند و نفس خود را به محاسبه نمی کشند تا - به هر چند که ظاهرا اهل ایمان و فرمانبرداری هستند - کاستی ها و عیوب نفس را دیده، به چاره جویی اقدام کنند.
نتیجه این غفلت و بی توجهی آن است که عمرشان را در زر و زیور دنیای فانی تباه می سازند، مرگشان فرا می رسد در حالی که چیزی از حسنات در مزرعه دنیا برای خود نگاشته اند و عیوب و نواقص نفس را تکمیل ننموده اند؛ بلکه در هر لحظه از زندگی بر زیان و کاستی و دوری خود از فطرت افزوده اند.
کتاب#عید_وصال ص85
🔺کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
#استاد_اصغر_طاهر-زاده
تزكيه؛ حركت از خود و در خود به سوي خود است، ولي بهسوي خودِبرتر، و از حجاب خودِ نازل عبور كردن، تا با خداي خود روبهرو شويم.
انسان در ابتدا، خود را همين مرتبة نازله روح ميپندارد، ولي اگر حجاب بدن و تعلّقات بدني را كنار زد، با حقيقت بالاتري از خود روبهرو ميشود. يعني «خودِ نازل»، حجاب «خودِ عالي» است. به عبارت ديگر، خودِ نازل كه محجوب از حق است، حجاب خودِ اصلي است كه از حق محجوب نيست.
چنانچه لسانالغيب«رحمةاللهعليه» ميفرمايد:
ميانعاشقومعشوقهيچحائلنيست توخودحجابخودي، حافظ ازميانبرخيز
#ده_نکته_از_معرفت_نفس ص 66
🔺کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آثار شگفت قرائت سوره حشر
#حجت_الاسلام_عابدینی
کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
توسل به مادران و همسران ائمه
آیت الله سید محمد مهدی عبدالصاحب مرتضوی لنگرودی می فرمود:
توسل به مادران و بعضی از همسران ائمه، بسیار مجرب است . حضرت زهرا (ع) که جای خود دارد، منظورم مادر امام زمان (ع) و مادر حضرت ابالفضل، در این بیان جایگاه ویژه ای دارند.
کتاب #فیض_حضور 126
🔺کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیچ دستی از درگاه الهی خالی برنمیگردد !
#حجت_الاسلام_فرحزاد
کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
#آیت_الله_بهاءالدینی #رحمت #برزخ
🔻چه دعای افتتاح، چه دعای مکارم الأخلاق، اشاراتی دارد به کسری هایی که ما داریم. ما خیلی کوتاهی میدکنیم و خدا خیلی کریم است! خیلی لطف دارد، کأنه ما اشتباه نکردیم.
🔸دائم رحمتش ریزش دارد، الطافش هست؛ ولی می توانیم بهتر از این باشیم فقط یک سرّی و یک زاویه ای دارد که به تعبیر آیت الله بهاءالدینی، از شیطنت از نفسانیات، از بدی ها، از به سمت خود کشیدن ها و از منیت ها باید عبور کنیم این را اگر نفهمیدیم مسیر انسانیتمان خیلی طول می کشد، طول که عرض می کنم خیلی بیش از این هایی که حالا مدنظر است.
🔹فرض کنید که برزخش هم طول می کشد، چقدر می توانستیم خوب برویم و نرفتیم! چقدر می توانستیم راحت برویم، چقدر می توانستیم از این فرصت استفاده کنیم و نکردیم!
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، سروش، ایتا، بله و گپ: @nasery_ir
درس اخلاق
از آیت الله بهجت سوال پرسیدند:
آقا شما چرا درس اخلاق نمی گذارید!؟
در جواب فرمود:
من نیز همین سؤال را از محضر مرحوم قاضی نمودم و گفتم: چرا درس اخلاق را زیاد نمی کنید؟!
ایشان فرمود: بروید مسجد سهله و هر چه دیدید، فردا برای من تعریف کنید.
آقای بهجت فرمود: شب رفتم مسجد سهله و فردا خدمت مرحوم قاضی رسیدم.
ایشان فرمود: دیشب در مسجد چه دیدی ؟!
عرض کردم: اول شب جمعیت خیلی بود و همه مشغول دعا بودند، اما نیمه شب عده ای پیرمرد ماندند که در نمازها، دعاها و سوره های طولانی می خواندند، در قنوت «جوشن کبیر» می خواندند.
این جا آقای قاضی فرمود: در بین آنها چند تا جوان بود؟!
عرض کردم: من بودم؛
لذا مرحوم قاضی فرمود: اگر در بین آنها جوان پیدا کردی، من هم درس اخلاق را زیاد می کنم.
«تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل»
کتاب #عطش_حضور ص94
کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
🚩 سلسله مباحث #فلسفه_اخلاق_توحیدی
✅ بخش ششم: اتحاد سالک و مسلک و سلوک در طریق معرفةالنفس
🔻یکی دیگر از مبانی فکری این مکتب تربیتی بحث «ذکر» است. «ذکر» در قرآن در موارد فراوان و متنوعی به کار رفته است. خداوند از قرآن به عنوان «ذکر» تعبیر کرده است. میفرماید: «أَ أُنْزِلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ مِنْ بَيْنِنا بَلْ هُمْ في شَكٍّ مِنْ ذِكْري بَلْ لَمَّا يَذُوقُوا عَذابِ» خداوند از رسول اکرم(ص) نیز به عنوان «ذکر» تعبیر میفرماید. مشتقات دیگری از «ذکر» هم در قرآن به کار رفته است. مثلاً میفرماید: «وَ ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنين» «ذکری» یعنی مطلق یادآوری. این واژه هم در مورد قرآن به کار میرود، هم در مورد سنت نبوی، هم در مورد تقریر رسول اکرم(ص)، هم در مورد فعل رسول اکرم(ص) و هم در مورد فعل معصوم(ع). به همه اینها ذکر گفته میشود. در مورد قرآن، تعبیر مُذکِّر نیز استفاده شده است.
▫️همه این استعمالات به یک نکته مبنایی در مورد واژه «ذکر» بر میگردد و آن نکته مبنایی این است که: ذکر به معنای یادآوری است و یادآوری غیر از علم است. علم در مقابل جهل است در حالی که ذکر در مقابل غفلت است. به آدم جاهل، غافل گفته نمیشود. جاهل کسی است که علم ندارد و چیزی را اصلاً نمیداند. خداوند در مورد کودکی که از مادر متولد میشود میفرماید: «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً» آدمی که به دنیا میآید، به حسب ظاهر جاهل است؛ یعنی چیزی نمیداند. به چنین کسی غافل نمیگویند. غافل کسی است که قبلاً چیزی را میدانست و بعداً بنا به عللی دچار نسیان شده و آن چیز را فراموش کرده باشد. وقتی به چنین شخصی آن چیز را یادآوری میکنیم، دوباره حالت نسیان به ذکر تبدیل میشود و آن شخص از غفلت بیرون میآید. به چنین انسانی «ذاکر» میگویند. پس «ذاکر» در مقابل «غافل» است.
▫️بنابراین اگر از قرآن تعبیر به «مُذکِّر» شده است، به این معناست که انسان، سخنان قرآن را یک زمانی میدانسته است ولی گرفتار فراموشی شده است. پیغمبر هم آمده است تا همان سخنان را به انسانها یادآوری کند نه اینکه چیزی به آنها تعلیم دهد. البته قرآن، تفصیل دهنده این علوم فطریِ اجمالی است و پیغمبر اکرم(ص) بیان کننده و توضیح دهنده این تفصیل است و به همین جهت یکی از شئون پیامبر(ص) هم تعلیم کتاب است. ولی در هر حال، تعلیم کتاب، منافاتی با ذکر بودنِ آن ندارد. لذا میفرماید: «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» یعنی پیغمبر اکرم(ص) تفسیر کامل شریعت را تعلیم دادند ولی اصولش را همه انسانها فطرتاً میدانستند.
▫️از اینجا یک نکته بسیار دقیق دراین مکتب تربیتی مطرح میشود. و آن اینکه؛ اگر ما پذیرفتیم که نفس انسان ذومراتب بوده و مراتب انسان از انزل مراتب عالم که عالم دنیاست تا عالیترین مرتبه عالم که مرتبه مقام خلافت الهی و مقام تعلیم اسماء و مقام اتصال و ارتباط دائمی با پروردگار است، کشیده شده است، مرتبه کامل انسان، مقام ذکر انسان خواهد بود. مرحوم علامه میگوید: فطرت توحیدی انسان یک پارچه ذکر است. به عبارت دیگر اگر انسان به مرتبهای از مراتب برسد که بدون حجاب در متن واقعیت و حقیقت انسانی خودش قرار بگیرد، دیگر هیچ وقت از خدا غافل نخواهد بود و دائماً نه تنها ذاکر است بلکه عین ذکر است؛ همه وجود چنین شخصی ذکر است و گویی دائماً در محضر حق است و خدا را میبیند. اینکه در روایت میفرماید: «اعْبُدِ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاه» برای این است که توده مردم استیحاش نکنند و الا انسان به مقامی میرسد که «اعْبُدِ اللَّهَ أَنَّكَ تَرَاه» میشود؛ انسان به مقامی میرسد که «مَا كُنْتُ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَه» میشود.
▫️پس گویی پیامبر اکرم(ص) میخواهد انسان را از مرتبه نفس اماره که تماماً غفلت است به مرتبه نفس مطمئنه که عین ذکر است برساند. به عبارت دیگر انسان را از غفلت به ذکر میرساند.
🔺در این مسیر، سالک، خودِ نفس انسان است. این نفس انسان است که سلوک میکند. مبدأ حرکت هم نفس اماره است که عین غفلت است. مقصد هم نفس مطمئنه است که عین ذکر است. مسیر هم باز در مرتبه نفس است. یعنی هم سالک و مسلک و هم مبدأ و هم مقصد، همه نفس سالک است. پس انسان خودش از خودش به سوی خودش و در مسیر خودش حرکت میکند؛ یعنی هر چهار رکن حرکت، خود انسان است.
🔺کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
کسی از دوستان برایم تعریف میکرد:
حالی عجیب بر وجودم مستولی گشت چنان که غرق در بی انتهای خودم گشته بودم و از هیمان و غلبه ی این احوال و بی خودی ها به روی سجاده های بارگاه مولی الموحدین افتاده و منازل وجودی ام را در سجده ای عمیق و بی تکرار ،پشت سر میگذاشتم.
و آن حال بیخودی توامان با اشک مرا رها نمیکرد تا اینکه ناگهان حس کردم آن حالت به کلی از وجودم رخت بسته و رفته است و من باقی مانده ام و بی کسی های خودم و مواجهه ی تکراری و رعب آور با خویشتن.
تا اینکه سرم را از سجده برداشتم و دیدم در مقابلم یکی از اولیاء الهی نشسته و عمیقا در حال قرائت قرآن کریم و توجه است.
متوجه شدم چشمه ی این تغییر حال هر آنچه بوده است از این مدار و از این حقیقت نشئت گرفته است...
سراغش رفتم و کمی در حضورش نشستم،چند کلامی سخن گفت و سکوت معنا داری نمود و سپس مرا به حال خود واگذاشت...
در خویشتن جستجو کردم دیدم قوت آن حال عظیم در من نابود نشده است بلکه به کیمیای نفَس او تبدیل به عزم راسخ و رسین برای تحرکات جدید معنوی در وجودم گشته است.
اگر خواستی بدانی چه کسی ولّی الهی است نگاه به تغییر حال مقطعی و گریه انداختن و کرامات و خوارق او نکن حتی اگر دست تو را گرفت و به کهکشان ها برد و بازگرداند بلکه نگاه کن بعد از نشستن در محضر و حضورش عزم برای حرکت در تو ایجاد گشته است یا نه.
میزان این عزم را در صورت استعدادی که فراهم کردی دلالتی بر علو مقام آن ولی خدا بدان!
کار اولیای الهی تبدیل احوالات و استعدادها به عزم پولادین و ایجاد انگیزه برای حرکت هاست.
از اینجاست که آدم ابوالبشر آمد به زمین تا ریشه های وجودش را به شاخه های شجره ولایت آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین گره بزند؛ که فرمود :
ولم نجد له عزما.
قوت می بشکند ابریق را...
@sholeye_toor
دنیا
وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ
زندگی دنیا چیزی جز بازیچه و لهو نیست.(انعام، آیه 32)
پیامبر(ص) : مَنْ أَصْبَحَ وَالدُّنْيَا أَكْبَرُ هَمِّهِ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ.
هر کس صبح کند و فقط فکرش به دنیا باشد، از خدا در او هیچ نیست.( جامع السعادات، ج 2، ص 24)
🔺کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
کعبه ی دل
خواجه عبدالله انصاری گوید: بدان که خدای تعالی در ظاهر کعبه ای بنا کرده که از سنگ و گل است و در باطن کعبه ای ساخته که از جان و دل است. آن کعبه ساخته ابراهیم خلیل است و این کعبه بنا کرده ی رب جلیل. آن کعبه منظور نظر مومنان است و این کعبه نظرگاه خداوند رحمان.
آن کعبه حجاز است و این کعبه راز. آن کعبه انصاف خلایق است و این کعبه عطای حضرت خالق. آنجا چاه زمزم است و اینجا آه دمادم. آنجا مروه و عرفات است و اینجا محل نورذات. حضرت محمد(ص) آن کعبه را از بتان پاک کرد تو این کعبه را از اصنام هوی و هوس پاک گردان.
مقالات خواجه عبدالله انصاری، باب چهارم
🔺کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar