eitaa logo
ثقلین (قرآن و اهلبیت ع)
145 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
823 ویدیو
11 فایل
قران و تفسیر آیات، چهارده معصوم(ع) (داستان و احادیث)، اخلاق و سبک زندگی، شهدا، احکام شرعی، اخبار و مناسبت روز و عناوین متنوع دیگر. . . . . ارتباط با مدیر:. @jtmyaali
مشاهده در ایتا
دانلود
✅آیات14_17 «١٤» ﻛَﻠَّﺎ ﺑَﻞْ ﺭَﺍﻥَ ﻋَﻠَﻲ ﻗُﻠُﻮﺑِﻬِﻢ ﻣَّﺎ ﻛَﺎﻧُﻮﺍْ ﻳَﻜْﺴِﺒُﻮﻥَ «١٥» ﻛَﻠَّﺎ ﺇِﻧَّﻬُﻢْ ﻋَﻦ ﺭَّﺑِّﻬِﻢْ ﻳَﻮْﻣَﺌِﺬٍ ﻟَّﻤَﺤْﺠُﻮﺑُﻮﻥَ «١٦» ﺛُﻢَّ ﺇِﻧَّﻬُﻢ ﻟَﺼَﺎﻟُﻮﺍْ ﺍﻟْﺠَﺤِﻴﻢِ «١٧» ﺛُﻢَّ ﻳُﻘَﺎﻝُ ﻫَﺬَﺍ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﻛُﻨﺘُﻢ ﺑِﻪِ ﺗُﻜَﺬِّﺑُﻮﻥَ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﺴﺐ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺑﺮ ﺩﻟﻬﺎﻳﺸﺎﻥ ﺯﻧﮕﺎﺭ ﻧﻬﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺍﺯ (ﺍﻟﻄﺎﻑ) ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﻣﺤﺠﻮﺏ ﻭ ﻣﺤﺮﻭﻣﻨﺪ. ﻭ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﻭﺍﺭﺩ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ. ﺳﭙﺲ (ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ) ﮔﻔﺘﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ: ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻴﺪ. 🔰ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: 🌟«ﺭَﻳﻦ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺯﻧﮕﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﺟﻨﺎﺱ ﻗﻴﻤﺘﻲ ﻣﻲ ﻧﺸﻴﻨﺪ. ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻫﺮﮔﺎﻩ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻏﺎﻟﺐ ﺷﻮﺩ، ﺍﻣﻴﺪﻱ ﺑﻪ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﺍﻭ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﻌﻨﺎﻱ «ﻛﻠﺎ ﺑﻞ ﺭﺍﻥ ﻋﻠﻲ ﻗﻠﻮﺑﻬﻢ».(٧٥٧) 🌟ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﻴﭻ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻗﻠﺒﺶ ﺳﻔﻴﺪ ﺍﺳﺖ. ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎم ﻫﺮ ﮔﻨﺎﻩ، ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﻔﻴﺪﻱ ﻧﻘﻄﻪ ﻱ ﺳﻴﺎﻫﻲ ﭘﺪﻳﺪ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﺪ، ﺁﻥ ﺳﻴﺎﻫﻲ ﻣﺤﻮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﻛﻨﺪ، ﺳﻴﺎﻫﻲ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺗﻤﺎم ﺳﻔﻴﺪﻱ ﻗﻠﺐ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺮﻧﻤﻲ ﮔﺮﺩﺩ.(٧٥٨) 🌟ﺍﻣﺎم ﺭﺿﺎﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﺍﻧّﻬﻢ ﻋﻦ ﺭﺑّﻬﻢ ﻳﻮﻣﺌﺬ ﻟﻤﺤﺠﻮﺑﻮﻥ» ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺤﺮﻭﻣﻨﺪ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻜﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ.(٧٥٩) 🔰ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻦ ﻗﺮﺁﻥ، ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﻧﺎﭘﺎﻛﻲ ﺩﻝ ﺍﺳﺖ. «ﻛﻠﺎّ ﺑﻞ ﺭﺍﻥ ﻋﻠﻲ ﻗﻠﻮﺑﻬﻢ» ٢- ﮔﻨﺎﻩ، ﺭﻭﺡ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﮔﺮﮔﻮﻥ ﻭ ﺍﺯ ﺩﺭﻙ ﺣﻖ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ. «ﺑﻞ ﺭﺍﻥ ﻋﻠﻲ ﻗﻠﻮﺑﻬﻢ ﻣﺎ ﻛﺎﻧﻮﺍ ﻳﻜﺴﺒﻮﻥ» ٣- ﻓﻄﺮﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﺎﻟﻢ ﺍﺳﺖ، ﺁﻧﭽﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪ، ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ. «ﺭﺍﻥ ﻋﻠﻲ ﻗﻠﻮﺑﻬﻢ» ٤- ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻗﺮﺁﻥ، ﻗﻠﺐ ﻭ ﺭﻭﺡ ﻣﺮﻛﺰ ﺩﺭﻙ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺍﺳﺖ. «ﺭﺍﻥ ﻋﻠﻲ ﻗﻠﻮﺑﻬﻢ» ٥ - ﺍﺻﺮﺍﺭ ﻭ ﺗﺪﺍﻭم ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ، ﺳﺒﺐ ﺯﻧﮕﺎﺭ ﻗﻠﺐ ﺍﺳﺖ. «ﻣﺎ ﻛﺎﻧﻮﺍ ﻳﻜﺴﺒﻮﻥ» ٦- ﻋﻤﻞ، ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ، ﺧﻮﺑﻲ ﻫﺎ ﻳﺎ ﺑﺪﻱ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻛﺴﺐ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﻛﺎﻧﻮﺍ ﻳﻜﺴﺒﻮﻥ» ٧- ﺯﻧﮕﺎﺭ ﮔﻨﺎﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﺎﻧﻊ ﺩﺭﻙ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻧﻴﺰ ﻣﺎﻧﻊ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺍﻟﻄﺎﻑ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﺍﻧﻬﻢ ﻋﻦ ﺭﺑّﻬﻢ ﻳﻮﻣﺌﺬ ﻟﻤﺤﺠﻮﺑﻮﻥ» ٨ - ﻣﺄﻣﻮﺭﺍﻥ ﺩﻭﺯﺥ، ﺩﻭﺯﺧﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. «ﺛﻢ ﻳﻘﺎﻝ ﻫﺬﺍ ﺍﻟّﺬﻱ ﻛﻨﺘﻢ ﺑﻪ ﺗﻜﺬّﺑﻮﻥ» ٧٥٧) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ. ٧٥٨) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻮﺭ ﺍﻟﺜﻘﻠﻴﻦ. ٧٥٩) ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺻﺪﻭﻕ، ﺹ ١٦٢. ۳۰ @thaghlain 🌹
یک شب از دفتر عمرم صفحاتی خواندم چون به نام تو رسیدم لحظاتی ماندم همه ی دفتر عمرم ورقی بیش نبود همه ی آن ورق حسرت دیدار تو بود @thaghlain 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️ امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: 🔸هنگامی كه قائم عجل‌الله تعالی فرجه الشریف برمی‌خيزد، مردم را بار ديگر به اسلام فرا می‌خواند و آنها را به سوی امری كه آثار آن از بين رفته است و بيشتر جامعه از آن منحرف شده‌اند، هدايت می‌كند. 🔹 قائم از آن رو «مهدی» ناميده می‌شود كه به سوی امری كه دچار انحراف شده است، هدايت می‌كند و به اين دليل، به او قائم گفته می‌شود كه برای اقامه حق برمی‌خيزد. 📚 شيخ مفيد، الارشاد، ص ۳۶۴ 📚 بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۳۰، ح ۷ @thaghlain 🌹
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 امام صادق عليه السلام: اگر به كسى خوبى كردى، آن را با منّت گذاشتن زياد و به رُخ كشيدن تباه مساز، بلكه با خوبىِ بهترى ادامه اش بده؛ زيرا اين كار براى اخلاق تو زيبنده تر است و پاداش آخرتت را واجبتر مى گرداند بحارالأنوار، جلد78، صفحه283 @thaghlain 🌹
🍃داستان گدایی ✨ملانصرالدین هر روز در بازار گدایی می کرد و مردم با نیرنگی، حماقت او را دست می انداختند. دو سکه به او نشان می دادند که یکی شان طلا بود و یکی از نقره، اما ملانصرالدین همیشه سکه نقره را انتخاب می کرد. این داستان در تمام منطقه پخش شد. هر روز گروهی زن و مرد می آمدند و دو سکه به او نشان می دادند و ملانصرالدین همیشه سکه نقره را انتخاب می کرد. 🔅تا اینکه مرد مهربانی از راه رسید و از اینکه ملانصرالدین را آنطور دست می انداختند، ناراحت شد. در گوشه میدان به سراغش رفت و گفت: هر وقت دو سکه به تو نشان دادند، سکه طلا را بردار. اینطوری هم پول بیشتری گیرت می آید و هم دیگر دستت نمی اندازند. ملانصرالدین پاسخ داد: ظاهرا حق با شماست، اما اگر سکه طلا را بردارم، دیگر مردم به من پول نمی دهند تا ثابت کنند که من احمق تر از آن هایم. شما نمی دانید تا حالا با این کلک چقدر پول گیر آورده ام. ♻️اگر کاری که می کنی، هوشمندانه باشد، هیچ اشکالی ندارد که تو را احمق بدانند! @thaghlain 🌹
📖 امروز سالروز شهادت شهید بهنام محمدی دانش آموز خرمشهری است . نوجوان ۱۳ ساله‌ای ڪه به منظور مقابله با دشمن و ضربه زدن به آنها ، به شناسایی مواضع عراقی ها می‌رفت و غنائم و اطلاعات مهمی را با خود می‌اورد . بهنام می‌رفت شناسایی چند بار گفته بود : « دنبال مامانم می‌گردم ، گمش ڪردم .» « عراقی‌ها هم فڪر نمی‌ڪردند " بچه ۱۳ ساله " بره شناسایی ، رهاش می‌ڪردند . یه‌بار رفته بود شناسایی ، عراقی‌ها گیرش انداختند و چند تا سیلی بهش زدند . جای دست سنگین مأمور عراقی روی صورت بهنام مونده بود ؛ وقتی برگشت دستش را روی سرخی صورتش گرفته بود ؛ هیچ چیز نمی‌گفت ؛ فقط به بچه‌ها اشاره می‌ڪرد ڪه عراقی‌ها ڪجا هستند و بچه‌ها راه می‌افتادند . « یڪ بار یڪ اسلحه به غنیمت گرفته بود و با همان یڪ اسلحه ، هفت عراقی را اسیر ڪرده بود .» @thaghlain 🌹
ماجرای حره یا قیام حره واقعه ای بود که یکسال پس شهادت امام حسین (علیه السلام) توسط یزید رقم خورد. ▪️پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) مردم مدینه به رهبری عبدالله بن حنظله غسیل الملائکه قیام کرده و عمال یزید را از مدینه بیرون کردند 🔻یزید سپاهی به سرکردگی مسلم بن عقبه به مدینه گسیل داشت که آنان پس در هم شکستن قیام مردم مدینه و کشتار وحشیانه عوامل قیام، شهر را تصرف کرده و مردم عادی را نیز به خاک وخون کشیدند و به عنوان بردگان یزید از مردم مدینه بیعت گرفتند. ▪️عبدالله پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) سفری به شام داشت و از نزدیک با یزید ملاقات کرد. او یزید را شخصی پلید یافت که به هیچ وجه نباید بر مسند خلافت مسلمانان باشد لذا به مراجعت از شام مقدمات قیام را برنامه ریزی کرد و پس از قیام اختیار شهر مدینه را به دست گرفت و عمال حکومتی را از آنجا بیرون راند. همین امر باعث لشکر کشی یزید به مدینه شد. مسلم جنایاتی در شهر پیامبر (صلی الله علیه وآله) انجام داد که به مسرف بن عقبه مشهور شد.(1) این واقعه از آنجا که در سنگستانی در نزدیکی مدینه اتفاق افتاد به واقعه حره معروف شد(2) چون سنگستان در لغت عرب به معنای حره است.(3) ✍️درباره اسباب و علل واقعه حره، روایت‌های گوناگونی رسیده است. بنابر بسیاری از گزارش‌ها، منشأ اعتراض و قیام مردم مدینه فساد یزید بود. طبق این روایات، والی مدینه، هیئتی از بزرگان شهر از جمله عبدالله بن حنظله را برای ملاقات با یزید به شام فرستاد. هیئت مزبور به محض بازگشت از شام، در برابر مردم به فسق و فجور آشکار خلیفه گواهی دادند و مردم را به اقدام برای خلع یزید از خلافت دعوت کردند.(4) 🔻مردم مدینه بر علیه حکومت یزید شوریدند و آنان را، که حدود هزار نفر بودند و در منزل مروان بن حکم گرد آمده بودند، محاصره کردند.(5) 🔸یزید تصمیم گرفت برای سرکوب مردم مدینه لشکری تجهیز کند. بعد از امتناع عبیدالله بن زیاداز پذیرش فرماندهی لشکر، وی مسلم بن عقبه را مأمور این کار کرد(6)شمار لشکریان او را بین ۵۰۰۰ تا ۲۷۰۰۰ نفر نوشته‌اند.(7) 🔸وقتی خبر حرکت سپاه یزید به مردم مدینه رسید، آنان گرداگرد مدینه خندق کندند و پناه گرفتند. مردم اجازه دادند که وابستگان به حکومت شام، از مدینه خارج شوند به شرط آنکه در مورد مدینه هیچ اطلاعاتی را به سپاه شام ندهند و در جنگ هم شرکت نکنند. اما بنی امیه به عهد خود وفادار نماندند و عبدالملک بن مروان به همکاری با مسلم بن عقبه پرداخت و نقشه حمله جنگ را طراحی کردند. 🔹مسلم با عبور از حرّه، در مشرق مدینه پیاده شد و به مردم مدینه سه روز مهلت داد.(8)آنگاه، پس از دور زدن خندق، از پشت سر و با کمک طایفه بنی حارثه، که با وعده‌های مالی فریفته شدند، وارد شهر شد.(9) 🔸مسلم‌بن عقبه، به دستور یزید، سه روز جان و مال مردم را بر سپاهیانش حلال کرد.برخی غارت و جنایات سپاهیان او را مصیبتی سهمگین و وصف‌‌ناپذیر خوانده‌اند و برخی آن را فجیع‌ترین حادثه، پس از شهادت امام حسین علیه السلام، دانسته است.(10) 🔻سپاهیان مسلم‌بن عقبه در آن سه روز، از ارتکاب هیچ عمل زشتی، همچون تجاوز به نوامیس، بیرون کشیدن جنین از شکم زنان و کشتن نوزادان(11) و توهین به صحابه بزرگ پیامبر(صلی الله علیه وآله) از جمله جابر بن عبدالله انصاری فرو گذار نکردند.(12) 📚منابع: 1. بلاذری، انساب الاشراف، ج5، ص339 2.سهیلی، عبدالرحمان‌بن عبداللّه، الروض الانف فی شرح السیرة النبویة لابن‌هشام، ج 6، ص255 3.خلیل‌بن احمد؛ کتاب‌العین، ذیل «حرّة» 4.طبرى، محمدبن جرير، تاريخ‌الطبرى: تاريخ‌الامم والملوک، ج5، ص479-480. 5.طبری، همان،ج 5، ص482؛ 6.ابن‌اثیر، الکامل فی‌التاریخ، ج 4، ص111-112 7. طبری، پیشین، ج 5، ص483؛ 8.طبری، ج 5، ص485-487 . 9.ابن‌قتیبه، الامامة و السیاسة، المعروف بتاریخ‌الخلفاء، ج 1، ص179-181 10. مسعودى، على‌بن حسين کتاب التنبيه والاشراف، ص۳۰۶ 11.ابن‌قتیبه، پیشین، ج 1، ص184؛ 12.سهیلی، پیشین، ج 6، ص253- 254 @thaghlain 🌹
✅آیات18_28 «١٨» ﻛَﻠَّﺎ ﺇِﻥَّ ﻛِﺘَﺎﺏَ ﺍﻟْﺄَﺑْﺮَﺍﺭِ ﻟَﻔِﻲ ﻋِﻠِّﻴِّﻴﻦَ «١٩» ﻭَﻣَﺂ ﺃَﺩْﺭَﺍﻙَ ﻣَﺎ ﻋِﻠِّﻴُّﻮﻥَ «٢٠» ﻛِﺘَﺎﺏٌ ﻣَّﺮْﻗُﻮمٌ «٢١» ﻳَﺸْﻬَﺪُﻩُ ﺍﻟْﻤُﻘَﺮَّﺑُﻮﻥَ «٢٢» ﺇِﻥَّ ﺍﻟْﺄَﺑْﺮَﺍﺭَ ﻟَﻔِﻲ ﻧَﻌِﻴﻢٍ «٢٣» ﻋَﻠَﻲ ﺍﻟْﺄَﺭَﺁﺋِﻚِ ﻳَﻨﻈُﺮُﻭﻥَ «٢٤» ﺗَﻌْﺮِﻑُ ﻓِﻲ ﻭُﺟُﻮﻫِﻬِﻢْ ﻧَﻀْﺮَﺓَ ﺍﻟﻨَّﻌِﻴﻢِ «٢٥» ﻳُﺴْﻘَﻮْﻥَ ﻣِﻦ ﺭَّﺣِﻴﻖٍ ﻣَّﺨْﺘُﻮمٍ «٢٦» ﺧِﺘَﺎﻣُﻪُ ﻣِﺴْﻚٌ ﻭَﻓِﻲ ﺫَ ﻟِﻚَ ﻓَﻠْﻴَﺘَﻨَﺎﻓَﺲِ ﺍﻟْﻤُﺘَﻨَﺎﻓِﺴُﻮﻥَ «٢٧» ﻭَ ﻣِﺰَﺍﺟُﻪُ ﻣِﻦ ﺗَﺴْﻨِﻴﻢٍ «٢٨» ﻋَﻴْﻨﺎً ﻳَﺸْﺮَﺏُ ﺑِﻬَﺎ ﺍﻟْﻤُﻘَﺮَّﺑُﻮﻥَ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤﻞ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺑﻠﻨﺪ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺗﻮ ﭼﻪ ﺩﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﻋﻠّﻴّﻴﻦ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺳﺮﻧﻮﺷﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﺭﻗﻢ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﻭ (ﺣﺘﻤﻲ). ﻛﻪ ﻣﻘﺮّﺑﺎﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﮔﻮﺍﻩ ﺁﻧﻨﺪ. ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﻧﺎﺯ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺍﻧﺪ. ﺑﺮﺗﺨﺖ ﻫﺎ (ﺗﻜﻴﻪ ﺯﺩﻩ ﻭ) ﻣﻲ ﻧﮕﺮﻧﺪ. ﺩﺭ ﭼﻬﺮﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﺮّﻣﻲ ﻭ ﻃﺮﺍﻭﺕ ﻧﻌﻤﺖ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺷﻨﺎﺳﻲ. ﺍﺯ ﺷﺮﺍﺑﻲ ﺧﺎﻟﺺ ﻭ ﻣُﻬﺮ ﻭ ﻣﻮم ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻮﺷﺎﻧﻨﺪ. ﻣُﻬﺮ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻣُﺸﻚ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ (ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ) ﺭﻗﺎﺑﺖ ﻭﺭﺯﺩ. ﻭ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﺁﻥ، ﺗﺴﻨﻴﻢ ﺍﺳﺖ. ﭼﺸﻤﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﻣﻘﺮّﺑﺎﻥ (ﺍﻟﻬﻲ) ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻲ ﻧﻮﺷﻨﺪ. 🔰ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: 🌟«ﻋِﻠّﻴّﻴﻦ» ﺟﻤﻊ «ﻋِﻠِّﻲ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﻭ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﺑﻠﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻲ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺍﺳﺖ. 🌟ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﺑﺮﺍﺭ، ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻧﻴﻜﺎﻥ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ «ﻣﺮﻗﻮم» ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺸﺨﺺ ﻭ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺭ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ. 🌟«ﺍﺭﺍﺋﻚ» ﺟﻤﻊ «ﺍﺭﻳﻜﺔ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺗﺨﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺯﻳﻨﺖ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﺭﻣﻴﺪﻥ ﻣﻬﻴﺎﺳﺖ. 🌟«ﻧَﻀﺮﺓ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺯﻳﺒﺎﻳﻲ ﻭ ﺧﺮّﻣﻲ ﻭ «ﻧﻌﻴﻢ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻧﻌﻤﺖ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻭ «ﺭَﺣﻴﻖ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺷﺮﺍﺏ ﺧﺎﻟﺺ ﺍﺳﺖ. 🌟«ﺗﻨﺎﻓﺲ» ﻳﺎ ﺍﺯ «ﻧﻔﻴﺲ» ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻳﻚ ﺷﻲ ء ﻧﻔﻴﺲ ﺗﻠﺎﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺍﺯ «ﻧﻔﺲ» ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﭼﻴﺰﻱ، ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻧﻔﺲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﺮﺩﻩ ﻭ ﺗﻠﺎﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.(٧٦٠) 🌟ﭘﺬﻳﺮﺍﻳﻲ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ، ﻣﺮﺍﺗﺐ ﻭ ﺩﺭﺟﺎﺗﻲ ﺩﺍﺭﺩ: ﺑﺮﺍﻱ ﮔﺮﻭﻫﻲ «ﻳﺴﻘﻮﻥ» ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺩﻳﮕﺮ «ﺳﻘﺎﻫﻢ ﺭﺑّﻬﻢ»(٧٦١) ﻳﻌﻨﻲ ﺑﻌﻀﻲ ﺑﺎ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﻭ ﺑﻌﻀﻲ ﺑﻲ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺍﻟﻄﺎﻑ ﺭﺍ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﻌﻀﻲ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻣﺴﻚ ﺩﺭ «ﺧﺘﺎﻣﻪ ﻣﺴﻚ»، ﻇﺮﻑ ﺷﺮﺍﺏ ﻣُﻬﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. 🌟ﻣﻘﺮّﺑﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﺴﻨﻴﻢ ﻣﻲ ﻧﻮﺷﻨﺪ، ﻭﻟﻲ ﺍﺑﺮﺍﺭ ﺍﺯ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﺴﻨﻴﻢ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﺷﺪﻩ، ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻮﺷﻴﺪ. 🌟ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺍﻧﻮﺍﻋﻲ ﺩﺍﺭﺩ: ﺑﻌﻀﻲ ﺩﺭ ﻧﻬﺮﻫﺎ ﺟﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ: «ﺍﻧﻬﺎﺭ ﻣﻦ ﻣﺎء، ﺍﻧﻬﺎﺭ ﻣﻦ ﻟﺒﻦ، ﺍﻧﻬﺎﺭ ﻣﻦ ﺧﻤﺮ، ﺍﻧﻬﺎﺭ ﻣﻦ ﻋﺴﻞ»(٧٦٢) ﺑﻌﻀﻲ ﺩﺭ ﻇﺮﻑ ﻫﺎﻱ ﻣُﻬﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ: «ﺧﺘﺎﻣﻪ ﻣﺴﻚ» ﻭ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥِ ﺑﻬﺸﺖ ﻳﺎ ﺍﺯ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﺁﻥ ﻓﺮﻭ ﻣﻲ ﺭﻳﺰﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﺴﻨﻴﻢ ﺍﺳﺖ.(٧٦٣) 🌟ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺗﺴﻨﻴﻢ، ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﻲ ﺑﻬﺸﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺍﻭﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻲ ﺭﻳﺰﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻨﺰﻝ ﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺟﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ.(٧٦٤) 🔰ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺧﻮﺑﺎﻥ ﻗﻄﻌﻲ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻥ ﺍﻟﺎﺑﺮﺍﺭ ﻟﻔﻲ ﻧﻌﻴﻢ» (ﻛﻠﻤﻪ ﺍﻥّ ﻭ ﺣﺮﻑ ﻟﺎم ﻭ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺳﻤﻴﻪ، ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻗﻄﻌﻲ ﺑﻮﺩﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺍﺳﺖ.) ٢- ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻧﻌﻤﺖ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ، ﻟﺬّﺕ ﺭﺍ ﭼﻨﺪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﻳﺸﻬﺪﻩ ﺍﻟﻤﻘﺮّﺑﻮﻥ» ٣- ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺑﻠﻨﺪ ﻭ ﺍِﺷﺮﺍﻑ ﺑﺮ ﻣﻨﻈﺮﻩ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺒﺎ، ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻋﻠﻲ ﺍﻟﺎﺭﺍﺋﻚ ﻳﻨﻈﺮﻭﻥ» ٤- ﺣﺎﻟﺎﺕ ﺭﻭﺣﻲ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺑﺮ ﺟﺴﻢ ﺍﻭ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭ ﺍﺳﺖ. «ﺗﻌﺮﻑ ﻓﻲ ﻭﺟﻮﻫﻬﻢ» (ﺩﺭﺧﺸﻨﺪﮔﻲ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺸﻬﻮﺩ ﺍﺳﺖ.) ٥ - ﺑﻜﺮ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺘﻲ، ﻳﻚ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﺳﺖ. «ﻣﺨﺘﻮم» ٦- ﻟﺬّﺕ ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺘﻲ، ﻋﻮﺍﺭﺽ ﻧﺪﺍﺭﺩ. «ﺧﺘﺎﻣﻪ ﻣﺴﻚ» ٧- ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﺳﻠﺎم، ﺩﻧﻴﺎ، ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ ﻭ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺍﺳﺖ، ﺍﻟﺒﺘّﻪ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﺧﺮﻭﻱ. «ﻭ ﻓﻲ ﺫﻟﻚ ﻓﻠﻴﺘﻨﺎﻓﺲ ﺍﻟﻤﺘﻨﺎﻓﺴﻮﻥ» ٨ - ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ، ﺩﺭﺟﺎﺕ ﻭ ﻣﺮﺍﺗﺒﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ. «ﺍﻟﺎﺑﺮﺍﺭ - ﺍﻟﻤﻘﺮﺑﻮﻥ» ٧٦٠) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎ. ٧٦١) ﺍﻧﺴﺎﻥ، ٢١. ٧٦٢) ﻣﺤﻤّﺪ، ١٥. ٧٦٣) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ. ٧٦٤) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺑﺮﻫﺎﻥ ۳۰ @thaghlain 🌹
اه ای منجی دوران به کجایی باز آ ای امید همه در ملک خدایی باز آ عمر عالم به سر آمد و نیامد خبری باز کن درگه دنیای دعایی باز آ شیعه از جور زمان سخت به تنگ آمده است ای که فریاد رسی بر ضعفایی باز آ مادری ناله کنان اسم تو فریاد زده ز دعای دل آن مهر صفایی باز آ نادم از جرم پشیمان شده و می گرید ای که دریای پر از جود و سخایی باز آ محمود حاجی محمدی (نادم) @thaghlain 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا