🌼#امیرالمؤمنین عليهالسلام
#معارف_علوی🌼
🟢 أَنَا الَّذِی سَمَّتْنِی أُمِّی حَیْدَرَةَ ...
{من آنم که حیدر بوَد نام من}
در نقلها آمده است:
فَبَرَزَ مَرْحَبٌ وَ هُوَ یَقُولُ قَدْ عَلِمَتْ خَیْبَرُ أَنِّی مَرْحَب
🔻در جنگ خیبر بود که مَرحب (پهلوان یهودیان) از در قلعه خارج شد و رجز میخواند و میگفت: خیبریان میدانند که من مرحب هستم!
📋 فَبَرَزَ لَهُ عَلِیٌّ علیهالسلام وَ هُوَ یَقُولُ: أَنَا الَّذِی سَمَّتْنِی أُمِّی حَیْدَرَةَ ...
🔻در اینجا بود که امیرالمؤمنین علیهالسلام به مصاف او شتافت و میفرمود: من آنم که مادرم نام مرا «حیدر» نهاد ...
فَضَرَبَ مَرْحَباً فَفَلَقَ رَأْسَهُ فَقَتَلَهُ وَ کَانَ الْفَتْحُ عَلَی یَدِهِ
🔻مولا علی علیهالسلام جلو آمد و ضربتی بر سر مرحب وارد نمود و فرق سرش را به دو نیم، تقسیم کرد و فتح و ظفر در جنگ خیبر به دستان با کفایت امیرالمؤمنین علیهالسلام حاصل شد.
📚بحارالانوار، ج۲۱ ص۴
👇 و اما حکایت نامگذاری مولا علی علیهالسلام به نام مبارک «حیدر»
در روایت آمده است:
☘ مولا علی علیهالسلام در حالی که ایام طفولیت در گهواره بود و دستانش در قنداق بسته بود، ماری را دید که به طرفش میآمد.
☘ با همان حال، خود را برگرداند و دستش را از قنداق خارج کرد و با دست راستش، گردن مار را گرفت و به شدت فشار داد و نگه داشت تا اینکه آن مار مُرد.
☘ وقتی مادرش فاطمه بنت اسد به سر رسید و این صحنه را دید،نگاهی به فرزندش انداخت و فرمود:
📋 کَأَنَّکَ حَیْدَرَةُ !
🔻گویا که تو حیدر (شیر بیشه) هستی!
📚المناقب، ج۱ ص۴۳۹
✍ دستهی ذوالفقار میداند
قدرت دست شیر یعنی چه؟!
مرحب خیبری خبر دارد
ضربِ شصتِ امیر، یعنی چه؟!
🌹کانال تحول معنوی 🌹👇
https://eitaa.com/joinchat/2369978418C054f24bdbf
7.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹#کلیپ_ویژه
☀️#امیرالمؤمنین علیهالسلام
💎 علی علیهالسلام کل حسنه است.
🎙حجت الاسلام #انصاریان
🌹 @thavlmanvi 🌹
9.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌استاد فاطمی نیا (ره) و ذکر کرامتی از علی امیرالمومنین علیه السلام...
🌹کانال تحول معنوی 🌹👇
https://eitaa.com/joinchat/2369978418C054f24bdbf
#مراقبه
📝 به نقل یکی از شاگردان...
💬 نظر آیت الله #کشمیری رحمةالله علیه این است که نور🔅 با ظلمت یکجا جمع نمیشود، بلکه این سیاهی و ظلمت باید بیرون برود تا جای آن نور و روشنایی وارد شود.
💎 افکار غیر خدایی، نگاه غیر خدایی، گفتن و شنیدنهای غیر خدایی، این سیاهیها و ظلمتها، همه و همه باید با مراقبه بیرون بروند.
📚شیدا، ص۱۳۶
🌹 @thavlmanvi 🌹
#مراقبه🌱 #مراتب
🔍 میدونستید مراتب مراقبه چیه؟!
1⃣ انجام واجبات و ترک محرمات
2⃣ انجام هر کاری برای رضایت خداوند و اجتناب از امور لهو و لعب
3⃣ ناظر دیدن خداوند در همه حال و اعتراف به اینکه خداوند در همه جا حاضر و ناظر مخلوقات است.
4⃣ عالیترین مرتبه مراقبه آن است که سالک خود، خدا را ناظر ببیند و اجمالاً جمال الهی را مشاهده کند.
5⃣ برخی معتقدند که در اثر مراقبه تام و اهتمام به آن، توحید افعالی، توحید صفاتی، توحید اسماء و توحید ذات برای سالک منکشف میشود.
📒رساله لب اللباب، ص۱۴۴ و ۱۴۵و ۱۶۴
🌹 @thavlmanvi 🌹
#فرزندپروری
⁉️میدونستید چگونگی ابراز محبت به فرزند در پرورش دینی مهمه؟
1⃣ #عادلانه و برابر بودن؛ ابراز محبت به فرزندان نباید تبعیض آمیز باشد.
2⃣ #متعادل بودن؛
ابراز محبت نباید همراه با زیادهروی باشد که موجب گستاخ شدن یا لوس و وابسته بار آمدن فرزندان شود. حد متعادل مهرورزی همانند نیاز به محبت، یک امر فطری است.
🔻افراطگرایی این است که کودکی به سن تمییز برسد و پدر و مادر وی به خاطر محبت افراطی، از حلال و حرام الهی، وی را آگاه نکنند.
🔸 #پیامبر اکرم (ص):
«یابن مسعود! لا تحملنّ الشفقة علی اهلک و ولدک علی الدخول فی المعاصی و الحرام»، «به همسر و بچههایتان این قدر #مهرورزی نکنید که وارد حوزه #حرام و گناهان شوند یا زمینههای گناه و آلودگی برای آنان فراهم شود.» (مجلسی، ج ٧٧، ص١٠٨)
🔻خودکمبینی، کمرویی، عقده، کینهتوزی، حسد و بزهکاری، برخی از پیامدهای کم گذاشتن و #تفریط در مهرورزی است.
🔸سلطهجوئی، انتظارات ویژه، نازپروردگی، کمارادگی، زودرنجی و خودپسندی، از جمله پیامدهای #افراط و زیادهروی در مهرورزی میباشد.
📘تربیت فرزندان دراندیشه دینی،
مجله مطالعات راهبردی زنان، شماره٢۴
🌹 @thavlmanvi 🌹