eitaa logo
تیزبین 🇵🇸🇮🇷
129 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
2.6هزار ویدیو
163 فایل
بصیرت، علم یقینی است؛ علمی که باور انسان را به‌گونه‌اے شکل دهد که گویی‌ انسان، بدون واسطه، حقیقت را درک کرده و مےبیند.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 دستورات رهبری به مسئولین جهت برخورد با گناهان علنی ✍️ #️⃣ 1️⃣ امام خامنه‌ای : نظام جمهوری اسلامی در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد؛ نباید کوتاهی کنیم و مسئولین و آحاد مردم و آمرین به معروف و ناهین از منکر، در این زمینه وظیفه‌ خودشان را باید انجام بدهند. (۱۴۰۳/۰۱/۲۲) 2️⃣ امام خامنه‌ای : بنده معتقدم در دولت، در قوه‌ قضائیه، در بخش‌های مختلف، در این زمینه مسئولیت وجود دارد که بایستی به مسئولیت‌های قانونی و شرعی خودشان عمل کنند. (۱۴۰۳/۰۱/۱۵) 3️⃣ امام خامنه‌ای : مسئله‌ حجاب محدودیت شرعی و قانونی است؛ آنجا محدودیت دولتی نیست، قانونی است و شرعی است؛ کشف حجاب، حرام شرعی و حرام سیاسی است. (۱۴۰۲/۰۱/۱۵) 4️⃣ امام خامنه‌ای : الان شما امکان دارید دیگر؛ قوه‌ قضاییه یعنی قضای کشور، دادگستری کشور دست شما است؛ این امکان شما است که از این امکان باید حداکثر استفاده را بکنید، بیشترین استفاده را باید بکنید در جهت همین «اَقَامُوا الصَّلَوةَ وَ آتَوُا الزَّکَوةَ وَ اَمَرُوا بِالمَعرُوفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَر» و بقیه‌ چیزهایی که در قرآن به عنوان وظیفه ذکر شده. باید استفاده کنید؛ اگر استفاده نکردید، نعمت، تضییع شده است. (۱۴۰۱/۰۴/۰۷) 5️⃣ امام خامنه‌ای : ابراز نگرانی نسبت به مسئله حجاب در جامعه، بجا و صحیح است. حجاب یک حکم شرعی و یک مسئله‌ قانونی است و در این زمینه باید در درجه‌ اول، دستگاه‌های دولتی و حکومتی و مدیران ‌آنها مراقبت کنند تا بر اساس قانون عمل شود‌. (‌۱۳۹۸/۰۵/۳۰) 6️⃣ امام خامنه‌ای : امام در مقابل یک منکر ‌واضحی که به وسیله‌ پهلوی و دنباله‌های پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته ‌باشد. در مقابل همه‌ منکرات، امام همین جور محکم ایستاد. در مقابل حرام الهی، امام بزرگوار می‌ایستاد و ایستاد؛ این حرام الهی ‌بود. (۱۳۹۶/۱۲/۱۷) 7️⃣ امام خامنه‌ای : آنچه در مقابل چشم مردم است، در محیط جامعه است، حکومت اسلامی مثل حکومت امیرالمؤمنین، مثل ‌حکومت پیغمبر وظیفه دارد در مقابل آن بایستد. شارع مقدس بر حکومت ‌اسلامی تکلیف کرده است که مانع از رواج حرام الهی در جامعه بشود؛ حکومت اسلامی موظف است در مقابل حرام بایستد، در ‌مقابل گناه بایستد. (۱۳۹۶/۱۲/۱۷) 8️⃣ امام خامنه‌ای : با شيوع منکرات و با تظاهر به آن بايد مقابله کرد. اسلام مرتکب منکر را نصيحت و هدايت می‌کند؛ اما حد هم برای او می‌گذارد. با صرف زبان و توصيه نمی‌شود کاری کرد؛ قدرت نظام بايد جلو سير فحشا و فساد را بگيرد. همه مسئولان بخش‌های مختلف کشور در اين زمينه مسئولند. (۱۳۸۰/۰۵/۱۱)
چهره زنانه جنگ ۸ ساله 🔹بر اساس اطلاعات به دست آمده، در دوران جنگ تحمیلی، ۶,۴۲۸ تن از زنان ایرانی به شهادت رسیدند که از این میزان ۷.۷ درصد را زنان رزمنده تشکیل داده‌اند. 🔹در طول این ۸ سال ۳,۱۳۶ زن خانه‌دار به شهادت رسیدند. 🔹در این میان، نقش زنان به ویژه در حوزه پزشکی و امدادرسانی، نقشی حیاتی و کلیدی بود. حضور ۲,۲۷۶ پزشک زن و ۲۲,۸۰۸ امدادگر زن در جنگ تحمیلی بیانگر قدرت و اراده زنان برای حمایت از رزمندگان و نجات جان آن‌ها بوده است. 🔹نقش زنان در این دوران یکی از جنبه‌های مهم و کمتر پرداخته‌شده‌ی جنگ تحمیلی است. زنان به عنوان پشتیبان جبهه‌ها، پرستار و همسر و مادر شهید نقش محوری در جنگ ایفا کرده‌اند.
🌱شهید جلال افشار شهید جلال افشار از شاگردان خاص آیت الله بهاءالدینی بود؛ یک بار ایشان به جمع طلبه ها وارد شدند و فرمودند: « بین شما یکی از سربازان عجل الله است و به زودی از میان شما می رود.» بعدها که جلال افشار شهید شد عکسش را بردند خدمت استادش، آیت الله بهاءالدینی بی اختیار گریه کردند و طوری که اشک هایشان از گونه سرازیر می‌شد و روی عکس جلال می افتاد. فرمودند: امام زمان عجل الله از من یک سرباز می خواستند من هم آقای افشار و معرفی کردم، اشک من اشک شوق است... از مزار جلال نور خاصی به سوی آسمان ساعد است... شهید
D1738864T16319612(Web).mp3
15.76M
📓 روایت زندگی فرخنده قلعه نوخشتی# 🧕پرستارجنگ نویسنده: زینب بابکی راوی معصومه عزیز محمدی . 🌱🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آخوند ملاعلی همدانی که از علمای طراز اول همدان است، روزی در مشهد خدمت حاج شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی رسید و از ایشان تقاضای موعظه کرد.حاج شیخ حسنعلی در جواب می‌گوید: «مرنج و مرنجان». مرحوم آخوند ملاعلی همدانی می‌گوید: خب «مرنجان» راحت است، ما کاری می‌کنیم که خودمان را بسازیم و کسی را از خود ناراحت نکنیم، اهانت به کسی نمی‌کنیم، غیبت کسی را نمی‌کنیم و این را می‌شود انجام داد، اما «مرنج» را چکار کنیم؟ کسی به ما بدی می‌کند، غیبتمان را می‌کند، پولمان را می‌خورد، قهراً انسان رنجش پیدا می‌کند. می‌شود چنین چیزی که انسان نرنجد؟ فرمودند: «بله» گفت: «چطور؟» فرمود: «خودت را کسی ندان»، عیب کار ما همین‌جا است. ما خودمان را کسی می‌دانیم. به ثروتمان، به علممان، به ریاستمان، به هر چیزی می‌بالیم. لذا هیچ کس جرئت ندارد به ما تو بگوید. بر مال و جمال خویشتن غره مشو کان را به شبی‌ برند و آن را به تبی
کتاب شهیدجمهور «شهید رئیسی در نگاه مقام معظم رهبری» منتشر شد. این کتاب به بررسی شخصیت، افکار، عملکرد و دستاوردهای این شهید بزرگوار از دیدگاه مقام معظم رهبری می‌پردازد و تلاش دارد تا ابعاد مختلف شخصیت و عملکرد او را در زمینه‌های مختلف بررسی کند. با مرور بیانات مقام معظم رهبری درباره شهید رئیسی، می‌توان به اصول و مبانی فکری و مدیریتی او پی برد و با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای الگوگیری از این شهید بزرگوار، از آن‌ها برای بهبود مدیریت و عملکرد در سطح کشور بهره‌مند شد.
🎥فوت همه کارگران محبوسی تایید شد 🔹مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی:مسیرهای دسترسی به کارگاه در بلوک C از دو جناح در حال بازگشایی است و عملیات تسریع شده و تیم‌های عملیاتی مشغول زغال‌برداری هستند و تیم‌های کمکی‌‌ هم در منطقه حضور یافتند. 🔹در منطقه آخر تونل معدن حجم زغال بالاست ولی با رعایت تمام اصول ایمنی و حضور تیم‌های متخصص اعزامی و تیم‌های HSE معدن‌، امیدواریم تا امشب آواربرداری تمام شود و افراد جانباخته را از محل کارگاه خارج کنیم. 🔹تمامی افراد افراد محبوسی در معدن فوت شده و تاکنون فوت ۴۹ نفر قطعی است که باعث ناراحتی همه ما شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این صدای شهید ابراهیم عقیل است. عمق نگاه، افق نگاه و همه و همه در یک دقیقه قابل مشاهده است ... چند بار ببینیم!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🎙استاد دولتی 🔸به پدرمان سلام می‌کنیم؟! سلام پدر مهربانم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️امیرالمؤمنین عـلـے عليه‌السلام اصطَنِعوا المَعروفَ بِما قَدَرتُم عَلَى اصطِناعِه؛ فإنَّهُ يَقي مَصارِعَ السُّوءِ.   تا جايى كه توانايى بر كار خوب داريد، خوبى كنيد؛ زيرا خوبى، (آدمى را) از مهلكه‌ها و مرگ‌هاى ناگوار نگه مى‌دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 قلبی که در شبانه‌روز جوشش و نگرانی برای امامش نداره، و فقط مشغول رفع مشکلات شخصی خودشه، عابدترین آدم هم باشه؛ وجودش جهنّم و فسقه ! |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کمپوت پربرکت داستانی زیبا از استاد مسعود عالی مربوط به دوران دفاع مقدس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ❤️این نامه را لیلا فقط بخونه❤️ 🇮🇷به مناسبت هفته دفاع مقدس 🇮🇷به افتخار همهٔ مادران و همسران میرجعفری زنان ایرانی با تاسی و الگوگیری از اسطوره های مقاومت در صدر اسلام همچون حضرت خدیجه و حضرت زهرا س در پیروزی و به ثمر نشستن انقلاب اسلامی و دفاع از ارزشهای اسلامی حضور گسترده و مستمری از خود نشان دادند که این را مدیون شور و عشق و خودباوری بیشتری بوده که امام خمینی(ره) در زنان پدید آورد و آنان به دعوت امام برای حضور سیاسی اجتماعی لبیک گفتند. وقتی حضرت امام ره در سال 42 فرمودند سربازان من در گهواره ها هستند در واقع برای فعالیت مفید زنان زمینه سازی می کردند چراکه گرداننده اصلی این گهواره ها زنان این مرزو بوم هستند، مادرانی که با عشق و محبت خود ارزشهای اصیل انقلابی را به نسل های بعد انتقال می دهند . پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان هنوز نیاسوده و خستگی یک مبارزه طولانی علیه رژیم پهلوی را از تن بیرون نکرده بودند که بار دیگر بر خود تکلیف دیدند برای دفاع از انقلاب، به ایفای نقش های تازه تر و مؤثرتر در عرصه های جدیدتر بپردازند، از این رو، شرکت در بحران هایی را که در گوشه و کنار کشور، بویژه در کردستان بر پا شد، جزء وظیفه خود دانستند، ولی آنچه بعد از حدود ۵/۱ سال پس از پیروزی، زنان را به کمک و مساعدت بیشتر طلبید، دفاع مقدس است که هشت سال نظاره گر رشادتهای زنان و مردان این مرز و بوم بود. زنان انقلابی همواره در سه عرصه انسان سازی، دگر سازی و تمدن سازی نقش مهمی را ایفا نموده اند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقش زنان در دفاع مقدس ✍دکتر زاهره سادات میرجعفری زنان ایرانی با تاسی و الگوگیری از اسطوره های مقاومت در صدر اسلام همچون حضرت خدیجه و حضرت زهرا س در پیروزی و به ثمر نشستن انقلاب اسلامی و دفاع از ارزشهای اسلامی حضور گسترده و مستمری از خود نشان دادند که این را مدیون شور و عشق و خودباوری بیشتری بوده که امام خمینی(ره) در زنان پدید آورد و آنان به دعوت امام برای حضور سیاسی اجتماعی لبیک گفتند. وقتی حضرت امام ره در سال 42 فرمودند سربازان من در گهواره ها هستند در واقع برای فعالیت مفید زنان زمینه سازی می کردند چراکه گرداننده اصلی این گهواره ها زنان این مرزو بوم هستند، مادرانی که با عشق و محبت خود ارزشهای اصیل انقلابی را به نسل های بعد انتقال می دهند . پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان هنوز نیاسوده و خستگی یک مبارزه طولانی علیه رژیم پهلوی را از تن بیرون نکرده بودند که بار دیگر بر خود تکلیف دیدند برای دفاع از انقلاب، به ایفای نقش های تازه تر و مؤثرتر در عرصه های جدیدتر بپردازند، از این رو، شرکت در بحران هایی را که در گوشه و کنار کشور، بویژه در کردستان بر پا شد، جزء وظیفه خود دانستند، ولی آنچه بعد از حدود ۵/۱ سال پس از پیروزی، زنان را به کمک و مساعدت بیشتر طلبید، دفاع مقدس است که هشت سال نظاره گر رشادت های زنان و مردان این مرز و بوم بود. زنان انقلابی همواره در سه عرصه انسان سازی، دگر سازی و تمدن سازی نقش مهمی را ایفا نوده اند و این بدست نمی آید، مگر با خودسازی و تقویت ارزشهای معنوی عمیق روحی و ایثار همه جانبه و از خودگذشتگی های زیاد. الگوهای فعالیت زنان در دفاع مقدس 1. الگوی همیاری و حرکت دسته جمعی زنان در هشت سال دفاع مقدس در گروه های خود جوش از گروه های خانوادگی ، همسایگی ، هم محله ای، همشهری و... استفاده کرده و هرچه بزرگتر میشدند در مکانهای بزرگتر از خانه یکدیگر گرفته تا مسجد محل یا مسجد جمعه شهر حسینیه ها و بیمارستانها و.... گرد هم جمع شده و فعالیت جمعی خود را سریعتر پیش می بردند و این نشانگر نقش همیاری و کار جمعی در پیشبرد اهداف انقلاب می باشد. 2. الگوی فعالیت جهادی و داوطلبانه تمایل به فعالیت های داوطلبانه و جهادی درمیان بانوان ایرانی با توجه به بافتهای سنتی زیاد است و اگر این فعالیت ها سامان دهی گردند به عنوان نیروهای پشتیبان در بحران های سیاسی اجتماعی می توان روی آن حساب کرد. 3. الگوی سوم زن مسلمان زنان ایرانی با تاسی از الگوهای اسلامی زن موفق ، جلوه های جدیدی از زن فعال را خلق کردند که هم از سنگر خانواده و هم از سنگر جبهه های حق علیه باطل محافظت میکند. الگوی فعالی که شرایط و موقعیت خود را شناخته و تکالیف خود را به نحو صحیح با توجه به تناسبات ظرف وجودی خود به بهترین وجه انجام می دهد. زنی که درعین حال که توجه به همسر داری و فرزندآوری دارد درعین حال مشارکت سیاسی اجتماعی فعال هم دارد و حتی این تعاملات را به فرزند خود اموخته و اورا هم در این فعالیتها سهیم می کند . زنی که مردان خانواده خود را برای دفاع از کشور بسیج کرده وحتی محرک و مشوق آنها هم هست. مصادیق مشارکت زنان در دفاع مقدس از مشارکت سیاسی اجتماعی زنان معاصر ایران و از حضور آنان در دفاع از کشور، بسیار سخن گفته شده اما کمتر، مصداقی از آن ارائه گردیده است. حوادث پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه دفاع مقدس نیز از این قاعده مستثنی نیست. بی شک فعالیت های همه جانبه زنان در دفاع مقدس را می توان به مثابه یکی از مهم ترین مصادیق مشارکت زنان در دفاع از این مرز و بوم دانست. یکی از عرصه هایی که زنان به خوبی در آن نقش خود را ایفا نمودند، حضور در دوران دفاع مقدس است. با شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ زنان به عنوان بخش قابل توجهی از جمعیت کشور، وظیفه خود را برای حفظ میهن از تجاوز دشمن به نحو مطلوب انجام دادند و با توجه به شرایط موجود به ایفای نقش خود پرداختند. اینان سربازان گمنامی بودند که بار سنگین تدارکات جبهه جنگ و برخی وظایف دیگر را بردوش می کشیدند. هجوم یک باره دشمن به مناطق مرزی و هم چنین بمباران های هوایی به شهرها ایجاب می نمود که زنان به صورت مستقیم در مناطق جنگی حضور پیداکنند. ا. نقش رزمی زنان در دفاع مقدس اولین مسئولیتی که زنان در دفاع مقدس، به صورت خودجوش و همپای مردان بر عهده گرفتند، جنگیدن با دشمن بعثی در جنوب و مزدوران داخلی در کردستان بود، حتی آنان، کوکتل مولوتف ساختند، تا به جنگ تانک های عراقی بروند که قصد داشتند از مرز شلمچه بگذرند. البته تهیه و به کار بردن کوکتل مولوتف، ابتدایی ترین کار رزمی خواهران و زنان به شمار می آمد، بعدها آن ها خود را به سلاح مجهز کردند تا مردانه با دشمن بجنگند. صحنه های رزم زنان، اگرچه اندک بود، ولی اولاً تا پایان دفاع مقدس کم و بیش ادامه یافت، و ثانیاً، تأثیر عمیقی بر روحیه رزمندگان داشت. به علاوه، زنان
نقش های اطلاعات رزمی فراوانی را انجام دادند. از مهم‌ترین جلوه‌های حضور بانوان ایرانی در دفاع مقدس نقش پشتیبانی و خدماتی آنان و فراهم آوردن تدارکات لازم برای رزمندگان در جبهه‌های جنگ بود. در آغازین روزهای تهاجم دشمن بعثی، بیشتر این خدمات به صورت خودجوش و کمتر سازمان یافته در مراکزی نظیر مساجد، حسینیه‌ها، مدارس و غیره با مشارکت فعال بانوان صورت می‌گرفت. فعالیت زنان مسلمان در ستادهای پشتیبانی جبهه و جنگ به موارد خاصی محدود نمی‌شد و آنها متناسب با توانایی‌هایشان فعالیت‌های متنوعی انجام می‌دادند. 2. آشپزی؛ تهیه و پخت غذا در نخستین روزهای تهاجم دشمن بعثی، مسجد جامع خرمشهر مرکز مهم پشتیبانی مدافعان خرمشهر و جنگ تحمیلی بود. زنان و بانوان در این ایام به کار پخت و پز، آشپزی و تهیه مواد خوراکی برای رزمندگان اسلام مشغول شدند. توزیع آذوقه در مناطق جنگی یکی دیگر از فعالیت‌های پشتیبانی و تدارکاتی زنان در دوران دفاع مقدس که بیشتر در روزهای نخستین جنگ تحمیلی و تهاجم دشمن به خرمشهر نمود پیدا می‌کند، حضور زنان در نزدیکترین محل درگیری نیروهای خودی با دشمن بعثی است. برخی از بانوان پشتیبانی مسجد جامع با استفاده از بشکه و قابلمه با وانت بار آب آشامیدنی را به رزمندگان اسلام می‌رساندند. 3. خیاطی؛ دوخت لباس برای رزمندگان از جمله امور دیگری که بانوان مشارکتی فعال در آن داشتند، انجام کار بافندگی، خیاطی و دوخت و دوز البسه و سایر وسایلی بود که در شرایط جوی مختلف مورد استفاده‌ رزمندگان قرار می‌گرفت. در هلال احمر شهر اهواز بانوان زیادی در سالن‌های بزرگ به کار دوختن البسه‌هایی چون‌: تونیک، شلوار و... مشغول بوده و عده‌ایی نیز که مهارتی در خیاطی نداشتند به کار تکه¬دوزی می‌پرداختند. زنان و دختران یزدی، ابرقویی و سمنانی نیز با بافتن کلاه، دستکش، ژاکت، جوراب و سایر البسه‌ گرم به یاری جبهه‌های جنگ تحمیلی شتافتند. در استان اصفهان، جهاد دانشگاهی اصفهان در طی فراخوان و اطلاعیه‌ای اقدام به جذب نیروهای مردمی جهت کار بافندگی و خیاطی نمود که تعداد 2000 نفر از خواهران در سراسر استان اعلام آمادگی نموده و در اموری نظیر دوختن کیسه و انواع مختلف بافتنی‌ها مشغول شدند. در میان آنان خانمی نابینا بنام حبیبه دکمه‌ لباس‌ها را می‌دوخت. در استان ایلام نیز زنان نقش مهمی در تهیه‌ ملحفه و دوختن پوشاک رزمندگان برعهده داشتند. علاوه بر ستادها و مراکز ویژه‌ خیاطی و تهیه‌ پوشاک، خواهران در برخی مناطق اسکان جنگ¬زدگان نظیر شیراز، به دوختن لباس برای رزمندگان اقدام می‌کردند. دوخت و دوز بانوان برای رزمندگان به موارد خاصی محدود نمی‌شد و شامل مواردی هم چون‌: لباس‌های رزم، کیف و کوله پشتی، ملحفه و رو بالشتی، شلوار کردی برای رزمندگان مستقر در غرب کشور، بادگیر، لباس‌های شیمیایی و ... می‌شد؛ 4. رختشویی؛ لباس رزمندگان و ملحفه‌های بیمارستانی یکی دیگر از اقداماتی که زنان در ستادهای پشتیبانی و بیمارستان‌های مشغول آن بودند شستن لباس‌های رزمندگان و مجروحین بود. با توجه به آن که در زمان جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران هنوز بسیاری از ستادهای پشتیبانی و بیمارستان‌ها مجهز به ماشین‌های لباس شویی نبودند. لذا زنان به صورت داوطلبانه به این کار مشغول شدند. در این زمان بخشی از زنان که دارای تخصص امدادگری نبودند در بیمارستان‌های مناطق جنگی حضور پیدا می‌کردند و به شستن لباس‌های مجروحین و ملحفه‌های بیمارستان می‌پرداختند. . 5. جمع آوری کمک‌های مردمی یکی دیگر از فعالیت‌های خودجوش زنان در دوران دفاع مقدس جمع آوری کمک‌های مردمی و تلاش در جهت تهیه‌ اقلام پر مصرف و ضروری و سایر مایحتاج جبهه‌ها بود.برخی از گزارش‌ها از جمع آوری مقادیر زیادی میوه، رب گوجه فرنگی، نان، حلب‌های خیار شور و غیره توسط زنان حکایت داشته و در ایام محرم بسیاری از بانوان با پخت حلوا آنها را به خط مقدم می‌فرستادند. در استان ایلام و جبهه‌ غرب و کردستان خواهران عضو گروه انصار المجاهدین- که غالباً از قشر فرهنگی بودند - با تشکیل پایگاه‌هایی اقدام به جمع آوری کمک‌هایی مردمی برای جبهه نمودند. 6. نگهبانی و محافظت از مهمات در پاره‌ای از مواقع نیز بانوان در جابه جایی، نگهداری، نگهبانی و حفاظت از مهمات رزمندگان نقش فعال داشته‌اند. تمیز نمودن سلاح رزمندگان، خشاب گذاری، خالی کردن بار مهمات از کامیون‌ها و .. نیز از زمره فعالیت‌های تدارکاتی زنان برای جبهه‌های جنگ بود و نیز در مسجد جامع خرمشهر زنان جهت پشتیبانی رزمندگان به نگهبانی از انبار مهمات و تعمیر اسلحه و گلوله گذاری خشاب‌ها می‌پرداختند.در مسجد سیدالشهداء خرمشهر نیز زنان به نگهبانی از مهمات می‌پرداختند. برخی از زنان در شرایط حساس بمباران‌های هوایی دشمن کامیون‌های مهمات را از منطقه‌ خطر و تیررس به محل امن منتقل می‌کردند. 7. ساخت سنگر یکی از اقدامات زنان در آغازین روزهای جنگ تحمیلی ساختن سنگر و پ
ناهگاه بود. برپایه گزارش‌های برخی از بانوانی که در مقاومت سلحشورانه‌ خرمشهر حضورداشته اند، زنان در چیدن دیوار جهت مدافعان پل خرمشهر پیشقدم شدند و هم چنین با پرکردن گونی‌های شنی و ساخت سنگرهای خیابانی و مجهز کردن آنها به کوکتل مولوتف در پی جلوگیری از سقوط شهر به دست دشمن بعثی بر آمدند. در سایر مناطق جنگی نیز زنان در پر کردن گونی‌ها برای ساخت سنگر و تهیه کوکتل مولوتف فعال بودند . معتقدم در روایتگری ،ثبت و ضبط، تصویر کشیدن و انتقال درد ها و رنج ها ، رشادت ها و حماسه افرینی ها، از خود گذشتگی ها حتی دلهره ها و اضطرابهای زنان و مادران این مرز و بوم در هشت سال دفاع نقدس کوتاهی و کم کاری شده است.باید تولیدات رسانه را تصویری گری کرد و ترجمه نمود و به جهانیان صدای زنان مظلوم اما شجاعمان را رساند... زنان فعال دفاع مقدس سالمند گشته و هم نسل های من خاطرات اندک و مبهمی به یاد دارند فرصت اندک است بشتابیم . .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
D1738864T16525610(Web).mp3
18.6M
📖🎙 روایت زندگی فرخنده قلعه نوخشتی نویسنده: زینب بابکی راوی : معصومه عزیز محمدی 🌱🌸