بسم الله الرحمن الرحیم
👈👈 التحقيق في معنی الضاحک و الضّحک 👉👉
🔶 پرسش؛ دلیل اینکه در دانش منطق منطقیون ضاحک را عرضی خاصه انسان و رابطه ی این دو را تساوی می دانند چیست؟ در صورتی که در ویدئو هایی دیده شده است که میمون ها نیز تبسمی بر صورت می آورند
💢 پاسخ: با توجه به برداشتی که از واژه ضحک در منابع لغوی که اشاره شده است (آدرس ها بر اساس سایت کتابخانه فقاهت است) معرفی شده است ؛ از ریشه این پرسش مطرح نمی گردد؛ زیرا تبسم در گستره معنای لغوی ضحک "آشکار شدن دندان ها به گونه ای ویژه" نمی گنجد.
💢 ضحک
📚 ضحك: ضحِكَ يَضَحَكُ ضَحِكاً (نام کتاب : تهذيب اللغة نویسنده : الأزهري، أبو منصور جلد : 4 صفحه : 55)وضِحْكاً (نام کتاب : العين نویسنده : الخليل بن أحمد الفراهيدي جلد : 3 صفحه : 58) و ضَحْكا ( نام کتاب : المحكم والمحيط الأعظم نویسنده : ابن سيده جلد : 3 صفحه : 32) : افتَرَّ عن ضاحکته و ضواحکه و هی ما تقدم من انسانه ( نام کتاب : أساس البلاغة نویسنده : الزمخشري جلد : 1 صفحه : 575)
📚 والضَّحْك: ظُهُورُ الثَّنايا(به دندان های جلوی داندان که دو عدد آن در فک بالا و دو عدد در فک پایین است) من الْفَرحِ ( انبساط شديد في الباطن : نام کتاب : التحقيق في كلمات القرآن الكريم نویسنده : المصطفوي، حسن جلد : 7 صفحه : 16). ( نام کتاب : تهذيب اللغة نویسنده : الأزهري، أبو منصور جلد : 4 صفحه : 57 )
📚 و أمّا العجب: فهو من مبادي الضحك، إذا كان منتهيا الى الضحك، و ليست المادّة بمعنى التعجّب، كما في السخر أيضا.
... تدلّ الآيات الكريمة على أنّ الضَّحِكَ في مقابل البكاء (نام کتاب : التحقيق في كلمات القرآن الكريم نویسنده : المصطفوي، حسن جلد : 7 صفحه : 16)
📚 فانّ حقيقة الضَّحِكِ كما قلنا هو ظهور الانبساط في الوجه، و الوجه أعمّ من المادّىّ و الروحانىّ، و الانبساط أيضا انّما يتحصّل بأمور متنوّعة. ( نام کتاب : التحقيق في كلمات القرآن الكريم نویسنده : المصطفوي، حسن جلد : 7 صفحه : 17)
💢 الضاحک
📚 والضَّاحكة( مبتدا ): كلُّ(خبر) سِنٍ من مُقَدَّم الأضراس (صفت) ما (موصوله و صدر صله که هو باشد محذوف، صفت دوم ) يبدُو عند الضَّحِك (نام کتاب : العين نویسنده : الخليل بن أحمد الفراهيدي جلد : 3 صفحه : 58)
📚 والضاحكة: كل سن يَبدُو من مقدم الأضرَاسِ عند الضَّحِكِ. (نام کتاب : مجمل اللغه نویسنده : ابن فارس جلد : 1 صفحه : 575)
📚 والضَّاحِكَةُ : كلُّ سِنّ من مُقَدَّمِ الأضْرَاسِ ممَّا يبدو عند الضَّحِك. والضَّحِكُ : العَجَبُ ، وهو قَرِيبٌ ممَّا تَقَدَّمَ. ( نام کتاب : المحكم والمحيط الأعظم نویسنده : ابن سيده جلد : 3 صفحه : 32)
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 @oloomhowzeh_ir
جدول جامع بحث ثامن از باب رابع مغنی.pdf
244.4K
#مغنی #باب_رابع
#بحث_ثامن: #اعراب اسماء شرط و استفهام و کم خبریه
جدول جامع این بحث
به همراه کمبودهایی که مغنی در ارائه مثال ها و نیز اعراب ها داشته
کانال استاد راسل
@oloomhowzeh_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
👈👈 بررسى كلمه #الخيرة در آية شريفة:( أَن يَكُونَ لَهُمُ #الْخِيَرَةُ ){الأحزاب:٣٦}. 👉👉
الخيرة من التخير، كالطيرة من التطير: تستعمل بمعنى المصدر هو التخير، وبمعنى المتخير كقولهم: محمد خيرة الله من خلقه.(الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل-ج٣-ص٤٢٧).
(خِيرة)از(تخيُّر:برگزيدن)مى باشد مانند:(طِيرة)كه از(تطيُّر:فال بد زدن)مى باشد.
(خيرة)هم به معناى مصدر يعنى:(تخيُّر) استعمال مى شود و هم به معناى اسم مفعول يعنى:(مُتخيَّر:برگزيده شده)مانند:(محمد #خيرة الله من خلقه)أي(محمد #مُتخيَّر الله من خلقه).
#تَخَيَّرَ_الشيءَ : #اخْتَارَهُ وَالِاسْم ُالخِيرَة والخِيَرَة كَالْعِنَبَةِ، والأَخيرة أَعرف، وَهِيَ الِاسْمُ مِنْ قَوْلِكَ: اخْتَارَهُ اللَّهِ تَعَالَى. وَفِي الْحَدِيثِ:
محمدٌ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، خِيرَةُ اللَّهِ مِنْ خَلْقِهِ.(لسان العرب-ج٤-٢٦٦)
(تَخَيَّرَ الشيءَ)به معناى(اختاره:آن را برگزيد)مى باشد و(الخِيْرَة)و(الخِيَرَة) اسم مصدر هستند از (اختاره الله)و(الخِيَرَة)معروف تر از(الخِيْرَة)مى باشد.
و بيان(تَخَيَّرَ الشيءَ : اخْتَارَهُ)در كتاب لسان العرب ظهور در اين مطلب دارد كه در لغت,(خيرة)و(اختيار)به يك معنا هستند.
#ارسالی
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 @oloomhowzeh_ir
#نکات فهم متون علمی :
🔻شیوه طرح اشکال؛ نشانگر قوت و یا ضعف آن
✍ اشکالات در کتب سنتی به ۴ شکل متفاوت مطرح میشوند:
(۱. لقائل أن یقول کذا و کذا، ۲. إن قلت کذا، ۳. إن قیل، ۴. لایقال)
🔻تفسیر ۴ تعبیر فوق و جایگاه آنها
1⃣ لقائل أن یقول کذاو کذا:
🔹لام در «لقائل» لام ملکیت است، در جای خود به اثبات رسیده است که لام ملکیت مشعر به انتفاع میباشد، (... فى اللام معنى الانتفاع، ... لأنّ اللام تشعر بالملكية المؤذنة بالانتفاع؛ 🔸حاشیه الدسوقی علی المختصر، ج ۴ ص ۱۱.)
🔹بنابراین ترجمه این عبارت اینگونه خواهد بود: برای گویندهای(مستشکلی) است این که بگوید/به نفع گویندهای است اینکه بگوید/ گوینده حق دارد چنین بگوید.
🔹 این عبارت بالکنایه میفهماند که اشکالِ مستشکل، اشکال وارد و به جائی است و مستشکل حق طرح چنین اشکالی را داراست.
2⃣ إن قلت کذا:
🔹 «إن» شرطیه و «قلت» فعل شرط است.
🔹 بنابراین ترجمه عبارت اینگونه است: «اگر بگوئی»
🔹این جمله به ظاهر جملهای خنثی به نظر میرسد ولی استفاده از فعل معلوم، آن هم به صیغه مخاطب - به خصوص هنگامی که با عبارتهای دیگر سنجیده شود - نشانگر این است که این اشکال قوی بوده به گونهای که نویسنده به مستشکل به عنوان مخاطب حاضر، این حق را میدهد که اشکالش را مطرح کند.
با توجه به مطالب پیشین، نویسندگان کتب سنتی در گزینشی هدفمند و مطابق با معنا، همواره:
1⃣ «لقائل...» را برای بیان اشکال أقوی
2⃣ «ان قلت...»را برای بیان اشکال قوی
3⃣ «إن قیل...» را برای بیان اشکال ضعیف
4⃣ و «لایقال...» را برای بیان اشکال اضعف
به کار میبرند.
✅ دو نکته:
۱: رتبهبندی فوق بر اساس دیدگاه نظریه پرداز و نسبت به مقام اثبات میباشد نه مقام ثبوت، یعنی ممکن است در دیدگاهِ او، اشکالی بسیار ضعیف باشد و با عبارت « لایقال» بیان شود، در حالیکه همان اشکال واقعا و در مقام ثبوت اشکالی قوی باشد، و یا در نظرگاه او اشکالی به غایت قوی است و با عبارت «لقائل» بیان می شود در حالیکه واقعا آن اشکال، اشکالی ضعیف به شمار میآید.
۲: این تقسیم بندی به صورت ثلاثی نیز از سوی برخی محققین مطرح شده است بدینگونه که (لقائل، ان قلت، ان قیل) به ترتیب اشاره به اشکال: (قوی، متوسط، و ضعیف ) داشته باشند:
🔹«قال بعض المحققين في حاشية الجامي عند ختم الكتاب: السؤال ثلاثة اقسام: قوى و متوسط و ضعيف، فالقوى «لقائل»و المتوسط «فان قلت» و الضعيف «فان قيل». 🔸المدرس الأفضل فيما يرمز و يشار إليه في المطول، ج۲، ص: ۴۱».
📚 منبع: کتاب حدائق الدقائق شرح الانموذج.
↪️🔻شیوه طرح اشکال
💥خلاصه
1⃣ طبیعی است که پس از طرح هر نظریه، از سوی اشخاص واقعی یا فرضی بر آن نظریه اشکالاتی وارد شود.
2⃣ اشکالات به لحاظ قوت و ضعف به چهار حالت: اقوی، قوی، ضعیف و اضعف، درجه بندی میشوند.
3⃣ در متون سنتی شیوه طرح اشکال و تعبیر به کار رفته برای آن، بیانگر درجه بندی اشکال است.
4⃣ چهار گونه تعبیر (لقائل أن یقول، إن قلت، إن قیل، لایقال) به ترتیب برای بیانِ اشکال اقوی، قوی، ضعیف، اضعف به کار برده میشود.
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 @oloomhowzeh_ir
عقل برهانی معصوم از خطا است.mp3
4.74M
🌀 هر جا برهان نداریم فلسفه نداریم
📌 در مباحثی همچون نفس و معاد که مبادی برهانی صرف وجود ندارد ، برهان فلسفی جاری نمی شود و باید به سراغ سایر مبادی همچون منابع نقلی رفت چون عقل فلسفی طبق شروط مقدمات برهان حرکت می کند. لذا هر کجا این شروط باشند عقل حکم ، منطقه نفوذ و میدانی دارد و حکم اش هم صحیح است و هر کجا این شروط نباشند، اساسا عقل هیچ حکم و میدانی ندارد
« با انضمام بیانات استاد در جمع طلاب 1400/09/23»
✍ نکته : عقل هیچ گاه در حکمش تردید ندارد هرچند در مفاد قطعی اش تردید می آید
🎙 حضرت استاد علی فرحانی
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
حدیثی که حضرت زهرا سلام الله علیها به اندازه حسنین آن را دوست می داشت.mp3
1.76M
❓حدیثی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) به اندازه دو فرزند خودش حسن و حسین آن را دوست می داشت چه بود؟
🎙 حضرت استاد احمد عابدی اَرّانی
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
osule-fegh-mehvar-v-kalam-mehvar.mp3
11.96M
⭕️ اصولِ #فقه_محور و اصولِ #کلام_محور
| استاد در این صوت به دو رویه موجود در مسائل علم اصول می پردازند و می فرمایند برخی از اصولیین نگاه ثبوتی و کلامی به مباحث دارند و برخی دیگر نگاه اثباتی و فقه محور به مسائل علم اصول دارند.
🌀 ایشان معتقدند که مرحوم شیخ (ره) و اصولیین قبل از ایشان، مسائل اصول را اثباتی و با توجه به زمین فقه و به قصد زبان شناسی کلام معصوم مطرح می کردند. اما از بعد از آخوند (ره)، برخی از اصولیین مسائل این علم را به صورت ثبوتی و با توجه به حیث کلامی مسائل (مصالح و مفاسد و ...) مطرح کردند. جناب آخوند (ره) در میانه این دو طریق قرار دارد و البته مباحث ایشان در کفایه شروع طرح مسائل به صورت ثبوتی است
📌 «درس رسائل 99/12/10، مدرسه امام کاظم (ع)»
🎙 حضرت استاد علی فرحانی
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
علت اختلاف نظر فقها در ولایت فقیه برمی گردد به تفاوت در ورود و طرح بحث آنها .mp3
5.08M
☝️👈 علت اختلاف نظر فقها در گستره ی ولایت فقیه به چه چیزی برمی گردد؟
💢 آنچه دیده می شود به این بر می گردد که مثلا صاحب جواهر و نراقی در باب ولایت فقیه با شیخ انصاری و مرحوم خویی و شیخ جواد تبریزی در شیوه ورود و طرح بحث با همدیگر متفاوت اند
🎙 حضرت استاد سید مصطفی حسینی نسب
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
1_1143778218.mp3
17.69M
🌀 تفاوت فتوی فقیه با حکم ولی فقیه را در ضمن ماجرای حکم میرزای شیرازی و ناصرالدین شاه بشنوید
☝️👈 حکم؛ دستور فقیه مبسوط الید «دارای قدرت اجرایی» هست که بر همگان حتی فقها پیروی کردن ازش واجب است اما فتوی؛ دیدگاه فقیه _ خواه فقیه مبسوط الید باشد یا خیر_ هست که تنها بر مقلدین اش پیروی کردن از آن واجب است
🎙 حضرت استاد سید مصطفی حسینی نسب
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
Ashnaee Ba Manteq (0).m4a
30.39M
⁉️ ما برای نجات یافتن از کثرت گزارشهای ضد و نقیض امروز باید چه کار کنیم ؟
🤔 ما به داشتن یک معیار، میزان، سنجه ، ملاک، ابزار و قانون برای روشن شدن صحت و سقم ادراکات خود نیازمند هستیم چون اگر برای ادراکاتی که تمام فعل هایمان _طرفدار حق بودن ما یا طرفدار غرائض بودن ما "مثلا چون قیافه اش رو دلمون نشست و خوشمون آمد ازش می پذیریم" یا طرفدار آبا و امهات بودن ما یا طرفدار خشک مقدس بازی بودن ما و ..._ را تشکیل می دهند معیاری نداشته باشیم گمراه (چپه و جا به جا منحرف و معوج سخن گفتن و اندیشیدن) و مذبذب ( در حالت تغییر و تبدیل دائمی نظرات قرار گرفتن؛ چرخش فکری عجیب/ می روند و میان /گاهی اینورند و گاهی آنورند/ باری به هر جهت بودن) می شویم چون به سمت چه مسیری در حرکت هستیم برایمان معلوم نیست
✍ خیلی از گزاره ها که ما روزانه با آنها سر و کار داریم و نتیجه هزاران گزاره دیگر اند که برخی اش را می پذیریم و برخی دیگرش را خیر، نه تنها زندگی ما را شکل می دهند بلکه همین الان جهان را ساختند یا ظرفیت این را دارند که بسازند ( گزاره های پذیرفته شده ی موثر در زندگی )
#الویت_یک_کشور_ما_در_حوزه_فرهنگ
#آموزش_دانش_منطق
🎙 حضرت استاد سید محمد هاشمی
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
او چگونه آغاز می کند و ما چگونه؟.mp3
2.45M
🔹#پادکست_صوتی
💠 او چگونه آغاز می کند و ما چگونه ؟
🔸 بس نیست این همه دور بودن از این نسخه نجات بخش و تعالی بخش بشریت؟!
📌 برگرفته از نامه ۳۱؛ نامه امیرالمومنین به فرزندش
#طرح_راهبردی_تربیت_فرزند
#نقطه_آغاز_در_تربیت_فرزند
🎙 سین_حاء
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
اولین_قدم_در_تهذیب_نفس_از_زبان_استاد_شب_زنده_دار.m4a
2.53M
❓اولین قدم راه تهذیب نفس چیست؟
💠 ماجرای دعای برهانی صاحب درایه النهایه
🎙 حضرت استاد محمد مهدی شب زنده دار
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9