eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2.1هزار دنبال‌کننده
80هزار عکس
85هزار ویدیو
3.3هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹 شرح 🔴 قسمت چهارم 🔸1.2.4 ارزش و جایگاه دانشمندان: 🔻مولا علی (علیه السلام) در بحث چهارم از مباحث علم و دانش ارزش و جایگاه دانشمندان را بیان می‌کنند. ما قبلا ارزش و جایگاه خود علم و دانش را بررسی کردیم، اما یک نکته بسیار مهم است که متأسفانه در زمان ما بسیار مورد غفلت است، ارزش و جایگاه اهل علم و دانش است . 🔻 مولا علی (علیه السلام) در نامه ۵۳ به مالک اشتر می نویسد: «برای تقویت عواملی که اوضاع سرزمین مصر را به سامان می آورد و پیش از تو هم کار مردم به وسیله همان عوامل درستی و سامان می‌گرفت با دانشمندان و حکیمان بسیار به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازند». در حکمت ۱۴۷ وقتی مردم را به سه دسته تقسیم می کنند به کمیل می فرمایند: «مردم سه گروه هستند: گروه اول دانشمندان و عالمان ربانی، گروه دوم آموزندگان راه رستگاری و بقیه مردم، مثل پشه ها دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان هستند و به دنبال هر سر و صدایی می‌روند و با وزش هر بادی حرکت می‌کنند». بنابراین عالمان در نظر مولا علی (علیه السلام) در صدر جامعه قرار دارند نه در پایین ترین مرتبه؛ مثل امروز که فوتبالیست ها و هنرپیشه ها و... در صدر و آخر خط هم مراجع، علما و دانشمندان هستند. 🔻 مولا علی (علیه السلام) در همان حکمت ۱۴۷ درباره جایگاه عالمان و دانشمندان و مقایسه آن با جایگاه ثروت اندوزان اینگونه می فرمایند: « مال اندوزان با آن که به ظاهر زنده هستند مرده اند. ولی اهل علم تا دنیا، دنیا است زنده هستند حتی اگر جسم آنها از میان برود اما یادشان همواره در دل‌ها است». اما هر عالمی هم عالم حقیقی نیست و ارزش ندارد. نشانه عالم حقیقی چیست؟ حضرت در خطبه ۱۰۳ می فرمایند : «عالم حقیقی کسی است که قدر و جایگاه و منزلت خودش را تشخیص بدهد». 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت-5-بخش-5.oga
896.9K
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 5⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔴 قسمت پنجم 🔸1.2.5 آداب تعلیم و تعلم: 🔻بحث پنجم درباره علم و دانش در نهج البلاغه پیرامون آداب تعلیم و تعلم است. مولا علی (علیه السلام) در نامه ۳۱ نهج البلاغه خطاب به فرزند عزیزشان می‌نویسند: « آنچه را که نمی دانی مگو، اگر چه آنچه را هم که میدانی اندک است»؛ یا در همین نامه می نویسند: «درباره آنچه که نمیدانی و آنچه که در مورد آن مسؤول به گفتن آن نیستی، سخنی نگو». مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۱۸۲ می‌فرمایند: «در سکوت از حکمت و دانش خیری نیست همچنان که در گفتار از روی نادانی هم خیری نیست». یعنی آنجا که باید بگویی و میدانی، نگفتن خطا است و آنجا که نباید حرف بزنی چون اصلاً جهل داری گفتن خطا است. به قول سعدی دو چیز طیره عقل است: «دم فروبستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی». 🔻مولا علی (علیه السلام) معتقدند که همان‌طور که جاهل وظیفه دارد بیاموزد عالم جلوتر از او وظیفه دارد علمش را به دیگران آموزش دهد. در حکمت ۴۷۸ می‌خوانیم: «خداوند از نادانان تعهد به آموختن دانش نگرفت مگر آنکه قبل از آن از دانشمندان تعهد گرفت که علم خود را آموزش بدهند». نکته دیگری که در بحث آداب تعلیم و تربیت است، این است که هر چقدر انسان دقیق تر باشد بهتر می‌فهمد و هرچه بهتر بفهمد علمش ارزشمندتر است. در حکمت ۲۰۸ می فرمایند: «هر که خوب نظر کند حق را می فهمد و هرکه فهمید دانش را فرا می‌گیرد». 🔻ادب دیگری که در نهج البلاغه پیرامون علم و تعلیم و تعلم آمده است آن است که جایی که انسان چیزی را نمی داند و از او می پرسند خجالت نکشد از گفتن جمله "نمی دانم"؛ در حکمت ۸۲ از سفارشات امام علی (علیه السلام) این است: « هیچ یک از شما نباید در برابر پرسش از چیزی که نمیداند شرم کند که بگوید نمی دانم و نباید کسی که چیزی را نمی داند خجالت بکشد از اینکه برود آن را بیاموزد». بنابراین تا وقتی نمیدانی از گفتن نمی دانم خجالت نکش. از طرف دیگر از یاد گرفتن هم شرم نداشته باش. 🔻 ادب دیگری که درباره علم در نهج البلاغه است این است که علم مادامی که با تفکر و درایت همراه نباشد سطحی و کم اثر است. در حکمت ۹۸ می‌فرماید: « هرگاه خبری را شنیدید پیرامون آن تفکر کنید، تفکر برای عمل است، نه برای نقل کردن. زیرا روایت کنندگان دانش بسیار هستند اما رعایت کنندگان آن اندک». با این نگاه ، حضرت معتقدند که آن جاهلی که خجالت نمی‌کشد برود یاد بگیرد و پیش عالم می رود تا یاد بگیرد عین عالم است و از طرف دیگر عالمی هم که با وجود اینکه علم دارد بیراهه می‌رود مثل جاهل است. در حکمت ۳۲۰ نهج‌البلاغه می‌خوانیم : «همانا نادان آموزنده همانند دانشمند دانا است و دانشمندی که بیراهه می‌رود مانند جاهل ذلیل است». 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌳شجره آشوب« قسمت هشتاد و پنجم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻ثمره اقدام مروان، این بود که معاویه به عنوان رییس بنی امیه، رسما امام علی را به قتل طلحه و زبیر، متهم می کرد و این یعنی تکمیل پروژه کشته سازی علیه نظام اسلامی . امام نیز ضمن پاسخ به او، فرمود اینگونه امور به معاویه ربطی ندارد. 🔻جواب امام به گونه ای بود که نشان می داد، ادعای جبهه کفر یعنی همان بنی امیه برای طلحه و زبیر، موضوعی است که خود این جبهه برای متهم سازی امام طراحی کرده بودند و معاویه نیز هیچ گونه حقی برای طلب خون این دو ندارد؛ زیرا این بنی امیه بود که نماینده و نفوذی آنان یعنی مروان بن حکم، طلحه را از پای درآورد. 🔻البته باید خاطر نشان ساخت درمورد نقش بنی امیه در تحریک عمرو بن جرموز برای قتل زبیر، هیچ سرنخ تاریخی در دسترس نیست. اما با توجه به پروژه کشته سازی توسط جبهه کفر، بعید نیست او نیز با تحریک بنی امیه دست به این کار زده باشد. این موضوع بررسی بیشتری را می طلبد. 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد...
🌳شجره آشوب« قسمت هشتاد و ششم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻حضرت امیر بعد از پایان جنگ جمل، طبق نقلی، مروان را که اسیر شده بود آزاد فرمود. حضرت درباره او فرمود: «مرا به بیعت او نیازی نیست. دست او دست یهودی است. اگر با دستش بیعت کند، با پشتش آن را می شکند...» 🔻یکی از نکات مهمی که از این روایت برداشت می شود این است که امام پیش از این درباره اصحاب فتنه جمل فرمود که آن ها برادران ما بودند. حال چرا حضرت، مروان را استثنا می کند و دست او را دست یهود می داند؟ حضرت با این تعبیر، شاید به پشت پرده یهود و نقش آن در تحریک مسلمانان علیه امام جامعه اشاره داشته باشد. بعد از قتل عثمان، او را در حش کوکب دفن کردند، جایی که متعلق به یهودیان بود. نکته جالب اینکه مسعودی از این مقبره، به عنوان مقابر بنی امیه یاد می کند. 🔻به راستی چه ارتباطی میان دفن عثمان در مقبره یهودیان و متعلق بودن این مقبره به بنی امیه وجود دارد؟ جالب اینکه معاویه در هنگام توسعه قبرستان بقیع دستور داد، این مقبره را نیز جزو قبرستان مسلمانان قرار دهند. 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فوری/ تاکید رهبر معظم انقلاب از انتخاب نامزدها از میان "فهرستهای مختلف" انتخاباتی صبح چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲
📣📣📣📣📣📣📣 ❌❌❌ وقتی حضرت آقا در مورد چیزی اینقدر هشدار میدن یعنی این موضوع خیلی حساسه و دشمن براش برنامه داره؛ وقتی ما اربیل عراق رو زدیم؛ وقتی مقر کومله و دموکرات رو زدیم؛ وقتی مقر جیش الظلم رو زدیم؛ اینها سه تا لشگر آموزش دیده حاضر کرده بودن که موقع انتخابات اگر مردم پای صندوق نیومدن ، اردوکشی خیابانی راه بیندازند؛ عده ای رو هم در اطراف کرج آموزش داده بودن که در داخل شورش راه بیندازند؛ که با یک کار اطلاعات و امنیتی بسیار دقیق شناسایی و موشکباران شدن ؛ تاریخ باید بگذرد تا بعدا مردم متوجه بشوند که در سه ماه گذشته چه تهدیدهایی از سر مردم برداشته شده شاهکار امنیتی نظامی عجیبی رخ داد. به انتخابات آینده باید به چشم یک جنگ نگاه کرد؛ توی یک جنگ ، درسته که مشکلات داخلی وجود داره ولی همه دست در دست هم میدن تا کشور رو از شر دشمن نجات بدن؛ الان هم دقیقا همینه. البته اینو بگم بنده شک ندارم با این حضور عجیب ٢۵ میلیونی مردم در ٢٢ بهمن ، میزان مشارکت بالای ۵٠ درصد خواهد بود؛ ولیکن باید بکوشیم تا این حضور با شکوهتر باشه. چشم جهان به این انتخاباته، بسیاری از کشورهای اروپایی چشم به این انتخابات دوختن تا تکلیف نوع همکاریشون رو با ما مشخص کنند اگر حضور مردم کمرنگ باشه قطعا با روی دیکتاتوری و متکبرانه با ما برخورد خواهند کرد؛ اما اگر حضور باشکوه باشه مجبورن به ما احترام بگذارند و خیلی از فتنه ها در نطفه خنثی خواهد شد. اینبار انتخابات، جنگ تن به تن ما با دشمنه😳 این انتخابات مسیر ما به قله رو هموار میکنه و رسیدن به قله هم، یعنی ظهور ان شاالله🤲 شاید این انتخابات آخرین گردنه این قله باشه؛ عبور ما از این قله یعنی نابودی مکر و حیله دشمن، یعنی فروپاشی از درون اونها.
📢فراخوان جذب مدافع حرم ✅شرایط:18 سال به بالا از بین برادران و خواهران متقاضی ثبت نام به عمل می آید 🔹زمان:۱۱ اسفند ۱۴۰۲ 🔹مکان:پای صندوقهای رأی 🔻🔻🔻🔻 ✨جمهوری اسلامی حرم است «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» # من_هم_مدافع_حرمم
دیروز نوبت من با قطرات خونم و امروز نوبت تو با اثر انگشتت.... # مدافعان_انقلابیم....