🍃امام زمان (عج): ایران شیعه خانه ماست!
🔴 در جنگ جهانی اول، دو مهمان ناخوانده از چپ و راست به ايران ريختند، اوضاع ايران در آن تاريخ خيلي متشنّج شده بود، اصلاً كشوري شده بود بي صاحب. از يك طرف روسها ريختند و تصاحب كردند، از يك طرف ديگران ريختند و تصاحب كردند. يك وضع عجيبي بود. و مردم ايران مضطرب، منقلب، هيچ تكيه گاهي نداشتند.
🔴 مرحوم ميرزاي نائيني، از اين پيشامد ناهنجار به ساحت مقدس اميرالمومنين و ائمّه اطهار ع خصوصاً به پيشگاه مبارك امام زمان ع شكايت هاي زيادي می کند
🔴 مرحوم ميرزاي نائينی می گوید: من خيلي به حضرت حجّت ع ناليدم:
يابن العسكري! ايران اين طور شده است. مردم، بي سر و سامان شده اند، بي پناه شده اند. نظم نيست، امنيّت نيست، چنين و چنان است. يك روز همينطوري كه متوسّل شده بودم، بر من مكاشفهاي شد و حضرت را زيارت كردم.
🔴 ديدم حضرت در کنار ديوار مرتفعي که سر به آسمان كشيده، ایستاده اند. پس با انگشت به من اشاره فرمودند كه نگاه كن، و من نگاه كردم. ديدم ديواري که سي يا چهل متر ارتفاع دارد، چهار متر، پنج متر بالاي ديوار منحني شده است، و قريب است كه بيافتد، چرا که به يك موئي بند است. اين ديوار چهل متري اينطور كج شده است.
🔴 پس حضرت به من اشاره کردند كه نگاه كن. نگاه كردم، ديدم انگشت حضرت هم به طرف ديوار است. پس فرمودند: اين ديوار، ايران است، (این عین عبارت است که استادِ من می گفت) كج ميشود، امّا ما با انگشتمان نگهش داشته ایم و نميگذاريم خراب شود. اينجا، شيعه خانه ما است. كج مي شود، اما نمي گذاريم خراب بشود.
📚 کتاب مجالس حضرت مهدی؛ ص۲۶۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬
بسیاری از کسانی که اهل نماز و عبادت و فعالیتهای جهادیاند؛
از نگاه اهل بیت علیهمالسلام در لشکر دشمن هستند و توهم یاری دارند!
#استاد_شجاعی
#شجاعی
※ ویژه نیمه شعبان
🌀 رسانه باشیم و در #روشنگری جهانیان شریک باشیم .
15.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فجرانه|#نقد_فیلم
🎞 زیست یک فرمانده
👤محمدرضا نصیری؛
پژوهشگر و منتقد سینما
📍فیلم «صیاد» روایت مستندواری از زندگی نظامی شهید صیاد شیرازی است که به دلیل خشکبودن فضای جنگی، ارتباط عمیقی را با مخاطب برقرار نمیکند.
#جشنواره_فجر_چهل_و_سوم
#قسمت_هفدهم
📌صلحآمیزترین انقلاب مدرن!
✍🏻میثم مهدیار
🔸انقلاب اسلامی نه صرفا در جهان سیاست بلکه در نظریههای جامعهشناسی هم زلزلهای درانداخت. تدا اسکاچپول یکی از مهمترین نظریه پردازان این حوزه بعد از پدیده انقلاب ایران با تجدید نظر در نظریات سابق خود، در مقالهای انقلاب اسلامی را موجد تولد نسل چهارم نظریههای انقلاب یعنی نظریههای فرهنگی عنوان کرد.
🔹در حالیکه گفته میشد حتی در انقلابهای کبیر از فرانسه تا روسیه حداکثر ۱۰ الی ۱۵ درصد مردم مشارکت داشتهاند اما در انقلاب ایران از مرکز تهران که راهپیماییهای میلیونی تاسوعا و عاشورا در آن زبانزد رسانههای جهان شده بود تا دور افتادهترین روستاها نیز درگیر تظاهرات و مبارزه انقلاب شده بودند.
🔸برخلاف تصویرسازیهای گفتمان غالب جامعهشناسی در ایران ( گفتمان استبداد تاریخی) که فرهنگ سنتی و عامه ایرانیان را فرهنگی غیر روادار، غیر مشارکتی، ستیزهجو و غیر عقلانی تصویر کرده و میکنند ایرانیان در یکی از بحرانیترین لحظات تاریخی این کشور رفتاری کاملا صلح آمیز و مشارکتی از خود بروز دادند.
🔹به عبارت دیگر انقلابهای کبیر اگرچه گسستی سیاسی نسبت به گذشته محسوب میشوند اما حداقل فرم آن بازتاب دهنده فرهنگ تاریخی ملتهای انقلابی است. در کوران انقلاب گروههای مختلف چریکی چپ و یا مسلمان بارها در ملاقات با او به عنوان رهبر انقلاب میخواستند برای مبارزه چریکی و مسلحانه خود مشروعیت کسب کنند اما امام خمینی زیر بار نرفت و بر مبارزه انقلابی صلح آمیز و فرم راهپیماییهای گسترده خیابانی و تبلیغ انقلابی چهره به چهره تاکید داشت.
🔸این فرم صلح آمیز ریشه در تاریخ فرهنگی ایران داشته و دارد. بی علت نیست که ایرانیان در یک مشارکت جمعی در جنگ تحمیلی ۸ساله توانستند با دست خالی در مقابل یک دنیا تجهیزات و حمایت مقاومت کنند. بی دلیل نیست که در سیل و زلزله و کرونا بیشترین کمکها و مشارکتهای مردمی در ایران شکل میگیرد. همین ماههای گذشته زنان و مردان ایرانی در اوج تحریمهای ظالمانه غربی از طریق پویش ایران همدل خود بیش از هزار و پانصد میلیارد تومان به جنگ زدگان لبنانی کمک کردهاند.
🔹با این همه متاسفانه «جامعهشناسی ایرانی» بدون در نظر گرفتن چنان تاریخی و چنین ظرفیتهایی به بیراهه رفته و خواهد رفت.
🔎#بازتاب_انديشه
9.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فجرانه|#نقد_فیلم
🎞 اشکی برای هور
👤محمدرضا نصیری؛
پژوهشگر و منتقد سینما
📍مهدی جعفری در فیلم «اشک هور» به سراغ روایت زندگی سردار شهید علی هاشمی رفته اما نتوانسته همچون تولیدات سابق خود، درام کامل و بدون ضعفی را به مخاطب هدیه کند.
#جشنواره_فجر_چهل_و_سوم
#قسمت_هجدهم
#پادکست_گفتگو
🔸انسان مقاوم و علوم انسانی
گفتگو با:
👤دکتر حمید عباسزاده
⏰ ۱۲ دی
#پادکست_گفتگو
🔸انسان مقاوم و علوم انسانی
گفتگو با:
👤دکتر حمید عباسزاده
⏰ ۱۲ دی
سید صادق موسوی نژاد.mp3
8.21M
🔸انسان مقاوم و علوم انسانی
👤حمید عباسزاده
انسان و روایتگری 2:12
کمک ادبیات مقاومت به انسان 4:51
کارکرد معرفتی ادبیات 6:37
تنوع فرهنگی و موجودیت انسان 9:13
مرزهای برساختی جدید 12:37
دیگری در ادبیات تطبیقی 15:19
سید صادق موسوی نژاد.mp3
8.21M
🔸انسان مقاوم و علوم انسانی
👤حمید عباسزاده
انسان و روایتگری 2:12
کمک ادبیات مقاومت به انسان 4:51
کارکرد معرفتی ادبیات 6:37
تنوع فرهنگی و موجودیت انسان 9:13
مرزهای برساختی جدید 12:37
دیگری در ادبیات تطبیقی 15:19
#فجرانه|#نقد_فیلم
📌شاهکاری برای همه سنین
✍🏻سیدمحمد مهدی شرفالدین
🔸مثل روز برایم روشن بود که انیمیشن پسر دلفینی جوایز متعددی را در جشنواره امسال به خودش اختصاص خواهد داد؛ انیمیشنی که برخلاف بسیاری از فیلمهای جشنواره امسال، همهچیزش با همهچیزش تناسب دارد؛ نویسنده به درستی میداند چگونه شخصیت قهرمان و ضدقهرمان را در کنار هم قرار دهد و با تعلیقی طنزآلود، فرهنگ بومی جنوب کشور و اهمیت مساله خانواده را به تصویر بکشد. کارگردان هم به خوبی از پس ارائه تصویری با کیفیت و همچنین موسیقی حرفهای در تدوین نسخه نهایی برآمده است.
🔹اما من قصد دارم سه نکته مهم را در مورد این انیمیشن ذکر کنم که شاید کمتر به آنها توجه شده است:
✔️ نکته اول اینکه این انیمیشن به درستی و با ظرافت تمام، مساله شهرت و خاصبودن را که سکه رایج امروز جهان ماست و برای نسل کودک و نوجوان ما به یک بیماری تبدیل شده، زیر سوال برده و ملاکهای مهمتری را برای قدرتمندی ذکر مینماید.
✔️نکته دوم اینکه این انیمیشن به دور از کلیشههای جنسی و جنسیتی، یک ارتباط سالم را بین کاراکتر دختر و پسر به تصویر کشیده و ایجاد رابطه بر اساس اصول انسانی را به مخاطب کودک و نوجوان خود آموزش میدهد.
✔️نکته سوم نیز اینکه این انیمیشن به دور از هرگونه شعارزدگی، اهمیت تعلق آبهای خلیج فارس به ایران و امنیت آنها برای مردم را به مخاطب میفهماند؛ نامگذاری پسر دلفینی با عنوان «آبان» یعنی فرشته مُوکل آبها، پیامی عمیق را به تمام مخاطبین ایرانی منتقل خواهد کرد.
♨️ این موارد را گفتم که بگویم، گول انیمیشنبودن پسر دلفینی را نخورید؛ این فیلم برای همه سنین درسآموز است.
#جشنواره_فجر_چهل_و_سوم
#فجرانه|#نقد_فیلم
📌شاهکاری برای همه سنین
✍🏻سیدمحمد مهدی شرفالدین
🔸مثل روز برایم روشن بود که انیمیشن پسر دلفینی جوایز متعددی را در جشنواره امسال به خودش اختصاص خواهد داد؛ انیمیشنی که برخلاف بسیاری از فیلمهای جشنواره امسال، همهچیزش با همهچیزش تناسب دارد؛ نویسنده به درستی میداند چگونه شخصیت قهرمان و ضدقهرمان را در کنار هم قرار دهد و با تعلیقی طنزآلود، فرهنگ بومی جنوب کشور و اهمیت مساله خانواده را به تصویر بکشد. کارگردان هم به خوبی از پس ارائه تصویری با کیفیت و همچنین موسیقی حرفهای در تدوین نسخه نهایی برآمده است.
🔹اما من قصد دارم سه نکته مهم را در مورد این انیمیشن ذکر کنم که شاید کمتر به آنها توجه شده است:
✔️ نکته اول اینکه این انیمیشن به درستی و با ظرافت تمام، مساله شهرت و خاصبودن را که سکه رایج امروز جهان ماست و برای نسل کودک و نوجوان ما به یک بیماری تبدیل شده، زیر سوال برده و ملاکهای مهمتری را برای قدرتمندی ذکر مینماید.
✔️نکته دوم اینکه این انیمیشن به دور از کلیشههای جنسی و جنسیتی، یک ارتباط سالم را بین کاراکتر دختر و پسر به تصویر کشیده و ایجاد رابطه بر اساس اصول انسانی را به مخاطب کودک و نوجوان خود آموزش میدهد.
✔️نکته سوم نیز اینکه این انیمیشن به دور از هرگونه شعارزدگی، اهمیت تعلق آبهای خلیج فارس به ایران و امنیت آنها برای مردم را به مخاطب میفهماند؛ نامگذاری پسر دلفینی با عنوان «آبان» یعنی فرشته مُوکل آبها، پیامی عمیق را به تمام مخاطبین ایرانی منتقل خواهد کرد.
♨️ این موارد را گفتم که بگویم، گول انیمیشنبودن پسر دلفینی را نخورید؛ این فیلم برای همه سنین درسآموز است.
#جشنواره_فجر_چهل_و_سوم
9.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فجرانه|#نقد_فیلم
🎞 ابتذال تاریخ
👤مجید رنگی؛
پژوهشگر و منتقد سینما
📍فیلم «تاکسیدرمی» با یک فیلمنامه سردرگم و مشوش، سعی دارد تا یک موضوع تاریخی مهم را با سطحیترین لایههای روایی، به مخاطب عرضه کند و به همین دلیل، موفقیت چندانی ندارد.
#جشنواره_فجر_چهل_و_سوم
#قسمت_نوزدهم