eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2.4هزار دنبال‌کننده
108.8هزار عکس
118.6هزار ویدیو
4.3هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
... ....: قیامت چشم شهید ۱ اینجا قیامت فرا رسیده . ای شهید این ساقه ی پا که از قیام تو با قی مانده و تنت در کنار دشت و باغی مانده . مگر قیام جسم ما جز از رستاخیز ساقه ی گیاهان نیرو میگیرد . و مگر ما جسمیم فقط. ای شهید یاد ساقه ی استخوان تو قیامتی در دلم به پا کرده . قامت تو قیام تو قیامتی در دلم به پا کرد و ساقه ی نور در دلم قیام کرد . @onsbashahadatchoemamali
🌷 *بیشتر بیندیشیم❗* 🌺 *جرج جرداق مسیحی یک تنه ۲۰۰ بار نهج البلاغه را خوانده است.* 👌 *آیا ما شیعه مولا علی علیه السلام، ۲۰۰ نفر از ما، یک بار نهج البلاغه را خوانده ایم⁉️*
📣📣 *توجه* 📣📣 *توجه* 🌸 *اعضای محترم گروه* برای فهم و درک بهتر از مطالب این دو کتب پر محتوی ( *نهج البلاغه و صحیفه سجادیه* ) 🌷 لطفاً *شرح نهج البلاغه و صحیفه سجادیه* را که روزانه در گروه خادمین امیرالمومنین علیه السلام بارگذاری می شود را با دقت بیشتری مطالعه فرمایید. با تشکر.
مرحله دوم خطبه ۲۲۱ بند ۱ و ۲.mp3
زمان: حجم: 8.89M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸 سهم روز صد و سی ام ✍ خطبه ۲۲۱ از بند ۱ تا ۲ 📣 صوت نهج البلاغه👇
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣 📣 *مرحله سوم ختم نهج البلاغه* 🔸 *سهم روز صد و سی ام* 📔 *خطبه ۲۲۱ از بند ۱ تا ۲:* 🌷 *خطبه ۲۲۱* 📣 ( *پس از خواندن آيه ۱ و ٢ سوره تكاثر، 《 افزون طلبی شما را به خود مشغول داشته تا آنجا كه به ديدار قبرها رفتيد؟.》. فرمود)* 1⃣ *هشدار از غفلت زدگی ها* ♦️شگفتا چه مقصد بسيار دوری، و چه زيارت كنندگان بيخبری! و چه كار دشوار و مرگباری! پنداشتند كه جای مردگان خالی است، آنها كه سخت مايه عبرتند، و از دور با ياد گذشتگان، فخر می فروشند، آيا به گورهای پدران خويش می نازند؟ و يا به تعداد فراوانی كه در كام مرگ فرو رفته اند؟ آيا خواهان بازگشت اجسادی هستند كه پوسيده شد؟ و حركاتشان به سكون تبديل گشت؟ آنها مايه عبرت باشند سزاوارتر است تا تفاخر! اگر با مشاهده وضع آنان به فروتنی روی آورند عاقلانه تر است تا آنان را وسيله فخرفروشی قرار دهند. اما بدانها با ديده های كم سو نگريستند، و با كوته بينی در امواج نادانی فرو رفته اند، اگر حال آنان را از ورای خانه های ويران، و سرزمينهای خالی از زندگان می پرسيدند، هرآينه می گفتند: آنان با گمراهی در زمين فرو خفتند، و شما ناآگاهانه دنباله روی آنان شديد بر روی كاسه های سر آنها راه می رويد. و بر روی جسدهايشان زراعت می كنيد؟ و آنچه به جا گذاشته اند می خوريد، و در خانه های ويران آنها مسكن گرفتيد، و روزگاری كه ميان آنها و شماست بر شما زاری می كند، آنها پيش از شما به كام مرگ فرو رفتند، و برای رسیدن به آبشخور، از شما پیشی گرفتند. 2⃣ *شرح حالات رفتگان* ♦️ آنها دارای عزتی پايدار، و درجات والای افتخار بودند، پادشاهان حاكم، يا رعيت سرفراز بودند كه سرانجام راه به درون برزخ پيمودند، و زمين آنها را در خود گرفت، و از گوشت بدن های آنان خورد، و از خون آنان نوشيد. پس در شكاف گورها بی جان و بدون حرکت پنهان مانده اند. نه از دگرگونيها اندوهناك، و نه از زلزله ها ترسناك، و نه از فريادهای سخت هراسناكند، غائب شدگانی كه كسی انتظار آنان را نمی كشد، و حاضرانی كه حضور نمی يابند، اجتماعی داشتند و پراكنده شدند، با يكديگر مهربان بودند و جدا گرديدند. اگر يادشان فراموش گشت، يا ديارشان ساكت شد، برای درازی زمان و دوری مكان نيست، بلكه جام مرگ نوشيدند، گويا بودند و لال شدند، شنوا بودند و كر گشتند، و حركاتشان به سكون تبديل شد، چنان آرميدند كه گويا بيهوش بر خاك افتاده و در خواب فرو رفته اند.همسايگانی كه با يكديگر انس نمی گيرند، دوستاني كه به ديدار يكديگر نمی روند، پيوندهای شناسایی در ميانشان پوسيده، و اسباب برادري قطع گرديده است، با اينكه در يك جا گرد آمدند تنهايند، رفيقان يكديگرند و از هم دورند، نه برای شب صبحگاهی می شناسند، و نه برای روز شامگاهی، شب، يا روزی كه به سفر مرگ رفته اند برای آنها جاويدان است. خطرات آن جهان را وحشتناك تر از آنچه می ترسيدند يافتند، و نشانه های آن را بزرگ تر از آن چه می پنداشتند مشاهده كردند، و برای رسيدن به بهشت يا جهنم تا قرارگاه اصلی شان مهلت داده شدند، و جهانی از بيم و اميد برايشان فراهم آمد، اگر می خواستند آنچه را كه ديدند توصيف كنند، زبانشان عاجز می شد. حال اگر آثارشان نابود شد، و اخبارشان فراموش، اما چشمهای عبرت بين، آنها را می نگرد، و گوش جان اخبارشان را می شنود، كه با زبان ديگری با ما حرف می زنند و می گويند:... ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
1_921091466.m4a
زمان: حجم: 5.84M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸سهم روز صد و بیستم 📔 دعای ۴۲ از بند ۱۸ تا ۲۲ 📣 صوت صحیفه سجادیه👇
🌸 *بسم الله الرحمن الرحیم* 📣 *مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه* 🔸 *سهم روز صد و بیستم* 📔 *ادامه دعای ۴۲ از بند ۱۸ تا ۲۲* 🤲 *دعای ختم قرآن* (۱۸) اللَّهُمَّ اجْعَلْ نَبِینَا ـ صَلَوَاتُكَ عَلَیهِ وَ عَلَى آلِهِ ـ یوْمَ الْقِیامَةِ أَقْرَبَ الْنَّبِیینَ مِنْكَ مَجْلِساً، وَ أَمْكَنَهُمْ مِنْكَ شَفَاعَةً، وَ أَجَلَّهُمْ عِنْدَكَ قَدْراً، وَ أَوْجَهَهُمْ عِنْدَكَ جَاهاً. پروردگارا! پیامبر ما را - که درود و رحمت تو بر او و خاندانش باد - در روز قیامت از جهت مرتبه و مقام نزدیک‌ترین پیامبران به خود قرار بده، و شفاعتش را از همه پذیرفته تر و منزلتش را نزد خود از همه بالاتر و از جهت جاه و جلال، او را آبرومندترین افراد نزد خویش قرار بده. (۱۹) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ شَرِّفْ بُنْیانَهُ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ، وَ ثَقِّلْ مِیزَانَهُ، وَ تَقَبَّلْ شَفَاعَتَهُ، وَ قَرِّبْ وَسِیلَتَهُ، وَ بَیضْ وَجْهَهُ، وَ أَتِمَّ نُورَهُ، وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ پروردگارا! بر محمد و خاندانش درود بفرست، و بنای دین او را بلند کن، و دلیل و برهانش را بزرگ گردان، و ترازوی (حسنات) او را سنگین نموده و شفاعتش را بپذیر، و وسیله اش را نزدیک کرده و روسفیدش کن، و نورش را کامل نما و درجه اش را بالا ببر. (۲۰) وَ أَحْینَا عَلَى سُنَّتِهِ، وَ تَوَفَّنَا عَلَى مِلَّتِهِ وَ خُذْ بِنَا مِنْهَاجَهُ، وَ اسْلُكْ بِنَا سَبِیلَهُ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَهْلِ طَاعَتِهِ، وَ احْشُرْنَا فِی زُمْرَتِهِ، وَ أَوْرِدْنَا حَوْضَهُ، وَ اسْقِنَا بِكَأْسِهِ و ما را بر سنت و روش او زنده بدار و بر دین و آیین او بمیران، و در راه او و از اطاعت کنندگان فرمانش قرار بده، و در گروه پیروان آن حضرت محشور کن، و ما را به حوزه او وارد نموده و از جام او سیراب نما. (۲۱) وَ صَلِّ اللَّهُمَّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، صَلَاةً تُبَلِّغُهُ بِهَا أَفْضَلَ مَا یأْمُلُ مِنْ خَیرِكَ وَ فَضْلِكَ وَ كَرَامَتِكَ، إِنَّكَ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ، وَ فَضْلٍ كَرِیمٍ. بر محمد و خاندانش درود بفرست، درودی که به برکت آن، او را به بهترین خیر و نیکی و بخشش و بزرگواریت که بدان امید دارد برسانی، زیرا تو دارای رحمت وسیع و بخشش بزرگ هستی. (۲۲) اللَّهُمَّ اجْزِهِ بِمَا بَلَّغَ مِنْ رِسَالاتِكَ، وَ أَدَّى مِنْ آیاتِكَ، وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ، وَ جَاهَدَ فِی سَبِیلِكَ، أَفْضَلَ مَا جَزَیتَ أَحَداً مِنْ مَلَائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِینَ، وَ أَنْبِیائِكَ الْمُرْسَلِینَ الْمُصْطَفَینَ، وَ السَّلَامُ عَلَیهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّیبِینَ الطَّاهِرِینَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ. پروردگارا! به پیامبرت محمد بدان خاطر که رسالت و پیام‌های تو را ابلاغ نمود، و آیات تو را به مردم رساند و بندگانت را پند و اندرز داد، و در راه تو جهاد کرد، پاداش بده؛ پاداشی بالاتر از هر پاداش و جزا ای که به هر یک از فرشتگان مقرب خود، و پیامبران فرستاده شده و برگزیده ات دادی، و سلام و درود و رحمت و برکات خداوند بر آن حضرت و خاندان پاک و پاکیزه اش باد. 🌴🌿🍃🌲🍃🌿🌴
📚 *شرح خطبه ۲۲۱ نهج البلاغه* ( آیت الله مکارم) 👈 عبرت گرفتن از مردگان ⚠️ *تفاخر بى معنا به جاى عبرت گرفتن!* 🔰 اين خطبه يکى از مهم ترين و جامع ترين و مؤثرترين خطبه هاى اميرمؤمنان على(عليه السلام) است. 💠 ابن ابى الحديد تعريفات عجيبى درباره اين خطبه دارد و آن را از نظر فصاحت و بلاغت بى نظير مى شمرد. 💠 و مى گويد: کسى که آن را بررسى کند، کلام معاويه درباره على(عليه السلام) را باور خواهد کرد. 💠 او مى گفت: «وَاللهِ ما سَنَّ الْفَصاحَةَ لِقُريش غَيْرُهُ; به خدا سوگند فصاحت را براى قريش غير او بنيانگذارى نکرد». 🔰 سپس به اين نکته مى پردازد که گاهى شعرا هنگام شنيدن اشعار فصيح و بليغ سجده مى کردند و مى گفتند همان گونه که قاريان قرآن مواضع سجود قرآن را مى دانند ما نيز مواضع سجود شعر را مى دانيم. 🔰 آنگاه ابن ابى الحديد مى افزايد سزاوار است تمام فصحاى عرب اجتماع کنند و اين خطبه بر آنها خوانده شود و به جهت عظمت آن (براى آفريدگار) سجده کنند. ↩️ آنگاه اضافه مى کند: من به راستى بسيار تعجب مى کنم از کسى که درباره جنگ خطبه اى مى خواند که نشان مى دهد طبع او همانند شيران است. ❇️ سپس همان کس خطبه اى مى خواند که نشان مى دهد طبع او همچون زاهدى است که چشم از دنيا پوشيده که نه در عمر خود خونى ريخته و نه گوشت حيوانى خورده است، و يا همانند مسيح ابن مريم اسطوره زهد و ترک دنيا بود. ❇️ از همه جالب تر اينکه مى گويد: من به کسى که به همه امتها سوگند مى خورد، قسم ياد مى کنم که در طول 50 سال از عمرم بيش از هزار بار اين خطبه را خوانده ام و هيچ زمان نبوده، که به هنگام تلاوت اين خطبه در من اثرى از خوف و پند و موعظه و لرزش در اندام من حاصل نشود. ❇️ واعظان و خطبا و فصحا در اين زمينه بسيار سخن گفته اند و من بارها آنها را بررسى کرده ام; ولى هيچ کدام از آنها تأثير اين خطبه را در من نداشته است. ❇️ با توجّه به آنچه گفته شد سزاوار است هنگام شرح و تفصيل اين خطبه به عمق سخنان امام(عليه السلام) بينديشيم و بهره کافى از آن ببريم و آثار آن را در روح و جان خود احساس کنيم. 📲 جهت عضویت ⬇️ گروه خادمین(۲) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/CV0JxoWxoag3aD4gHaYvga 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۵) در واتساپ 👇👇 https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 کانال خادمین در ایتا 👇👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه شرح خطبه ۲۲۱ نهج البلاغه* ( آیت الله مکارم) 🔰 همان گونه که در عنوان خطبه آمد اين سخن در واقع تفسيرى است براى دو آيه آغاز سوره تکاثر (أَلْهَاکُمْ التَّکَاثُرُ * حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ). 👈 *نخست يک نظرى اجمالى به تفسير اين دو آيه بيفکنيم:* 🟢 منظور آن است که فزونى طلبى و تفاخر شما را از خدا و قيامت غافل ساخت تا آنجا که براى اثبات برترى خود به زيارت و ديدار قبرها رفتيد و هر يک قبور مردگان خود را برشمرديد تا برترى خود را ثابت کنيد. 💎🍃امام(عليه السلام) نخست مى فرمايد: *«شگفتا! چه هدف و مقصد بسيار دورى و چه زيارت کنندگان غافلى و چه افتخار موهوم و نفرت انگيزى»;* 🟢 آرى استخوانهاى پوسيده در زير خاک و بدنهايى که مور و مار به آن در آويخته چيزى نيست که به آن افتخار کنند چه خوب بود به جاى اين افتخارات موهوم عبرت مى گرفتند و فرداى خود را در زير خروارها خاک در گورهايى سرد و خاموش و بريده از همه بستگان و دوستان با چشم خود مى ديدند و از اين خواب سنگين غفلت بيدار مى شدند. ⚠️ انسان چه اندازه بى خبر باشد که بخواهد به آن استخوانهاى پوسيده افتخار کند و مردگان متلاشى شده را در صف زندگان قرار دهد و آنها را دليل بر فزونى جمعيّت خويش بشمارد. در ادامه مى فرمايد: «گويى آنها مى خواهند اجساد بى جان و بدنهاى بى روح و از کار افتاده را باز گردانند (چه خيال باطل و فکر محالى)»; 💎🍃امام(عليه السلام) در اين چند جمله بر اين نکته پافشارى مى کند که ديدگاه آنها درباره مردگان به کلى وارونه است و چنان از بيراهه مى روند که زشت در نظرشان زيباست. آنها بايد با ديده عبرت اين گورستانهاى خاموش را بنگرند; وضع نياکان خود را در زير خاکها مشاهده کنند و آينده خويش را با توجّه به قانون مرگ که هرگز استثنايى ندارد، بنگرند. 💎🍃امام(عليه السلام) فرمودند : چرا اين آيات قرآن را نخوانديد: چه بسيار باغها و چشمه هايى که خود به جاى گذاشتند ـ وکشتزارها، قصرهاى زيبا و گرانبها ـ و نعمتهاى فراوان ديگرى که در آن غرق بودند دخان، آيه 25-28 💎🍃در ادامه اين سخن، امام(عليه السلام) به بيان اين موضوع مى پردازد که چرا به جاى عبرت گرفتن از اجساد پوسيده اموات، آنها را وسيله تفاخر بر يکديگر قرار دادند. 💎🍃در ادامه اين سخن مى فرمايد: «(آنها راهى براى بيدارشدن از اين خواب غفلت داشتند; ولى از آن راه نرفتند) و... ⚠️آرى! آنها حق اين مساکن را ادا نکردند و با غرور و غفلت و فراموش کردن ذکر خدا عملا آن را تخريب نمودند، هر چند به ظاهر آباد بود و به دست غافلان همچون خود سپردند و رفتند. 🔰جمله «وَ إِنَّمَا الاَْيَّامُ بَيْنَکُمْ وَ بَيْنَهُمْ بَوَاک» اشاره لطيفى به اين نکته است که شما براى مردگان و از دست رفتگان اشک مى ريزيد و ناله سر مى دهيد; ولى روزگار برشما مى گريد و نوحه گرى مى کند که چقدر از سرنوشت خود غافل و بى خبريد و فراموش مى کنيد که خودتان نيز بايد اين مسير را به زودى طى کنيد.⚠️ 📲 جهت عضویت ⬇️ گروه خادمین(۲) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/CV0JxoWxoag3aD4gHaYvga 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۵) در واتساپ 👇👇 https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 کانال خادمین در ایتا 👇👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه شرح خطبه ۲۲۱ نهج البلاغه* ( آیت الله مکارم) بند ٢ ⚠️ *عالم عجيب پس از مرگ:* امام(عليه السلام) بعد از ملامت شديد و سرزنش کسانى که به قبور پيشينيان و اجساد متلاشى شده نياکانشان افتخار مى کنند، به بيان اين نکته مى پردازد که سرنوشت آنها مى تواند درس عبرت و اندرز تکان دهنده اى براى بازماندگان باشد، 💠 آنها به نقطه پايان زندگى که همان مرگ است، پيش از شما رسيده اند، و خلف بايد حال خود را با توجّه به سرنوشت سلف دريابد و عبرت گيرد. ↩️ گويى همه انسانها در يک قافله به سوى قبرها در حرکتند، گروهى در پيشاپيش اين قافله و گروهى در پشت سر آنها حرکت مى کنند. 🔰 تعبير به «مَقَاوِمُ الْعِزِّ» اشاره بر اين است که صاحب قدرتها نيز اين راه را مانند ديگران بايد بپيمايند. 🔰 در جمله «وَ حَلَبَاتُ الْفَخْرِ» مردم را تشبيه به گروههايى مى کند که در يک سلسله مسابقات عظيم وگسترده براى کسب افتخار بيشتر شرکت کرده اند، امام(عليه السلام) مى فرمايد: همه آنها نيز سرانجام به منزلگاهى مى رسند که نامش قبر است. ❇️ سپس براى توضيح بيشتر مى فرمايد: «آنها درون قبرها خزيده اند و زمين در آنجا بر آنها مسلّط شد. از گوشتهايشان خورد و از خونهايشان نوشيد»; ↩️ آنچه در اين عبارات تکان دهنده آمده است اشاره به ظاهر جسم مردگان است، هر چند روح آنها در عالم ديگر داراى هر گونه احساس، هول و ترس، غم و اندوه مى باشد. ❇️ آرى در يک لحظه، انسان هوشيار و خندان يا غمگين و با نشاط يا محزون و پراحساس و پرتحرّک، ناگهان چشم از دنيا مى پوشد و همه ظواهر و آثار حيات برچيده مى شود به گونه اى که با قطعه سنگ بى روحى هيچ تفاوتى ندارد. 🔰 چه تعبير گويا و تکان دهنده اى و چه گفتار بيدارگر و هوشيار کننده اى! آرى! آنها چنان فراموش شدند که گويى قرنها با ما فاصله داشتند و چنان خانه هاى آنها خاموش است که گويى ساليان دراز از آن رخت بربستند، درحالى که گاه در يک لحظه کوتاه، جام مرگ را نوشيدند و همه چيز پايان گرفت. ❇️ آرى! همه چيز آنها با زندگان متفاوت است; خانه هاى قبر آنها ديوار به ديوار يکديگر است بى آنکه از هم باخبر باشند يا به ديدار يکديگر بروند; آنها در درون جمع خود تنهايند و در عين دوستى با يکديگر گويى از هم قهرند; اگر در شب از دنيا رفتند هرگز طلوع صبح را نمى بينند و اگر در روز چشم از جهان فرو بستند هرگز شب تاريکى نخواهند ديد. 💠 سپس امام(عليه السلام) به بخش ديگرى از حالات مردگان و ارواح آنها هنگام مشاهده عذاب الهى يا پاداشهاى عظيم او اشاره کرده، ↩️ در واقع آنچه امام(عليه السلام) در اينجا بيان فرموده همان چيزى است که در خطبه 114 از نهج البلاغه با صراحت آمده است و مى فرمايد: ⬅️ هر چيزى از دنيا، شنيدنش بزرگتر از ديدن آن است (و دور نمايش، دل انگيزتر از آن است که باچشم از نزديک ديده مى شود) و هر چيزى از آخرت، ديدنش عظيم تر از شنيدن مى باشد. ↩️ دليل آن هم روشن است، زيرا جهان آخرت، بسيار وسيع تر و گسترده تر است تا آنجا که آن را در مقايسه با دنيا همچون دنيا با عالم جنين و رحم مادر دانسته اند. ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 📲 جهت عضویت ⬇️ گروه خادمین(۲) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/CV0JxoWxoag3aD4gHaYvga 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 کانال خادمین در ایتا 👇👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin