eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2.1هزار دنبال‌کننده
80.2هزار عکس
85.5هزار ویدیو
3.3هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1128395420.mp3
757.2K
تقوا مراحلی دارد✅✅✅
*ا✿ ✵• ° ✸• ° ✵﷽✵ ° •✸ ° •✵ ✿* 📣 *قابل توجه مخاطبین بزرگوار و محترم* 💠 به لطف ایزد منان و با همراهی شما بزرگواران الحمدالله مرحله سوم نهج البلاغه را سپری می کنیم 🔶 *لازم به توضیح است که هدف ما در مرحله اول و دوم ختم نهج البلاغه آشنایی با متن این کتاب مهم و به نوعی فراموش شده بود که به مدت ۱۹٢ و ۲۴۰ روز گذراندیم* ⚠️ اما با توجه به اینکه هدف اصلی ایجاد این گروه، توجه به عمق مطالب این کتاب ارزشمند است ↩️ *لذا برای فهم و درک بهتر از آن در مرحله سوم به شرح و تفسیر این موضوعات پرداخته و لذا به این سبب زمان ختم، طولانی تر از مراحل قبل خواهد شد.* 👈 در ادامه 🤲 از خداوند منان خواهانیم ما را در مطالعه و به کار گیری این مطالب ارزشمند در زندگی، یاری کند تا حداقل به اندازه نمک غذا از آن بهره و استفاده ببریم. انشاءالله *ا┄┅══✼🍃🌟🍃✼══┅┄*
خطبه ۱۸۲ بند ۳ و ۴.m4a
5.69M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸سهم روز صد و هشتاد و یکم 📔 خطبه ۱۸۲ بند ۳ و ۴ 📣 صوت نهج البلاغه
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸 سهم روز صد و هشتاد و یکم 📔 خطبه ۱۸۲ بند ۳ و ۴ 3️⃣ خداشناسی حمد و سپاس خداوندی را سزاست که همواره وجود داشت، پيش از آن که کرسی يا عرش، آسمان يا زمين، جن يا انس، پديد آيند. خداوندی که ذات او را فکرها و عقل های ژرف انديش نمی توانند بشناسند و با نيروی انديشه نمی توانند اندازه ای برای او تصوّر کنند. هيچ سؤال کننده ای او را به خود مشغول نسازد و فراوانی عطا و بخشش از دارايی او نکاهد، برای ديدن به چشم مادّی نياز ندارد و در مکانی محدود نمی شود. همسر و همتايی ندارد و با تمرين و تجربه نمی آفريند و با حواس درک نشود و با مردم مقايسه نگردد. خدايی که بدون اعضاء و جوارح و زبان و کام با حضرت موسی(علیه السلام) سخن گفت و آيات بزرگش را به او شناساند. ای کسی که برای توصيف کردن پروردگارت به زحمت افتاده ای! اگر راست می گويی جبرييل و ميکاييل و لشکرهای فرشتگان مقرّب را وصف کن، که در بارگاه قدس الهی سرفرود آورده اند و عقل هايشان در توصيف بهترين آفريننده، سرگردان و درمانده است. تو چيزی را می توانی با صفات آن درک کنی که دارای شکل و اعضاء و جوارح و دارای عمر محدود و أجَلِ معيّن باشد. پس جز الله خدايی نيست که هر تاريکی را به نور خود روشن کرد و هرچه را که جز به نور او روشن بود، به تاريکی کشاند. ┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅┅┄ 4️⃣ سفارش به تقوی و پندپذيری از تاريخ ای بندگان خدا! شما را به پرهيزکاری و ترس از خدايی سفارش می کنم که بر شما جامه ها پوشانيد و وسايل زندگی شما را فراهم کرد. اگر راهی برای زندگی جاودانه وجود می داشت، يا از مرگ گريزی بود، حتماً سليمان بن داوود(علیه السلام) چنين می کرد، او که خداوند، حکومت بر جنّ و انس را همراه با نبوّت و مقام بلند قرب و منزلت در اختيارش قرار داد. امّا آنگاه که پيمانه عمرش لبريز و روزی او تمام شد، تيرهای مرگ از کمان های نيستی بر او باريدن گرفت و خانه و ديار از او خالی گشت، خانه های او بی صاحب ماند و ديگران آنها را به ارث بردند. مردم! برای شما در تاريخ گذشته درس های عبرت فراوان وجود دارد، کجايند عمالقه و فرزندانشان؟ «پادشاهان عرب در يمن و حجاز» کجايند فرعون ها و فرزندانشان؟ کجايند مردم شهر رَس «درخت پرستانی که طولانی حکومت کردند» آنها که پيامبران خدا را کشتند و چراغ نورانی سنّت آنها را خاموش کردند و راه و رسم ستمگران و جبّاران را زنده ساختند؟ کجايند آنها که با لشکرهای انبوه حرکت کردند و هزاران تن را شکست دادند، سپاهيان فراوانی گرد آوردند و شهرها ساختند؟ ┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅┅┄
صحیفه نیایش ۴۸ بند ۱۲ تا ۱۴.m4a
4.58M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸سهم روز صد و هفتاد و یکم 📔 دعای ۴۸ بند ۱۲ تا ۱۴ 📣 صوت صحیفه سجادیه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸 سهم روز صد و هفتاد و یکم 📔 ادامه دعای ۴۸ از بند ۱۲ تا ۱۴ 🤲 دعای عید قربان و جمعه (۱۲) اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ التَّوْحِيدِ وَ الْإِيمَانِ بِكَ، وَ التَّصْدِيقِ بِرَسُولِكَ، وَ الْأَئِمَّةِ الَّذِينَ حَتَمْتَ طَاعَتَهُمْ مِمَّنْ يَجْرِي ذَلِكَ بِهِ وَ عَلَى يَدَيْهِ، آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ. 🍀پروردگارا! مرا جزء اهل توحید، و ایمان آورندگان به خودت، و تصدیق کنندگان پیامبرت و امامانی که اطاعت و فرمانبرداری از آنها را واجب نموده ای قرار بده، آری از کسانی که توحید و ایمان و تصدیق به واسطه ایشان و به دست آنها اجرا می شود، دعایم را اجابت فرما ای پروردگار جهانیان (آمین یا رب العالمین). (۱۳) اللَّهُمَّ لَيْسَ يَرُدُّ غَضَبَكَ إِلَّا حِلْمُكَ، وَ لَا يَرُدُّ سَخَطَكَ إِلَّا عَفْوُكَ، وَ لا يُجِيرُ مِنْ عِقَابِكَ إِلَّا رَحْمَتُكَ، وَ لَا يُنْجِينِي مِنْكَ إِلَّا التَّضَرُّعُ إِلَيْكَ وَ بَيْنَ يَدَيْكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ هَبْ لَنَا- يَا إِلَهِي- مِنْ لَدُنْكَ فَرَجاً بِالْقُدْرَةِ الَّتِي بِهَا تُحْيِي أَمْوَاتَ الْعِبَادِ، وَ بِهَا تَنْشُرُ مَيْتَ الْبِلَادِ. 🍀 پروردگارا! خشمت جز با صبر و بردباری تو، و غضبت جز با عفو و گذشت تو رفع نمی‌شود، و تنها رحمت تو‌، مرا از عذابت پناه می دهد، و چیزی جز ناله و زاری به درگاهت، مرا از عذاب تو نجات نمی‌دهد، پس بر محمد و خاندانش درود بفرست، و ای خدای من، از جانب خودت به ما گشایشی ببخش با همان قدرتی که بندگان مرده را زنده می سازی، و به شهرهای بی‌جان و مرده زندگی می بخشی. (۱۴) وَ لَا تُهْلِكْنِي- يَا إِلَهِي- غَمّاً حَتَّى تَسْتَجِيبَ لِي، وَ تُعَرِّفَنِي الْإِجَابَةَ فِي دُعَائِي، وَ أَذِقْنِي طَعْمَ الْعَافِيَةِ إِلَى مُنْتَهَى أَجَلِي، وَ لَا تُشْمِتْ بِي عَدُوِّي، وَ لَا تُمَكِّنْهُ مِنْ عُنُقِي، وَ لَا تُسَلِّطْهُ عَلَيَّ 🍀 ای خدای من! مرا با غم و اندوه هلاک مساز، تا زمانی که دعایم را مستجاب کنی، و از اجابت دعایم مرا آگاه‌ سازی، و تا پایان زندگی ام طعم و مزه عافیت و تندرستی را به من بچشان، و مرا دشمن شاد مگردان، و او را وبال گردنم و بر من مسلط مساز. 🌺🌸🌼🌷🌼🌸🌺
💠🔸 *_عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ_* 🔸💠 📚 *در ادامه شـــــــرح خـطبــه ١٨٢ نـهـج‌البـــــلاغـه*( آیت الله مکارم) (ادامه بخش 2) 💎 *نهج البلاغه عصاره بسیار شیرین، جامع و پر اثری از دانش گسترده امام علی علیه السلام است که در دست ما قرار دارد،* 🔸💠🔸 *احاطه علمى او به همه چيز:* 💠 امام درباره *علم و آگاهى خداوند نسبت* به *همه موجودات زمين و آسمان* بيان فرموده که : *چگونه* *عظيم ترين اشياء* و *کوچک ترين موجودات* و *پوشيده ترين مخلوقات* (مانند جنينى که در ميان پرده هاى سه گانه رحم از همه ديدگان پنهان است) *انسان را عميقاً* در اين فکر فرو مى برد *که آيا ممکن است گفتار و کردار ما* و حتّى *انديشه ها و نيّات* ما از چنين خداوندى پنهان باشد و *چيزى از اعمال ما بر او مخفى بماند؟* 💎 *اين يکى از مهم ترين آثار تربيتى ايمان به علم وسيع خداوند به همه اشياست.* 🔸💠🔸 جالب اينکه امام *هنگامى که از تاريکى شب يا آرامش آن سخن مى گويد،* 🔹 *اثرات مختلف آن را* در *مناطق گوناگون* زمين از *قلّه کوههاى بلند* و *ريزش برگها* ، *طوفانها* و *بارانها* ، از *نزول قطرات باران* ، از *قرارگاه آنها در اعماق زمين* که مخزن پربرکتى براى ذخيره آبها هستند؛ 💠 و هنگامى که از غذاى يک مگس نام مى برد، به مقدار آن نيز اشاره مى کند. 💎 *و اينهاست که اين خطبه را در رديف يکى از فصيح ترين و بليغ ترين خطبه هاى نهج البلاغه درآورده است; فصاحت و بلاغتى در سر حدّ اعجاز.* 🔸💠🔸 *عجز ما از درک صفات او:* 💠 نخست *از ازليّت خداوند دم مى زند* که *البتّه با ابديت او توأم است* ، 💎مى فرمايد: «ستايش مخصوص خداوندى است که *پيش از آنکه کرسى* يا *عرش* يا *آسمان* يا *زمين* يا *جن* و *انس* موجود باشند وجود داشته است»; 💠 *اين امور ششگانه اشاره به مجموعه عالم است،* 🔹 *زيرا آنها اصل و اساس و بقيه تابع هستند.* 🔹 در هر حال، اين جمله اشاره به 🔹 *يکى از مهم ترين اوصاف جمال الهى است.* 🔹که بقيه صفات به آن باز مى گردد. 🔹و *آن نامتناهى بودن ذات پاک او از هر نظر است.* 💠 آرى! او همه چيز و همه جا را مى بيند و همه عالم محضر اوست; 💠🔸🔹🔸💠 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۵)👇 https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ۱۸۲ نهج البلاغه* ( آیت الله مکارم) ⚠️ *بخش 3: عجز ما از درک صفات او* 🔶همه مخلوقات زمان و تاريخ حدوثى دارند جز ذات پاک او که از ازل بوده و تا ابد ادامه دارد; 🔄از اين رو به دنبال اين وصف اشاره به يازده صفت از صفات سلبيه مى کند که همه آنها از نامتناهى بودن ذات پاکش سرچشمه مى گيرند. 🟥 *در جمله اول و دوم* 🔴مى فرمايد: «نه با فکر و عقل ژرف انديش درک مى شود و نه با نيروى فهم، اندازه اى برايش مى توان تعيين کرد»; 🔷 وهم اشاره به نيروى درک جزئيات است و فهم اشاره به درک کليّات. 🔷یا اشاره به قوّه تخمين و فرض باشد و فهم اشاره به درک و يقين; 🔷يعنى نه از طريق علم و نه از طريق ظن و گمان به او نمى توان رسيد. 🔻اضافه بر اين، جمله اول اشاره به درک اصل وجود او 🔺 و جمله دوم اشاره به اندازه گيرى ذات پاک اوست و چون بى نهايت است نه در وهم مى گنجد و نه با عقل اندازه گيرى مى شود. 🟨 *و در سومين و چهارمين وصف سلبى* 🟡 مى فرمايد: «هيچ درخواست کننده اى او را به خود (از ديگرى) مشغول نمى سازد و هيچ گاه عطا و بخشش از دارايى او نمى کاهد»; 🔶 انسان هر قدر باهوش و زيرک باشد، هنگامى که يک يا چند نفر درباره مطلب مهمى با او روبه رو بشوند نمى تواند مطلب ديگران را درک کند و پرداختن به شخصى او را از ديگرى باز مى دارد، 🔶زيرا وجودى است محدود و متناهى; ولى ذات پاک خداوند آنچنان است که اگر تمام مخلوقات در آنِ واحد، دست به درگاه او بردارند و حاجات خود را طلب کنند او صداى همه را مى شنود و از نيّات همه باخبر است و هيچ سائلى او را از ديگرى به خود مشغول نمى سازد. 🔶همچنين اگر همه بندگان به درگاه او آيند و هر چه مى خواهند از او بخواهند و خواسته هاى همه آنها را يکجا بدهد کمترين نقصانى در ملک او حاصل نمى شود و به تعبير روايتى همه آنها روى هم رفته به منزله رطوبتى هستند که در يک نخ از ملاقات با آب دريا جاى مى گيرد که کمترين اثرى در وضع آن دريا نمى گذارد، بلکه از آن هم کمتر است، زيرا او خلاّق ما يشاء و چشمه جوشان فيض است. ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ۱۸۲ نهج البلاغه* ( آیت الله مکارم) ⚠️ *ادامه بخش 3 : عجز ما از درک صفات او* 🟩 *سپس در بيان پنجمين و ششمين وصف او* 🟢مى فرمايد: «خداوند نه با چشم مى بيند (زيرا جسم نيست) و نه در مکانى محدود مى شود (چون محدوديت مکانى از ويژگيهاى اجسام است); 💠آرى! او همه چيز و همه جا را مى بيند و همه عالم محضر اوست; در عين حال نه چشم دارد نه مکان، زيرا برتر از زمان و مکان و عوارض جسمانى است. 🟪 *حضرت در هفتمين و هشتمين وصف* 🟣 مى فرمايد: «نه همتا و همسر و شبيه و مانندى براى او بيان مى شود و نه در آفرينش نياز به وسيله اى دارد»; ☀️براى «ازواج» جمع «زوج» معانى زيادى ذکر کرده اند; مثل: همتا، همسر، شبيه، مانند، ضدّ و ترکيب. و مانعى ندارد که همه اين مفاهيم در جمله بالا جمع باشد; يعنى خداوند از همه اين امور منزّه است. ☀️جمله «لاَ يُخْلَقُ بِعَلاَج» اشاره به اين است که انسانها و مانند آنها اگر بخواهند چيزى بيافرينند ـ يا به تعبير صحيح تر ـ هيأت تازه اى از ترکيب اشيا بوجود آورند ناگزير از وسايل و ابزارى استفاده مى کند که گاهى ساده و گاهى بسيار پيچيده است. ☀️تنها آفريننده اى که هيچ گونه نيازى به ابزار و ادوات ندارد ذات پاک پروردگار است 📚مصداق سوره مبارکه یاسین آیه ۸٢ 🟦 *در نهمين و دهمين وصف از اوصاف سلبيه خداوند* 🔵مى فرمايد: «با حواس درک نمى شود و با مردم مقايسه نمى گردد»; 🍃مى دانيم که قلمرو حواس انسان اجسام مادى است، بنابراين ذات پاکى که مافوق جهان ماده است جز با عقل و انديشه درک نمى شود و آنها که معتقدند خداوند در دنيا و آخرت با اين چشم ديده مى شوند سخت دچار اشتباه و آلوده به شرک اند. 🍃جمله «لاَ يُقَاسُ بِالنَّاسِ» بيانگر يک اصل کلى درباره صفات خداست که در هيچ مورد نبايد صفات او را با صفات مخلوق مقايسه کرد که سبب گمراهى و ضلالت است. 🟫 *سرانجام در بيان آخرين وصف چنين* 🟤 مى فرمايد: «او همان کسى است که با موسى سخن گفت و آيات بزرگش را به او نشان داد بى آن که نياز به اعضا و ابزار و زبان و حنجره داشته باشد»; ❇️ چون در گذشته صفات مختلفى از صفات مخلوقين نقل کرد، هر چند نتيجه آن را در عالى ترين وجه براى خدا اثبات نمود در اينجا نيز به مسئله تکلّم و سخن گفتن مى پردازد و مى فرمايد: «خدا با موسى سخن گفت; ولى نه مثل انسانها که با زبان و دهان و تارهاى صوتى مخارج حروف را تنظيم کند و کلمات را به وجود آورده بلکه او امواج صوتى را در فضا آفريد و از اين طريق با موسى سخن گفت و موسى سخن خدا را از شش جهت مى شنيد که اين خود از آيات عظيم پروردگار بود، بى آنکه نياز به جوارح و اعضاى صوتى داشته باشد». ❇️ظاهر کلام امام(عليه السلام) اين است که آيات عظيم پروردگار همان شنيدن سخنان خداوند از شش جهت بود، 💎🍃سپس امام(عليه السلام) براى تکميل اين اوصاف و اثبات عجز افکار بشرى از بيان واقعى پروردگار به دو بيان ديگر مى پردازد، 🔄اشاره به اينکه انسانى که از بيان اوصاف فرشتگان مقرّب الهى عاجز است و نمى تواند حقيقت وجود آنها و چگونگى صفاتشان را دريابد، چگونه انتظار دارد که اوصاف خالق آنها را درک کند و صفات جمال و جلالش را در چنبر انديشه درآورد. تازه اين فرشتگانى که ما از بيان اوصافشان عاجزيم خود آنها نيز در اين دايره، حيران و سرگردانند. 💎🍃آن گاه به نکته دوم که دليل روشن عقلى است پرداخته مى فرمايد: «کسى را مى توان باصفات شناخت که داراى هيأت و ابزار و اعضايى باشد و در زمان معينى عمرش سپرى گردد; و... 🔄سپس اين بخش را با يک نتيجه گيرى روشن پايان مى دهد و مى فرمايد: «بنابراين معبودى جز او نيست، معبودى که با نور خويش هر ظلمتى را روشن ساخته و با تاريکى هايى که آفريده هر نورى را در ظلمت فرو برده است»; ⚠️ *منظور اين است که با روشنايى روز، تاريکى شب را بر مى چيند و به همه جا نور و روشنايى مى تابد و با تاريکى شب اشعه نورانى روز را جمع مى کند و ظلمتى آميخته با آرامش و سکوت بر همه جا حاکم مى سازد.* ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *ادامه شرح خطبه ۱۸۲ نهج البلاغه* (آیت الله مکارم) ✴️ بخش 4 :*کجا رفتند فراعنه و عمالقه؟* 💠 امام(عليه السلام) در اين بخش از خطبه به دنبال بحثهاى مربوط به *صفات جمال و جلال خدا و عظمت جهان هستى* به *جنبه هاى عملى* مى پردازد، زيرا *اعمال صالح از عقيده صالح سرچشمه مى گيرد.* 🌴 امام(عليه السلام) همگان را در برابر آن همه نعمتهايى که خدا به بندگانش ارزانى داشته دعوت به تقوا مى کند و مى فرمايد: *«اى بندگان خدا شما را به تقوا و پرهيزگارى در برابر خداوند سفارش مى کنم، همان خدايى که لباس هاى فاخر به شما پوشانيد و وسايل زندگى را به فراوانى در اختيار شما قرار داد»;* 🔰 در واقع امام(عليه السلام) به *دو نعمت بزرگ* اشاره مى کند که *سرچشمه نعمتهاى فراوان ديگرى* است; 💎 نعمت اول *انواع لباسهاست که هم بدن را از سرما و گرما و انواع آسيبها حفظ مى کند و هم به انسان وقار، شخصيت، احترام و ارزش مى بخشد و او را از حيوانات جدا مى سازد.* 💎 نعمت ديگر *معاش* است; يعنى *انواع روزيهايى که انسان در زندگى به آن محتاج است.* ✅ با توجه به اينکه معاش از ريشه معيشت به معناى زندگى است، مفهوم وسيعى دارد که غذا و آب و هوا و مسکن و دارو و درمان را شامل مى شود و کليه مواهب حيات را در بر مى گيرد و اينکه بعضى تصوّر کرده اند مفهوم آن محدود به آب و غذاست صحيح به نظر نمى رسد، گرچه اين مفهوم عام، انواع لباس هاى فاخر را نيز شامل مى شود; ولى ممکن است ذکر آن به خصوص به جهت اهميّت فوق العاده اى که در زندگى انسان دارد، باشد. چون *بى تقواييها و انواع گناهان از حبّ دنيا سرچشمه مى گيرد،* 💠 امام(عليه السلام) به ناپايدارى دنيا و فناى آن مى پردازد و مخصوصاً انگشت روى يک مصداق روشن آن مى گذارد و مى فرمايد: *«اگر کسى راهى به سوى بقا و جاودانگى يا جلوگيرى از مرگ پيدا مى کرد چنين کسى به يقين سليمان بن داود(عليه السلام) بود; همان که خداوند حکومت بر جنّ و انس را مسخّر وى ساخت. افزون بر نبوّت و مقام قرب پروردگار»;* ‼️آرى سليمان با آن همه جلال و جبروت و قدرت و عزّت و کرّ و فرّ، هرگز نتوانست راه را بر مرگ ببندد و درست در موعد مقرّر بدون اندک تأخيرى چشم از جهان فرو بست. 🔰 از همين رو امام(عليه السلام) در ادامه سخن مى فرمايد: *«ولى آن گاه که آخرين روزى اش را برگرفت و مدّت زندگانى اش را کامل ساخت کمانهاى فنا تيرهاى مرگ را به سوى او پرتاب کردند و دار و ديار از او خالى گشت و مسکنها (و قصرها)ى او بى صاحب ماند و گروهى ديگر آن را به ارث بردند (و در آنها ساکن گشتند)»;* 💠 امام(عليه السلام) *قانون فنا را به کمانهايى تشبيه کرده که تيرهاى آن مرگ است اين کمانها همگان را نشانه گيرى کرده اند و منتظرند آخرين لقمه روزى را بخورند و آخرين دقيقه عمر را به پايان ببرند;* بلافاصله تيرها رها شده و به اهداف خود اصابت مى کنند; خواه اين هدف مورچه ضعيفى باشد يا سليمان حاکم بر انس و جن و وحش و طيور. 🔰 *قانون فنا و مرگ از قوانينى است که هيچ گونه استثنا در آن راه ندارد;* خوبان و بدان، انبيا و اوليا و اشقيا و ظالمان و اقويا و ضعفا همه و همه را در بر مى گيرد و به هيچ کس رحم نمى کند و لحظه اى مهلت نمى دهد. 🔰 سپس امام(عليه السلام) در *نتيجه گيرى،* مى فرمايد: *«در قرون گذشته براى شما درسهاى عبرت فراوانى است. کجا هستند «عمالقه» و فرزندان عمالقه! کجايند فرعون ها و فرزندانشان و کجا هستند صاحبان شهرهاى «رسّ»; همانها که پيامبران را کشتند و چراغ پرفروغ سنّتهاى فرستادگان خدا را خاموش کردند و سنّتهاى جباران را زنده ساختند کجايند آنها که با لشکرهاى گران به راه انداختند و هزاران نفر را شکست دادند و متوارى ساختند همانها که سپاهيان فراوان گرد آوردند و شهرهاى بسيار بنا نهادند»;* 💠امام(عليه السلام) از قدرتمندانى که در زمان خود بر کشورها با جلال و جبروت حکومت مى کردند و امروز جز مشتى خاک از آنها باقى نمانده، ياد مى کند به خصوص روى چند گروه از آنها انگشت مى نهد: 1️⃣ « *عمالقه* » که از *فرزندان «عملاق» يکى از نوادگان نوح پيامبر بودند پيکرهاى قوى و نيرومندى داشتند و ساليان دراز بر شامات و غير شامات حکومت مى کردند.* 2️⃣ *فراعنه* يعنى *پادشاهان مصر* که از مقتدرترين شاهان تاريخ بودند 3️⃣ *صاحبان شهرهاى رسّ (رودخانه ارس يا چاهاى پرآبى که در بعضى از مناطق ايران وجود داشت)* ; همانها که در برابر پيامبران خداوند ايستادند، آنها را شهيد کردند، سنّتهاى الهى را خاموش ساختند و سنّتهاى ستمگران را احيا نمودند. 4️⃣ اشاره اى کلّى به *همه شاهان قدرتمند پيشين مى کند که صاحب لشکر فراوان بودند و شهرهاى زيادى بنا نهادند; ولى سرانجام همگى در برابر مرگ زانو زدند و از فراز تختهاى زرّين به زير خاکهاى سرد و خاموش منتقل شدند.* 🌴💠🌴💠🌴 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۵)👇 https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT 🍃🍃?