eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2.1هزار دنبال‌کننده
80.6هزار عکس
86هزار ویدیو
3.3هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ١٣٣ نهج‌البلاغه* (آیت الله مکارم) ❇️ *رسالت خاتم الأنبيا:* 💠 امام (عليه السلام) در اين بخش، در چند جمله کوتاه و پرمعنا از پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله) سخن مى گويد، مى فرمايد : 🔻🔻 *«خداوند او (پيامبر اسلام) را پس از يک دوران فترت و فاصله، از پيامبران پيشين فرستاد، به هنگامى که هر کسى به گونه اى (از مذهب خود) سخن مى گفت (و نزاع در ميان آنها در گرفته بود) »* 💠 تعبيـر به «تَنَـازُع مِـنَ الاَْلْسُنِ» اشاره به اين است که *گفتگوهاى پيروان مذاهب مختلف، اعم از بت پرستان و اهل کتاب و آنان که به هيچ مذهبى ايمان نداشتند، يک گفتگوى منطقى با محتواى فکرى و عقلى نبود،* 👈 بلکه هر کدام براى اثبات حقانيّت خود الفاظى از روى تعصّب به هم مى بافتند، و همين نزاع و اختلافهاى لفظى گاه سرچشمه جنگها و خون ريزيهاى شديدى مى شد.⚠️ 💠در اين جا امام (عليه السلام)، به دو نکته اشاره مى فرمايد : 🔻 ❇️نخست اين که : 🔻 🌴 پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) مسير پيامبران پيشين را ادامه داد، چرا که مسير همه آنها از نظر کلى يکى است، 💠و ديگر اين که : برنامه هاى آنها را به کمال رسانيد و نبوت را به او ختم کرد. 💠و در پايان اين فراز مى فرمايد : *«پس او در راه خدا با کسانى که به خدا پشت کرده، و آنها که براى او همتايى قرار داده بودند به جهاد پرداخت»* 💠در واقع *کافران دو گروه بودند :* 🟠 *گروهى که به کلى خدا را به فراموشى سپرده و اعتقادى به حق نداشتند* 🟠و *گروه ديگرى که مشرک بوده و براى خداوند همتايانى قرار داده بودند.* 🌴 *پيامبر (صلى الله عليه وآله) با هر دو گروه جهاد کرد، نخست جهاد فرهنگى و تبليغى; سيزده سال تمام به اين جهاد پرداخت و گروه زيادى را از اين طريق به آيين اسلام درآورد. سپس هنگامى که مشاهده کرد گروه معاندان و بندگان زر و زور، سدّ راه مردم پاکدل و مانع پذيرش آيين خدا هستند، دست به جهاد نظامى زد تا مانع را از سر راه بردارد، بى آن که کسى را مجبور به پذيرش آيين خود کند، چرا که (لاَ إکْراهَ فِي الدِّينْ).* 📙کوتاه سخن اين که : امام (عليه السلام) در اين عبارت، *تمام برنامه پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله) را در جهاد خلاصه مى کند، جهادى که مفهوم وسيعى دارد و هرگونه تلاش و کوشش را براى پيشرفت آيين حق شامل مى شود.* 📙تعبير به «جَاهَدَ فِي اللهِ» اشاره لطيفى به اين نکته است که او هرگز نه در بند مال بود، و نه مقام، و نه جاه، و نه جلال، بلکه، تنها براى خدا و نجات بندگان او تلاش و جهاد نمود. 🌴💠🌴💠🌴 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ١٣٣ نهج‌البلاغه* (آیت الله مکارم) ❇️ *دنيا آخرين نقطه ديد کوردلان:* 🌴 امام (عليه السلام) در اين بخش ـ نکات لطيف و جالبى را در عين فشردگى عبارات بيان فرموده و به اصولى که رهگشاى زندگى انسانهاست توجه داده است. 💎نخست مى فرمايد : *«به راستى که دنيا منتهاى ديد کوردلان است»* 🔰و در توضيح و تکميل آن مى افزايد : *«و ماوراى آن چيزى نمى بينند در حالى که شخص بصير و روشن ضمير، ديدش در آن نفوذ مى کند و از آن مى گذرد، و مى داند که سراى جاودان، وراى آن است».* 💠آرى *دنياپرستان* ، به خاطر دلباختگى و شيفتگى، نسبت به زرق و برق دنيا، همچون کسى هستند که در زندانى بدون روزنه، محبوس است، جز داخل زندان چيزى را نمى بينند، يا ديد چشمشانشان ضعيف است و يا حجابها اطراف آنها را گرفته، و يا هر دو. ✅ ولى *حق جويانِ حق طلب، ديدشان نافذ و حجابى در برابر آنها نيست،* 👈به همين دليل سراى آخرت را که منزلگاهِ جاودانى آنهاست، با چشم دل، به روشنى مى بينند، و تمام همّت خود را متوجّه آن مى سازند. 🟦 اساساً اگر دنيا را آن چنان که هست، بشناسيم، ايمان به آخرت به دنبال آن خواهد بود، چرا که دنيا، منهاى آخرت، نامفهوم است، ⁉️ آيا خالقِ حکيم، ممکن است اين همه تشکيلات وسيع جهان را بيافريند براى اين که انسانها چند روزه، در آن بخورند و بنوشند، بخوابند و بيدار شوند و سرانجام بميرند و خاک شوند و به فراموشى سپرده شوند ؟ 🛑 در حالى که قسمت آغاز اين عمر کوتاه همانند قسمت پايانش، آميخته با ضعف و ناتوانى است و قسمت ميانى که قابل استفاده است توأم با انواع مشکلات و مصائب و درد و رنجهاست ؟ کدام حکيم، چنين کار غير حکيمانه اى انجام مى دهد؟! 🔰به همين دليل، قرآن مجيد مى فرمايد : *آنها فقط ظاهرى از زندگى دنيا را مى دانند و از آخرت (و پايان کار) غافلند»* . روم، آيه 7. ❇️در دوّمين نکته که در واقع جنبه نتيجه نسبت به نکته اوّل، دارد مى فرمايد : « *از اين رو شخص بصير و بينا آماده کوچ کردن از دنياست، حال آن که کوردل اعمى، چشمش را به آن دوخته و به سوى آن حرکت مى کند* » ✅ و در سوّمين و آخرين نکته مى فرمايد : *«انسان بصير و بينا از آن (دنيا) زاد و توشه برمى گيرد در حالى که کوردل براى آن، زاد و توشه مى اندوزد !»* ✅ در اين تعبير لطيف نيز « *متزوّد* » به معنى *کسى است که زاد و توشه مى اندوزد، بينايان از آن براى سراى آخرت زاد و توشه مى اندوزند،* 💠 همان گونه که قرآن مجيد مى فرمايد : ولى *کوردلان براى زيستن و عيش و نوش در دنيا، زاد و توشه مى اندوزند;* 🔸 تفاوت اين دو مسير کاملاً مختلف، فقط با کلمه «منها» و «لها» مشخص شده است. بقره، آيه 197. 🌴💠🌴💠🌴 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ *خوردن مسئولیت دارد* یکی از دستورات قرآن که بدون استثناء، همه‌ به آن عمل می کنیم دستور خوردن است: کُلُوا: بخورید. همه‌ ما این قسمت از آیه را بلدیم و به آن عمل می کنیم: کُلُوا وَاشْرَبُوا: بخورید و بیاشامید. اما یادمان باشد که از نظر قرآن، خوردن، مسئولیت دارد. در قرآن چندین بار دستور " *کُلُوا* " آمده است، ولی هیچ کجا نمی فرماید بخورید و بروید دنبال کارتان! هر کجا گفته بخورید، بعد از آن، از ما چیزی خواسته است. چند تا از این آیات: ۱) کُلُوا وَاشْرَبُوا مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَ لَا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ. بخورید، ولی گناه نکنید. سوره بقره، آیه ۶۰ ۲) کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ. بخورید، ولی دیگه دنبال شیطان راه نیافتید. سوره بقره، آیه ۱۶۸ ۳) کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَ اشْکُرُوا لِله. بخورید، ولی شکر خدا رو به جا بیارید. سوره بقره، آیه ۱۷۲ ۴) کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَیِّبًا وَ اتَّقُوا اللهِ. بخورید، ولی تقوا هم داشته باشید و خدا ترس باشید. سوره مائده، آیه ۸۸ ۵) کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لَا تُسْرِفُوا. بخورید، ولی اسراف نکنید. سوره اعراف، آیه ۳۱ ۶) کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَ لَا تَطْغَوْا فِیهِ. بخورید، ولی طغیان نکنید. سوره طه، آیه ۸۱ ۷) فَکُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ. بخورید، ولی دیگران را هم اطعام کنید و فقرا را یادتان نرود. سوره حج، آیه ۲۸ ۸) کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَ اعْمَلُوا صَالِحًا. بخورید، ولی اعمال صالح هم انجام بدهید. سوره مومنون، آیه ۵۱ ۹) حتی قرآن می فرماید ما به زنبور عسل وحی کردیم: کُلِی مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا. از شیره گل ها بخور، ولی راه پرودگارت را طی کن. سوره نحل، آیه ۶۹ یعنی خوردن، برای حیوانات هم مسئولیت دارد. بنابراین، آدم هایی که می خورند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند، از حیوانات هم کمتر هستند. از این به بعد، هر وقت خواستیم غذا بخوریم، با دقت بیشتری غذا بخوریم. با هر غذا خوردنی، یک مسئولیتی روی دوشمان است. 🌹🌹🌹🌹🌹
خطبه ۱۳۳ از بند ۵ تا ۷.m4a
2.55M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸سهم روز دویست و سی و ششم 📔 خطبه ۱۳۳ از بند ۵ تا ۷ 📣 صوت نهج البلاغه
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸سهم روز دویست و سی و ششم 📣 خطبه ۱۳۳ از بند ۵ تا ۷ 5⃣ اندرزهای جاودانه ♦️ آگاه باشيد، در دنيا چيزی نيست مگر آنکه صاحبش به زودی از آن سير و از داشتن آن دلگير می شود جز ادامه زندگی، زيرا در مرگ آسايشی نمی نگرند. حيات و زندگی چونان حکمت و دانش است، که حيات دلِ مرده و بينايیِ چشم های نابيناست و مايه شنوايی برای گوش های کر و آبی گوارا برای تشنگان می باشد که همه در آن سالم و بی نيازند. 6⃣ شناخت قرآن ♦️ اين قرآن است که با آن می توانيد راه حق را بنگريد و با آن سخن بگوييد و به وسيله آن بشنويد. بعضی از قرآن از بعضی ديگر سخن می گويد و برخی بر برخی ديگر گواهی می دهد. آياتش در شناساندن خدا اختلافی نداشته و کسی را که همراهش شد از خدا جدا نمی سازد. 7⃣ علل سقوط مردم مردم! ♦️مردم! گويا به خيانت و کينه ورزی اتّفاق داريد و در رفتار رياکارانه گياهان روييده از سرگين را می مانيد. در دوستی با آرزوها به وحدت رسيديد و در جمع آوری ثروت به دشمنی پرداختيد، شيطان شما را در سرگردانی افکنده و غرور شما را به هلاکت می کشاند. برای خود و شما از خدا ياری می طلبم. ┄═❁❀❈🌿🌸🌿❈❀❁═┄
حق مدعی.m4a
1.98M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 مرحله دوم ختم رساله حقوق امام سجاد علیه السلام 📔 حق ۳۸ : حق مدعی 🍀 " اما حق خصمی که نسبت به تو ادعایی دارد این است که اگر او درست می‌گوید دلیل او را نشکنی و در ابطال ادعای او نکوشی، بلکه با خودت طرف شوی و بدون شهادت گواهان به نفع او شهادت دهی و علیه خود حکم نمایی که این حق خدا بر تو است و اگر ادعای او باطل است، به نرمی او را از عواقب ادعای باطل بترسانی و به دینش قسم دهی و با یادآوری نام و یاد خدا، از تندی او بکاهی، از زیاده گویی و ناروا پراکنی که این کار، او را از دشمنی تو باز نمی دارد و تو نیز به گناه او آلوده شده‌ای و حربه دشمنی او را تیزتر کرده ای خودداری کنی، زیرا بدزبانی شر آفرین و فتنه انگیز است و گفتار نیک شر برانداز " . ❇️ 🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀