eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
1.9هزار دنبال‌کننده
65.2هزار عکس
67.6هزار ویدیو
2.7هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
*✨بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم*✨ ✍🏻 *فضیلت قرائت سوره مبارکه القلم:* 🍁شصت و هشتمین سوره قرآن کریم است که 52 ایه دارد و در مکه نازل شده است. این سوره به «ن والقلم» نیز شهرت دارد.(1) واقع در جزء ۲۹ 🍁رسول خدا صلی الله علیه وله وسلم در فضیلت این سوره فرمودند: هر  کس سوره قلم را قرائت نماید خداوند ثواب افراد خوش اخلاق را به او عطا می کند. (2) 🍁از امام صادق علیه السلام نیز در این باره روایت شده است: هر کس سوره قلم را در نمازهای واجب یا مستحبی قرائت کند هیچگاه به فقر مبتلا نمی شود و پس از مردن از تاریکی قبر در امان خواهد بود.(3) 🤲🏻 *اللهم عجل لولیک الفرج بحق یس و القرآن الحکیم و بحق طه و القرآن العظیم* _______________ 📚پی نوشت: (1) درمان با قرآن، ص124 (2) مجمع البیان، ج10، ص82 (3) ثواب الاعمال، ص119
*✨بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم*✨ ✍🏻 *فضیلت و خواص سوره الحاقه:* 🍁شصت و نهمین سوره قرآن کریم است که مکی  و 52 آیه دارد. واقع در جزء ۲۹ 🍁حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم فرموده اند: هر کس سوره حاقه را قرائت نماید خداوند در حسابرسی او آسانگیری می کند.(1) 🍁امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: سوره حاقه را زیاد بخوانید زیرا قرائت آن در نمازهای واجب و مستحب از نشانه های ایمان به خدا و رسول اوست، این سوره درباره امیرالمومنین علی علیه السلام و معاویه نازل شده است دین قاری سوره، از او سلب نخواهد شد تا اینکه خداوند را دیدار کند.(2) 🍁در روایتی دیگر از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمده ست: هر که یازده آیه از سوره حاقه را بخواند خدای تعالی او را از فتنه دجّال نگاه می دارد و اگر همه سوره را بخواند موجب نورانی شدن او از سر تا پا می شود.(3) 🤲🏻 *اللهم عجل لولیک الفرج بحق یس و القرآن الحکیم و بحق طه و القرآن العظیم* ______________ 📚پی نوشت: (1) مجمع البیان، ج10، ص102 (2) ثواب الاعمال، ص119 (3) روض الجنان و روح الجنان، ج19، ص373
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1559956109.mp3
12.38M
۳ ✖️ من نمی‌دونم چرا نمی‌تونم " قدرِ "خودمو بدونم، ناخواسته وارد بحث‌ها و کارایی می‌شم، که شخصیتم رو لِه می‌کنند! ✖️ من نمی‌دونم چرا شخصیتم وزن نداره، و هر اتفاقی میفته، منو توی دام غم‌ها و اضطراب‌هاش گرفتار می‌کنه! 💥 خطر! شما اول باید یاد بگیری، "قدرِ" خودت رو بدونی، تا بتونی "شب قدر" رو درک کنی❗️
*♦️چگونه از قرآن کریم در تشخیص حق از باطل بهره گیریم ؟* *🔸شیوه تدبر در قرآن(۲)* *🔻قرآن همواره مسائل را به صورت كلى و اصولى طرح مى‏ كند ولى استنباط و تطبيق كلى بر جزئى ، بسته به فهم و درك صحيح ماست.* *🔻 مثلًا در قرآن ننوشته در جنگى كه در فلان روز بين على و معاويه در مى‏ گيرد حق با على است.* *🔻در قرآن همين قدر آمده است كه:* *«اگر دو گروه از مؤمنان كارزار كردند، آشتى دهيد آنان را* *و اگر يكى بر ديگرى سركشى و ستمگرى كند، با آن كه ستمگر است نبرد كنيد تا به سوى فرمان خدا برگردد.»(حجرات: ۹)* *اين قرآن و طرز بيان قرآن.* *🔻 اما قرآن نمى ‏گويد در فلان جنگ فلان شخص حق است و ديگرى باطل.* *🔻قرآن يكى يكى اسم نمى ‏برد، نمى‏ گويد بعد از چهل سال يا كمتر و يا بيشتر مردى به نام معاويه پيدا مى‏ شود و با على جنگ مى‏ كند، شما به نفع على وارد جنگ شويد* *و نبايد هم وارد جزئيات بشود.* *🔻قرآن نبايد موضوعات را شماره كند و انگشت روى حق و باطل بگذارد. چنين چيزى ممكن نيست.* *🔻قرآن آمده است تا جاودانه بماند.* *پس بايد اصول و كليات را روشن كند تا در هر عصرى باطلى رو در روى حق قرار مى‏ گيرد، مردم با معيار آن كليات عمل كنند.* *🔻اين ديگر وظيفه خود مردم است كه با ارائه اصل‏ «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا ...»* *چشمشان را باز كنند و فرقه طاغى را از فرقه غير طاغى تشخيص دهند.* *♦️قرآن مى‏ خواهد مسلمانان رشد عقلى و اجتماعى داشته باشند و به موجب همان رشد عقلى، مرد حق را از غير مرد حق تميز دهند.* *🔻قرآن نيامده است كه براى هميشه با مردم مانند ولىّ صغير با صغير عمل كند،* *جزئيات زندگى آنها را با قيموميت شخصى انجام دهد* *و هر مورد خاص را با علامت و نشانه حسى تعيين نمايد.* *🔻اساساً شناخت اشخاص و ميزان صلاحيت آنها و حدود شايستگى و وابستگى آنها به اسلام و حقايق اسلامى، خود يك وظيفه است* *و غالباً ما از اين وظيفه خطير غافليم.* *▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج‏۱۶، ص: ۳۳۷-۳۳۴- با تلخیص و ویرایش جزئی*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*┄┅═✧﷽✧═┅* *خوش بحال کسانی که اهل خواندن نماز شب هستند قیامت چه مقامی دارند(نماز شب را بخوانیم و. از دست ندهیم)* *حجت الاسلام حاج شیخ حسین انصاریان*
*┄┅═✧﷽✧═┅* *کیفیّت خواندن نماز شب* ✍ *نماز شب مجموعا یازده رکعت است که به دو روش خوانده می شود یک روش ساده و مختصر و یک روش طولانی و با آداب و شرایط* *صورت مختصر نماز شب آنست که در این یازده رکعت فقط حمد و سوره بخوانیم (مثل نماز صبح) یا حمد به تنهایی می‌خوانیم و نماز را تمام کنیم* *اما اگر بخواهیم نماز شب را آنطوری که دستور داده شده طبق آداب و شرایط به جا آوریم بایستی به کتاب شریف و ارزشمند مفاتیح الجنان مراجعه کنیم که مُفصّلا در آنجا در آداب سحر خیزی و کیفیت خواندن نماز شب توضیحاتی داده شده* *ولی اجمالا کیفیت خواندن نماز شب به صورت خلاصه محضرتان تقدیم میشود* *ابتدا باید هشت رکعت نماز به نیت نماز شب بخوانیم{یعنی چهار تا نماز دو رکعتی}در دو رکعت اوّل در هر رکعت بعد از خواندن حمد، یک مرتبه سوره‌ی توحید بخوانیم و یا آنکه در رکعت اوّل بعد از حمد، سوره توحید را بخوانیم و در رکعت دوم بعد از حمد سوره‌ی کافرون را بخوانیم،در شش رکعت بعد که به صورت سه تا نماز دو رکعتی خوانده میشود بعد از خواندن حمد، هر سوره‌ای که دوست داشتیم می خوانیم مثل سوره‌ی توحید و نیز جایز است به خواندن حمد اکتفا کنیم و دیگه سوره را نخوانیم {چون در نمازهای مستحبی خواندن سوره واجب نیست فقط خواندن حمد واجب است}* *بعد از خواندن هشت رکعت نماز شب،دو رکعت نماز به نیّت نماز «شَفع» و سپس یک رکعت نماز به نیّت نماز «وتر» می خوانیم. در این سه رکعت، بعد از حمد، یک مرتبه سوره‌ی توحید می خوانیم که پاداش آن بمنزله‌ی ختم قرآن مى باشد. چرا که سوره «توحید» به منزله ثُلث قرآن است و یا آن که در رکعت اوّل نماز «شفع» بعد از خواندن حمد سوره‌ی ناس بخوانیم و در رکعت دوم، بعد از خواندن حمد سوره‌ی فلق بخوانیم و در نماز وتر که یک رکعت است بعد از خواندن حمد یکمرتبه سوره‌ی توحید بخوانیم نیز درنماز وتر می توانیم سه مرتبه سوره‌ی توحید و یک‌ مرتبه سوره ناس و فلق را بخوانیم* *در نماز «وتر» بعد از حمد و سوره، دست ها را براى قنوت بردار و هرچه مى خواهى در قنوت دعا کن و حاجات دنیا و آخرت را از خدا بخواه* *در روایتى آمده است که کسى از امام(علیه السلام) مى پرسد: آیا در قنوت «وتر» لازم است که دعاى خاصّى خوانده شود؟؟ فرمود: خیر (هرآنچه که به دلت افتاد و به ذهنت وارد شد مى توانى بخوانى و درخواست کنى) ثنا و حمد خدا بجا آور و بر رسول مکرّم صلوات بفرست و براى گناهان بزرگت استغفار کن و بدان که هر گناهى بزرگ است* *«شیخ طوسى» نیز در «مصباح المتهجّد» گفته است: در قنوت وتر هر دعایى که دوست دارى بخوان و مستحب است انسان در قنوت از ترس خدا (یا عشق به او) گریه کند و یا حالت گریه به خود بگیرد، و براى برادران مؤمن دعا کند و خوب است نام چهل نفر را در دعاى خویش ببرد{مثلاً بگوید: اللّهمّ اغفر لحسن اللّهم اغفر لمحمّد اللهم اغفر لفاطمه و...) چرا که اگر کسى براى چهل مؤمن دعا کند، دعایش مستجاب مى شود. ان شاء الله* *سزاوار است که هفتاد مرتبه بگوید: اَسْتَغْفِرُ اللّهَ رَبّى وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ همچنین برای شمردن چهل نفر از مؤمنان بهتر است دست چپ را بلند کند و استغفار را با دست راست با تسبیح انجام دهد* *از رسول اکرم(صلى الله علیه* *وآله) روایت شده است که آن حضرت در نماز وتر هفتاد مرتبه استغفار مى کرد و هفت* *مرتبه مى گفت* *هذا مَقامُ الْعائِذِ بِکَ مِنَ النّارِ* *{این جایگاه پناه برنده به توست از آتش دوزخ}* *و همچنین از امام زین العابدین علیه السلام روایت شده است که در نماز وتر سیصد مرتبه مى گفت: اَلْعَفْوَ، اَلْعَفْوَ، اَلْعَفْوَ* *پس از آن بگوید: رَبِّ اغْفِرْلى وَارْحَمْنى،وَتُبْ عَلَىَّ اِنَّکَ اَنْتَ التَّوّابُ الرَّحیمُ.* *پروردگارا مرا بیامرز و به من رحم کن و توبه ام بپذیر که براستى تویى توبه پذیر و مهربان.* *بنابراین، دعا به چهل مؤمن (مرد یا زن) و هفتاد مرتبه استغفار و هفت مرتبه «هذا مقام العائذ بک من النار» و سیصد مرتبه «العفو» از مستحبات قنوت وتر است ولى اگر هیچ کدام را هم نگوید اشکالی ندارد و نماز او صحیح است* *شایسته است که قنوت را طول بدهد و پس از آن به رکوع و سجده رود و نماز را تمام کند* *یادآوری مى کنیم: شاخ و برگهاى نماز شب بسیار خوب و سازنده است ولى اگر کسى نتواند همه را بجا آورد، هرقدر که مى تواند بجا آورد مهم انجام اصل نماز، یعنى هشت رکعت نماز شب، دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر است; حتّى اگر کسانى نتوانند تمام یازده رکعت را بجا آورند، مى توانند به سه رکعت نماز شفع و وتر اکتفا کنند و از برکات آن بهره مند شوند* (منبع مفاتیح نوین آیت الله مکارم) ‌--------------------------------------- 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
هرگز نمازت را ترک نکن🔶🔶🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*┄┅═✧﷽✧═┅* *ثواب عظیم خواندن قرآن در این ماه(در این ماه زیاد قرآن بخوانیم)* *حجت الاسلام فرحزاد*
‏آمادگی ورود به شب‌های قدر 🔶🔶🔶
خطبه ۱۳۱.m4a
4.33M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸سهم روز دویست و سی و هشتم 📔 خطبه ۱۳۱ 📣 صوت نهج البلاغه
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸سهم روز دویست و سی و هشتم 📣 خطبه ۱۳۱ 📣 (این خطبه در منبر کوفه ایراد شد و به خطبه «منبریه» معروف است، که‌ در آن علل پذیرش حکومت و صفات یک رهبر عادل را بیان می دارد.) 1⃣ علل نكوهش كوفيان ♦️ای مردم رنگارنگ و دل های پريشان و پراکنده که بدن هايشان حاضر و عقل هايشان از آنها غايب و دور است. من شما را به سوی حق می کشانم، امّا چونان بزغاله هايی که از غرّش شير فرار کنند می گريزيد. هيهات که با شما بتوانم تاريکی را از چهره عدالت بزدايم و کجی ها را که در حق راه يافته راست نمايم. 2⃣ فلسفه حكومت اسلامی ♦️ خدايا تو می دانی که جنگ و درگيریِ ما برای به دست آوردن قدرت و حکومت و دنيا و ثروت نبود، بلکه می خواستيم نشانه های حق و دين تو را به جايگاه خويش بازگردانيم و در سرزمين های تو اصلاح را ظاهر کنيم تا بندگان ستمديده ات در امن و امان زندگی کنند و قوانين و مقرّرات فراموش شده تو بار ديگر اجراء گردد. 3⃣ شرائط رهبر اسلامی ♦️خدايا! من نخستين کسی هستم که به تو روی آورد و دعوت تو را شنيد و اجابت کرد؛ در نماز کسی از من جز رسول خدا(صلی الله علیه و آله) پيشی نگرفت؛ همانا شما دانستيد که سزاوار نيست بخيل بر ناموس و جان و غنيمت ها و احکام مسلمين، ولايت و رهبری يابد و امامت مسلمين را عهده دار شود، تا در اموال آنها حريص گردد و نادان نيز لياقت رهبری ندارد تا با نادانی خود مسلمانان را به گمراهی کشاند و ستمکار نيز نمی تواند رهبر مردم باشد، که با ستم حقِّ مردم را غصب و عطاهای آنان را قطع کند و نه کسی که در تقسيم بيت المال عدالت ندارد، زيرا در اموال و ثروت آنان حيف و ميل می کند و گروهی را بر گروهی مقدّم می دارد و رشوه خوار در قضاوت نمی تواند امام باشد، زيرا برای داوری با رشوه گرفتن حقوق مردم را پايمال و حق را به صاحبان آن نمی رساند و آنکس که سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله) را ضايع می کند، لياقت رهبری ندارد زيرا که امّت اسلامی را به هلاکت می کشاند. ┄═❁✦❀•◦•◦•🌹•◦•◦•❀✦❁═┄
حق مشورت کننده.m4a
1.74M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 مرحله دوم ختم رساله حقوق امام سجاد علیه السلام 📔 حق ۴۰ : حق مشورت کننده 🍀 " اما حق کسی که با تو مشورت می‌کند این است که اگر نظر روشن و پسندیده‌ای داری، در نصیحت بکوشی و او را آگاه‌ سازی به آنچه که اگر خود به جای او بودی چنان می کردی، و باید نصیحت تو همراه با نرمش باشد که سبب می شود وحشت و هراس او به انس تبدیل شود، همانطور که خشونت و سختگیری، آرامش را به وحشت تبدیل می کند. اگر چیزی نمی دانی، او را به کسی راهنمایی کن که محل اعتماد و اطمینان تو است، و برای مشورت در امور خود به او مراجعه می‌کنی، و از خیر اندیشی و نصیحت کوتاهی نکن، حول و قوه‌ی جز از طرف خدا نیست. " ❇️ 🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
🍃 *در ادامه شـــــــرح خـطبــه ١٣١ نـهـج‌البـــــلاغـه*🍃 🔻🔻 👈 *شما یاران خوبى نیستید*‼️ 🟣 *از حوادث دردناک تاریخ اسلام،* این است که پیشواى آگاه و مدیر و مدبّرى همچون على (علیه السلام) *گرفتار گروهى از مردم نادان* ، *هواپرست* ، *پراکنده و متشتّت* شد که ابزار بسیار بدى براى اقامه حکومت *حق و عدالت* بودند. و از آغاز کتاب تاکنون در خطبه هاى مختلف نهج البلاغه دیدیم که امام (علیه السلام) سخت از این معنا ناراحت و گله مند است و از طرق مختلف براى درمان این بیماریهاى اخلاقى آنان تلاش مى کند. 🔻 🟡امام (علیه السلام) در این جا انگشت روى نقطه اصلى درد جامعه ها و جمعیّتها گذارده است و آن مسأله *اختلاف و پراکندگى است* که سبب👇 *درگیرى ها و از میان رفتن نیروها* مى شود. اشاره به حضور جسمانى آنها در اجتماع 🔻 و در ادامه ❇️⤵️ اشاره به این که: 🌼 من همچون دایه مهربان پیوسته شما را از *چشمه جوشان حق سیراب مى کنم ولى شما همواره از آن فرار مى کنید* 👇👇 فرارى که همچون فرار بزها از نعره شیر است و این بدترین حالتى است که در یک انسان ممکن است پیدا شود و چنان *حق گریز* باشد که از آن بالاتر تصوّر نشود‼️ ✅⬇️ مردم نادان و بى وفا و پراکنده اى همچون مردم کوفه، کسانى نبودند که بتوان به وسیله آنها تاریکیها را، زدود و کژى ها را راست کرد، و این *درد بزرگى است که پیشواى آگاه و شجاع و فداکارى همچون على بن ابى طالب (علیه السلام) به آن گرفتار شده بود.* ☘️🌿☘️🌿☘️ *نکته:* 👈 *عوامل اصلى ناکامیها:* 🔵در این خطبه به *نقاط ضعف* آنها که در سه چیز خلاصه مى شد اشاره مى فرماید : ❇️⤵️ ❌ « *اختلاف و پراکندگى* »، ❌ *«بکار نگرفتن فرمان خرد وعقل»،* ❌و « *فرار از واقعیتها* » 🔻 و به دنبال آن تصریح مى کند که : با این نقاط ضعف، چگونه مى توان در جامعه اى که *ظالمان دودمان «بنى امیه» و خود کامگان بعضى از حکومتهاى پیشین و منافقان و نفوذیهاى باقى مانده از عصر جاهلیت* وجود دارند، *مقابله کرد و پرده هاى ظلمت ظلم را شکافت،* و کجى ها را راست نمود و حق را حاکم کرد. ✅⬇️ آنچه امام (علیه السلام) در این فراز از خطبه، بیان فرموده، یک قانون کلّى و همیشگى است که در هر عصر و هر زمان و درباره هر قوم و ملّت حاکم است. 🟢آرى ! *بدون شرکت وسیع مردم، در برنامه هاى سیاسى و اجتماعى و نظامى در هیچ زمان کارى پیش نمى رود،* آن هم مردمى که *متّحد* باشند، هوشیارى خودرا بکار گیرند و *حقّ را ـ هر چند تلخ باشد ـ پذیرا گردند.* ☘️🌿☘️🌿☘️ خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
┄┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄ 🍃 *شـــــــرح خـطبــه ١٣١ نـهـج‌البـــــلاغـه*🍃 🔻🔻 🌼 *خطبه در يك نگاه:* 🛑 امام عليه السلام در اين سخن به چند مطلب اشاره مى كند: 🍃🌺🍃1- *پذيرش حكومت* از سوى او *براى* برافراشتن پرچم *دين و عدالت* در جامعه اسلامى و اصلاح بلاد و آسايش عباد و *امنيّت* *مظلومان* و *ستمديدگان* است. 🍃🌺🍃2- *در بخش ديگرى* از اين خطبه به *اختلافات* *فكرى و عملى اصحابش* اشاره كرده و مى فرمايد: 💠 با *چنين شرايطى نمى توان* اصول عدالت را بر پاداشت و *حق را به حق دار* ، رساند و تا *وحدت* در درون دل ها و *هماهنگى در عمل* نبوده باشد رسيدن به اين اهداف عالى غير ممكن است. 🍃🌺🍃3- *در بخش سوّم* از اين خطبه *به معرفى خويش پرداخته* و مى فرمايد، 💠 *نخستين كسى بودم* كه *پيام نبوت* را *پذيرفتم* و اوّل كسى بودم كه بعد از پيامبر صلى الله عليه و آله *نماز را برپا داشتم.* 🍃🌺🍃4- *در بخش آخر* اين خطبه امام عليه السلام 👈به *صفات يك رهبر شايسته* ، اشاره مى كند و با تعبيرات دقيق و حساب شده، اوصاف لازم را بر مى شمرد،👈 *اوصافى كه وجود آن در رهبر اسلامى ضامن بقا و ثبات است.* 💠🛑💠🛑💠🛑💠 ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🍃 *در ادامه شـــــــرح خـطبــه ١٣١ نـهـج‌البـــــلاغـه*🍃 🔻🔻 👈هدفى جز احياى *حق و عدالت* نداشتيم: 🔵امام (عليه السلام) در اين فراز از خطبه در حقيقت، *اهداف حکومت الهى* ـ از جمله *حکومت خود* ـ را بيان مى فرمايد، و با تعبيرات بسيار جالب و حساب شده، درسهاى فراموش نشدنى به همه حاکمان مؤمن و مخلص مى دهد. 🌻☘️🌻☘️🌻 نخست مى فرمايد : ❇️⤵️ 🌼«خدايا ! تو مى دانى که آنچه را ما (در امر حکومت) انجام داديم، *نه به خاطر بدست آوردن سلطنت و مقام بود، و نه براى نيل به متاع پست دنيا* »🌼 ✅⬇️ چه بسا انگيزه هاى اصلى حکومت خودکامگان در آن منعکس شده است که آنها هميشه براى دو چيز تلاش مى کنند، 👇 ❌ *به دست آوردن مقام به هر قيمت که باشد* ❌و *به چنگ آوردن مال دنيا از هر کس و هر کجا ممکن شود.* 🌻☘️🌻☘️🌻 امام (عليه السلام) در عمل نيز به خوبى ثابت کرده است; 🔴 در شوراى شش نفرى « *عمر*»، هنگامى که رسيدن به *حکومت* را مشروط به *انحراف از مسير رسول الله کردند، امام (عليه السلام) آن را نپذيرفت.* 🔻 و هنگامى که « *طلحه*»و« *زبير*» پيشنهادهاى *خلاف* براى وفادارى خود به حکومت امام (عليه السلام)، مطرح کردند با کمال صراحت آن را پس زد. 🔻🔻 به گفته امام ، *دنيا در نظر او از آب بينى يک بز، يا از برگ نيم جويده درختى در دهان ملخ، کمتر و بى ارزش تر بود.* 🌻☘️🌻☘️🌻 و در ادامه... 🟣 امام علیه السلام فرمود: در آن روزى که اسلام *غريب* بود و *پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله)* يکّه و تنها، و فقط « *خديجه* » همسر با وفايش به او ايمان آورده بود، و اظهار اسلام در برابر مشرکانِ متعصّب بسيار خطرناک بود، *من دست بيعت به پيامبر (صلى الله عليه وآله) دادم* 🌻☘️🌻☘️🌻 خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🍃 *در ادامه شـــــــرح خـطبــه ١٣١ نـهـج‌البـــــلاغـه*🍃 🔻🔻 👈 *شرايط حاکمان عدل:* 🟠امام (عليه السلام) در آخرين بخش اين خطبه به بيان *ويژگيهاى حاکمان عدل، و واليان حق،* پرداخته و چند صفت مهم را براى آنها بيان مى کند. 🔻 🟢در حقيقت اصول زندگى فردى و اجتماعى مردم را اين پنج چيز تشکيل مى دهد : 👇👇 *ناموس، جان، مال، قوانين و تشکيلات حکومت* 👈که شخص زمامدار بايد با *تدبير و دورانديشى و عدالت و انصاف، حق همه آنها را ادا کند،* 🌻☘️🌻☘️🌻 🔻 🌼اگر پيشواى مردم « *بخيل* » باشد تمام همّت و شهوتش گردآورى *اموال* است و همه چيز را براى رسيدن به اين هدف زير پا مى گذارد، نه *امنيّتى* باقى مى ماند و نه *قانونى* محترم شمرده مى شود.🌼 🌻☘️🌻☘️🌻 در بيان دوّمين وصف مى فرمايد : ❇️⤵️ 🌼 *«و نبايد جاهل و نادان باشد، که باجهل خويش مردم را گمراه کند»* 🌼 ✅⬇️ به يقين علم به احکام و موضوعات و راهکارهاى صحيح از *اساسى ترين پايه هاى حکومت است* و *افراد جاهل هر چند حسن نيّت و تقوا داشته باشند توانايى بر حکومت ندارند و مردم را به خاطر جهل خود به بيراهه مى کشانند.* 🌻☘️🌻☘️🌻 در بيان سوّمين وصف مى فرمايد : ❇️⤵️ 🌼 « *والى نبايد خشن بوده باشد که پيوندهاى مردم را با خشونت خويش قطع کند* » 🌼 ✅⬇️ به يقين از واضح ترين ويژگيهاى والى عدل، *عطوفت و محبّت و نرمش و مداراست.* و مى دانيم *پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله)* با همين نرمش و محبّت، دل هاى رميده از حق را در گرداگرد خود جمع کرد و اين يک رحمت بزرگ الهى بود 🌻☘️🌻☘️🌻 و در بيان چهارمين وصف مى فرمايد : ❇️⤵️ 🌼« *والى نبايد ستمگر و حيف و ميل کننده اموال (بيت المال) باشد تا تبعيض روا دارد و گروهى را بر گروه ديگرى (بى دليل) مقدّم شمرد* » 🌼 ✅⬇️ اين همان بلايى است که بر سر « *عثمان* » خليفه سوّم آمد، و چنان ضربه هاى سنگينى بر جامعه اسلامى وارد ساخت که هرگز آثار آن برچيده نشد; 🔻🔻 اموال *بيت المال* را در ميان *بستگان و دوستان و چاپلوسان وغارتگران* تقسيم کرد، توده هاى رنج ديده مردم بر ضدّ او شوريدند و او را به قتل رساندند و اختلافات عظيمى از آن زمان در ميان مردم پيدا شد که آثار سوء آن قرنها باقى ماند. 🌻☘️🌻☘️🌻 در پنجمين ويژگى مى فرمايد : ❇️❇️ 🌼« *والى نبايد در قضاوت، رشوه گير باشد تا حقوق (مردم) را از بين ببرد و در رساندن حق به صاحبانش کوتاهى ورزد* »🌼 ✅⬇️ بديهى است قوانين و دادگاهها براى حفظ حقوق ضعيفان است و گر نه قدرتمندان حق خويش را حفظ مى کنند، 🔻🔻 هنگامى که پاى رشوه به دادگاه و منطقه فکر قاضى باز شود رشوه اى که تنها در توان زورمندان است قدرت دفاع از ضعيفان گرفته مى شود و حقوق آنها پايمال مى گردد، همان چيزى که در سراسر دنياى امروز با نهايت تأسف شاهد و ناظر آن هستيم. 🌻☘️🌻☘️🌻☘️ خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin