✅ کدام عامل، انقلاب اسلامی را پیروز کرد؟
🌹 امام خامنه ای:
هر چه مسئوليت ما بالاتر باشد، #تقواى بيشترى لازم داريم. در ميدان جهاد هم #تقواست كه انسان را پيروز مىكند. در ميدان مبارزه با استكبار هم كه شما ملت سالها بوديد و مثل اين روزها در سال 57 به پيروزى رسيديد، #تقوا شما را پيروز كرد؛ #تقواى آن رهبر كه جز به امر الهى و #تكليف شرعى، به هيچ چيز ديگرى نينديشيد، و #تقواى شما آحاد ملت كه براى خاطر خدا، از هوسها و منافع شخصى خود گذشتيد. (19/ 11/ 1369)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #گناهان در امور فردی و اجتماعی
پند 152
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 جبر و اختیار (47)
س: برای بالا رفتن توکّل و تفویض چه کنیم؟
ج: توکّل بدون ادامه ی تقوا امکان پذیر نیست. اگر تقوا را ادامه دادیم یعنی گناه نکردیم و این ترک گناه را ادامه دادیم، ایمان بالا می رود و یکی از آثارش این است که معرفت خدا در انسان بیشتر می شود و انسان باور می کند که از خدا کارهای خیلی بزرگی ساخته است. آن وقت در انجام کارهایی که از عهده اش برنمی آید، می تواند به خدا اعتماد کند. به این توکّل می گویند؛ و الّا خیلی ها می گویند: «خدا به تنهایی نمی تواند و باید به او کمک کنیم!» لذا خودش می دود و این را می گوید. اگر ایمان ضعیف باشد، به هیچ وجه نمی شود توکّل کرد.
س: آیه ی «وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُ الْأمْرُ كُلُّه» یعنی چه؟
ج: همه ی کارها به او برمی گردد؛ چون از آنجا سرچشمه گرفته است. تمام کارها از آنجا نشأت گرفته و همه به او برمی گردند. برنامه اش آنجاست. منبع و منشأ امرش آنجاست.
س: در ادامه ی آیه فرموده: «فَاعْبُدْهُ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْه»؛ منظور چیست؟
ج: به حرف چنین خدایی باید گوش بدهی و به او اعتماد هم داشته باشی؛ چون چنین خدایی نیاز ندارد که کار عوضی بکند و علم هم دارد؛ بنابراین اگر به او اعتماد کنی، پشتت خالی نمی شود.
س: مرز بین تدبیر معیشت و توکّل که در روایات آمده است، چیست؟
ج: توکّل یعنی خدا به انسان برای انجام کارهای زندگی اش قدرت داده است. شما نمی توانید پنج کیلو بار بلند کنید و خدا قدرت را برای همین داده است. به پا قدرت داده است و شما می توانید یک فرسنگ، دو فرسنگ راه بروید. خدا به هر انسانی برای تأمین نیازهای زندگی اش توان و قدرتی داده است که باید از آن استفاده کند تا وظایف را انجام دهد و می شود. به این می گویند اعتماد به نفس و توکّل، هر دو.
شما کارت را انجام می دهی و دیگر نمی گویی: «من»؛ بلکه می گویی: «با قدرتی که خدا داده است، می کنم.» در این صورت هم او سر جایش هست و هم این. هم استفاده می کنیم و هم نمی گوییم: «مال من». می گوییم: «مال او». هم مال او است و هم در اختیار شما گذاشته است. انسان با آن نماز می خواند؛ روزه می گیرد؛ به مکه می رود. همه ی این ها با آن انجام می گیرد. اگر این ها را باور نکنیم، مشکل پیش می آید.
س: دعا و اصرار در مورد خواسته های دنیایی چگونه با توکّل و رضا جمع می شود؟ آیا می شود همه ی مسائل دنیایی را بدون دعا و توکّل به دست آورد؟
ج: هر کس موظف است در زندگی برای مادیاتش هشت ساعت کار کند. اگر هشت ساعت کار مشروع و درست انجام دهد، خدا با همین هشت ساعت، زندگی اش را تأمین می کند؛ بنابراین شما باید تشخیص بدهی امروز در این شهر یا در این روستا جای چه شغلی خالی است؛ باید آن کار را انتخاب کنی. اگر جای چیزی خالی نیست و پر است و تو آن را انجام بدهی، چیزی از آن درنمی آید. یک روستا دو نانوا بیشتر لازم ندارد. حالا اگر ده نانوایی تأسیس کنند، چطور می شود؟ نیاز نیست.
سایر کارها هم همین جور است. هر کس در هر نقطه ای و در هر مکانی می خواهد دست به کاری بزند، باید ببیند این کار در آنجا در حد نصاب است یا نه. اگر در حد نصاب است، کار دیگری انتخاب کند؛ اما اگر کمتر از حد نصاب است، عیبی ندارد که تشکیل شود. بنابراین اگر ما این را تشخیص دادیم و کار حلالی هم بود، اگر آن را انجام دهیم، خدا از همان کار حلال، زندگی ما را تأمین می کند.
🔸 ادامه دارد ...
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
✅ آیا قهر کردن با مسلمانی دیگر جایز است؟
🌺 جواب پیامبر اکرم (ص):
بيش از سه روز ، نبايد قهر كرد .
📖 لا هِجرَةَ فَوقَ ثَلاثٍ .
✍️ شرح: قهر بودن با یک مسلمان، بیش از سه روز جایز نیست. بنابر این مسلمان حتی اگر مظلوم واقع شده باشد، باید نزد مسلمانی که به او ظلم کرده برود و با او آشتی کند هر چند او آشتی نکند.
📚 وسائل الشیعة , جلد۱۲ , صفحه۲۶۰
✅ داستان کوتاه (87)
به محبوبت بدي نکن!
شخصی به ابوذر غفاری گفت: به من چیزي از علم بیاموز!
ابوذر در جواب گفت: دامنه علم گسترده است ولی اگر می توانی، به کسی که دوستش داري، بدي نکن.
مرد گفت: این چه سخنی است که می فرمایی؟ آیا تاکنون دیده ای که کسی در حق محبوبش بدي کند؟
ابوذر پاسخ داد: آري! خودت از همه چیز نزد خودت محبوب تری. اما هنگامی که #گناه می کنی، به خودت بدي می کنی.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 175
✅ آیا ثروتهای کافران می تواند آنها را از جهنم نجات دهد؟
🌷 سخن خدا در قرآن:
کسانی که اربابی خدا و دعوت پیامبران به اطاعت از دستورات واجب و حرامش را اجابت کردهاند، پاداش بینظیر بهشتی نصیبشان می شود. اما کافرانی که اطاعت از دستوراتش را نپذیرفتهاند، حکم جهنّمی شدنشان که در دادگاه قیامت داده می شود، بر فرض اگر حتی دو برابر همه ثروتهای زمین را هم داشته باشند، قطعاً حاضر می شوند تمام آن را در مقابل آزادی از جهنم بدهند؛ اما چنین ثروتی را نه دارند و نه از آنها پذیرفته می شود. آنها در آنجا حساب و کتاب سختی خواهند داشت و جای ابدیشان جهنّم خواهد بود که بد جایگاهی است.
📖 للَّذينَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمُ الْحُسْنى وَ الَّذينَ لَمْ يَسْتَجيبُوا لَهُ لَوْ أَنَّ لَهُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً وَ مِثْلَهُ مَعَهُ لاَفْتَدَوْا بِهِ أُولئِكَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسابِ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمِهادُ (رعد، 18)
آیه شماره 302
✅ دلیل پیروزی ملت ایران و امام راحل بر جبهه کفر و نفاق چیست؟
🌹 امام خامنه ای:
اينكه ملت ايران و رهبرى مثل امام، در مقابل تجمع وسيع تمام احزاب كفر و نفاق، از شرقيش تا غربيش، از مسلمان امريكايى مذاقش تا مسلمان سوسياليست مزاجش، از منافق و مرتجعش تا شهوترانش (عده يى فقط به خاطر شهوترانى، با جمهورى اسلامى مبارزه مى كردند و براى آن كارها دلشان لك زده بود! لذا از اين دستگاه بدشان مى آمد و با آن مبارزه مى كردند) بايستند و مطمئن به پيروزى باشند، ناشى از #تقوايى است كه به آنها حكمت و بصيرت را مى بخشد. (29/ 06/ 1369)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 153
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕 احکام
⬅️ چه کسانی به سبب ازدواج زن و شوهر ، بر انسان محرم میشوند؟
«استفتائات آیات عظام ؛ مراجع تقلید»
هدایت شده از سفرجو
6.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬅️ ای کاش جای میثم مطیعی بودم..
🚩 کانال اربعین
@arbayn
1_6487475149.mp3
17.99M
مداحی کامل
حبیبی حسین
نام بردن از امام حسین علیهالسلام
توسط محمد الجنامی
چه کسی میتواند انسان را به ما بشناساند؟
آیا آنها که از ولادت انسان به خالی کردن محتویات رحم تعبیر میکنند؟
آیا آنها که انسان را گرگ انسان میدانند؟
آیا آنها که انسان را حیوان پیشرفته و غیر قابل اعتماد تعریف کردند؟
یا او که هم آفرینش انسان و هم پرورش انسان به دست اوست؟
او که انسان را موجود مومن و متأله خواند؟
او که انسان را کرامت بخشید: «و لقد کرمنا بنی آدم» و انسان را هم «خلیفة الله» خواند و هم «خلیفة الله» قرار داد: «إنی جاعل فی الارض خلیفة»؟
درمان امراض و بیماری های روحی را به که بسپاریم؟